Print side | Luk vindue

106" lærred til 4000

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=94606
Udskrevet den: 07-Januar-2025 kl. 22:32

Emne: 106" lærred til 4000
Skrevet af: cgmand
Emne: 106" lærred til 4000
Skrevet den: 12-Marts-2011 kl. 09:28
Nå, den oprindelige plan var at male en væg og bruge den som lærred i min nye lejlighed og så skulle det ligesom være det. Så anonymt som muligt og med projektoren godt gemt væk. 
Men da jeg fandt ud af hvad malingen til sådan et projekt koster, samt læst om andres erfaringer og resultater med det, sprang jeg hurtigt fra den tanke igen. Lidt for risky med mine maler egenskaber!!
Derefter var jeg fastbesluttet på det skulle være et fastrammelærred, hvilket også havde været fint, men på det her tidspunkt finder jeg så ud af min projektor faktisk ikke kan hænge nogen af de steder jeg havde tænkt på !!! Og at den enste mulige placering er i loftet ned foran et stort vindue ! (havde ikke lige regnet nok på det der lensshift). 
Det er så her kæden efterhånden hopper helt af, for jeg havde jo oprindeligt forestillet mig et setup der stortset ikke ville kunne ses.. altså når det ikke var i brug.. og nu roder jeg rundt med 100" fastramme lærred og en projektor der får en alt dominerende plads i stuen.. altså nærmest et dedikeret biorum og ikke en stue.. 

Så nu har jeg tænkt mig at vende min stue om ! Så projektoren får en hel væg af mulige placeringer og så finde et lærred der kan rulles ned foran det store vindue. I teorien giver det jo egentlig også meget go mening at rulle lærredet ned foran vinduet når man skal suge lidt TV.. Eller ?? er det en dårlig ide ? Kan lærredet tage skade af sollys på bagsiden osv ? skal jeg tage nogle forbehold her ?

Nå men så til overskriften. Kan man overhovedet få et nogenlunde rullelærred på 104" til 4000kr.. ja det er desværre hvad jeg lige pt har der står lærred på :( Loftet og væggene er hvide, så ved ikke om det evt skulle være ét med noget high contrast ?

Har kigget på den her fra Projecta ProCinema til en start:

http://www.av-connection.dk/?PGr=4191&ML=698 - http://www.av-connection.dk/?PGr=4191&ML=698

Hvad siger til den ? Ok eller total skod ? 

Glæder mig til at høre jeres input 

-------------
LG G2 65, ATV, HomePod stereo

Svar:
Skrevet af: HansB
Skrevet den: 12-Marts-2011 kl. 10:28
Hej

Jeg er mere fortaler for fastrammelærredet som du også nævner som din oprindelige idé. TW3200 har ret meget vertikal lens shift (+-96%), så hvorfor er det, at du ikke kan loftmontere den og så justere billedet ind?

Problemet med rullelærreder (jeg har selv et) er at der ret hurtigt kommer folder i det som er ret synlige ved panoreringscener. I mit setup var fastrammelærred ikke en mulighed, da jeg har et tv som lærredet går ned foran, men var det muligt, havde jeg valgt et fastrammelærred.

Jeg kender ikke meget til det foreslåede lærred, men et high contrast kunne nok være fornuftigt. Har selv gain 1.0 lærred og hvide vægge overalt, og erkender blankt at stuen er halvt lyst op i det lyse scener i film, hvilket ødelægger kontrasten en del (sortniveauet på min tw3200 er iøvrigt ikke fantastisk, men hvad kan man forvente af en projektor til 8kkr).

/Hans

Skrevet af: Bruger udmeldt 31
Skrevet den: 12-Marts-2011 kl. 10:50
Oprindeligt skrevet af cgmand cgmand skrev:

Nå, den oprindelige plan var at male en væg og bruge den som lærred i min nye lejlighed og så skulle det ligesom være det. Så anonymt som muligt og med projektoren godt gemt væk. 
Men da jeg fandt ud af hvad malingen til sådan et projekt koster, samt læst om andres erfaringer og resultater med det, sprang jeg hurtigt fra den tanke igen. Lidt for risky med mine maler egenskaber!!
Derefter var jeg fastbesluttet på det skulle være et fastrammelærred, hvilket også havde været fint, men på det her tidspunkt finder jeg så ud af min projektor faktisk ikke kan hænge nogen af de steder jeg havde tænkt på !!! Og at den enste mulige placering er i loftet ned foran et stort vindue ! (havde ikke lige regnet nok på det der lensshift). 
Det er så her kæden efterhånden hopper helt af, for jeg havde jo oprindeligt forestillet mig et setup der stortset ikke ville kunne ses.. altså når det ikke var i brug.. og nu roder jeg rundt med 100" fastramme lærred og en projektor der får en alt dominerende plads i stuen.. altså nærmest et dedikeret biorum og ikke en stue.. 

Så nu har jeg tænkt mig at vende min stue om ! Så projektoren får en hel væg af mulige placeringer og så finde et lærred der kan rulles ned foran det store vindue. I teorien giver det jo egentlig også meget go mening at rulle lærredet ned foran vinduet når man skal suge lidt TV.. Eller ?? er det en dårlig ide ? Kan lærredet tage skade af sollys på bagsiden osv ? skal jeg tage nogle forbehold her ?

