IPTV udfald på PC når anden PC slukkes
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: IP TV og WebTV
Forumbeskrivelse: TV via bredbånd, fiber og internet. TDC TV, Telia TV, YouSee WebTV m.fl.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=94480
Udskrevet den: 30-November-2024 kl. 07:35
Emne: IPTV udfald på PC når anden PC slukkes
Skrevet af: kukstern
Emne: IPTV udfald på PC når anden PC slukkes
Skrevet den: 08-Marts-2011 kl. 23:02
Hej
Jeg har et lidt underligt problem. Har en Asus eee box som mediacenter i stuen, og nogle gange er der udfald i billede og lyd. Jeg har så fundet ud af at det sker, når jeg har slukket eller genstarter min "egen" pc på netværket. Først troede jeg det var mediabibliotekerne som pegede på min pc, men dem har jeg fjernet nu, og problemet er der stadig. Umiddelbart kan jeg ikke kæde noget sammen på de 2 pc'er, andet end de er på samme netværk.
Nogen forslag til hvad jeg skal tjekke?
/Kennet
|
Svar:
Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 08-Marts-2011 kl. 23:07
Trådløst net med en D-Link DIR-655?
|
Skrevet den: 08-Marts-2011 kl. 23:10
Nej, en Netgear WNDR3700 med dd-wrt, men begge maskiner kører kablet.
|
Skrevet af: togo
Skrevet den: 09-Marts-2011 kl. 08:57
Det kan have noget med at din PC har aktiveret Wake-On-Lan. Prøv at stop det.
|
Skrevet den: 09-Marts-2011 kl. 09:06
Tog netkablet til min PC, og så virkede det igen - men hvorfor sker det? Jeg vil meget gerne have WOL aktiveret på den. Hvordan kan jeg komme ud over det?
K.
|
Skrevet af: pfugl
Skrevet den: 09-Marts-2011 kl. 12:12
togo skrev:
Det kan have noget med at din PC har aktiveret Wake-On-Lan.Prøv at stop det. |
Hvorfor mener du det skulle have noget med WOL at gøre? Kan ikke lige se sammenhængen.
------------- /Peter
|
Skrevet den: 09-Marts-2011 kl. 12:33
pfugl skrev:
togo skrev:
Det kan have noget med at din PC har aktiveret Wake-On-Lan.Prøv at stop det. |
Hvorfor mener du det skulle have noget med WOL at gøre? Kan ikke lige se sammenhængen. |
Jeg kan heller ikke se sammenhænget. WOL, er hvor netkortet stadig har strøm og lytter efter den "magiske pakke" som gør at PC'en skal tænd. http://en.wikipedia.org/wiki/Wake-on-LAN - http://en.wikipedia.org/wiki/Wake-on-LAN
Men det kan måske være at denne funktion kan skabe noget "støj" på nettet og der ved forstyrre multicast pakker som sende afsted når man ser IPTV.
|
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 14:28
Jeg troede da ikke at WOL kunne generere så meget støj på netværket, at det kan give udfald på en anden PC. Vil det så hjælpe hvis jeg laver et separat vlan til mit media center?
|
Skrevet den: 11-Marts-2011 kl. 11:27
Jeg har aldrig hørt om at WOL skulle kunne generere støj. Det eneste det gør, er jo at netværkskortet står og lytter på linien om der kommer en magic packet. Den sender ikke noget ud. Men det er før hørt at et defekt netværkskort kan generere støj på linien uden at det i øvrigt har noget med WOL at gøre.
------------- /Peter
|
Skrevet den: 11-Marts-2011 kl. 13:30
Jeg vil lige prøve at slå WOL fra i bios, og se om det kan ændre noget.
|
Skrevet den: 12-Marts-2011 kl. 12:34
Fandt lige dette på profiber.dk
|
Hvorfor oplever jeg forstyrrelser på nogle af kanalerne på mit fiber-tv? |
|
|
Årsagen til, at der er forstyrrelser i tv-kanalerne,
kan være, at du har tilsluttet ekstra udstyr, som eksempelvis en printer
til routeren, som du har lejet hos os. Løsningen vil her være at koble
udstyret fra routeren, imens du ser fiber-tv (IPTV). Hvis din WOL
(wake on lan) er slået til på dit netværkskort, kan det også forårsage
forstyrrelser i kanalerne. Det kan du løse ved at slå WOL fra eller tage
netværkskablet fra routeren, imens du ser fiber-tv. |
|
Skrevet den: 12-Marts-2011 kl. 16:07
kukstern skrev:
Fandt lige dette på profiber.dk |
Jeg synes nok, jeg havde læst om det et eller andet sted. Mente det var her på recordere.dk, men nej.
