Brugte projektorer? Pengene værd?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=9445
Udskrevet den: 30-April-2025 kl. 01:30
Emne: Brugte projektorer? Pengene værd?
Skrevet af: Benne
Emne: Brugte projektorer? Pengene værd?
Skrevet den: 04-Februar-2006 kl. 22:19
Hvornår bliver en projektor for gammel? Pæren bliver selvfølgelig brugt - det siger sig selv. Men selvom teknologien selvfølgelig udvikler sig, forældes en projektor trods alt ikke på samme måde som f.eks. PC'ere...?
Jeg overvejer at købe en brugt Sanyo Z2 (LCD) - Pæren er kun lidt brugt (ca. 100 timer) og skulle gerne have en god levetid endnu. Projektoren er 1½ år gammel (og sælges fordi den ikke blev anvendt nok). Jeg kan få den for 5500,- (med lærred).
Alternativt havde jeg overvejet en brugt, men næsten ny BenQ PE5120 (DLP) på tilsvarende prisniveau (med lærred). Kan også fås helt ny for 5500,- uden lærred.
BenQ har en bedre kontrast - 2000:1 mod 1300:1. Men ellers er Z2'eren teknisk set en bedre projektor i en bedre klasse end BenQ, har jeg indtryk af. Specielt opløsningen som er på native 720 horisontalt (16:9) mod BenQ's 854x480. Men det er en udgået model - erstattet af både Z3 og nu Z4. Diskvalificerer det den, at den er brugt og udgået?
Hvad mener du? (Selvfølgelig kunne det være federe med Z3, Z4 o.lign. - men når prisen sætter en grænse...)
|
Svar:
Skrevet af: Lars
Skrevet den: 04-Februar-2006 kl. 23:22
Hej Benne
Du har ret, projektorer forældes ikke på samme måde som meget andet udstyr. Der sker dog en vis fornyelse, både i projektor-teknikken, i lysstyrke, i opløsning, i tilslutninger osv.
En Z2 vil være en fin førstegangs projektor, til en lille hjemmebiograf.
Der er flere som køber Z3 i Tyskland, hvor den fås for ca. 7500,- incl. levering. Et lærred koster vel en 1500 kr. Så har du lidt at sammenligne med.
/Lars
------------- Ansvarshavende redaktør. Webmaster, recordere.dk
|
Skrevet af: Maggerholm
Skrevet den: 04-Februar-2006 kl. 23:41
Jeg har selv en Z2, købt i Tyskland i 11/2004
Det er en fin projektor og prisen lyder også rimelig.
Men du skal gøre op med dig selv, om man "tør" købe brugt" og om besparelsen er det værd.
Som Lars nævner er der ikke så langt op til en Z3 fra Tyskland.
Om lærredet er af en sådan kvalitet at det kan regnes som havende en hvis værdi at bidrage med i ligningen ved jeg ikke.
Er der kun de 2000krs forskel på Z2 brugt og Z3 fra ny så ville jeg nok tage en ny.
100timer er ikke meget, men røg og støv kan måske have påvirket levetiden.
Og pæren er en ganske væsentlig udgift til en projektor (ca 3500kr herhjemme for en ny i dette tilfælde).
Mvh Michael
------------- Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
|
Skrevet den: 07-Februar-2006 kl. 13:28
I må have penge som skidt herinde - 2000,- er da mange penge når budgettet ligger på de 5-6000,- 
Selvom lærredet måske er et billigt lærred, er det vel trods alt bedre end et gråt rullegardin fra Ikea? (Som jeg har hørt andre benytte til nød, når nu alle pengene er gået til selve projektoren). Eller hvad?
En Z3 fra Tyskland løber op i nærheden af de 7800 - 8000,- med forsendelse, så vidt jeg kan gennemskue. Et simpelt lærred måske 1000,-, måske billigere, hvis det virkelig skal være. Dvs. rundt 9000,-. Altså alligevel rundt 3500,- mere for at komme igang - i forhold til den brugte Z2. For de penge kunne jeg istedet investere i en bedre DVD, da min DVD lige nu er fra PC'en og næppe top-of-the-art...
