Print side | Luk vindue

Strømspare-skinne og Plasma TV

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Teknik & Teori
Forumbeskrivelse: Generel teknik og teori.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=93968
Udskrevet den: 20-Maj-2025 kl. 00:07

Emne: Strømspare-skinne og Plasma TV
Skrevet af: kleves
Emne: Strømspare-skinne og Plasma TV
Skrevet den: 26-Februar-2011 kl. 18:14
Efter jeg så mit årsforbrug af strøm tænkte jeg det er tid til at prøve en spareskinne. Jeg har mit Pana plasma (PZ80) som skal styre skinnen. Men den slukker kun resten af stikkene i måske 20% af gangene.
Er det TV som ikke kan klare det eller hvad går der galt? Er der nogle som ved sådan noget?

Svar:
Skrevet af: db89
Skrevet den: 26-Februar-2011 kl. 18:41
Mange TV går ikke helt i standby med det samme, der går nogle minutter før det sker, og når det sker så kan man høre et relæ der klikker.

Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 26-Februar-2011 kl. 19:23
Oprindeligt skrevet af kleves kleves skrev:

Er det TV som ikke kan klare det eller hvad går der galt? Er der nogle som ved sådan noget?

Mit fjernsyn har noget med at det kan sende DVB-T videosignalet ud på et scart stik, slå det fra....

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk

Skrevet den: 26-Februar-2011 kl. 23:29
Oprindeligt skrevet af db89 db89 skrev:

Mange TV går ikke helt i standby med det samme, der går nogle minutter før det sker, og når det sker så kan man høre et relæ der klikker.

Ja, sådan opfører mit tv sig også - men som sagt så slukker de andre apperater i max 20% af tilfældene??

Det er endda min 2. skinne jeg afprøver - GARDER var så venlige at sende mig en ny da jeg fortalte dem det ikke virkede.

Skrevet den: 26-Februar-2011 kl. 23:32
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Mit fjernsyn har noget med at det kan sende DVB-T videosignalet ud på et scart stik, slå det fra....

Klaus

Ja det ville jeg gerne - men jeg er bange for du bliver nød til at forklare mig hvordan man gør detEmbarrassed

PS - jeg bruger ikke DVB-T - Jeg er på Stofa via min Zaptor box. Gammel TV....

Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 26-Februar-2011 kl. 23:52
Jeg har et PZ85.

Prøv følgende:

Sæt viera link til "fra" og systemopdatering til "fra" i "Indstilling menuen".

tvkartoffel

Skrevet af: hansie
Skrevet den: 27-Februar-2011 kl. 07:27
Du kan købe en strømspareskinne med "learn" funktion.

Så kan du selv sætte den til at slukke dine andre ting lige efter tv er slukket

Haraldnyborg har nogle til ca 70.-

Skrevet den: 27-Februar-2011 kl. 10:35
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Jeg har et PZ85.
Prøv følgende:
Sæt viera link til "fra" og systemopdatering til "fra" i "Indstilling menuen".
tvkartoffel

Viera link var sat til 'fra'
Så prøvede jeg at sætte som du forslår.

Det hjalp desværre ikke.

Skrevet den: 27-Februar-2011 kl. 10:38
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Du kan købe en strømspareskinne med "learn" funktion.
Så kan du selv sætte den til at slukke dine andre ting lige efter tv er slukket
Haraldnyborg har nogle til ca 70.-

Ok. Var lige inde og tjekke dem. Er der learn funktion på dem? Det står der ikke noget om?

Jeg kunne se at de også har en til 20 kr. Det lader til det er den samme som min den ene jeg har afprøvet. Min er nu købt som et sæt i silvan.

Skrevet af: PerW
Skrevet den: 27-Februar-2011 kl. 11:04
Har du overvejet at få fat på/låne en strøm måler. Det kan jo være at dit problem er et andet sted. F.eks. dit TV som bruger meget strøm og hvis det er i brug i mange timer om dagen, at det er her dit strøm forbrug ligger.
Jeg mener at et PZ80 kan bruge op til 500 til 600 watt, alt efter indstilling. Så hvis du har instillet dit TV forkert og det kører 5 timer hver dag, så giver det et årligt strømforbrug på op til 1000 Kw eller lidt over 2000 kr.

