Elgiganten: 1 mdr rep er helt i orden
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=94534
Udskrevet den: 24-November-2024 kl. 21:16
Emne: Elgiganten: 1 mdr rep er helt i orden
Skrevet af: edtwodth
Emne: Elgiganten: 1 mdr rep er helt i orden
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 14:35
Bare til orientering:
Jeg har haft en 2 mdr gammel ps3 til rep. hos elgiganten. Den har nu været hos dem i 3 uger og jeg kontaktede dem derfor for at give dem indtil i morgen ellers ville jeg have pengene tilbage eller en ny maskine.
De sender mig bl.a. følgende linie tilbage:
"Da den har været afsted i under en måned er der desværre ikke grundlag for at give pengene retur"
Som jeg ser det, er det i direkte strid med dansk forbrugerlovgivning? (ved godt der ikke direkte står 3 uger, men fra en tidligere sag i forbrugerklagenævnet ved jeg at der regnes med 3 uger som maks, særligt når man ikke får stillet et andet prd til rådighed)
Normalt ville man få info om forløbet af rep. på deres website... men problemet er bare at de ikke opdaterer siden ...
Lidt læsning om reklamation og dine rettigheder http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/afhjaelpning?tc=2F263CD4584F4162825E9C834FBBFD5B - http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/afhjaelpning?tc=2F263CD4584F4162825E9C834FBBFD5B
------------- http://www.twitter.com/edtwodth" rel="nofollow - Twitter: @edtwodth
|
Svar:
Skrevet af: db89
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 14:41
Hedder det sig ikke bare at reparationen skal udføres indenfor "rimelig tid"? Og så er det jo der hvor den store diskussion kan blive hvad "rimelig tid" er.
PS: er forbrugerklagenævnet ikke bare en form for uafhængig organisation der kun kan udstede bøder eller lign, og ikke direkte kan definere reglerne/lovgivningen?
|
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 14:47
jo, men lovgivningen er der, og i de fleste sager er skæringslinien som sagt 3 uger, særligt når man ikke har fået stillet et erstatningsprodukt til rådighed.
Det er heller ikke så meget de 3 uger, men det, at de finder en hel måned acceptabelt ;) Og det er jeg 100% sikker ikke er lovligt.
------------- http://www.twitter.com/edtwodth" rel="nofollow - Twitter: @edtwodth
|
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 14:51
db89 skrev:
Hedder det sig ikke bare at reparationen skal udføres indenfor "rimelig tid"? Og så er det jo der hvor den store diskussion kan blive hvad "rimelig tid" er.
PS: er forbrugerklagenævnet ikke bare en form for uafhængig organisation der kun kan udstede bøder eller lign, og ikke direkte kan definere reglerne/lovgivningen?
|
Jo.
Sakset fra linket ovenfor:
"Hvis en vare har en mangel, skal manglen afhjælpes eller varen ombyttes inden for ”rimelig tid”. Hvor lang tid, ”rimelig tid” er, afhænger af flere ting. Fx hvilken vare der er tale om, hvad der er galt med den, hvor besværligt det er for dig at undvære den, og om sælger har lånt dig en anden vare.
Som udgangspunkt er ”rimelig tid” nogle få uger, men sælger har i nogle tilfælde ret til at bruge længere tid. Nogle typiske eksempler på, hvornår sælger kan bruge mere end et par uger på afhjælpning eller ombytning:
- Hvis der er tale om en vare, du ikke bruger hver dag og kan undvære uden de store problemer
- Hvis der er tale om en periodisk fejl, altså en fejl som kun viser sig af og til
- Hvis det er en vare, der er lavet specielt til dig, fx skræddersyet tøj, eller en vare, du specielt har bestilt hjem
- Hvis der er tale om teknisk kompliceret produkt, som er vanskeligt at undersøge og reparere
- Hvis der skal skaffes reservedele eller lignende hjem
- Hvis sælger har lånt dig en anden vare i mellemtiden
- Hvis du på trods af manglen stadig kan bruge varen, fx mens du venter på reservedele"
Ergo: Der er ikke nogen fast regel om at 3 uger er defineret som rimelig tid. Elgiganten tilbyder vel reelt at hvis der går yderligere en uge, så kan OP få sine penge tilbage. Jeg har svært ved at se det odiøse i dén politik - specielt når der er tale om et luksusprodukt, og ikke et nødvendighedsprodukt (som f.eks. et tv eller en telefon).
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 15:05
Otto, en måneds rep. er at overskride rimeligt.
Jeg bruger den faktisk hver dag som mediacenter til at se mit video indhold på.
Jeg kontaktede hotlinien og de var enig, i dette her tilfælde er en måned slet ikke acceptabel.
Men jo, det kan variere fra sag til sag, så meget er vi enige om ;)
|
Skrevet af: Molotow
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 15:19
Jeg er helt enig i at en mdr er alt for langt tid, når der ikke stilles et andet produkt til rådighed. Og når produktet er så nyt, burde EL bare kunne sende "lortet" videre til producenten(Sony Danmark) og så give dig en ny... Hvis de havde bekymret sig om deres kunder, så var det det de havde gjort.
------------- B&O BeoVision 8-40,B&O BeoSound 1,B&O BeoSound 9000 + Airport Express B&O MX7000,Apple TV3 Tvix N1, Qnap NAS TS409Pro Panasonic DVD
|
Skrevet af: Jakabov
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 15:21
Det er jo en forfærdelig historie...
Jeg ved ikke hvad der fiskes efter, men kan jo se allerede i dit første indlæg at approachen med at "true" er blevet standard i butikkerne herhjemme. Godt man ikke er butiks-ansat længere. :-)
Som Otto skriver, de 3 uger er ikke defineret nogen stedet. Så giv dem en chance for at få lavet/ombyttet din maskine. Det ville ikke undre mig hvis der fx skete noget indenfor en uges tid. Hvis din rma-sag så går over en måned, så er vi måske over det der er acceptabel/rimelig tid og så kan jeg godt forstå at du retter henvendelse. Men husk man kommer længst med en saglig tone.
|
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 15:26
jeg fikser ikke efter noget.
Jeg gør bare opmærksom på at elgiganten finder en måneds rep. tid uden at stille et erstaningsprodukt til rådighed helt i orden.
Så er det op til den enkelte om vedkommende kan acceptere dette, ingen tvinger jo nogen til noget ;)
Og dette er jura-forummet hvor disse regler faktisk kan diskuteres ;)
|
Skrevet af: thcleaner
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 15:36
problemet med playstation 3 er at det kun er nordisk film der må lave dem og man ikke kan benytte andre værksteder for sony
|
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 15:37
det er jo selvf et problem ... men kan aldrig blive det for forbrugeren.
|
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 15:39
det er noget jeg ved for jeg har arbejdet i elgiganten og normal rep tid er mellem 7-14 dage med "normale" produkter man kan lave på andre værksteder
|
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 15:40
jeg siger bare at det er normal rep tid for en ps3 uanset hvor man køber den
|
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 15:41
bare fordi det er "normalt" er det ikke ensbetydende med at det overholder gældende lovgivning ;)
|
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 15:42
edtwodth skrev:
Det er heller ikke så meget de 3 uger, men det, at de finder en hel måned acceptabelt ;) Og det er jeg 100% sikker ikke er lovligt. |
Jeg synes du overdramatiserer forskellen på 3 og 4 uger noget...
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 15:45
Otto, der er bare helt i orden.
Sådan er vi så forskellige. Jeg synes ikke en måneds rep. tid er i orden, og det mener forbrugerklagenævnet heller ikke.
men som jeg har skrevet: det er helt op til enkelte om han/hun kan acceptere 1 mdr rep tid.
Jeg stiller bare ? ved om det overholder dansk forbrugerlovgivning at sætte 1 mdr som fast ok grænse
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 15:48
Jeg mener du lige skal klappe hesten! Mit TV var til rep i 6 uger, fordi de skulle ha' et nyt panel hjem fra Belgien
|
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 15:49
kampus, og det synes du er i orden?