Til næste år kan jeg så have gjort mig mine første erfaringer med en projektor til 'home-cinema' (som blot er i min stue). Og da er Sanyo Z4 sikkert faldet så meget i pris, at jeg ihvertfald kan få den for 10.000,- eller under (ihvertfald er Z3 faldet tilsvarende siden Z4 kom på markedet), hvis ikke Z2'eren tilfredsstiller mit behov til den tid. Det er mit indtryk at kvalitetsforskellen mellem Z3 og Z4 er væsentlig større end forskellen på Z2 og Z3? Kontrasten er ihvertfald markant forbedret på Z4'eren, så vidt jeg kan se. (Jeg har desværre ikke 14-15.000,- til en Z4 nu).
Til gengæld må jeg indrømme, at jeg ikke ved hvad kontrast-forskellen mellem Z2 og Z3 (1300:1 vs. 2000:1) betyder i praksis - altså hvordan det vil opleves i praksis. Har desværre ingen erfaring med det. Det er måske mere eller mindre subjektivt, men hvis I har en subjektiv mening om dette, er det også meget velkomment.
|
Skrevet den: 08-Februar-2006 kl. 16:14
Benne skrev:
I må have penge som skidt herinde - 2000,- er da mange penge når budgettet ligger på de 5-6000,-  |
Nu skrev du jo ikke noget om, at budgettet var de 5-6000kr.
Blot at du var faldet over en brugt Z2 til 5500kr.
En Z2 er en fin maskine, og prisen er da også ok, men da jeg skulle
invistere ville jeg gerne gøre et køb der netop ikke skulle give
anledning til at udskifte efter 1-2år.
Og ved en ting som projektor ville jeg personligt ikke købe brugt medmindre der var en større prisforskel.
Der er trods alt en risiko.
Og når en "lille" ting som en ny pære kan løbe op i de 3500kr, så kan
en "misvedligeholdt" maskine der er fyldt med støv eller stået hos en
ryger måske hurtigt vise sig at være en dårlig investering.
Derfor mit råd om, at der var et "lille" prisspring op til ikke bare en helt ny maskine af samme type, men endda en nyere model.
Merprisen giver altså både en nyere model, 100timer på pæren, og garanti.
Og så er jeg iøvrigt en af dem, der kører med en Ikea rullegardin.
Det buler en smule, hvis det bruges som almindeligt rullelærred, men
planen har også hele siden været at det skal spændes ud på en fastramme.
At jeg så ikke har fået det gjort endnu er jo min egen fejl (og som straf må jeg leve med buler )
Mvh Michael
------------- Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
|
Skrevet den: 09-Februar-2006 kl. 22:33
Nu er den ihvertfald købt...
Og desværre stod den hos en ryger. Hvordan pæren eller maskinen evt. har taget skade af det, ved jeg ikke. Det vil måske vise sig før eller siden... Desværre hænger lugten i især lærred og ... fjernbetjening. Men ikke umiddelbart i projektoren, som om ikke andet ser velholdt ud.
Lærredet var et danskproduceret QualityScreen 84" greyline med sort kant/baggrund. I sig selv havde det en nypris på knap 3000,-. Så om ikke andet er lærredet trods alt ikke så ringe endda.
Umiddelbart virker projektoren, men den er ikke rigtig afprøvet endnu. Iøjnefaldende oplever jeg umiddelbart violette og grønne kanter på billedet hist og pist. Mine billedkilder er dog langtfra optimale - (alm. videoindgang fra en skod-dvd) - så potentialet er ikke afprøvet endnu. Og endnu har jeg ikke afprøvet tweak-mulighederne.
Men hvis nogen kender fænomenet med violette og grønne kanter tager jeg gerne mod gode råd.
Rengøring af projektor og pære bliver nu første udfordring.
Min næste udfordring bliver en rimelig DVD med digitalt output til en overkommelig pris.
|
Skrevet den: 13-Februar-2006 kl. 21:13
Tillykke med købet.
Ja det lader til at lærredet repræsenterer en ganske fin værdi der gør købet endnu bedre.
Mht rengøring, så hav lige styr på hvad du "må" og "ikke må".
Jeg har endnu ikke været inde ved pæren, og ved ikke noget om det, men
kunne da godt forestille mig, at man fx ikke bør røre ved pæren,
ligesom ved halogenpærer.
