Print side | Luk vindue

Reklamationsret - Ombytning

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=94153
Udskrevet den: 12-Februar-2025 kl. 03:47


Emne: Reklamationsret - Ombytning
Skrevet af: hyldig87
Emne: Reklamationsret - Ombytning
Skrevet den: 02-Marts-2011 kl. 15:48
Jeg har haft en reklamation på et grafikkort.
Den er gået igennem, og jeg har fået et mail om at det vil blive ombyttet.

MEN

Jeg købte Et Saphire Radeon HD5850 TOXIC VAPOR-X der kostedede 2300,-
De vil ombytte til XFX HD5850 "BLACK" der koster 1600,-
Det her jeg havde købt: http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=778657 - http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=778657
Det her de ombytter til:  http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4189528 - http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4189528

Altså ikke 100% samme model. Og jeg gav 800,- mere for det kort jeg købte, der for 6 måneder siden, end hvad det koster nu, det som de ombytter til.

Jeg mener så at jeg har krav på at kunne få penene retur, eller i hvert fald differencen udbetalt.
Så ringede til dem og sagde det, men det kunne jeg ikke.

Hvordan forholder det sig? 



Svar:
Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 02-Marts-2011 kl. 16:16
Du har ret til at få det ombyttet til et kort af samme kvalitet - ikke samme pris.

Er specifikationerne på det nye kort det samme eller bedre end det gamle, så er det, hvad du har krav på.

Er specifikationerne på det nye kort dårligere (f.eks. ikke kan klare lige så stor opløsning, eller kun har analoge udgange og ikke digitale, eller anden væsentlig forskel), så skal du ikke acceptere det. Du har krav på et kort af mindst samme specifikation og kvalitet (men prisen er som sagt underordnet - både i opadgående og nedadgående retning).

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: SoundWave
Skrevet den: 02-Marts-2011 kl. 16:41
Det nye XFX du får har så vidt jeg ved en mere larmende køler. Du har jo i sin tid købt et af de kort med den bedste køler, og det får du ikke umiddelbart med det XFX.


Skrevet af: hyldig87
Skrevet den: 02-Marts-2011 kl. 17:55
Oprindeligt skrevet af SoundWave SoundWave skrev:

Det nye XFX du får har så vidt jeg ved en mere larmende køler. Du har jo i sin tid købt et af de kort med den bedste køler, og det får du ikke umiddelbart med det XFX.
Var faktisk os præcis det jeg sagde i telefonen. Det var den eneste grund til jeg gva så meget ekstra for lige netop op det kort i sin tid.
Men han fastholdt at nu skulle jeg have det XFX kort, hvis jeg så mente det lamte mere når jeg havde fået det måtte jeg ringe igen


Skrevet af: PerW
Skrevet den: 02-Marts-2011 kl. 17:55
Prøv at søg på ordet ombytning på http://www.forbrug.dk - www.forbrug.dk


Skrevet af: hyldig87
Skrevet den: 02-Marts-2011 kl. 18:05
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Du har ret til at få det ombyttet til et kort af samme kvalitet - ikke samme pris.

Er specifikationerne på det nye kort det samme eller bedre end det gamle, så er det, hvad du har krav på.

Er specifikationerne på det nye kort dårligere (f.eks. ikke kan klare lige så stor opløsning, eller kun har analoge udgange og ikke digitale, eller anden væsentlig forskel), så skal du ikke acceptere det. Du har krav på et kort af mindst samme specifikation og kvalitet (men prisen er som sagt underordnet - både i opadgående og nedadgående retning).
Så forstår jeg ikke hvad der står her:
http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/mangelsbefoejelser - http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/mangelsbefoejelser

Kan ikke se hvordan det kan læses på andre måder end hvis de ikke kan give mig præcis samme produkt, og ikke kan reparerer så kan jeg fælge at få pengene retur.


Skrevet af: Jakabov
Skrevet den: 02-Marts-2011 kl. 20:42
Så ring og tru dem med Ekstrabladet, Kontant osv...

Kan ikke se problemet. Som du selv skriver, ikke 100% ens, så vi snakker måske 99% ens istedet. For mig lyder det som om du er mere interesseret i den kontante difference der er, istedet for at være glad for at du har fået et nyt næsten identisk kort med ny garanti. 


Skrevet af: david79
Skrevet den: 02-Marts-2011 kl. 21:06
Du skal huske at få papir på ombytning, hvis du vælger at gå med til det. Fordi så vidt jeg ved, så hvis der sker noget med det nye kort og de giver pengene tilbage, så er det pengene for det oprindelige kort du har krav på at få. (Mener jeg)


Skrevet af: Guyver
Skrevet den: 02-Marts-2011 kl. 22:26
Her er de retningslinier jeg har fulgt i de radiokæder/telebutikker hvor jeg har været/er ansat, når jeg har behandlet reklamationer og det har været en del igennem 10+ år:

Sætter ikke navn på dem, men de er kendte og store og folk elsker at omtale dem, men ønsker at holde min profil privat og ikke lege support børge i min fritid ;)

Ved ombytning af varen hvor værkstedet enten har sendt en ny tilsvarende vare, eller der tilbydes et tilsvarende produkt fra butikken der enten er tilsvarende eller stiller forbrugeren bedre, så ophæves Handlen i det tilfælde at kunden ikke ønsker et andet produkt end det oprindeligt købte produkt. Det oprindeligt betalte beløb udbetales eller der tilbydes gavekort (kundens valg).

