MAC vs. Win-PC...
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=95011
Udskrevet den: 30-Januar-2025 kl. 23:43
Emne: MAC vs. Win-PC...
Skrevet af: jhj
Emne: MAC vs. Win-PC...
Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 09:05
Hejsa
Måske et dumt spørgsmål... men hvad er egentlig forskellen på en MAC og en win-PC ?? sådan set fra en brugers synspunkt ??
Der må jo være en markant forskel siden flere og flere køber MAC...
hilsen
John
|
Svar:
Skrevet af: Ophørt
Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 09:22
Du er modig at stille det spørgsmål. Men windows bliver meget sløv med tiden, og der er mange vira angreb på windows, og den er ustabil. Mac, bliver ikke sløv, har lidt vira, men ikke nok til at det gør så meget, men det findes. Og så er den noget mere stabil. Brugervenlighed om det er Linux(ubuntu) windows eller mac, er en smags sag. Men ubuntu er lige så velsignet som mac. Med stabilitet og få vira. Men som sagt det er en smag sag, hvad man er til
|
Skrevet af: Simon R.
Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 09:25
Talk about opening a can of worms...
|
Skrevet af: Treated
Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 09:28
uha det her kan gå hen og blive en lang tråd hehe.
Men det med vira er jo os lidt om hvor snu man er selv, mit win har altid kørt godt, og vil sige win 7 bliver ikke særlig sløv i forhold til f.eks XP der er stor forskel. Jeg bruger f.eks win7 som server, os fordi det er nemmest for mig. Jeg kan sagtens lade den stå i 1 måned uden en reboot, hvis man snakker om selve uptime delen. Nu har jeg ikke den store erfaring med MAC, men man betaler for at tingene måske skal være lidt mere brugervenlig på MAC, dog er man os lidt mere låst end med windows.
|
Skrevet af: Vanderlay
Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 09:49
Vedrørende selve styresystemerne har der lige været en lang tråd om fordele og ulemper ved Windows, OSX og Linux/Ubuntu, så der er vel ingen grund til at gentage det.
Men hvis spørgsmålet er, hvorfor der er flere og flere mac-brugere, er svarene nok:
1. De tilbyder en virkelig god integration af hardware og software, fordi der kun er én producent til begge dele 2. Design og brugervenlighed (herunder ting som skærm, tastatur, mus) 3. iPods, iPhones og iPads trækker også flere mac-brugere med (og den anden vej), fordi folk er glade for produkterne og får gevinst af den gode integration mellem produkterne
|
Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 09:49
jhj skrev:
Hejsa
Måske et dumt spørgsmål... men hvad er egentlig forskellen på en MAC og en win-PC ?? sådan set fra en brugers synspunkt ??
|
Det kan let blive en lang diskussion, så jeg vil poste et link hos Apple, der forklarer på dansk, hvad der er godt ved en Mac: http://www.apple.com/dk/why-mac/ - http://www.apple.com/dk/why-mac/
Og jeg er enig i hvad der står. Det er af den grund at jeg selv er skiftet til Mac.
------------- Venlig hilsen KB
|
Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 09:59
Vanderlay skrev:
Vedrørende selve styresystemerne har der lige været en lang tråd om fordele og ulemper ved Windows, OSX og Linux/Ubuntu, så der er vel ingen grund til at gentage det.
Men hvis spørgsmålet er, hvorfor der er flere og flere mac-brugere, er svarene nok:
1. De tilbyder en virkelig god integration af hardware og software, fordi der kun er én producent til begge dele 2. Design og brugervenlighed (herunder ting som skærm, tastatur, mus) 3. iPods, iPhones og iPads trækker også flere mac-brugere med (og den anden vej), fordi folk er glade for produkterne og får gevinst af den gode integration mellem produkterne | Ikke for at starte noget. Men hvad hardware laver de selv ud over designet. Intet.
Brixen skrev:
jhj skrev:
Hejsa
|
Det kan let blive en lang diskussion, så jeg vil poste et link hos Apple, der forklarer på dansk, hvad der er godt ved en Mac: http://www.apple.com/dk/why-mac/ - http://www.apple.com/dk/why-mac/
Og jeg er enig i hvad der står. Det er af den grund at jeg selv er skiftet til Mac.
| Og til dig brixen. Så husk lige at fortæl vores trådstarter at der findes vira til mac, og linux. Før at han tror at den hellige gral er opbevaret
|
Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 10:02
T-Duck skrev:
Du er modig at stille det spørgsmål. |
Ikke mindst når du kommer med dit sædvanelige pladder.
