Print side | Luk vindue

Blindtest af højttalerkabler

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=94488
Udskrevet den: 15-Maj-2024 kl. 22:02


Emne: Blindtest af højttalerkabler
Skrevet af: Iron Man
Emne: Blindtest af højttalerkabler
Skrevet den: 09-Marts-2011 kl. 10:24

Afledt af de mange fine debatter omkring højttalerkabler, så har en kammerat og jeg besluttet at udføre en blindtest. Det har jeg aldrig prøvet.

I den forbindelse vil jeg høre Jer herinde om I har nogle gode forslag til selve udførelsen af testen. Jeg er i tvivl om, hvordan vi skal formulere det spørgsmål som der skal svares på. 
 
1. Man kan selvfølgelig gøre det ret simpelt og blot prøve med 2 kabler og høre om der er forskel og så stoppe der.
 
2. Vi kan også lave en test mellem 2 kabler, hvor man gentagne gange skal forsøge at identificere om det er kabel 1 eller 2 som er monteret.
 
3. Gentagne lytninger hvor vi skal besvare, hvilken lytning der lød bedst.
 
4. Gentagne lytninger hvor vi skal beskrive de enkelte kabels karakteristika.
 
Jeg ved at Otto engang kom med et rigtig godt forslag til sådan en test, så måske Du kan huske det, jeg kan nemlig ikke.
 
Vi går ikke efter en statistisk sikkerhed, men vi vil selvfølgelig lave en række lytninger for at opnå en form for sikkerhed for, at der høres en forskel. For at bevise at der kan høres forskel, skal man vel op omkring, at 75-80 % af lytningerne falder ud til det ene kabels fordel. 50/50 må jo være det samme som totalt ligegyldigt.



Svar:
Skrevet af: Irenicus
Skrevet den: 09-Marts-2011 kl. 10:32
Udfordringen er vel at vores audio hukommelse er ret skidt, samt at i ikke skal vide hvilket kabel i hører. Derfor vil det være optimalt med et setup hvor i hurtigt kan skifte mellem kabler on the go, måske med 2 sæt ens HT'er og en omskifter boks af en art? Så kan i få en 3. part til at sætte det hele op, og evt. skifte, mens han/hun sidder bag noget hvor i ikke kan se igennem.
Det er meget omstændigt, men det er vel noget i denne stil der er nødvendigt hvis i vil prøve det, på et plan der er mere end for hyggen og det sjove i det.


Skrevet af: Iron Man
Skrevet den: 09-Marts-2011 kl. 10:47
Oprindeligt skrevet af Irenicus Irenicus skrev:

Udfordringen er vel at vores audio hukommelse er ret skidt
 
Det er jeg enig med dig i. Jeg synes dog selv, at jeg har et OK trænet øre og jeg kan sagtens høre forskel på 2 sæt højttalere, når jeg hører dem efter hinanden og med så stor forskel som nogen siger, at der er på højttalerkabler, så bør det være forholdvis let, at høre den, også i en blindtest.
 
Jeg bruger selv ret dyre kabler, fordi de er gode Thumbs Up men jeg er nok efterhånden ikke sikker på, om forskellen ligger i min fantasi i stedet for :) Der findes gode måder, at manipulere folk på, i forbindelse med salg af højttalerkabler.
 
Oprindeligt skrevet af Irenicus Irenicus skrev:

Derfor vil det være optimalt med et setup hvor i hurtigt kan skifte mellem kabler on the go, måske med 2 sæt ens HT'er og en omskifter boks af en art?
 
Jeg vil prøve at se, hvad vi kan skaffe. Jeg vil dog også gerne holde mig til et meget simpelt stereo, hvor kablerne ikke skal gennem en omskifter. Så måske en forstærker med en A+B funktion, men et sæt identiske højttalere i en fornuftig kvalitet bliver nok ikke så nemt.


Skrevet af: SVP03
Skrevet den: 09-Marts-2011 kl. 10:53
A-B dur ikke.
I skal bruge et sæt kabler med banan/spadestik på.
Så slukkes der på forstærkeren og kabler skiftes på 20 sekunder.
Jeg vil foreslå 3 kabler og de hører 3 gange hver tilfældigt rækkefølge.
Så skal de gætte hver gang om det er 1,2 eller 3, så kan de vurdere hvad de syntes lyder bedst.
Det sidste må i se om i kan bruge til noget.
Det første indikerer om testholdet overhovedet kan høre forskel.
Hvis det er i kbh., kan i godt låne mit sæt Supra med homemade banan loddet på med krympeflex.


-------------
SVP03


Skrevet af: p.las
Skrevet den: 09-Marts-2011 kl. 11:01
hvis det handler om at der kan/er forskel på kabler vil det jo også være en fordel at få to ret så forskellige kabler .

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio


Skrevet af: FNørd
Skrevet den: 09-Marts-2011 kl. 11:12
Interessant og tidskrævende opgave
For at den gruppe der mener kabler er ligegyldige kan overbevises, BØR der være disse skeptikere iblandt lytterne, eller tror jeg (forhåbentligt tager jeg fejl), at vi blot senere skal høre på div. forklaringer om hvorfor dette setup ikke virkede.
På side 8 i denne tråd har Kim Olsen et link til en test, hvor han deltog.
Det lader ikke til at skeptikerne har læst linket, hvoraf det fremgår at der var forskel.


Skrevet af: theman7979
Skrevet den: 09-Marts-2011 kl. 11:14

Meget spændende - Det eneste der er helt sikkert er, at lige gyldigt resultatet vil der være masser af folk som stadig mener det modsatte.



Skrevet af: Iron Man
Skrevet den: 09-Marts-2011 kl. 11:19
Oprindeligt skrevet af FNørd FNørd skrev:

For at den gruppe der mener kabler er ligegyldige kan overbevises, BØR der være disse skeptikere iblandt lytterne.
 
Jeg efterhånden selv blevet skeptiker Smile og meningen med testen er nok mest, om jeg selv er i stand til, at høre forskel og hvilken. Jeg har kun prøvet at lytte, hvor jeg vidste hvad der var monteret og her synes jeg, at der var forskel.


Skrevet af: Iron Man
Skrevet den: 09-Marts-2011 kl. 11:21
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

hvis det handler om at der kan/er forskel på kabler vil det jo også være en fordel at få to ret så forskellige kabler .
Jeg havde egentlig tænkt mig, at et af kablerne skulle være et billigt el-kabel. Det bør være markant anderledes, i hvert fald i forhold til mit eget.


Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 09-Marts-2011 kl. 11:43
Hvis du med statistisk sikkerhed skal kunne sige om der er forskel på kabel 1 vs. kabel 2, så skal du jo lave hypotesetests. Sikkerheden af denne test afhænger af hvor mange målinger du laver - jo flere målinger, des mere sikker kan du være på, at udfaldet er statistisk signifikant, dvs. jo mindre forskel er du i stand til at detektere.

På forhånd skal det dog lægges fast hvilken type data man ønsker at indsamle, dvs. om der skal gives karakterer for hver lytning, eller om man skal vurdere A vs. B. Førstnævnte er klart den nemmeste at lave statistiske beregninger på. Desværre så kræver det også at man har en målfast skala fastlagt på forhånd.

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet


Skrevet af: mkirkelund
Skrevet den: 09-Marts-2011 kl. 11:49
Iron Man @ Skeptikere siger at så længe at diameteren er stor nok på kablet, er det ligegyldigt. Så du kunne jo med fordel vælge det billigste 6mm2 kabel du kan finde og bruge. :-)
 
Edit: Derudover vil det være mest med en ABX test. Altså to kabler i ved på forhånd hvad er, og et sidste ukendt.


Skrevet af: p.las
Skrevet den: 09-Marts-2011 kl. 12:41
jeg mener dog at det vil være en fordel med et system som er meget åben, med en slank og kontroleret bas. eks vil det være svært at høre forskellen på bassen, hvis der uanset hvad man gør altid er for meget bas......som eksempel

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio


Skrevet af: Fanastril
Skrevet den: 09-Marts-2011 kl. 12:52
ABX vil sige at man har to kabler, A og B, og lar subjektet først lytte til A, derefter B, og derefter enten A eller B, i en randomiseret rekkefølge. Heraf X. Det bør være double-blind, dvs at ingen ved, heller ikke testeren, om det er A eller B som er X. http://en.wikipedia.org/wiki/Blind_experiment#Double-blind_trials - Double-blind fordrer et mere krevende setup, men er i videnskapelige sammenhenge det eneste gyldige for at undgå diverse bias.

http://en.wikipedia.org/wiki/ABX_test - ABX-testen går ud på at identificere X som A eller B en rekke påfølgende gange. For at ingenting andet skal påvirke testen bør den udføres i enerum, dvs uden kontakt til andre hverken gennem body language eller verbalt. Det kan gøres ved at dele rummet med et teppe samt at testerne ikke sier noget.

Edit: Mer om blindtesting-metode http://www.hydrogenaudio.org/forums/index.php?showtopic=16295& - her.


Skrevet af: mfhansen82
Skrevet den: 09-Marts-2011 kl. 15:32
Jeg vil mene at den bedste måde at lave en ordenlig lyttetest er ved for det første at benytte rigtig mange personer, også gerne uvildige "hentet fra gaden". Udforme et spørgeark hvor lytteren skal afkrydse hvilke set kabler der lød bedst. Disse defineres blot som kabel 1, 2 osv.
Der skal både være en kontrolgruppe og en testgruppe. Hos kontrolgruppen skifter man imellem ens kabler. Om de ser dette skift er sådan set ligegyldigt, men det er vigtigt for testen at de ikke kan genkende kablerne.
Hos testgruppen skiftes der imellem de kabler man ønsker at udsætte for testen. Her skal der være forskel på kablerne, men det er igen vigtigt at testpersonerne ikke ved dette.
Kan testgruppen og kontrolgruppen ikke udsættes for testen samme dag, er det vigtigt at de ikke ved hvilken gruppe de hører til.

Efterfølgende skal man så undersøge om der er statistisk belæg for at holde fast ved nul-hypotesen om at der kan høres forskel. Og det betyder at der skal være betydelig positiv forskel på kontrolgruppe og testgruppe.

Men for at sådan en test skal have egentlig videnskabelig merit skal man helst bruge en stor gruppe mennesker. Imellem 200 og 1000. Wink


-------------
Mvh
Michael Hansen

Sony KDL-32V5500 | Sony STR-DH700 | Sony BDP-S360 | Sony CDP-XB920 QS
------------------------
Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround


Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 09-Marts-2011 kl. 16:01
Nul-hypotesen er altid ækvivalens, dvs. at der IKKE er forskel. Du skriver det modsatte.

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet


Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 09-Marts-2011 kl. 16:04
Hej.

Der var een længere oppe i tråden der foreslog at det ville være en god ide at tage forskellige kabler der lyder "meget forskelligt", for derved i det mindste at kunne fastslå at det i det overhovedet er muligt i det hele taget at høre forskel. Det tror jeg nu ikke på at man kan ( det behøver vi ikke diskutere her ), men jeg ved hvordan man laver et kabel der i det mindste på papiret er dårligere elektrisk set. Det bliver ikke ret meget dårligere, men det bliver så dårligt som man kan lave det uden at lave det urimeligt tyndt, spole det op eller på anden måde lave noget det ikke har noget med højttalerkabler at gøre.

