Print side | Luk vindue

Ubuntu Otto :-)

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=94226
Udskrevet den: 26-Maj-2024 kl. 19:39


Emne: Ubuntu Otto :-)
Skrevet af: Otto J
Emne: Ubuntu Otto :-)
Skrevet den: 03-Marts-2011 kl. 20:27
Nå, T-Duck, så har jeg installeret Ubuntu... Rækkefølgen mht. installation af sprogpakke, logge ud/ind og installere flash, har åbenbart betydning. Det fungerede denne gang at installere flash fra software center. Wifi virker iøvrigt off the block.

Men java... Nu har jeg installeret Java via softwarecenter. Så går jeg ind på java.com, og får beskeden "

Oops! You don't have the recommended Java installed."

Jeg kan så vælge at downloade en opdateret version - det lyder fint, det gør jeg. Jeg vælger at downloade en "self extracting file". Fint nok. Dét er så en BIN-fil, hvor jeg får lov til at vælge hvilket program jeg vil åbne dét med... Så meget for "selv extracting".

Beklager - men dét her er ikke logisk og indlysende for ikke-nørder. Min givetvist urimieligt hårde dom er "dumpet". Det er heller ikke lykkedes mig at modtage mails fra gmail - jeg kan sende, ikke modtage.

Nu har vi haft vores fine diskussion, den skal vi ikke træde mere vande i, men derfor kan vi jo godt fortsætte dén her tråd med at se om jeg kan få Ubuntu til at virke med de helt basale ting, så kan jeg da more mig lidt med det... Smile


-------------
Mvh Otto



Svar:
Skrevet af: Ophørt
Skrevet den: 03-Marts-2011 kl. 20:36
Jamen der er en ekstra pakke i software center, når du søger på java, den skal installeres også, så køre det hele med netbank, og java. Så du skal ikke bruge javas hjemme side til noget som helst.

Og synaptisk pakkehåndtering, finder du oppe i system menuen så under administration. Det er ubuntu og resten af du brugervenlige linux'er svar på tilføj/fjernprogrammer, som man har på windows. Men er koplet til PPA. Der kan du søger alle programmer, hvor du normalt skulle skrive kommandoer. men nu er der søgefelt, og boxe, til at vinge af, hvad man vil installeres, og så trykke vælg.

Så hvis du finder et program, hvor de henviser til kommandoer i terminalen, så kan du bruge synaptisk pakkehåndtering.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 03-Marts-2011 kl. 20:40
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Jamen der er en ekstra pakke i software center, når du søger på java, den skal installeres også, så køre det hele med netbank, og java. Så du skal ikke bruge javas hjemme side til noget som helst.


Det er fair nok, men det er ikke logisk, når jeg på Java's hjemmeside kan downloade en Linux version. Slet ikke når de kalder den "selv extracting", hvilket den jo åbenbart ikke er.

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Og synaptisk pakkehåndtering, finder du oppe i system menuen så under administration. Det er ubuntu og resten af du brugervenlige linux'er svar på tilføj/fjernprogrammer, som man har på windows. Men er koplet til PPA. Der kan du søger alle programmer, hvor du normalt skulle skrive kommandoer. men nu er der søgefelt, og boxe, til at vinge af, hvad man vil installeres, og så trykke vælg.

Så hvis du finder et program, hvor de henviser til kommandoer i terminalen, så kan du bruge synaptisk pakkehåndtering.


Jeg har lige taget et hurtigt kig, og du kan da _umuligt_ betragte dét som værende "nemt for ikke-nørder"? Jeg siger ikke at jeg ikke kan finde ud af det hvis jeg vil, men nemt og logisk - det er det satme ikke. Har du nogensinde _rørt_ ved en Apple?


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 03-Marts-2011 kl. 20:44
Jeg har installeret OpenJDK til Java - Webstart, og OpenJDK til Java - Kørselsmiljø, og iøvrigt også IcedTea Java-udvidelsesmodul. Det er alt jeg kan se har noget med java at gøre. På Java.com får jeg stadig at vide at min java er forældet, og den viser mig en nyere linux-version.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 03-Marts-2011 kl. 20:45
Otto,

Se mit indlæg i den anden tråd. Det er en guide til os som kommer direkte fra Windows.

Givet vis er alt ikke nemt med Ubuntu - men mange steder kan man finde en .deb som installerer alt for en. Et eksempel er Boxee!


Skrevet af: Ophørt
Skrevet den: 03-Marts-2011 kl. 20:55
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:


Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Jamen der er en ekstra pakke i software center, når du søger på java, den skal installeres også, så køre det hele med netbank, og java. Så du skal ikke bruge javas hjemme side til noget som helst.


Det er fair nok, men det er ikke logisk, når jeg på Java's hjemmeside kan downloade en Linux version. Slet ikke når de kalder den "selv extracting", hvilket den jo åbenbart ikke er.


Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Og synaptisk pakkehåndtering, finder du oppe i system menuen så under administration. Det er ubuntu og resten af du brugervenlige linux'er svar på tilføj/fjernprogrammer, som man har på windows. Men er koplet til PPA. Der kan du søger alle programmer, hvor du normalt skulle skrive kommandoer. men nu er der søgefelt, og boxe, til at vinge af, hvad man vil installeres, og så trykke vælg.

Så hvis du finder et program, hvor de henviser til kommandoer i terminalen, så kan du bruge synaptisk pakkehåndtering.


Jeg har lige taget et hurtigt kig, og du kan da _umuligt_ betragte dét som værende "nemt for ikke-nørder"? Jeg siger ikke at jeg ikke kan finde ud af det hvis jeg vil, men nemt og logisk - det er det satme ikke. Har du nogensinde _rørt_ ved en Apple?
Nogen af software udviklerne har ikke lige fattet at lave deres programmer i rpm fil, redhat svar på exe, og deb, som er debian og ubuntu svar på exe.

Ja jeg har haft mac mellem hænderne. Har dog aldrig istallere mac os fra bunden.

Jeg ved du synes det ikke lyder logisk med den pakkehåndtering. Men når man har vænnedet sig til den måde. Så er det nemt og bekvemt at man har alle programmer og spil, et sted. frem for spredt ud over flerer aktører.


Skrevet af: Ophørt
Skrevet den: 03-Marts-2011 kl. 20:57
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Jeg har installeret OpenJDK til Java - Webstart, og OpenJDK til Java - Kørselsmiljø, og iøvrigt også IcedTea Java-udvidelsesmodul. Det er alt jeg kan se har noget med java at gøre. På Java.com får jeg stadig at vide at min java er forældet, og den viser mig en nyere linux-version.
Okay, det ved jeg så ikke. Men nu er det ikke java du har netbank vel? Jeg ved at nordea, danskebank, altså alle med nemid login selv skat, og e-boks, virker med det der er installeret nu


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 03-Marts-2011 kl. 21:10
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

  Okay, det ved jeg så ikke. Men nu er det ikke java du har netbank vel? Jeg ved at nordea, danskebank, altså alle med nemid login selv skat, og e-boks, virker med det der er installeret nu


Jeg er slet ikke nået til netbank endnu, jeg forsøger bare at verificere at jeg har nyeste java installeret... Men jeg prøver lige at følge Anima's link, og så tager jeg den derfra.

Hvorfor er det at når jeg skriver noget i Firefox, så følger cursoren først med, når jeg har skrevet et ord? Pænt belastende...


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Ophørt
Skrevet den: 03-Marts-2011 kl. 21:22
Det lader hvis til at det er FireFox der driller. Jeg bruger normalt Chrome Som browser


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 03-Marts-2011 kl. 21:26

Nevermind - dommen er faldet. Jeg er tilbage på Explorer. Jeg er sikker på at Ubuntu er et fint alternativ for de brugere der gider. Jeg gider ikke. Så kan det godt være at jeg er utålmodig, men pointen var at det skulle være så nemt at installere og bruge at man ikke skulle være nørd for at gøre det. Det er det ikke. EOD.



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Ophørt
Skrevet den: 03-Marts-2011 kl. 21:37
Det okay, sådan har jeg det med mac


Skrevet af: TobiasKM
Skrevet den: 03-Marts-2011 kl. 21:43
Ja for det kræver nemlig man er tålmodig og nørd for at bruge Mac OSx.. :lol:


Skrevet af: mortenkn
Skrevet den: 03-Marts-2011 kl. 21:45
Det første jeg gør på en Ubuntu er at gå ind i pakkemanager (Synaptic), fjerner det der openjdk og icedtea, da jeg syntes det giver for mange problemer med NemID, netbank m.m. Derefter søger jeg på "sun java" i Synaptic, installerer, og så plejer det at spille. Selvom man er begynder kan man godt google "ubuntu sun java" og følge en simpel guide :)


Skrevet af: Ophørt
Skrevet den: 03-Marts-2011 kl. 21:55
Oprindeligt skrevet af TobiasKM TobiasKM skrev:

Ja for det kræver nemlig man er tålmodig og nørd for at bruge Mac OSx.. :lol:
Jeg tror det kommer an på hvad man er til, rent mentalt


Skrevet af: Brasch
Skrevet den: 03-Marts-2011 kl. 22:12
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af TobiasKM TobiasKM skrev:

Ja for det kræver nemlig man er tålmodig og nørd for at bruge Mac OSx.. :lol:
Jeg tror det kommer an på hvad man er til, rent mentalt
muligvis, men jeg tror det har mere at sige hvad man er vant til. Jeg har det på samme måde med ubuntu som Otto har - jeg synes personligt det er ufatteligt generende at man ikke kan lave noget som helst uden en sudo kommando. Som styresystem til en pc der bare skal på nettet på en internet cafe er det sikkert tæt på at være det optimale. Jeg kan da godt forstå det er mere sikkert, men det er jo så meget at man ikke rigtigt selv kan bruge det til noget. Ubuntu har helt sikkert udviklet sig meget i forhold til det linux jeg prøvede sidst for omkring 10 år siden, men det er efter min mening langt fra konkurrencedygtigt endnu. Med mindre man har noget personligt mod Microsoft og Windows kan jeg ikke se nogen grunde til at bruge det som styresystem på en pc.


Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 03-Marts-2011 kl. 22:38
Oprindeligt skrevet af mortenkn mortenkn skrev:

Det første jeg gør på en Ubuntu er at gå ind i pakkemanager (Synaptic), fjerner det der openjdk og icedtea, da jeg syntes det giver for mange problemer med NemID, netbank m.m. Derefter søger jeg på "sun java" i Synaptic, installerer, og så plejer det at spille. Selvom man er begynder kan man godt google "ubuntu sun java" og følge en simpel guide :)

+1

Man behøver sq ikke være nørd for at kunne bruge Ubuntu. Det kræver omstilling, præcis ligesom OSX. Jeg synes nu klart Ubuntu med KDE desktop minder mest om en Windows PC - og min egen oplevelse er at linux er rigtig godt medmindre man vil have lyd ud af HDMI-porten via onboard lydkort på processoren. Dog er første hit på google løsningen.

Dem som har Apple kan jo lige forklare hvor meget de fik fra hånden de første par dage med OSX. Mine egne erfaringer er at det er svært at vænne sig til OSX. Samme med min ene storesøster. Macbook pga. udseendet, Windows XP pga. OSX var for svært at omstille sig til. 


Skrevet af: Ophørt
Skrevet den: 03-Marts-2011 kl. 22:40
Oprindeligt skrevet af Brasch Brasch skrev:


Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af TobiasKM TobiasKM skrev:

Ja for det kræver nemlig man er tålmodig og nørd for at bruge Mac OSx.. :lol:
Jeg tror det kommer an på hvad man er til, rent mentalt
muligvis, men jeg tror det har mere at sige hvad man er vant til. Jeg har det på samme måde med ubuntu som Otto har - jeg synes personligt det er ufatteligt generende at man ikke kan lave noget som helst uden en sudo kommando. Som styresystem til en pc der bare skal på nettet på en internet cafe er det sikkert tæt på at være det optimale. Jeg kan da godt forstå det er mere sikkert, men det er jo så meget at man ikke rigtigt selv kan bruge det til noget. Ubuntu har helt sikkert udviklet sig meget i forhold til det linux jeg prøvede sidst for omkring 10 år siden, men det er efter min mening langt fra konkurrencedygtigt endnu. Med mindre man har noget personligt mod Microsoft og Windows kan jeg ikke se nogen grunde til at bruge det som styresystem på en pc.
sudo kommandoer, er ikke nødvendig, efter synaptik pakkehåndtering kom. Der er alle tingene som i den tekst baseret PPA. Og ja der er sket meget. Jeg leget med corel Linux ved omkring år 2000. Og der stod jeg helt af.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 03-Marts-2011 kl. 22:44
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

sudo kommandoer, er ikke nødvendig, efter synaptik pakkehåndtering kom. Der er alle tingene som i den tekst baseret PPA.


