DSC-HX5V vs DSC-HX7V vs DMC-TZ10 vs WB650, m.fl..!
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Digital Foto
Forumbeskrivelse: Foto med digital kamera, digital spejlrefleks, tilbehør mv.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=94022
Udskrevet den: 31-Januar-2025 kl. 14:01
Emne: DSC-HX5V vs DSC-HX7V vs DMC-TZ10 vs WB650, m.fl..!
Skrevet af: rasmuskarlsen
Emne: DSC-HX5V vs DSC-HX7V vs DMC-TZ10 vs WB650, m.fl..!
Skrevet den: 28-Februar-2011 kl. 02:33
Ja som overskriften lyder, så er jeg meget i tvivl om hvilket jeg skal købe.
HX7VB er aflæseren for HX5VB, men denne er ikke kommet endnu. Endvidere ved jeg ikke om det kan betale sig at købe HX7VB, da HX5VB højst sansynligt vil falde i pris når denne udkommer...
Så er der også EX-ZR100? samt Panasonic DMC-TZ10?
Der forefindes også Canons S95
Ja savner lidt argumenter for / imod..
Hælder selv mest til sony, da de har GPS indbygget, som jeg synes er en meget brugbar funktion. (Men det har Panasonic DMC-TZ10 dog også)
PS: DSC-HX9V synes jeg er for stort, så det har jeg droppet at sammenligne med. Endvidere er DSC-WX5B / WX10B droppet pga manglende gps, og dårligere perfomance i tests.
|
Svar:
Skrevet af: Moef
Skrevet den: 28-Februar-2011 kl. 04:13
Desværre minder HX7V lidt for meget om sidste års HX5V model, hvilke du kan læse lidt om her: http://hx9v.blogspot.com/ (første test af HX7V, HX9V + billeder, video fra dem, sammenligninger!)
HX9V er det nye sony superzoom kamera, som har alle forbedringerne. Jeg afleverede mit HX5V tilbage til forretningen efter en uges tid pga. utrolig dårlig lydkvalitet ved video optagelse. Netop ved lyden minder HX7V om den gamle HX5V, hvilke er skidt.
Hvis du er interesseret i noget bedre end HX5V, så skal du op i HX9V i følge ovenstående link. Men der kommer jo en hel hær af superzoom kameras i 2011, så jeg ville måske nok vælge og tjekke nogle test af dem inden køb.
Moef
------------- Core 2 quad Q6600, 4GB DDR2 ram, 2 x Seagate 7200x10 400gb HD, WinXP pro + SP3, win7 64bit
Samsung LE40C755, Sony HX-910/1010/1020, Sony Vegas / DVD Architect, VirtualDub, Womble MPEG wizard
|
Skrevet den: 28-Februar-2011 kl. 06:52
Moef skrev:
Desværre minder HX7V lidt for meget om sidste års HX5V model, hvilke du kan læse lidt om her: http://hx9v.blogspot.com/ (første test af HX7V, HX9V + billeder, video fra dem, sammenligninger!)
HX9V er det nye sony superzoom kamera, som har alle forbedringerne. Jeg afleverede mit HX5V tilbage til forretningen efter en uges tid pga. utrolig dårlig lydkvalitet ved video optagelse. Netop ved lyden minder HX7V om den gamle HX5V, hvilke er skidt.
Hvis du er interesseret i noget bedre end HX5V, så skal du op i HX9V i følge ovenstående link. Men der kommer jo en hel hær af superzoom kameras i 2011, så jeg ville måske nok vælge og tjekke nogle test af dem inden køb.
Moef
|
Allright, det var også det jeg var bange for at de mindede meget om hinanden. MEn synes desværre HX9V er for stort, så det vil jeg ikke gå efter. Endvidere ligger det vist også i den dyre ende.
Hvor kan man se hvike kameraer der udkommer da?
Men står og mangler et kamera nu (kan måske vente 1 uge). Hvad findes der af andre kameraer som performer godt? (Vil meget gerne have et med indbygget GPS) - Samt det skal gerne være så lille som muligt..
|
Skrevet af: clausewitz
Skrevet den: 28-Februar-2011 kl. 12:53
I øjeblikket har Elgiganten et super tilbud på et TZ10 til 1499,-. Det kan ikke gøres billigere. Det blev lanceret til priser mellem 3.000-3.500 for et år siden.
|
Skrevet den: 28-Februar-2011 kl. 14:09
Det er en super god pris på TZ10. Desværre har TZ10 også nogle grimme skavanker som de andre superzooms. Et af problemerne er sol striber på videooptagelser, som er ret hyppige. Men ja, prisen er god.
