Print side | Luk vindue

Bedst projektor til max 12.000 kr.

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=94951
Udskrevet den: 07-Januar-2025 kl. 22:08

Emne: Bedst projektor til max 12.000 kr.
Skrevet af: J.H.
Emne: Bedst projektor til max 12.000 kr.
Skrevet den: 20-Marts-2011 kl. 08:08
Jeg har længe gået og troet jeg skulle have en Epson 3200/3600 fordi jeg ikke kunne finde nogle bedre, selv om jeg gik op til 12.000 kr. 

Men nu er Benq W6000 kommet ned under de 12.000, som af skattetekniske grunde er min magiske grænse. Så nu er jeg i tvivl om, hvilken projektor der er bedst, eller om der findes et helt tredje alternativ inden for den pris, som jeg bare ikke har opdaget. 

Ville i vælge Benq, Epson eller noget helt tredje?

Projektoren skal købes meget snart, da lampen til er gået i min gamle Sanyo.

Mit lærred er et 90 tommer, og jeg kan mørkelægge rummet næsten fuldt ud.

På forhånd tak for hjælpen.

Svar:
Skrevet af: Tsunde
Skrevet den: 20-Marts-2011 kl. 08:47
http://www.projectorreviews.com/benq/w6000/competitors.php - http://www.projectorreviews.com/benq/w6000/competitors.php
Her kan du se en sammenligning mellem W6000 og mange andre projektorere. Men der er vist ikke lige 3200 og 3600 de sammenligner vist med en Epson 8500 ved så ikke hvordan den er i forhold til dem du nævner.

-------------
Stue: Viasat, Samsung65-7505, Sony Str 1040, Focal Dome 5.1 - Biograf: MK 7.1 system K5 & K4, Pioneer VSX-920, Optoma HD25e, Projecta ProCinema 16:9 høj-kontrast dug 104"

Skrevet af: JordanDK
Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 08:20
Jeg har lige købt W6000 netop pga prisen, overvejede også om jeg skulle have en TW3200. Før den anden faldt.

W6000 er fantastisk til den pris den ligger i nu, og den har ikke meget ikke meget konkurrence til 10k. Mange siger dog at den nye W1100 minder utroligt meget om den, dog uden at den har lensshift. W1100 performer på samme niveau som TW3200.

Et andet alternativt kunne måske være en HC4000, den har dog heller ikke lensshift. Men er en smule bedre end W1100 og TW3200. Problemet med denne er, at ingen rigtig forhandler den i Danmark. Så den kan være svær at få lov til at se.

Men for mit vedkommende var der ingen tvivl om W6000 netop pga prisen.

-------------
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.

Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 08:53
Jeg ville vælge EH-TW3200 pga. det lavere støjniveau i forhold til W6000.

Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 09:32
Alt er relativt med støjniveauet. Korrekt at TW3200 larmer mindre, men den lyd W6000 kommer med. Er ikke på nogen måder generende. Nu har jeg kun lige lavet et midlertidigt setup her i weekenden, da den jo skulle afprøves. Men selvom den stod på sofabordet under en halv meter væk, så kunne vi ikke høre W6000 når filmen/tv var i gang. Den larmer i de meget mørke toner, så slet ikke noget jeg ville kategorisere som irriterende. Bare man husker at den skal have nyeste firmware, sådan der er kontrol over auto iris.

-------------

Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 09:58
Hej JordanDK
Du siger man skal huske at have nyeste firmware. Var det i, da du fik den fra HIFI-Klubben, eller skal man selv installere det bagefter?
Hvordan tjekker man at det er det nyeste?
Firmware er det sidste jeg mangler at få bekræftet inden jeg trykker på bestil knappen.

Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 10:18
Den fra Hifiklubben har nyeste firmware til at starte med. :) Tror slet ikke de ligger inde med så gamle modeller længere at man får den gamle firmware. Min model er produceret i oktober, står der på kassen og det jeg havde læst op på nettet. Så var oktober modeller alle med nyeste.