Nååååh - øh, hvad?

Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 03-Marts-2011 kl. 23:02
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Dem som har Apple kan jo lige forklare hvor meget de fik fra hånden de første par dage med OSX. Mine egne erfaringer er at det er svært at vænne sig til OSX.


Nok ikke sværere end den anden vej rundt.


Skrevet af: TobiasKM
Skrevet den: 03-Marts-2011 kl. 23:14
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Oprindeligt skrevet af mortenkn mortenkn skrev:

Det første jeg gør på en Ubuntu er at gå ind i pakkemanager (Synaptic), fjerner det der openjdk og icedtea, da jeg syntes det giver for mange problemer med NemID, netbank m.m. Derefter søger jeg på "sun java" i Synaptic, installerer, og så plejer det at spille. Selvom man er begynder kan man godt google "ubuntu sun java" og følge en simpel guide :)

+1

Man behøver sq ikke være nørd for at kunne bruge Ubuntu. Det kræver omstilling, præcis ligesom OSX. Jeg synes nu klart Ubuntu med KDE desktop minder mest om en Windows PC - og min egen oplevelse er at linux er rigtig godt medmindre man vil have lyd ud af HDMI-porten via onboard lydkort på processoren. Dog er første hit på google løsningen.

Dem som har Apple kan jo lige forklare hvor meget de fik fra hånden de første par dage med OSX. Mine egne erfaringer er at det er svært at vænne sig til OSX. Samme med min ene storesøster. Macbook pga. udseendet, Windows XP pga. OSX var for svært at omstille sig til. 

Jeg fik sq masser fra hånden. Du åbner programmer for neden. Vupti, nu kan du næsten alt det man skal kunne for at bruge en Mac Tongue

Det der tog længst tid var at lære nye tastaturgenveje. 

Til gengæld så skulle jeg så ikke til at give mig i kast med at installere drivere eller noget andet lir. 

Der er selvfølgelig altid en tilvænningsperiode når man skifter styresystem, men skiftet fra eksempelvis Windows til Mac er rimeligt smertefrit, for de ligner i virkeligheden ret eget hinanden. Så er der jo så finesserne som man kan blive ved med at lære nye af i én uendelighed, men det er jo bare ren luksus :P


Skrevet af: Brasch
Skrevet den: 03-Marts-2011 kl. 23:16
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

sudo kommandoer, er ikke nødvendig, efter synaptik pakkehåndtering kom. Der er alle tingene som i den tekst baseret PPA.


Nååååh - øh, hvad?

Klaus
det lyder meget fint med synaptisk pakkehåndtering, men det er basically ubuntu versionen af tilføj/fjern programmer
 
@T-Duck - Den del er jeg som sådan enig i, hvis man ellers kan finde de pakker man skal bruge, ellers er det jo lige så elendigt som altid. Et eksempel; mc2xml skulle jeg bruge på et tidspunkt, det downloader jeg fra deres hjemmeside (naturligvis linuxversionen), det skulle eftersigende være en x-executable. HVORFOR kan man ikke bare dobbeltklikke og så installerer den? - Anyway, jeg lurede det efter noget tid.
Jeg installerede så LAMPP for ubuntu og igen, hver gang jeg skulle redigere i min xml-fil, så var det så i en mappe man kun kan tilgå med sudo - dér synes jeg det bliver dumt. I et færdigt setup ville det nok være ok, da filen så skulle redigeres måske een gang om ugen, men i et test-setup, hvor jeg skulle have noget andet til at fungere sammen med bliver det altså irriterende i længden


Skrevet af: Ophørt
Skrevet den: 03-Marts-2011 kl. 23:17
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:


Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

sudo kommandoer, er ikke nødvendig, efter synaptik pakkehåndtering kom. Der er alle tingene som i den tekst baseret PPA.


Nååååh - øh, hvad?

Klaus
Jo synaptisk pakkehåndtering, kan man bedst sammenligne med tilføj/fjern programmer som man kan kender fra windows. Men det er en form for grafisk udgave af, terminalen. Til installation er programmer som ikke er pakket i deb filer (svare til windows exe) eller i softercenter.

Så for at installere en tilføjelse, eller et spil hvor du i gamle dage skal i terminalen og bruge sudo kommandoer. Så er du et normal vindue, hvor der er kategorier og et søgefelt, hvis det er et specifik program eller spil, du skal ha'. så vinger man de ting af der skal insatlleres, og på knappen vælg. så bliver kommandoerne skrevet af sig selv.


Skrevet af: rawi
Skrevet den: 03-Marts-2011 kl. 23:20
Otto du skriver startindlæget kl. 20.27 og kl. 21.26 har du givet op jeg vil mene Ubuntu er lidt som en god vin, den har godt af at blive liggende lidt, i dette tilfælde på din digitale vinreol, harddisken

Jeg startede selv med Linux for ca. 8 år siden, kun på en ekstra partition med Windows som primær OS, men Ubuntu vandt mere og mere ind på mig, og jeg valgte at skifte komplet for ca. 5 år siden, men jeg medgiver at indlæringskurven på Linux var høj, når Windows har været mit primære OS,
siden min første PC med Windows 3.1.

Hvis det interesserer dig at lære noget nyt (inden for OS området), er det oplagt at oprette fx. en partition, og lege med Ubuntuen når du nu alligevel surfer rundt. Hvis ikke, tjaa... så lad være, det koster jo intet, og i værte fald lærer du lidt.


Skrevet af: Ophørt
Skrevet den: 03-Marts-2011 kl. 23:23
Oprindeligt skrevet af Brasch Brasch skrev:


Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:


Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

sudo kommandoer, er ikke nødvendig, efter synaptik pakkehåndtering kom. Der er alle tingene som i den tekst baseret PPA.


Nååååh - øh, hvad?

Klaus

det lyder meget fint med synaptisk pakkehåndtering, men det er basically ubuntu versionen af tilføj/fjern programmer
 
@T-Duck - Den del er jeg som sådan enig i, hvis man ellers kan finde de pakker man skal bruge, ellers er det jo lige så elendigt som altid. Et eksempel; mc2xml skulle jeg bruge på et tidspunkt, det downloader jeg fra deres hjemmeside (naturligvis linuxversionen), det skulle eftersigende være en x-executable. HVORFOR kan man ikke bare dobbeltklikke og så installerer den? - Anyway, jeg lurede det efter noget tid.
Jeg installerede så LAMPP for ubuntu og igen, hver gang jeg skulle redigere i min xml-fil, så var det så i en mappe man kun kan tilgå med sudo - dér synes jeg det bliver dumt. I et færdigt setup ville det nok være ok, da filen så skulle redigeres måske een gang om ugen, men i et test-setup, hvor jeg skulle have noget andet til at fungere sammen med bliver det altså irriterende i længden
De to eneste filer man kan dobbelt klikke og installere, der er run og deb filer på ubuntu. Men hvis du kender navnet på pakken eller programmet du skal hente. så søger i søgefeltet i pakkehåndteringen, så finde den dem der er som er tilknyttet


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 03-Marts-2011 kl. 23:32
Oprindeligt skrevet af rawi rawi skrev:

Otto du skriver startindlæget kl. 20.27 og kl. 21.26 har du givet op jeg vil mene Ubuntu er lidt som en god vin, den har godt af at blive liggende lidt, i dette tilfælde på din digitale vinreol, harddisken
 
Jamen, det har jeg da alt muligt respekt for. Men nu var målsætningen ikke at finde ud af om jeg kunne bruge det, hvis jeg lagde tilstrækkeligt arbejde i det. Målsætningen var at finde ud af om det er brugbart for en almindelig bruger. Jeg siger jo ikke at det er ubrugeligt for alle, tværtimod har jeg flere gange sagt at de rigtige brugere kan have rigtigt meget glæde af Ubuntu. Men det er IKKE dét som det blev præsenteret som i denne diskussion.
 
Essensen er: Ubuntu er gratis. Til prisen er det fint. Men hvis vi skal se bort fra prisen, så havde jeg i princippet to muligheder foran mig: Installere Ubuntu på min nuværende PC: 0 kroner. Købe en Apple Macbook: 9000 kroner. Er de to løsninger lige nemme? Nej. Du skal ikke bilde mig ind, at hvis jeg havde taget en Macbook med hjem, så havde jeg ikke haft en opdateret Java og flash, kunnet afspille Quicktime video'er i browseren (en af testene jeg lige glemte at nævne), eller haft kigget i min mail indbakke, inden for en time.
 
Jeg påpeger bare det totalt modsigende i at man først siger "Ubuntu er lige så godt, og så er det gratis!", og når man så peger på hvor det IKKE er lige så godt, så siger folk "Jaeh, men det er jo gratis!". Hvad er gevinsten ved at det er gratis, hvis det ikke leverer varen?
 
Det gælder iøvrigt ret universelt: Det giver ikke mening at diskutere hvilket produkt der giver mest value for money, så længe det dyre produkt er det bedste. Hvis det billige produkt ikke leverer dét man har brug for, så er det totalt lige meget hvor meget billigere det er. Det bliver aldrig et godt køb. Heller ikke til nul kroner.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: mfhansen82
Skrevet den: 03-Marts-2011 kl. 23:55
Jeg kan godt medgive dig at selve Linuxdelen (altså den med kommandoer og syntakser) kan være ret svær at komme ind på. Og jeg er temmelig overbevist om at for en person der aldrig har rørt ved en Mac før i sit liv, men har siddet udelukkende ved Windows, også skal bruge lidt omstillingstid.
Nu tager du udgangspunkt i en ting. Flash ikke fungerer ordentligt på en Linux opsætning. Det er en sandhed med modifikationer. For producenterne af Flash (Adobe) er ikke interesseret i at frigøre kildekoden til denne, så den kan ikke blive skrevet direkte ind til Linux. Og Adobe har åbenbart først for nyligt gide ligge energi i at skabe en funktionel udgave.
Det samme med fingeraftryksaflæseren på min bærbare og min kortlæser. Begge dele fungerer ganske fint sammen med Linux, men fordi der ikke er skrevet drivere til Linux og producenterne ikke er interesseret i at frigive kildekoden, er der ikke nogen der kan skrive en funktionel driver.

Jeg vil på det kraftigste råde dig til at gå fra Ubuntu til Kubuntu. Forskellen, udover at man bruger KDE i stedet for Gnome som ifølge mig er langt bedre og lettere, at man skal installere lidt flere programmer selv. Men KDE har en menufunktion System Settings som minder rigtig meget om Windows kontrolpanel. Og her finder man deres Software management, som har de samme funktioner som Software Center. Og i øvrigt kan man installere Software Center, hvis man lyster det. Den bagvedliggende kerne og programmerne er komplet ens, Ubuntu og Kubuntu imellem.

At der stadig er visse "kanter" der skal slibes af for at Kubuntu er lige så brugervenligt som Windows, ændrer ikke ved at jeg personligt mener at de fleste Windows brugere ville kunne lære at bruge Linux effektivt i løbet af en uge.

Og i forhold til DOS konsollen og BASH konsollen, så er der himmelvid forskel. DOS prompten er i Windows øjne kun set som et irritationsobjekt, noget der skal udryddes fra systemet. Derfor har man ikke lagt speciel meget energi i at udvikle denne. I Linux er prompten en integreret og vigtig del af systemet. Det er derfor udviklet til at være et stærkt og på visse måde, brugervenligt værktøj. Som jeg skrev i den anden tråd, så kan BASH selv regne ud hvad du gerne vil skrive som kommando, hvis du blot forsyner den med de første par bogstaver og derefter trykker på Tab knappen.Så kommer den automatisk med et kvalificeret gæt og hvis der er mere end en kommando med de bogstaver, kommer den ved endnu et tryk med en oversigt.
Ligeledes husker BASH mange af de sidste kommandoer du har brugt, ved blot at trykke op og ned på piletasterne kan du kigge dem igennem. Selvfølgelig kræver det lidt tid at sætte sig ind i BASH til Linux, men jeg mener helt klart det er det værd.