Hvis kunden så har valgt et dyrere produkt, så betales differencen af kunden, dvs. kunden rent faktisk får fuld udbytte af det oprindeligt betalte beløb og samtidig får mulighed for at opgradere. Vælges der et billigere, så udbetales differencen ikke.

Har aldrig forstået hvorfor nogen butikker skal gøre en stor sag ud af noget så simpelt, der er en rigtig god løsning for begge parter. Det er jo leverandøren der betaler, for deres vare holdt ikke inden for perioden og kunden føler at de har fået god service og kommer derved sikkert igen. Hvis der så er problemer med leverandøren, så tager man den sgu internt.

At der så er andre situationer hvor man holder på retten til at udbedre fejlen, det er så en anden sag.

Det er ihvertfald sådan jeg tolker købeloven, uden at være ekspert på området. Ret mig endelig, men garantere ikke at jeg er enig, hvis det stiller forbrugeren dårligere :)


Skrevet af: hyldig87
Skrevet den: 02-Marts-2011 kl. 23:27
Oprindeligt skrevet af Jakabov Jakabov skrev:

Så ring og tru dem med Ekstrabladet, Kontant osv...

Kan ikke se problemet. Som du selv skriver, ikke 100% ens, så vi snakker måske 99% ens istedet. For mig lyder det som om du er mere interesseret i den kontante difference der er, istedet for at være glad for at du har fået et nyt næsten identisk kort med ny garanti. 
Jeg er interesseret i at få alle pengene tilbage, da det kort jeg havde tidligere stadig kan købes andre steder.


Skrevet af: Jakabov
Skrevet den: 02-Marts-2011 kl. 23:57
Ok, tænkte jeg nok. 


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 03-Marts-2011 kl. 09:55
Så find det billigste sted på nettet du kan få det samme kort, og bed om at få udbetalt den sum.

Du har ikke krav på det oprindeligt betalte beløb. Du har krav på det beløb, som et tilsvarende (eller identisk) kort kan købes til i dag.

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: Rasmusdc
Skrevet den: 03-Marts-2011 kl. 10:05
Ja... du skal ihvertfald ikke acceptere det billige kort, havde en mate der var ude for totalt det samme, de ville også sælge ham et "BASIS" kort og han havde dengang købt et MSI kort hvor man gav 1000kr mere i forhold til reference kortet pga der var LÆNGERE garanti og en HELT anden køler løsning.

det endte i en længere slogskamp, da specs jo var det samme.. men det var de jo så alligevel ikke pga. køler løsningen, de endte hvor de rent faktisk skulle refundere hele kortet, men pga. de synes det var lidt ekstremt, så tilbød de ham et nyere kort istedet.

Altså han fik en generation hurtigere, men et reference kort der, var ikke en optimal løsning, men mener kortet var op til 30% hurtigere så han fik da noget ud af de penge ekstra han havde lagt. måske i kan finde ud af sådan en handel.

et HD6870 eller 5870 måske...


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73079&PID=735791&title=work-in-progress-hjemmebio#735791 - Min Hjemmebio


Skrevet af: Conluxa
Skrevet den: 03-Marts-2011 kl. 10:30
Oprindeligt skrevet af hyldig87 hyldig87 skrev:

Jeg har haft en reklamation på et grafikkort.
Den er gået igennem, og jeg har fået et mail om at det vil blive ombyttet.
Jeg købte Et Saphire Radeon HD5850 TOXIC VAPOR-X der kostedede 2300,-
Det her jeg havde købt: http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=778657 - http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=778657

Hvordan forholder det sig? 
I følge dit link, er kortet tilgængelig på markedet.
Send dit link og sig du gerne vil have det samme kort.
Så er ombytning på hardware 100% identisk,
selvom prisen er mindre i dag.


Skrevet af: kharder
Skrevet den: 03-Marts-2011 kl. 20:41
Det er noget sluder at du ikke har ret til at få hele købssummen udbetalt. Forbrugerreglerne i købeloven er præceptive, dvs. at de ikke kan afviges til skade for forbrugeren. Dette betyder, i følge KBL § 78, at du selv vil kunne vælge imellem et passende afslag i købsprisen, ombytning til samme produkt, afhjælpning inden for rimelig tid eller købsprisen udbetalt. I følge KBL § 78, stk. 2 gælder, at hvis udgifterne til afhjælpning eller ombytning er uforholdsmæssige store, kan du ikke kræve enten ombytning eller afhjælpning, men skal have købsprisen udbetalt.
Dog gælder det så i stk. 3, at hvis sælger vælger at afhjælpe eller ombytte produktet, så må du acceptere dette.

§ 78.
Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem

1)   afhjælpning af mangelen,

2)   levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen (omlevering),

3)   et passende afslag i købesummen eller

4)   ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.

Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.

Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.

Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens regning.

Jeg kan ikke forstå hvorfor det skal være så svært at forstå disse regler for sælgere. Selvfølgelig hjælper det at være jura studerende, men det er ikke raketvidenskab. Samtidig bliver det ikke lettere, når køber får så mange forskellige beskeder fra forskellige forretninger/sælgere.

// Kharder



Print side | Luk vindue