Skrevet af: hansie
Skrevet den: 27-Februar-2011 kl. 11:36
Der er learn funktion på dem til 70.- Har selv et par stykker

Skrevet den: 27-Februar-2011 kl. 14:04

Hvor laenge venter du foer du konkluderer at det ikke virker. Paa mit tv gaar der lige et par minutter inden det gaar rigtig i standby. Jeg kan se det hvis jeg saetter et spar o meter til. De foerste par minutter efter jeg har slukket traekker tvet stadig omkring 20 watt og falder derefter til naesten nul. Det kan goedt vaere du skal vente lidt inden det hele slukker.

tvkartoffel

Skrevet den: 27-Februar-2011 kl. 17:00
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Har du overvejet at få fat på/låne en strøm måler. Det kan jo være at dit problem er et andet sted. F.eks. dit TV som bruger meget strøm og hvis det er i brug i mange timer om dagen, at det er her dit strøm forbrug ligger.

Jeg mener at et PZ80 kan bruge op til 500 til 600 watt, alt efter indstilling. Så hvis du har instillet dit TV forkert og det kører 5 timer hver dag, så giver det et årligt strømforbrug på op til 1000 Kw eller lidt over 2000 kr.

Jeg har en strømmåler - det var der med i det sparesæt jeg købte.
Når mit TV er tændt ligger forbruget mellem 300 og 360 wat. Og det er incl. 4 andre apperater på standby. Det er indstillet korrekt - det har OTTO nemlig gjort :) Jeg sprang på et fælleskøb af kalibrering af TV. 

Mit strømforbrug ligger helt sikkert et andet sted. Jeg har har 3 børn som er flittige bruger af vores 3 computere og jeg spiller selv en del. Og så har jeg haft den vane IKKE at slukke for pc'en om natten. Bare min ene pc bruger 12-16 kr. i døgnet alt efter om skærmen er slukket eller tændt. Og så har de tv på værelserne som de selvfølgelig ikke slukker når de forlader rummet og osv....

Men hvis jeg nu kunne slippe af med noget af mit standby forbrug vil det jo hjælpe. Standbyforbrug på grejet i stuen løber op i 80 watt i timen. Det er en del. Det er jo ca. 4 KR. om dagen.

Skrevet den: 27-Februar-2011 kl. 17:05
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Der er learn funktion på dem til 70.-  Har selv et par stykker
Super - tak for info :)

Hvor laenge venter du foer du konkluderer at det ikke virker. Paa mit tv gaar der lige et par minutter inden det gaar rigtig i standby. Jeg kan se det hvis jeg saetter et spar o meter til. De foerste par minutter efter jeg har slukket traekker tvet stadig omkring 20 watt og falder derefter til naesten nul. Det kan goedt vaere du skal vente lidt inden det hele slukker.

Sådan opfører mit TV sig også - det falder til ca. 20 watt og efter lidt tid falder det til ca. 0,8 watt.
Og så burde det jo slukke for hele skinnen - men det gør det ikke i de fleste tilfælde. Har prøvet et par gange at den slukker for det hele. Og det er jo så derfor jeg ikke helt forstår hvorfor den ikke gør det hver gang

Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 27-Februar-2011 kl. 17:15

Alt efter hvad prisen for el er i dit område, - så koster det ca 30-40 ører i timen når der er billede på dit tv . .

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm

Skrevet den: 27-Februar-2011 kl. 17:18
her i 2011 ligger prisen som jeg giver incl. alle afgifter på 1.91 kr. pr. Kw.

Skrevet den: 27-Februar-2011 kl. 17:20
Ja det er mærkeligt at det ikke virker. De spareskinner jeg har set slukker for de andre udtag når der ikke tappes strøm på "master" udtaget. Jeg må så blive dig svar skyldig...

tvkartoffel

Skrevet den: 27-Februar-2011 kl. 17:23

Ja det er mærkeligt at det ikke virker. De spareskinner jeg har set slukker for de andre udtag når der ikke tappes strøm på "master" udtaget. Jeg må så blive dig svar skyldig...

De viker sådan at når forbruget på "master" stikket når under et vidst nivau slukker de for de resterende udgange.

Har tv'et for højt et standbyforbrug slår skinnen aldrig fra.

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk

Skrevet den: 27-Februar-2011 kl. 17:30

De viker sådan at når forbruget på "master" stikket når under et vidst nivau slukker de for de resterende udgange.

Har tv'et for højt et standbyforbrug slår skinnen aldrig fra.

Klaus

Ja netop. Derfor er det også mærkeligt at den ikke slår fra. Skinnen er efter min mening indstillet mærkeligt hvis den holder liv i de andre udtag når forbruget på masterudtaget er under 1 watt.

tvkartoffel

Skrevet af: bibihest
Skrevet den: 27-Februar-2011 kl. 17:47
Selvom det måske virker usandsynligt, så prøv endnu en skinne, du kan være uheldig at du har to i træk der ikke virker. Jeg har også haft en på mit tv der efter noget tid, ikke ville slukke igen, ligemeget hvad. Det var relæet indeni der åbenbart var for billigt og med de priser der er på skinnerne, så er de fleste nok samme kvalitet.