Det er som sagt op til dig selv, men vil mene at det ikke overholder dansk forbrugerlovgivning.
|
Skrevet af: oldboy67
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 15:51
thcleaner skrev:
jeg siger bare at det er normal rep tid for en ps3 uanset hvor man køber den |
Hmmm ... der gik 9 uger inden jeg fik PS3'eren tilbage fra rep. - og så var det ikke engang min egen men en refurbished model
|
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 15:54
edtwodth skrev:
kampus, og det synes du er i orden?
Det er som sagt op til dig selv, men vil mene at det ikke overholder dansk forbrugerlovgivning. |
Næh, det siger jeg ikke. Men jeg vil hellere have at de laver den 100% iorden første gang, end den skal afsted igen. Det tog bl.a. så lang tid fordi de fandt en enkelt pixelfejl på det første panel de skiftede. Så her var det en fordel at de var så grundige med deres slut test
Det skal så også lige med, at sælgeren, Spar Shop, informerede mig løbende om udviklingen
|
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 15:57
jamen de må jo bare lave den inden for den tid de har til rådighed og hvis det ikke kan lade sig gøre må de give dig pengene tilbage eller give dig et nyt.
Sådan er lovgivningen, og den er til for at beskytte forbrugerne i mod netop for lange rep. tider
|
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 16:01
Jamen når definitionen på tiden er så vag, kan du ikke gøre så meget. Jeg ville nok vente 1 uge eller 2, før jeg slog i bordet
|
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 16:05
vi kan godt være enige i, at det er en vag def, men så er der jo en masse afgørelser at læne sig op ad og det er jo det forbrugerklagenævnets hotline gør, når de siger det er for lang tid.
Jeg har sagt, at jeg forventer at få min ps3 i denne uge. Så må vi se hvad der sker.
1 måned finder jeg mig ikke i og det skulle andre forbrugere heller ikke gøre, men det er som sagt helt op til den enkle.
Jeg har givet noget info og det kan man så bruge eller lade være ;)
|
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 16:13
edtwodth skrev:
Det er som sagt op til dig selv, men vil mene at det ikke overholder dansk forbrugerlovgivning. |
Jeg vil mene du tager fejl.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 16:20
Otto J skrev:
edtwodth skrev:
Jeg vil mene du tager fejl. |
så er vi enige om at være uenige ;)
|
Skrevet af: zemo
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 17:02
Det er sjovt med denne beskyttende holdning overfor butikkerne/producenterne. Folk skal bare bøje nakken og finde sig i at deres (dyrt) indkøbte produkt skal ligge på et eller andet lager, inden der er nogen der gider at tage sig af sagen. For selvfølgelig tager det ikke 3 eller 4 uger (eller 9, for den sags skyld) at lave en PS3, eller konstatere at den evt. ikke kan laves. Det kan gøres på få timer. Men butikken/producenten vil gerne have dine penge i samme øjeblik du får udleveret varen. Når varen så går i stykker, har de så både dine penge og varen i deres varetægt, er der intet hastværk længere. Jeg mener at når man har købt og betalt for en vare, og den skal på værksted, må man jo have kompensation. F.eks. 100-200 kr. pr. påbegyndte uge varen er på værksted (venter på værksted), alt efter vares pris. Den omvendte verden ville være: (I butikken) Jeg vil gerne købe den der PS3 med hjem i dag, så kommer jeg ind og betaler en gang i næste måned, jeg skal lige skaffet nogle penge først...
------------- /zemo/
|
Skrevet af: Prospect
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 17:10
Otto J skrev:
db89 skrev:
|
Jo.
Sakset fra linket ovenfor:
"Hvis en vare har en mangel, skal manglen afhjælpes eller varen ombyttes inden for ”rimelig tid”. Hvor lang tid, ”rimelig tid” er, afhænger af flere ting. Fx hvilken vare der er tale om, hvad der er galt med den, hvor besværligt det er for dig at undvære den, og om sælger har lånt dig en anden vare.
Som udgangspunkt er ”rimelig tid” nogle få uger, men sælger har i nogle tilfælde ret til at bruge længere tid. Nogle typiske eksempler på, hvornår sælger kan bruge mere end et par uger på afhjælpning eller ombytning:
- Hvis der er tale om en vare, du ikke bruger hver dag og kan undvære uden de store problemer
- Hvis der er tale om en periodisk fejl, altså en fejl som kun viser sig af og til
- Hvis det er en vare, der er lavet specielt til dig, fx skræddersyet tøj, eller en vare, du specielt har bestilt hjem
- Hvis der er tale om teknisk kompliceret produkt, som er vanskeligt at undersøge og reparere
- Hvis der skal skaffes reservedele eller lignende hjem
- Hvis sælger har lånt dig en anden vare i mellemtiden
- Hvis du på trods af manglen stadig kan bruge varen, fx mens du venter på reservedele"
Ergo: Der er ikke nogen fast regel om at 3 uger er defineret som rimelig tid. Elgiganten tilbyder vel reelt at hvis der går yderligere en uge, så kan OP få sine penge tilbage. Jeg har svært ved at se det odiøse i dén politik - specielt når der er tale om et luksusprodukt, og ikke et nødvendighedsprodukt (som f.eks. et tv eller en telefon). |
Hvad gør et TV til et nødvendighedsprodukt når en ps3 ikke er ?
|
Skrevet af: Guests
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 17:11
oldboy67 skrev:
thcleaner skrev:
Hmmm ... der gik 9 uger inden jeg fik PS3'eren tilbage fra rep. - og så var det ikke engang min egen men en refurbished model
|
Er det overhovedet lovligt? Skal du ikke have enten din vare, en ny eller pengene tilbage?
|
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 17:16
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 17:24
Prospect skrev:
|
Det er ikke noget jeg har bestemt, sådan er det bare. På samme måde, så kan du f.eks. ikke få frataget dit tv hvis du går konkurs (du kan dog dømmes til at aflevere et luksus-tv og erstatte det med et billigt). Det er en menneskeret at kunne følge med i nyhederne, og du behøver ikke have en PS3 for at kunne se TV-avisen.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: SVP03
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 17:32
Min første ps3 den store støjende døde i strømforsyningen efter 1år og 10 måneder. Det tog 4uger, men så fik jeg en ny i stedet for, de siger at 3uger er snit hos sony ps3 rep. Så vent du en uge mere, så kommer den.
------------- SVP03
|
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 17:36
SVP03 skrev:
Min første ps3 den store støjende døde i strømforsyningen efter 1år og 10 måneder. Det tog 4uger, men så fik jeg en ny i stedet for, de siger at 3uger er snit hos sony ps3 rep. Så vent du en uge mere, så kommer den.
|
Jeg har nu ikke tænkt mig at acceptere en måneds rep. ;)
Og so skrevet et par gange nu, lovgivningen ligger heller ikke op til at jeg skal acceptere det.
|
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 17:37
Otto J skrev:
Prospect skrev:
|
Det er ikke noget jeg har bestemt, sådan er det bare. På samme måde, så kan du f.eks. ikke få frataget dit tv hvis du går konkurs (du kan dog dømmes til at aflevere et luksus-tv og erstatte det med et billigt). Det er en menneskeret at kunne følge med i nyhederne, og du behøver ikke have en PS3 for at kunne se TV-avisen. |
Kommer helt an på hvor meget du bruger produktet, så igen du kan ikke bare sige det og det produkt er sådan.
Endnu et prb med def i lovgivningen
|
Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 18:22
Jeg vil opfatte få uger som 3-5 uger.
Jeg synes du er meget hurtig til at trække købelovskortet overfor butikker ?
Kunne være du skulle ændre din titel fra en frustreret forbruger til en frustrerende kunde ?
|
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 19:18
edtwodth skrev:
SVP03 skrev:
|
Og so skrevet et par gange nu, lovgivningen ligger heller ikke op til at jeg skal acceptere det. |
Kan du komme med du feks komme med et par afgørelser fra en dansk domstol eller en lovtekst der siger at 3 uger er for meget for en PS3?