Min Win7dåse har nu kørt siden foråret sidste år og er ikke blevet sløvere.
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 10:05
Vanderlay skrev:
1. De tilbyder en virkelig god integration af hardware og software, fordi der kun er én producent til begge dele 2. Design og brugervenlighed (herunder ting som skærm, tastatur, mus) 3. iPods, iPhones og iPads trækker også flere mac-brugere med (og den anden vej), fordi folk er glade for produkterne og får gevinst af den gode integration mellem produkterne |
I second that opinion...
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 10:14
KlausDM skrev:
T-Duck skrev:
Du er modig at stille det spørgsmål. |
Ikke mindst når du kommer med dit sædvanelige pladder.
Min Win7dåse har nu kørt siden foråret sidste år og er ikke blevet sløvere.
Klaus
| Det tager jeg som en kompliment.
Men døjer med min kones bærbar med win 7 som er blevet meget sløv, og den er et år nu ca. da hun købte den af skatte penge.
|
Skrevet af: kim.t
Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 10:15
Det er i bund og grund samme grund til at der er folk der køber B&O.
Som udgangspunkt er det er designer produkt (hvor der er designet du betaler for). Apple er meget gode til at designe HW og brugerflader.
Man kan så sige at det kan være dyre lærepenge at betale hvis man køber en Mac og finder ud af at man ikke kan affinde sig med OS X. Man har jo ikke rigtig mulighed for at smide OS X på en PC'er og prøve (jo man kan, jeg kører nyeste OS X på min Dell Mini 1011).
Men en stor del af Mac følelsen drejer sig også om det indtryk man får når man står med Apple HW i sine hænder. Det er sku en anden følelse at kører OS X på konens MacBook end på ungernes Dell
-------------
|
Læste lige en artikel fra version2 om mac's sikkerhed. så jeg ville nok hellere vælge win 7 nu efter jeg har læst det %20 - http://www.version2.dk/artikel/17102-kendt-apple-hacker-mac-os-x-er-stadig-alt-for-usikkert
|
T-Duck skrev:
Du er modig at stille det spørgsmål. Men windows bliver meget sløv med tiden, og der er mange vira angreb på windows, og den er ustabil. Mac, bliver ikke sløv, har lidt vira, men ikke nok til at det gør så meget, men det findes. Og så er den noget mere stabil. Brugervenlighed om det er Linux(ubuntu) windows eller mac, er en smags sag. Men ubuntu er lige så velsignet som mac. Med stabilitet og få vira. Men som sagt det er en smag sag, hvad man er til |
Ærlig talt! Hvorfor skal du nu til at blande ubuntu linux ind i denne tråd, som handler om Win vs. Mac.
Der er to andre tråde kørende, som også handler om Ubuntu, kunne denne her så ikke få lov til at handle om Windows og Mac alene.
|
Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 10:27
Brixen skrev:
T-Duck skrev:
Du er modig at stille det spørgsmål. Men windows bliver meget sløv med tiden, og der er mange vira angreb på windows, og den er ustabil. Mac, bliver ikke sløv, har lidt vira, men ikke nok til at det gør så meget, men det findes. Og så er den noget mere stabil. Brugervenlighed om det er Linux(ubuntu) windows eller mac, er en smags sag. Men ubuntu er lige så velsignet som mac. Med stabilitet og få vira. Men som sagt det er en smag sag, hvad man er til |
Ærlig talt! Hvorfor skal du nu til at blande ubuntu linux ind i denne tråd, som handler om Win vs. Mac.
Der er to andre tråde kørende, som også handler om Ubuntu, kunne denne her så ikke få lov til at handle om Windows og Mac alene.
| Jeg tilføjet det bare ikke andet
|
Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 10:52
T-Duck skrev:
Brixen skrev:
T-Duck skrev:
| Jeg tilføjet det bare ikke andet | Fis nu over i dine egne tråde i stedet for. Og det drejer sig jo ikke KUN om virus eller ej, vel ?
Men jeg er enig i udtalelserne om at mange vælger Apple pga. at sammenhængen mellem mange forskellige ting fungerer rigtig godt. Og hvis man melder sig helt ind i Apples univers, med f.eks. MobileMe, TimeMachine osv., står man med et utroligt velsmurt setup. De fleste der bruger Mac, har følelsen af at "det bare virker". Det kan man også sagtens på Windows, men det sker oftere med Mac.
