Print side | Luk vindue

Importopkrævning fra England?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=93896
Udskrevet den: 11-November-2024 kl. 15:08

Emne: Importopkrævning fra England?
Skrevet af: Master_Geek
Emne: Importopkrævning fra England?
Skrevet den: 24-Februar-2011 kl. 19:54
Hej

Har netop modtaget et brev fra PostDK om at de har en pakke til mig. Den indeholder et PS3 spil købt fra play.com i England.

Den er sendt fra øen Jersey, og efter hvad jeg nu har kunnet læse mig frem til, er denne ø ikke med i EU.

Selve importafgiften er på 35,- og så 128,- i afgift, dvs. det beløb PostDK tager for at opkræve 35,-

Er der virkelig ingen vej uden om dette, mildest talt, gennemrådne system?

Svar:
Skrevet af: aerik
Skrevet den: 24-Februar-2011 kl. 19:58
Har en veninde der arbejder ved toldvæsnet i SKAT.
Har tidligere sendt hende en kopi af en opkrævning for at få denne forklaret, og hun oplyser at så vidt hun har hørt kan denne ikke ungås, der er ikke andet for end at sende den retur til afsender.
Hun snakkede om man skulle have det sendt via dhl, de skulle ikk være så forfærdelige med deres gebyre, men ved ikke hvordan man lige fixer den via den engelske webshop.
Håber du kunne bruge forklaringen, selv om den nok ikke gav det svar du gerne ville have.

Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 24-Februar-2011 kl. 20:07

Når det er fra et sted uden for EU, og forsendelsen bliver udtaget i tolden, så fanger bordet, og ja Kanaløerne og Isle of Man er ikke i EU, de er som Grønland og Færøerne udenfor.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 24-Februar-2011 kl. 20:31
Æv... Men tak for jeres svar!

Skrevet den: 24-Februar-2011 kl. 20:34

Der oplyses jo om hvorfra der sendes, så det skulle ikke komme som en overraskelse, at der kan risikeres extra afgifter.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 24-Februar-2011 kl. 20:49
Når det skrives med meget små bogstaver, så gør det ;)

Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 24-Februar-2011 kl. 20:51
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Der oplyses jo om hvorfra der sendes (...)

Ja, hvis man er vildt god til at lede på deres hjemmeside... Man får det ikke umiddelbart at vide, når man bestiller.

Skrevet den: 24-Februar-2011 kl. 20:52

Man skal altid læse betingelserne, også det med små bogstaver. De undlader jo ikke at gøre opmærksom på det selv om det er med små bogstaver.

-------------

Skrevet den: 24-Februar-2011 kl. 20:56
Radiomanden - Det var ikke dette mit spørgsmål gik på, så ikke flere indlæg om hvad play.com skriver og ikke skriver.

Skrevet af: Stampe
Skrevet den: 24-Februar-2011 kl. 21:16
Oprindeligt skrevet af Master_Geek Master_Geek skrev:

Hej

Har netop modtaget et brev fra PostDK om at de har en pakke til mig. Den indeholder et PS3 spil købt fra play.com i England.

Den er sendt fra øen Jersey, og efter hvad jeg nu har kunnet læse mig frem til, er denne ø ikke med i EU.

Selve importafgiften er på 35,- og så 128,- i afgift, dvs. det beløb PostDK tager for at opkræve 35,-

Jo - du undlader at betale, forsendelsen returneres til Play og de tilbagebetaler dine penge. Og så kan du prøve at bestille igen og håbe på den slipper igennem denne gang.

Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 24-Februar-2011 kl. 21:18

Hej

Når man køber noget fra et land uden for EU som koster mere end ca. 80 kr., så kommer der moms på + gebyr til det firma, som opkræver momsen. Og da Post Danmark er privatiseret, skal de jo tjene penge nu.

Og man bør jo vide hvem man handler med. Ellers tjek Forbrugereuropa.dk

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet af: Ningbo
Skrevet den: 24-Februar-2011 kl. 22:00

Der er noget galt i de tal du angiver her.
Tolden er noget med 3-3,5% af varen pris, hvis den er over 1150 kr.
Momsen er 25% af varens pris plus porto og told, hvis den samlede pris er over 80 kr.
Derudover opkræver PostDanmark 160 kr for at inddrive tolden og momsen.