Det eneste sammenhæng jeg kan se, skulle være defekt / forkert håndtering af WOL på den router der kommer fra Waoo! Eller defekt / forkert måde at håndtere WOL på netkortet.
|
Skrevet af: Ozzy
Skrevet den: 13-Marts-2011 kl. 10:35
Jeg kender flere som har haft samme problem. Jeg ved at Nvidia har haft store problemer med deres WOL som ikke har fungere korrekt. Netop på Tre-For´s ( Profibers ) net, som netop har lavet disse forstyrrelser.
------------- | Samsung 55" D8005 | Samsung 40" C6715 Hvid | Samsung 40" M87 | Samsung 26" R87 | Samsung 22" T220HD |
|
Skrevet den: 13-Marts-2011 kl. 10:39
Nvidia laver de overhovedet netkort? Mit er onboard på et Asus bundkort
|
Skrevet den: 13-Marts-2011 kl. 10:53
NVIDIA laver motherboard ved navn nForce og ION. Men om de også selv står for produktion af netkort / netkort chip ved jeg ikke. Det mest udbrede netkort / chip, vil jeg gætte på er Realtek, Intel og Broadcom.
Nu når vi snakker om netværk. Jeg har lige opdaget på den Tilgin HG1311 router jeg har. Var UPNP ikke aktiveret mere. Hvilken jeg var ret sikker på den har været før?
|
Skrevet den: 13-Marts-2011 kl. 11:08
Så vidt jeg husker, bruger ASUS Realtek chips på deres bundkort. Om det gælder alle typer ved jeg dog ikke. Jeg har selv en PC med et ASUS bundkort og WOL aktiveret på Profibers fiber, og har aldrig oplevet forstyrrelser af den grund. Men hvis en kapacitet som Ozzy har oplevet det må jeg jo nok acceptere at det kan være tilfældet. Men stadig vil jeg mene det er en fejl på netværksadapteren.
------------- /Peter
|
Skrevet den: 13-Marts-2011 kl. 11:24
togo, det kan være en configuration ændring de har lavet hos din udbyder, hvis du siger at det har været der, men nu er væk igen. Men kan da være at det kommer igen :)
pfugl - fejl på netværksadapteren hvad mener du her?? Switch modulet i routeren eller i pcen ??
------------- | Samsung 55" D8005 | Samsung 40" C6715 Hvid | Samsung 40" M87 | Samsung 26" R87 | Samsung 22" T220HD |
|
Skrevet den: 13-Marts-2011 kl. 11:29
Ozzy skrev:
togo, det kan være en configuration ændring de har lavet hos din udbyder, hvis du siger at det har været der, men nu er væk igen. Men kan da være at det kommer igen :)
pfugl - fejl på netværksadapteren hvad mener du her?? Switch modulet i routeren eller i pcen ??
|
Jeg mener konstruktions/firmware eller anden fejl i chippen på PC'ens bundkort.
------------- /Peter
|
Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 13-Marts-2011 kl. 12:05
kukstern skrev:
Nvidia laver de overhovedet netkort? Mit er onboard på et Asus bundkort |
Nvidia laver chipsæt til CPU'en, og chipsættene indeholder i dag flere og flere perifere funktioner som f.eks. lydkort og netkort. Mange bundkort har derfor slet ikke en dedikeret lyd- eller netværkschip.
|
Skrevet den: 15-Marts-2011 kl. 22:20
Nu synes jeg har disabled alt der kan have noget med WOL at gøre, og min netkort blinker ikke når PC'en er lukket ned, så skulle man jo mene det var ok, meeeen stadig udfald i mit MediaCenter.
Det er godt nok ikke holdbart at jeg skal tænde min PC, eller rykke kablet ud for at mit MCE virker.
|
Skrevet den: 16-Marts-2011 kl. 08:02
Hjælper det at slukke PC'en på hovedafbryderen?