Nå men så til overskriften. Kan man overhovedet få et nogenlunde rullelærred på 104" til 4000kr.. ja det er desværre hvad jeg lige pt har der står lærred på :( Loftet og væggene er hvide, så ved ikke om det evt skulle være ét med noget high contrast ?

http://www.av-connection.dk/?PGr=4191&ML=698 - http://www.av-connection.dk/?PGr=4191&ML=698

Hold dig fra Projecta's lærreder. De er ikke prisen værd (jeg taler af erfaring).

Skrevet den: 12-Marts-2011 kl. 11:21
Hej Hans

Jeg kan kun give dig ret. Fastrammelærred er også nummer 1 i min verden, da jeg bliver søsyg af folder i lærredet.. især ved en fodboldkamp. Skal man så op i et tabtension lærred hvis dette skal undgåes ? eller kan man godt købe et standard lærred der ikke gør det ?

Hvis jeg skal bruge et fastrammelærrede, skal min projektor ned foran et vindue for at kunne kaste billedet tilstrækkeligt langt ned på væggen (lærredet). Jeg vil gerne have det sådan at underkanten af billedet er mellem 50-60 cm over gulvet..maks! og da rummet er ca 5 meter langt og med 2.60 til loftet, kan den ikke helt få billedet derned uden den skal sænkes ned fra loftet. Det er så der den kommer til at sidde lidt et dårligt sted.
Men det kan da godt være det stadig er en bedre løsning end et rulle-krølle-folde-lærred.

Ja sortniveauet er ikke det bedste, det kan vi hurtigt blive enige om, men igen så er det en projektor til 8K. Men det må man vel bare lære at leve med indtil man en dag får råd til en JVC :)

-------------

Skrevet den: 12-Marts-2011 kl. 11:22
Oprindeligt skrevet af Pallec Pallec skrev:

Hold dig fra Projecta's lærreder. De er ikke prisen værd (jeg taler af erfaring).

Ok.. Hvilke erfaringer gjorde du dig..? Lavede den folder i lærredet ?

-------------

Skrevet den: 12-Marts-2011 kl. 12:04

Hej igen

Jeg ved ikke om der findes rulle lærreder der ikke folder lidt hvis man er kritisk. Jeg synes endda jeg har set billeder på nettet hvor tab tension lærreder ser ud til at folde lidt - og når du nu (ligesom jeg) har hvide vægge og en ikke alt for dyr projektor så ville jeg undgå at bruge penge på tab tension (læs det bliver nok dyrere end projektoren).

En anden ting er, at lærredet foran vinduet bliver svært at gøre lystæt i siderne samtidigt med at det bliver hurtigere slidt hvis du også overvejer at bruge det som gardin.

Hvis jeg var dig ville jeg overveje fastramme stadigvæk. Med et 104" lærred kan du flytte billedet ca. 1,9 meter og ved et 120" tommer lærred kan du flytte billedet ca. 2,2 meter - i hvert fald sådan som jeg læser tw3200 manualen. Lige en hurtig beregning til tallene (s.16 i manualen):

104" er 130cm i højden, så max lens shift:
Lmax: 1,3*0,96 + 1,3/2 (96% af et billede + ½ billede) = 1,9
120" er 1,5meter i højden:
Lmax: 1,3*0,96 + 1,3/2 (96% af et billede + ½ billede) = 2,2

Dvs. ved loftplacering i 2,5 meter, kan du få det nederste af billedet ned til 30cm over gulv ved 120".

Men så er du i max lens shift med de ulemper det nu medfører. Dette er de teoretiske tal - hvis du går denne vej, så husk at teste det på væggen før du køber lærred :)

Så hvis jeg var dig, ville jeg nok gå efter 120" fastramme lærred og give lidt køb på de 50-60cm (nok 60-70cm) og så se om jeg ikke kunne få det til at virke. Det er jo tildels personlige præferencer. Jeg er godt klar over at 120" er småstort (har det selv), men jeg prioriterer selv billedstørrelse over billedkvalitet (til et vidst niveau).

/Hans

Skrevet den: 12-Marts-2011 kl. 13:57
< ="utf-8">
Lad mig lige med det samme slå fast her, at det er min stue der sætter begrænsningerne og ikke mig :) Lærredet måtte for min skyld gerne være meget størrer, især ved 2.35:1 film... men det tillader min stue bare ikke..

Nu er det er ikke verdens største lejlighed jeg bor i og min aflange trapez agtig stue tillader ikke mere end et 100" lærred. Endevæggen som lærredet skal hænge på er 2.86m og på hver side af lærredet skal der stå en højttaler. Den anden ende af rummet, altså vinduet, måler 3.20m så der kunne godt være et lidt større lærred, men altså en af dem der skal rulles op.

Ang dine beregninger, så holder de desværre ikke helt i praksis. En dag testede mig og en kammerat om den kunne sidde i lofte, med en stak flyttekasser og en bunke flossede nerver fra min side. Men der var der 4.80 fra linsen til væggen og den sad i en højde af ca 2.40 (til centrum af linsen) og der kunne den altså ikke kaste et 100" billed på væggen ned omkring 60 cm højde, men det var tæt på. Så med et loftbeslag der sænker den lidt ekstra ned fra loftet kan det godt lade sig gøre..