-------------

Skrevet af: cgmand
Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 12:20
Er der nogen steder i København man kan se W6000 ? Har lige snakket med Hifi Klubben og de havde den kun udstillet i Roskilde ..:(

-------------
LG G2 65, ATV, HomePod stereo

Skrevet af: kasperoh
Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 14:20
Er også en af dem der længe har haft kig på TW3200; også alligevel valgte at springe på W6000. Har ikke haft mulighed for at se og høre TW3200, så ved ikke hvor stor forskellen er, men synes bestemt ikke at støjen fra W6000 i economy mode er generende.

Jeg så W6000'eren i aktion i butikken på amager for et par uger siden.

Skrevet af: Talamasca
Skrevet den: 24-Marts-2011 kl. 19:10
J.H.,
Du skal være opmærksom på at TW3200 og W6000 er baseret på forskellige teknologier, LCD og DLP og at nogle mennesker kan se regnbueeffekt på DLP projektorer. Jeg har selv set W6000 demonstreret hos av-connection og blev derved klar over at jeg åbenbart tydeligt kan se regnbueeffekt og det var så generende at jeg, på trods af at DLP leverer mere knald på farverne, fandt ud af jeg skulle have en LCD projektor. Så jeg vil råde dig til at i det mindste se DLP projektoren live før du beslutter dig.

Skrevet af: Willads
Skrevet den: 30-Marts-2011 kl. 16:24
Hvorfor er 12.000 en skatteteknisk grund ?

-------------
Pana:DP-UB424,Yamaha rx-a3070,Monacor STA-1000D, Epson:TW-7400,117" tab-tension,Earthquake højtalere:Fronter 2xTitan Tigris,Center 1xTitan Theia,Surround 4xAWS-602,loft 4xECS-8.0,subs 2xMinime P12v2

Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 30-Marts-2011 kl. 16:41
Oprindeligt skrevet af Willads Willads skrev:

Hvorfor er 12.000 en skatteteknisk grund ?

Hvad har mange folk fået tilbage, netop omkring denne tid på året....?

Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 30-Marts-2011 kl. 18:46
Oprindeligt skrevet af Tsunde Tsunde skrev:

http://www.projectorreviews.com/benq/w6000/competitors.php - http://www.projectorreviews.com/benq/w6000/competitors.php
Her kan du se en sammenligning mellem W6000 og mange andre projektorere. Men der er vist ikke lige 3200 og 3600 de sammenligner vist med en Epson 8500 ved så ikke hvordan den er i forhold til dem du nævner.

De sammenligner UDEN at have anmeldt den.. det er 100% spec Whorering..

Epson UB8700, som jeg tilfældigvis har et godt øje til, har sidenhen fået en virkelig god anmeldelse,både her i norden men også ovre i the states.

http://elektronik.guide.dk/Projektor/Epson/Opl%C3%B8sning/Kvalitet/Luksus/Hjemme/Test_af_Epson_TW5000_digital_projektor_1849429 - http://elektronik.guide.dk/Projektor/Epson/Opl%C3%B8sning/Kvalitet/Luksus/Hjemme/Test_af_Epson_TW5000_digital_projektor_1849429

Den er sammenlignelig med UB8500..

Skrevet den: 30-Marts-2011 kl. 21:19
Det er nu ikke sådan jeg læser det, men ok jeg skal ikke gøre mig klog på hvor grundigt de har sat sig ind i tingene før de anmelder.

-------------
Stue: Viasat, Samsung65-7505, Sony Str 1040, Focal Dome 5.1 - Biograf: MK 7.1 system K5 & K4, Pioneer VSX-920, Optoma HD25e, Projecta ProCinema 16:9 høj-kontrast dug 104"

Skrevet den: 30-Marts-2011 kl. 22:49

Det er nu ikke sådan jeg læser det, men ok jeg skal ikke gøre mig klog på hvor grundigt de har sat sig ind i tingene før de anmelder.

Der er ikke så meget at tage fejl af - det står sort på hvidt:

Citér
This year, I'll have to make the call, between the 8500UB and the W6000. It should be interesting. At this point, without having reviewed the Home Cinema 8500UB, it would be a really tough call. I'll wait.