PS: og nej jeg beskytter ikke El-giganten eller andre butikker, men butikkerne er desværre ikke altid herre over hvor lang tid et værksted er om at reparer et produkt, og Sony har jo åbenbart vedtaget at det kun er deres langsomme værksted der må lave dem. Måske man skulle sende skideballen videre til SONY?
|
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 19:24
PS: har lige sakset dette fra forbrugerrådets hjemmeside, og udfra det kan man vist konkludere at de ikke kan fastsætte loven, de kan kun komme med deres meninger.
"Forbrugerrådet er en uafhængig forbrugerorganisation, der varetager alle
forbrugeres interesser overfor erhvervsliv og myndigheder.
Forbrugerrådet er en paraplyorganisation, som
består af omkring 30 landsdækkende organisationer, en håndfuld lokale
forbrugergrupper og personlige medlemmer."
|
Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 19:28
zemo skrev:
Det er sjovt med denne beskyttende holdning overfor butikkerne/producenterne. Folk skal bare bøje nakken og finde sig i at deres (dyrt) indkøbte produkt skal ligge på et eller andet lager, inden der er nogen der gider at tage sig af sagen. For selvfølgelig tager det ikke 3 eller 4 uger (eller 9, for den sags skyld) at lave en PS3, eller konstatere at den evt. ikke kan laves. Det kan gøres på få timer. | Jeg synes det er mindst lige så sjovt, at fare ud med så bombastiske udtalelser, nedgørelse og fordømmelse af butikker. Det lyder som om du kender alt til den arbejdsgang der er ifm. reperationer, så hvor meget tid bruges der til f.eks. transport ? Og der sidder selvfølgelig een reperatør klar for hvert apparat der bliver solgt, så der garanteret ikke er nogen ekspeditionstid...
zemo skrev:
Men butikken/producenten vil gerne have dine penge i samme øjeblik du får udleveret varen. Når varen så går i stykker, har de så både dine penge og varen i deres varetægt, er der intet hastværk længere. Jeg mener at når man har købt og betalt for en vare, og den skal på værksted, må man jo have kompensation. F.eks. 100-200 kr. pr. påbegyndte uge varen er på værksted (venter på værksted), alt efter vares pris. Den omvendte verden ville være: (I butikken) Jeg vil gerne købe den der PS3 med hjem i dag, så kommer jeg ind og betaler en gang i næste måned, jeg skal lige skaffet nogle penge først... | Jeg kan godt se din smiley, men overhovedet ikke følge din "logik" ? Men du kan jo sagtens lave sådan en aftale, det hedder afbetaling
------------- mvh Jesper \
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't - Douglas Adams
|
Skrevet af: renenielsen
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 19:34
edtwodth skrev:
SVP03 skrev:
|
Og so skrevet et par gange nu, lovgivningen ligger heller ikke op til at jeg skal acceptere det. |
Domme, der afgør, at 3 uger er max tid, må du gerne frembringe på dette tidspunkt, alt andet virker useriøst, når nu du har helt styr på fakta i disse.
------------- LG 55LA860W (DIGI-TV) Sony BDP-S580 Sony STR-DH520 Humax iCord Mini (HD+/Fransat) Apple TV3 (Rental)
|
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 19:45
Det er ikke forbrugerrådet der har sagt at en måned er for lang det er forbrug.dk's hotline, altså en off instans.
Det er dem der har sagt det med de 3 uger og jeg har selv en gl sag som jeg vandt jeg kan henvise til.
|
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 19:49
og så er der en update til sagen:
Elgiganten er åbenbart kommet på andre tanker, for da jeg er inde at kigge på min sag her lige før kl. 18 har de opdateret den til at jeg kan hente min ps3 i butikken.
Da jeg kommer der ud viser det sig at det er en ny maskine.
Tak for det.
Men .... og der er et men.
jeg indleverede min ps3 fordi den ikke ville spytte en disk ud, uncharted 3, som sad fast i drevet og inden da havde den hakket vildt.
Men da jeg afhenter ps3'en vil de ikke kendes ved, at der skulle være en disk, selv om det stod på indleveringssedlen, så sagen er desværre ikke slut endnu :(
|
Skrevet af: Czuba
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 19:52
Jeg kan da godt forstå at de ikke ville udlevere Uncharted 3, det vil jeg også gerne have fat i!:)
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=102387&title=czubas-setup - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=102387&title=czubas-setup
|
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 19:57
Czuba skrev:
Jeg kan da godt forstå at de ikke ville udlevere Uncharted 3, det vil jeg også gerne have fat i!:) |
Ha ha ups - mente selvf uncharted 2
|
Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 20:05
Hans j skrev:
Kunne være du skulle ændre din titel fra en frustreret forbruger til en frustrerende kunde ? |
|
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 20:05
quarkir skrev:
Det lyder som om du kender alt til den arbejdsgang der er ifm. reperationer, så hvor meget tid bruges der til f.eks. transport ? Og der sidder selvfølgelig een reperatør klar for hvert apparat der bliver solgt, så der garanteret ikke er nogen ekspeditionstid...
|
Nej, jeg kender intet til arbejdsgangen og er egentlig også ligeglad. Men ved selvfølgelig godt at der ikke sidder en reparatør klar til at lave min ting med det samme.
Det jeg mener, er bare at når det som for trådstarter tager en måned at få lavet en næsten ny ting, så kan vi vel godt blive enige om at der så rigeligt er gået tid til transport og fremskaffelse af evt. dele.
Som forbruger har du overhovedet ingen sanktionsmuligheder overfor butikken, du er fuldstændig i deres vold, og forgodtbefindende. De har ingen interesse i at skynde sig med noget, de taber jo ingen penge på det.
Forbrugeren har betalt fuld pris for et fuldt funktionelt produkt. Når det så går i stykker, lider han jo dobbelt tab. Pengene er betalt, og han har ikke varen.
Min pointe med at tilbagebetale penge til kunden indtil varen er repareret, kunne være med til at nedbringe disse vanvittige*) reparationstider.
Min sidste linie, som du åbenbart ikke forstod, har egentlig ikke noget med ovenstående at gøre. Jeg prøvede bare at skabe et billede af den omvendte verden:
Jeg står i Elgiganten og vil gerne købe et tv. Jeg vil gerne have det med, med det samme. Jeg har ingen penge, men vil komme og betale engang når jeg synes (måske om tre uger, men der kan da godt gå længere tid)...
(Og nej vi snakker ikke afbetaling, for så betaler jeg jo dobbelt pris. Jeg vil jo bare have varen, som så bevirker at butikken lider et tab, indtil jeg får betalt.)
*) Jeg tillader mig at kalde det for vanvittige reparationstider, fordi jeg mener at man indenfor en uge burde kunne reparere produktet, eller bytte til nyt. Hvis man ikke kunne opfylde det krav, skulle man have pengene tilbage. Det er jo ikke 23 måneder gammelt.
------------- /zemo/
|
Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 20:07
edtwodth skrev:
Da jeg kommer der ud viser det sig at det er en ny maskine. |
Det er det svjv. altid med PS3.
|
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 20:18
zemo skrev:
quarkir skrev:
Det lyder som om du kender alt til den arbejdsgang der er ifm. reperationer, så hvor meget tid bruges der til f.eks. transport ? Og der sidder selvfølgelig een reperatør klar for hvert apparat der bliver solgt, så der garanteret ikke er nogen ekspeditionstid...
|
Nej, jeg kender intet til arbejdsgangen og er egentlig også ligeglad. Men ved selvfølgelig godt at der ikke sidder en reparatør klar til at lave min ting med det samme. | Fint nok, jeg ville bare sikre mig at du brokkede dig uden at kende interne fakta, vi andre ikke kender.
zemo skrev:
Det jeg mener, er bare at når det som for trådstarter tager en måned at få lavet en næsten ny ting, så kan vi vel godt blive enige om at der så rigeligt er gået tid til transport og fremskaffelse af evt. dele.
| Måske, jeg ved ikke hvordan de håndterer tingene. Men jeg ved da at nogen butikker kun får afhentet/leveret rep. 1 eller 2 gange om ugen.
zemo skrev:
Som forbruger har du overhovedet ingen sanktionsmuligheder overfor butikken, du er fuldstændig i deres vold, og forgodtbefindende. De har ingen interesse i at skynde sig med noget, de taber jo ingen penge på det. |
Det har de da, det hedder service og rygte.
zemo skrev:
Forbrugeren har betalt fuld pris for et fuldt funktionelt produkt. Når det så går i stykker, lider han jo dobbelt tab. Pengene er betalt, og han har ikke varen. |
Enig, men OP har jo netop valgt at købe i Elgiganten for at minimere prisen, det er jo hans valg, både samme måde som det er EGs valg at deres rep.tider er som de er.
zemo skrev:
Min pointe med at tilbagebetale penge til kunden indtil varen er repareret, kunne være med til at nedbringe disse vanvittige*) reparationstider.