Moef
------------- Core 2 quad Q6600, 4GB DDR2 ram, 2 x Seagate 7200x10 400gb HD, WinXP pro + SP3, win7 64bit
Samsung LE40C755, Sony HX-910/1010/1020, Sony Vegas / DVD Architect, VirtualDub, Womble MPEG wizard
|
Skrevet den: 28-Februar-2011 kl. 15:11
Er desværre i udlandet, så Elgiganten dur ikke lige her ;) Dog koster det også 1.500kr her.
Er det kun TZ10, der har det problem med videoen? Eller har andre TZ (eller lignende) modeller det også?
Vil gerne at prisen ikke tages som afgørende faktor blandt de modeller jeg har skrevet.
Hvordan er TZ10 vs HX5V? (Hvis der ses bort fra videodelen) samt jeg har lige fundet Samsung WB650, som også ca. ligger i denne klasse..
--> Så PT. er det vist TZ10 vs HX5V vs WB650 (Alle med gps). Ved ikke om nikon har noget at byde ind med også, eller valget står imellem en af de 3..
NB: En videotest imellem TZ10 samt HX5V: http://www.casttv.com/video/lporsy/sony-dsc-hx5v-vs-panasonic-dmc-tz10-zs7-video-test-part-2-around-centennial-park-atl-ga-1080p-video - http://www.casttv.com/video/lporsy/sony-dsc-hx5v-vs-panasonic-dmc-tz10-zs7-video-test-part-2-around-centennial-park-atl-ga-1080p-video
Ærgeligt at TZ10 flimrer så meget i sollys :/ Billedkvaliteten er meget bedre på TZ10. Ved dog ikke hvor gamle videoerne er, måske er det løst med en firmware opdatering?
|
Skrevet den: 28-Februar-2011 kl. 16:45
Måske du kunne have gavn af at læse denne test:
http://www.dpreview.com/reviews/Q210grouptravelzoom/ - http://www.dpreview.com/reviews/Q210grouptravelzoom/
mit indtryk er at TZ10 nok ikke vandt grundet dets høje introduktionspris. Hvis GPS er et must kan du også kigge på dette: CASIO EXILIM EX-H20G. Jeg mener hverken EX-ZR100 eller S95 har GPS.
|
Skrevet den: 28-Februar-2011 kl. 17:04
clausewitz skrev:
Måske du kunne have gavn af at læse denne test:
http://www.dpreview.com/reviews/Q210grouptravelzoom/ - http://www.dpreview.com/reviews/Q210grouptravelzoom/
mit indtryk er at TZ10 nok ikke vandt grundet dets høje introduktionspris. Hvis GPS er et must kan du også kigge på dette: CASIO EXILIM EX-H20G. Jeg mener hverken EX-ZR100 eller S95 har GPS. | Ja har godtnok læst den, men syns stadig ikke rigtig jeg kommer resultatet nærmere :/ Nu har jeg 1 til at vælge imellem hehe:
Nu er det så--> TZ10 vs HX5V vs WB650 vs CASIO EXILIM EX-H20G
|
Skrevet den: 28-Februar-2011 kl. 17:42
Jeg havde nok skåret det ned til enten TZ10 eller HX5V - bare en fornemmelse .
|
Skrevet af: opzouten
Skrevet den: 28-Februar-2011 kl. 23:09
Jeg har et TZ8, og har ikke oplevet nogen problemer med solen, kun helt almindelig lens flares.
Det er i øvrigt identisk med TZ10, bortset fra GPS-funktionaliteten.
|
Skrevet den: 28-Februar-2011 kl. 23:25
Det er det her jeg tænker på, så der optages med Panasonic's TZxx serie ved direkte sollys:
http://www.youtube.com/watch?v=KRnc1XlLQYw
Så opstår der en lodret streg gennem hele videoen. Det er et kendt problem, på samme måde som den meget dårlig lydkvalitet er kendt for Sony HX5V kameraet. Begge ting udelukker disse to kameras for mig.