Har du din egen hængende i loftet eller stående på en hylde ?

-------------

Skrevet den: 12-Marts-2011 kl. 14:25
Hej
Helt fint - jeg kom godt nok i tanke om at jeg ikke helt havde styr på dimensionerne af dit rum.

Så har du jo helt ret i at det ligner et rulle lærred. Her kan jeg desværre ikke hjælpe meget - jeg har købt et forholdsvist billigt ved dustinhome, men kvaliteten er heller ikke super. De lærreder Bjur linkede til i en tidligere tråd - har du fravalgt dem og hvorfor?? (det var nok der jeg var startet).

haha - kender iøvrigt godt borde, stole, hundekasse, flyttekasser metoden for at få den op i højden - altid spændende at jonglere med ens nye lejetøj.

Min står på en hylde på væggen ca. 2,5-2,6 meter oppe (har ca. 3 meter til loftet) og projekterer et 120" lærred med bund i ca. 75-80cm, så jeg nærmer mig også bunden af zoom range.

/Hans

Skrevet af: sani
Skrevet den: 12-Marts-2011 kl. 14:36
http://www.hivilux.de/shop/product_info.php?info=p167_Highend-Tension-Leinwand-100--50cm-Vl--Weiss-Schienensystem.html&XTCsid=123b91f2bf501567eb1c04ed9b61e987

Lærrede fra hivilux er OK til priser der findes en hel del modeler

-------------
Anthem,Lexicon,MK 150, Velodyne DD, Vienna Acustic BBG,Densen,Sonos,Apple dimser,osv

Skrevet den: 12-Marts-2011 kl. 15:57
Oprindeligt skrevet af HansB HansB skrev:

Hej
Helt fint - jeg kom godt nok i tanke om at jeg ikke helt havde styr på dimensionerne af dit rum.

Så har du jo helt ret i at det ligner et rulle lærred. Her kan jeg desværre ikke hjælpe meget - jeg har købt et forholdsvist billigt ved dustinhome, men kvaliteten er heller ikke super. De lærreder Bjur linkede til i en tidligere tråd - har du fravalgt dem og hvorfor?? (det var nok der jeg var startet).

haha - kender iøvrigt godt borde, stole, hundekasse, flyttekasser metoden for at få den op i højden - altid spændende at jonglere med ens nye lejetøj.

Min står på en hylde på væggen ca. 2,5-2,6 meter oppe (har ca. 3 meter til loftet) og projekterer et 120" lærred med bund i ca. 75-80cm, så jeg nærmer mig også bunden af zoom range.

/Hans
Ja så hvis det skal være 106" så kan det kun være i form af et rullelærred. Endnu en fordel ved det setup er at jeg kan få min projektor på en hylde på den modsatte væg og undgå loftmontering. Har læst om flere der har loftmonteret deres TW3200, som mener den af en eller anden grund larmer mere når den sidder i loftet !?! Ved så ikke om det passer.. 

Kigger lige efter Bjur's indlæg

-------------

Skrevet den: 12-Marts-2011 kl. 15:59
Oprindeligt skrevet af sani sani skrev:

http://www.hivilux.de/shop/product_info.php?info=p167_Highend-Tension-Leinwand-100--50cm-Vl--Weiss-Schienensystem.html&XTCsid=123b91f2bf501567eb1c04ed9b61e987

Lærrede fra hivilux er OK til priser der findes en hel del modeler

Hmm.. de ser jo ret spændende ud de lærreder her.. endelig et tabtension man har råd til..

Har du selv erfaringer med sådan en eller kender du nogen der har et ?

-------------

Skrevet af: scantek
Skrevet den: 12-Marts-2011 kl. 16:23
Hej

Har et 106" fra deres mellem serie TX, er godt tilfreds med det. Dog skal det lige "lugte" af nogle uger, hvor stuen lugter fælt som en gummibåd.

Bygge kvaliteten er god, og lærreddugen virker fornuftigt. Steder hvor man godt kan mærke det det koster under halvt så meget som de "dyre" løsninger, er at selve den hvide del af lærredet ikke er 100% kvadratisk, men afviger med måske 1 - 2 cm. i bunden. Ikke noget der irriterer mig til dagligt, da jeg også har det hængende i stuen, med ikke optimale forhold.

Men alt i alt er jeg rigtigt godt tilfreds.

/michael

-------------
https://forum.recordere.dk/wall-of-sound-and-picture-atmos-bio_topic103912_page39.html" rel="nofollow - Wall of Sound Atmos Bio

Skrevet den: 12-Marts-2011 kl. 18:05
Oprindeligt skrevet af scantek scantek skrev:

Hej

Har et 106" fra deres mellem serie TX, er godt tilfreds med det. Dog skal det lige "lugte" af nogle uger, hvor stuen lugter fælt som en gummibåd.