------------- /Peter
|
Skrevet den: 16-Marts-2011 kl. 08:31
kukstern skrev:
Nu synes jeg har disabled alt der kan have noget med WOL at gøre, og min netkort blinker ikke når PC'en er lukket ned, så skulle man jo mene det var ok, meeeen stadig udfald i mit MediaCenter. Det er godt nok ikke holdbart at jeg skal tænde min PC, eller rykke kablet ud for at mit MCE virker.
|
Du kan prøve at skifte til en anden port i switch / router ?
|
Skrevet den: 16-Marts-2011 kl. 16:52
Jeg har nu prøvet "hovedafbryderen" på min PSU, og så virker tv'et igen. Så mit MB er jo så ikke helt lukket ned, når jeg slukker min PC. Min router (wndr3700 m. dd-wrt) er kun 2 måneder gammel, så jeg tror ikke fejlen skal findes i porten.
|
Skrevet den: 16-Marts-2011 kl. 18:35
Som jeg skrev tidligere, så tyder det på at din netværksadapter på bundkortet sender noget støj ud på nettet så snart der er strøm på den. Og det er der så snart pc'en har 240V til strømforsyningen. (Også selvom du har WOL slået fra).
------------- /Peter
|
Skrevet den: 16-Marts-2011 kl. 18:45
kukstern skrev:
Jeg har nu prøvet "hovedafbryderen" på min PSU, og så virker tv'et igen. Så mit MB er jo så ikke helt lukket ned, når jeg slukker min PC. Min router (wndr3700 m. dd-wrt) er kun 2 måneder gammel, så jeg tror ikke fejlen skal findes i porten.
|
Hvis det er et indbygget netkort på din MB. Så prøv at undersøge om der findes en nyere BIOS firmware til dit MB. Det kan være det løser problemet.
Alternativ kan du købe et separat netkort og sætte i og helt ladevære med at bruge det indbygget netkort.
Eller købe en strømspare skinne som tager strømmen helt når du slukker for din PC skærm?
|
Skrevet den: 16-Marts-2011 kl. 23:07
Der er ingen opdateringer til min bios., så jeg må jo lige prøve at investere i et nyt netkort.
Jeg har faktisk en strømspareskinne, men den hjælper jo ikke hvis jeg slukker for min skærm. Den sidder på en USB port på PC'en, så når PC'en bliver slukket, skal den jo så slukke alt andet der sidder i skinnen.
|
Skrevet den: 19-Marts-2011 kl. 10:05
Jeg har nu deaktiveret WOL på min router, og det ser ud til at virke - damn!
|
Skrevet den: 19-Marts-2011 kl. 11:51
Hehe var jo det jeg sagde :)
|
Skrevet den: 20-Marts-2011 kl. 16:51
Og hvorfor kan WOL aktiveret på min router give så meget støj, at mit IPTV ikke kører stabilt?
|
Skrevet den: 20-Marts-2011 kl. 17:02
kukstern skrev:
Og hvorfor kan WOL aktiveret på min router give så meget støj, at mit IPTV ikke kører stabilt?
|
Og hvad har det at gøre med om PC'en er slukket eller tændt?..........
------------- /Peter
|
Skrevet den: 20-Marts-2011 kl. 20:58
Det må være nogle af de svar i livet som kan tag noget tid at finde ud af. Men dejligt der blev fundet en løsning. Jeg har endnu aldrig haft behov for Wake-on-lan
|
Skrevet den: 22-Marts-2011 kl. 21:53
Ja, nu fatter jeg da slet ikke noget. Det sker åbenbart også når mit Mediacenter er i dvale, så kan jeg ikke se IPTV igennem vlc på min egen PC?!
|
Skrevet den: 09-August-2011 kl. 18:56
Ja, jeg fik nu åbnet en anden tråd, da jeg havde glemt alt om denne her, men som jeg tidligere skrev at det virkede, så har jeg siden hen fundet ud af, at der der stadig er udfald, selvom WOL er slået fra på routeren. Det sker dog ikke ved alle kanaler - TV2 er speciel slemt, og på nogle andre er der slet ikke udfald. Så problemet er der stadig, men venter på et nyt netkort, som skulle dumpe ind en af de nærmeste dage.
|
|