------------- mvh Jesper \
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't - Douglas Adams
|
Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 11:02
For det første har jeg kun nævnt ubuntu en gang. det var i mit første indlæg. Men lige så snart jeg smed et link ind, om at mac har større sikkerheds huler end windows 7 så bliver i agressive.
|
Skrevet af: ashdk
Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 11:10
T-Duck skrev:
For det første har jeg kun nævnt ubuntu en gang. det var i mit første indlæg. Men lige så snart jeg smed et link ind, om at mac har større sikkerheds huler end windows 7 så bliver i agressive. |
Tja der er måske rigtigt der er større huller i mac end win7, men der er stort set ikke noget malware der udnytter dem, og de er langt sværre at finde for hackerne.
For nylig kunne man læse at mac var hacket på 5 sek, via et kul i safari, hvad historien på overfladen ikke meldte noget om er at dem som gjorde det, brugte 3 mand og 2 uger på at gøre det hele klar til at lave hacket på 5 sek. Dvs finde hullet og lave det software som skulle lave hacket.
Dem som gjorde det udtalte, det er langt svære for dem at hacke en mac, fordi der er så få der gør det, dvs der er utrolig lidt "dokumentation" på nettet om de huller der findes i mac. Man skal derfor selv lave alt arbejdet for bunden af.
På windows er der utrolig meget "dokumentation" på nettet om alle de huller og hvordan man udnytter dem, det gør det så meget nemmere for andre at hacke en windows.
Dette i sig selv gør en mac mere sikker end en windows. Desuden er mac masseret på unix, derfor holder mange hackere sig fra det, fordi de typisk kommer fra linux/unix, og man skider jo ikke i sin egen baghave, såkaldt.
T-duck det som menes med at apple laver både software og hardware, er ikke at de selv bygger deres cpu'er osv, men at de selv sætter config sammen, selv bygger setup'et, dette gør at de kan kode deres OS direkte til kun dette, og dette gør de kan lave en så meget mere helstøbt oplevelse end de kan med windows som skal dække ja alt.
|
Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 11:13
Jeg har selv Mac, men har absolut intet imod Windows - specielt ikke Windows 7. Medmindre man installerer en masse crap (Google Toolbar og lignende med tiden) synes jeg ikke Win7 bliver sløvt. Mac er nok bedre til den uvidende bruger som bare skal have det til at fungere. Jeg valgte Mac pga de små detaljer: Flere skriveborde, "flydende" scrolling etc. Og Win7 i en virtuel maskine i OSX kører upåklageligt hvis man får brug for det.
|
Skrevet af: Slettet_120331
Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 11:13
Folk er så pationerede omkring deres valg af system at det er religion om igen. Latterligt at folk ikke kan respektere andres valg og beslutninger.
Så hvis du er i tvivl om hvad du skal vælge så bare vælg det du har lyst til eller prøv nogle først. Der er ikke noget svar på hvad det er bedst til en bestemt person.
Dessuden kan jeg se logikken i vanderlays indlæg omkring hvorfor folk skifter selvom det for mig ikke vil give nogen mening.
|
Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 11:16
ashdk skrev:
T-Duck skrev:
For det første har jeg kun nævnt ubuntu en gang. det var i mit første indlæg. Men lige så snart jeg smed et link ind, om at mac har større sikkerheds huler end windows 7 så bliver i agressive. |
Tja der er måske rigtigt der er større huller i mac end win7, men der er stort set ikke noget malware der udnytter dem, og de er langt sværre at finde for hackerne.
For nylig kunne man læse at mac var hacket på 5 sek, via et kul i safari, hvad historien på overfladen ikke meldte noget om er at dem som gjorde det, brugte 3 mand og 2 uger på at gøre det hele klar til at lave hacket på 5 sek. Dvs finde hullet og lave det software som skulle lave hacket.
Dem som gjorde det udtalte, det er langt svære for dem at hacke en mac, fordi der er så få der gør det, dvs der er utrolig lidt "dokumentation" på nettet om de huller der findes i mac. Man skal derfor selv lave alt arbejdet for bunden af.
På windows er der utrolig meget "dokumentation" på nettet om alle de huller og hvordan man udnytter dem, det gør det så meget nemmere for andre at hacke en windows.
Dette i sig selv gør en mac mere sikker end en windows. Desuden er mac masseret på unix, derfor holder mange hackere sig fra det, fordi de typisk kommer fra linux/unix, og man skider jo ikke i sin egen baghave, såkaldt.