Bygge kvaliteten er god, og lærreddugen virker fornuftigt. Steder hvor man godt kan mærke det det koster under halvt så meget som de "dyre" løsninger, er at selve den hvide del af lærredet ikke er 100% kvadratisk, men afviger med måske 1 - 2 cm. i bunden. Ikke noget der irriterer mig til dagligt, da jeg også har det hængende i stuen, med ikke optimale forhold.

Men alt i alt er jeg rigtigt godt tilfreds.

/michael
Hej

Mener du at "selve" lærredet, altså det du projekterer på, er 1 - 2 cm skævt ?

-------------

Skrevet af: scantek
Skrevet den: 12-Marts-2011 kl. 22:18

Ja, når jeg smider kalibrerings billedet på min projektor, kan man se at der er 1cm i bunden hvor det hvide i lærredet går lidt ud.

-------------
https://forum.recordere.dk/wall-of-sound-and-picture-atmos-bio_topic103912_page39.html" rel="nofollow - Wall of Sound Atmos Bio

Skrevet den: 13-Marts-2011 kl. 12:32
Hmm.. håber ikke jeg får en der er skæv hvis jeg bestiller Shocked Hvad måtte du smide i porto ?

-------------

Skrevet af: kasperoh
Skrevet den: 13-Marts-2011 kl. 13:35
Har lige bestilt 100" TX modellen i går.

Porto var €100

Skrevet den: 13-Marts-2011 kl. 13:42
Puha.. det er en heftig pris.. Var det den til 499€ du købte ?

-------------

Skrevet den: 13-Marts-2011 kl. 14:12
Kunne ikke lige gennemskue, hvad der var af mangler på dem de solgte til 499, så købte det til de 589.

http://www.hivilux.de/shop/product_info.php?info=p196_Tension-Leinwand-100--mit-FB-50cm-Vorlauf-Schwarz-Schienensystem.html - http://www.hivilux.de/shop/product_info.php?info=p196_Tension-Leinwand-100--mit-FB-50cm-Vorlauf-Schwarz-Schienensystem.html

Kiggede mest på den samlede pris med porto og i forhold til hvad de blev solgt til på hivision.dk før de lukkede, så er det stadig billigere.

Skrevet den: 13-Marts-2011 kl. 14:39
Næh, det kunne måske godt se ud som om den til 499 er en demo eller noget uden emballage. Har ikke priserne fra hivision.dk, men godt at vide det er billigere.

Du må lige smide et par linjer om dit førstehåndsindtryk når du modtager den. 

Der går lige 10 dage inden jeg bestiller, skal lige have noget skat tilbage 

-------------

Skrevet den: 13-Marts-2011 kl. 14:59
Det skal jeg nok, men afventer også stadig min projektor, så der går nok hurtig en måned før jeg får sat det op.

Skrevet den: 14-Marts-2011 kl. 16:57
Jeg har været så heldig at score mig en halsbetændelse, så nu har jeg masser af tid til, at drible rundt herhjemme og gruble over min lærred situation. Og har grublet det har jeg, især over det der tabtension.. Er lidt nervøs for de er så billige ved Hivilux..

Nå, men i eftermiddag sad jeg så og stirrede lidt på den væg jeg indtil videre har kastet billedet op på og der kan faktisk godt være plads til et 106" fastramme lærred på væggen.. hvis ikke et 110", hvis jeg vel at mærke får mine højttalere væk !!
Jeg har lige nu prøvet at flytte mine Dynaudio DM2/8 ned til ca 10 cm over gulvet og så vinklet dem mod lyttepositionen.. Indtil videre synes jeg faktisk de spiller bedre dernede :-) Må lige høre lidt mere forskelligt.
Men hvis jeg synes løsningen er holdbar giver det mulighed for et fastrammelærred over 100".
Må lige prøve at smide en film på i aften og se hvordan de fungere med lyden dernede fra..

Nu bruger jeg min projektor i en stue med hvidt loft og hvide vægge og rummet er ret smalt så der bliver kastet en del lys ind på lærredet fra væggene.. Hvorfor et lærred vil i mene vil gøre det bedst? skal det være et mathvidt eller gråt, min projektor smider vel omkring 500 ansi lumen afsted i dens bestmode.

-------------

Skrevet af: Bromberg
Skrevet den: 14-Marts-2011 kl. 17:41
Hvis det er fastramme lærred du nu er ude efter, vil jeg da gerne dele af min research henover det seneste stykke tid, da jeg selv er i gang med at konstruere en bio.
Jeg kiggede også på hivilux fastramme 106'', til en fin pris, men der er 8 ugers leveringstid og det gider jeg ikke vente på. Så fandt jeg et hos av-connection fra Projecta, men holdt op med at interessere mig for det, da jeg fandt flere eksempler på utilfredshed. Men det viser sig man kan få et Lissau ISF cert. 108" til 5.220, hvilket i min verden er en rimelig pris. Der er trods alt ISF "garanti" på det lærred...

Skrevet den: 14-Marts-2011 kl. 19:23
Hej Bromberg, på fastramme lærrederne synes jeg heller ikke prisforskellen er stor nok til at vælge Hivilux fremfor Lissau.

Hvis du har researched det her, kan det måske være du kan svare på et par spørgsmål ? :)

Hvad er forskellen helt nøjagtig på Lissau's Mat hvid, Gray og True Color lærreder ? Er True Color lærredet et gråt eller mat hvidt lærred ?