-------------
Mvh
Michael Hansen

Sony KDL-32V5500 | Sony STR-DH700 | Sony BDP-S360 | Sony CDP-XB920 QS
------------------------
Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround


Skrevet af: TommyBoy
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 00:40
jeg har også opgivet !
har brugt 3 dage på at få installeret det møj, bare det med at få den til at vælge en harddisk,
få den formateret og få hele moletjavsen til at køre, er åbenbart helt umuligt for ikke indvigede,
ak..
Det gik meget lettere med jolicloud på en anden mindre pc, med dual boot og XP
men desværre nægter både jolicloud og ubuntu at finde og fikse min harddisk på en anden PC,
efter genstart får man nemlig samme fejlbesked om at der mangler noget man ikke fatter
og at man skal rette det i dimelimsen som man heller ikke fatter hvad er, og der er bare en ok at trykke på, jeps og god nat til mig og linux


-------------
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano
Film skal ses i biografen - derhjemme :-)


Skrevet af: TommyBoy
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 00:45
ting der er gratis, er sjældent noget værd..
for hvis det var noget værd, var det ikke gratis..
sorry men pointen er endnu engang blevet efterprøvet og bevist.


-------------
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano
Film skal ses i biografen - derhjemme :-)


Skrevet af: rawi
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 01:13
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Essensen er: Ubuntu er gratis. Til prisen er det fint. Men hvis vi skal se bort fra prisen, så havde jeg i princippet to muligheder foran mig: Installere Ubuntu på min nuværende PC: 0 kroner. Købe en Apple Macbook: 9000 kroner. Er de to løsninger lige nemme? Nej. Du skal ikke bilde mig ind, at hvis jeg havde taget en Macbook med hjem, så havde jeg ikke haft en opdateret Java og flash, kunnet afspille Quicktime video'er i browseren (en af testene jeg lige glemte at nævne), eller haft kigget i min mail indbakke, inden for en time.
Hvor mange timer skal du arbejde for at få 9000kr til en Macbook kontra installere Java og flash på din Ubuntu installation? For mig giver det god mening at bruge nogle timer, måske en hel dag eller to, på at tilpasse og tweake, i stedet for at købe nyt. Men du må ikke misforstå mig, for jeg får en gang i mellem "behov" for noget nyt, og så tænker jeg ikke over prisen, men køber bare. Om de er lige nemme... Nej, Macbook løsningen er klart nemmest at gå til. Det er det den er designet til. Det er Ubuntu ikke, det er designet til at være, gratis, hurtigt og let anvenligt.

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

 
Jeg påpeger bare det totalt modsigende i at man først siger "Ubuntu er lige så godt, og så er det gratis!", og når man så peger på hvor det IKKE er lige så godt, så siger folk "Jaeh, men det er jo gratis!". Hvad er gevinsten ved at det er gratis, hvis det ikke leverer varen?

 

Enig. Det er tåbeligt. Men det er ikke Ubuntu's officielle holdning, det er brugere der er glade for deres produkt, og ivrige for at omvende andre der udtaler det
Men jeg spørger bare mig selv:
Bliver mit liv bedre med (indsæt produkt her)? Nej
Får jeg en sjovere brugeroplevelse med (indsæt produkt her)? Nej
Kan jeg læse mine mail hurtigere med (indsæt produkt her)? Nej
Får mine mails bedre indhold med (indsæt produkt her)? Nej
Bliver indholdet på nettet bedre med (indsæt produkt her)? Nej
Bliver dokumenter mere informative med (indsæt produkt her)? Nej

Når det nu er tilfældet, så kan jeg ikke rigtigt se nogen grund til at skifte det ud, jeg har nu. For det jeg har nu, kører godt, og uden problemer.

Gevinsten? Hos mig ville gevinsten være at have 9000kr på bankkontoen til dårlige tider, 20 FLS aktier, eller måske en ny garageport for det hele kommer jo an på hvordan vi som privatpersoner prioritere i vores hverdag.

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:


Det gælder iøvrigt ret universelt: Det giver ikke mening at diskutere hvilket produkt der giver mest value for money, så længe det dyre produkt er det bedste. Hvis det billige produkt ikke leverer dét man har brug for, så er det totalt lige meget hvor meget billigere det er. Det bliver aldrig et godt køb. Heller ikke til nul kroner.

For mit vedkomne er VfM på Ubuntu højere end ny Macbook, pga. jeg skal arbejde i rundt regnet to måneder for at få råd til en ny Macbook. Netop fordi Ubuntuen leverer det JEG skal bruge. Lige fra mail og netbank over til billeder og dokumentbehandling, har den mere værdi for mig.


Skrevet af: rawi
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 01:20
Oprindeligt skrevet af TommyBoy TommyBoy skrev:

jeg har også opgivet !
har brugt 3 dage på at få installeret det møj, bare det med at få den til at vælge en harddisk,

få den formateret og få hele moletjavsen til at køre, er åbenbart helt umuligt for ikke indvigede,

ak..

Det gik meget lettere med jolicloud på en anden mindre pc, med dual boot og XP

men desværre nægter både jolicloud og ubuntu at finde og fikse min harddisk på en anden PC,

efter genstart får man nemlig samme fejlbesked om at der mangler noget man ikke fatter

og at man skal rette det i dimelimsen som man heller ikke fatter hvad er, og der er bare en ok at trykke på, jeps og god nat til mig og linux


Indtast "fejlbesked om at der mangler noget man ikke fatter" i Google og bliv klogere. Lev og lær, eller bliver det squ for kedeligt.
Det lyder til du alligevel har brugt et stykke tid på oplevelsen, hvorfor så ikke forsøge at løse problemet, det kunne jo være det var en hardware fejl.


Skrevet af: Ophørt
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 05:01
Jeg vil gerne lige sige at, hvis i tror det er folk der laver selve ubuntu os'et gratis tager i fejl. Det en sydafrikansk mange millionær, og det sidder og poste penge. i det.
det seriøse udviklere.


Skrevet af: Slettet_120331
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 07:02
Altså for det første må man vel regne med lidt omstilling og at alting ikke lige fungere som det plejer og som heller ikke er tilfældet i skift fra win ti osx. 

Kan forresten ikke huske at have haft problemer med hverken java eller flash efter at have installeret det i software center. At du så henter en .bin på deres hjemmeside er vel fordi java's hjemmeside tror du har en mac??? for så har den vel også skrevet med stor skrift øverst "Download java for OSX" eller noget i den stil?

Selve installationen kan jeg ikke forstå folk har problemer med. Synes den guider en meget fint igennem det og er hverken nemmere eller sværere end en windows 7 installation. 


Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 07:52
Oprindeligt skrevet af TommyBoy TommyBoy skrev:

jeg har også opgivet !
har brugt 3 dage på at få installeret det møj, bare det med at få den til at vælge en harddisk,
få den formateret og få hele moletjavsen til at køre, er åbenbart helt umuligt for ikke indvigede,
ak..
Det gik meget lettere med jolicloud på en anden mindre pc, med dual boot og XP
men desværre nægter både jolicloud og ubuntu at finde og fikse min harddisk på en anden PC,
efter genstart får man nemlig samme fejlbesked om at der mangler noget man ikke fatter
og at man skal rette det i dimelimsen som man heller ikke fatter hvad er, og der er bare en ok at trykke på, jeps og god nat til mig og linux

3 dage? - og du er sikker på du har et fungerende system og du har en CD uden brændingsfejl?

Det er jo helt absurt. Her kører ALT på min maskine out of box. Det tager 30 min at installere. Du har muligvis ikke gjort cd'en bootableLOL


Skrevet af: Muele
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 08:30
Jeg har ikke giddet læse hele diskussionen igennem. (men dog store dele af den(Ja, så burde jeg ikke blande mig (men det gør jeg(alligevel))))
 
Jeg har før snust lidt til Ubuntu og droppet det igen, fordi det blev for bøvlet, når man skulle lave noget ud over det basale.
Men for nyligt smed jeg en Ubuntu på en gammel laptop for at børnene skal have noget at spille på nettet med uden at skubbe deres forældre fra deres pc. Egentlig mest for at se om deres foretrukne sider virker på den.
 
Her følger processen (sværhedsgrad på en skala fra 1-5):
Downdoad af image. (1)
Brænd image på CD-rom (ja det kunne være på én cd) (2)
Boot gammel laptop på cd'en (1)
Vælg landeindstillinger (1)
Vent ca ½ time (1)
Nu var maskinen sådan set køreklar.
Finde gammelt pcmcia trådløst netkort i en papkasse på loftet (5)
Stoppe det i maskinen (1)
Installere det. Hmm det virkede bare (0)
Taste netværkskode (2)
Downloade og installere java for at få spillesiderne til at virke. Jeg tror jeg brugte java.com. Den gav mig valget mellem 5-7 installationsfiler. Jeg gættede rigtigt og det blev installeret uden bøvl (3 (ville have været 1, hvis den selv hvde foreslået den rette fil)
 
Bang!! Jeg har ALDRIG være i nærheden af at lave en windows installatin så hurtigt eller smertefrit. Og ungerne er ikke tilstrækkeligt præget til at det betyder noget for dem hvordan den daglige betjening er.
 
Mac er sikkert endnu nemmere. Jeg har meget ringe kendskab til mac, så det vil jeg ikke komme ind på.


Skrevet af: ashdk
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 09:07
Sæt windows 7 DVD i, boot den
Vælg disk.
Vent lidt, drik noget kaffe eller cola.
Hov den er færdig, tast en bruger og et password.
Hvad den virker.....bum
 
Så nemt er det sjovt nok med at installere en windows nu om dage.
 
Java.....ind på java.com.....klik install, accepter......wow java virker......bum


Skrevet af: Vanderlay
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 09:13
Proceduren for at komme igang med at bruge en ny mac er:

1. Tænd
2. Vent 1 min på den booter
3. Begynd at bruge den

Argumentet for, hvorfor nogle brugere ikke gider ting som Ubuntu er jo ikke nødvendigvis, at man ikke kan finde ud af det, hvis man bruger tiden på det, men om man gider bruge tid på den slags ting overhovedet.



Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 09:17
Oprindeligt skrevet af rawi rawi skrev:

Enig. Det er tåbeligt. Men det er ikke Ubuntu's officielle holdning, det er brugere der er glade for deres produkt, og ivrige for at omvende andre der udtaler det

 
Og jeg har heller ikke kritiseret Ubuntu, jeg har gentagne gange sagt at det er en glimrende mulighed for de rette brugere. Jeg kritiserer netop de brugere der har misforstået hvem Ubuntu er brugbart for.
 
Mht. at Mac også har en indlæringskurve: JA, det har den. Men den er KORTERE. At sige "mac har også en indlæringskurve", er det samme som når man siger at Mac er mere stabilt, så får man næsten altid svaret "står du og siger at mac aldrig fejler?" Nej, det sagde jeg ikke vel, jeg sagde at det er MERE stabilt, ikke at det er HUNDREDE PROCENT stabilt. Det er som om ens udtalelser i disse emner altid lige ryger igennem et sort/hvid filter, og bliver til enten eller.
 
Så JA, Mac har en indlæringskurve. Windows har også en indlæringskurve, hvis du kommer fra Mac (eller Ubuntu for den sags skyld, selv om der nok næppe er ret mange der er vant til Ubuntu og aldrig har prøvet Windows). Og Ubuntu har en indlæringskurve. Hvis man mener andet end at Mac's indlæringskurve, når man kommer fra et andet system, er den korteste af de tre, så er man godt og grundigt blåøjet. Det er så også det dyreste system, det er der ingen der har benægtet. Det eneste folk siger, er bare at pris og kvalitet hænger sammen. Det dyreste produkt er i dette tilfælde også det bedste (HVIS vi antager at målsætningen er at få et stabilt, sikkert og nemt system).


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: rhsin
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 09:22
for mange er essensen jo at man køber sin maskine, lukker den op, indtaster sine personlige data og indenfor max 5 minutter så kører den i princippet i næsten en hvilken som helst situation.. det gør man med mac... det gør man vel ikke med en hvilkensomhelst anden computer ud af boksen.. ej heller windows (omend med win7 det er blevet noget mindre omstændigt.. og ikke mindst hurtigere).
 