Min sidste linie, som du åbenbart ikke forstod, har egentlig ikke noget med ovenstående at gøre. Jeg prøvede bare at skabe et billede af den omvendte verden:
| Jo, jeg forstod den glimrende, men mener at den er dybt urimelig.
zemo skrev:
[QUOTE=quarkir] Jeg står i Elgiganten og vil gerne købe et tv. Jeg vil gerne have det med, med det samme. Jeg har ingen penge, men vil komme og betale engang når jeg synes (måske om tre uger, men der kan da godt gå længere tid)...
(Og nej vi snakker ikke afbetaling, for så betaler jeg jo dobbelt pris. Jeg vil jo bare have varen, som så bevirker at butikken lider et tab, indtil jeg får betalt.)
*) Jeg tillader mig at kalde det for vanvittige reparationstider, fordi jeg mener at man indenfor en uge burde kunne reparere produktet, eller bytte til nyt. Hvis man ikke kunne opfylde det krav, skulle man have pengene tilbage. Det er jo ikke 23 måneder gammelt.
| Tjah, den var jo 2 måneder og så siger reglerne at den ikke er død ved ankomsten og man derved ikke har noget krav om direkte ombytning. Din mening om hvilke rep. tider der er vanvittige, har du lov at have, jeg er ikke enig.
Grundlæggende forstår jeg ikke dit ønske om at straffe butikken.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't - Douglas Adams
|
Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 20:25
db89 skrev:
PS: har lige sakset dette fra forbrugerrådets hjemmeside, og udfra det kan man vist konkludere at de ikke kan fastsætte loven, de kan kun komme med deres meninger.
"Forbrugerrådet er en uafhængig forbrugerorganisation, der varetager alle
forbrugeres interesser overfor erhvervsliv og myndigheder.
Forbrugerrådet er en paraplyorganisation, som
består af omkring 30 landsdækkende organisationer, en håndfuld lokale
forbrugergrupper og personlige medlemmer."
|
Edtwood henviste i sit første indlæg til en afgørelse i Forbrugerklagenævnet, ikke Forbrugerrådet.
Afgørelser i Forbrugerklagenævnet har en pæn vægt, selv om de ikke er domme. Der sidder blandt andet dommere fra landsretterne og Højesteret i Forbrugerklagenævnet, og en indklaget butik er ved lov forpligtet til enten at følge nævnets afgørelse eller indbringe den for en rigtig domstol.
Når det er sagt, er de 3 uger fra een afgørelse naturligvis ikke en fast målestok, som man kan overføre til andre sager uden at kigge på de konkrete omstændigheder.
Jeg er dog fristet til at mene, at den acceptable reparationstid for PS3 måske kan være KORTERE, når der ikke er tale om reparation men kun ombytning til en tilsvarende, som kan rives ned fra hylden og sendes.
|
Skrevet af: thor-thor
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 20:38
I andre tilfælde har 4-6 uger så vidt jeg ved være "rimelig tid" for rep. af fladskærme, ved selvfølgelig ikke om PS3 er anderledes. Men at en hotline medarbejder siger noget er jo ikke ensbetydende med at det nødvendigvis er den evige sandhed.
Derudover er det jo ikke første gang at den "frustrerede forbruger" bliver udsat for en "total urimelig behandling" (og er klar til at forfølge sagen med stor nidkærhed, helt ned i deltaljen)
|
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 20:45
thor-thor skrev:
I andre tilfælde har 4-6 uger så vidt jeg ved være "rimelig tid" for rep. af fladskærme, ved selvfølgelig ikke om PS3 er anderledes. Men at en hotline medarbejder siger noget er jo ikke ensbetydende med at det nødvendigvis er den evige sandhed.
Derudover er det jo ikke første gang at den "frustrerede forbruger" bliver udsat for en "total urimelig behandling" (og er klar til at forfølge sagen med stor nidkærhed, helt ned i deltaljen) |
Og så vidt jeg kan huske vandt jeg den sag ... ;)
Hvorfor gå efter manden i stedet for sagen?
Når der er en lovgivning som skal beskytte forbrugerne hvorfor så ikke bruge den?
|
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 20:52
Den ene sag du har vundet, er vist ikke eneste gang du har brokket dig.
Ved ikke om jeg går efter manden, men med de indlæg du tidligere har skrevet sidder jeg nok med en fornemmelse af at du er 110% klar til at følge dig dårligt behandlet....
|
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 20:58
thor-thor skrev:
Ved ikke om jeg går efter manden, men med de indlæg du tidligere har skrevet sidder jeg nok med en fornemmelse af at du er 110% klar til at følge dig dårligt behandlet.... |
ja, jeg brokker mig hvis jeg mener jeg er blevet dårligt behandlet, skal man bare lukke kæften og gemme sig i et hjørne?
Ok, men du mener åbenbart det er vigtigere at diskutere min person end diskutere lovgivningen ... fair nok men det gider jeg ikke deltage i.
|
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 21:00
quarkir skrev:
zemo skrev:
Jeg prøvede bare at skabe et billede af den omvendte verden:
| Jo, jeg forstod den glimrende, men mener at den er dybt urimelig. |
Går ud fra du mener urimelig for butikken. Men ikke for kunden?
zemo skrev:
quarkir skrev:
Jeg står i Elgiganten og vil gerne købe et tv. Jeg vil gerne have det med, med det samme. Jeg har ingen penge, men vil komme og betale engang når jeg synes (måske om tre uger, men der kan da godt gå længere tid)...
| Tjah, den var jo 2 måneder og så siger reglerne at den ikke er død ved ankomsten og man derved ikke har noget krav om direkte ombytning. Din mening om hvilke rep. tider der er vanvittige, har du lov at have, jeg er ikke enig.
Grundlæggende forstår jeg ikke dit ønske om at straffe butikken. |
Jeg mener heller det er at straffe butikken, at denne skal bære det tab det er for kunden, at undvære et produkt i længere tid. (og det er vel heller ikke i sidste ende butikken, men producenten af produktet der yder garantien? Igen noget internt, der er ligegyldigt for kunden)
Det skal så også siges at der bestemt findes butikker der er meget pligtopfyldende og servicemindede, fx. en mobilbutik som straks stillede en erstatningstelefon til rådighed for mig da jeg indleverede en mobil til reparation.
------------- /zemo/
|
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 21:09
edtwodth skrev:
thor-thor skrev:
Ved ikke om jeg går efter manden, men med de indlæg du tidligere har skrevet sidder jeg nok med en fornemmelse af at du er 110% klar til at følge dig dårligt behandlet.... |
ja, jeg brokker mig hvis jeg mener jeg er blevet dårligt behandlet, skal man bare lukke kæften og gemme sig i et hjørne?
Ok, men du mener åbenbart det er vigtigere at diskutere min person end diskutere lovgivningen ... fair nok men det gider jeg ikke deltage i. |
Nej, jeg behøver ikke at diskutere personen. Men ens indtryk af om en klage er berettiget, afhænger af om om vedkommende virker som om han føler sig kronisk dårligt behandlet.
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 6
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 21:11
Helt ærligt, hvad snakker du om. 3 uger eller en måned er sgu da ikke for lang tid. Det er da den tid det tager at fejlsøge et apparat. Nu er det jo ikke kun dit som skal repareres.