T-duck det som menes med at apple laver både software og hardware, er ikke at de selv bygger deres cpu'er osv, men at de selv sætter config sammen, selv bygger setup'et, dette gør at de kan kode deres OS direkte til kun dette, og dette gør de kan lave en så meget mere helstøbt oplevelse end de kan med windows som skal dække ja alt. | Men det link jeg tilføjet viste at det tager kun en dag at hacke en mac os X. Men nu er det sagt.
Til det sidste du skriver, med hard og software. Så spørger jeg dig. HP, dell, acer, asus, sony, osv. Tror du ikke at de også sammensætte hardwaren så det kører fejlfrit på windows?
|
Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 11:19
T-Duck skrev:
Til det sidste du skriver, med hard og software. Så spørger jeg dig. HP, dell, acer, asus, sony, osv. Tror du ikke at de også sammensætte hardwaren så det kører fejlfrit på windows? |
Det er ikke det samme. Apple vælger hardware etc, og kan skrive OSX direkte til dette hardware (simpelt sagt). Dell kan sagtens sammensætte hardware som passer godt sammen, men det ændrer ikke på, at Windows er skrevet til at skulle fungere med ALT hardware. Dvs. mange flere lag i systemet og det vil uanset hvad påvirke performance negativt.
|
Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 11:21
T-Duck skrev:
ashdk skrev:
T-Duck skrev:
T-duck det som menes med at apple laver både software og hardware, er ikke at de selv bygger deres cpu'er osv, men at de selv sætter config sammen, selv bygger setup'et, dette gør at de kan kode deres OS direkte til kun dette, og dette gør de kan lave en så meget mere helstøbt oplevelse end de kan med windows som skal dække ja alt. | Men det link jeg tilføjet viste at det tager kun en dag at hacke en mac os X. Men nu er det sagt.
Til det sidste du skriver, med hard og software. Så spørger jeg dig. HP, dell, acer, asus, sony, osv. Tror du ikke at de også sammensætte hardwaren så det kører fejlfrit på windows? |
De producenter har ingen kontrol over windows OS, desuden er det mest afgørende at driveren er lavet ordenligt, og nej jeg tror ikke altid de producenter gør det ordenligt. Det er set gang på gang.
Apples fordel er at de selv har kontrollen over begge dele.
|
Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 11:26
T-Duck skrev:
Men det link jeg tilføjet viste at det tager kun en dag at hacke en mac os X. Men nu er det sagt.
|
Ja nu læste jeg lige dit link, der står intet i det om det tager en dag, den henviser til dem som hackede safari under pwn2own, som er de selv samme som bruge 3 mand og 14 dage på at lave hacket på de 5 sek.
Det står ydermere at de typiske hack af en mac ser via flash og andre addons. Dette vil sige det ikke er apples sikkerhedshuller, men f.eks adobes.
Læs lige tingene ordenligt inden du afviser det andre skriver.
|
Skrevet af: Letten
Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 11:31
jhj skrev:
Hejsa
|
For den almindelige bruger er der ikke den store forskel på MAC og Win-PC.
Når flere og flere køber Mac's, så skyldes hovedsagligt den generelle Apple-bølge der har rullet siden de første iPods kom.
Ipods og iPhones har trukket mange nye Mac'brugere med sig. Ikke fordi maskinerne nødvendigvis er bedre men fordi de passer godt sammen med de føromtalte gadgets. Design og brugeroplevelse.
Men i øvrigt er både PC og Mac på retur, erstattet af andre typer produkter (Tablets, smartphones, Cloud computing osv.)
|
Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 11:31
ashdk skrev:
T-Duck skrev:
Men det link jeg tilføjet viste at det tager kun en dag at hacke en mac os X. Men nu er det sagt.
|
Ja nu læste jeg lige dit link, der står intet i det om det tager en dag, den henviser til dem som hackede safari under pwn2own, som er de selv samme som bruge 3 mand og 14 dage på at lave hacket på de 5 sek.
Det står ydermere at de typiske hack af en mac ser via flash og andre addons. Dette vil sige det ikke er apples sikkerhedshuller, men f.eks adobes.
Læs lige tingene ordenligt inden du afviser det andre skriver. | Men så et lille uddrag har fra artiklen: Men på Mac OS X er der stadig mange centrale processer, som altid placeres i samme områder i hukommelsen. For eksempel ligger binary altid på 0x100000000. Og den viden kan en hacker udnytte i et såkaldt heap spray-angreb, hvor skadelig kode kastes ind i hukommelsen.