Det gøres ved at tage en almindelig apparatledning eller et almindeligt højttalerkabel og splitte de to ledere op således at der kommer så lang afstand mellem lederne som muligt. Der ved opnås at kablet bliver mere induktivt. Det vil give en målbar dæmpning i den øverste diskant, men næppe så meget at det er hørbart. Hvis ingen kan afsløre et sådant kabel i en blindtest vil jeg anse debatten som værende definitivt afsluttet. ( det gør jeg nu i  forvejen ;-)

Held og lykke med testen. Det er et godt initiativ der efter min mening er 1000 gange mere værd end at diskutere teori i en alen lang stupid tråd, sådan som jeg selv har for vane...

Bortset fra det vil jeg mene at en almindelig ABX test må være en testmetode der er god nok, hvis forskellene på kabler er så store som folk giver udtryk for.

MVH
tvkartoffel




Skrevet af: mfhansen82
Skrevet den: 09-Marts-2011 kl. 16:09
Oprindeligt skrevet af Yakken Yakken skrev:

Nul-hypotesen er altid ækvivalens, dvs. at der IKKE er forskel. Du skriver det modsatte.


Det er rigtig. My bad.


-------------
Mvh
Michael Hansen

Sony KDL-32V5500 | Sony STR-DH700 | Sony BDP-S360 | Sony CDP-XB920 QS
------------------------
Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround


Skrevet af: mfhansen82
Skrevet den: 09-Marts-2011 kl. 16:12
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Hej.

Der var een længere oppe i tråden der foreslog at det ville være en god ide at tage forskellige kabler der lyder "meget forskelligt", for derved i det mindste at kunne fastslå at det i det overhovedet er muligt i det hele taget at høre forskel. Det tror jeg nu ikke på at man kan ( det behøver vi ikke diskutere her ), men jeg ved hvordan man laver et kabel der i det mindste på papiret er dårligere elektrisk set. Det bliver ikke ret meget dårligere, men det bliver så dårligt som man kan lave det uden at lave det urimeligt tyndt, spole det op eller på anden måde lave noget det ikke har noget med højttalerkabler at gøre.

Det gøres ved at tage en almindelig apparatledning eller et almindeligt højttalerkabel og splitte de to ledere op således at der kommer så lang afstand mellem lederne som muligt. Der ved opnås at kablet bliver mere induktivt. Det vil give en målbar dæmpning i den øverste diskant, men næppe så meget at det er hørbart. Hvis ingen kan afsløre et sådant kabel i en blindtest vil jeg anse debatten som værende definitivt afsluttet. ( det gør jeg nu i  forvejen ;-)

Held og lykke med testen. Det er et godt initiativ der efter min mening er 1000 gange mere værd end at diskutere teori i en alen lang stupid tråd, sådan som jeg selv har for vane...

MVH
tvkartoffel




Jeg kan sagtens følge din tankegang. Men i forhold til debatten i den anden tråd om kablers længde, så vil jeg mene at valget burde falde på kabler som på papiret er så ens som muligt. Altså et sæt almindelige kobberkabler med samme ledeevne som et sæt forsølvede kabler eller noget lign.
For hvis du vælger et kabel som er en tilstrækkelig dårlig leder, også efter elektrodynamikken, så er jeg ret sikker på at man kan høre forskel.


-------------
Mvh
Michael Hansen

Sony KDL-32V5500 | Sony STR-DH700 | Sony BDP-S360 | Sony CDP-XB920 QS
------------------------
Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 09-Marts-2011 kl. 16:47
Oprindeligt skrevet af Fanastril Fanastril skrev:

ABX vil sige at man har to kabler, A og B, og lar subjektet først lytte til A, derefter B, og derefter enten A eller B, i en randomiseret rekkefølge. Heraf X. Det bør være double-blind, dvs at ingen ved, heller ikke testeren, om det er A eller B som er X. http://en.wikipedia.org/wiki/Blind_experiment#Double-blind_trials - Double-blind fordrer et mere krevende setup, men er i videnskapelige sammenhenge det eneste gyldige for at undgå diverse bias.

http://en.wikipedia.org/wiki/ABX_test - ABX-testen går ud på at identificere X som A eller B en rekke påfølgende gange. For at ingenting andet skal påvirke testen bør den udføres i enerum, dvs uden kontakt til andre hverken gennem body language eller verbalt. Det kan gøres ved at dele rummet med et teppe samt at testerne ikke sier noget.

Edit: Mer om blindtesting-metode http://www.hydrogenaudio.org/forums/index.php?showtopic=16295& - her.

Hvis det lykkes at høre forskel ved en ABX test, er der jo en chance for at gentage testen for James Randi, og få den mio. $, der er udlovet. Der er mere læsestof her:

http://www.randi.org/site/index.php/component/search/?searchword=Michael+Fremer&ordering=&searchphrase=all - http://www.randi.org/site/index.php/component/search/?searchword=Michael+Fremer&ordering=&searchphrase=all




-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 09-Marts-2011 kl. 17:05
Oprindeligt skrevet af Iron Man Iron Man skrev:

Jeg vil prøve at se, hvad vi kan skaffe. Jeg vil dog også gerne holde mig til et meget simpelt stereo, hvor kablerne ikke skal gennem en omskifter. Så måske en forstærker med en A+B funktion, men et sæt identiske højttalere i en fornuftig kvalitet bliver nok ikke så nemt.


Du kan nøjes med et sæt højttalere, bare træk et sæt kabler fra A udgangen på forstærkeren og et sæt kabler fra B og montér begge sæt samtidigt henne på højttaleren. Husk at få vendt plus og minus ens på begge sæt, ellers risikerer du at kortslutte forstærkeren.

Hvis det kan lade sig gøre vil jeg foreslå et setup med højttalerne i et rum og anlægget ude af syne i et andet, det mindsker risikoen for at lytteren kan høre forstærkerens omskifter og tælle sig til om der er klikket et lige eller ulige antal gange med omskifteren. Samtidigt mindsker det risikoen for at afsløre noget med minik. Det stiller lidt krav til længden af højttalerkablerne, men jeg tror det er besværet værd at lade dem løbe ud gennem døren og have anlæg og "styrmanden" ude af syne.

Start med at bruge ens kabler til både A og B, på den måde kan I undersøge om der er forskel på A og B udgangen på forstærkeren. Samtidigt kan I også undersøge om det giver et klik i højttalerne at skifte mellem A og B. Hvis det siger klik, så prøv at skifte til fx. AUX indgangen inden der skiftes fra A til B eller omvendt og skift så tilbage til musiksignalet på CD indgangen bagefter, på den måde kan I lade lydstyrken være uændret før og efter skiftet.

ABX test er en klassiker. Først hører lytteren A, derefter B og skal så gætte om det tredie lyt er A eller B. Personligt synes jeg lytteren skal have lov at høre A og B så mange gange han/hun ønsker for at have mulighed for at finde en forskel at identificere tingene på. Så start med at det er lytteren der råber ind til "styrmanden" om der skal vælges A eller B. Når lytteren har check på tingene, er det "styrmanden" der vælger noget tilfældigt og lytteren skal så gætte om det er A eller B. "Styrmanden" noterer det rigtige svar ned sammen med gættet så lytteren kan nøjes med at lytte.

Er der flere lyttere må de selv notere gættene ned og holde dem hemmelige af hensyn til ikke at påvirke de øvrige.

Gentag testen fx. 10 gange og sammenlign så gættene med facit. Lytterne får ikke at vide undervejs om de har gættet rigtigt eller forkert, det afsløres først når alle gæt er på plads.

Med ens kabler burde der statistisk rammes rigtigt ca. halvdelen af gangene. Hvis en person rammer rigtigt forbløffende mange gange, prøves med 10 nye forsøg for at se om det var rent held eller om lytteren virkelig har fat i noget..

Når I har fundet ud af at A og B udgangene lyder ens med ens kabler, er det på tide at skifte et af kabelsættene ud med et kabel der burde lyde anderledes. Herefter er det igang med at ABX teste igen, hvis gættene rammer plet omkring halvdelen af gangene er der nok ikke den vilde forskel at høre. Rammes der derimod plet et højt antal gange er det værd at tage en runde mere for at se om det var held eller talent.

Hvis det bliver her på Sjælland stiller jeg gerne op som "kabeljockey" eller "ham den halvdøve der ikke kan høre en skid", hehe.. Jeg gad rigtigt godt opleve en brilliere i sådan en blindtest, og hvem ved, måske er der ligefrem forskel nok på de valgte kabler til at jeg også kan høre det, det ville være stort.


Skrevet af: Iron Man
Skrevet den: 09-Marts-2011 kl. 17:24
Oprindeligt skrevet af mfhansen82 mfhansen82 skrev:

Men for at sådan en test skal have egentlig videnskabelig merit skal man helst bruge en stor gruppe mennesker. Imellem 200 og 1000. Wink
Nu var testen egentlig mere for min egen nysgerrigheds skyld :)
 
 
 


Skrevet af: danji
Skrevet den: 09-Marts-2011 kl. 17:39
Hvorfor egentlig ikke lave en selvstændig signal test af kablet alene. Postulatet er jo at der sker en ændring af signalet, så hvis man har en signalgenerator er det vel bare at lave et frekvens sweep fra 20 Hz til 20 kHz for to kabler med samme tykkelse men vidt forskellig pris, og se hvor meget de varierer.

Det eksisterer måske allerede?

-------------
Mvh dan.


Skrevet af: p.las
Skrevet den: 09-Marts-2011 kl. 18:46
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:





Hej.

Der var een længere oppe i tråden der foreslog at det ville være en god ide at tage forskellige kabler der lyder "meget forskelligt", for derved i det mindste at kunne fastslå at det i det overhovedet er muligt i det hele taget at høre forskel. Det tror jeg nu ikke på at man kan ( det behøver vi ikke diskutere her ), men jeg ved hvordan man laver et kabel der i det mindste på papiret er dårligere elektrisk set. Det bliver ikke ret meget dårligere, men det bliver så dårligt som man kan lave det uden at lave det urimeligt tyndt, spole det op eller på anden måde lave noget det ikke har noget med højttalerkabler at gøre.

Det gøres ved at tage en almindelig apparatledning eller et almindeligt højttalerkabel og splitte de to ledere op således at der kommer så lang afstand mellem lederne som muligt. Der ved opnås at kablet bliver mere induktivt. Det vil give en målbar dæmpning i den øverste diskant, men næppe så meget at det er hørbart. Hvis ingen kan afsløre et sådant kabel i en blindtest vil jeg anse debatten som værende definitivt afsluttet. ( det gør jeg nu i  forvejen ;-)

Held og lykke med testen. Det er et godt initiativ der efter min mening er 1000 gange mere værd end at diskutere teori i en alen lang stupid tråd, sådan som jeg selv har for vane...

