Print side | Luk vindue

Den som dræber dialog

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Film og udsendelser
Forumbeskrivelse: Film på Blu-ray, DVD samt tv-udsendelser mv.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=94711
Udskrevet den: 24-Februar-2025 kl. 19:45

Emne: Den som dræber dialog
Skrevet af: karula
Emne: Den som dræber dialog
Skrevet den: 14-Marts-2011 kl. 11:12
Har optaget 1. afsnit på HD recorder og skulle se afsnittet, men opgav på grund af dialogen,kunne simpelthen ikke forstå den mumlen der blev leveret, men den bliver
jo genudsendt, så må man jo se den med undetekster, men hvor er det dårligt af TV2
Er der andre der havde samme problem?

-------------
Med venlig hilsen

Karula
PDP Pioneer 427xd / Marantz SR 7007/Panasonic BDP 35 / Sat Canal Digial HDPVR 5720-SX / lyd Quadral Cromium style 50- 5.1

Svar:
Skrevet af: Flemming Larsen
Skrevet den: 14-Marts-2011 kl. 11:16
Jeg havde ingen problemer, med at høre dialogen. Og så er det ikke dr, men tv 2 som sender den.

-------------
Mvh
Flemming Larsen

Skrevet den: 14-Marts-2011 kl. 11:19
OK, det kan jo smutte, læste lig på BT, at div. anmeldere også har brokket sig ove atr
dialogen gik tabt i mumlen, troede lige det var mine ører.

-------------
Med venlig hilsen

Karula
PDP Pioneer 427xd / Marantz SR 7007/Panasonic BDP 35 / Sat Canal Digial HDPVR 5720-SX / lyd Quadral Cromium style 50- 5.1

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 14-Marts-2011 kl. 11:28
Du kan optage den med DVB undertekster fordi det er TV2. Jeg slår selv underteksterne til når der er danske serier, da de gennemgående er for dårligt mixede med dialog Wink

Skrevet den: 14-Marts-2011 kl. 11:36
Det plejer jeg også at gøre, men glemte det desværre.

-------------
Med venlig hilsen

Karula

Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 14-Marts-2011 kl. 11:59
Oprindeligt skrevet af karula karula skrev:

Har optaget 1. afsnit på HD recorder og skulle se afsnittet, men opgav på grund af dialogen,kunne simpelthen ikke forstå den mumlen der blev leveret, men den bliver
jo genudsendt, så må man jo se den med undetekster, men hvor er det dårligt af DR.
Er der andre der havde samme problem?

Jeg har optaget den, men har ikke set den endnu.

Jeg synes dog der er et generelt problem med dialog i danske tv serier og film. Jeg har ofte selv problemer med at høre den.

Skrevet den: 14-Marts-2011 kl. 12:14
kaaizer
er spændt på at høre hvad du mener, når du har set den.

-------------
Med venlig hilsen

Karula

Skrevet af: kim.t
Skrevet den: 14-Marts-2011 kl. 12:37
Mener også at en af de store DR produktioner var ramt af lav lyd på dialogen engang. Her gik man aktivt ind og fik skruet op på lyden på de efterfølgende afsnit.

-------------

Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 14-Marts-2011 kl. 13:10
Oprindeligt skrevet af karula karula skrev:

kaaizer
er spændt på at høre hvad du mener, når du har set den.

Jeg har nu fået set en smule af den. Jeg så til et par minutter efter intro, og det var som forventet en ringe lyd der ramte mine ører. Når dialogen ikke blev mere eller mindre druknet i baggrundsstøj, mumlede folk ofte ret slemt. Faktisk i en sådan grad at jeg i et enkelt tilfælde blev nødt til at spole tilbage 4 gange (og skrue yderligere op hver gang) for at forstå en enkelt sætning. Det vil sige, jeg tror jeg fik fat i hvad der bliver sagt, men jeg er ikke sikker. Jeg gad ikke spole mere.

Det er simpelthen ikke godt nok.

Jeg forstår ikke hvorfor det skal være på den måde. Når jeg f. eks. ser nyheder finder jeg uden at tænke nærmere over det et passende niveau og har ingen problemer med at høre hvad der bliver sagt. Så snart der er tale om en (ofte dyr) dansk tv- eller filmproduktion er lyden tit dårlig. Enten er dialogen for lav i forhold til baggrundslyden/bagrundsstøjen er for høj i forhold til dialogen, eller også taler folk for dårligt. De mumler for meget.  