Du kan jo prøve at slukke tv'et på kontakten på siden og så se om skinnen så slår fra, en af de gange hvor det "hænger", så ved du om det virker og om det er pga tv'ets forbrug den ikke slår fra.

Den skal normalt slå fra når forbruget er under 20-25w.

Skrevet den: 27-Februar-2011 kl. 19:03

Ja netop. Derfor er det også mærkeligt at den ikke slår fra. Skinnen er efter min mening indstillet mærkeligt hvis den holder liv i de andre udtag når forbruget på masterudtaget er under 1 watt.

Jo, men er det under 1 watt?

Klaus

-------------

Skrevet af: alyz
Skrevet den: 27-Februar-2011 kl. 19:46
Jeg låner lige din tråd.

Jeg har sådan 2 her strømspareskinner:  http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=8578&Grp=&n=10 - http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=8578&Grp=&n=10

De sidder til hver sin stationære computere og har virket fint. Computeren er master, og slave er skærm og en lampe.

Den ene computer har så fået ny strømforsyning, og i den forbindelse slukker den spareskinne, som der bruges til denne computer ikke længere når computeren slukker.

Det er sådan en strømspareskinne, som har en "lær selv" knap, som man kan indstille efter master forbruget.

Problemet er, at jeg ikke kan huske om man skal holde "lær selv" knappen nede mens maskinen maskinen (master) er tændt, også trykke igen når manskinen er lukket ned, eller hvordan det nu er. Jeg har smidt brugsvejledningen ud og der er ikke en manual på deres website.

Er der nogen, der har sådan en spareskinne, som lige kan fortælle mig, hvordan det er jeg gør.

Hint, når man holder lær selv knappen nede i et par sekunder, begynder den at blinke, og holder så op igen når man trykker kort på den igen..

på forhånd tak.

-------------
Gamer: CoreI7 8750, 16GB, GTX1070 6GB, 512GB SSD.
MP: I3 2,9 GhZ, 4GB, 3 TB, 64 SSD
TV: 48PFS8109:
Anlæg: Denon /DALI

Skrevet af: kokkeole
Skrevet den: 27-Februar-2011 kl. 19:57
Oprindeligt skrevet af alyz alyz skrev:

Jeg låner lige din tråd.

Jeg har sådan 2 her strømspareskinner:  http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=8578&Grp=&n=10 - http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=8578&Grp=&n=10

De sidder til hver sin stationære computere og har virket fint. Computeren er master, og slave er skærm og en lampe.

Den ene computer har så fået ny strømforsyning, og i den forbindelse slukker den spareskinne, som der bruges til denne computer ikke længere når computeren slukker.

Det er sådan en strømspareskinne, som har en "lær selv" knap, som man kan indstille efter master forbruget.

Problemet er, at jeg ikke kan huske om man skal holde "lær selv" knappen nede mens maskinen maskinen (master) er tændt, også trykke igen når manskinen er lukket ned, eller hvordan det nu er. Jeg har smidt brugsvejledningen ud og der er ikke en manual på deres website.

Er der nogen, der har sådan en spareskinne, som lige kan fortælle mig, hvordan det er jeg gør.

Hint, når man holder lær selv knappen nede i et par sekunder, begynder den at blinke, og holder så op igen når man trykker kort på den igen..

på forhånd tak.

Det samme har jeg også oplevet med ny strømforsyning i min pc. Slukker nu manuelt på en alm. strømskinne.

For i øvrigt er det jo så som så hvor smart en spareskinne til sit tv. Det dutter jo ikke helt efter hensigten, hvis man har koblet sin (i mit tilfælde) yousee boks til, som skal optage mens det hele jo så er slukket. Man kan jo selvfølgelig køre den udenom spareskinnen.

De nye apparater sluger jo heller ikke så meget, undtaget yousee boksen, selvfølgelig

/Ole

-------------
Kokkeole
If it's not broken, don't fix it.
Marants NR1604
Panasonic DMP-BDT310
B&W DS 2 Dipole
B&W CM 1
Subwoofer BW PV1
Samsung UE-46D8005/SMT-H3126

Skrevet af: alyz
Skrevet den: 27-Februar-2011 kl. 20:14
Oprindeligt skrevet af kokkeole kokkeole skrev:

Oprindeligt skrevet af alyz alyz skrev:

Jeg låner lige din tråd.

på forhånd tak.