Bortset fra det vil jeg mene at en almindelig ABX test må være en testmetode der er god nok, hvis forskellene på kabler er så store som folk giver udtryk for.

MVH
tvkartoffel




Nu tager du jo udgangspunktni at man laver det i teorien dårligste kabel. Testen handler netop hvad vi hører ,ikke hvad der i teorien burde at lyde dårligt.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio


Skrevet af: Therien
Skrevet den: 09-Marts-2011 kl. 18:55
En sammenligning med det - teoretisk set - elendigste mod hvad man anser som et godt kabel, kunne dog været ret spændende..

-------------
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL


Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 09-Marts-2011 kl. 19:07
@ p.las

Ja altså tag det som du vil. Min pointe er egentlig bare at hvis man laver et kabel, som man med nogenlunde sikkerhed på forhånd  kan sige er "dårligere" end samtlige "normale" HT kabler, så er det et godt sted at starte i forhold til at afgøre om det overhovedet giver mening at tale om gode eller dårlige kabler. Hvis man ikke kan høre forskel på det og at almindeligt kabel, så er det højest usandsynligt at man kan høre forskel på to andre kabler der er endnu mindre forskellige. Bortset fra det skal det ene da ikke udelukke det andet. Det var bare et indspark til hvad der kunne tænkes at være interessant at undersøge.
Skulle det nu vise sig at det ikke er muligt at afgøre hvilket af to sammenlignelige almindelige kabler man lytter til, så kunne det da, om ikke andet for sportens skyld, være sjovt at vide hvor ringe et kabel der skal til føre man kan høre forskel.

Bortset fra det vil jeg gerne lige moderere mig selv: Det Var ikke min mening at det skulle fremstå sådan at jeg mener at et kabel med adskilte ledere vil være det teoretisk dårligste kabel man kan tænke sig. Det skulle forstås sådan at det vil være et ringe kabel i forhold til almindelige kabler og så det er let selv at fremstille.

Inden jeg trækker mig fra debatten vil jeg lige slå fast at det er min overbevisning at der i parksis ikke vil kunne høres forskel på sammenlignelige kabler og at jeg finder det usandsynligt at der er nogen der kan identificere selv et modificeret kabel, som der beskrevne, i en blindtest. Jeg glæder mig til at der er nogen der poster resultaterne at testen.


MVH
tvkartoffel


Skrevet af: opzouten
Skrevet den: 09-Marts-2011 kl. 19:59
Oprindeligt skrevet af mfhansen82 mfhansen82 skrev:

 
Men for at sådan en test skal have egentlig videnskabelig merit skal man helst bruge en stor gruppe mennesker. Imellem 200 og 1000. Wink

Det er ikke slet ikke nødvendigt. Du skal tænke på at der kun er to udfald: enten hører du rigtigt eller også gør du ikke. Så med et rimeligt antal testpersoner og rigeligt med trials kan du sagtens opnå et signifikant resultat. Chancen for at opnå dette er større, jo større antal, men det kan sagtens lade sig gøre.

På min arbejdsplads bliver der foretaget rigtig mange af den slags tests, og der er sjældent mere end 30 testpersoner (ofte færre) involveret. 

Det er et stykke tid siden jeg sidst har været involveret i den slags test, men jeg vil gerne tjekke op på hvordan en test skal udformes for at være statistisk valid.  

Rent praktisk er det meget vigtigt at fjerne alle former for bias. Dvs at testpersonen ikke må kunne se anlæg, kabler, operatør, vide noget om hvad der skal testes (om det er kabler eller højttalere eller...), etc. Der ud over er det vigtigt at have styr på niveauer, gerne så lydeksemplerne præsenteres ved samme niveau/loudness. Hvilket kan kræve en normalisering inden brug. 

Det mest optimale er at testpersonen selv kan kontrollere afspilning, men det kan også sagtens fungere med en operatør. 


Skrevet af: mfhansen82
Skrevet den: 09-Marts-2011 kl. 20:33
I det her tilfælde vil jeg ikke mene  at det skaber bias, hvis lytteren kan se kabler og anlæg, sålænge det fremstår ens både for kontrol og testgruppe.
Og jeg vil stadig mene, at for at opnå et signifikant resultat, så skal det da helst være en gruppe på omkring 100 personer, selvom du udførte mange trials. Selvfølgelig kan det sagtens vise en tendens, hvis man benytter 30 personer. Men der skal helst gerne flere til, gerne med flere forskellige tests under forskellige omstændigheder.

En helt anden ting er at det egentlig burde være producenterne der udførte disse tests og ikke brugerne. Men det er da fedt at Iron Man forsøger at sætte det på benene. Wink
Men til vores "lille" forum herinde er det nok med 30-50 personer, for at kunne se en tendens. Men skulle en kabelproducent udforme en test til at vise at der er forskel, vil jeg mene at der skal omkring 1000 eller gerne flere personer til. Der er jo en god grund til at man som regel også benytter en forholdsvis stor gruppe til medicinske forsøg.


-------------
Mvh
Michael Hansen

Sony KDL-32V5500 | Sony STR-DH700 | Sony BDP-S360 | Sony CDP-XB920 QS
------------------------
Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround


Skrevet af: Toebs
Skrevet den: 09-Marts-2011 kl. 20:38
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

@ p.las

Ja altså tag det som du vil. Min pointe er egentlig bare at hvis man laver et kabel, som man med nogenlunde sikkerhed på forhånd  kan sige er "dårligere" end samtlige "normale" HT kabler, så er det et godt sted at starte i forhold til at afgøre om det overhovedet giver mening at tale om gode eller dårlige kabler. Hvis man ikke kan høre forskel på det og at almindeligt kabel, så er det højest usandsynligt at man kan høre forskel på to andre kabler der er endnu mindre forskellige. Bortset fra det skal det ene da ikke udelukke det andet. Det var bare et indspark til hvad der kunne tænkes at være interessant at undersøge.
Skulle det nu vise sig at det ikke er muligt at afgøre hvilket af to sammenlignelige almindelige kabler man lytter til, så kunne det da, om ikke andet for sportens skyld, være sjovt at vide hvor ringe et kabel der skal til føre man kan høre forskel.

Bortset fra det vil jeg gerne lige moderere mig selv: Det Var ikke min mening at det skulle fremstå sådan at jeg mener at et kabel med adskilte ledere vil være det teoretisk dårligste kabel man kan tænke sig. Det skulle forstås sådan at det vil være et ringe kabel i forhold til almindelige kabler og så det er let selv at fremstille.

Inden jeg trækker mig fra debatten vil jeg lige slå fast at det er min overbevisning at der i parksis ikke vil kunne høres forskel på sammenlignelige kabler og at jeg finder det usandsynligt at der er nogen der kan identificere selv et modificeret kabel, som der beskrevne, i en blindtest. Jeg glæder mig til at der er nogen der poster resultaterne at testen.


MVH
tvkartoffel
Hej tvkartoffel. Jeg kan godt se din pointe med at lave et kabel, som elektrisk set MÅ være dårligere, men hvornår er det overhovedet interessant at vide om der kan høres forskel på kabler eller ej?
Jeg vil jo mene at det er når der skal købes ind, altså: Er der nogen grund til at købe andet kabel en det billige fra haraldnyborg f.eks.?
Så jeg ville mene at den mest brugbare test vil være mellem et standard 1,75 eller 2,5 kvadrat kabel fra. f.eks. haraldnyborg og så et andet "eksotisk" kabel.


Skrevet af: rawi
Skrevet den: 09-Marts-2011 kl. 20:47
Jeg har ingen erfaringer med HT kabler, men jeg syntes emnet er meget interessant på et principielt plan, så hvis Iron Man stabler et setup på benene vil jeg da gerne melde mig til lytte panelet.


Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 09-Marts-2011 kl. 21:04
Oprindeligt skrevet af mfhansen82 mfhansen82 skrev:

Og jeg vil stadig mene, at for at opnå et signifikant resultat, så skal det da helst være en gruppe på omkring 100 personer, selvom du udførte mange trials.


Hvilken signifikans ønsker du?

Hvis 1 lytter 10 gange ud af 10 kan udpege det rigtige kabel, er det bevist med 99,9% signifikans, at lytteren er i stand til at høre forskel. Mere skal der ikke til.


Skrevet af: FLarsen
Skrevet den: 09-Marts-2011 kl. 21:32
Oprindeligt skrevet af Iron Man Iron Man skrev:

Afledt af de mange fine debatter omkring højttalerkabler, så har en kammerat og jeg besluttet at udføre en blindtest. Det har jeg aldrig prøvet.

I den forbindelse vil jeg høre Jer herinde om I har nogle gode forslag til selve udførelsen af testen. Jeg er i tvivl om, hvordan vi skal formulere det spørgsmål som der skal svares på. 
 
Hvis det ikke er lige til at dække udsyn til anlæget af med et stort stykke højtalerstof kunne lytterne få bind for øjene, det er nok nemmere at stille på benene. Svar muligheder kunne være kabel 1, 2 eller ved ikke.
 
 
 
Oprindeligt skrevet af Iron Man Iron Man skrev:

2. Vi kan også lave en test mellem 2 kabler, hvor man gentagne gange skal forsøge at identificere om det er kabel 1 eller 2 som er monteret.
  
Lyder som en rigtig god ide. Lytterne bør have mulighed for at høre kabel 1 og 2 nogle gange hvor de ved hvad der lyttes på for at finde eventuelle forskelle.
 
Oprindeligt skrevet af Iron Man Iron Man skrev:

Jeg havde egentlig tænkt mig, at et af kablerne skulle være et billigt el-kabel. Det bør være markant anderledes, i hvert fald i forhold til mit eget.
Det er da et godt sted at starte med det vel nok dårligste hølttalerkabel mod et dyrt (og forhåbenligt godt kabel).
 
Oprindeligt skrevet af Toebs Toebs skrev:

Jeg vil jo mene at det er når der skal købes ind, altså: Er der nogen grund til at købe andet kabel en det billige fra haraldnyborg f.eks.?
Så jeg ville mene at den mest brugbare test vil være mellem et standard 1,75 eller 2,5 kvadrat kabel fra. f.eks. haraldnyborg og så et andet "eksotisk" kabel.
Lyder som en oplagt del 2 (dyrt og billigt med samme tværsnit), forudsat at der kan høres forskel i del 1.
 
 
Venter meget spændt. Er der nogen tids plan ?


-------------
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.


Skrevet af: FLarsen
Skrevet den: 09-Marts-2011 kl. 21:37
Oprindeligt skrevet af danji danji skrev:

Hvorfor egentlig ikke lave en selvstændig signal test af kablet alene. Postulatet er jo at der sker en ændring af signalet, så hvis man har en signalgenerator er det vel bare at lave et frekvens sweep fra 20 Hz til 20 kHz for to kabler med samme tykkelse men vidt forskellig pris, og se hvor meget de varierer.

Det eksisterer måske allerede?
Der er ingen der ved hvor stor måleforskel der skal være for at det kan høres. Kan der ikke måles nogen forskel udelukker det ikke at der ikke kan høres forskel. Måleopstillingen kan for eksempel være for simpel.