Skrevet af: bruger udmeldt 24
Skrevet den: 02-April-2011 kl. 16:53
8500 er vist den amerikanske modelbetegnelse af enten  Epson EH-TW4400 eller EH-TW4500.

Skrevet den: 02-April-2011 kl. 18:36
Oprindeligt skrevet af supermule supermule skrev:

8500 er vist den amerikanske modelbetegnelse af enten  Epson EH-TW4400 eller EH-TW4500.

Det er korrekt - forskellen skulle dog være ubetydelig hvis man skulle tro på anmeldelsen af UB9500 vs ub8500 på projectorreviews. UB9-serien er en speciel installer-udgave af projektoren. Billedet er det samme.Smile

Skrevet den: 02-April-2011 kl. 23:30
Hej allesammen

Tusind tak for jeres bidrag. Nu har jeg købt og fået en W6000. Jeg er meget imponeret over billedet, og især lysstyrken. Der kan komme ret meget lys ind i rummet, uden det går ud over billedkvaliteten. På min gamle projekter skulle døren bare lige åbnes på klem, så kunne man ikke se noget på skærmen.

Jeg er heldigvis ikke generet af regnbueeffekt på denne projekter. Min første projekter (som blev købet for 5 år siden), blev en LCD, fordi jeg på det tidspunkt var generet af regnbueeffekt i DLP projektorne. Men der er heldigvis sket en udvikling i hastigheden på farvehjulet.

Projekteren larmer mere end den gamle, og det er en lille smule generende i meget stille scener. Den dynamiske iris generer mig så meget lydmæssigt, at jeg har slået den fra. Den vil jeg kun bruge i meget mørke film, ellers synes jeg larmen er mere irriterende end det jeg vinder på sort niveauet. Den siger jo ikke noget hele tiden, men hver gang lyset ændres kraftigt (fx ved sceneskift) kommer der en irriterende lyd. Det er faktisk mest et problem, når billedet bliver meget lyst. Ikke i de mørke scener. Det er derfor jeg gerne vil bruge den i dunkle film, hvor jeg også vinder noget.

Alt i alt er jeg virkelig tilfreds med projekteren. Selv uden dynamisk Iris giver den et kanon billede. 

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 03-April-2011 kl. 10:07

Med fare for at være ham den sure gamle mand igen, så synes jeg at Projectorreviews har fået lidt for meget anerkendelse, i forhold til niveauet af anmeldelserne. Jeg synes der er flere områder der er, skal vi sige mangelfulde, i forhold til at Art Feierman er en af de mest anerkendte anmeldere i verden. Screenshots, helt ærligt... Det pisser mig VIRKELIG af, at dét site der er mest fremme i skoene med at fabrikere nogle anmeldelser, advokerer brugen af screenshots til evaluering af billedkvalitet. Derudover er der nogle måletekniske ting, hvor jeg mener at de enten har misforstået hvordan billedkvalitet hænger sammen, eller bevidst fortsætter med forkerte procedurer fordi der skal være sammenhæng med tidligere anmeldelser, fra déngang hvor man bare ikke var klogere. Det gælder bl.a. fokuseringen på at ramme 6500k farvetemperatur, uden at forholde sig til om man rammer D65 punktet, samt deres definition af projektorens "best" mode, når de måler post-calibration lysstyrke (eksempelvis at måle lysstyrke med Brilliant Color slået til, og kalde dét for "best mode").

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 03-April-2011 kl. 12:05
Otto, vi har haft diskussionen før om at man ikke kan vurdere billedkvalitet ud fra screenshots, da det i sidste ende afhænger af kamera og den skærm man sidder og vurderer billederne på.. Men kan man ikke bruge dem i en sammenligning blandt mange andre til at grovsortere? Jeg mener, fx. sortniveau/shadow detail, der er der tit meget stor forskel undtagen på  2-3 projektoer, som man så kan lave en sammenligning i en butik til at finde den bedste?