Det samme har jeg også oplevet med ny strømforsyning i min pc. Slukker nu manuelt på en alm. strømskinne.

For i øvrigt er det jo så som så hvor smart en spareskinne til sit tv. Det dutter jo ikke helt efter hensigten, hvis man har koblet sin (i mit tilfælde) yousee boks til, som skal optage mens det hele jo så er slukket. Man kan jo selvfølgelig køre den udenom spareskinnen.

De nye apparater sluger jo heller ikke så meget, undtaget yousee boksen, selvfølgelig

/Ole

Nej yousee boksen skal jo have strøm hele tiden, så den skal jo i "permanent strøm" stikket.

Jeg har lige fået det til at virke. Man skulle holde knappen inde mens computeren var tændt. så virkede det..

-------------
Gamer: CoreI7 8750, 16GB, GTX1070 6GB, 512GB SSD.
MP: I3 2,9 GhZ, 4GB, 3 TB, 64 SSD
TV: 48PFS8109:
Anlæg: Denon /DALI

Skrevet den: 27-Februar-2011 kl. 20:20

Jo, men er det under 1 watt?

Klaus

Ja det kan jeg jo ikke være sikker på, men trådstarter skriver længere oppe i tråden at han har målt standby effekten til 0,8 Watt.

Skrevet den: 27-Februar-2011 kl. 20:24
Oprindeligt skrevet af bibihest bibihest skrev:

Selvom det måske virker usandsynligt, så prøv endnu en skinne, du kan være uheldig at du har to i træk der ikke virker. Jeg har også haft en på mit tv der efter noget tid, ikke ville slukke igen, ligemeget hvad. Det var relæet indeni der åbenbart var for billigt og med de priser der er på skinnerne, så er de fleste nok samme kvalitet.

Du kan jo prøve at slukke tv'et på kontakten på siden og så se om skinnen så slår fra, en af de gange hvor det "hænger", så ved du om det virker og om det er pga tv'ets forbrug den ikke slår fra.

Den skal normalt slå fra når forbruget er under 20-25w.

Nu har jeg så prøvet skinne nummer 3 - ja jeg havde en mere :)
Den virker. For den har min computer brugt et godt stykke tid nu. Og det er en TV-skinne, ikke en med USB på.
Resultatet er desværre det samme, altså det virker IKKE.
Så satte jeg den tilbage på computeren og der virker den.

Så mon ikke det er fordi TV ikke lukker helt ned med det samme, som vi beskrev tidligere? Eller hvad?

Glemte lige at skrive at jeg også prøvede at slukke TV'et på knappen - det havde heller ingen effekt

Skrevet den: 27-Februar-2011 kl. 20:32
@ kleves

Nu spørger jeg lige lidt dumt. Det skulle vel ikke være fordi du har sat en yousee boks (og ikke TVet ) i masterstikket? Yousee boksene bruger stort set lige meget uanset om de er i stand by eller tændt..

tvkartoffel

Skrevet den: 27-Februar-2011 kl. 22:02
Hehe - det kunne jo sagtens ske :)
Men jeg har tjekket og dobbelt tjekket - det burde altså sidde rigtigt.

Og lige for en god ordens skyld - så er det en stofa-boks - en Zaptor.

Skrevet den: 27-Februar-2011 kl. 22:07

Hehe - det kunne jo sagtens ske :)
Men jeg har tjekket og dobbelt tjekket - det burde altså sidde rigtigt.

Og lige for en god ordens skyld - så er det en stofa-boks - en Zaptor.

OK :-)

Jeg har ikke mere at byde på.

tvkartoffel OUT...

Skrevet af: bibihest
Skrevet den: 27-Februar-2011 kl. 22:33

Nu har jeg så prøvet skinne nummer 3 - ja jeg havde en mere :)
Den virker. For den har min computer brugt et godt stykke tid nu. Og det er en TV-skinne, ikke en med USB på.
Resultatet er desværre det samme, altså det virker IKKE.
Så satte jeg den tilbage på computeren og der virker den.

Så mon ikke det er fordi TV ikke lukker helt ned med det samme, som vi beskrev tidligere? Eller hvad?