-------------
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.


Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 09-Marts-2011 kl. 21:44
Oprindeligt skrevet af Toebs Toebs skrev:

Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

@ p.las

Ja altså tag det som du vil. Min pointe er egentlig bare at hvis man laver et kabel, som man med nogenlunde sikkerhed på forhånd  kan sige er "dårligere" end samtlige "normale" HT kabler, så er det et godt sted at starte i forhold til at afgøre om det overhovedet giver mening at tale om gode eller dårlige kabler. Hvis man ikke kan høre forskel på det og at almindeligt kabel, så er det højest usandsynligt at man kan høre forskel på to andre kabler der er endnu mindre forskellige. Bortset fra det skal det ene da ikke udelukke det andet. Det var bare et indspark til hvad der kunne tænkes at være interessant at undersøge.
Skulle det nu vise sig at det ikke er muligt at afgøre hvilket af to sammenlignelige almindelige kabler man lytter til, så kunne det da, om ikke andet for sportens skyld, være sjovt at vide hvor ringe et kabel der skal til føre man kan høre forskel.

Bortset fra det vil jeg gerne lige moderere mig selv: Det Var ikke min mening at det skulle fremstå sådan at jeg mener at et kabel med adskilte ledere vil være det teoretisk dårligste kabel man kan tænke sig. Det skulle forstås sådan at det vil være et ringe kabel i forhold til almindelige kabler og så det er let selv at fremstille.

Inden jeg trækker mig fra debatten vil jeg lige slå fast at det er min overbevisning at der i parksis ikke vil kunne høres forskel på sammenlignelige kabler og at jeg finder det usandsynligt at der er nogen der kan identificere selv et modificeret kabel, som der beskrevne, i en blindtest. Jeg glæder mig til at der er nogen der poster resultaterne at testen.


MVH
tvkartoffel
Hej tvkartoffel. Jeg kan godt se din pointe med at lave et kabel, som elektrisk set MÅ være dårligere, men hvornår er det overhovedet interessant at vide om der kan høres forskel på kabler eller ej?
Jeg vil jo mene at det er når der skal købes ind, altså: Er der nogen grund til at købe andet kabel en det billige fra haraldnyborg f.eks.?
Så jeg ville mene at den mest brugbare test vil være mellem et standard 1,75 eller 2,5 kvadrat kabel fra. f.eks. haraldnyborg og så et andet "eksotisk" kabel.

Det giver selvfølgelige ikke nogen mening i forhold til en købssituation. Det var mere noget hen i retning af at opfordre til at gå lidt længere end bare at prøve et nyborgkabel mod en netledning. Altså hvad skal der til før at det er muligt i det hele taget at høre forskel. - Ikke bare hvad der er bedst.
Mit bud er at der skal nogle rigtig uegnede kabler til, før man men med nogen lunde sikkerhed kan afgøre om det i det hele taget er et højttalerkabel man lytter til. Uanset om det er "eksotisk" eller ej.

Men som sagt den ene test udelukker da ikke den anden. Det er da bare om at prøve løs..

tvkartoffel


Skrevet af: RogueAgent
Skrevet den: 09-Marts-2011 kl. 21:48
Hvis den omtalte test gennemføres vil jeg synes det kunne være interessant hvis I ville genskabe denne test undervejs :

%20 - http://consumerist.com/2008/03/do-coat-hangers-sound-as-good-monster-cables.html

-------------
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704


Skrevet af: FLarsen
Skrevet den: 09-Marts-2011 kl. 22:05
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Hvis det ikke er lige til at dække udsyn til anlæget af med et stort stykke højtalerstof kunne lytterne få bind for øjene, det er nok nemmere at stille på benene.  
 
Med det setup du har burde det være muligt skifte højtalerkabel "uset" ved at flytte forstærker og højtaler frem og en lille smule afdækning. Kommer gerne og hjælper Smile


-------------
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.


Skrevet af: opzouten
Skrevet den: 09-Marts-2011 kl. 22:41
Oprindeligt skrevet af mfhansen82 mfhansen82 skrev:

vil jeg mene at der skal omkring 1000 eller gerne flere personer til. Der er jo en god grund til at man som regel også benytter en forholdsvis stor gruppe til medicinske forsøg.

Det er jo fordi der er mange flere stokastiske variable, og når det handler om den slags multivariat stattestik er det nødvendigt med flere samples. 

Ville gerne underbygge det matematisk, men bliver nødt til at lige at læse op på det først Wink


Skrevet af: ridderdk
Skrevet den: 09-Marts-2011 kl. 23:21
Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:

Oprindeligt skrevet af mfhansen82 mfhansen82 skrev:

vil jeg mene at der skal omkring 1000 eller gerne flere personer til. Der er jo en god grund til at man som regel også benytter en forholdsvis stor gruppe til medicinske forsøg.

Det er jo fordi der er mange flere stokastiske variable, og når det handler om den slags multivariat stattestik er det nødvendigt med flere samples. 

Ville gerne underbygge det matematisk, men bliver nødt til at lige at læse op på det først Wink
Og til andre udover mig der ikke fangede meningen:
http://da.wikipedia.org/wiki/Stokastisk_variabel - http://da.wikipedia.org/wiki/Stokastisk_variabel
http://www.denstoredanske.dk/It,_teknik_og_naturvidenskab/Matematik_og_statistik/Teoretisk_statistik/multivariat_analyse - http://www.denstoredanske.dk/It,_teknik_og_naturvidenskab/Matematik_og_statistik/Teoretisk_statistik/multivariat_analyse


Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 08:27
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Hvis 1 lytter 10 gange ud af 10 kan udpege det rigtige kabel, er det bevist med 99,9% signifikans, at lytteren er i stand til at høre forskel. Mere skal der ikke til.


Ja, eller at der er en fejl i testen.. Da jeg var til session mødte jeg en masse gutter jeg kendte fra folkeskolen, vi var jo samme årgang og det der. En af mine gamle klassekammerater, Peter, kom grinende ud fra en af prøverne, den der skulle teste hørelsen. Prøven gik ud på at man kom ind og sidde i en kasse med et par hovedtelefoner på og fik en dims med en trykknap på. Når man hørte en lyd i et af ørerne skulle man trykke på knappen. Kassen havde et vindue for at der ikke skulle blive alt for klaustrofobisk derinde og Peter havde fundet ud af, at hvis han sad helt rigtigt, så kunne han se kontrolpulten som en reflektion i et af billederne på væggen. Hver gang testgutten trykkede et bestemt sted, trykkede Peter på knappen, uanset om han kunne høre noget eller ej. Da han var færdig sagde testgutten at han aldrig før havde mødt nogen med så fabelagtig hørelse, men jeg ved at han mødte et par stykker mere den formiddag, hehe..


Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 08:41
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Hvis 1 lytter 10 gange ud af 10 kan udpege det rigtige kabel, er det bevist med 99,9% signifikans, at lytteren er i stand til at høre forskel. Mere skal der ikke til.


Ja, eller at der er en fejl i testen..

Korrekt. Men så bliver testen alligevel ikke bedre af at gentage den med 1000 personer. Og det var jo behovet for de mange personer, jeg argumenterede mod.


Skrevet af: Fanastril
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 08:49
Jeg tillader mig at være en smule uenig, Opzouten. Det er da kun en variabel, og den er binær: A eller B.

Videre bør man som Allan argumenterer kunne afgøre spørgsmålet med kun en test-person, et "gyldent øre" der påstår sig at høre forskel. (For at påvise eksistensen af sorte svaner eller bigfoot, er det tilstrækkelig med ét eksemplar.) Dersom denne person testes under kontrollerede forhold og faktisk kan demonstrere uden rimelig tvivl at han (eller en hun? neppe...) kan høre forskel, ja så er det sandsynliggjort, at der kan høres forskel.

Vi behøver ikke flere end én vandtæt positiv test. (Bagefter skal forsøget gerne gentages, man tager kontakt med James Randi, $ 1 mill. skifter ejer, etc etc) Det er jo også dét, kabelfolket påstår, de siger ikke at alle skal høre forskel. Der er med andre ord ikke tale om en gennemsnitsegenskab, men mere et slags verdensmesterskab, hvor ikke alle kan løfte 200 kg eller fange en geværkugle med sine tænder.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 08:56

Med fare for at jeg ender i en diskussion jeg har ført så mange gange før at jeg ikke rigtigt gider længere:

Der er nogle ting man skal være obs på mht. en blindtest. Ikke mindst dét faktum, at resultatet kun har relevans hvis man påviser at der ER forskel. En blindtest kan ikke bruges til at verificere at der IKKE er forskel. Der kan sagtens være forskelle der definitivt ER der, men som er så små at de i en blindtest er svære/umulige at placere korrekt. Jeg har engang udført en blindtest hvor lytteren ikke kunne ramme konsekent rigtigt imellem en gulv- og en standerhøjttaler - men ingen vil vel af den grund påstå at der ikke er forskel på de to højttalere. Man kan så med rette diskutere hvordan man så kan være sikker på at høre rigtigt når man tester "normalt". Og ja, det er et godt spørgsmål. Det tror jeg sådan set heller ikke man kan, og dette er noget jeg mener man skal være meget bevidst om.
 
Jeg vil give et eksempel på hvorfor en blindtest ikke kan verificere at der IKKE er forskel: Lad os forestille os at du laver en blindtest på forskellen på 3 og 3,5 meters længde af det samme 0,75 mm2 kabel. Du vil givetvis ikke kunne høre forskel. Du kan så vælge at konkludere at længden ikke gør en forskel. Men hvis vi nu lytter forskel på 3 og 300 meters længde af det samme 0,75 mm2 kabel, så vil du _helt sikkert_ kunne høre forskel, blindtest eller ej. Ergo kan vi nu konkludere at længden definitivt GØR en forskel. Den første forskel var bare ikke stor nok til at kunne verificeres i en blindtest, men der ER en forskel.
 
Vi taler altså om "mange bække små". Det kan godt være at vi ikke kan høre forskel på hver enkelt lille detalje eller tweak vi laver i anlægget, eller kun vanskeligt kan, men når det hele bliver lagt sammen, så står vi bare alligevel med et mærkbart bedre anlæg.
 
Jeg betragter mig selv som agnostiker i det her spørgsmål. Jeg mener ikke jeg kan ikke "bevise" at forskellene er der, men jeg kan heller ikke afvise at de er der (i modsætning til forskel i billedkvalitet ved HDMI kabler, iøvrigt). Derfor overlader jeg det normalt til folk selv at afprøve det og lave sine egne konklusioner. Men jeg vil til hver en tid være fortaler for at vælge den bedste af to mulige løsninger, uanset om jeg mener jeg kan høre forskel eller ej - alene på gund af "mange bække små" teorien. Udgiften til en "ukendt" forbedring skal så naturligvis afvejes i forhold til hvilke andre investeringer man kunne lave.
 