PS. Har en kammerat der havde sin Lexicon MC12 til reparation i 6mdr. i USA. Det er urimelig tid, men 1 måned - COME ON altså.
|
Skrevet af: Simon, TC
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 21:30
edtwodth skrev:
Bare til orientering:
Jeg har haft en 2 mdr gammel ps3 til rep. hos elgiganten. Den har nu været hos dem i 3 uger og jeg kontaktede dem derfor for at give dem indtil i morgen ellers ville jeg have pengene tilbage eller en ny maskine.
"Da den har været afsted i under en måned er der desværre ikke grundlag for at give pengene retur"
Som jeg ser det, er det i direkte strid med dansk forbrugerlovgivning? (ved godt der ikke direkte står 3 uger, men fra en tidligere sag i forbrugerklagenævnet ved jeg at der regnes med 3 uger som maks, særligt når man ikke får stillet et andet prd til rådighed)
Normalt ville man få info om forløbet af rep. på deres website... men problemet er bare at de ikke opdaterer siden ...
Lidt læsning om reklamation og dine rettigheder http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/afhjaelpning?tc=2F263CD4584F4162825E9C834FBBFD5B - http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/afhjaelpning?tc=2F263CD4584F4162825E9C834FBBFD5B
|
Hvor mange reparationssager har du haft i forbindelse med diverse (elektronik)produkter og i hvor mange af tilfældene har du følt dig uretfærdigt behandlet pga. reparationstid mv. ?
Jeg kan self. huske den du havde i TC, så havde du en hos TDC (YouSee) og nu denne. Rent statistisk må du være en meget uheldig herre?
------------- Tape Connection MKII
|
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 21:42
zemo skrev:
Jeg mener at når man har købt og betalt for en vare, og den skal på værksted, må man jo have kompensation. F.eks. 100-200 kr. pr. påbegyndte uge varen er på værksted (venter på værksted), alt efter vares pris.
|
Jeg har sjovt nok samme holdning til kunder der indleverer apparater til reparation, fordi de tror apparatet er i stykker men blot har undladt at læse manualen og sætte sig ind i det 10000kr's produkt de har købt. Det kunne man jo passende fakturere pr. time. En bonus ved at nedbringe det problem, ville være kortere reparationstider, for de produkter der rent faktisk _er_ i stykker.
|
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 21:45
Simon, TC skrev:
edtwodth skrev:
Bare til orientering:
|
Hvor mange reparationssager har du haft i forbindelse med diverse (elektronik)produkter og i hvor mange af tilfældene har du følt dig uretfærdigt behandlet pga. reparationstid mv. ?
Jeg kan self. huske den du havde i TC, så havde du en hos TDC (YouSee) og nu denne. Rent statistisk må du være en meget uheldig herre? |
Simon,
jeg har haft en ... og det var den jeg vandt over jer. Beklager rønnebærrene er blevet lidt sur efter det ...
|
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 21:53
edtwodth skrev:
Simon, TC skrev:
edtwodth skrev:
Bare til orientering:
|
Jeg kan self. huske den du havde i TC, så havde du en hos TDC (YouSee) og nu denne. Rent statistisk må du være en meget uheldig herre? |
Simon,
jeg har haft en ... og det var den jeg vandt over jer. Beklager rønnebærrene er blevet lidt sur efter det ... |
Det har ikke noget at gøre med sure frugter - Jeg har ikke nogen personlig holdning til den sag med dit TV. Du har ikke vundet en sag over mig, men min tidligere arbejdsgiver og jeg gider egentlig ikke kommentere den yderligere. Jeg er dog ret sikker på at du på din forbrugerretssikkerhedsblog (eller hvad den nu hed) at du havde en del indlæg omkring en YouSee DVB-C boks, du også brokkede dig over. Så jeg forsøger blot at finde ud af om du 3 af 3 gange du har klaget over et produkt, rent faktisk har følt dig uretfærdigt behandlet? - Det ville da være en skidt statistik, må man sige. Det kan da også være du bare er vildt meget uheldig?
|
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 22:02
jeg havde et problem med TDC der tog 6 måneder om at lev en ny boks og 8 måneder om at betale mig nogen penge tilbage, men den røg ikke i forbrugerklagenævnet. Men det skulle jeg måske også bare have fundet mig i?
Jeg har haft disse 3 sager du nævner, men jeg har købt masser af elektronik og alt muligt andet, så min klageprocent er vel under en promille ...
Men det er da også alt for meget, det kan jeg da godt se ....
|
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 22:06
Ikke fordi jeg føler jeg skal forklare mig men:
Jeg har haft andet udstyr mv til rep. uden at brokke mig. Enten er rep. sket hurtigt eler også har jeg fået en ordentlig forklaring og information af butikken.
Når jeg oplever en positiv kundeservice skriver jeg også om det.
Se nu bort fra personen og se på den enkelte sag, men det er åbenbart meget svært for nogen ...
|
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 22:14
Ja, det er da bare godt hvis du kun har haft tre klagesager - Det jeg gerne vil vide, er om det er ud af tre reparationssager i det hele taget? - Det er så bare dér jeg må konstatere at du er meget uheldigt, hvis du 100% ud af dine reparationssager, har følt dig nødsaget til at klage.
Hvis man Googler 'edtwodth' så kommer der en hel masse brok over alt fra fedmeprogrammer på DR1, TV2 der er i lommen på YouSee og ustabile servere hos Surftown, så jeg prøver bare at danne mig et billede af, hvordan man kan være så uheldig, blive så dårligt behandlet og bruge så meget negativ energi på nettet og så stadig være så positiv en person som du er?
|
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 22:20
Simon, TC skrev:
Ja, det er da bare godt hvis du kun har haft tre klagesager - Det jeg gerne vil vide, er om det er ud af tre reparationssager i det hele taget? - Det er så bare dér jeg må konstatere at du er meget uheldigt, hvis du 100% ud af dine reparationssager, har følt dig nødsaget til at klage.
Hvis man Googler 'edtwodth' så kommer der en hel masse brok over alt fra fedmeprogrammer på DR1, TV2 der er i lommen på YouSee og ustabile servere hos Surftown, så jeg prøver bare at danne mig et billede af, hvordan man kan være så uheldig, blive så dårligt behandlet og bruge så meget negativ energi på nettet og så stadig være så positiv en person som du er? |
Læs nu hvad jeg skriver:
"Jeg har haft andet udstyr mv til rep. uden at brokke mig. Enten er rep. sket hurtigt eler også har jeg fået en ordentlig forklaring og information af butikken."
Jeg er typen der giver udtryk for mine holdninger og opfattelser af forskellige ting jeg selv har inde på livet. Bl.a. på mine blogs.
Og når en blog hedder enfrustreretforbruger.dk er det da heller ikke underligt at de fleste indlæg handler om dårlige oplevelser ....
Hvis du ikke gider at læse dette kan du jo lade være ... så vidt jeg ved er der ytringsfrihed i det her land...
Hvorfor ikke give sine erfaringer videre? det er helt op til folk selv om de vil bruge dem.
Igen: hvorfor ikke diskuttere lovgivningen i stedet for personen ...
|
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 22:21
edtwodth skrev:
Simon, TC skrev:
Hvis man Googler 'edtwodth' så kommer der en hel masse brok over alt fra fedmeprogrammer på DR1, TV2 der er i lommen på YouSee og ustabile servere hos Surftown, så jeg prøver bare at danne mig et billede af, hvordan man kan være så uheldig, blive så dårligt behandlet og bruge så meget negativ energi på nettet og så stadig være så positiv en person som du er? |
Læs nu hvad jeg skriver:
"Jeg har haft andet udstyr mv til rep. uden at brokke mig. Enten er rep. sket hurtigt eler også har jeg fået en ordentlig forklaring og information af butikken."
|
Jeg beklager dybt at jeg formastede mig til at svare på dit første indlæg alt imens du lavede et nyt.
|
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 22:22
Simon, nu er det igen lykkedes dig at afsporer en diskussion om forbrugerettigheder, der er set før her og på andre forums ..