Mht de violette og grønne kanter så kan jeg ikek helt gennemslue hvad
du mener, og det kan meget nemt være noget med at det er et almindeligt
composite signalt fra en billig afspiller, men prøv evt at låne en
bedre afspiller, hvis det er muligt, og få testet med den.
Alt efter hvordan man lige skal tolke det problem du beskriver så kan
det fx være en af de tre farvepaneler der har forskubbet sig (hvis en
af farverne ligesom er "ved siden af de andre" (lidt ligesom skygger på
tv. bare med en farve, og sikkert kun ganske lidt forskubbet).
Hvis det er tilfældet, så er købet pludselig ikke så godt, så tjek det
gerne inden det er for sent at fortryde købet (hvis det da er muligt).
Nu er det ikke for at male fanden på væggen, og ødelægge din glæde over
at have købt nyt udstyr, at jeg skriver dette, men mere for at du kan
få lidt kendskab til, hvilke problemer der evt kan være med maskinen i
værste tilfælde og måske kan nå at redde pengene, hvis det viser sig,
at det rent faktisk er en forskubbet panel.
Mvh Michael
|
Skrevet af: hansie
Skrevet den: 13-Februar-2006 kl. 21:26
Benne skrev:
Men hvis nogen kender fænomenet med violette og grønne kanter tager jeg gerne mod gode råd.
Rengøring af projektor og pære bliver nu første udfordring.
|
Du har støv på lcd panelerne - en kendt fejl på en Z2
Jeg havde selv en Z2 før min Z3 og den led også af støv på panelerne.
Læs her om hvordan du får dem væk
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?s=&threadid=339154 - http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?s=&threadi d=339154
Mvh Hans
|
Skrevet den: 14-Februar-2006 kl. 00:19
Tak for tippene. Jeg vil se nærmere på støv-problemet og i øvrigt holde mig fra pæren. Men dog forsøge at rense linsen lidt forsigtigt for fedtfingre.
Jeg har afprøvet projektoren med en billig DVD-afspiller og composite samt s-video-signaler. Samt desuden til tv via min gamle VCR (s-video-signal). Her oplevede jeg egentlig ikke problemet så tydeligt, selvom jeg anede det i den allerøverste og nederste kant af billedet (violet øverst/grønlig nederst). Problemet lagde jeg særligt mærke til hos sælgeren, hvor farverne generelt stod flot og klart, men i nogle tilfælde alligevel viste nogle tydelige 'farve-skygger', som beskrevet. Jeg valgte dog at købe den i insisterende tro på, at det måtte kunne håndteres 'somehow'. Da jeg indtil nu, således heller ikke har oplevet det som et væsentligt 'problem', er jeg indtil videre fortrøstningsfuld. Problemet kan måske skyldes sælgerens øvrige udstyr - men svært at sige. Måske støv på panelerne.
(Til Maggerholm:) Jeg kan ikke levere tilbage nu. Det er et sats . Der er iøvrigt stadig garanti på. Men jeg tror indtil videre på det og har faktisk været mere imponeret over Z2'eren end det modsatte. Farverne, kontrasten og lysstyrken er alletiders. Jeg er også imponeret over hvor klart billedet er, selvom jeg har tændt lys i min stue, hvor det er sat op. Efter at have læst mange indlæg om projektorer, lumens, gain osv., havde jeg egentlig fået indtryk af, at jeg nærmest burde male mine vægge sorte og slukke min mobil for at undgå ethvert tænkeligt forstyrrende lys, for at få glæde af en projektor. Det er ihvertfald ikke tilfældet, selvom mørke selvfølgelig gør en forskel. Men det kan være jeg bliver mere kræsen med tiden.
Nu har jeg kig på en Denon 1920 DVD-afspiller, der passer min prisklasse godt, hvor jeg har indtryk af, at få meget for pengene til dette formål. Alternativt har jeg overvejet en KiSS 558 for evt. at få HD-optager (og tv-tuner). Jeg har mailet med en tekniker, der har været overrasket over kvaliteten af KiSS'en til DVD-afspilning - også til projektor - sammenlignet med en DVD med Faroudja-billedchip (prisbelønnet og dog stadig bedre). Uofficielt skulle KiSS'en endda have opskalering til 720p (uofficielt fordi KiSS ikke selv reklamerer med det såvidt jeg forstod, selvom et rygte siger, at der faktisk er en opskaleringsmulighed). Denon'en har under alle omstændigheder Faroudja-chip og god opskalering via HDMI-udgang.