Har dit spil kostet 150 kr bliver regnestykket:
Told 0 kr
Moms  38 kr (Play sender portofrit)
Gebyr til Post Danmark 160 kr
Ialt at betale på posthuset : 198 kr

Kilde: PostDanmark, Privat, Pakker, Toldregler

-------------
/Ningbo

Skrevet den: 24-Februar-2011 kl. 22:05
Ok så 38,- og 160,-

Men er det ikke lidt ligegyldigt når man tænker på hvad spørgsmålet gik på..?

Skrevet den: 24-Februar-2011 kl. 23:01
Se også denne side:
http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=1770313

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 25-Februar-2011 kl. 00:02
Bemærk, at man kan nægte modtagelse af pakken og derved undgå gebyr, told og moms, når den er sendt via PostDanmark. (Eller sådan har det i hvert fald været for et par år siden.)

Med nogle af de andre fragtfirmaer fanger bordet derimod, da man først får opkrævningen nogle dage efter modtagelse af pakken, og så er det for sent.

Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 25-Februar-2011 kl. 00:21
Moms er af købspris incl forsendelse og event told 

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm

Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 25-Februar-2011 kl. 01:05
Oprindeligt skrevet af Stampe Stampe skrev:

Hej

Jo - du undlader at betale, forsendelsen returneres til Play og de tilbagebetaler dine penge. Og så kan du prøve at bestille igen og håbe på den slipper igennem denne gang.

Jo, det er da en mulighed som nogle bruger. At det så er dårlig stil er en anden sag. At butikken skal bøde for at man som køber ikke har kigget sig ordentligt for, er i mine øjne ikke ok. Hvis det skulle være play.com der er købt hos, kan de ultimativt finde på at lukke for salg til Danmark. Det har de, så vidt jeg har læst gjort før, da alt for mange varer blev sendt retur eller blot forsvandt i posten.

Nogen decideret (moralsk korrekt) vej uden om problemet er der vist ikke, med mindre man selv har mulighed for at fortolde varen. Så undgår man da i det mindste Post Danmarks horrible gebyr.

Skrevet den: 25-Februar-2011 kl. 06:15
Det er moralsk ukorrekt af Post-DK at opkræve sådan et vanvittigt gebyr, især set i lyset af, at det faktisk er meningen, at man selv skal have muligheden for at fortolde sådan nogle ting. Men det er de selvfølgelig ikke interesserede i, at fortælle folk.

Desuden 'bøder' Play.com ikke en disse for at man sender en vare den anden vej, engang imellem. Returpost koster jo ikke noget for afsender, hvis modtager skulle nægte modtagelse, eller på anden måde ikke skulle have fået brevet. Inkluderet i deres aftale med postvæsnet er der selvfølgelig en risiko for 'return to sender' X ud af 100 gange.

Hvis de bekymrer sig helt vildt over, at folk lader fortoldede varer liggende på posthuset, så kunne de starte med, at gøre det nemmere at finde ud af, at man bestiller fra en butik der er toldfarlig. Uanset om folk burde havde kigget sig bedre for eller ej, så er det et faktum, at Play.com ikke gør et vildt stort nummer ud af at de sender fra Jersey, og at dette for mange kommer som en overraskelse, første gang der dukker en toldregning op.

Play.com kunne også lade være med lige pludselig at begynde at sende flere ting med samme forsendelse, så to cd'er til €6.49 stykket lige pludselig går hen og kan blive offer for toldgribbenes sygelige lyster.

Skrevet af: SVP03
Skrevet den: 25-Februar-2011 kl. 06:49
160 er da ikke et urimeligt beløb, der skal både laves afregning m.m.
Hvis i mener at det er værd at tage chancen og spare penge, må man jo så tage gebyr, told og moms de gange det kommer og fordele det ud på alle sine forsendelser og se om der samlet er sparet noget. Ellers køb det i EU land.

-------------
SVP03

Skrevet den: 25-Februar-2011 kl. 08:51
Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Det er et fuldstændig vanvittigt og helt urimeligt beløb, især den latterligt lave bagatelgrænse på sølle 80,- taget i betragtning.