Tag nu og diskuterer lovgivningen i stedet for personen.
|
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 22:24
@simon
har på fornemmelsen at det eneste du er ude på er at afspore tråden så den enten bliver lukket eller at diskussionen om forbrugerrettigheder forsvinder helt væk. Du er åbenbart ikke meget for rettigheder til forbrugerne?
|
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 23:15
edtwodth skrev:
Simon, nu er det igen lykkedes dig at afsporer en diskussion om forbrugerettigheder, der er set før her og på andre forums..
Tag nu og diskuterer lovgivningen i stedet for personen.
@simon
har på fornemmelsen at det eneste du er ude på er at afspore tråden så den enten bliver lukket eller at diskussionen om forbrugerrettigheder forsvinder helt væk. Du er åbenbart ikke meget for rettigheder til forbrugerne? | Jeg går da også ind for rettigheder til forbrugerene. Men hermed mener jeg fornuftige rettigheder til fornuftige brugere.
Og da du selv indleder denne tråd med "Blot til oplysning" for derefter at skifte direkte over til at mene, at Elgiganten overtræder dansk forbrugerlovgivning, baseret på en formodning om at det er 3 uger der er grænsen, er det da lidt svært ikke at se det som brok ?!?
Og jeg kan heller ikke følge dig i din mening om at en PS3 er et nødvendigsprodukt, blot fordi du har valgt at bruge den som mediecenter.
|
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 23:48
edtwodth skrev:
@simon
har på fornemmelsen at det eneste du er ude på er at afspore tråden så den enten bliver lukket eller at diskussionen om forbrugerrettigheder forsvinder helt væk. Du er åbenbart ikke meget for rettigheder til forbrugerne? |
Nu synes jeg ikke du ved nok om mig, til at du kan drage konklusioner på hvorvidt jeg er for eller imod rettigheder til forbrugere men jeg kan da afsløre så meget, at selv om jeg arbejder i en butik, er jeg altså også forbruger i alle andre henseender.
Jo, jeg har faktisk også oplevet nogle trælse sager mht. reparationer og des lige, men det er _altid_ lykkedes mig at nå en fornuftig afklaring uden at starte et website om det, indgive klager for forbrugerklagenævnet eller skrive indlæg på diverse fora hver gang jeg synes det ikke går min vej. Kommunikation går to veje og det har jeg da førstehåndsindtryk af ikke er din tilgang til det.
Jo, min personlige mening er at du er på et korstog mod alle der ikke danser efter din pibe og dine indlæg er Ekstra Bladet værdige.
Hvis moderatorer mener mine indlæg ikke hører hjemme i tråden, er de velkommen til at slette dem. Du kommer konstant med udmelding om at man ikke skal gå efter manden, men du er så selviscenesættende at det er umuligt ikke at inddrage din person i diskussionen.
At du så bruger TO indlæg på at konkludere at JEG udelukkende er ude på at afspore debatten, undlader jeg at kommentere yderligere på.
|
Skrevet den: 10-Marts-2011 kl. 23:58
For lige at vende tilbage til emnet, så hænger det altså uløseligt sammen at masseforbrugervarer som fladskærme, blu-ray afspillere, bærbare PC'er mv. bliver solgt billigere og billigere med mindre og mindre avance og det er altså avancen der skal være med til at dække serviceomkostningerne når tingene går i stykker. Hvis kunderne vælger at handle det billigste sted, er der også en risiko for et eftersalgsservicen her er markant dårligere end andre steder. Lavere priser er for de fleste forbrugere - her og nu - en god ting, men på længere sigt kommer det tilbage og bider dem i røven.
|
Skrevet af: kena
Skrevet den: 11-Marts-2011 kl. 00:11
Det er berigende for forum som disse at branchemedlemmer ønsker at deltage diskussionen. Rigtig mange gange har jeg på den måde fået løsninger på problemer eller er i det hele taget blevet klogere på et bestemt punkt.
Omvendt falder det også dobbelt hårdt tilbage på det branchemedlem, der træder ved siden af. Simon, TC formår ikke at forholde sig til diskussionen, men går efter personen. Hvis man er uenig, må det da være muligt at imødegå dette ved at diskutere indholdet, og ikke personen. I den her situation er det Tapeconnection, der for mig kommer til at forekomme useriøse. Det på trods af at Otto fra TC har opponeret på visse af edwodts udsagn på saglig vis.
|
Skrevet den: 11-Marts-2011 kl. 00:11
Kunne I to ikke standse jeres indbyrdes strid.
Jeg synes da, at det er meget mere interessant at diskutere, om det er rimeligt at skulle vente en måned på, at en defekt vare bliver ombyttet til en brugt, tilsvarende vare, der fungerer.
Det er sådan jeg efter læsning af denne tråd har forstået den danske reparationspraksis for PS3, og det lyder da lidt ude i skoven. Andre værksteder kan fejlsøge og reparere et elektronikprodukt inden for 3 uger, men PS3-importøren forlanger en måned til at foretage en simpel ombytning.
|
Skrevet den: 11-Marts-2011 kl. 00:16
Simon, TC skrev:
Hvis kunderne vælger at handle det billigste sted, er der også en risiko for et eftersalgsservicen her er markant dårligere end andre steder. |
Så er det jo godt, at vi har lovgivning, der sætter bundgrænsen for service.
For du mener vel ikke, at man ikke har lov at diskutere, om lovens krav til service er overholdt, hvis man har købt varen billigt?
|
Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 11-Marts-2011 kl. 00:44
Er det stadig Metronome der står for Playstation?
I så fald finder mener jeg 3 ugers ventetid er vel lang tid.
Jeg fik i sin tid min Playstation 2 byttet 4-5 gange. Første gang blev den sendt ind, og en uge efter kunne jeg afhente en ny i den lokale Kvickly hvor den var købt for 2500 kr. De efterfølgende gange fik jeg en ny så snart jeg afleverede den defekte.
|
Skrevet af: Fnulder
Skrevet den: 11-Marts-2011 kl. 01:32
Simon, TC skrev:
zemo skrev:
Jeg mener at når man har købt og betalt for en vare, og den skal på værksted, må man jo have kompensation. F.eks. 100-200 kr. pr. påbegyndte uge varen er på værksted (venter på værksted), alt efter vares pris.
|
Jeg har sjovt nok samme holdning til kunder der indleverer apparater til reparation, fordi de tror apparatet er i stykker men blot har undladt at læse manualen og sætte sig ind i det 10000kr's produkt de har købt. Det kunne man jo passende fakturere pr. time. En bonus ved at nedbringe det problem, ville være kortere reparationstider, for de produkter der rent faktisk _er_ i stykker. |
kaizer skrev:
|
Hvordan kan valget af værksted nu pludselig være afgørende for hvor lang tid en rep. burde være???
|
Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 11-Marts-2011 kl. 08:32
Fnulder skrev:
kaizer skrev:
|
Hvordan kan valget af værksted nu pludselig være afgørende for hvor lang tid en rep. burde være??? |
Metronome er ikke et værksted; det er/var distributøren og min erfaring med dem er at de blot byttede varen i stedet for at forøge at reparere den.
|
Skrevet den: 11-Marts-2011 kl. 10:09
Allan Olesen skrev:
Simon, TC skrev:
Hvis kunderne vælger at handle det billigste sted, er der også en risiko for et eftersalgsservicen her er markant dårligere end andre steder. |
For du mener vel ikke, at man ikke har lov at diskutere, om lovens krav til service er overholdt, hvis man har købt varen billigt?
|
På ingen måde. Jeg pointerer blot at de to ting hænger uløseligt sammen og at der på trods af købeloven, altså ER større risiko for dårlig eftersalgsservice.
|
Skrevet den: 11-Marts-2011 kl. 10:16
kena skrev:
Det er berigende for forum som disse at branchemedlemmer ønsker at deltage diskussionen. Rigtig mange gange har jeg på den måde fået løsninger på problemer eller er i det hele taget blevet klogere på et bestemt punkt.