Og hvad er det man får i True Color Color lærredet for de 900kr ekstra over de 2 andre ?

-------------

Skrevet af: Bromberg
Skrevet den: 14-Marts-2011 kl. 20:48
Jeg ringede til av-connection for at stille præcis det samme spørgsmål. Jeg må indrømme at jeg havde forventet et bedre svar, men hans svar var at true color dugen absolut var den bedste de lavede, den var absolut de ca.900 mere værd. Intet konkret svar. Som han også sagde, anbefalede de næsten aldrig den grå dug mere da den var designet til projectorer med svage farver og lav kontrast. Nu ville de absolut anbefale true color over mat hvid...

Skrevet af: FNørd
Skrevet den: 14-Marts-2011 kl. 22:15

Hej Bromberg, på fastramme lærrederne synes jeg heller ikke prisforskellen er stor nok til at vælge Hivilux fremfor Lissau.

Hvis du har researched det her, kan det måske være du kan svare på et par spørgsmål ? :)

Hvad er forskellen helt nøjagtig på Lissau's Mat hvid, Gray og True Color lærreder ? Er True Color lærredet et gråt eller mat hvidt lærred ?

Og hvad er det man får i True Color Color lærredet for de 900kr ekstra over de 2 andre ?

Otto J svarede i denne tråd d 2 mar "Lissau lærred alm. vs True Color ISF dug".

Skrevet den: 15-Marts-2011 kl. 09:32
Hej FNørd

Tak for det, havde helt glemt den trådEmbarrassed Men det var jo svaret på mit spørgsmål.

Der er en herinde der har et 106" akustisk transparent Draper lærred til salg.
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=94273&PID=960382#960382 - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=94273&PID=960382#960382

Nu er det 8 år gammel osv.. Men hvordan vil det måle sig mod et Lissau Plano Mat Hvid ?

Er det et problem at det er akustisk trasparent hvis man ikke skal bruge det ? Forringer det billedkvaliteten ?

-------------

Skrevet af: TommyBoy
Skrevet den: 17-Marts-2011 kl. 09:47
>Er det et problem at det er akustisk trasparent hvis man ikke skal bruge det ?
>Forringer det billedkvaliteten ?

Det er jo en masse micro huller, i en ret tynd dug, dette gør dugen en del dyr.
men du kan ikke se disse huller fra 1-2m afstand, så det er ikke noget problem.

-------------
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano
Film skal ses i biografen - derhjemme :-)

Skrevet af: FNørd
Skrevet den: 17-Marts-2011 kl. 15:51
Oprindeligt skrevet af TommyBoy TommyBoy skrev:

Såvidt jeg husker har det været oppe i en anden tråd.
Og der er ihvertfald delte (eller andre) meninger om dette.

Skrevet af: p.las
Skrevet den: 17-Marts-2011 kl. 19:10

Uden at jeg vil ødelægge sælgers muligheder for at sælge.........men jo, det kan i den grad ses. Screen research som laver vel nok den bedste transparente dug , som er vævet - her kan jeg se det på 3meters afstand....hvis man kigger efter. Man går kun den vej hvis man vil have højtalerne bag lærredet.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio

Skrevet den: 18-Marts-2011 kl. 12:20
Ok, jeg vil undgå en transparent due så. Men jeg tror også jeg i mellemtiden har bevæget mig tilbage til udgangspunktet med et rullelærred i stedet. Men jeg er stadig meget i tvivl..

Har nu her overvejet at anskaffe mig et af de billigeste rullelærreder man kan få, bare for at prøve det og se om det er den rigtige løsning. Ville være lidt ærgerligt at bruge 5000-6000 kr på et tension lærred og så finde ud af det alligevel ikke er den rigtige løsning. Vælter mig ikke ligefrem i dollars lige pt Cry 

Men hvis det skal være et helt billigt "prøve" lærred hvad vil i så foreslå ?

Kan se Elite Screens laver nogle meget billige lærreder, er det noget der kan bruges til en start ?

-------------

Skrevet den: 18-Marts-2011 kl. 14:39
kan man fikse noget ved stuen ?? så et fast ramme kan bruges ?
det er bare totalt flat og bliver ved med at være flat !
ingen krøller eller folder eller buler, og flagre ikke i vinden når konen løber efter flere popkorn.

-------------

Skrevet den: 18-Marts-2011 kl. 16:00
Tjah.. det kan godt lade sig gøre med et fastramme lærred, men så skal sofaen placeres sådan at man skal hoppe over den for at rulle gardinerne fra og til.. Og så tror jeg aldrig jeg får dem rullet fra :-) Altså bliver stuen mørklagt det meste af tiden..

Hvor i mod et motoriseret rullelærred kunne fungere både som lærred og en del af mørklægningen. Så når projektoren var slukket var der rullet fra.. Kan prøve at skyde et par billeder af min stue en gang senere, så kan du nok bedre forstå hvad jeg mener..