Nuvel - jeg ser på støvproblemet og giver en tilbagemelding, når jeg kan vurdere resultatet.
|
Skrevet den: 14-Februar-2006 kl. 22:43
Benne skrev:
(Til Maggerholm:) Jeg kan ikke levere tilbage nu. Det er et sats .
Der er iøvrigt stadig garanti på. Men jeg tror indtil videre på det og
har faktisk været mere imponeret over Z2'eren end det modsatte.
Farverne, kontrasten og lysstyrken er alletiders. Jeg er også imponeret
over hvor klart billedet er, selvom jeg har tændt lys i min stue, hvor
det er sat op. Efter at have læst mange indlæg om projektorer, lumens,
gain osv., havde jeg egentlig fået indtryk af, at jeg nærmest
burde male mine vægge sorte og slukke min mobil for at undgå ethvert
tænkeligt forstyrrende lys, for at få glæde af en projektor. Det er
ihvertfald ikke tilfældet, selvom mørke selvfølgelig gør en forskel.
Men det kan være jeg bliver mere kræsen med tiden. |
Ja ok, det er et sats.
Hvis det viser sig at være et forskubbet farvepanel, så er det med at få konstateret inden garantien udløber.
Da jeg selv overvejede at købe i nov '04 læste jeg om meldinger fra
folk, der da de fik projektor satte den på et bord og brugte den indtil
et ophæng blev købt (glæden af nyt legetøj er jo stor), og da de så fik
den monteret på hovedet var et panel blevet forskubbet. 
Af samme grund stillede jeg den på hovedet på et håndklæde på en hylde indtil jeg fik dem op og hænge.
Mht mørklægning/dagslys:
Når du først får mørklagt ordentlig vil du kunne se en forbedring. 
Man kan sagtens se en film i et moderat oplyst rum, men oplevelsen og
farverne bliver så meget bedre når man får mørklagt ordentligt.
Men begejstringen ved at gå fra lille tv til "biograf" kan overskygge småting. 
Det er vel derfor der er et marked for dataprojektorer til hjemmebiobrug.
Folk der tager første skridt "ved ikke bedre" og er derfor begejstrede over det store fremskridt de nu har opnået.
Så skidt pyt med at det var en 4:3 projektor der lige skal zoomes på,
for at se 16:9 (og dermed ikke udnytte den fulde opløsning) og at dyret
støjer en smule (det gør sådan nogle nok).
Vær du glad for at du sprang det trin over. 
Mvh Michael
|
Skrevet den: 02-April-2006 kl. 10:37
Til orientering er projektoren for 14 dage siden sendt til service hos Strax Danmark (der forestår det for Sanyo, bl.a.). Den er indleveret inden den normale 2-årige garanti-periode. Sanyo yder dog 3 års garanti. Det vil vise sig om en løsning på problemet er omfattet af garantien. Firmaet den er købt hos oprindeligt eksisterer ikke mere erfarede jeg.
Der er næppe tale om det ovenfor omtalte støv-problem. Men det vil vise sig, når jeg får den igen.
|
Skrevet den: 02-April-2006 kl. 12:03
Benne skrev:
Der er næppe tale om det ovenfor omtalte støv-problem. Men det vil vise sig, når jeg får den igen.
|
Mine penge er stadig på, at det er et forskubbet LCD panel eller en af spejlene til panelerne, så en af farverne rammer lidt ved siden af de andre farver.
Mvh Michael
|
Skrevet den: 22-Juni-2006 kl. 00:44
Min Z2 kom tilbage fra service i slutningen af maj - efter lidt over 2 mdr. Den var blevet sendt videre til Sanyo i Tyskland, som foretog en "konvergency adjustment". Nu fungerer den upåklageligt og det er en stor befrielse at være sluppet for de omtalte problemer. At sælger tilsyneladende ikke selv var klar over problemet undrer mig stort. Men nuvel.