Når en hacker har haft held med at komme forbi ASLR-beskyttelsen, som altså er meget svag i Mac OS X, skal han forbi DEP-funktionen. Apples brug af DEP sinker et angreb, men forhindrer det ikke.
Det har ms forstået at sikre bedre
|
Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 11:33
Letten skrev:
jhj skrev:
Hejsa
|
For den almindelige bruger er der ikke den store forskel på MAC og Win-PC.
Når flere og flere køber Mac's, så skyldes hovedsagligt den generelle Apple-bølge der har rullet siden de første iPods kom.
Ipods og iPhones har trukket mange nye Mac'brugere med sig. Ikke fordi maskinerne nødvendigvis er bedre men fordi de passer godt sammen med de føromtalte gadgets. Design og brugeroplevelse.
Men i øvrigt er både PC og Mac på retur, erstattet af andre typer produkter (Tablets, smartphones, Cloud computing osv.)
| Læste en artikel på et tidspunkt, hvor de forudså at, en gang er det lige meget hvilket os man har. for så er alt i skyen
|
Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 11:36
Briam skrev:
Folk er så pationerede omkring deres valg af system at det er religion om igen. Latterligt at folk ikke kan respektere andres valg og beslutninger.
Så hvis du er i tvivl om hvad du skal vælge så bare vælg det du har lyst til eller prøv nogle først. Der er ikke noget svar på hvad det er bedst til en bestemt person.
Dessuden kan jeg se logikken i vanderlays indlæg omkring hvorfor folk skifter selvom det for mig ikke vil give nogen mening. | Nu gætter jeg på at du ikke har fulgt med i de (mindst) to andre tråde, hvor T-Duck og andre har "diskuteret". Disse tråde er årsagen til den lidt voldsomme (men i min øjne, fornuftige) reaktion.
Så din sammenligning med religion er en anelse malplaceret og der er ikke nogen der latterliggør andres valg.
Men du skal også tænke på at en af udfordringerne med at prøve nogle først, ikke er så let med Mac og OS X. Man kan altid prøve at kyle enten Windows eller Linux på en given maskine, men det kan man ikke "bare lige" med OS X.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't - Douglas Adams
|
Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 11:38
T-Duck skrev:
Letten skrev:
jhj skrev:
Hejsa Måske et dumt spørgsmål... men hvad er egentlig forskellen på en MAC og en win-PC ?? sådan set fra en brugers synspunkt ??
Der må jo være en markant forskel siden flere og flere køber MAC... | For den almindelige bruger er der ikke den store forskel på MAC og Win-PC. Når flere og flere køber Mac's, så skyldes hovedsagligt den generelle Apple-bølge der har rullet siden de første iPods kom. Ipods og iPhones har trukket mange nye Mac'brugere med sig. Ikke fordi maskinerne nødvendigvis er bedre men fordi de passer godt sammen med de føromtalte gadgets. Design og brugeroplevelse. Men i øvrigt er både PC og Mac på retur, erstattet af andre typer produkter (Tablets, smartphones, Cloud computing osv.)
| Læste en artikel på et tidspunkt, hvor de forudså at, en gang er det lige meget hvilket os man har. for så er alt i skyen | Sikkert nok. Men der er længe til at det sker i praksis for de fleste og man er stadig afhængig af en velfungerende browser (som skal køre på et eller andet)
|
Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 11:39
T-Duck skrev:
ashdk skrev:
T-Duck skrev:
|
Læs lige tingene ordenligt inden du afviser det andre skriver. | Men så et lille uddrag har fra artiklen: Men på Mac OS X er der stadig mange centrale processer, som altid placeres i samme områder i hukommelsen. For eksempel ligger binary altid på 0x100000000. Og den viden kan en hacker udnytte i et såkaldt heap spray-angreb, hvor skadelig kode kastes ind i hukommelsen.
Når en hacker har haft held med at komme forbi ASLR-beskyttelsen, som altså er meget svag i Mac OS X, skal han forbi DEP-funktionen. Apples brug af DEP sinker et angreb, men forhindrer det ikke.
Det har ms forstået at sikre bedre |
Ja MS er også under meget større press for at holde på sikkerheden, og apple kommer nok også efter lige den del i næste opdatering.
At du kan copy paste noget fra den artikel ændre ikke på du skriver fejlaktige ting i første omgang.
Rigtig mange ting er på vej ud i skyen, og det giver da både fordele og ulemper, men det er en helt anden snak.
|
Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 11:53
Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 11:54
quarkir skrev:
T-Duck skrev:
Letten skrev:
jhj skrev:
Hejsa Måske et dumt spørgsmål... men hvad er egentlig forskellen på en MAC og en win-PC ?? sådan set fra en brugers synspunkt ??
