Print side | Luk vindue

SACD vil ikke give lyd fra sig

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: DVD afspillere
Forumbeskrivelse: DVD afspillere (men ikke optagere)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=9496
Udskrevet den: 17-Maj-2025 kl. 23:57

Emne: SACD vil ikke give lyd fra sig
Skrevet af: Lorentzen
Emne: SACD vil ikke give lyd fra sig
Skrevet den: 07-Februar-2006 kl. 19:44

Jeg har lige købt en SACD med Pink Floyd.

Min DVD afspiller er SACD kompatibel, og den afspiller cd'en fint, men der kommer ikke noget lyd. Hvad skal jeg gøre?

Svar:
Skrevet af: Carser
Skrevet den: 07-Februar-2006 kl. 20:02

Ingen tvivl om, at Pink Floyd er fedt!

Men lidt andet kan jeg godt finde på at sætte spørgsmålstegn ved:

1. Hvilken afspiller har du?
  2. Er det via de analoge udgange, der er tavst?
  3. Eller sender du signalet digitalt ud til en receiver e.l. og oplever, at den kan gengive lyd fra CD og DVD, men ikke fra SACD?

-------------
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.

Skrevet den: 07-Februar-2006 kl. 20:12

Afspiller: Denon DVD-1400 (understøtter SACD)
Der kommer lyd når jeg ser film, og hører musik på almindelige cd'er.
Der kommer ikke lyd når jeg sætter Pink Floyd SACD'en i.
Min forstærker er en Denon AVR-1604

Skrevet af: Carser
Skrevet den: 07-Februar-2006 kl. 20:27

Aha,

Hvad med 2 og 3?

Altså har du stereo i analogt phonokabel eller digitalt signal (optisk eller coax-kabel) mellem afspiller og forstærker?

Ved digitalt signal kan din forstærkers specifikationer m.h.t. samplingfrekvenser og bitdybder, den kan dekode, måske spille ind, især hvis den er lidt ældre.

Jeg har ikke selv nærmere kendskab til dine Denon apparater eller SACD, men der er sikkert en bestemt lyd-indstilling i en set-up menu på DVD-afspilleren, der kan redde situationen - uanset om du har forbundet analogt eller digitalt.

Har du i øvrigt set i manualen vedr. problemet?

-------------
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.

Skrevet den: 08-Februar-2006 kl. 12:18
Ok, jeg har et coaxialt  kabel mellem DVD og forstærker. Jeg har prøvet at kigge på manualen både for DVD afspiller og forstærker, og jeg kan ikke finde en grund til at der skulle være noget galt. Forstærkeren er ikke mere end to år gammel, og afspilleren lidt nyere. Jeg har iøvrigt været inde i en setup menu på DVD afspillernen, men uanset hvad jeg vælger, så kommer der stadig ikke lyd.
Jeg tror jeg bliver nødt til at smutte ned i HiFi Klubben 

Skrevet af: larsl
Skrevet den: 08-Februar-2006 kl. 12:34

Jamen hov

Du skal jo have de 6 analoge udgange forbundet til receiveren, medmindre det er en dual SACD - SACD+CD lag hvor du så kan afspille CD-laget.

Ellers giver den ikke lyd fra sig gennem digitaludgangen.

mvh

Lars

Skrevet af: claus64
Skrevet den: 08-Februar-2006 kl. 12:34
Øhh jeg mener ikke du bare kan spille SACD kun med et coax kabel til forstærkeren? Er der ikke såkaldte 5.1 udgange på DVD'en. Så skal du tage et phonokabel fra hver udgang (R, L, SR, SL, sub og center) og smide dem i de tilsvarende indgange på forstærkeren.

VH Claus

Skrevet den: 08-Februar-2006 kl. 12:37
Nemlig!

Skrevet af: Ole G
Skrevet den: 08-Februar-2006 kl. 13:24

Hvis det er en SACD med Pink Floyd kan det vel kun være Dark side of the moon og det er en hybrid SACD, hvor der også ligger et almindeligt CD lydspor.

Den almindelige CD lyd burde derfor blive sendt via coax kablet, men det kræver måske at output/input  på henholdsvis afspiller og forstærker sættes korrekt.

/Ole

Skrevet af: fltk
Skrevet den: 08-Februar-2006 kl. 13:32

Yes - Another brick in the wall.Smile

Flemming

Skrevet den: 08-Februar-2006 kl. 15:46
Ok, tak for svarene. Jeg var nede i HIFI Klubben. Der fortalte de mig at jeg skulle bruge nogle kabler (dem som der nok er nævnt her) desværre for mig kostede de tre pakker jeg skulle bruge 299 pr stk, og det er fuldstændig sindssygt dyrt for at få lov at høre en cd. Pis og papir 

Skrevet den: 08-Februar-2006 kl. 16:44

Phonokabler kan du da få for helt ned til 15 kr. pr sæt og det er jo sådan nogle du skal bruge, hvis du skal høre SACD lydsporet. Kvaliteten afhænger selvfølgelig af prisen. Sagde de i Hifi klubben at det var umuligt at overføre lyden fra det almindelige CD lydspor til forstærkeren ?