Jeg står med andre ord lidt i begge lejre. Jeg mener at mange snyder sig selv når de lytter, netop fordi de IKKE er bevidste om hvor mange faldgruber der er i sådan en lytning. Placebo kan overdøve selv forskelle der definitivt ER der. MEN - det betyder ikke at vi skal opgive at høre forskel, det betyder at vi skal være mere bevidste og grundige i vores lytning, hvis vi vil have et retvisende resultat. Eksempelvis, hvis man hører en forskel, bør man altid gå tilbage igen og forsøge at verificere forskellen. Hvis man hører A og så B, og oplever at B er mindre skarp, så skal man gå tilbage til A og se om det så bliver skarpt igen - eller om det bare var indbildning.
 
Personligt har jeg den luksus at jeg hører rigtigt mange forskellige kombinationer og sammenhænge af det samme udstyr. Det gør at jeg ikke i helt samme grad er afhængig af decideret A/B sammenligning mellem to komponenter. Hvis jeg demonstrerer den samme højttaler tre gange om dagen, på forskellige forstærkere, og jeg konsekvent oplever at den samme kombination giver det bedste resultat, så er dén forstærker nok bare bedre end de andre.
 
Jeg har i denne situation haft oplevelser som peger "begge veje", hvad angår kabler, blindtests osv: Jeg har oplevet, både med mig selv og med andre, at høre forskel når man troede at der blev skiftet rundt, og så hørte man i virkeligheden det samme to gange. Dét er et bevis på at placebo eksisterer, og har en betydning - når man tror at nu skal man høre en forskel, så hører man en forskel. Men som sagt - det bekræfter ikke at så er forskellen der ikke. Jeg har til gengæld også oplevet hvad jeg vil kalde en ubevidst blindtest: Jeg har prøvet flere gange at spille på et bestemt anlæg jeg kender godt, irriterre mig over at det ikke rigtigt lød helt godt, og så gå anlægget igennem for hvad der er galt. Hver gang havde en kollega sat et andet (dyrere, iøvrigt) signalkabel i, uden at jeg havde opdaget det. Det "sædvanlige" kabel i, og så synes jeg det blev bedre. Det overbeviste i hvert fald mig om at dette specifikke kabel gjorde noget det ikke skulle. Ikke dermed sagt at der ALTID er hørbar forskel på ALLE kabler, men det var der i dén situation. Det "pudsige" er så at jeg synes det var svært at høre hvad det gjorde galt, når jeg A/B lyttede mod et andet kabel. Derfor tror jeg simpelthen at der, på linie med placebo, sker ét eller andet med vores måde at lytte på, når vi ved at "nu skal vi rigtigt høre forskel", i forhold til bare at lytte "normalt".
 
Som sagt, jeg synes A/B sammenligninger er farlige, men nogle gange oplever man at "det her virker", eller "det her virker ikke". Når man har gjort dét tilstrækkeligt mange gange, så kan man begynde at danne nogle konklusioner. Jeg vil sige det sådan: Hvis man hører et anlæg som lyder godt, så kan man konkludere at alle komponenter i anlægget er gode (gode nok). Hvis man hører et anlæg der lyder dårligt, så kan man ikke umiddelbart konkludere hvilke komponenter i anlægget der er skyld i det. Jeg kan så bare konstatere dette: Jeg har hørt en del high-end anlæg der lød godt, og jeg har hørt mange flere high-end anlæg der lød dårligt. Men jeg har til dato til gode at høre et anlæg levere high-end ydelse, med lakrids-snører og elkabel. Jeg vil ikke påstå at det ikke kan lade sig gøre, men faktum er at dem der kan finde ud af at sammensætte et RIGTIGT vellydende anlæg, ret konsekvent er dem der mener der er forskel på kabler.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 09:01

Jeg vil iøvrigt gerne lige opfordre til at holde lidt igen med de evige James Randi henvisninger, som argument for noget som helst. James Randi har ikke udlovet en dusør for at høre forskel på kabler. Han har udlovet en dusør for at høre forskel på to helt specifikke kabler, i en helt specifik sammenhæng, og har afvist flere personers tilbud om at gøre forsøget under andre omstændigheder. Det eneste dét beviser, er at der findes kabel-producenter der tager hysteriske priser for kabler der ikke gør en brille forskel. Dét tror jeg selv de mest hardcore kabel-entusiaster vil anerkende at der gør. På samme måde som at dét at én producent tager 30.000,- for en blu-ray afspiller som er identisk med en 5000,-s afspiller, ikke er bevis for at ALLE 30.000,-s afspillere er OEM'er af billige afspillere. Kabler er afgjort et emne hvor det KAN lade sig gøre at narre kunderne, det er ikke ensbetydende med at alle der tager penge for et kabel gør dét.



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: KillerT2
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 09:29
Mht. antal forsøgspersoner, så afhænger det jo af, hvor stor forskel der er på det, der testes. Når man ofte anvender rigtig mange forsøgspersoner til medicinske forsøg, så er det fordi der ofte er relativt lille forskel på resultatet med og uden test-medicin.
 
Hvis man tester noget hvor der er stor forskel (f.eks. kan du se forskel på om lampen er tændt eller slukket) så behøver man kun ganske få test-personer og tests for at vise en statistisk signifikant forskel. Hvis der er lille forskel (f.eks. kan du se forskel på om lampen får 220 V eller 221 V) så behøver man et langt større antal tests for at påvise statistisk signifikant forskel.


-------------
Pioneer 508XD, Pioneer SC-2024, Panasonic BDT110, AppleTV, PCH A-200

B&W CDM9NT + CNT + XT2, BK Monolith DF


Skrevet af: opzouten
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 09:47
Oprindeligt skrevet af Fanastril Fanastril skrev:

Jeg tillader mig at være en smule uenig, Opzouten. Det er da kun en variabel, og den er binær: A eller B.



Det var også det jeg skrev, to udfald, ikke to variable Wink

Jeg vil så tillade mig at kalde den binomial (ja, det er det samme), og for lige præcis den binomiale fordeling findes der gode estimatorer for konfidens, så selv ved et begrænset antal testpersoner kan der uddrages noget fornuftig statistik. 


Skrevet af: mfhansen82
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 10:52
Det er rigtigt at hvis du har en testgruppe med en person og personen kan høre rigtigt 10 ud af 10 gange, så har du 99,9% sandsynlighed. Problemet er blot at din "gruppe" ikke er specielt repræsentativ for befolkningen og du kan derfor ikke bruge din statistik til specielt  meget, udover at din testoerson er ret god til det han blev testet i.
Og at benytte snemænd eller andre fabeldyr ind i argumentation på den måde. holder ikke. Vi snakker jo ikke om at finde en Yeti, for da vil jeg være enig. Bare man fanger én Yeti og kan vise den frem, så må det afgøre at de eksisterer.
Vi snakker derimod observationer af Yeti'er. Og da vil du da vil ikke mene at det blot kræver én enkelt persons observering af en Yeti, for at afgøre at de eksisterer.

Af denne grund skal man bruge en forholdsvis stor gruppe, for at gøre staistikken mere valid i forhold til at test og kontrolgruppe er repræsentativ for befolkningen.
Det er muligt at man vil kunne opnå en rimelig god statistisk sandsynlighed ved at benytte 10 Hifigutter herinde fra, men testen ville bare ikke blive særlig valid, da testgruppen ikke ligefrem kan siges at være repræsentativ for hele befolkningen.
Og selvom hr og fru Danmark måske ikke har så stor interesse for Hifi at de køber kabler for 100000, så vil det da om ikke andet gøre statistikken mere valid.

Vi lavede et testforsøg i Mat hvor vi undersøgte om der var statistisk belæg for at sige at man ikke kan smage forskel på Tuborg og Carlsberg. En typisk ABX test. Vi bestod af 19 elever og vores statistisk viste at der ikke kunne smages forskel. På trods af at vi fik et rimelig pænt resultat der indikerede en påvisning af vores nul-hypotese, så kan vi reelt ikke bruge statistikken til så meget, da vores testgruppe langt fra var repræsentativ.


-------------
Mvh
Michael Hansen

Sony KDL-32V5500 | Sony STR-DH700 | Sony BDP-S360 | Sony CDP-XB920 QS
------------------------
Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround


Skrevet af: Fanastril
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 12:15
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Jeg har til gengæld også oplevet hvad jeg vil kalde en ubevidst blindtest: Jeg har prøvet flere gange at spille på et bestemt anlæg jeg kender godt, irriterre mig over at det ikke rigtigt lød helt godt, og så gå anlægget igennem for hvad der er galt. Hver gang havde en kollega sat et andet (dyrere, iøvrigt) signalkabel i, uden at jeg havde opdaget det. Det "sædvanlige" kabel i, og så synes jeg det blev bedre. Det overbeviste i hvert fald mig om at dette specifikke kabel gjorde noget det ikke skulle. Ikke dermed sagt at der ALTID er hørbar forskel på ALLE kabler, men det var der i dén situation. Det "pudsige" er så at jeg synes det var svært at høre hvad det gjorde galt, når jeg A/B lyttede mod et andet kabel. Derfor tror jeg simpelthen at der, på linie med placebo, sker ét eller andet med vores måde at lytte på, når vi ved at "nu skal vi rigtigt høre forskel", i forhold til bare at lytte "normalt".


Kan man ved dette forstå dig dithen, at du mener en korrekt udført ABX test, der lar dig selv styre A og B til enhver tid, ikke er den bedste metode til at lytte efter forskel i kabler? Altså kabler som i dit eget eksempel over?  Evt stress i forbindelse med testen (forhøjet blodtryk etc) vil nok slå negativt ud, så det skal man også ta højde for i en "perfekt" test, og være sig bevidst om test-personens velbefinnende. Man kan få indtryk af, at du mener der ikke findes test-metoder gode nok til at afsløre enkelte forskelle der faktisk eksisterer og faktisk kan høres. Er dette rigtig forstået?

Randi er overhodet ikke vigtig. Det problematiske er, at industrien ikke selv udfører double-blind tests som dokumenterer deres påstande. Det ville være en fordel for alle, ikke mindst deres kunder, som så ville købe produkterne i langt større tryghed, end i dag. I alle prisklasser, ikke kun i den superdyre ende. Jfr Klubben, om deres egen Argon ledning til 20kr/m:

"Mange mennesker vælger at bruge almindelig lysnetledning fra isenkræmmeren, når de skal forbinde deres højttalere til anlægget. Og det er lidt synd, synes vi i Hi-Fi Klubben. For selvom denne type kabel fungerer fint til lavalamper og elektriske citronpressere, er det slet ikke beregnet til musikgengivelse. Du mister både detaljer og dynamik, og det er hørbart selv på et anlæg i økonomiklassen."

Er det hørbart? Hvor er I, studerende fra DTU som vil noget samfundsnyttig med jers studium? Økonomiklassen? Lysnetledning? Dette er en påstand som skriger efter at blive testet. Og ville isåfald ikke en ABX test være eneste pålidelige metode?

opzouten: Det var din kommentar om "multivariat" jeg siktede til. Da skal man vel have mer end en variabel?