Der må jo være en markant forskel siden flere og flere køber MAC... | For den almindelige bruger er der ikke den store forskel på MAC og Win-PC. Når flere og flere køber Mac's, så skyldes hovedsagligt den generelle Apple-bølge der har rullet siden de første iPods kom. Ipods og iPhones har trukket mange nye Mac'brugere med sig. Ikke fordi maskinerne nødvendigvis er bedre men fordi de passer godt sammen med de føromtalte gadgets. Design og brugeroplevelse. Men i øvrigt er både PC og Mac på retur, erstattet af andre typer produkter (Tablets, smartphones, Cloud computing osv.)
| Læste en artikel på et tidspunkt, hvor de forudså at, en gang er det lige meget hvilket os man har. for så er alt i skyen | Sikkert nok. Men der er længe til at det sker i praksis for de fleste og man er stadig afhængig af en velfungerende browser (som skal køre på et eller andet) | Jamen MS har da lavet et windows til erhverv der kun kan arbejde i skyen. Et hotel i KBH tester det af lige i øjeblikket
|
Skrevet af: TobiasKM
Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 12:01
Faktisk tror jeg ikke "Skyen" er langt væk for de fleste. Google Chrome OS for eksempel, kunne da være et fint alternativt til en masse casual brugere. De bruger jo alligevel næsten bare en browser og en E-Mail klient - og et tekstredigeringsprogram engang imellem.
Men det er jo en helt anden diskussion :)
|
Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 12:04
TobiasKM skrev:
Faktisk tror jeg ikke "Skyen" er langt væk for de fleste. Google Chrome OS for eksempel, kunne da være et fint alternativt til en masse casual brugere. De bruger jo alligevel næsten bare en browser og en E-Mail klient - og et tekstredigeringsprogram engang imellem.
Men det er jo en helt anden diskussion :) | Du har lige givet mig en idé til en ny tråd
|
Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 12:04
A' hva' har de ??? Der er en sky-version af Office, ikke af Windows. Og at eet hotel tester det, er da ikke ensbetydende med at vi alle snart er lettet ?
|
Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 12:07
T-Duck skrev:
hvad var fejlagtig? |
Din påstand at det kun havde taget en dag for det hack på mac.
|
Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 12:14
quarkir skrev:
A' hva' har de ??? Der er en sky-version af Office, ikke af Windows. Og at eet hotel tester det, er da ikke ensbetydende med at vi alle snart er lettet ? | Jo det har de, det er på aod.dk jeg læste det mener jeg. så jeg leder efter det.
edit: Her er linket til det windows http://www.microsoft.com/windowsazure/windowsazure/ - http://www.microsoft.com/windowsazure/windowsazure/
|
Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 12:29
hehe hver gang MAC og WIN bliver nævnt i en tråd kommer de sadvanlige diskussioner, hvad med at "keep it simple" og så smide sine erfaringer med de 2 systemer hvis man har prøvet begge, er vel ingen grund til at begynde at snakke om alt mulig andet malware og vira osv. Det er jo en helt anden snak, så skal man jo lave en tråd som hedder "sikkerhed i mac imod win" trådstarter kan da godt blive forvirret af al teknisk snak (inkl. mig selv)
|
Skrevet af: jhj
Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 12:33
Uha - sikke en diskution jeg fik sat gang i - det var bestemt ikke min mening. Er blot nysgerrig over de forskelle der brugermæssigt måtte være... Tak for alle svarene..
|
Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 12:44
jhj: sagde det jo nok i starten af tråden LOL
|
Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 13:06
T-Duck skrev:
quarkir skrev:
A' hva' har de ??? Der er en sky-version af Office, ikke af Windows. Og at eet hotel tester det, er da ikke ensbetydende med at vi alle snart er lettet ? | Jo det har de, det er på aod.dk jeg læste det mener jeg. så jeg leder efter det.
edit: Her er linket til det windows http://www.microsoft.com/windowsazure/windowsazure/ - http://www.microsoft.com/windowsazure/windowsazure/ | Det er længe siden de kom med Azure og det er ikke en erstatning for Windows på den enkelte PC. Det er Microsoft måde at sige cloud på og gælder alene serversiden.
|
Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 13:10
Treated skrev:
hehe hver gang MAC og WIN bliver nævnt i en tråd kommer de sadvanlige diskussioner, hvad med at "keep it simple" og så smide sine erfaringer med de 2 systemer hvis man har prøvet begge, er vel ingen grund til at begynde at snakke om alt mulig andet malware og vira osv. Det er jo en helt anden snak, så skal man jo lave en tråd som hedder "sikkerhed i mac imod win" trådstarter kan da godt blive forvirret af al teknisk snak (inkl. mig selv) | Enig.