Men i bund og grund er det jo nok også bare mig der er en smule dovn .Embarrassed

-------------

Skrevet af: sani
Skrevet den: 18-Marts-2011 kl. 18:41
Rulle lærred vil får krøller i løbet no time og penge vil bære spildt ,tab tension er ikke perfekte men. De holder på dug vesentlig bedere , så hvis du ikke har mulighed for fast ramme så synes jeg at tab tension for 500-600 euro burde være vejen , du skal bare aceptere at den ikke er perfekt men vesentlig bedere and rulle ,

-------------
Anthem,Lexicon,MK 150, Velodyne DD, Vienna Acustic BBG,Densen,Sonos,Apple dimser,osv

Skrevet af: Talamasca
Skrevet den: 18-Marts-2011 kl. 21:06
Hej cgmand,
Jeg har netop investeret i Epson TW3200 samt Projecta High Contrast 86" manuelt rullelærred. Jeg har ikke monteret lærredet endnu, men jeg har set projektoren på en mathvid væg, og førstehåndsindtrykket er positivt - jeg synes billedet står meget klart, men det er min første projektor, så det er svært at vurdere hvor meget man reelt har fået for pengene i denne prisklasse. Jeg blev dog noget overrasket over hvor meget projektoren oplyser stuen, jeg havde nok undervurderet mængden af diffus interrefleksion i rummet ;-) Så jeg er nu kommet i tvivl om det var en god ide at købe et lærred med gain 1.1, men jeg læste nogle forumtråde på avsforum hvor <1.0 gain billederne mindede mig om for for lav gamma indstilling, så jeg tænkte at var ok.
Når jeg får monteret lærredet vil jeg gerne vende tilbage med sammenligninger ifht. væg. Jeg overvejede også at et ekstremt billigt motorlærred fra cinemagic, men de sælger ikke beslag til  at rykke lærredet ud fra væggen, hvilket var muligt med projecta.
Jeg håber ikke, som nogle nævner her i tråden, at krøller i lærredet bliver et seriøst problem, for så er pengene vel nærmest spildt? men tabtensionlærreder synes jeg er urimeligt dyre set ifht projektorprisen.

Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 19-Marts-2011 kl. 09:18
Oprindeligt skrevet af Talamasca Talamasca skrev:

Jeg håber ikke, som nogle nævner her i tråden, at krøller i lærredet bliver et seriøst problem, for så er pengene vel nærmest spildt? men tabtensionlærreder synes jeg er urimeligt dyre set ifht projektorprisen.

Min erfaring er, at der kan være stor forskel på hvor meget rullelærreder uden tab tension buler/krøller. Mit første billigt indkøbte lærred blev ret slem i løbet af 1½ år. De to andre blev en smule bulet. Primært i siderne var der problemer, men også lidt ind mod midten. Det er dog typisk noget jeg kun bemærker når der panoreres.

Skrevet den: 19-Marts-2011 kl. 14:46
Her er så et par billeder af min stue:

Rummet måler ved vinduet 3,18 m og den anden ende 2,86 m og er 5,8 meter langt.

Ville i sætte et fastrammelærred op på væggen eller sætte et tabtension op foran vinduet ? 

-------------

Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 19-Marts-2011 kl. 15:25
Fastramme på væggen.

Hvis du skubber sofaen ud til den ene væg, slipper du vel også for at skulle hoppe over den for at ordne gardiner. Faktisk ser det ud til at man godt kan klemme sig forbi som det står nu.

Hvorfor er rummet bredere i den ene enden i forhold til den anden? 

Skrevet den: 19-Marts-2011 kl. 15:39
Det kan godt være det er den bedste løsning...

Den sofa der er på billedet er kun midlertidig og skal snart have en anden eller et helt andet sofa setup. 

Jeg ved ikke hvad de har haft gang i men rummet er trapez formet

-------------

Skrevet af: simzdk
Skrevet den: 19-Marts-2011 kl. 16:30
Vil et fastramme ikke være meget forstyrende, når det nu er en stue? Med et tabtension helt oppe ved væggen, vil du stadig have en hvid væg, men med go mulighed for at rulle det ned, samt rimeligt billede? 

Skrevet den: 19-Marts-2011 kl. 17:12
Oprindeligt skrevet af simzdk simzdk skrev:

Vil et fastramme ikke være meget forstyrende, når det nu er en stue? Med et tabtension helt oppe ved væggen, vil du stadig have en hvid væg, men med go mulighed for at rulle det ned, samt rimeligt billede? 
Jo er måske også lidt bange for et 108" fastramme lærred vil komme til at dominere stuen fuldstændig.. Det er jo lidt svært at kamuflere sådan et lærred når det ikke bruges.

Men på den anden side, så er stuen ikke så stor, så det den skal bruges til er hovedsageligt film, tv, spil og musik..  

Puha det er svært det her..

-------------

Skrevet den: 19-Marts-2011 kl. 18:09
Nogen af jer herinde der har et fastrammelærred i jeres stue ? og evt billeder :)

-------------

Skrevet af: simzdk
Skrevet den: 19-Marts-2011 kl. 21:38
Jeg står over for samme situation, og må indrømme at jeg min forhåbning er at jeg kan finde et tabtension lærred, som vil leve op til mine krav, som nok er til almen brug. Det bedste er sikkert fastramme, men jeg vil godt give afkald på noget af det, for at få noget som også ser pænt ud, når man ikke ser film. 