Bagatelgrænsen har iøvrigt ikke fulgt prisudviklingen i, hvad er det efterhånden, 20 år? Dummebøden steg så, til sammenligning, med 100% for et par år siden, og er yderligere gået op en smule siden da.

Det er jo helt grotesk, at man kan købe en vare til 90,-, og så få en regning på over 200% heraf, for at få den udleveret. Det hænger overhovedet ikke sammen. Gebyret må sættes drastisk ned, fjernes, eller så må bagatelgrænsen op til noget der ligner 500,-. Som det er nu, så er det bare en pengemaskine, og det er jo ikke meningen.

Ellers køb det i EU land.

Mange af de ting jeg køber, kan slet ikke købes i et EU-land. Tyg lidt på den...

Skrevet af: Stromgren
Skrevet den: 25-Februar-2011 kl. 09:48

Hvis i mener at det er værd at tage chancen og spare penge, må man jo så tage gebyr, told og moms de gange det kommer og fordele det ud på alle sine forsendelser og se om der samlet er sparet noget. Ellers køb det i EU land.

er helt enig grunden til gebyret er så højt, er jo alle dem der lader forsendelser gå retur når de blir fanget i tolden

-------------
Panasonic TX-P50G30Y
Marantz sr7005 receiver
Nad t557 Bluray
Dali Lektor 6 fronter
Dali Lektor Lcr Center
gale 3060 Bipolar Bag

Skrevet den: 25-Februar-2011 kl. 10:38
Hvorfra ved du hvor mange der lader tingene gå tilbage? Og hvad skulle det i det hele taget have at gøre med prisen på gebyret? At sende post retur engang imellem er, som nævnt, medregnet i andre udgifter.

Skrevet af: Stampe
Skrevet den: 25-Februar-2011 kl. 10:55
Oprindeligt skrevet af Stromgren Stromgren skrev:

er helt enig grunden til gebyret er så højt, er jo alle dem der lader forsendelser gå retur når de blir fanget i tolden

Sikke noget sludder. De to ting har intet med hinanden at gøre. Hvad med alle de forsendelser der IKKE skal afregnes told af (og dermed intet gebyr på) og som ryger retur. Tolden skal beregnes ligegyldigt om forsendelsen modtages eller returneres.

Desuden blev gebyret fordoblet for nogle år siden. Jeg tvivler stærk på at det fra den ene dag til den anden blev dobbelt så dyrt at foretage fortoldningen. Det er en ren pengemaskine for Posten.

Skrevet af: PerW
Skrevet den: 25-Februar-2011 kl. 11:02
Oprindeligt skrevet af Stampe Stampe skrev:

Det er en ren pengemaskine for Posten.
Hvorfra ved du at det er en ren pengemaskine??
Alle andre tager mindst lige så meget som Post DK.

Jeg vil tro at dem der betaler told er med til at betale for de forsendelser der ikke skal betales told af. Alle forsendelser der kommer fra lande uden for EU skal vurderers om der skal betales told af. Det er ikke nok til at se på værdi angivelse. Men tildels bliver pakkerne jo også åbnet og varen vurderet om den kan være mere værd end de 80 kr.

Mange af de pakker jeg har fået fra Kina/Hong Kong har konsekevens en label på, med at varen er en gave og har en værdi på 5$, selv om det ikek passer

Skrevet den: 25-Februar-2011 kl. 11:04
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Hvorfra ved du hvor mange der lader tingene gå tilbage? Og hvad skulle det i det hele taget have at gøre med prisen på gebyret? At sende post retur engang imellem er, som nævnt, medregnet i andre udgifter.

Jeg er ganske enig at Post DK's gebyr er urimeligt højt, og at bagatelgrænsen burde være hævet.

Man må dog se i øjnene at gebyr & bagatelgrænse er som de er pt., og det er der nok ikke meget at gøre ved.

Det er nok kun de enkelte netshops og måske Post DK der er klar over hvor meget post der bliver sendt retur.

så er det et faktum, at Play.com ikke gør et vildt stort nummer ud af at de sender fra Jersey, og at dette for mange kommer som en overraskelse, første gang der dukker en toldregning op.