Eller er det også en komplet no-go? Sålænge kæden (skærm, kamera mm.) er i stand til at skille fårene fra bukkene burde det vel være ok?

Skrevet den: 03-April-2011 kl. 14:19
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Otto, vi har haft diskussionen før om at man ikke kan vurdere billedkvalitet ud fra screenshots, da det i sidste ende afhænger af kamera og den skærm man sidder og vurderer billederne på.. Men kan man ikke bruge dem i en sammenligning blandt mange andre til at grovsortere? Jeg mener, fx. sortniveau/shadow detail, der er der tit meget stor forskel undtagen på  2-3 projektoer, som man så kan lave en sammenligning i en butik til at finde den bedste?

Eller er det også en komplet no-go? Sålænge kæden (skærm, kamera mm.) er i stand til at skille fårene fra bukkene burde det vel være ok?

Jeg mener det er komplet no-go. Jeg mener det kan bruges til at evaluere nogle helt specifikke ting, såsom at lave nærbilleder af test-billeder til at illustrere edge-enhancement osv. Men at lave screenshots af bestemte scener, det mener jeg ganske enkelt at der indgår alt for mange variabler til at gøre meningsfyldt. Der er ingen tvivl om at det kan gøres med svingende resultat, og noget er givetvist mindre ubrugeligt end andet, men jeg mener at selv i "best case scenario", der er det langt bedre at læse en fornuftig beskrivelse fra en "traditionel" anmelder. Hvis man vurderer at shadow detail er bedre på projektor A end på projektor B, så kan man skrive dét. Det sker jo netop allligevel ofte at Art skriver noget i retning af at oplevelsen i praksis er anderledes end dét screenshottet viser. Hvorfor så vise screenshottet?

Og så har jeg slet ikke været inde på emner som at folk lader sig forføre af "power-farver" når de ser to billeder ved siden af hinanden, at du ikke ved hvordan en given scene SKAL se ud bare fordi du ser to screenshots der ser forskellige ud, at dén skærm du ser screenshottet på påvirker hvilken du synes er bedst, osv osv. At du kan se mere shadow detail på den ene end på den anden, betyder ikke at den viser shadow detail rigtigt. Det er ikke alle detaljer i mørke områder du SKAL kunne se klart og tydeligt.

Hvis du vil have en "grovsortering", så læs konklusionen. Screenshots er ikke bedre til grovsortering, end 5 liniers opsummering af en kompetent anmelders indtryk.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 03-April-2011 kl. 14:27

Og udover disse generelle betragtninger omkring screenshots, så er der spørgsmålet om den specifikke anmelder så foretager disse objektivt og brugbart, inden for dé rammer der nu er tale om. Når den specifikke anmelder udviser en gennemgående mangel på forståelse for nogle af de helt basale egenskaber ved kalibrering og farvegengivelse, hvorfor skal jeg så stole på at han foretager screenshottene objektivt og korrekt? Hvis screenshots blev brugt til at bakke op om et specifikt udsagn - eksempelvis at demonstrere indflydelsen som et for stort eller for lille farverum har på farvegengivelsen - så kunne screenshottene _måske_ bruges til en illustration - ikke til udvælgelse (hverken grov eller specifik), men til illustration. Men når de ting som screenshottene skal illustrere, er mangelfulde, så bliver screenshottene i sig selv naturligvis også mangelfulde.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 03-April-2011 kl. 16:59
Ok, tak for svaret Otto. Altid en fornøjelse at læse din mening om emnet som fagmand. Så bliver man lige det klogere..

Nå, videre til drømmene om en projektor..

Skrevet den: 03-April-2011 kl. 19:08
Det jeg har sværest ved er at vurdere en anmelderes uafhængighed. Mange gange når en anmelder roser en projektor, kan jeg ikke lade være med at tænke på, at manden der skriver jo ligeså godt kunne være ansat i pr afdelingen for det enkelte mærke. Men så prøver jeg at finde så mange anmeldelser som muligt og så tage et gennemsnit af dem.

-------------

Skrevet af: Highway
Skrevet den: 21-April-2011 kl. 01:13
Hej.