Skrevet den: 01-April-2011 kl. 11:02
Det er en langsommelig proces det her. Men jeg har nu bestemt mig for at bruge et fastramme lærred på væggen.

Nogen der kan sige om dette lærred er noget værd ?

http://www.dustinhome.dk/productdetails.aspx?prodid=5010236790&csref=Prisjamforelse_Pricerunner_B2B_21152&s=c&c=1&intcmp=con_con - http://www.dustinhome.dk/productdetails.aspx?prodid=5010236790&csref=Prisjamforelse_Pricerunner_B2B_21152&s=c&c=1&intcmp=con_con

http://www.dustinhome.dk/productdetails.aspx?prodid=5010236790&csref=Prisjamforelse_Pricerunner_B2B_21152&s=c&c=1&intcmp=con_con - Eller skal jeg lidt mere op og købe et Lissau Plano ? Den koster jo næsten 2k mere..

-------------

Skrevet den: 01-April-2011 kl. 11:37
hvis det billige er lige så godt som det dyre, ville der jo ikke findes dyre produkter,
eller er alle der købe de dyre sager dumme ?
eller opgiver man efterforskningen på et tidspunkt og køber det som passer til ens lommepenge
niveau og er så glad uanset hvad,
eller dyrker man det til ende, tester og samenligner ALLE typer og alle deres kvaliteter og priser
for derefter at vælge ?

-------------

Skrevet den: 01-April-2011 kl. 12:40
Hmm.. Jeg er nok et sted midt i mellem. Dyrker det men er på den anden side måske ved at opgive lidt og er der hvor jeg måske bare køber det jeg har råd til. Lige meget hvad jeg køber er det bede end den væg jeg bruger til lærred nu og som jeg er ved at være godt træt af.. 

Selvfølgelig er de dyrer lærreder bedre, men når jeg nu har en forholdsvis billig projektor, så kan jeg ikke helt finde ud af om jeg får nok ud af de sidste 2k..

Kan se at Lissau Plano ikke har stoframme, men har fundet et Kingpin til 2800 der har det.. Hvor meget betyder det ? Har ikke set et fastrammelærred live uden stof kant.. Vil der være genskin i Lissau rammen ?

-------------

Skrevet den: 01-April-2011 kl. 14:31
jeg har den PLANO ramme til mit lissau, og har lidt genskin på den sorte kant som så "lyser" lidt op,
det er ikke noget der kan lave synligt lys tilbage på lærredet, så det genere på ingen måde,
samtidig er plano rammen den smalleste og derved fik jeg mere plads til billede, da jeg ikke kan
rykke på væggens bredde.
jeg kan også godt lide plano for bare at være flad og firkantet, og ikke funky krumformet
som så ikke passer ind i andre former i stuen,
det er jo ikke kun farver men også former der skal passes sammen :-)

-------------

Skrevet den: 01-April-2011 kl. 15:33
Ok, tak for input. Ville gerne have et Lissau men tror desværre jeg, af økonomiske årsager, må nøjes med et lærred af dårligere kvalitetDisapprove

-------------

Skrevet den: 04-April-2011 kl. 10:53
Da der åbenbart ikke er nogen der vil sælge deres brugte Lissau, må jeg jo købe et nyt lav budget lærred Cry

Hvilke af disse discount mærker skal man gå efter, når det nu skal være i det prisleje ?

Kingpin
Bjurab Oxygon
Multibrackets M

Eller er der et helt andet mærke jeg skal gå efter ?

-------------

Skrevet af: JordanDK
Skrevet den: 04-April-2011 kl. 13:11
Hvorfor ikke DIY? Når du er i den prisklasse, så kan du lave et der perfomer mindst lige så godt til bare billigere penge. Det er først når du kommer op i Lissau klassen og højere at der er noget at hente.

Ikea boy lavede sit lærred selv hvor han lavede sammenligning med et Quality Screen til omkring 6k, og hans DIY lærred var bedre.

Valgte netop af den grund at lave et DIY gråt lærred indtil finanserne er iorden til et dyrere. Udover tiden, så har mit stået mig omkring 700kr.

-------------
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.

Skrevet den: 04-April-2011 kl. 15:49
Det har jeg også overvejet, men har sgu ikke rigtig hverken tid eller mulighed for det.. Bor i lejlighed..

-------------

Skrevet den: 04-April-2011 kl. 23:49

Det har jeg også overvejet, men har sgu ikke rigtig hverken tid eller mulighed for det.. Bor i lejlighed..

Lægterne saver du til i byggemarkedet, enten kan de gøre det mod betaling eller også kan du selv låne en sav og et par bukke = gratis. Det gjorde jeg, da jeg så var fri for skulle have trailer med. De kunne nemlig lige være i bilen.

Hæftemaskinen koster 65kr for den billigste i Silvan og 1000 hæfteklammer omkring 40kr. Så det bare at samle det hele hjemme på gulvet, evt få en til at hjælpe dig med strække duen så den ikke buler. Så skal du bare huske hæfte duen fast inden kl 20 om aftenen LOL

Gulvpladsen jeg havde brug for var vel 2x3m.