Sony HX9V skulle have top dollar lyd, men det er der sikkert også mange af alle de andre 2011 superzoom cams der har :-)
Moef
|
Skrevet den: 01-Marts-2011 kl. 02:30
Spørgsmålet er hvordan billedkvaliteten på TZ10 performer sammenlignet med HX5B? Både ved dagslys samt ved low light condition..
|
Skrevet den: 01-Marts-2011 kl. 02:47
Low light er HX5V bedre (mindre støj, mere lys). Men jeg kunne godt mistænke TZ10 for, at kunne lave skabere billeder i dagslys udenfor, pga. TZ10's mindre aggressive støjreduktionssystem. HX5V er jo kendt for, at lave billeder meget bløde pga. et ret voldsomt støjfiltreringssystem som kan ses m. 100% crop zoom i billederne. Og så ryger detaljerne sig en tur.
TZ10 er vidst ikke ligeså agressiv, men tilgengæld heller ikke ligeså god til tusmørke / mørke situationer som HX5V.
Moef
|
Skrevet den: 01-Marts-2011 kl. 05:12
Moef skrev:
Low light er HX5V bedre (mindre støj, mere lys). Men jeg kunne godt mistænke TZ10 for, at kunne lave skabere billeder i dagslys udenfor, pga. TZ10's mindre aggressive støjreduktionssystem. HX5V er jo kendt for, at lave billeder meget bløde pga. et ret voldsomt støjfiltreringssystem som kan ses m. 100% crop zoom i billederne. Og så ryger detaljerne sig en tur.
TZ10 er vidst ikke ligeså agressiv, men tilgengæld heller ikke ligeså god til tusmørke / mørke situationer som HX5V.
Moef
|
Ja det er også det der er problemet. Det støjfilteringssystem kan der ikke ændres i? Evt. en firmware upgrade?
Det er meget ærgeligt, da jeg klart hælder til HX5V, men ved ikke helt om jeg kan leve med den kraftige støjreduktion, som giver uskarpere billeder..
Hvordan er kameaerne til at behandle "Stil skarpt på ansigt / krop, samt slør baggrund" funktionen (Ved ikke hvad den kaldes den funktion)?
|
Skrevet af: Boost
Skrevet den: 08-Marts-2011 kl. 14:53
Jeg venter på HX9V, og ser hvad anmelderne siger. Ellers er Panasonic TZ20 også interresant.
Jeg synes ikke at HX9V er meget større end HX7V. Det drejer sig vist om 3 mm hele vejen rundt.
------------- Panasonic TX-P50ST50Y openElec 5.08 på Lenovo M83 tiny Yamaha RX-V473
|
Skrevet af: splitbus
Skrevet den: 09-Marts-2011 kl. 03:33
Har lige haft HX5V i 2 mdr og det tager suverænt gode billeder OGSÅ INDENDØRS. Det er uden tvivl det bedste kamera jeg har haft til dato, ok jeg har ikke haft så mange, men det er godt.
Da vi skulle vælge var vi også omkring Panasonic TZ10, men valgte det fra pga de (for os) dårlige indendørs billeder.
Det var vigtigt for os da vi tager mange billeder indendørs at det var godt. At der ikke er så god lyd ved video optagelse det lever vi så med. Har dog ikke testet lyden.
Nu er vi så så heldige at vi har kunnet sælge vores HX5V for det samme som vi har givet. Derfor overvejer vi (eller rettere sagt det er mig der vil opgradere, kæresten er rigtig godt tilfreds og syntes vi bare skal holde os til det vi kender og som vi egentlig er rigtig glade for) om det kan betale sig at ofre de 300 kr det koste at opgradere til HX7.
Hvad er forskellene, udover der selvføgelig er kommet 6,2 mb pixel mere på ? Tager det lige så gode billeder indendørs som HX5V (Jeg bliver slået ihjel der hjemme, hvis det ikke lever op til HX5V :) )
Er der nogen der kender til direkte sammenlignstest af HX5V & HX7V (link, please) ?
|
Skrevet af: lrev på jobbet
Skrevet den: 09-Marts-2011 kl. 08:02
Hej.