Omvendt falder det også dobbelt hårdt tilbage på det branchemedlem, der træder ved siden af. Simon, TC formår ikke at forholde sig til diskussionen, men går efter personen. Hvis man er uenig, må det da være muligt at imødegå dette ved at diskutere indholdet, og ikke personen. I den her situation er det Tapeconnection, der for mig kommer til at forekomme useriøse. Det på trods af at Otto fra TC har opponeret på visse af edwodts udsagn på saglig vis. |
Man skal jo også kunne formå at skille min personlige holdning, fra min arbejdsplads. Nu er det jo sådan indrettet at jeg _skal_ angive min tilknytning til branchen og desværre ikke kan gemme mig bag et alias. I mit tilfælde, vil jeg så sige 'gå efter personen og ikke hans arbejdsplads'
|
Skrevet af: PerW
Skrevet den: 11-Marts-2011 kl. 10:16
Simon, TC skrev:
[QUOTE=Allan Olesen] [QUOTE=Simon, TC]Hvis kunderne vælger at handle det billigste sted, er der også en risiko for et eftersalgsservicen her er markant dårligere end andre steder.
På ingen måde. Jeg pointerer blot at de to ting hænger uløseligt sammen og at der på trods af købeloven, altså ER større risiko for dårlig eftersalgsservice.
|
Det er så bare ikke altid det er Elgiganten der er sløv og så hjælper det INTET, at handle et sted, hvor varen er dyrer.
Jeg kan oplyse at jeg lige har haft min robot støvsuger til rep hos Elgiganten. Den kom retur inden der var gået 8 dage. Så det er da Service der vil noget.
|
Skrevet af: kena
Skrevet den: 11-Marts-2011 kl. 10:34
Simon, TC skrev:
kena skrev:
Omvendt falder det også dobbelt hårdt tilbage på det branchemedlem, der træder ved siden af. Simon, TC formår ikke at forholde sig til diskussionen, men går efter personen. Hvis man er uenig, må det da være muligt at imødegå dette ved at diskutere indholdet, og ikke personen. I den her situation er det Tapeconnection, der for mig kommer til at forekomme useriøse. Det på trods af at Otto fra TC har opponeret på visse af edwodts udsagn på saglig vis. |
Man skal jo også kunne formå at skille min personlige holdning, fra min arbejdsplads. Nu er det jo sådan indrettet at jeg _skal_ angive min tilknytning til branchen og desværre ikke kan gemme mig bag et alias. I mit tilfælde, vil jeg så sige 'gå efter personen og ikke hans arbejdsplads' |
Hej Simon. At du står med TC i dit brugernavn associerer dig med Tapeconnection, uretfærdigt eller ej. Jeg har som sagt stor respekt for at I branchefolk deltager i debatten, men efter min mening må I holde ekstra igen i debatter og i hvert fald slet ikke gå ind i persondiskussioner.
Personligt kan jeg godt lide Tapeconnection (både vers. 1 & 2) og købte mit første rigtige anlæg i butikken på Jægersborgsgade tilbage i 1994. Et anlæg der bare fungerede og først blev pensioneret for 2 år siden.
Mht til alias, så er jeg nok lettere paranoid og ønsker ikke at mit navn og adresse skal stå her eller andre steder på nettet. Når jeg handler her på forum udveksler jeg dog naturligvis navn og adresse med den anden part.
|
Skrevet af: KillBoxOne
Skrevet den: 11-Marts-2011 kl. 10:45
hva havde du selv regnet med at der skulle gå af tid ??
der kan jo være mange årsager til at sagen trækker i langdrag, og det er jo ikke sikkert at El-giganten har skylden i dette - tænker her på transportør og værksted der skal udføre arbejdet
------------- Panasonic TH-50PZ800 Epson TW3200, Hivilux TX 120" Panasonic DMP-BDT 110 Onkyo NX-NR609 DALI Concept 8 DALI Concept CT DALI Concept 2 DALI IKON SUB Harmony One
|
Skrevet den: 11-Marts-2011 kl. 10:46
3 uger max.
Hvad butikken har af problemer med værksted mv, kan aldrig blive kundens problem iflg lovgivningen
|
Skrevet af: Jakabov
Skrevet den: 11-Marts-2011 kl. 11:01
Næ men gik der ikke også 3 uger eller? Skal overskriften ikke ændres til at Elgiganten yder god service indenfor lovgivningens rammer?
|
Skrevet af: oldboy67
Skrevet den: 11-Marts-2011 kl. 11:08
donfrankie skrev:
oldboy67 skrev:
thcleaner skrev:
|
Er det overhovedet lovligt? Skal du ikke have enten din vare, en ny eller pengene tilbage?
|
Joeh, jeg var nok alt for large - men ville bare gerne have den tilbage !
|
Skrevet af: KillBoxOne
Skrevet den: 11-Marts-2011 kl. 11:13
edtwodth skrev:
3 uger max.
Hvad butikken har af problemer med værksted mv, kan aldrig blive kundens problem iflg lovgivningen |
kan ikke rigtigt se formålet med dit indlæg -
er det for at svine elgiganten eller hvorfor ?
som Jakabov også skriver, fik du jo en ny maskine inden 3 uger
------------- Panasonic TH-50PZ800 Epson TW3200, Hivilux TX 120" Panasonic DMP-BDT 110 Onkyo NX-NR609 DALI Concept 8 DALI Concept CT DALI Concept 2 DALI IKON SUB Harmony One
|
Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 11-Marts-2011 kl. 11:32
edtwodth skrev:
3 uger max. |
Det er jo din definition....
------------- Lars B
DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
|
Skrevet den: 11-Marts-2011 kl. 12:08
Allan Olesen skrev:
|
Nu ordkløver jeg nok noget, men der findes ikke noget lovkrav om "service". "Service" er per definition alt dét du får som du ikke har lovmæssigt krav på. Reklamationsret er ikke en service, det er en del af din vare. Så ja selvfølgelig skal man forlange at lovens krav overholdes, uanset prisen på varen. Der er så ikke helt enighed hér om hvad lovens krav indebærer, det er vel dét der er diskussionen. Hvis man jagter billigste pris, så bør man forvente at man ikke får noget som helst udover lovens krav. Og nok så interessant, hvis man er firkantet omkring at tvinge butikkerne til at holde lovens krav, så bliver butikken som regel tilsvarende firkantet omkring hvad de tilbyder kunderne - og omvendt. Butikker får de kunder de gør sig fortjent til, og kunder får de butikker de gør sig fortjent til.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 11-Marts-2011 kl. 12:20
Det jeg reagerede på vat at elgiganten skrev til mig at de ikke ville reagere før der var gået en måned, altså min. 4 uger.
Så nej jeg ændre ikke overskriften ;)
Og nej, det er ikke min def. mht til de 3 uger. Der er forbrugerklagenævnets hotline (baseret på afgørelser i forbrugerklagenævnet).
Men har selv haft en sag jeg vandt, hvor 3 uger blev set som skæringslinien, særligt når man ikke får stillet erstatningsprodukt til rådighed i perioden.
Og om en vare er billig eller ej, skal overhovedet ikke have nogen betydning for længden af rep. perioden.
Der står intet sted i købeloven at fordi en vare er billigere skal man forvente dårligere reklamationservice ;) Eller at en dyrere varer skal give bedre reklamationservice for den sags skyld. reklamation er reklamation og skal overholde lovgivningen ;) hverken mere eller mindre (men hvis butikken vil gøre det bedre end loven foreskriver så helt fint ;)
Go weekend til alle
|
Skrevet den: 11-Marts-2011 kl. 12:26
edtwodth skrev:
Og nej, det er ikke min def. mht til de 3 uger. Der er forbrugerklagenævnets hotline (baseret på afgørelser i forbrugerklagenævnet).
|
Problemet er at du blander lovgivning og forbrugerklagenævnet og tidligere afgørelser sammen.
Lovmæssigt står der ingen steder at 3 uger er for meget for reparation af en Playstation 3!
------------- Lars B
DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
|
Skrevet den: 11-Marts-2011 kl. 12:34
nej jeg blander ikke de 2 ting sammen.
Forbrugerklagenævnet, der består af rep. fra både forbrugerne og erhvervslivet samt en dommer, baserer deres afgørelser på lovgivningen.