Skrevet af: Fanastril
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 12:37
Oprindeligt skrevet af mfhansen82 mfhansen82 skrev:

Vi snakker jo ikke om at finde en Yeti, for da vil jeg være enig. Bare man fanger én Yeti og kan vise den frem, så må det afgøre at de eksisterer.
Vi snakker derimod observationer af Yeti'er. Og da vil du da vil ikke mene at det blot kræver én enkelt persons observering af en Yeti, for at afgøre at de eksisterer.

Af denne grund skal man bruge en forholdsvis stor gruppe, for at gøre staistikken mere valid i forhold til at test og kontrolgruppe er repræsentativ for befolkningen.


Mit eksempel var at finde en Yeti, ikke finde en selværklæret observatør. Så vi er enige, hvad fabeldyr angår.

Men når det drejer sig om kabel-forskel, er det afgørende at være enige om, hvad vi er uenige om: Er det noget alle kan høre, eller kun de trænede, "gyldne ører"?

Kabel-entusiasterne vil ikke påstå at alle kan høre forskel, så dermed opnår man ingenting i en test hvor et representativt gennemsnit ikke hører forskel. Det kunne kabelisterne fortelle dig på forhånd. Deres påstand er kun, at nogen (typisk nogen der lytter aktivt, kritisk, og meget) kan høre de forskeller som faktisk er der. Det er denne påstand der skal testes, for det er denne påstand det er uenighed om.

Om det kun er de færreste, som kan høre en faktisk eksisterende forskel, er det allikevel et yhyre vigtigt resultat. Det er kun de færreste der kan sprinte 100 m på under 10s. Allikevel er vi langt mere interesseret i de der kan, end de der ikke kan.


Skrevet af: KillerT2
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 13:47
Oprindeligt skrevet af mfhansen82 mfhansen82 skrev:

Vi lavede et testforsøg i Mat hvor vi undersøgte om der var statistisk belæg for at sige at man ikke kan smage forskel på Tuborg og Carlsberg. En typisk ABX test. Vi bestod af 19 elever og vores statistisk viste at der ikke kunne smages forskel.
 
Jeg kan i øvrigt godt smage forskel på Carlsberg og Tuborg - har ved flere lejligheder haft 100% rigtigt i gentagne blindtest LOL Gad vide om jeg så også kan høre forskel på diverse HT ledninger? Wink
 
I øvrigt har smagning og lytning noget tilfælles - det er egenskaber man kan træne sig op i og blive bedre til. Så du har selvfølgelig en pointe i at den bedste test opnås med et repræsentativt udsnit af befolkningen.


-------------
Pioneer 508XD, Pioneer SC-2024, Panasonic BDT110, AppleTV, PCH A-200

B&W CDM9NT + CNT + XT2, BK Monolith DF


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 14:34
Oprindeligt skrevet af mfhansen82 mfhansen82 skrev:


Vi lavede et testforsøg i Mat hvor vi undersøgte om der var statistisk belæg for at sige at man ikke kan smage forskel på Tuborg og Carlsberg. En typisk ABX test. Vi bestod af 19 elever og vores statistisk viste at der ikke kunne smages forskel. På trods af at vi fik et rimelig pænt resultat der indikerede en påvisning af vores nul-hypotese, så kan vi reelt ikke bruge statistikken til så meget, da vores testgruppe langt fra var repræsentativ.
 
Det store spørgsmål i den slags debatter er: Hvem er "man"?
 
Hvis én beviser at han kan høre forskel, konsekvent og med en vis statistisk sikkerhed, så er det vel bevist at "man" kan høre forskel. Det er bare ikke bevist at alle kan høre forskel. At du konstaterer at flertallet ikke kan smage forskel på tuborg og carlsberg, er heller ikke det samme som at bevise at de smager ens. Det beviser bare at flertallet er dårlige til at smage på øl.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Toebs
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 14:57
Oprindeligt skrevet af Fanastril Fanastril skrev:

Oprindeligt skrevet af mfhansen82 mfhansen82 skrev:

Vi snakker jo ikke om at finde en Yeti, for da vil jeg være enig. Bare man fanger én Yeti og kan vise den frem, så må det afgøre at de eksisterer.
Vi snakker derimod observationer af Yeti'er. Og da vil du da vil ikke mene at det blot kræver én enkelt persons observering af en Yeti, for at afgøre at de eksisterer.

Af denne grund skal man bruge en forholdsvis stor gruppe, for at gøre staistikken mere valid i forhold til at test og kontrolgruppe er repræsentativ for befolkningen.


Mit eksempel var at finde en Yeti, ikke finde en selværklæret observatør. Så vi er enige, hvad fabeldyr angår.

Men når det drejer sig om kabel-forskel, er det afgørende at være enige om, hvad vi er uenige om: Er det noget alle kan høre, eller kun de trænede, "gyldne ører"?

Kabel-entusiasterne vil ikke påstå at alle kan høre forskel, så dermed opnår man ingenting i en test hvor et representativt gennemsnit ikke hører forskel. Det kunne kabelisterne fortelle dig på forhånd. Deres påstand er kun, at nogen (typisk nogen der lytter aktivt, kritisk, og meget) kan høre de forskeller som faktisk er der. Det er denne påstand der skal testes, for det er denne påstand det er uenighed om.

Om det kun er de færreste, som kan høre en faktisk eksisterende forskel, er det allikevel et yhyre vigtigt resultat. Det er kun de færreste der kan sprinte 100 m på under 10s. Allikevel er vi langt mere interesseret i de der kan, end de der ikke kan.

Helt enig her; det må være dem, som hævder at de kan høre forskel, der skal benyttes som testpanel.
Ligesom det naturligvis burde have været folk med trænede "øl smagsløg", der skulle have været brugt i carlsberg / tuborg testen, hvis formålet var at eftervise om, der var en smagsforskel på de to produkter.


Skrevet af: Toebs
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 14:59
Oprindeligt skrevet af KillerT2 KillerT2 skrev:

Oprindeligt skrevet af mfhansen82 mfhansen82 skrev:

Vi lavede et testforsøg i Mat hvor vi undersøgte om der var statistisk belæg for at sige at man ikke kan smage forskel på Tuborg og Carlsberg. En typisk ABX test. Vi bestod af 19 elever og vores statistisk viste at der ikke kunne smages forskel.
 
Jeg kan i øvrigt godt smage forskel på Carlsberg og Tuborg - har ved flere lejligheder haft 100% rigtigt i gentagne blindtest LOL Gad vide om jeg så også kan høre forskel på diverse HT ledninger? Wink
 
I øvrigt har smagning og lytning noget tilfælles - det er egenskaber man kan træne sig op i og blive bedre til. Så du har selvfølgelig en pointe i at den bedste test opnås med et repræsentativt udsnit af befolkningen.

Her er jeg dybt uenig og mener at du modsiger dig selv. Det der skal testes er ikke om alle kan høre forskel på kabler, men om der overhovedet er nogen som kan.


Skrevet af: mfhansen82
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 17:00
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af mfhansen82 mfhansen82 skrev:


Vi lavede et testforsøg i Mat hvor vi undersøgte om der var statistisk belæg for at sige at man ikke kan smage forskel på Tuborg og Carlsberg. En typisk ABX test. Vi bestod af 19 elever og vores statistisk viste at der ikke kunne smages forskel. På trods af at vi fik et rimelig pænt resultat der indikerede en påvisning af vores nul-hypotese, så kan vi reelt ikke bruge statistikken til så meget, da vores testgruppe langt fra var repræsentativ.
 
Det store spørgsmål i den slags debatter er: Hvem er "man"?
 
Hvis én beviser at han kan høre forskel, konsekvent og med en vis statistisk sikkerhed, så er det vel bevist at "man" kan høre forskel. Det er bare ikke bevist at alle kan høre forskel. At du konstaterer at flertallet ikke kan smage forskel på tuborg og carlsberg, er heller ikke det samme som at bevise at de smager ens. Det beviser bare at flertallet er dårlige til at smage på øl.
Nej, ikke helt. For du kan ikke udelukke at uddannede folk har en vis motivation for at påstå at der en forskel, selvom der reelt ikke er nogen.
Sådan som jeg forstår det, så er det ikke meningen at teste om de "gyldne ører", kabelisterne og lign. rent faktisk kan høre forskel. Jeg synes det er ret uinteressant om en indviet forholdsvis lille skare af mennesker kan høre forskel på kabler.
Det jeg har forstået ved debatterne her er påstanden om der rent faktisk er forskel på de forskellige kabler. Og her mener jeg kun at man kan opnå et fornuftigt resultat ved at benytte en repræsentativ gruppe.
Vi er alle enige om at de gængse elekrodynamiske regler omkring modstand, kapacitans og induktivitet gør sig gældende for kabler. Ergo er vi også enige om at et 50 m langt 2,5mm^2 kabel er en bedre leder end et tilsvarende 50m 1mm^2 kabel.
Der hvor forskellen for mig ligger er i spørgsmålet om der er forskel på en almindeligt 2mm^2 kobber lampeledning, et decideret 2mm^2 kobber højttalerkabel og et Van Der Hul (eller lign) 2mm^2 forsølvet kobberkabel.
For at afgøre om Hifientusiasterne kan høre forskel, så er et testforsøg med 10-20 hifigutter nok. Men det er ikke særlig retvisende, for med en så lille gruppe kan du ikke helt udelukke muligheden for "lucky-guesses".
Ved at vælge en større repræsentativ gruppe kan du bedre udelukke disse "lucky-guesses" og du får en statistisk undersøgelse af, ikke kun om hifientusiasterne, men også om hr og fru Danmark er i stand til at høre forskel. Kan 10 hifigutter høre en forskel, mens 200 almindelige danskere ikke kan, så vil jeg mene at resultatet er en påvisning af nul-hypotesen (bare et eksempel).


-------------
Mvh
Michael Hansen

Sony KDL-32V5500 | Sony STR-DH700 | Sony BDP-S360 | Sony CDP-XB920 QS
------------------------
Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 17:28
Oprindeligt skrevet af mfhansen82 mfhansen82 skrev:

Nej, ikke helt. For du kan ikke udelukke at uddannede folk har en vis motivation for at påstå at der en forskel, selvom der reelt ikke er nogen.
Sådan som jeg forstår det, så er det ikke meningen at teste om de "gyldne ører", kabelisterne og lign. rent faktisk kan høre forskel. Jeg synes det er ret uinteressant om en indviet forholdsvis lille skare af mennesker kan høre forskel på kabler.
 
Nu har jeg ikke nærlæst hele tråden, men som regel så er det faktisk netop dét debatten går på, jo: Dvs. _er_ der overhovedet forskel, som _nogen_ kan høre.
 
Flertallet af befolkningen er kategorisk uinteresserede i hifi, så at teste om flertallet af dem kan høre forskel på noget som helst, er ret omsonst. Hvis det relevante er om den enkelte potentielle køber kan høre forskel, så er der kun én der kan afgøre dét: Nemlig én selv. Om "man" kan høre forskel, uanset hvem og hvor mange "man" er, det er under alle omstændigheder en akademisk diskussion.
 