Enkelte "dust-blobs" har jeg dog stadig, men ikke så generende og lettere selv at forsøge at gøre noget ved. Operationen kostede mig heldigvis intet, da der stadig var garanti og jeg havde den originale kvittering.
Indtil pæren i værste fald måtte brænde ud 'før tid' synes jeg derfor jeg har gjort et glimrende køb til mit behov. En smaddergod projektor med et smaddergodt lærred for blot 5500,- i alt.
Hvad kan man lære af det? Kigger du på brugte projektorer, så gå ideelt efter en med garanti og kvittering. Da mener jeg du kan gøre gode køb med væsentlig reduceret risiko. Risici er der dog, men med garanti og kvittering har du bedre muligheder for at få evt. problemer udbedret. Giv dig selv reel mulighed for at se projektoren i brug før du køber. Og vurdér så vidt muligt om projektoren har været behandlet fornuftigt/om ejeren synes at have behandlet den fornuftigt. Og sæt det hele op imod prisen du skal betale.
Jeg så projektoren i brug, men grøn som jeg var, vidste jeg ikke hvor alvorligt det omtalte problem var. Jeg formodede det var noget jeg kunne justere på projektoren selv. Det var det ikke. Samtidig burde jeg nok have været mere opmærksom på at projektoren stod i et meget beskidt/støvet hjem hos en ryger. Det har indtil nu kun betydet at lærredet stadig har lidt røglugt, jeg ikke har kunne få helt væk. Men potentielt kan det forringe pærens - og projektorens - levedygtighed. At jeg fik en kvittering med, var ikke noget jeg selv var så optaget af, da jeg var afklaret med at jeg gik efter brugt, "gammelt" udstyr. Men kvitteringen viste sig så at få stor betydning! Jeg var ivrig og sælgeren virkede oprigtig og troværdig. Og jeg har da heldigvis heller ikke fortrudt.
Z2'eren er iøvrigt ikke så lydløs som jeg havde forventet. Men når filmen/PS2'en/VM-kampen først er igang generer det ikke af betydning. I et evt. loftsophæng tror jeg det vil betyde endnu mindre (den står på et lille bord foran sofaen pt.). Jeg har nu desuden anskaffet en Denon 1910 DVD-afspiller - en demo-model til 1499,- fra HiFi-klubben. En rigtig, rigtig god DVD-afspiller på det prisniveau, med DVI-udgang og den berømte Faroudja-chip til billedhåndtering og opskalering. Modellen er en ældre model, der er erstattet af 1920'eren til ca. 2600,- (med især HDMI og lidt bedre billedbehandling). DVI-udgangen på 1910'eren passer dog perfekt til Z2'erens DVI-indgang. Så alt i alt synes jeg, jeg er nået langt som begynder for relativt få penge.
|
Skrevet den: 22-Juni-2006 kl. 13:32
Godt du slap skadesfri ud af det.
Du er nu knap så grøn, til næste gang du skal købe. Du lærte tydeligvis af dine fejltagelser/iver, og det har jo også en værdi. 
Godt du følger op på det her, så folk kan se hvordan det endte, og kan se at vi andre i tråden har en grund til at skrive som vi gjorde. 
Mht støj, så er den ikke lydløs, men sørg for at køre i eco mode (eller hvad det nu hedder), hvor pæren ikke lyser helt så meget. Dels giver det mindre støj, og sort er mere sort, dels giver det pæren længere levetid.
Det giver nok også mere støj, at projektoren står på et bord (måske lidt resonans også), og så er den nok tættere på.
Min hænger i loftet, og jeg har problemet i mindre grad. Jeg kan nu også godt lige at have lidt skrald på lyden, men den høres da i stille passager.
Vær obs på at der er udblæsning i den ene side (loftmonteret er det venstre side, så det må give højre side, når den står på bordet). Jeg tror støjen opleves som højere hvis man sidder på denne side at projektoren.
Men super, at du er glad for den, og du har i hvert fald fået en billig startprojektor der nok skal kunne give dataprojektorer med en nypris på 5000kr baghjul.
Så må du bare håbe at der er en god levetid på pæren, da den jo er en væsentlig udgift.
Så kan du til den tid vurdere om det er pæren eller projektoren der skal skiftes ud. 
Mvh Michael
|
|