/Ole

Skrevet den: 08-Februar-2006 kl. 18:08
Oprindeligt skrevet af Ole G Ole G skrev:

Phonokabler kan du da få for helt ned til 15 kr. pr sæt og det er jo sådan nogle du skal bruge, hvis du skal høre SACD lydsporet. Kvaliteten afhænger selvfølgelig af prisen. Sagde de i Hifi klubben at det var umuligt at overføre lyden fra det almindelige CD lydspor til forstærkeren ?

/Ole

Det kan jeg ikke engang huske om de gjorde... Jeg ved bare de sagde at jeg ikke kunne få lyden frem uden disse kabler... Hvad er det så for nogle Phonokabler? De kabler jeg blev anbefalet i HIFI Klubben var sådan nogle der skulle bruges tre pakker af. Jeg tror der var 6 stik i den ene ende og mpske det samme i den anden ende

Skrevet den: 08-Februar-2006 kl. 19:41

Jeg bruger 3 sæt almindelige stereo analog audiokabler phono som disse http://av-connection.com/?GroupID=75&ClassID=19 - http://av-connection.com/?GroupID=75&ClassID=19  til at forbinde min pioneer dvd og denon receiver. Som du kan se er der mange kvaliteter at vælge imellem og du skal måske ikke vælge den helt billige, men ikke alle kan høre forskel.

Jeg har iøvrigt snydt lidt og læst i den engelske manual til din DVD afspiller, jeg tolker noterne i "Audio Language - Sound Mode" afsnittet side 22, således at du kan skifte mellem SACD laget og CD laget ved at trykke på audio knappen på din fjernbetjening.

Men der er kun en nødløsning, SACD og DVD-Audio er en stor fornøjelse som man ikke bør snyde sig selv for.

/Ole

Skrevet den: 08-Februar-2006 kl. 20:22

Jeg har selv denne SACD og på min Pioneer DV-575 kan jeg skifte imellem 2ch, multi-ch og cd.
Hvis den sættes til cd så kommer der lyd gennem digitaludgangen, i de 2 andre er det kun gennem de 6 analog udgange der giver signal. 

Mvh

Lars

Skrevet den: 08-Februar-2006 kl. 22:12

Jubii! Nu har jeg fået den til at afspille den skide CD! Jeg valgte, som jeg skulle, CD-laget, og valgte manuelt digitalt afspilning. Det burde den (forstærkeren) gøre selv fra starten. Den vælger den også automatisk nu. Meget sært. Men kanon't

Tak for alle svarene. Godt der findes sådan et forum her. Det bliver garanteret mere og mere besøgt i fremtiden, alt det der sker med recordere

Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 08-Februar-2006 kl. 22:56
Bare lige for at slå fast:

Det du afspiller på denne måde er ikke 5-kanals lyd, men blot "almindelig" stereo.

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver

Skrevet den: 09-Februar-2006 kl. 21:43
Jeps det ved jeg godt, det måtte jeg desværre sande da jeg ikke havde råd til de kabler... men jeg kan høre CD'en og det må være det vigtigste nu

Skrevet af: Petergemma
Skrevet den: 16-August-2007 kl. 13:05

Meget fin tråd...

Jeg har et lignende problem mellem Marantz DV6001 og Marantz SR5001 som er koblet sammen via HDMI. Men Reciever har kun HDMI version 1.1 som ikke kan overføre SACD.

Kan jeg bare sætte 6 x phono kabler på? Hvordan styre man om DVD'en sender via phono eller HDMI til receiver'en ? eller bliver det sendt begge vej og receiver'en vælger det bedste signal?

Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 16-August-2007 kl. 13:13

Hvis der er udstyr tilsluttet via 5.1 Analog, så skulle du gerne kunne vælge den funktion enten på Remoten til Reciveren eller på selve Reciveren. På min Reciver f.eks er der en funktion der hedder DVD 6 Channel In.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 16-August-2007 kl. 13:25

Oprindeligt skrevet af Lorentzen Lorentzen skrev:

Jeps det ved jeg godt, det måtte jeg desværre sande da jeg ikke havde råd til de kabler... men jeg kan høre CD'en og det må være det vigtigste nu

Køb du roligt 3 Phonokabler af en rimelig kvalitet, som f.eks Clicktronic, så er du kørende. De koster Kr.98,- Stk for 0,5 M. De fås bl.a hos Thansen.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Print side | Luk vindue