Nu læste jeg tråden igennem og kunne se det endte med w 6000. Jeg er selv i tvivl om de 2 omtalte projektorer (w6000 tw3600) - Mht. mit rums opbygning. Der er ca 5,5 m fra projektor til lærrede + rummet er på knap 60 m2 (ift. støj fra projektor) + jeg kan mørklægge rummet totalt. Jeg ved ikke om jeg kan se regnbueeffekt. Jeg må indrømme at fordelene der omtales ift DLP tiltaler mig men er der nogen der kan give nogle bud på hvad der kan afgøre valget - altså er den ene bedre end den anden til at opfylde kravene mit rum stiller? Den gamle og ligegyldige projektor jeg har nu kaster billedet op i 4 x 2 meter... Det er vist ikke at foretrække med nogen projektor....

Skrevet den: 21-April-2011 kl. 09:42
Det jeg mest skal bruge den til er film. Og til tider gaming.
Fandt dette review: http://www.youtube.com/watch?v=o2_qxKdX0NI&feature=related - http://www.youtube.com/watch?v=o2_qxKdX0NI&feature=related

Her bliver den rost, dog ris til dens gengivelse af dybde og kontrast ved film. Nogen der kan genkende det? Jeg kaster også Otoma HD20 ind over i mine overvejelser.

Skrevet af: Schjelde
Skrevet den: 21-April-2011 kl. 10:40
Bare overvej hvor meget larm fra projektoren har at sige for dig. Ikke alle der er lige overfølsomme for blæserstøj men personligt kunne jeg ikke leve med mere støj end min giver (opgivet til ca. 19 db tror jeg vist det er).

-------------
Sony AF8 65
Onkyo 676
HDFury Vertex 2
ATV4K
B&O A9
Sonos rundt i huset

Skrevet af: s0ad
Skrevet den: 21-April-2011 kl. 14:46
Den dynamiske iris larmer en del på TW3200/TW3600, det lyder som en harddisk der arbejder hele tiden. W6000's iris larmer også utroligt meget, den konstante hylen fik mig til at sælge den igen :(

Har selv en TW3200 nu og den leverer faktisk et flot billede og udmærket sort til pengene også uden hjælp fra irisen.

Hvis du har mod på det, så prøv at kigge efter en Sanyo z4000 fra en af de tyske shops, de fåes fra 11.000 kr. og op af. 

Skrevet den: 21-April-2011 kl. 15:43
Kunne du ikke slå iris fra på w6000?

-------------

Skrevet af: s0ad
Skrevet den: 21-April-2011 kl. 15:46
Jo sagtens, men selve projektoren var meget afhængig af irisen til at producerer sort og uden den sat til, så synes jeg ærligt talt at sortniveauet var skuffende. Synes ikke man mister nær så meget ved TW3200.

Desuden havde irisen i W6000 lidt svært ved at følge med ved skift mellem lyse og mørke scener, men tror det er blevet bedre med den nyeste firmware..  Hvis man køber en w6000, så få den kalibreret af en prof, der er virkelig meget at hente hjem.

Skrevet den: 21-April-2011 kl. 19:15
Jeg kommer til at have projektoren ca 1,5 meter over hovedet. Så kunne forestille mig at larmen i særlig stille scener i en film kunne blive et problem. Jeg kan finde sanyo z4000 til 16.000 på dustin.dk. Har ikke lige kigget i Tyskland endnu. Jeg må indrømme at jeg stadig hælder mest DLP tech. Er der ikke andre projektoren i prisklassen som kan nærme sig 20 db?