Det er korrekt at de ikke gør "et stort nummer" ud af at sige hvor butikken ligger, men så er det altså heller ikke sværere at finde ud af. Der skal ikke mere end 2 klik til når man er på forsiden for at finde ud af at de ligger på Jersey. Det er ikke nogen skade at være lidt proaktiv. Det ville selvfølglig være langt nemmere hvis der på forsiden stod: "PAS PÅ! Vi sender fra en kanalø der ikke er med i EU og du risikerer derfor at skulle betale ekstra ved modtagelse af varen", men det kommer nok ikke til at ske.

Skrevet den: 25-Februar-2011 kl. 11:30
Postdanmark sender 10.000 pakker retur om året, fordi folk ikke vil betale gebyret.
Kilde: http://www.business.dk/detail/massivt-snyd-med-udenlandsk-nethandel

Og bagatelgrænsen på 80 kr. er vel skatteministerens ansvar.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 25-Februar-2011 kl. 11:33
Har ved tidligere lejlighed hørt at de 160kr i gebyr typisk dækker over omkring 5 minutters arbejdsindsats (fra postDK medarbejder) og det er da muligt det er en rimelig betaling, men det kan også nemt tolkes som en pengemaskine...

Mener det er muligt at blive import-registreret ved skat og på den måde selv få lov til at håndtere told og moms af varekøb.

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 25-Februar-2011 kl. 11:55
Oprindeligt skrevet af kaizer kaizer skrev:

Det ville selvfølglig være langt nemmere hvis der på forsiden stod: "PAS PÅ! Vi sender fra en kanalø der ikke er med i EU og du risikerer derfor at skulle betale ekstra ved modtagelse af varen", men det kommer nok ikke til at ske.
Det ville da ikke gøre noget hvis de skrev at de sender fra ikke EU på forsiden, og på den måde spillede med åbne kort Wink

Skrevet af: rawi
Skrevet den: 25-Februar-2011 kl. 12:11
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Har ved tidligere lejlighed hørt at de 160kr i gebyr typisk dækker over omkring 5 minutters arbejdsindsats (fra postDK medarbejder) og det er da muligt det er en rimelig betaling, men det kan også nemt tolkes som en pengemaskine...

Mener det er muligt at blive import-registreret ved skat og på den måde selv få lov til at håndtere told og moms af varekøb.

Dengang jeg kørte post, mener jeg det kostede omkring 78kr for en toldopkrævning. Mit job var at ringe på hos kunden, modtage moms+gebyr i klingende mønt, og bogføre regnskabet, samlet tid passer meget godt med 5 min.

Jeg tror at 90% af de kunder jeg besøgte med en opkrævning, lige glippede med øjnene en ekstra gang, da de ikke var klar over de skulle betale et ekstra gebyr til PostDK.

Skrevet af: PerW
Skrevet den: 25-Februar-2011 kl. 12:28
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Nu betaler man jo ikke bare lige for denne indsats. Arbejdsprocessen indbefatter meget andet som der også skal indtægt til. En medarbejder skal uddannes, have ferie, sygdom etc. Der skal betales husleje, indkøbes EDB udstyr og lign. Når en pakke så er toldbehandlet, så skal det bogføres igennem et eller andet bogføringssystem og den indkrævede moms skal overføres til Skat og sådanne kunne man blive ved.

Jeg mener at jeg på et tidspunkt så at det i mange virksomheder koster 100 til 200 kr at kører en faktura igennem deres system.

Skrevet den: 25-Februar-2011 kl. 12:29
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Det ville selvfølglig være langt nemmere hvis der på forsiden stod: "PAS PÅ! Vi sender fra en kanalø der ikke er med i EU og du risikerer derfor at skulle betale ekstra ved modtagelse af varen", men det kommer nok ikke til at ske.
Det ville da ikke gøre noget hvis de skrev at de sender fra ikke EU på forsiden, og på den måde spillede med åbne kort Wink

Jovist, men det ville så kræve en forenet indsat fra alle webshops uden for EU. Men hvorfor skulle de det?! Det er da fint nok at spille med åbne kort, men det er en forretning der skal tjene penge. Som forbruger har man vel også selv lidt pligt til at undersøge sagerne inden man smider en ordre i deres retning. Hvis man ikke magter at finde info om forhandleren på deres egen side, kan en simpel google søgning rette op på det.