Jeg har i hvertfald vænnet mig til at man ikke skal nyde en enkelt småkage mens man ser danske produktioner. Man mister for meget dialog mens man tygger.

Hvis problemet er at de mumler, og at jeg ikke har problemer med at høre tale i nyhederne, kan det skyldes at mange nyhedsværter går på kursus i at tale tydeligt og korrekt. Det gør skuespillere måske ikke.

Skrevet af: Hother
Skrevet den: 14-Marts-2011 kl. 13:22
Enig, jeg kunne ikke høre ret meget af samtalen via mit TV´s højtalere, så jeg måtte sætte damp på mit surround system, og på den måde få lyden ud - det hjalp. Men det kan bare ikke være meningen, at professionelle lydfolk - eller hvor nu end fejlen kan ligge, kan lave et så ringe produktDead

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.

Skrevet af: bird
Skrevet den: 14-Marts-2011 kl. 13:34
Jeg og min hustru kunne nu høre det tydeligt nok via min yousee 3126 og pioneer tv-højtalere. Min hustru plejer ellers at brokke sig over dårlig dialog, men ikke i dette tilfælde.

Bekymrende at der er folk der ikke kan høre dialogen, men som alligevel tester og udtaler sig om diverse produkter Wink.

Skrevet den: 14-Marts-2011 kl. 14:53
Oprindeligt skrevet af bird bird skrev:

Jeg og min hustru kunne nu høre det tydeligt nok via min yousee 3126 og pioneer tv-højtalere. Min hustru plejer ellers at brokke sig over dårlig dialog, men ikke i dette tilfælde.

Bekymrende at der er folk der ikke kan høre dialogen, men som alligevel tester og udtaler sig om diverse produkter Wink.
Enten har I hørelse som en hund, eller også skruer I op over normalt høre niveau. Jeg kunne da også bare skrue 50% op, men så larmer det for meget med diverse effekter og musik Tongue

Skrevet af: bird
Skrevet den: 14-Marts-2011 kl. 15:27

Det var nu ikke specielt højt. Niveau 17 på min 508XD

..... arghhhhhh - jeg er en hundSmile

Skrevet af: opzouten
Skrevet den: 14-Marts-2011 kl. 18:22
Jeg har ikke haft nogen problemer. Har set begge afsnit på dr.dk enten via mine computerhøjttalere eller hovedtelefoner, og der har absolut ikke været problemer med at følge dialogen. Heller ikke hvis jeg lige har lavet noget andet imens. 

Skrevet den: 14-Marts-2011 kl. 19:33
Serien sendes KUN på TV2LOL

Skrevet af: Darknezs
Skrevet den: 14-Marts-2011 kl. 19:37
og så er der kun kommet 1 afsnit!! Hvad er det du har set, og snakker om?opzouten du har vist lavet en del andet, ser du TV i soveværelset? Cool

Skrevet den: 14-Marts-2011 kl. 21:45
Wink

-------------
Med venlig hilsen

Karula

Skrevet af: perf
Skrevet den: 15-Marts-2011 kl. 10:45
kan kun tilslutte mig kritikken....jeg kunne heller ikke høre/opfatte lange passager af samtaler. Det var værre end jeg nogensinde tidligere har observeret.
mvh

Skrevet af: mjohansen
Skrevet den: 15-Marts-2011 kl. 11:09
Og jeg vil så også tilslutte mig dem som syntes at dialog-lyden var elendig.

-------------
LG OLED CX 55"| Sonos Beam | Vu+ Uno4K SE | Apple TV 4K

Skrevet af: opzouten
Skrevet den: 15-Marts-2011 kl. 11:21
Oprindeligt skrevet af Darknezs Darknezs skrev:

og så er der kun kommet 1 afsnit!! Hvad er det du har set, og snakker om?opzouten du har vist lavet en del andet, ser du TV i soveværelset? Cool

Begge afsnit ligger på sputnik Wink

Og enten må folk have dårlig hørelse eller ringe højttalere for jeg så afsnittene efter at have læst denne tråd og lagde derfor ekstra mærke til kvaliteten. Det er selvfølgelig muligt at enkodningen til at stream på sputnik har ændret noget, men jeg tvivler på det. 