Det er til at finde ud af.. jeg gav min søn på dengang 12år en macbook, jeg hjalp ham lige med at udfylde de personlige data vi ønskede udfyldt.. også har jeg faktisk ikke set den siden (det er omkring 7mdr siden) når han har den med i skole, er det den computer der bruges når der laves gruppearbejde.. der er aldrig vrøvl med den.. de andre pcer skal have ledninger til ret hurtigt.. eller også får de skidt ind via skolens netværk (virus etc) jeg har snakket med flere forældre som i weekenden bruger meget tid på at hjælpe deres børn med deres bærbare.. jeg sagde til dem.. jeg nyder den merpris jeg gav hvert eneste sekund... for han har en computer han selv kan finde ud af.. og han selv kan vokse med i takt med han selv undersøger mulighederne i styresystemet.
 
apple = instant out-of-the-box oplevelse ... men den koster.. men hovedbruddet ER mindre på den lange bane, det kan tydeligt ses i min søns klasse hvor der er 2 apple computere og resten PC... dette er ikke et korstog.. dette er en konstatering Wink 


-------------
Mvh

René


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 09:24
Oprindeligt skrevet af Vanderlay Vanderlay skrev:


Argumentet for, hvorfor nogle brugere ikke gider ting som Ubuntu er jo ikke nødvendigvis, at man ikke kan finde ud af det, hvis man bruger tiden på det, men om man gider bruge tid på den slags ting overhovedet.

 
Mere kort og præcist kan det ikke siges.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Vanderlay
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 09:29
Ja, Apple koster typisk lidt mere, men det skal jo så også ses ift. hvor længe det holder.

Ikke at Apples hardware kommer fra en magisk planet, hvor det ikke slides og går i stykker, men fordi der - efter min erfaring - går væsentlig længere før en mac bliver så langsom og irriterende at arbejde ved, at man skifter den ud, end det er tilfældet med en PC. Selvfølgelig ikke nogen naturlov, men det skal med i beregningen af, hvor dyrt det er pr måned at være hhv mac/pc-bruger, hvor hurtigt maskinen degraderer i ydelse, batteritid, behov for reformatering, etc.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 09:38
Oprindeligt skrevet af rawi rawi skrev:

Hvor mange timer skal du arbejde for at få 9000kr til en Macbook kontra installere Java og flash på din Ubuntu installation?
 
Det synes jeg faktisk er et interessant argument, for det er lige præcist dét folk bruger bare den anden vej rundt, FOR at købe Mac. De betaler sig fra at bruge de timer, fordi de ikke gider. Og for nogle er det faktisk en god investering. Dét jeg har brugt en time på hér, er der folk der ville have brugt 10 timer på (det er tredje gang jeg forsøger at installere Ubuntu, skal jeg lige indrømme). Så du kan jo kigge på om der er sandsynlighed for at du kommer til at bruge 50 timer eller mere i PC'ens levetid, på at rode med Ubuntu indstillinger. Eller, du kan vælge at sige at de 9000 er investeret for at de timer det ville tage at rode med Ubuntu, kan du bruge på at lege med dine børn. Sådan prioriterer folk deres tid forskelligt.
 
En sidebemærkning i dén forbindelse, er at jeg har bemærket en meget klar sammenhæng, når jeg møder folk i forskellige samfundslag: Jo mere villige folk er til at betale sig fra at bruge tid selv, jo flere penge har de. Så vil nogen sige at det skyldes at når man har mange penge, så kan man bedre undvære dem, men med dén tankegang bliver man sjældent rig. Jeg vil påstå at det er omvendt - netop fordi folk har betalt andre for arbejdet og ikke spildt sin EGEN tid, så har de haft mere tid til at arbejde selv, og dermed få succes med dét de arbejder med. Jeg kender ingen der har fået råd til en BMW ved at sidde og pille ved sin egen computer. Men jeg kender en del der har fået råd til en BMW fordi de har været ude og arbejde mens de har ladet nogle andre pille ved sin computer. Denne tankegang kræver naturligvis at man har noget andet konstruktivt at bruge sin tid på.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Simon R.
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 09:40
Oprindeligt skrevet af rawi rawi skrev:

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Essensen er: Ubuntu er gratis. Til prisen er det fint. Men hvis vi skal se bort fra prisen, så havde jeg i princippet to muligheder foran mig: Installere Ubuntu på min nuværende PC: 0 kroner. Købe en Apple Macbook: 9000 kroner. Er de to løsninger lige nemme? Nej. Du skal ikke bilde mig ind, at hvis jeg havde taget en Macbook med hjem, så havde jeg ikke haft en opdateret Java og flash, kunnet afspille Quicktime video'er i browseren (en af testene jeg lige glemte at nævne), eller haft kigget i min mail indbakke, inden for en time.
Hvor mange timer skal du arbejde for at få 9000kr til en Macbook kontra installere Java og flash på din Ubuntu installation? For mig giver det god mening at bruge nogle timer, måske en hel dag eller to, på at tilpasse og tweake, i stedet for at købe nyt. Men du må ikke misforstå mig, for jeg får en gang i mellem "behov" for noget nyt, og så tænker jeg ikke over prisen, men køber bare. Om de er lige nemme... Nej, Macbook løsningen er klart nemmest at gå til. Det er det den er designet til. Det er Ubuntu ikke, det er designet til at være, gratis, hurtigt og let anvenligt.

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

 
Jeg påpeger bare det totalt modsigende i at man først siger "Ubuntu er lige så godt, og så er det gratis!", og når man så peger på hvor det IKKE er lige så godt, så siger folk "Jaeh, men det er jo gratis!". Hvad er gevinsten ved at det er gratis, hvis det ikke leverer varen?

 

Enig. Det er tåbeligt. Men det er ikke Ubuntu's officielle holdning, det er brugere der er glade for deres produkt, og ivrige for at omvende andre der udtaler det
Men jeg spørger bare mig selv:
Bliver mit liv bedre med (indsæt produkt her)? Nej
Får jeg en sjovere brugeroplevelse med (indsæt produkt her)? Nej
Kan jeg læse mine mail hurtigere med (indsæt produkt her)? Nej
Får mine mails bedre indhold med (indsæt produkt her)? Nej
Bliver indholdet på nettet bedre med (indsæt produkt her)? Nej
Bliver dokumenter mere informative med (indsæt produkt her)? Nej

Når det nu er tilfældet, så kan jeg ikke rigtigt se nogen grund til at skifte det ud, jeg har nu. For det jeg har nu, kører godt, og uden problemer.

Gevinsten? Hos mig ville gevinsten være at have 9000kr på bankkontoen til dårlige tider, 20 FLS aktier, eller måske en ny garageport for det hele kommer jo an på hvordan vi som privatpersoner prioritere i vores hverdag.



Har din bærbare computer været gratis? Og har lige så god skærm, trackpad, batteritid, byggekvalitet, støjniveau etc etc. som en Macbook? Det er jo ikke OS X man betaler 9000 kr for....


Skrevet af: Simon R.
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 09:42
Oprindeligt skrevet af Vanderlay Vanderlay skrev:

Ja, Apple koster typisk lidt mere, men det skal jo så også ses ift. hvor længe det holder.

Ikke at Apples hardware kommer fra en magisk planet, hvor det ikke slides og går i stykker, men fordi der - efter min erfaring - går væsentlig længere før en mac bliver så langsom og irriterende at arbejde ved, at man skifter den ud, end det er tilfældet med en PC. Selvfølgelig ikke nogen naturlov, men det skal med i beregningen af, hvor dyrt det er pr måned at være hhv mac/pc-bruger, hvor hurtigt maskinen degraderer i ydelse, batteritid, behov for reformatering, etc.


En Mac bliver ikke langsommere med tiden. Men alt andet omkring den bliver hurtigere, så derfor kan man nok en dag føle et behov for at skifte den ud til noget nyere:) Det med at blive langsommere er det vist Windows, der har patent på...


Skrevet af: Vanderlay
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 09:49
Oprindeligt skrevet af Simon R. Simon R. skrev:


Oprindeligt skrevet af Vanderlay Vanderlay skrev:

Ja, Apple koster typisk lidt mere, men det skal jo så også ses ift. hvor længe det holder.

Ikke at Apples hardware kommer fra en magisk planet, hvor det ikke slides og går i stykker, men fordi der - efter min erfaring - går væsentlig længere før en mac bliver så langsom og irriterende at arbejde ved, at man skifter den ud, end det er tilfældet med en PC. Selvfølgelig ikke nogen naturlov, men det skal med i beregningen af, hvor dyrt det er pr måned at være hhv mac/pc-bruger, hvor hurtigt maskinen degraderer i ydelse, batteritid, behov for reformatering, etc.


En Mac bliver ikke langsommere med tiden. Men alt andet omkring den bliver hurtigere, så derfor kan man nok en dag føle et behov for at skifte den ud til noget nyere:) Det med at blive langsommere er det vist Windows, der har patent på...


Ja, jo, lidt langsommere bliver den jo nok, om ikke andet så fordi man er mere tilbøjelig til at have flere programmer på en computer jo længere tid man har haft den, men degraderingen er markant mindre.


Skrevet af: Simon R.
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 09:57
Vanderlay, en computer bliver altså ikke langsommere, fordi der ligger flere programmer på den... Ikke engang på Windows forholder det sig sådan:)


Skrevet af: Ophørt
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 10:00
Oprindeligt skrevet af Vanderlay Vanderlay skrev:

Proceduren for at komme igang med at bruge en ny mac er:

1. Tænd
2. Vent 1 min på den booter
3. Begynd at bruge den

Argumentet for, hvorfor nogle brugere ikke gider ting som Ubuntu er jo ikke nødvendigvis, at man ikke kan finde ud af det, hvis man bruger tiden på det, men om man gider bruge tid på den slags ting overhovedet.

Hey, så er den jo også præinstalleret. Netbooks med ubuntu præinstalleret, er det sammen. Jeg har en talepædagog, som købte sig en netbook og der var ubuntu på. Den startede også bare med et klik


Skrevet af: Ophørt
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 10:10
Jeg går langtids sygemeldt og har været på forskellige aktiveringer, her i guldborgsund kommune. Jeg har set mine med sygemeldte skulle bruge ubutnu for første gang på borger-computerne. Da jeg havde fortalt dem, at de forskellige programmer var i kategorier, i menuen programmer. Så fandt hurtigt ud af hvor nemt det egenlig er at bruge. Hvis der kom laptop med ubuntu preinstalleret. Så ville det virker 100% til den computer den fulgte med til. Uden noget bøvl. som med mac fx.


Skrevet af: Simon R.
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 10:14
Det er meget sødt at du forsøger at overbevise os om at Ubuntu er lige så nemt og brugervenligt som OS X men jeg tvivler på du overbeviser nogen Wink


Skrevet af: Brasch
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 10:20
Oprindeligt skrevet af Simon R. Simon R. skrev:

Vanderlay, en computer bliver altså ikke langsommere, fordi der ligger flere programmer på den... Ikke engang på Windows forholder det sig sådan:)
Både ja og nej. En computer bliver ikke langsommere fordi der er flere programmer på, men det tager længere tid fordi den skal lave mere.
På den anden side, så bliver en computer langsommere hen over tid, primært pga støv i kabinettet


Skrevet af: Ophørt
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 10:23
Oprindeligt skrevet af Simon R. Simon R. skrev:

Det er meget sødt at du forsøger at overbevise os om at Ubuntu er lige så nemt og brugervenligt som OS X men jeg tvivler på du overbeviser nogen Wink
Jamen min talepædagog, syns det det er det nemmeste hun har prøvet. Og hun startede første gang, og så kørte uden noget andet


Skrevet af: ashdk
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 10:24
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Simon R. Simon R. skrev:

Det er meget sødt at du forsøger at overbevise os om at Ubuntu er lige så nemt og brugervenligt som OS X men jeg tvivler på du overbeviser nogen Wink
Jamen min talepædagog, syns det det er det nemmeste hun har prøvet. Og hun startede første gang, og så kørte uden noget andet
 
Lad mig gætte hun har ikke prøvet en OSX, og i så fald fald holder dit argument jo ikke.