Jeg sammenligner det ofte med for/imod iPhone (og nej, det skal vi ikke også tage med her): Hvis man ønsker/vælger Apple, bør man gå helhjertet ind for det, da det så fungerer bedst (og fremragende). Hvis man vælger Apple og så ønsker at bøje det, som man ønsker det skal se ud, er man oppe mod store kræfter... Windows kan man til gengæld få stort set som man ønsker det, men valgfriheden giver nogle gange så nogle ekstra udfordringer, før tingene hænger fornuftigt sammenn.
Et eksempel: Du har valgt "the Apple way" og anskaffet en Mac og og TimeCapsule (router + backup). Hvordan tager du backup på en Mac ? Simpelt: Find TimeMachine og aktiver ! Andet skal man ikke gøre.
|
Skrevet af: mfhansen82
Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 15:42
Hvorfor er det lige præcis at T-Duck ikke må bare nævne ordet Linux for en kort bemærkning. Jeg er godt klar over at der også er mindst 2 andre tråde herinde, hvor dette emne er blevet tygget godt og grundigt imellem. Hvis man spørger efter valget imellem 2-3 forskellige højttalere, så flår man jo heller ikke hovedet af dem der formaster sig til at nævnte andre mærker. Og Linux og Unix har trods alt en hel del ting tilfælles.
Hvis jeg skal komme med mine input. Windows har den umiddelbare fordel at det er skrevet så det stort set kan passe til hvilken som helst computer du tilbyder det. Dog er det hovedsagligt x86 og AMD processor strukturen kernen er bygget til. Til Windows kan der findes et væld af payware, shareware og freeware på nettet og de store software producenter laver ligeledes også programmer til Windows. Selv oprindelige Linux programmer bliver ofte portet så de kan passe på en Windows maskine. Windows er et betalingsprodukt og er derfor, til forskel fra Linux, ikke omfattet af GPL (hvilket reelt betyder at GPL software skal kunne findes kvit og frit). Derfor er hardware producenterne knap så ængstelige for at deres dyrbare hemmeligheder bliver offentlige ved at skrive drivers til Windows. Dog skal det nævnes i en parantes at jeg ser det udelukkende som dovenskab/nepostisme, da der efterhånden er en del hardware producenter som sagtens kan skrive proprietær drivers til Linux. Ulempen ved Windows er i mine øjne at det er bliver forholdsvist ustabilt med tiden (Windows 7 skulle være bedre på det punkt, men jeg venter nu alligevel med at se efter når der er kommet SP 2) og der frigives en masse crapware som toolbars til IE og andet gøgl, som den uvidende bruger får listet ind sammen med eks. Java. Windows er hackernes foretrukne jagtmark og derfor findes der et utal af vira, hacktools, trojans og andet skidt som bare venter på at ramme ens computer. Seneste jeg hørte om var at man kunne få listet en orm ind blot ved at åbne en mail. Og der ligeledes skulle findes en orm til Word som lægger sig og venter. Forsøger man at fjerne den, rister den hele systemet. Den oprindelige Windows ramme er aldrig blevet bygget op omkring et netværkssystem. Det er mig bekendt først med indarbejdelsen af NT kernen, som oprindeligt er skrevet til servere, at netværksfunktionaliteten kommer ind. Ligeledes det samme med fler-bruger systemet. Windows er oprindeligt skrevet som en single-user system og det er først med Windows 95 at man kunne logge på med flere brugere. Dette er en ting som Windows gradvist har måtte indarbejde. Windows er et gennemgående brugervenligt system. For den almindelige bruger er alle de systemspecifikke beskeder, oplysninger og rettemetoder gemt langt væk. Dette giver en poleret overskuelig overflade, men det har også sin pris. For hvis noget går galt i Windows, så skal man ikke kun være en yderst habil Windows bruger, men man skal tit lede længe og hårdt efter problemet. Og mange gange ender man op med tomme hænder.