Hvis du har dine hænder skruet bare den mindste smule rigtig på, så kan du have bygget rammen og hæftet duen fast på en god eftermiddag.

-------------

Skrevet den: 05-April-2011 kl. 12:49
>Valgte netop af den grund at lave et DIY gråt lærred indtil finanserne er iorden til et dyrere
dvs du planlagde allerede fra starten at bruge en masse tid og ca 700 kr på DIY
for så senere at købe et "rigtigt"
prøv at regne lidt på det ?? måske kan man låne til et lærred i banken for langt under 700 kr
i renter ?

-------------

Skrevet den: 05-April-2011 kl. 16:31
Det er også lidt sådan jeg ser på det.

Jeg har bestilt et 104" Kingpin lærred til 2800 og så kan jeg have det i et års tid eller indtil jeg får lyst til et bedre.. Hvis jeg gør det .. og til den tid har dette lærred alligevel en gensalgs værdi, hvor et DIY lærred til 1000kr ikke repræsentere nogen værdi.. 
Så jeg vil hellere købe et færdigt lærred og brænde de 1000kr af i tab, eller hvor meget det nu bliver :)

-------------

Skrevet den: 05-April-2011 kl. 19:54

>Valgte netop af den grund at lave et DIY gråt lærred indtil finanserne er iorden til et dyrere dvs du planlagde allerede fra starten at bruge en masse tid og ca 700 kr på DIY
for så senere at købe et "rigtigt"
prøv at regne lidt på det ?? måske kan man låne til et lærred i banken for langt under 700 kr
i renter ?

Hvorfor låne? Du er meget glad for det eller?

700kr er ikke en herregård i min verden og hvis det så holder det næste år eller to. Så har det været alle pengene værd.

Altså du snakker om en masse tid, så vidt jeg er orienteret har du selv gang i et sofa projekt. Wink Er det ikke alt det som gør det sjovt? 4 timers tid er ikke masser af tid i min verden, det er jo en hobby som så meget andet. Du bruger hurtigere 700kr på et par timers koncert, bevares du får en oplevelse og det er det. Bare for at nævne et hurtigt eksempel. Byggede du ikke også en kasse til din projektor i loftet?

Så ja jeg planlagde fra starten at bygge et DIY lærred, da jeg ikke gider eller har lysten til at låne for at jeg kan få et bedre nu og her. Det er jo roden til alt ondt, da man altid kan finde noget som er bedre. Så kan man blive ved. Essensen i det hele, er vel at stille sig tilfreds nu og her og altid kan opgradere senere hvis man føler det nødvendigt. Alternativet er jo selvfølgelig bare lade projektoren stå indtil man får det lærred man ønsker sig.

Det er også lidt sådan jeg ser på det.

Jeg har bestilt et 104" Kingpin lærred til 2800 og så kan jeg have det i et års tid eller indtil jeg får lyst til et bedre.. Hvis jeg gør det .. og til den tid har dette lærred alligevel en gensalgs værdi, hvor et DIY lærred til 1000kr ikke repræsentere nogen værdi.. 
Så jeg vil hellere købe et færdigt lærred og brænde de 1000kr af i tab, eller hvor meget det nu bliver :)

Ja det passer nok meget godt tabet ligger deromkring. :)

Har nu heller ikke planer om at skulle sælge det bagefter som projektor lærred, så er det allerede beslaglagt af fruen som elsker at male. Så med tiden kan det jo vise at prisen er blevet mange doblet når hun har lavet et fint maleri når det skal pensioneres som lærred. Altså når hun kan få en pris på ca 200kr for de 30x30 malerier hun maler. Så skal det nok tjene sig hjem til den tid. Clap

Så det er planlagt med fuldt overlæg det hele, en hobby og noget hun kan bruge bagefter. Hun har faktisk spurgt om jeg på et tidspunkt vil bygge større lærred, så det er jo det hele værd når hun så kan male på dem bagefter. Big smile

-------------

Skrevet den: 06-April-2011 kl. 10:05
Haha.. Jamen så er det jo den helt rigtige løsning for dig Smile
Men undertegnet her, kan ikke slå en lige streg med en lineal, så det er nok lidt urealistisk at gøre mig forhåbninger om gensalgsværdi den vej..

Nå men nu har jeg bestilt dette lærred:
http://www.dustinhome.dk/pd_5010189141.aspx - http://www.dustinhome.dk/pd_5010189141.aspx

Regner med den lander inden weekenden, så smider jeg lige et par billeder op.

-------------

Skrevet den: 06-April-2011 kl. 11:51

Haha.. Jamen så er det jo den helt rigtige løsning for dig Smile
Men undertegnet her, kan ikke slå en lige streg med en lineal, så det er nok lidt urealistisk at gøre mig forhåbninger om gensalgsværdi den vej..

Nå men nu har jeg bestilt dette lærred:
http://www.dustinhome.dk/pd_5010189141.aspx - http://www.dustinhome.dk/pd_5010189141.aspx

Regner med den lander inden weekenden, så smider jeg lige et par billeder op.

Ja så giv lige besked. Wink

-------------

Print side | Luk vindue