Skrevet af: Simon R.
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 10:27
Oprindeligt skrevet af Brasch Brasch skrev:

Oprindeligt skrevet af Simon R. Simon R. skrev:

Vanderlay, en computer bliver altså ikke langsommere, fordi der ligger flere programmer på den... Ikke engang på Windows forholder det sig sådan:)
Både ja og nej. En computer bliver ikke langsommere fordi der er flere programmer på, men det tager længere tid fordi den skal lave mere.
På den anden side, så bliver en computer langsommere hen over tid, primært pga støv i kabinettet


En computer skal ikke "lave mere", fordi der ligger flere programmer på den. Den skal lave mere hvis den skal AFVIKLE flere programmer. Dvs. hvis du kører flere og flere forskellige services/programmer når du starter op etc. - men selv der, vil det ikke være en markant forskel, med mindre du kører noget i baggrunden, der virkelig æder CPU cycles. Alle mulige små ekstra utilities, SMART-overvågning etc. betyder intet i det store regnskab. Virus-programmer er nok noget af det, der trods alt æder mest CPU tid når vi taler baggrunds-tasks. Men at have 1000 programmer mere eller mindre liggende, gør ingen forskel. På Windows vil det så med tiden gøre det, da det ser ud til at jo større reg-databasen bliver, jo langsommere bliver systemet. Så hvis man fjerner og tilføjer mange drivers og programmer på Windows, vil det påvirke den generelle hastighed på desktoppen/i Explorer fx.

Støv? Det har jeg aldrig hørt om - really? Men så må man jo hellere støve sin computer lidt oftere af:)



Skrevet af: pfugl
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 10:30
Oprindeligt skrevet af Brasch Brasch skrev:

Oprindeligt skrevet af Simon R. Simon R. skrev:

Vanderlay, en computer bliver altså ikke langsommere, fordi der ligger flere programmer på den... Ikke engang på Windows forholder det sig sådan:)
Både ja og nej. En computer bliver ikke langsommere fordi der er flere programmer på, men det tager længere tid fordi den skal lave mere.
På den anden side, så bliver en computer langsommere hen over tid, primært pga støv i kabinettet
Har aldrig hørt om en computer der blev langsommere p. gr. af støv i kabinettet. Det er vist en and.Confused


-------------
/Peter


Skrevet af: Simon R.
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 10:32
Oprindeligt skrevet af pfugl pfugl skrev:

Oprindeligt skrevet af Brasch Brasch skrev:

Oprindeligt skrevet af Simon R. Simon R. skrev:

Vanderlay, en computer bliver altså ikke langsommere, fordi der ligger flere programmer på den... Ikke engang på Windows forholder det sig sådan:)
Både ja og nej. En computer bliver ikke langsommere fordi der er flere programmer på, men det tager længere tid fordi den skal lave mere.
På den anden side, så bliver en computer langsommere hen over tid, primært pga støv i kabinettet
Har aldrig hørt om en computer der blev langsommere p. gr. af støv i kabinettet. Det er vist en and.Confused


Tvivler også:) I YDERSTE konsekvens kan det måske have en effekt på den måde at det får CPU'en og andre chips til at blive varmere, og i YDERSTE konsekvens kan det få dem til at lave flere fejl, så der skal fejlkorrigeres mere, meeeen... der skal nok et pænt tykt lag støv til LOL


Skrevet af: Ophørt
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 10:32
Oprindeligt skrevet af Simon R. Simon R. skrev:



Oprindeligt skrevet af Brasch Brasch skrev:


Oprindeligt skrevet af Simon R. Simon R. skrev:

Vanderlay, en computer bliver altså ikke langsommere, fordi der ligger flere programmer på den... Ikke engang på Windows forholder det sig sådan:)

Både ja og nej. En computer bliver ikke langsommere fordi der er flere programmer på, men det tager længere tid fordi den skal lave mere.
På den anden side, så bliver en computer langsommere hen over tid, primært pga støv i kabinettet


En computer skal ikke "lave mere", fordi der ligger flere programmer på den. Den skal lave mere hvis den skal AFVIKLE flere programmer. Dvs. hvis du kører flere og flere forskellige services/programmer når du starter op etc. - men selv der, vil det ikke være en markant forskel, med mindre du kører noget i baggrunden, der virkelig æder CPU cycles. Alle mulige små ekstra utilities, SMART-overvågning etc. betyder intet i det store regnskab. Virus-programmer er nok noget af det, der trods alt æder mest CPU tid når vi taler baggrunds-tasks. Men at have 1000 programmer mere eller mindre liggende, gør ingen forskel. På Windows vil det så med tiden gøre det, da det ser ud til at jo større reg-databasen bliver, jo langsommere bliver systemet. Så hvis man fjerner og tilføjer mange drivers og programmer på Windows, vil det påvirke den generelle hastighed på desktoppen/i Explorer fx.

Støv? Det har jeg aldrig hørt om - really? Men så må man jo hellere støve sin computer lidt oftere af:)

Man skal faktisk støvsuge den. For støv er også strømførende, så det kan ende med kortslutning.


Skrevet af: ashdk
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 10:46
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Simon R. Simon R. skrev:



Oprindeligt skrevet af Brasch Brasch skrev:


Oprindeligt skrevet af Simon R. Simon R. skrev:

Vanderlay, en computer bliver altså ikke langsommere, fordi der ligger flere programmer på den... Ikke engang på Windows forholder det sig sådan:)

Både ja og nej. En computer bliver ikke langsommere fordi der er flere programmer på, men det tager længere tid fordi den skal lave mere.
På den anden side, så bliver en computer langsommere hen over tid, primært pga støv i kabinettet


En computer skal ikke "lave mere", fordi der ligger flere programmer på den. Den skal lave mere hvis den skal AFVIKLE flere programmer. Dvs. hvis du kører flere og flere forskellige services/programmer når du starter op etc. - men selv der, vil det ikke være en markant forskel, med mindre du kører noget i baggrunden, der virkelig æder CPU cycles. Alle mulige små ekstra utilities, SMART-overvågning etc. betyder intet i det store regnskab. Virus-programmer er nok noget af det, der trods alt æder mest CPU tid når vi taler baggrunds-tasks. Men at have 1000 programmer mere eller mindre liggende, gør ingen forskel. På Windows vil det så med tiden gøre det, da det ser ud til at jo større reg-databasen bliver, jo langsommere bliver systemet. Så hvis man fjerner og tilføjer mange drivers og programmer på Windows, vil det påvirke den generelle hastighed på desktoppen/i Explorer fx.

Støv? Det har jeg aldrig hørt om - really? Men så må man jo hellere støve sin computer lidt oftere af:)

Man skal faktisk støvsuge den. For støv er også strømførende, så det kan ende med kortslutning.
 
Du har større chance for at futte din pc af via statisk elektrsitet fra støvsugeren end at støv gør noget.
Støv kortslutter ikke din pc, det er simpelthen noget fis.


Skrevet af: Ophørt
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 11:03
Oprindeligt skrevet af ashdk ashdk skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Simon R. Simon R. skrev:



Oprindeligt skrevet af Brasch Brasch skrev:


Oprindeligt skrevet af Simon R. Simon R. skrev:

Vanderlay, en computer bliver altså ikke langsommere, fordi der ligger flere programmer på den... Ikke engang på Windows forholder det sig sådan:)


Både ja og nej. En computer bliver ikke langsommere fordi der er flere programmer på, men det tager længere tid fordi den skal lave mere.

På den anden side, så bliver en computer langsommere hen over tid, primært pga støv i kabinettet


En computer skal ikke "lave mere", fordi der ligger flere programmer på den. Den skal lave mere hvis den skal AFVIKLE flere programmer. Dvs. hvis du kører flere og flere forskellige services/programmer når du starter op etc. - men selv der, vil det ikke være en markant forskel, med mindre du kører noget i baggrunden, der virkelig æder CPU cycles. Alle mulige små ekstra utilities, SMART-overvågning etc. betyder intet i det store regnskab. Virus-programmer er nok noget af det, der trods alt æder mest CPU tid når vi taler baggrunds-tasks. Men at have 1000 programmer mere eller mindre liggende, gør ingen forskel. På Windows vil det så med tiden gøre det, da det ser ud til at jo større reg-databasen bliver, jo langsommere bliver systemet. Så hvis man fjerner og tilføjer mange drivers og programmer på Windows, vil det påvirke den generelle hastighed på desktoppen/i Explorer fx.

Støv? Det har jeg aldrig hørt om - really? Men så må man jo hellere støve sin computer lidt oftere af:)

Man skal faktisk støvsuge den. For støv er også strømførende, så det kan ende med kortslutning.

 
Du har større chance for at futte din pc af via statisk elektrsitet fra støvsugeren end at støv gør noget.

Støv kortslutter ikke din pc, det er simpelthen noget fis.
Nok har jeg arbejdet i et trykkeri i 1,5. Men det betyder da ikke at, jeg ikke har en baggrund som eletrikker. Så jeg ved hvor farligt støv kan være. Så længe der er jord til computeren, som nok de fleste har den dag i dag, og støvsuger hovederne er i plast, sker der intet.


Skrevet af: Simon R.
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 11:15
T-Duck, ikke for at kværulere, men at de fleste har jord i dag... aaah.... Tror jeg ikke, specielt ikke til andet end deres hårde hvidevarer. Der er 100.000'er (som mig), der bor i gamle bylejligheder, som IKKE har jord - udover måske til deres ovn og den slags - hvis der da overhovedet er det, for jeg ved, der slet ikke er ført jord op til tavlen hos mig. Så jeg tror jeg holder mig til den manuelle støvpustning i små doser, og lidt svag støvsugning gennem kabinettet, skal ikke ned og røre ved printene.


Skrevet af: ashdk
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 11:17
Jeg arbejeder i et bygge firma på 11. år, og jeg har aldrig set så beskidte maskiner som her når de kommer fra byggepladser, og i al den tid er der stadig ikke futtet en pc af pga støv.


Skrevet af: Ophørt
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 11:19
Oprindeligt skrevet af Simon R. Simon R. skrev:


T-Duck, ikke for at kværulere, men at de fleste har jord i dag... aaah.... passer ikke. Der er 100.000'er (som mig), der bor i gamle bylejligheder, som IKKE har jord, udover måske til deres ovn og den slags. Hvis der da overhovedet er det, for jeg ved, der slet ikke er ført jord op til tavlen hos mig. Så jeg tror jeg holder mig til den manuelle støvpustning i små doser, og lidt svag støvsugning gennem kabinettet, skal ikke ned og røre ved printene.
Ja okay, man de fleste har jord nu om dage i det ene eller andet omfang. Og jeg ved du har jord til din ovn. Eller det burde være. For når man laver et komfurudtag skal der være jord, på den ene eller anden måde. Det er stærkstrømsbekendgørelsen der siger det


Skrevet af: Ophørt
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 11:20
Oprindeligt skrevet af ashdk ashdk skrev:

Jeg arbejeder i et bygge firma på 11. år, og jeg har aldrig set så beskidte maskiner som her når de kommer fra byggepladser, og i al den tid er der stadig ikke futtet en pc af pga støv.
Men det er stadig strømførende. det lærter mit hold på grundforløbet, i sin tid. Af en tidl. maskinemester


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 11:28
Oprindeligt skrevet af TommyBoy TommyBoy skrev:

ting der er gratis, er sjældent noget værd..
for hvis det var noget værd, var det ikke gratis..
sorry men pointen er endnu engang blevet efterprøvet og bevist.
Den tese holder nu ikke altid vand. Jeg benytter mig af OpenOffice til tekstbehandling, og det fungerer lige så godt som Word. Det eneste jeg ikke kan få til at virke er kompatibilitet når jeg prøver at sende filer via mailConfused


Skrevet af: Simon R.
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 11:28
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Simon R. Simon R. skrev:


T-Duck, ikke for at kværulere, men at de fleste har jord i dag... aaah.... passer ikke. Der er 100.000'er (som mig), der bor i gamle bylejligheder, som IKKE har jord, udover måske til deres ovn og den slags. Hvis der da overhovedet er det, for jeg ved, der slet ikke er ført jord op til tavlen hos mig. Så jeg tror jeg holder mig til den manuelle støvpustning i små doser, og lidt svag støvsugning gennem kabinettet, skal ikke ned og røre ved printene.
Ja okay, man de fleste har jord nu om dage i det ene eller andet omfang. Og jeg ved du har jord til din ovn. Eller det burde være. For når man laver et komfurudtag skal der være jord, på den ene eller anden måde. Det er stærkstrømsbekendgørelsen der siger det


Nej, der skal ikke være jord. I betragtning af at du kalder dig elektriker, er det sjovt, du ikke kender reglerne...