Skrevet af: bbond
Skrevet den: 15-Marts-2011 kl. 11:34
Uanset om man kan hører eller ej, revurderes lydmixet......
http://www.b.dk/film/slut-med-mumlende-skuespillere - http://www.b.dk/film/slut-med-mumlende-skuespillere

Bond Cool

Skrevet af: pilehave
Skrevet den: 15-Marts-2011 kl. 12:29
Udover at karaktererne var dybt utroværdige må jeg hyle med i koret af ikke-hunde og beklage mig over den lave dialog (sammenlignet med ambience-lyd).

Jeg sætter altid tekster på når jeg skal se danske serier eller film, (hvor det er muligt!) for danske skuespillere har noget mærkeligt mumlesprog, sådan helt generelt.

Mærkeligt nok har jeg ikke det problem med engelsk-sprogede udsendelser?

Skrevet af: meltofte
Skrevet den: 15-Marts-2011 kl. 12:31
Jamen hvis man sidder i sin perfekt akustisk afstemte hjemmebigraf uden skramlende kopper, susende radiatorer, biler på vejen uden for eller anden baggrundsstøj, så kan man da godt høre, hvad de siger. Men skal det virkelig være kravene for at se en gang søndagsunderholdning?

I øvrigt synes jeg ikke, den bliver bedre af, at man kan høre, hvad de siger.

/Thomas

Skrevet af: Mr. Claude
Skrevet den: 15-Marts-2011 kl. 12:55
Husker i hvor lækker dialogen kunne høres på feks "Huset på christianshavn"!?? eller "Olsenbanden" Så endnu engang var det bedre i gamle dage Clap

Skrevet den: 15-Marts-2011 kl. 14:20
Nå man kan godt følge med i serien uden lyd mener Birger Larsen. Kan TV2 også eksistere uden seere, monstro LOLTongue

Skrevet af: Flemming Larsen
Skrevet den: 15-Marts-2011 kl. 14:46
Tv2 rydder op nu.
http://kpn.dk/film/article2369544.ece - http://kpn.dk/film/article2369544.ece

-------------
Mvh
Flemming Larsen

Skrevet af: moho
Skrevet den: 15-Marts-2011 kl. 15:04
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Nå man kan godt følge med i serien uden lyd mener Birger Larsen. Kan TV2 også eksistere uden seere, monstro LOLTongue
Sådan skal det gøres  Clap

-------------
Har Stofa, Basispakke! Forvirrelsesfreak og andre Århushistorier. Den korrekte opløsning i det vandrette plan for HD er lige netop ___?

Skrevet den: 15-Marts-2011 kl. 15:56
Ja, sæt undetekster på, og sluk for lyden, så vil man få en fantastisk oplevelse
uden mumleri i krogene, sådan skal det gøres.

-------------
Med venlig hilsen

Karula

Skrevet af: BeoBrian
Skrevet den: 15-Marts-2011 kl. 21:04
Det kunne være sjovt at se på hvordan lyden er blevet gengivet. Om det kun er med TV'ets egne højttalere eller om det har været udover tilsluttede højttalere. Et faktum kan ihvertfald være at jo tyndere skærmene skal være, jo "tyndere" vil lyden også opleves. Der er desværre langt imellem TV med rigtig god lyd indbygget. Jeg havde ingen problemer med dialogen, men kan godt forstå hvad der menes, fordi der bliver snøvlet og talt lidt for hurtigt.

-------------
Taler på egne vegne, af ren interesse for branchen, og ønsker blot at opleve det allerbedste - Some day.....Tror faktisk jeg er ved at være der.....det næste må være projektor

Skrevet af: Rasmusdc
Skrevet den: 15-Marts-2011 kl. 21:38
hørte i morgenradio, at de havde talt med en eller anden TV2 top, omkring dette med lyd, og han selv havde haft problemer med at høre dialogen, så de ville kigge på det.

netop det med mumleri. 

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73079&PID=735791&title=work-in-progress-hjemmebio#735791 - Min Hjemmebio

Print side | Luk vindue