Synes at sammenligningen mellem disse zoom modeller og Canon s95 er lidt malplaceret:Canon s95 er i en helt anden klasse,og desuden ikke et ZOOM kamera:Canon s95 skal sammenlignes med den helt nye Nikon p300(som jeg selv har bestilt)...den er klart en overvejelse værd: 1,8 objektiv,CMOS backlit censor,fULL HD video med zoom samt focus under video optagelse,3" skærm 920.00 dots....virker lovende til prisen på omkring 2200,00kr.
http://www.cameras.co.uk/specs/nikon-coolpix-p300.cfm - http://www.cameras.co.uk/specs/nikon-coolpix-p300.cfm
lrev
------------- Pioneer 507XD,M.audio,proAc,Arcam Solo Mini,A.Gallo Adiva,mps sub,XTZ sub.etc.
|
Skrevet af: mejersken
Skrevet den: 09-Marts-2011 kl. 11:13
Det er vist med lidt god vilje at du vil sammenligne p300 med s95.
p300 har en 1/2.3" cmos s95 har en 1/1.7" ccd
Du skal op i en p7000 før det rigtigt giver mening
http://www.dpreview.com/reviews/q42010highendcompactgroup/ - http://www.dpreview.com/reviews/q42010highendcompactgroup/
|
Skrevet af: lrev på jobbet
Skrevet den: 09-Marts-2011 kl. 11:54
Hej.
Ja...altid i den bedste mening:Hvis du var bedre orienteret ville også du vide,at det kun gør en forskel hvis man optager i RAW format-da s95 desværre komprimerer JPEG voldsomt......så fordelen er pist væk.
Men ved skam godt at dette hypes voldsomt.....måske fordi at det er det eneste punkt hvor s95 "overgår" P300?
Glem p7000-her taler vi om kompakte kameraer,og desuden er G12 den overlegen.
lrev
------------- Pioneer 507XD,M.audio,proAc,Arcam Solo Mini,A.Gallo Adiva,mps sub,XTZ sub.etc.
|
Skrevet af: mejersken
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 23:13
jeg syntes du skal prøve at gå ind på dpreview og sammenligne scorer
Desuden kan jeg heller se hvad der er galt med at skyde i raw, det giver bare flere muligheder i efterbehandlingen
|
Skrevet den: 11-Marts-2011 kl. 02:02
Er der slet ikke nogen der har haft HX7v i hånden og kan komme med lidt sammenligningsinfo iforhold til HX5v ?
Jeg bliver trykket hjemmefra for at handle :)
|
Skrevet den: 18-Marts-2011 kl. 05:42
Jeg har nu haft TZ10 (Mit er ZS7) i et par uger. Jeg må sige at jeg er meget skuffet. Jeg har primært taget billeder i dagslys, og jeg må sige at jeg virkelig synes billederne er elendige :O Hvis jeg zoomer meget lidt ind på computeren, så er billederne meget uskarpe, og detalje niveaut / skarpheden, synes jeg er meget skuffende.
Endvidere har jeg også et problem, at jeg nu er taget fra Hongkong til Kina, der kan jeg så ikke bruge GPS'en. Den siger "this feature is not avilable in this region" Argh hvad er nu det for noget!? Kan man smække TZ10 firmware ind på det, selvom det er ZS7?
|
Skrevet den: 18-Marts-2011 kl. 09:47
Jeg har kigget det tidligere viste blog link godt igennem og ud fra det besluttede vi at investere de 400 kr mere på kameraet så vi kunne opgradere til HX7V.
Nu har shg.dk HX9V kameraet til 2442 kr så vi ofrer klart 200 kr yderligere :)
|
Skrevet af: Boost
Skrevet den: 18-Marts-2011 kl. 09:57
splitbus skrev:
Nu har shg.dk HX9V kameraet til 2442 kr så vi ofrer klart 200 kr yderligere :) |
Det er da en fornuftig pris i mine øjne. Havde forventet en pris på/over 3.000 kr. Skal helt klart have et HX9V
------------- Panasonic TX-P50ST50Y openElec 5.08 på Lenovo M83 tiny Yamaha RX-V473
|
Skrevet af: DanishBacon
Skrevet den: 09-April-2011 kl. 12:05
Er der nogle af jer, som har fundet noget info om, hvordan HX7V/HX9V klarer noise reduction i forhold til HX5V? - eller evt. har prøvet begge kameraer? Jeg kan nemlig få HX5V til kun 1.666kr. Jeg er dog lidt nervøs over de mange reviews, som nævner at noise reduction er ALT for hård (og derved fjerner skarpheden i billederne)
------------- LG OLED C8 65” | Marantz SR7010 | XTZ 99.36 | Nvidia Shield TV | Squeezebox
|
|