Skrevet af: Ophørt
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 11:33
Oprindeligt skrevet af Simon R. Simon R. skrev:


Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Simon R. Simon R. skrev:


T-Duck, ikke for at kværulere, men at de fleste har jord i dag... aaah.... passer ikke. Der er 100.000'er (som mig), der bor i gamle bylejligheder, som IKKE har jord, udover måske til deres ovn og den slags. Hvis der da overhovedet er det, for jeg ved, der slet ikke er ført jord op til tavlen hos mig. Så jeg tror jeg holder mig til den manuelle støvpustning i små doser, og lidt svag støvsugning gennem kabinettet, skal ikke ned og røre ved printene.
Ja okay, man de fleste har jord nu om dage i det ene eller andet omfang. Og jeg ved du har jord til din ovn. Eller det burde være. For når man laver et komfurudtag skal der være jord, på den ene eller anden måde. Det er stærkstrømsbekendgørelsen der siger det


Nej, der skal ikke være jord.
Øhh så ved du noget som der ikke står i stærkstrømsbekendgørelsen.


Skrevet af: Simon R.
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 11:34
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Simon R. Simon R. skrev:


Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Simon R. Simon R. skrev:


T-Duck, ikke for at kværulere, men at de fleste har jord i dag... aaah.... passer ikke. Der er 100.000'er (som mig), der bor i gamle bylejligheder, som IKKE har jord, udover måske til deres ovn og den slags. Hvis der da overhovedet er det, for jeg ved, der slet ikke er ført jord op til tavlen hos mig. Så jeg tror jeg holder mig til den manuelle støvpustning i små doser, og lidt svag støvsugning gennem kabinettet, skal ikke ned og røre ved printene.
Ja okay, man de fleste har jord nu om dage i det ene eller andet omfang. Og jeg ved du har jord til din ovn. Eller det burde være. For når man laver et komfurudtag skal der være jord, på den ene eller anden måde. Det er stærkstrømsbekendgørelsen der siger det


Nej, der skal ikke være jord.
Øhh så ved du noget som der ikke står i stærkstrømsbekendgørelsen.


Vis mig endelig hvor der står, at hvidevarer etc. SKAL forbindes med jord... Der er som sagt MASSER af gamle bygninger, der ikke har og sandsynligvis aldrig vil få jord ført op til tavlerne. Du skal have HFI eller HPFI relæ - men ikke jord (skal love for vi kommer vidt omkring i de her tråde LOL).


Skrevet af: Ophørt
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 11:40
Nu har jeg ikke lige stærkstrømmen mere. Men hvis en eletriker kommer og sætter fx et køleskab, skal han sætte stikprob på med jord, hvis der er til det. Og hvis han skal sætte et komfurudtag op, skal han lave jord forbindelse. Du kan spørge hos din eletriker.


Skrevet af: Simon R.
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 11:41
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Nu har jeg ikke lige stærkstrømmen mere. Men hvis en eletriker kommer og sætter fx et køleskab, skal han sætte stikprob på med jord, hvis der er til det. Og hvis han skal sætte et komfurudtag op, skal han lave jord forbindelse. Du kan spørge hos din eletriker.


Hvis der ikke er jord i lejligheden/huset, så kan du ikke bruge et jordstik til noget, uanset om du sætter det på eller ej. Diskussionen gik på, om alle havde jord (og om det var lovpligtigt) i deres tavle/udtag; fact: Det har alle ikke og det er ikke lovpligtigt. EOD.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 11:49
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:


Jeg ved du synes det ikke lyder logisk med den pakkehåndtering. Men når man har vænnedet sig til den måde. Så er det nemt og bekvemt at man har alle programmer og spil, et sted. frem for spredt ud over flerer aktører.
 
Det er en farlig debat i har gang i her. Specielt med argumenter som ovenstående, der direkte modstrider ideen med debatten. Alt er jo nemt, når man har vænnet sig til det. Alt er nemt, når man kan det.
Problemet (og pointen i debatten) er jo at komme fra uviden til viden på den bedst/nemmeste måde.
 
Der er flere aspekter i dette. Og det er bestemt ikke nemt at give et endegyldigt svar. Det er nemlig uhyre individuelt, hvad vi hver i sær finder nemt.
Otto er åbenbart fatsvag mht. Linux (no offence Otto, det er en joke og for at understrege betydning i debatten Wink) men med hensyn til Mac, så tager han sikkert kegler langt ud over mine evne, hvor jeg så sandsynligvis vil være lige så fatsvag.
 
Der er noget simpelt grundlæggende i de forskellige OS, som os med erfaring kan nikke genkendende til. Og det er vores styrke. Men for folk som ikke har den samme grundlæggende erfaring, eller det som ligger ud over det grundlæggende, der er det enormt svært at tilpasse noget, så det bliver nemt for alle. Ikke engang windows er nemt. Min ringe erfaring med Mac gør, at jeg nok burde vare mig med udtalelser, men jeg tror Mac har mange af de samme problemer. Det handler mest af alt om, hvem man spørger.
 
Dernæst er jeg dog rimelig enig i Otto´s udlægning, at Linux er IKKE nemt. Det har aldrig været nemt. Det er blevet væsentlig nemmere igennem tiderne, men det er langt fra godtnok endnu. Linux er skrevet til Linux folk. Og linux folk er pr. definition nørder, der kan lave Linux ting med bind for øjnene. Og jeg tror desværre aldrig de kommer sig over denne barrierer, det kræve nemlig at de skéler noget mere til, hvad andre gør. Også selvom de ikke bryder sig om disse andre, så er Linux folkene nødt til at erkende, at noget er bare bedre hos de andre. Og det kan de så lige så godt tage til sig og bruge.
 
Windows styrke er, når alting virker som det skal, (out of the box). Windows størreste hage er, når noget ikke virker, hvilket kan virke som om, det oftest sker helt af sig selv.
Linux styrke er ligesom Windows, når alting virker som det skal. Linux størreste hage, er at få det til at virke/opsætning.
 
Det er ikke mange års erfaring jeg har med Linux. Har prøvet redhat og Ubuntu nogle gange. Men det er en del mere end jeg har med Mac. Dem rører jeg helst slet ikke ved. En mus med een knap får hårene til at rejse sig i nakken. Jeg SKAL bruge højre/venstre, frem og tilbage og et hjul, ellers er jeg totalt lost LOL
 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 12:01
Oprindeligt skrevet af rawi rawi skrev:

Det er Ubuntu ikke, det er designet til at være, gratis, hurtigt og let anvenligt.
 
Og her dumpede Ubuntu så. For det er netop IKKE let anvendeligt. Eller det er ikke lige så let, hvis vi skal være flinke imod det. Og det er begrebet let (lidt/meget/uanvendelig/anvendelig), som der kan debatteres til hudløshed. Det kræver man definerer begrebet let. Let i forhodld til hvad? Mac, nej så er det ikke let anvendeligt. Let i forhold til windows. Nej så er Ubuntu heller ikke let anvendelig.
Jamen, hvad er det så let anvendeligt i forhold til, Prisen? Jamen, den debatteres slet ikke, og kan ikek bruges som argument, netop som Otto siger, hvis produkter ikke lever op til forventningerne, så kan prisen jo være ligegyldig.
 
Ergo skal der findes noget som Ubuntu er let i forhold til. Den del er ikke let, er jeg ret sikker på Wink
 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 12:03
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

En mus med een knap får hårene til at rejse sig i nakken. Jeg SKAL bruge højre/venstre, frem og tilbage og et hjul, ellers er jeg totalt lost 


Det er der såmænd også. Klik i højre side af musen er lig et højreklik. Køre fingeren nedad/opad er lig et scroll wheel.


Skrevet af: Ghump
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 12:03
De gamle Windows, f.eks. win 95 BLEV faktisk langsommere af flere programmer. Det skyldtes bl.a. den måde de håndterede mange fonte (skrifttyper) på. Men den slags er ændret totalt idag.
 
Windows 7 (tråden her er jo udløst af en Win7 tråd) bliver ikke langsommere af flere programmer i sig selv. Og det gør heller ingen forskel hvor stor Registry bliver. Det der gør den langsommere er, at de programmer man installerer rent faktisk laver noget. Og når mange programmer laver noget samtidigt, så...
 
Faktisk vil de fleste brugere opleve, at Windows 7 kører stærkere med tiden i de programmer man bruger mest.
 
En computer bliver generelt heller ikke langsommere af støv. Der KAN selvfølgelig komme så meget støv i maskinen, at den ikke kan køle sig selv, og derfor reelt er ved at brænde sammen. I det tilfælde vil en moderne pc (og her mener jeg moderne i IT verdenen, hvor alting der blev lavet igår er forældet) skrue voldsomt ned for hastigheden (og dermed også for varmeudviklen) for at beskytte sig selv. Det vil i praksis være så godt som umuligt at brænde en pc af. Servere er til gengæld en anden historie, for i et serverrum har man tit så meget hardware at de vil blive ved med at varme hinanden op et stykke tid efter man faktisk har slukket. Så der er støv og manglende køling et virkeligt stort problem - og derfor også noget der koster en helvedes bunke kroner at sikre.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 12:07
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

En mus med een knap får hårene til at rejse sig i nakken. Jeg SKAL bruge højre/venstre, frem og tilbage og et hjul, ellers er jeg totalt lost 


Det er der såmænd også. Klik i højre side af musen er lig et højreklik. Køre fingeren nedad/opad er lig et scroll wheel.
Arrgh Lunddal.. det var en joke.. I gamle dage var det et argument for at holde sig fra Mac. Man mente slet ikke det var en computer, fordi musen kun havde een knap.
Idag er jeg dog stadigvæk overbevist om, at det vil være mere besværlig med en Mac mus. Men omvendt er jeg også ret sikker på, at det er et spørgsmål om vane. Det er bare svært at bryde gamle vaner.
 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Simon R.
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 12:08
.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 12:09
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Man skal faktisk støvsuge den. For støv er også strømførende, så det kan ende med kortslutning.


Magen til fantastisk sludder skal man da vidst lede længe efter.....

Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Simon R.
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 12:10
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

En mus med een knap får hårene til at rejse sig i nakken. Jeg SKAL bruge højre/venstre, frem og tilbage og et hjul, ellers er jeg totalt lost 


Det er der såmænd også. Klik i højre side af musen er lig et højreklik. Køre fingeren nedad/opad er lig et scroll wheel.
Arrgh Lunddal.. det var en joke.. I gamle dage var det et argument for at holde sig fra Mac. Man mente slet ikke det var en computer, fordi musen kun havde een knap.
Idag er jeg dog stadigvæk overbevist om, at det vil være mere besværlig med en Mac mus. Men omvendt er jeg også ret sikker på, at det er et spørgsmål om vane. Det er bare svært at bryde gamle vaner.
 


Du kan jo altså bare udskifte din Mac-mus med en hvilken som helst anden trådløs/USB af slagsen:) Det har jeg da gjort, fordi jeg ikke syntes deres Mighty Mouse var ret god. Den nye synes jeg er bedre.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 12:12
Oprindeligt skrevet af Simon R. Simon R. skrev:

Hvis der ikke er jord i lejligheden/huset, så kan du ikke bruge et jordstik til noget, uanset om du sætter det på eller ej. Diskussionen gik på, om alle havde jord (og om det var lovpligtigt) i deres tavle/udtag; fact: Det har alle ikke og det er ikke lovpligtigt. EOD.


"Nulling"....

Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 12:13
Oprindeligt skrevet af Ghump Ghump skrev:

De gamle Windows, f.eks. win 95 BLEV faktisk langsommere af flere programmer. Det skyldtes bl.a. den måde de håndterede mange fonte (skrifttyper) på. Men den slags er ændret totalt idag.
 
Windows 7 (tråden her er jo udløst af en Win7 tråd) bliver ikke langsommere af flere programmer i sig selv. Og det gør heller ingen forskel hvor stor Registry bliver. Det der gør den langsommere er, at de programmer man installerer rent faktisk laver noget. Og når mange programmer laver noget samtidigt, så...
 
Faktisk vil de fleste brugere opleve, at Windows 7 kører stærkere med tiden i de programmer man bruger mest.
 
Det er delvist korrekt.
Problemet er, at i snakker programmer over een kam. Men der er himmel til forskel på dem. Nogle kører som services, elller bruger services, andre kører helt selvstændigt. Og jeg kan garanterer dig, at jo flere programmer man installere som ligger og kører i baggrunden som services, det vil uden tvivl nedsætte effektiviteten i computeren med tiden. Om ikke andet, så når dit rådig RAM er brugt op, og alt afvikles direkte fra HDD, så vil du mærke en ellers vanvittig hurtig maskine gå i knæ.
Harddiske er faktisk en flaskehals idag. De er langsomme og dataerne lægges ikke altid lige smart på dem. Det betyder, at det også med tiden bliver langsommere at starte programmer, medmindre man defragmentere tit og ellers har et godt værktøj til det.
 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 12:13
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

En mus med een knap får hårene til at rejse sig i nakken. Jeg SKAL bruge højre/venstre, frem og tilbage og et hjul, ellers er jeg totalt lost 


Det er der såmænd også. Klik i højre side af musen er lig et højreklik. Køre fingeren nedad/opad er lig et scroll wheel.