Jeg synes ikke det giver mening overhovedet at teste om folk der er ligeglade med forskellen, kan høre forskel.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 17:32
Oprindeligt skrevet af mfhansen82 mfhansen82 skrev:

Problemet er blot at din "gruppe" ikke er specielt repræsentativ for befolkningen og du kan derfor ikke bruge din statistik til specielt  meget, udover at din testoerson er ret god til det han blev testet i.

Eftersom det præcis er det, jeg ønsker at teste, kan jeg da bruge det til rigtig meget.

Jeg er ligeglad med, om den brede befolkning kan høre forskel på kabler. Jeg ønsker at vide, om den person, der hævder, at han kan, virkelig er i stand til det.




Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 17:48
Oprindeligt skrevet af mfhansen82 mfhansen82 skrev:

Nej, ikke helt. For du kan ikke udelukke at uddannede folk har en vis motivation for at påstå at der en forskel, selvom der reelt ikke er nogen.
Sådan som jeg forstår det, så er det ikke meningen at teste om de "gyldne ører", kabelisterne og lign. rent faktisk kan høre forskel. Jeg synes det er ret uinteressant om en indviet forholdsvis lille skare af mennesker kan høre forskel på kabler.
Det jeg har forstået ved debatterne her er påstanden om der rent faktisk er forskel på de forskellige kabler. Og her mener jeg kun at man kan opnå et fornuftigt resultat ved at benytte en repræsentativ gruppe.
For det første:
I en korrekt udført ABX-blindtest er det revnende ligegyldigt, at testpersonen måske hævder at høre en forskel, der ikke er der. Hvis han ikke kan bruge forskellen til at identificere A og B, består han ikke.

For det andet:
Hvis han i en korrekt udført ABX-blindtest beviser sin evne til at identificere to kabler på lyden, er det også bevist, at der ER forskel på kablernes påvirkning af lyden. Ellers ville han jo ikke have noget grundlag at foretage identifikationen på.

Beviset på forskellen ændres ikke af, at 999 andre testpersoner ikke kan høre forskellen. Det beviser blot, at de ikke er lige så gode til at lytte.


Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 18:07
Oprindeligt skrevet af mfhansen82 mfhansen82 skrev:

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Hvis én beviser at han kan høre forskel, konsekvent og med en vis statistisk sikkerhed, så er det vel bevist at "man" kan høre forskel. Det er bare ikke bevist at alle kan høre forskel. At du konstaterer at flertallet ikke kan smage forskel på tuborg og carlsberg, er heller ikke det samme som at bevise at de smager ens. Det beviser bare at flertallet er dårlige til at smage på øl.
Nej, ikke helt. For du kan ikke udelukke at uddannede folk har en vis motivation for at påstå at der en forskel, selvom der reelt ikke er nogen.


Det kan da godt tænkes at de uddannede ølsmagere (lyder som et fedt job for øvrigt) har nogle personlige preferencer om at der skal være en forskel, men det er jo netop det blindtesten fjerner. En uddannet øltester der med fuld overbevisning om at der SKAL være en forskel, kan ikke vide hvornår han skal svare Carlsberg eller Tuborg i en blindtest med mindre han helt reelt KAN smage forskellen. Han kan ikke lyve sig til et positivt resultat i en blindtest uanset hvor meget han måtte ønske det. Han kan lyve sig til et negativt resultat ved at påstå de smager ens selv om han kan smage en forskel, derfor beviser en negativ blindtest ikke en pind.

Oprindeligt skrevet af mfhansen82 mfhansen82 skrev:

Sådan som jeg forstår det, så er det ikke meningen at teste om de "gyldne ører", kabelisterne og lign. rent faktisk kan høre forskel. Jeg synes det er ret uinteressant om en indviet forholdsvis lille skare af mennesker kan høre forskel på kabler.
Det jeg har forstået ved debatterne her er påstanden om der rent faktisk er forskel på de forskellige kabler. Og her mener jeg kun at man kan opnå et fornuftigt resultat ved at benytte en repræsentativ gruppe.

Jeg synes du er ulogisk der. Hvis du gerne vil vide om der ER hørbar forskel er det fint at bruge en testgruppe der på forhånd har erklæret at de kan høre forskel, sålænge testen bliver udført som en blindtest. Er der ikke tale om en blindtest kan man ikke bruge resultatet til en bjælde, for testpanelet kan jo bare lyve og hævde at de hører forskellen og tilpasse svarene til de kabler de kan se bliver monteret. De kan selvfølgelig også lyve og hævde de ikke kan høre forskel, det beviser heller ikke noget.

Men i en blindtest kan testpanelet ikke lyve sig til de rigtige svar. Hvis testen er ordentligt konstrueret er der kun ørerne til hjælp, så testpanelet er nødt til at høre en forskel hvis de skal have mulighed for at svare rigtigt, det kan ikke ske med vilje alene.

I princippet er det nok med EN person med superhørelse hvis vedkommende konsekvent svarer rigtigt i en blindtest. Hvis man har sikret at han udelukkende har ørerne til hjælp ved at fjerne samtlige andre signaler og han evner at identificere kablerne korrekt, så ER der en forskel der er hørbar nok til at han kan høre det. Om vi andre så også kan høre det er mindre væsentligt, ham med superhørelsen har jo bevist at forskellen eksisterer.


Skrevet af: mfhansen82
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 18:31
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af mfhansen82 mfhansen82 skrev:

Nej, ikke helt. For du kan ikke udelukke at uddannede folk har en vis motivation for at påstå at der en forskel, selvom der reelt ikke er nogen.
Sådan som jeg forstår det, så er det ikke meningen at teste om de "gyldne ører", kabelisterne og lign. rent faktisk kan høre forskel. Jeg synes det er ret uinteressant om en indviet forholdsvis lille skare af mennesker kan høre forskel på kabler.
 
Nu har jeg ikke nærlæst hele tråden, men som regel så er det faktisk netop dét debatten går på, jo: Dvs. _er_ der overhovedet forskel, som _nogen_ kan høre.
 
Flertallet af befolkningen er kategorisk uinteresserede i hifi, så at teste om flertallet af dem kan høre forskel på noget som helst, er ret omsonst. Hvis det relevante er om den enkelte potentielle køber kan høre forskel, så er der kun én der kan afgøre dét: Nemlig én selv. Om "man" kan høre forskel, uanset hvem og hvor mange "man" er, det er under alle omstændigheder en akademisk diskussion.
 
Jeg synes ikke det giver mening overhovedet at teste om folk der er ligeglade med forskellen, kan høre forskel.
Jeg derimod synes at det netop er dem der ville være interessante, i forhold til at høre forskel. Dem der i princippet er ligeglade med om det er udstyr for 100000 eller 2000 der står på gulvet.
 
Men jeg kan også godt følge Strandvasker's argument. Jeg mener bare, i at forhold til om jeg skulle investere 10000 eller 200 i kabler ikke kan afgøres af hvorvidt en enkelt eller to personer, med superhørelse, kan høre forskel. Det giver en antydning af at forskellen er der, men hvor stor er den? Derfor efterlyser jeg en større gruppe. Ikke fordi resultatet bliver mindre ugyldigt, men det bliver dog mere retvisende for om det kan betale sig for "almindelige" mennesker som mig med et rimeligt hifi-forbrug at anskaffe dyre kabler, eller om det kun er 10% af den danske befolkning med et high-end anlæg til over 50000 der har glæde af disse dyre kabler.
Hvilket jeg mener er lige så interessant. Smile


-------------
Mvh
Michael Hansen

Sony KDL-32V5500 | Sony STR-DH700 | Sony BDP-S360 | Sony CDP-XB920 QS
------------------------
Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround


Skrevet af: Fanastril
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 19:04
Hvis det er dig selv som skal investere 10000 eller 200, så er det jo dig, der skal testes, og ingen andre.

Men før vi begynder med masseforsøg og testing af gud og hvermand, så kan det være rationelt at teste de få der påstår sig superhørsel, så kan det spares rigtig mange penge, hvis det viser seg at det ikke er noget. Altså, først etablere om der er noget overhodet, og dernæst  eventuelt de store uvaskede masser.


Skrevet af: SVP03
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 19:22
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af mfhansen82 mfhansen82 skrev:

Nej, ikke helt. For du kan ikke udelukke at uddannede folk har en vis motivation for at påstå at der en forskel, selvom der reelt ikke er nogen.
Sådan som jeg forstår det, så er det ikke meningen at teste om de "gyldne ører", kabelisterne og lign. rent faktisk kan høre forskel. Jeg synes det er ret uinteressant om en indviet forholdsvis lille skare af mennesker kan høre forskel på kabler.
 
Nu har jeg ikke nærlæst hele tråden, men som regel så er det faktisk netop dét debatten går på, jo: Dvs. _er_ der overhovedet forskel, som _nogen_ kan høre.
 
Flertallet af befolkningen er kategorisk uinteresserede i hifi, så at teste om flertallet af dem kan høre forskel på noget som helst, er ret omsonst. Hvis det relevante er om den enkelte potentielle køber kan høre forskel, så er der kun én der kan afgøre dét: Nemlig én selv. Om "man" kan høre forskel, uanset hvem og hvor mange "man" er, det er under alle omstændigheder en akademisk diskussion.
 
Jeg synes ikke det giver mening overhovedet at teste om folk der er ligeglade med forskellen, kan høre forskel.
Så lad os tage dem der kan høre forskel.
Så lader vi dem lytte til kabel 1, 2 og 3. Herefter tager vi de samme kabler og lytter til 3 gange, ialt 9 gange. I tilfældig rækkefølge
Hvis de kan med rimelighed høre hvilke kabler af 1,2 eller 3 der lyttes til, er det med rimelighed påvist at man kan høre forskel.
Det skal være kabler med tværsnit på 4-6.
Det giver ingen mening at teste hvilket der lyder bedst.


-------------
SVP03


Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 19:41
Hvorfor 4-6 ?

Det er vel lige så interessant om der er forskel på 1½, 2½ og 4 ?

Jeg vil i øvrigt gerne deltage i sådan en blindtest, jeg tror ikke jeg kan høre forskel, men det ville da være spændende hvis jeg tager fejl.


Skrevet af: SVP03
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 19:46
Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Hvorfor 4-6 ?

Det er vel lige så interessant om der er forskel på 1½, 2½ og 4 ?

Jeg vil i øvrigt gerne deltage i sådan en blindtest, jeg tror ikke jeg kan høre forskel, men det ville da være spændende hvis jeg tager fejl.
Jeg tror der bliver for mange kabler, teorien er at strømmen løber uden på kobberet/hver tråd i kablet. Men ok.
Jeg har Supra, så hvis en har noget dyrt Nordöst ekker lign. og så et meget billigt kabel, er vi jo klar.


-------------
SVP03


Skrevet af: kim olsen
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 20:03
hvorfor ikke bare bruge tynd lampeledning? så kan man også se om der er forksel på 0.5 og 6 kvadrat

-------------
Crown - there is no substitute.


Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 20:04
Jeg kan stille med de billige LOL.
Og så noget Via-Blue.


Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 20:29
Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Så lader vi dem lytte til kabel 1, 2 og 3. Herefter tager vi de samme kabler og lytter til 3 gange, ialt 9 gange. I tilfældig rækkefølge
Hvis de kan med rimelighed høre hvilke kabler af 1,2 eller 3 der lyttes til, er det med rimelighed påvist at man kan høre forskel.
Det skal være kabler med tværsnit på 4-6.
Det giver ingen mening at teste hvilket der lyder bedst.

Dit forslag er sådan set bare en variant af den ABX-blindtest, som har været foreslået adskillige gange i tråden.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 21:55
Oprindeligt skrevet af mfhansen82 mfhansen82 skrev:

Jeg mener bare, i at forhold til om jeg skulle investere 10000 eller 200 i kabler ikke kan afgøres af hvorvidt en enkelt eller to personer, med superhørelse, kan høre forskel.
 
Det samme kan jo siges den anden vej rundt: Hvis jeg kan smage forskel på Tuborg og Carlsberg, så er jeg da rablende ligeglad med hvor stor en del af befolkningen iøvrigt der kan smage forskel - det er mig der skal drikke det.
 
Jeg føler lidt at du forsøger at få diskussionen til at handle om noget andet end dét den indtil nu handler om. Dét folk forsøger at klarlægge her, er om der er en forskel overhovedet, ikke hvor stor dén forskel er.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 22:03
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Dit forslag er sådan set bare en variant af den ABX-blindtest, som har været foreslået adskillige gange i tråden.
 
Jeg vil mene at beskrivelsen tidligere i tråden af ABX test er forkert. En ABX test går ud på at du hører først A, så B (uden at vide hvad der er hvad), og så en vilkårlig af dem (X). Testen går så ud på om du kan høre om X er det samme som A, eller det samme som B. Derefter "rystes posen", så det samme produkt ikke nødvendigvis er A hver gang. Denne test kan ikke bruges til at udpege hvad der er bedst, kun at der er forskel. Hvilket efter min ydmyge mening gør testen omsonst, for det er helt faktuelt indiskutabelt at der ER forskel på forskellige kabler. Det der kan diskuteres er i hvor høj grad disse forskelle medfører hørbare forskelle i den endelige lyd.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: SVP03
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 22:09
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Dit forslag er sådan set bare en variant af den ABX-blindtest, som har været foreslået adskillige gange i tråden.
 
Jeg vil mene at beskrivelsen tidligere i tråden af ABX test er forkert. En ABX test går ud på at du hører først A, så B (uden at vide hvad der er hvad), og så en vilkårlig af dem (X). Testen går så ud på om du kan høre om X er det samme som A, eller det samme som B. Derefter "rystes posen", så det samme produkt ikke nødvendigvis er A hver gang. Denne test kan ikke bruges til at udpege hvad der er bedst, kun at der er forskel. Hvilket efter min ydmyge mening gør testen omsonst, for det er helt faktuelt indiskutabelt at der ER forskel på forskellige kabler. Det der kan diskuteres er i hvor høj grad disse forskelle medfører hørbare forskelle i den endelige lyd.
Hvis man siger til testholdet at nu lytter i tl A til 10 tkr. meteren, så B til 300 .... m.m.
Bagefter tages de så i tilfældig rækkefølge, hvis der så her ikke er en vis træfsikkerhed, må det jo pege hen imod at det er meget svært at høre forskel på/udpege de 3 kabler.


-------------
SVP03


Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 22:14
Oprindeligt skrevet af mfhansen82 mfhansen82 skrev:

Ikke fordi resultatet bliver mindre ugyldigt, men det bliver dog mere retvisende for om det kan betale sig for "almindelige" mennesker som mig med et rimeligt hifi-forbrug at anskaffe dyre kabler, eller om det kun er 10% af den danske befolkning med et high-end anlæg til over 50000 der har glæde af disse dyre kabler.
Hvilket jeg mener er lige så interessant. Smile


Hvis du er interesseret i at vide om du kan høre forskel på et par kabler til 200 og et andet par til 50000 så lån dem hjem og prøv dem på dit eget anlæg med dine egne ører. Hvis du så kan høre forskel har du to valgmuligheder:

1) Du kan sige "Fedt, jeg kan høre en forskel" og være tilfreds med det, uden at ane om det er psykoakustisk eller reelt. Det er den model flertallet af kabeltilhængerne ser ud til at bruge.

2) Du kan sige "Wow, jeg kan høre forskel, gad vidst om det er psykoakustisk eller virkeligt" hvorefter du inviterer en kammerat til at bytte kabler rundt mens du lytter med bind for øjnene. Kan du stadig identificere kablerne er der en forskel du kan høre. Hvis du gætter som vinden blæser er der ingen forskel der er hørbar med din hørelse, så kan du med åbent sind beslutte dig for om du alligevel vil betale ekstra for "kvalitetsfølelsen".

Selv hvis man testede et bredt udsnit af befolkningen, fx. 10.000 mennesker og 40% af dem viste sig at kunne høre forskel på kabler, så ville du stadig ikke have svaret på om det kunne betale sig for lige netop dig at give ekstra for et fint kabel idet du ikke aner om du hører til de 40% der kan høre forskel eller de 60% der ikke kan, så du ville under alle omstændigheder være nødt til at lytte selv også. Til gengæld ville vi kunne afslutte de her debatter lige på stedet hvis 40% af 10.000 kunne høre forskel, men som nævnt tidligere er det faktisk nok hvis der bare er 1 der kan..

Omvendt, hvis 10.000 mennesker lyttede og ingen af dem kunne høre forskel, så ville det stadig ikke være bevist at forskellen ikke eksisterer, men du ville have et fair fingerpraj om hvorvidt det var besværet værd for dig at lytte til kabler eller ej.

Temaet for tråden her er dog om der findes en forskel, ikke om et flertal af befolkningen kan høre det, så trådens formål kan opnås bare der er en enkelt der kan høre en forskel og identificere den blindt.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 22:22
Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Hvis man siger til testholdet at nu lytter i tl A til 10 tkr. meteren, så B til 300 .... m.m.
Bagefter tages de så i tilfældig rækkefølge, hvis der så her ikke er en vis træfsikkerhed, må det jo pege hen imod at det er meget svært at høre forskel på/udpege de 3 kabler.
 
Jeg mener det er at komplicere tingene, og indfører nogle diskutable emner. Hvis du fortæller folk hvad de hører når de lytter til referencen, så fjerner du ikke deres forudindtagelser. Hvis vi f.eks. antager at folk gerne vil have det dyreste til at være det bedste, og de så rent faktisk hører en forskel når de lytter "blindt", så vil de udpege det de synes er bedst til at være det dyre kabel. Hvis det så rent faktisk er det billige der lyder bedst, så hører de forkert. Og hvis dette sker ubevidst, så gør de det ikke nødvendigvis konsekvent, og så er testen blevet inficeret. ABX er en anerkendt metode, som fjerner enhver form for forudindtagethed, da du ikke på noget tidspunkt ved hvad du lytter til, heller ikke når du lytter til A og B.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: SVP03
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 22:34
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Hvis man siger til testholdet at nu lytter i tl A til 10 tkr. meteren, så B til 300 .... m.m.
Bagefter tages de så i tilfældig rækkefølge, hvis der så her ikke er en vis træfsikkerhed, må det jo pege hen imod at det er meget svært at høre forskel på/udpege de 3 kabler.
 
Jeg mener det er at komplicere tingene, og indfører nogle diskutable emner. Hvis du fortæller folk hvad de hører når de lytter til referencen, så fjerner du ikke deres forudindtagelser. Hvis vi f.eks. antager at folk gerne vil have det dyreste til at være det bedste, og de så rent faktisk hører en forskel når de lytter "blindt", så vil de udpege det de synes er bedst til at være det dyre kabel. Hvis det så rent faktisk er det billige der lyder bedst, så hører de forkert. Og hvis dette sker ubevidst, så gør de det ikke nødvendigvis konsekvent, og så er testen blevet inficeret. ABX er en anerkendt metode, som fjerner enhver form for forudindtagethed, da du ikke på noget tidspunkt ved hvad du lytter til, heller ikke når du lytter til A og B.
Det er en mulighed, for mig er det spændende at se om der overhovedet kan høres forskel nok til at det enkelte kabel kan udpeges..

-------------
SVP03


Skrevet af: opzouten
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 23:12
Hvis man er interesseret i kvaliteten kunne man bare tilføje et spørgsmål om hvilken lyd man foretrækker A eller B. 

Det behøver ikke være så kompliceret at lave en test når bare man følger nogle regler. 


Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 23:31
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Denne test kan ikke bruges til at udpege hvad der er bedst, kun at der er forskel.

Det er da så sandelig også meningen. Diskussionen handler om, om der kan høres forskel. Den handler ikke om, hvad der er bedst.

Edit:
Når jeg tænker efter, havde trådstarter lagt spørgsmålet op, så der også var plads til at teste, hvad der lyder bedst.

Men hovedparten af os diskuterer lige nu den testmetode, der er nødvendig for at bevise, at der er hørbar forskel.

Så jeg må hellere rette mig selv til: "Den del af diskussionen, jeg deltager i, handler om..."




Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 23:45
Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:

Hvis man er interesseret i kvaliteten kunne man bare tilføje et spørgsmål om hvilken lyd man foretrækker A eller B. 

Det behøver ikke være så kompliceret at lave en test når bare man følger nogle regler. 


Det er nemt ordnet. Efter testen går du hen til "styrmanden" og spørger om du gættede rigtigt. Hvis du gættede som vinden blæste er det nok ligemeget at finde ud af hvilket kabel der var hvad, du kunne jo åbenbart ikke høre det alligevel. Gættede du rigtigt kan du derimod sige "Ja, jeg synes nok jeg kunne høre at jeg bedst kunne lide B og jeg kunne jo åbenbart også høre det. Hvilket kabel brugte du til B'eren?"


Skrevet af: opzouten
Skrevet den: 11-Marts-2011 kl. 10:07
Men som jeg forstår det vil man teste flere forskellige kabler (det er vel også det sjoveste, når nu man er igang), og der er det lettere at udrede bagefter. 


Skrevet af: Mr. Claude
Skrevet den: 11-Marts-2011 kl. 10:07
Nu nytter det jo ikke så meget hvis i lytter forskel på samme type kobberkabler til 30 kr. For der er nok MEGET lidt forskel. Kablerne skal være forskellige i opbygning (feks fabrikant) og også pris.
 


Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 11-Marts-2011 kl. 19:11
Man kan jo bare teste to kabler, som testpersonen i forvejen hævder at kunne høre forskel på. Sværere behøver udvælgelsen ikke at være.


Skrevet af: Iron Man
Skrevet den: 11-Marts-2011 kl. 19:16
Hej Alle
 
Tak for de mange gode input til debatten. Jeg har fået de svar og ideer som jeg havde brug for.


Skrevet af: msp1982dk
Skrevet den: 09-Oktober-2011 kl. 21:33
Hvad var konklussionen?



Print side | Luk vindue