Aperture, Shutter speed, mm
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Digital Foto
Forumbeskrivelse: Foto med digital kamera, digital spejlrefleks, tilbehør mv.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=94330
Udskrevet den: 31-Januar-2025 kl. 14:01
Emne: Aperture, Shutter speed, mm
Skrevet af: rasmuskarlsen
Emne: Aperture, Shutter speed, mm
Skrevet den: 06-Marts-2011 kl. 06:01
Hej..
Jeg har forsøgt at finde ud af hvad Aperture, Shutter speed betyder, i forbindelse med brug af mit Panasonic ZS7 (TZ10):
Shutter speed har jeg indtil videre fundet ud af, er længden som linsen holdes åben før den lukkes (Så lysmængden kan reguleres). Kort Shutter speed = Hurtig lukketid, og derved godt til motiver i bevægelse.
Aperture er størrelsen på linsen. Hvis jeg sætter kameraet til manuel, kan jeg vælge fra F3.3 -> F6.3. Hvor F3.3 skulle være den største værdi.
Men så er så spørgsmålet hvordan disse kombineres korrekt. Indtil videre har jeg slået histogrammet til, så man kan se lyssammensætningen på billedet. Og kurven er gul hvis kameraet ikke mener Aperture samt Shutterspeed passer sammen, og hvid hvis de gør.
Er der nogle generelle retninglinjer der er gode at følge? Endvidere kan jeg ikke forstå jeg kun kan vælge F3.3. Har læst at mange kompaktkameraer har ca. 2.5 eller deromkring? Er dette bedre?
|
Svar:
Skrevet af: db89
Skrevet den: 06-Marts-2011 kl. 07:22
Mit bedste råd til dig er at gå ind på fotostart.dk, der ligger nogle danske artikler som forklarer alle de der ting så almindelige mennesker kan forstå det, og ellershar de også et godt forum der udelukkende handler om foto
|
Skrevet af: justrace
Skrevet den: 06-Marts-2011 kl. 07:23
Shutter er hvor lang tid der slippes lys ind, og Aperture er hvor meget der slippes ind.
Ja, jo lavere tal på Aperture er bedre, da der kan slippes mere lys ind, og derved forkorte Shutter speed.
------------- MVH justrace http://nikonforum.dk/ - "I AM Nikon"
|
Skrevet af: Bschmidt
Skrevet den: 06-Marts-2011 kl. 09:16
Kombinationen er vel ikke entydig. Det kommer an på hvilke billeder man vil tage. Eks holder man generelt en høj apeture ved landskabsbilleder for at få en længere lukkertid og større dybdeskarphed. Og ved "action"billeder kan en høj aperture også forlænge lukkertiden så man kan få bevægelsesslør på billedet. Rådet med Fotostart er rigtigt godt. Det har jeg selv haft rigtig stor glæde af. Både forum men især galleriet har jeg været glad for til at hente inspiration i.
At dit kamera ikke kan gå længere ned en f3,3 er en begrænsning i hardwaren og det er en af de faktorer der gør at fotografer bruger enddog rigtig mange penge på linser (med rød ring)
God fornøjelse
BS
------------- http://tinyurl.com/2vwl5jc - BS - AV udstyr O.A. | http://tinyurl.com/6xv6rcn - N-Oof | http://tinyurl.com/2wz9raw - "Vis mig dit HTPC setup"
|
Skrevet af: Bschmidt
Skrevet den: 06-Marts-2011 kl. 09:27
Jeg kommer i tanke om at jeg skrev i mit 1. svar (der blev slettet da min mobil ikke havde adgang til at besvare indlæg) at læs dig til teorien og kom så ud og tag nogle billeder (mange) med forskellige indstillinger af kameraet. Så kommer forståelsen lige så stille, jeg er selv i læringsprocessen og fornemmer den er lang inden man har forstået det 100%
Det dejlige er at det er gratis at tage digitalbilleder :-)
BS
------------- http://tinyurl.com/2vwl5jc - BS - AV udstyr O.A. | http://tinyurl.com/6xv6rcn - N-Oof | http://tinyurl.com/2wz9raw - "Vis mig dit HTPC setup"
|
Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 06-Marts-2011 kl. 09:59
Da de ikke er skrevet helt entydigt i de ovenstånde svar, så er "aperture" (dansk: blændeåbning) afgørende for dybdeskarpheden. En stor blændeåbning svarer til et lavt aperture-tal og giver mindre dybdeskarphed, hvorimod en mindre blændeåbning svarer til et højt aperture-tal og giver større dybdeskarphed. Jo mindre blændeåbningen bliver, des mindre lys får du ind gennem linsen, så derfor kræves der ofte en længere lukketid for at få nok lys i billedet.
Når der er lys nok, så har du større frihed til at skrue på dybdeskarpheden, da lukketiden typisk vil være kort nok til at du kan holde kameraet stille uden stativ. Så snart lyset bliver for svagt vil automatindstillingen på kameraet skrue op for blændeåbningen indtil den max'er ud, og derefter vil den begynde at skrue op for lukketiden for at få lys nok. Når lukketiden bliver langsommere end 1/40 sek eller måske 1/30 sek(afhængigt af hvor rolig din hånd er) så vil du begynde at få problemer med rystede billeder på optikker uden stabilisering.
------------- FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
|
Skrevet af: pfugl
Skrevet den: 06-Marts-2011 kl. 10:16
Og dybdeskarpheden er det område hvor motivet er skarpt. Ved lille dybdeskarphed (stor blændeåbning) er det kun motivet der fokuseres på der er skarpt (fint til portrætter). Forgrund og baggrund er uskarp. Ved stor dybdeskarphed (lille blændeåbning) er næsten hele området skarpt, og derfor bedre egnet til f. eks landskaber.