Arrgh Lunddal.. det var en joke.. I gamle dage var det et argument for at holde sig fra Mac. Man mente slet ikke det var en computer, fordi musen kun havde een knap.
Idag er jeg dog stadigvæk overbevist om, at det vil være mere besværlig med en Mac mus. Men omvendt er jeg også ret sikker på, at det er et spørgsmål om vane. Det er bare svært at bryde gamle vaner.

 


Sorry - fangede ikke joken

I øvrigt (og har intet med dit indlæg at gøre), var et billede af den hellige gral, Synaptec, måske være på en plads:



Dejligt nemt


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 12:14
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Man skal faktisk støvsuge den. For støv er også strømførende, så det kan ende med kortslutning.


Magen til fantastisk sludder skal man da vidst lede længe efter.....

Klaus
Det er det desværre ikke. Mange ved det bare ikke, før det går galt for dem.
Der er TV optagelser af et (ældre) Tv som gik op i røg udelukkende pga. støv.
 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: mfhansen82
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 12:20
Det er uhyre svært at diskutere om noget er svært eller let. Jeg synes at går man fra en Windows tili en KDE Ubuntu Linux, så er omstillingsperioden ret kort, omend hvis man skal til at installere nogle drivere manuelt via konsollen, så kan det tage noget længere tid.
Jeg prøvede at arbejde på en af mine tidligere kollegers Mac OS, som efter sigende var ret ny, og  jeg synes den var ualmindelig besværlig at finde rundt i. Især set i lyset af at de knapper hvis funktioner gav mest logisk mening for mig, lige pludselig gjorde noget andet. Jeg synes slet ikke at Mac OS er let, men hvis jeg brugte et par dage på at sætte mig ind i det, så ville jeg sikkert også kunne finde rundt i den. Sådan er det med Windows og sådan er det med Linux.

Den altoverskyggende fordel ved Linux er,udover brugersikkerheden, netværkssikkerheden og den minimerede risiko for virus (hvis man ellers husker at opsætte Super User ordentligt og indstille så Root ikke kan tilgås), er helt klart at der ikke foregår fantastisk mange ting i baggrunden som man ikke kender til. Jeg finder det langt lettere at finde ud af  hvad min Linux maskine laver, en den tilsvarende med Windows. Det er som om at Microsoft i brugervenlighedens hellige navn har forsøgt at skjule de svære processer og fejlmeddelelser i baggrunden, eller i bedste fald komme med vage antydninger, for at folk (tilsyneladende) skal få en så god brugeroplevelse som muligt. Skal noget rettet i Windows så henter du et program eller en patch som køres ind på maskinen. Hvis noget går galt på en Linux maskine så kan du i bedste fald finde info på nettet og rette det selv, i værste fald bliver der udsendt en patch. Jeg går ud fra at samme princip gælder for Mac.

Det er så af helt andre (monopol) årsager at jeg konsekvent fravælger Mac. Og selvfølgelig fordi jeg har oplevet alle de tåbelige begrænsninger der findes i min kærestes  iPhone.


-------------
Mvh
Michael Hansen

Sony KDL-32V5500 | Sony STR-DH700 | Sony BDP-S360 | Sony CDP-XB920 QS
------------------------
Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround


Skrevet af: Simon R.
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 12:26
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Simon R. Simon R. skrev:

Hvis der ikke er jord i lejligheden/huset, så kan du ikke bruge et jordstik til noget, uanset om du sætter det på eller ej. Diskussionen gik på, om alle havde jord (og om det var lovpligtigt) i deres tavle/udtag; fact: Det har alle ikke og det er ikke lovpligtigt. EOD.


"Nulling"....

Klaus


Ja, det er heller ikke lovpligtigt og måske endda ikke muligt/brugbart. Så vidt jeg har kunnet læse mig til vil det i nogle tilfælde gøre en forskel, i andre ikke.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 13:11
Oprindeligt skrevet af mfhansen82 mfhansen82 skrev:


Det er så af helt andre (monopol) årsager at jeg konsekvent fravælger Mac.
 
Dén er godt nok ved at være gammel, men hvordan kan et firma med 10% markedsandel have monopol?


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Ophørt
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 13:24
Oprindeligt skrevet af Simon R. Simon R. skrev:



Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Nu har jeg ikke lige stærkstrømmen mere. Men hvis en eletriker kommer og sætter fx et køleskab, skal han sætte stikprob på med jord, hvis der er til det. Og hvis han skal sætte et komfurudtag op, skal han lave jord forbindelse. Du kan spørge hos din eletriker.


Hvis der ikke er jord i lejligheden/huset, så kan du ikke bruge et jordstik til noget, uanset om du sætter det på eller ej. Diskussionen gik på, om alle havde jord (og om det var lovpligtigt) i deres tavle/udtag; fact: Det har alle ikke og det er ikke lovpligtigt. EOD.
der er altid jord i et hus. for hvis der er ingen muligheder at slå et spyd i jorden, bruger man et det nærmeste vandrør.. Så jord skal elektrikeren skaffe


Skrevet af: Simon R.
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 13:26
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Simon R. Simon R. skrev:



Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Nu har jeg ikke lige stærkstrømmen mere. Men hvis en eletriker kommer og sætter fx et køleskab, skal han sætte stikprob på med jord, hvis der er til det. Og hvis han skal sætte et komfurudtag op, skal han lave jord forbindelse. Du kan spørge hos din eletriker.


Hvis der ikke er jord i lejligheden/huset, så kan du ikke bruge et jordstik til noget, uanset om du sætter det på eller ej. Diskussionen gik på, om alle havde jord (og om det var lovpligtigt) i deres tavle/udtag; fact: Det har alle ikke og det er ikke lovpligtigt. EOD.
der er altid jord i et hus. for hvis der er ingen muligheder at slå et spyd i jorden, bruger man et det nærmeste vandrør.. Så jord skal elektrikeren skaffe


Vi snakker om lejligheder. Tror du trænger til at få genopfrisket din elektrikerviden.


Skrevet af: mfhansen82
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 13:29
Nu tænkte jeg ikke mere på at de har monopol på markedet, men mere at deres systemer er bygget op omkring hinanden meget tæt. Feks. at du kun kan bruge Mac OS på en Macintosh computer, at man eksempel kun kan tilgå en iPhone via iTunes og lign ting.
Hvis man kan leve med det, så er Mac sikkert ganske fint, men jeg vil have fleksibilitet og kompatibilitet med al hard og software, stort set.


-------------
Mvh
Michael Hansen

Sony KDL-32V5500 | Sony STR-DH700 | Sony BDP-S360 | Sony CDP-XB920 QS
------------------------
Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround


Skrevet af: bird
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 13:31
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af mfhansen82 mfhansen82 skrev:


Det er så af helt andre (monopol) årsager at jeg konsekvent fravælger Mac.
 
Dén er godt nok ved at være gammel, men hvordan kan et firma med 10% markedsandel have monopol?
 
Mit gæt er han har en forkert forståelse af monopol. Jeg tror vi alle ved hvad han rigtig mener.
 
 
Edit: mfhansen82 beat me to it
 


Skrevet af: Ophørt
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 13:34
Oprindeligt skrevet af Simon R. Simon R. skrev:


Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Simon R. Simon R. skrev:



Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Nu har jeg ikke lige stærkstrømmen mere. Men hvis en eletriker kommer og sætter fx et køleskab, skal han sætte stikprob på med jord, hvis der er til det. Og hvis han skal sætte et komfurudtag op, skal han lave jord forbindelse. Du kan spørge hos din eletriker.


Hvis der ikke er jord i lejligheden/huset, så kan du ikke bruge et jordstik til noget, uanset om du sætter det på eller ej. Diskussionen gik på, om alle havde jord (og om det var lovpligtigt) i deres tavle/udtag; fact: Det har alle ikke og det er ikke lovpligtigt. EOD.
der er altid jord i et hus. for hvis der er ingen muligheder at slå et spyd i jorden, bruger man et det nærmeste vandrør.. Så jord skal elektrikeren skaffe


Vi snakker om lejligheder. Tror du trænger til at få genopfrisket din elektrikerviden.
Da vi på grundforløbet skulle laves eksamen, skulle vi lave to forskellige jordforbindelser, for hvis der ikke var mulighed til spyd. der skulle vi bruge vandrør som jordleder.

Og grunden til at der skal være jord i komfurudtag er, hvis der er overgang i komfuret, så skal hfi/hpfi slå. hvis der kommer for lidt strøm tilbage til releet


Skrevet af: mfhansen82
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 13:35
Oprindeligt skrevet af bird bird skrev:

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af mfhansen82 mfhansen82 skrev:


Det er så af helt andre (monopol) årsager at jeg konsekvent fravælger Mac.
 
Dén er godt nok ved at være gammel, men hvordan kan et firma med 10% markedsandel have monopol?
 
Mit gæt er han har en forkert forståelse af monopol. Jeg tror vi alle ved hvad han rigtig mener.
 
 
Edit: mfhansen82 beat me to it
 

På trods af at Apple ikke har monopol på markedet, kan man da godt kalde deres markedsstrategi for monopoliserende. Jeg tror ikke de ville ændre strategi om de så havde 50% af markedet.


-------------
Mvh
Michael Hansen

Sony KDL-32V5500 | Sony STR-DH700 | Sony BDP-S360 | Sony CDP-XB920 QS
------------------------
Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround


Skrevet af: Simon R.
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 13:40
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Simon R. Simon R. skrev:


Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Simon R. Simon R. skrev:



Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Nu har jeg ikke lige stærkstrømmen mere. Men hvis en eletriker kommer og sætter fx et køleskab, skal han sætte stikprob på med jord, hvis der er til det. Og hvis han skal sætte et komfurudtag op, skal han lave jord forbindelse. Du kan spørge hos din eletriker.


Hvis der ikke er jord i lejligheden/huset, så kan du ikke bruge et jordstik til noget, uanset om du sætter det på eller ej. Diskussionen gik på, om alle havde jord (og om det var lovpligtigt) i deres tavle/udtag; fact: Det har alle ikke og det er ikke lovpligtigt. EOD.
der er altid jord i et hus. for hvis der er ingen muligheder at slå et spyd i jorden, bruger man et det nærmeste vandrør.. Så jord skal elektrikeren skaffe


Vi snakker om lejligheder. Tror du trænger til at få genopfrisket din elektrikerviden.
Da vi på grundforløbet skulle laves eksamen, skulle vi lave to forskellige jordforbindelser, for hvis der ikke var mulighed til spyd. der skulle vi bruge vandrør som jordleder.

Og grunden til at der skal være jord i komfurudtag er, hvis der er overgang i komfuret, så skal hfi/hpfi slå. hvis der kommer for lidt strøm tilbage til releet


Jeg er hamrende ligeglad hvad du lærte. Faktum (som du bestrider) er, at der ikke er krav om jordtilslutning - heller ikke på komfur, køleskab, ovn, whatever... Og jeg går ud fra at det krav ikke er der, fordi det ikke er livsnødvendigt når man har HFI, og fordi det ville kræve gennemgribende, dyre renoveringer af nærmest samtlige lejligheder fra før 70'erne eller deromkring.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 13:49
Oprindeligt skrevet af mfhansen82 mfhansen82 skrev:

Nu tænkte jeg ikke mere på at de har monopol på markedet, men mere at deres systemer er bygget op omkring hinanden meget tæt. Feks. at du kun kan bruge Mac OS på en Macintosh computer, at man eksempel kun kan tilgå en iPhone via iTunes og lign ting.
Hvis man kan leve med det, så er Mac sikkert ganske fint, men jeg vil have fleksibilitet og kompatibilitet med al hard og software, stort set.
 
