KlausDM skrev:
----OR---- skrev:
Hvad skal det bruges til i lille DK ? Til os, der bor uden for Sveriges dækning.
|
Fremtiden. Spørgsmålet er hvor længe der går inden T2 kommer.
Som det er lige nu ville jeg ikke købe tv uden DVB-T2 tuner.
Klaus
|
Når ny teknologi, der vil medføre en erstatning af den eksisterende, kommer, så er det første der typisk sker, at man - beslutningstagere, sælgere mfl. - forsøger at overbevise alle om, at vi sikker ikke skal anvende det nye og helt bestemt ikke før 'om hundrede år'.
Særligt de politikere og deres bagmænd i form af embedsmænd/eksperter, der for kort tid siden har fortalt, at den gamle teknik ville være fremtiden og nu må se en kæmpe 'gonzo' i øjnene, er ofte helt umulige til at erkende derees egen tåbeligheder.
Der er også borgere, der ikke kan og vil forstå teknologiudvikling og slet ikke økonomien deri. Alle argumenter, der direkte eller indirekte indeholder 'jeg, mig,min, mine' som argument - er stort set uden betydning i en rationel beslutning, der skal være fælles for hele/store dele af samfundet. Sådanne borgere burde der ikke lyttes til, og når det alligevel sker - medfører det oftest en større samlet 'lidelse' for alle.
Nå men lad mig give et par eksempler.
DAB. Blev valgt uden der forelå en ordentlig teknisk afklaring af de forventet fejl og ulemper og slet ingen vurdering af alternative muligheder.
I UK har der været en betydelig interesse fra BBC for at 'redde' VHF bånd III for broadcasterne. I UK anvendes VHF ikke længere til at sende fjernsyn og frekvenserne blev i større og større udstrækning anvendet til mobil tovejsradio (type taxi radio).
BBC kunne jo let betale de (alt for) høje transmissionsudgifter til DAB via licensen, og de BBC radiofolk, der besluttede, var 'her og nu løsere' og havde bevisligt ikke forståelse for, at standarder skal vælges for det længere sigt.
DAB blev derfor af BBC for omkring 10 år siden uden tekniske ændringer ophøjet fra et 1980'er forsøg med en digital radio teknologi til en main-stream forbruger teknologi.
De sidste 10 år, har så været en sej kamp for en accept af simple sandheder
- at dækningen er dårlig pga. primitiv teknologi for både de analoge radiobølger og den digitale fejlretning mm. som anvendes af DAB.
- at lyden er dårlig, og i praksis ikke når i nærheden af et godt modtaget FM stereo signal, og aldrig bliver noget, der blot ligner CD kvalitet.
- at bit-rate kapaciteten af en mux er ringe
- at DAB ikke har en blot rimelig løsning til lokale radiostationer.
- at MP2 lydkodningen dårligt tåler den kompression, som i praksis er nødvendig.
- at teknologien blander lydkodningen og transmission sammen. Således er MP2 lyd eneste mulighed med DAB.
- at standarden er baseret på den chip-regnekraft, som man havde for 20-25 år siden, mindst 10.000 gange mindre end dagens, og mindst 100 gange under år 2000's regnekraft (10 år siden)
Hvis man ikke havde valgt DAB, men istedet klar meldt ud at digital radio først ville komme, når 'det duede', så havde man med nær 100% sikkerhed på nuværende tidspunkt haft gode og effektive og salgmodne standarder for digitalradio.
DVB-T/MPEG-2
Da DVB-T2 udviklingen blev besluttet, var omstillingen til DVB-T/MPEG-2 allerede i gang i Tyskland.
Da DVB-T2 i foråret 2008 blev annonceret, tog det kun timer før de tyske og østrigske broadcasterer fortalte, at det ville ikke blive aktuelt de første 10 år og muligvis aldrig.
Det var naturligvis ren marketing speak - uredelighed af værdste skuffe.
Østrig har netop besluttet hurtigt at udbyde 2 stk DVB-T2 muxer med en tredie DVB-T2 mux senere. http://www.broadbandtvnews.com/2011/02/16/austria-decides-on-quick-dvb-t2-roll-out/ - Austria decides on quick DVB-T2 roll-out . Så meget for 'muligvis aldrig'.
I Tyskland skal DVB-T2 først indarbejdes i de flerårige budgetter for brug af fjersynslicensen. Men tro mig, pludseligt har delstaternes ministerpresidenter vedtaget en ny DTT mux-plan og så ruller DVB-T2 ud over Tyskland.
DVB-T2 kommer også i Danmark alene fordi alle nye fjernsyn vil have en kombineret DVB-C2/DVB-T2 tuner indefor de næste 12-18 mdr., hvis de altså ikke sælges helt uden tuner.
Når en DVB-T2/MPEG-4 boks allerede kan købes i England for £40-45 ~ 400 kr incl moms, så er det jo meningsløst at købe de nuværende DVB-T bokse til næsten samme pris.
Husk, at DVB-T2 med samme senderstørrelse og strømforbrug mm i Danmark vil sende med over 67% højere bitrate. Det betyder, at der kan sendes over 67% flere kanaler, men også at hver kanal kan udsendes for 2/3 af den nuværende pris.
Og pris er i sidste ende - alting.
Lars ![Smile Smile](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley1.gif)
------------- Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
|