------------- /Peter
|
Skrevet af: rasmuskarlsen
Skrevet den: 06-Marts-2011 kl. 10:56
Allright, har læst lidt på fotostart + jeres indlæg.
Dvs at hvis min kan gå fra F3.3 -> F6.6
Så er F3.3 at foretrække hvis jeg vil gøre forgrunden mere skarp og baggrunden mere sløret (eks. billedtagning af en person)
F6.6 er at foretrække hvis jeg vil have hele billedet skarpt, dvs. både personen + baggrunden.
|
Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 06-Marts-2011 kl. 11:29
Ja. Er det et kompaktkamera du har, så er der dog en krølle på dr hele idet blænden sjældent er styret vha. hullets størrelse, men derimod elektronisk. I så fald vil du ikke få nogen synlig forskel mellem F3.3 og F6.6, men det er måske lidt for teknisk at gå i detaljer med her. Ovenstående forklaringer er i hvert almengyldige, så fremt dit kamera er af en ordenlig kvalitet.
------------- FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
|
Skrevet af: rasmuskarlsen
Skrevet den: 06-Marts-2011 kl. 12:46
Det er et kompaktkamera: Panasonic DMC-TZ10.
Går udfra det er sådan nogenlunde, men selvfølgelig ikke det ypperste. Men alle indstillinger kan ændres derpå som beskrevet..
Men tror du har ret, kan ikke se at hullet ændres hvis jeg kigger ned i linsen, mens jeg ændrer værdien.. (Ved ikke om man kan konkludere noget udfra dette?)
Spørgsmålet er så hvorfor det er muligt at ændre dette? Samt hvorfor er der en Special Aperture priority funktion (Her kan blænden ændres fra 3.3 _> 6.6), såvel som Shutterspeed priority funktion (Her kan denne ændres fra 8s -> 1/2000s). Endvidere manual, hvor både Aperture + Shutterspeed kan ændres.. (Her kan A ændres fra 3.3 -> 6.6 + S kan ændres fra 8s -> 1/2000s)
|
Skrevet af: Bschmidt
Skrevet den: 06-Marts-2011 kl. 12:53
har selv Panasonic godtnok et fz18 som jeg har været rigtig glad for som startkamera. Jeg ville lige se om foto var noget inden jeg investerer 5 cifrede beløb :-/ konklusionen må være at det nok bliver dSLR næste gang da det begynder at stramme lidt over skuldrene.
BS
------------- http://tinyurl.com/2vwl5jc - BS - AV udstyr O.A. | http://tinyurl.com/6xv6rcn - N-Oof | http://tinyurl.com/2wz9raw - "Vis mig dit HTPC setup"
|
Skrevet af: rasmuskarlsen
Skrevet den: 07-Marts-2011 kl. 09:14
Bschmidt skrev:
har selv Panasonic godtnok et fz18 som jeg har været rigtig glad for som startkamera. Jeg ville lige se om foto var noget inden jeg investerer 5 cifrede beløb :-/ konklusionen må være at det nok bliver dSLR næste gang da det begynder at stramme lidt over skuldrene.
BS |
Ja det er forståeligt, og kan nok også ende op med at være min konklusion. Men det svarer ikke rigtig på mit ovenstående spørgsmål :)
Det er et kompaktkamera: Panasonic DMC-TZ10.
Går udfra det er sådan nogenlunde, men selvfølgelig ikke det ypperste. Men alle indstillinger kan ændres derpå som beskrevet..
Men tror du har ret, kan ikke se at hullet ændres hvis jeg kigger ned i linsen, mens jeg ændrer værdien.. (Ved ikke om man kan konkludere noget udfra dette?)
Spørgsmålet er så hvorfor det er muligt at ændre dette? Samt hvorfor er der en Special Aperture priority funktion (Her kan blænden ændres fra 3.3 _> 6.6), såvel som Shutterspeed priority funktion (Her kan denne ændres fra 8s -> 1/2000s). Endvidere manual, hvor både Aperture + Shutterspeed kan ændres.. (Her kan A ændres fra 3.3 -> 6.6 + S kan ændres fra 8s -> 1/2000s)
|
|
Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 07-Marts-2011 kl. 11:01
Du kan jo prøve at skyde to billeder af præcis samme motiv ved forskellige blændeværdier. Du skal kunne se en markant forskel i dybdeskarpheden for at der er tale om "rigtig" blændeændring. Hvis der ikke er dét, så putter dit kamera blot et slags digitalt ND-filter på, som begrænser lyset, så du ikke får overeksponeret billedet ved den lukkehastighed du bruger. Det er en ret fesen måde at gøre det på og det er en af grundene til, at jeg stort set aldrig bruger mit kompaktkamera til at skyde billeder af noget mere.
DSLR er vejen frem. Når du først har været dér, så vil du aldrig tilbage igen. Jeg slæber hellere på de ekstra 2-3 kg end at stå med halvdårlige billeder fra kompaktkameraet.
------------- FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
|
Skrevet af: rasmuskarlsen
Skrevet den: 07-Marts-2011 kl. 15:40
Hmm.. Har ikke lige mulighed for at tage kameraet med udenfor pt. pga. work. Men kan man ikke undersøge det på nettet? I så fald om andre kompakt kameraer har den rigtige funktion og ikke snyde funktionen...
|
Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 07-Marts-2011 kl. 19:38
Du behøver ikke gå udenfor. Stil kameraet på gulvet og tag et billede med fokus på noget ca midt på gulvets længe. Så kan du se hvor meget der er skarpt hhv foran og bagved objektet i fokus. Det virker nok bedst på et parketgulv, hvor der er lidt inddeling pga. brædderne.
------------- FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
|
|