Jo flere afgørelser der er, jo mere kan dem der sidder med det til daglig se en tendens
og igen, prøv nu at læs det her:
http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/afhjaelpning?tc=2F263CD4584F4162825E9C834FBBFD5B
Få uger er ikke lig med en måned eller mere - så meget siger afgørelserne da i det mindste
Men ja, lovgivningen er meget svag def. på det område.
Fair nok man ikke gider tro / hører på mig. Det har jeg inden problemer med. Men så spørg da dem der sidder med forbrugerlovgivningen og sagerne til daglig ;)
Go weekend ;)
|
Skrevet den: 11-Marts-2011 kl. 12:38
edtwodth skrev:
nej jeg blander ikke de 2 ting sammen.
Jo flere afgørelser der er, jo mere kan dem der sidder med det til daglig se en tendens
|
Gider du linke til nogle afgørelser hvor styrelsen har afgjort at 4 uger er for lang tid at vente på ombytning/reparation af en PS3?
------------- Lars B
|
Skrevet den: 11-Marts-2011 kl. 12:41
du kan sikkert finde nogen afgørelser hvor elektronik lig en ps3 er omdrejsningspunktet hvis du kigger på forbrug.dk.
Jeg gentager gerne igen:
Jeg forholder mig til hvad dem der sidder med det til dagligt fortæller når man ringer til deres hotline: 1 måned er ikke acc.
Hvorfor ringer du ikke selv og hører dem når du nu ikke tror på mig ;)
God weekend
|
Skrevet den: 11-Marts-2011 kl. 12:52
edtwodth skrev:
Og om en vare er billig eller ej, skal overhovedet ikke have nogen betydning for længden af rep. perioden.
Go weekend til alle
|
Enig - Det burde det ikke i den idéelle verden men det ændrer altså ikke på at det rent faktisk betyder noget. Der er mange større kæder som f.eks. Fona, som ikke er specielt billige, der har haft nogle uheldige sager, så det er ikke en ubetinget sandhed men ikke desto mindre en sandhed.
Hvis man tager eksemplet fladskærme, har mange af de billige onlineforhandlere, i jagten på at have den laveste pris, knækket nakken på dårlig service. Ganske enkelt fordi de ikke havde deres bagland i orden ift. service, pga. parrallelimport. Forhandlerne opnår et enormt flow af kunder, en enormt lav avance og et kæmpe problem når skidtet går i stykker fordi der ikke er kapital til at udføre service. Forhandlerne presser hinanden på prisen og kunderne presser forhandlerne på prisen, så det er desværre en slange der bider sig selv i halen. Jeg bebrejder hverken den ene eller den anden, jeg synes bare det er et interessant - og relevant - parameter at have med i diskussionen.
Der er også en lov om fartgrænsen på motorvejen men derfor kan man jo godt diskutere hvad det er der får folk til at overtræde den, gang på gang.
|
Skrevet den: 11-Marts-2011 kl. 13:03
@simon
Ja, priserne bliver presset og der har forbrugerne en stor del af skylden / æren for.
Og ja, nogle forhandlere sætter så servicen bagerst i køen når det gælder udgifter ... desværre
Så selvf betyder det noget, jeg skriver også "skal ikke have betydning" men at den virkelig verden så er en helt anden er jo desværre fakta.
Det er jo netop derfor vi har forbrugerlovgivningen.
Så langt kan vi dog blive enige ;)
Go weekend
|
Skrevet den: 11-Marts-2011 kl. 13:14
Nu har jeg lige kigget lidt på forbrug.dk og kunne kun finde en enkelt sag med en mobiltlf. der underbygger din påstand om at 3 uger er max tid (og den mobil var til rep anden gang indenfor få dage, så det var ikke en lignende situation).
Jeg tvivler lidt på at den hotline medarbejder har udtalt sig så skråsikkert om at 3 uger altid er uacceptabelt, da der kan være mange forhold der trækker i den ene eller anden retning.
Men jeg kunne da godt tænke mig at du linkede til nogle afgørelser i lignende sager, der underbygger din påstand.
|
Skrevet den: 11-Marts-2011 kl. 13:26
edtwodth skrev:
@simon
Så langt kan vi dog blive enige ;)
Go weekend |
Ja, så helt galt er det da ikke
God weekend.
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 11-Marts-2011 kl. 14:05
thor-thor skrev:
Jeg tvivler lidt på at den hotline medarbejder har udtalt sig så skråsikkert om at 3 uger altid er uacceptabelt, da der kan være mange forhold der trækker i den ene eller anden retning.
Men jeg kunne da godt tænke mig at du linkede til nogle afgørelser i lignende sager, der underbygger din påstand. |
Ja, det kan vel ikke bruges til ret meget, hvad en eller anden "hotline" medarbejder finder rimeligt.
Det er trods alt Forbrugerklagenævnet - og i sidste ende retten - som angiver, hvad der er en rimelig rep-tid.
M.v.h.
|
Skrevet af: netsat_99
Skrevet den: 11-Marts-2011 kl. 16:36
Simon TC, Henrik B, med flere.
Det undre mig meget, at i prøver at udlægge købeloven, som en lov der skal beskytte forhandleren - det er det ikke. Den skal beskytte køberen.
Det er fuldstændig ligegyldig om det vil tage Nordisk 5 uger eller 5 måneder at reparere en PS3 pga. travlhed, ferie, mangel på reservedele eller alm. sløvhed.
Det der betyder noget er den tid forbrugeren skal undværer sin vare. Hvis varen ikke kan blive reparere indenfor "rimelig tid" (som ved domspraksis er defineret til ca. 3 uger med mindre udefra kommen omstændigheder umulig gøre det - force majeure), kan forbrugeren forlange varen bytte til en ny vare, subsidiært kræve købet hævet. Om det er uretfærdig, set fra forhandler side er ligegyldig - Det er forbrugerens ret jf. købeloven.
|
Skrevet den: 11-Marts-2011 kl. 16:54
netsat_99 skrev:
Det undre mig meget, at i prøver at udlægge købeloven, som en lov der skal beskytte forhandleren - det er det ikke. Den skal beskytte køberen.
Det er fuldstændig ligegyldig om det vil tage Nordisk 5 uger eller 5 måneder at reparere en PS3 pga. travlhed, ferie, mangel på reservedele eller alm. sløvhed.
Det der betyder noget er den tid forbrugeren skal undværer sin vare. Hvis varen ikke kan blive reparere indenfor "rimelig tid" (som ved domspraksis er defineret til ca. 3 uger med mindre udefra kommen omstændigheder umulig gøre det - force majeure), kan forbrugeren forlange varen bytte til en ny vare, subsidiært kræve købet hævet. Om det er uretfærdig, set fra forhandler side er ligegyldig - Det er forbrugerens ret jf. købeloven.
|
Dokumentation/link til den domspraksis der afgør at 3 uger er max tid der er "rimelig"??
Har som nævnt checket lidt selv og kan ikke finde at netop 3 uger skulle være "den magiske skillelinie"
|
Skrevet den: 11-Marts-2011 kl. 17:02
netsat_99 skrev:
(som ved domspraksis er defineret til ca. 3 uger med mindre udefra kommen omstændigheder umulig gøre det - force majeure) |
Jeg er enig i alt hvad du siger, bortset fra dette.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: netsat_99
Skrevet den: 11-Marts-2011 kl. 17:41
Domspraksis skal jeg finde på mandag. Jeg har ikke adgang til Thomson online hjemme.
|
Skrevet den: 11-Marts-2011 kl. 17:50
netsat_99 skrev:
|
Er du rar at vise mig, hvor jeg har udlagt det sådan?
|
Skrevet af: Ning
Skrevet den: 11-Marts-2011 kl. 18:30
Jeg har lige haft en næsten 2 år gammel computer til reparation hos MM-Vision. Vi sendte den torsdag, fredag eftermiddag fik vi en opringning fra firmaet at de havde skiftet grafikkortet til et bedre uden beregning. Den blev afsendt samme dag og vi havde den mandag. Og de betalte portoen begge veje.
Sådan kan det også gøres
------------- Ning
|
|