Glemte lige at skrive at jeg også prøvede at slukke TV'et på knappen - det havde heller ingen effekt

Nu ved jeg ikke om jeg forstår dig forkert, men hvis du har slukket tv'et på on/off knappen og skinnen så stadig ikke slukker, så er der et eller andet galt et sted. Det skulle jo ikke kunne lade sig gøre at skinnen stadig er tændt, hvis der ikke er noget som helst forbrug på master stikket. Lyder underligt i mine øre at det skulle kunne lade sig gøre :D

Ved ikke om en enhed med et stort forbrug kan gøre at skinnen ikke reagerer når masterne er slukket, men jeg ville prøve at hive alle stik ud af skinnen en efter en og så se om den kan tænde og slukke.

Altså. Når skinnen ikke slukker, så sluk tv'et helt, er skinnen stadig tændt, så hiv et stik ud af slave ad gangen og se om det har en effekt.

Ellers vil jeg næsten sige det må være en fejl 40 et eller andet sted :D

Skrevet af: Axlon
Skrevet den: 28-Februar-2011 kl. 08:42
Problemet er nok det gamle velkendte problem, med at PSU'en i TV'et ikke trækker effekten som en ren ohms belastning.
Samme problem som alle dem som har købt en af de billige strømmåler fra f.eks. Harald Nyborg, som viser at deres Pana TV bruger mere end 20Watt i standby, mens et SparOMeter viser de korrekte >0,5Watt.
Strømskinnen kan simpelthen ikke finde ud af det, fordi den kun måler strømmen, og ikke spændingen, og derved effekten.
Og så er der selvfølgelig lige det, at Pana TV'et først går i deep standby, efter et par minuter, som nogle også nævner her i tråden.

-------------
Mvh Jesper

Skrevet den: 28-Februar-2011 kl. 20:31

Nu ved jeg ikke om jeg forstår dig forkert, men hvis du har slukket tv'et på on/off knappen og skinnen så stadig ikke slukker, så er der et eller andet galt et sted. Det skulle jo ikke kunne lade sig gøre at skinnen stadig er tændt, hvis der ikke er noget som helst forbrug på master stikket. Lyder underligt i mine øre at det skulle kunne lade sig gøre :D
Ja ikke.

Ved ikke om en enhed med et stort forbrug kan gøre at skinnen ikke reagerer når masterne er slukket, men jeg ville prøve at hive alle stik ud af skinnen en efter en og så se om den kan tænde og slukke.

Altså. Når skinnen ikke slukker, så sluk tv'et helt, er skinnen stadig tændt, så hiv et stik ud af slave ad gangen og se om det har en effekt.
Det har jeg også prøvet - desværre uden held.

Ellers vil jeg næsten sige det må være en fejl 40 et eller andet sted :D

Tjae..det skal jeg da ikke udelukke. Synes dog ikke det er helt så svært at ramme den del der hedder masterBig smile

Skrevet den: 28-Februar-2011 kl. 20:34
Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:

Problemet er nok det gamle velkendte problem, med at PSU'en i TV'et ikke trækker effekten som en ren ohms belastning.
Samme problem som alle dem som har købt en af de billige strømmåler fra f.eks. Harald Nyborg, som viser at deres Pana TV bruger mere end 20Watt i standby, mens et SparOMeter viser de korrekte >0,5Watt.
Strømskinnen kan simpelthen ikke finde ud af det, fordi den kun måler strømmen, og ikke spændingen, og derved effekten.
Og så er der selvfølgelig lige det, at Pana TV'et først går i deep standby, efter et par minuter, som nogle også nævner her i tråden.

Konklusion må være at jeg skal prøve den dyrere skinne med learn funktion eller er det at Pana'en ikke kan finde ud af det?

Skrevet den: 08-Marts-2011 kl. 23:07
Idag fandt jeg en skinne med learn funktion i det lokale kvickly. Tror det var den sidste de havde - den lå under en masse andre ledninger. Den var endda sat ned til ½ pris :)

Det spiller squ - så det er dejligt.

Så jeg tror fejl 40 er udelukket ;)

Tak for alle svarene.

Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 09-Marts-2011 kl. 09:36
Vær også lige OBS på, at der ofte er et loft på hvor meget effekttræk der må være på hele spareskinnen. Dette tal ligger typisk på 300 W, så hvis dit TV sluger 360 W så er det kun et spørgsmål om tid før skinnen futter af - jeg taler af erfaring. Jeg måtte punge ud for en NOGET dyrere skinne, der var normeret til 800 W og her kunne man indstille niveauet for "hvor lidt" masterstikket skulle falde til. Der var en "high" og en "low" indstilling. Det er dog så mange år siden at jeg købte den, at navnet desværre er smuttet ud af hukommelsen - den ligger bare i en skuffe.

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet

Print side | Luk vindue