Skrevet den: 25-Februar-2011 kl. 12:39

Jovist, men det ville så kræve en forenet indsat fra alle webshops uden for EU. Men hvorfor skulle de det?! Det er da fint nok at spille med åbne kort, men det er en forretning der skal tjene penge. Som forbruger har man vel også selv lidt pligt til at undersøge sagerne inden man smider en ordre i deres retning. Hvis man ikke magter at finde info om forhandleren på deres egen side, kan en simpel google søgning rette op på det.

Nej det kan jeg ikke se skulle være nødvendig. Problemet med visse webshops er jo at de "gemmer sig" under en "co.uk" addresse, og hermed virker helt tilforladelige som værende bosiddende i EU. Det er at spille med skjulte kort. Hvis jeg handler med en webshop med "com" i addressen, så ved jeg at shoppen ligger/sender fra et sted udenfor EU, og kan tage mine forholdsregler Wink

Skrevet den: 25-Februar-2011 kl. 12:46

Nej det kan jeg ikke se skulle være nødvendig. Problemet med visse webshops er jo at de "gemmer sig" under en "co.uk" addresse, og hermed virker helt tilforladelige som værende bosiddende i EU. Det er at spille med skjulte kort. Hvis jeg handler med en webshop med "com" i addressen, så ved jeg at shoppen ligger/sender fra et sted udenfor EU, og kan tage mine forholdsregler Wink

Nu ved jeg ikke hvilken adresse du skriver når du skal handler hos play og lign. steder.

Jeg har bl. a. følgende links liggende i min mappe over steder med toldrisiko:

http://www.play.com/ - http://www.play.com/
http://www.thehut.com/home.dept - http://www.thehut.com/home.dept
http://www.sendit.com/home.dept - http://www.sendit.com/home.dept

Alle er .com og alle ligger på en kanalø udenfor EU. Efter dine forholdregler er der vel så ikke noget at komme efter, idet du nu ved at shoppen ligger/sender fra et sted udenfor EU?

Skrevet den: 25-Februar-2011 kl. 12:50

Nu ved jeg ikke hvilken adresse du skriver når du skal handler hos play og lign. steder.

Jeg har bl. a. følgende links liggende i min mappe over steder med toldrisiko:

http://www.play.com/ - http://www.play.com/
http://www.thehut.com/home.dept - http://www.thehut.com/home.dept
http://www.sendit.com/home.dept - http://www.sendit.com/home.dept

Alle er .com og alle ligger på en kanalø udenfor EU. Efter dine forholdregler er der vel så ikke noget at komme efter, idet du nu ved at shoppen ligger/sender fra et sted udenfor EU?

Nej så er der jo netop ikke noget at komme efter. Og hvis trådstarter har handlet på sådan en side, og bliver overrasket over en toldregning, så må jeg sige at han må være utroligt naiv Tongue

Skrevet af: Nikodk
Skrevet den: 25-Februar-2011 kl. 12:54

synes ikke jeg ser mange EU butikker, skrive at det er EU butikker heller.

Jeg tænker her på at den slags fungerer jo begge veje. Hvis en US borger køber uden for us, har han jo et tilsvarende problem.

= man bliver nødt til at undersøge hvem og hvor man køber henne i disse internettider. Man kan ikke lægge forretningen til last, at de ikke gør ordentligt opmærksom på hvor der sendes fra.

Skrevet den: 25-Februar-2011 kl. 13:24
Oprindeligt skrevet af Nikodk Nikodk skrev:

man bliver nødt til at undersøge hvem og hvor man køber henne i disse internettider. Man kan ikke lægge forretningen til last, at de ikke gør ordentligt opmærksom på hvor der sendes fra.

Præcis.

Og hvis trådstarter har handlet på sådan en side, og bliver overrasket over en toldregning, så må jeg sige at han må være utroligt naiv Tongue

Nu har jeg ikke brugt betegnelsen "utroligt naiv" om trådstarter, så den må stå for egen regning.