Jamen, dét er så også helt fint. Der skal være noget til alle, og netop dérfor giver det ikke mening at nedgøre dem der ikke lige leverer dét man selv ønsker. Nogle vil have et lukket system, nogle vil have et åbent, så er det jo fint at vi har forskellige valg. Hvorfor skal man så altid nedgøre dem der har taget et andet valg? Jeg vil gerne have lukkede systemer. Det betyder ikke at jeg mener dem der vælger et åbent system er naive idioter der er blevet ført bag lyset. Det giver IKKE mening at sige at "apple burde åbne deres systemer op" - for hele pointen i Apple's strategi ER at levere lukkede systemer. Det giver derimod fint mening at sige at man ønsker et åbent system, og derfor ikke vælger Apple. Men hvorfor rakker man Apple ned for netop dét der har skabt deres succes?


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: bird
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 13:52
til T-Duck
 
Det vil være fantastisk hvis du vil lave en guide til installation af ubuntu, herunder hvor imagefilen hentes (det tror jeg dog jeg kan finde ud af).
 
Din guide skal gerne indeholde links til anbefalede programmer der fungerer således at man rent faktisk har en PC der fungerer uden windows.
 
Jeg tænker på link til Open-office, Gimp og hvad der ellers kunde være aktuelt - herunder dvd-brændeprogrammer, mediaplayers, codecs osv.
 
Problemet er, at du lige pt ikke sælger ubuntu særlig godt, da det hurtigt bliver "nørdet" at få til at fungere. Skal jeg kaste mig over det, så skal det være til at gå til, og ikke en oplevelse som den otto har fået.
 
 


Skrevet af: rhsin
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 13:53
Dog skal det lige nævnes at apples systemer som sådan ikke er mere lukkede end der kan tweakes en masse via terminalen... dertil skal man dog nok være end nørd... eller ihvertfald sættes sig godt ind i hvordan og hvorledes.. men tror faktisk det er nemmere at tweake på en mac når først man er derinde.. end feks windows er.. for netop der tror jeg windows er mere lukket.. men her bevæger vi os ud i noget hvor mine erfaringer er secondhand og hear say.
http://maczonen.dk/2010/01/08/sjov-med-terminalen-i-mac-os-x/ - http://maczonen.dk/2010/01/08/sjov-med-terminalen-i-mac-os-x/
http://maczonen.dk/2010/02/20/sjov-med-terminalen-i-mac-os-x-del-2/ - http://maczonen.dk/2010/02/20/sjov-med-terminalen-i-mac-os-x-del-2/
og
http://www.mactricksandtips.com/2008/02/top-50-terminal-commands.html - http://www.mactricksandtips.com/2008/02/top-50-terminal-commands.html


-------------
Mvh

René


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 13:58
Oprindeligt skrevet af mfhansen82 mfhansen82 skrev:

Feks. at du kun kan bruge Mac OS på en Macintosh computer, 
Hvilken mobil benytter du egentligt ?

OS til din mobil er garanteret også fast.


Skrevet af: Ophørt
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 14:02
Oprindeligt skrevet af Simon R. Simon R. skrev:


Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Simon R. Simon R. skrev:


Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Simon R. Simon R. skrev:



Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Nu har jeg ikke lige stærkstrømmen mere. Men hvis en eletriker kommer og sætter fx et køleskab, skal han sætte stikprob på med jord, hvis der er til det. Og hvis han skal sætte et komfurudtag op, skal han lave jord forbindelse. Du kan spørge hos din eletriker.


Hvis der ikke er jord i lejligheden/huset, så kan du ikke bruge et jordstik til noget, uanset om du sætter det på eller ej. Diskussionen gik på, om alle havde jord (og om det var lovpligtigt) i deres tavle/udtag; fact: Det har alle ikke og det er ikke lovpligtigt. EOD.
der er altid jord i et hus. for hvis der er ingen muligheder at slå et spyd i jorden, bruger man et det nærmeste vandrør.. Så jord skal elektrikeren skaffe


Vi snakker om lejligheder. Tror du trænger til at få genopfrisket din elektrikerviden.
Da vi på grundforløbet skulle laves eksamen, skulle vi lave to forskellige jordforbindelser, for hvis der ikke var mulighed til spyd. der skulle vi bruge vandrør som jordleder.

Og grunden til at der skal være jord i komfurudtag er, hvis der er overgang i komfuret, så skal hfi/hpfi slå. hvis der kommer for lidt strøm tilbage til releet


Jeg er hamrende ligeglad hvad du lærte. Faktum (som du bestrider) er, at der ikke er krav om jordtilslutning - heller ikke på komfur, køleskab, ovn, whatever... Og jeg går ud fra at det krav ikke er der, fordi det ikke er livsnødvendigt når man har HFI, og fordi det ville kræve gennemgribende, dyre renoveringer af nærmest samtlige lejligheder fra før 70'erne eller deromkring.
Der er lov om der hvidevare skal kunne det. Og de stikpropper der gerne sidder på frysere, osv, er den tyske standart, hvor jordbenet sidder i stikkontakten.


Skrevet af: Ophørt
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 14:07
Oprindeligt skrevet af bird bird skrev:

til T-Duck
 

Det vil være fantastisk hvis du vil lave en guide til installation af ubuntu, herunder hvor imagefilen hentes (det tror jeg dog jeg kan finde ud af).

 

Din guide skal gerne indeholde links til anbefalede programmer der fungerer således at man rent faktisk har en PC der fungerer uden windows.

 

Jeg tænker på link til Open-office, Gimp og hvad der ellers kunde være aktuelt - herunder dvd-brændeprogrammer, mediaplayers, codecs osv.

 

Problemet er, at du lige pt ikke sælger ubuntu særlig godt, da det hurtigt bliver "nørdet" at få til at fungere. Skal jeg kaste mig over det, så skal det være til at gå til, og ikke en oplevelse som den otto har fået.

 

 
Jeg ville med glæde gøre det. Men jeg har problemer med at få billeder ind i de her fora, her på recorder. Men der guide på ubuntus hjemmeside, og den jeg har fulgt. og openofficer er stanadart lidt endnu, men at det er libreoffice der skal erstatte det.


Skrevet af: mfhansen82
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 14:10
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Oprindeligt skrevet af mfhansen82 mfhansen82 skrev:

Feks. at du kun kan bruge Mac OS på en Macintosh computer, 
Hvilken mobil benytter du egentligt ?

OS til din mobil er garanteret også fast.

Jeg har min kærestes gamle Nokia E71. Den har sikkert fast OS, men jeg kan installere mange forskellige programmer på den og jeg har mulighed for at bruge de programmer jeg har lyst til. Det er nok for mig, til en mobil.
Til en PC er det en anden sag.

@Otto
Jeg er klar over at der er mange mennesker der af uvisse årsager gerne vil have et lukket system, der drejer sig omkring "Apple familien". Men det ændrer ikke ved at jeg stadig anser det som en monopoliserende markedsstrategi. Den eneste grund til at Microsoft, og ikke Apple, har fået nogle på hatten, er fordi Microsoft har en større markedsandel.


-------------
Mvh
Michael Hansen

Sony KDL-32V5500 | Sony STR-DH700 | Sony BDP-S360 | Sony CDP-XB920 QS
------------------------
Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 14:15
Oprindeligt skrevet af mfhansen82 mfhansen82 skrev:

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Oprindeligt skrevet af mfhansen82 mfhansen82 skrev:

Feks. at du kun kan bruge Mac OS på en Macintosh computer, 
Hvilken mobil benytter du egentligt ?

OS til din mobil er garanteret også fast.

Jeg har min kærestes gamle Nokia E71. Den har sikkert fast OS, men jeg kan installere mange forskellige programmer på den og jeg har mulighed for at bruge de programmer jeg har lyst til. Det er nok for mig, til en mobil.
Til en PC er det en anden sag.

Der er da ikke nogen forskel, i dit tilfælde er det Nokia der bestemmer hvad OS du skal bruge, og hvilke programmer du kan benyttet. Tilgengæld kan du også forvente at OS spiller perfekt med selve hardwaren.


Skrevet af: claus64
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 14:20
Jeg kan slet ikke se det nemme i Apples styresystemer, og jeg ved det er mig der er den handicappede da alle andre synes det er enormt nemt. 
Jeg købte en Mac Pro for nogle år siden og efter tre måneder gav jeg op. Kunne slet ikke vænne mig til forskellene fra Windows, og der var ingen der kunne hjælpe. Mit største problem var at forbinde PCen med bluetooth og overføre musik. Og jeg vænnede mig heller aldrig til at jeg skulle "trække" et eller andet ikon over på noget andet for at installere. 
Nå men pointen er bare at hvis man kommer fra et andet system må man nok forvente at man skal bruge lidt tid på at lære det. 
Men jeg har mere og mere fundet ud af (tror jeg) at Mac er besværligt hvis man har windows tankegangen i baghovedet. Alle dem som jeg kender som er glade for Mac er dem som stort set aldrig har brugt computere før, og dem som har roddet med Windows i 10-15 år har en lidt anden tilgang til det. Nu køber jeg Mac og sletter alt deres software som det første. Og så ellers en Win install på. Virker for mig :)


Skrevet af: mfhansen82
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 14:28
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Oprindeligt skrevet af mfhansen82 mfhansen82 skrev:

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Oprindeligt skrevet af mfhansen82 mfhansen82 skrev:

Feks. at du kun kan bruge Mac OS på en Macintosh computer, 
Hvilken mobil benytter du egentligt ?

OS til din mobil er garanteret også fast.

Jeg har min kærestes gamle Nokia E71. Den har sikkert fast OS, men jeg kan installere mange forskellige programmer på den og jeg har mulighed for at bruge de programmer jeg har lyst til. Det er nok for mig, til en mobil.
Til en PC er det en anden sag.

Der er da ikke nogen forskel, i dit tilfælde er det Nokia der bestemmer hvad OS du skal bruge, og hvilke programmer du kan benyttet. Tilgengæld kan du også forvente at OS spiller perfekt med selve hardwaren.


Det er ikke helt rigtigt. Jeg kan sagtens hente programmer ned til telefonen udenfor Ovi markedet. Jeg hentede eksempelvis Putty til telefonen som en installationsfil og lagde det ind. Derimod har jeg endnu ikke kunne finde ud af at lægge filer ind på min kærestes telefon udenom Apple Appstore. Jeg har ikke engang kunne sende en fil eller et billede over Bluetooth.


-------------
Mvh
Michael Hansen

Sony KDL-32V5500 | Sony STR-DH700 | Sony BDP-S360 | Sony CDP-XB920 QS
------------------------
Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround


Skrevet af: Simon R.
Skrevet den: 04-Marts-2011 kl. 14:29
Oprindeligt skrevet af claus64 claus64 skrev:

Jeg kan slet ikke se det nemme i Apples styresystemer, og jeg ved det er mig der er den handicappede da alle andre synes det er enormt nemt. 
Jeg købte en Mac Pro for nogle år siden og efter tre måneder gav jeg op. Kunne slet ikke vænne mig til forskellene fra Windows, og der var ingen der kunne hjælpe. Mit største problem var at forbinde PCen med bluetooth og overføre musik. Og jeg vænnede mig heller aldrig til at jeg skulle "trække" et eller andet ikon over på noget andet for at installere. 
Nå men pointen er bare at hvis man kommer fra et andet system må man nok forvente at man skal bruge lidt tid på at lære det. 
Men jeg har mere og mere fundet ud af (tror jeg) at Mac er besværligt hvis man har windows tankegangen i baghovedet. Alle dem som jeg kender som er glade for Mac er dem som stort set aldrig har brugt computere før, og dem som har roddet med Windows i 10-15 år har en lidt anden tilgang til det. Nu køber jeg Mac og sletter alt deres software som det første. Og så ellers en Win install på. Virker for mig :)


Jeg skulle også vænne mig til OS X - tog da lige noget tid, og fx synes jeg stadig det er irriterende at man ikke aktiverer en fil, men derimod RENAMER den, hvis man trykker return/enter, når man har markeret den. Var vant til at kunne starte programmer på den måde fra Windows, og jeg synes stadig man mere har brug for at vise et billede/starte et program end at omdøbe det, så den fatter jeg altså ikke i OS X....

Kom selv fra 10-15 år med Windows, men der gik nu alligevel ikke så længe før jeg havde vænnet mig til det og fandt mig selv bedre til rette i det. Mht dit helt konkrete eksempel med at "trække" et ikon over på et andet for at installere... Det er kun de "dovne", der gør det, altså dem, som ikke laver en decideret installer. Der kan/skal du så hive programmet over i Applications fx. - til gengæld kan man så være sikker på at der med sådan et program ikke følger alt muligt andet med som lægger sig alle mulige steder i systemet, så derfor er det også bare at slette det igen for at afinstallere det.



Print side | Luk vindue