Skrevet af: rigo
Skrevet den: 21-April-2011 kl. 22:05
http://fpn.dk/digitalt/tv_foto/article2406618.ece

Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 21-April-2011 kl. 22:55
Oprindeligt skrevet af rigo rigo skrev:

http://fpn.dk/digitalt/tv_foto/article2406618.ece

...og lidt linkservice:
http://fpn.dk/digitalt/tv_foto/article2406618.ece%20 -
http://fpn.dk/digitalt/tv_foto/article2406618.ece - http://fpn.dk/digitalt/tv_foto/article2406618.ece

Skrevet af: Bruger udmeldt 6
Skrevet den: 22-April-2011 kl. 10:22
Oprindeligt skrevet af Highway Highway skrev:

Jeg kommer til at have projektoren ca 1,5 meter over hovedet. Så kunne forestille mig at larmen i særlig stille scener i en film kunne blive et problem. Jeg kan finde sanyo z4000 til 16.000 på dustin.dk. Har ikke lige kigget i Tyskland endnu. Jeg må indrømme at jeg stadig hælder mest DLP tech. Er der ikke andre projektoren i prisklassen som kan nærme sig 20 db?
Hvad med en JVC HD350. JVC´erne er de mest støjsvage projektorer overhovedet, samtidig med at billedet er det mest imponerende overhovedet, klart. JVC HD350 fås til 18999,- hos ktradio Wink

Skrevet den: 23-April-2011 kl. 12:17

Fin artikel! Eftersom jeg har mulighed for total mørklæggelse af rummet må mit valg falde på TW3600. Dog vil jeg se en w6000 og tjekke om jeg kan se regnbuen. Er der nogen der ved hvor man se disse projektorer i action? Jeg bor i Århus. Nærmeste jeg kan mig er tapeconnection....

Skrevet den: 23-April-2011 kl. 17:39
Hvad får dig til at vælge en 3600 frem for en 3200?

-------------

Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 23-April-2011 kl. 18:16

Fin artikel! Eftersom jeg har mulighed for total mørklæggelse af rummet må mit valg falde på TW3600. Dog vil jeg se en w6000 og tjekke om jeg kan se regnbuen. Er der nogen der ved hvor man se disse projektorer i action? Jeg bor i Århus. Nærmeste jeg kan mig er tapeconnection....

Man får dem demonstreret der hvor man køber . .

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm

Skrevet af: Bruger udmeldt 6
Skrevet den: 23-April-2011 kl. 19:48

Tapeconnection forhandler ikke BenQ, og har den derfor ikke i butikken. Men hifiklubben har den opstillet i flere af deres demorum. Men måske du skal køre lidt efter det.
Ang. regnbuer - det må man jo sige er et meget individuelt synspunkt, men jeg har selv haft 6000´eren, og jeg så dem overhovedet ikke når filmen kørte. Men hvis jeg kiggede efter dem, så kunne jeg godt se dem. Men det er ikke et problem, for mig, til ikke at vælge DLP fremover.

Skrevet den: 24-April-2011 kl. 11:50
ok prøver at finde en i hifi klubben.
Jeg vil vælge tw3600 fremfor tw3200 pga højere kontrastforhold.

Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 24-April-2011 kl. 11:52

ok prøver at finde en i hifi klubben.
Jeg vil vælge tw3600 fremfor tw3200 pga højere kontrastforhold.

De har identiske kontrastforhold. Et par tests på nettet (kan findes via Google) viser, at selvom der på papiret er stor forskel, så performer de identisk når det testes. Så spar hellere pengene og gå efter 3200'eren :)

Mens du er i Hifiklubben, så kig lidt på BenQ W1100. Den endte jeg med at købe. Lavere støjniveau og regnbuer er meget svære at fermprovokere sammenlignet med W6000.

Skrevet den: 24-April-2011 kl. 22:56

Ok jeg kan da prøve at tjekke de tests. For så lyder det da super! Og ellers vil da selvfølgelig prøve den benq - tak for tippet!

Skrevet den: 24-April-2011 kl. 23:05
Yes, også derfor jeg sprugte. Har læst flere steder at der ingen forskel er på de 2 maskiner. Kun på papiret, noget med at det var deres måde at konkurre i flere klasser. Men ville godt nok føle mig snydt hvis jeg havde brugt de 3-4.000 kr. Ekstra på en 3600.
Her læste jeg om "forskellen":
http://www.homecinemacentral.com.au/reviews/reviews_epson_TW_3600-vs-TW3200.html

-------------

Print side | Luk vindue