Jeg har blot opfordret til at det ikke skader at sætte sig lidt ind i sælgers betingelser inden man placerer sin ordre.

Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 25-Februar-2011 kl. 13:43
hmmm, hvor sender wupti.com, pixamnia.com/dk m.fl. fra så ? Wink

Hvor webshoppen holder til (.com. dk .co.uk) fortæller ikke en hujende fis om hvor varen sendes fra.

Jeg ville da gerne kunne afregne de kr. 32,- moms direkte til skat, det er bare ikke muligt.

Skrevet af: david79
Skrevet den: 25-Februar-2011 kl. 19:05
www.zavvi.com sender så vidt jeg huske fra Jersey.

Du skal også passe på, hvis varer på amazon.co.uk bliver sendt gennem en partner. Der er nogle af dem som sender fra Channel Islands, hvilket kan være meget lidt tydeligt, hvis man ikke er opmærksom.

Skrevet af: SVP03
Skrevet den: 25-Februar-2011 kl. 19:17

Det er et fuldstændig vanvittigt og helt urimeligt beløb, især den latterligt lave bagatelgrænse på sølle 80,- taget i betragtning.

Bagatelgrænsen har iøvrigt ikke fulgt prisudviklingen i, hvad er det efterhånden, 20 år? Dummebøden steg så, til sammenligning, med 100% for et par år siden, og er yderligere gået op en smule siden da.

Det er jo helt grotesk, at man kan købe en vare til 90,-, og så få en regning på over 200% heraf, for at få den udleveret. Det hænger overhovedet ikke sammen. Gebyret må sættes drastisk ned, fjernes, eller så må bagatelgrænsen op til noget der ligner 500,-. Som det er nu, så er det bare en pengemaskine, og det er jo ikke meningen.

Ellers køb det i EU land.

Mange af de ting jeg køber, kan slet ikke købes i et EU-land. Tyg lidt på den...

Nu forholdt jeg mig kun til gebyret, det er rimeligt, at varen kun koster 80 er jo ikke post dk's skyld. Du har åbenbart ingen anelse om administration og omkostninger.
At grænsen er for lav er jo heller ikke post dk's problem.
Det bliver jo heller ikke billigere af at nogen sender retur, i burde stadig betale gebyret uanset hvad.
Det svarer jo til at jeg ansætter dig til at hente pakker på posthuset og bringe dem ud, løn 160, men hvis kunden sender retur skal du hente den igen og køre den tilbage til posthuset, men du får som belønning heller ikke penge for det.

-------------
SVP03

Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 25-Februar-2011 kl. 19:32

Det svarer jo til at jeg ansætter dig til at hente pakker på posthuset og bringe dem ud, løn 160, men hvis kunden sender retur skal du hente den igen og køre den tilbage til posthuset, men du får som belønning heller ikke penge for det.
TAGET! Til 160kr pr pakke kan jeg godt leve med den procentdel som ikke vil modtage pakken - det er sgu alligevel en fyrstelig løn :-)

Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 25-Februar-2011 kl. 21:29
Oprindeligt skrevet af rawi rawi skrev:

Dengang jeg kørte post, mener jeg det kostede omkring 78kr for en toldopkrævning. Mit job var at ringe på hos kunden, modtage moms+gebyr i klingende mønt, og bogføre regnskabet, samlet tid passer meget godt med 5 min.

Jeg tror at 90% af de kunder jeg besøgte med en opkrævning, lige glippede med øjnene en ekstra gang, da de ikke var klar over de skulle betale et ekstra gebyr til PostDK.

Toldbehandlede pakker bliver ikke længere bragt  ud af PostDK, selvom der egentlig er betalt for dette. Man skal selv afhente pakkerne på posthuset. Så foruden gebyret på 160 kr sparer PostDK penge fordi de kan slippe for udbringning.

Hvis PostDK ville overbevise os om at det ikke var en pengemaskine, kunne de fremlægge et regnskab med deres gebyrindtægter og dokumenterede omkostninger. Så kunne vi selv vurdere det. Men det vil PostDK ikke.

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Print side | Luk vindue