Apple Mac er et lukket system, forstået på den måde at det udelukkende er Apple der tager sig at programmeringen og vedligeholdelsen af systemet. Dette betyder at Apple har den fordel at de kan udvælge et hardware lineup og så skrive drivere direkte til systemet. Mac OS X er bygget op omkring en Unix kerne. Dette giver den mange lighedstræk med Linux. Et af dem er at driversupporten ikke ligger som externe drivere, men ligger direkte inde i kernen. Dette giver nogle stabilitetsmæssige og funktionalitetsmæssige fordele. Og sammenholdt med at Apple selv udvælger hardware, sætter det sammen og skriver driverne, så får man et utroligt stabilt system. Unix er et 100% netværks og fler-bruger bygget system. Derfor er sikkerheden omkring netværksoperationer og brugerdata sikkerhed rigtig god. (jeg ved faktisk ikke hvilken der er bedst på det punkt, Mac eller Linux). Nu er Mac OS X ikke Unix per se, men det er mere Apple's (Steve Jobs) oversættelse/videre udvikling af den oprindelige Unix kerne. Mac OS X er bygget op omkring et gennemgående princip.Brugervenlighed. Det skal i princippet være sådan at en komplet computer ykundig skal kunne sætte sig ved en computer og intuitivt finde rundt. Jeg er ikke helt sikker på jeg er enig i at målet er opnået. Jeg synes at OS brugerflade til tider godt kan være forstyrrende. Eksempelvis mener mange at det er smart at top-toolbaren ændrer sig i takt med hvilket program du har åbent. At når man åbner eks. Photoshop, så har man i princippet ikke noget programboks, men man har toolbaren og de forskellige toolbokses og så bare skrivebordet. Først i det man åbner et dokument eller billede, kommer der en decideret boks som man kender den fra Windows. Men Macintosh har en virkelig pæn og poleret programflade. En stor ulempe ved Mac er helt klart lukketheden. Man skal arbejde længe og hårdt for at få installeret OS X på en ikke-Apple computer og det sker kun hvis man har en særlig hardware sammensætning. Dette gør at man i princippet ikke kan kende en Mac før man har en / kan låne en. Som det også er nævnt tidligere, så er Apples produkter skrevet til hinanden. Hvis man derfor har en iPhone, iPad, iMac og andet godt, så kører det hele perfekt sammen og man oplever sjældent problemer. Mac er dog knap så venlig hvis man prøver at fodre den med visse 3. parts hardware enheder. Pga. Macintosh's brugervenlighed kan man også her komme i problemer i forhold til systemarbejde og fejlrettelser, men Macintosh har dog en gennemgående fordel. BASH'en, som er Unix/Linux svar på en kommandoprompt. Den er gennemprøvet og gennemarbejdet og virker bare. Det giver rigtig gode muligheder for at rette fejl.
Jeg ved at mange Linux opsætninger er bygget op omkring tekstbaseret filer. Jeg ved faktisk ikke om Mac er. Men fordelen ved disse filer er at man kan skrive vejledninger direkte ind i filerne og de er ret lette at ændre på. Dette giver også en fordel når man vil rette og undersøge for fejl.
Det er mine bemærkninger.
------------- Mvh Michael Hansen
Sony KDL-32V5500 | Sony STR-DH700 | Sony BDP-S360 | Sony CDP-XB920 QS ------------------------ Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround
|
Skrevet af: rawi
Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 15:48
jhj skrev:
Hejsa
hilsen
John |
Det nemmeste er vist at kigge http://www.youtube.com/watch?v=Jkrn6ecxthM - HER
I'm a right-clicka I'm an iBook flippa Macs and PCs - no fight gets bigga
|
Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 16:33
mfhansen82 skrev:
Hvorfor er det lige præcis at T-Duck ikke må bare nævne ordet Linux for en kort bemærkning. Jeg er godt klar over at der også er mindst 2 andre tråde herinde, hvor dette emne er blevet tygget godt og grundigt imellem. Hvis man spørger efter valget imellem 2-3 forskellige højttalere, så flår man jo heller ikke hovedet af dem der formaster sig til at nævnte andre mærker.
| Som du selv skriver - det er en laaaaang historie/tråd. Men lad os begrave den i fred, det er bedst for alle.
mfhansen82 skrev:
Og Linux og Unix har trods alt en hel del ting tilfælles.
Hvis jeg skal komme med mine input. Windows har den umiddelbare fordel at det er skrevet så det stort set kan passe til hvilken som helst computer du tilbyder det. Dog er det hovedsagligt x86 og AMD processor strukturen kernen er bygget til. Til Windows kan der findes et væld af payware, shareware og freeware på nettet og de store software producenter laver ligeledes også programmer til Windows. Selv oprindelige Linux programmer bliver ofte portet så de kan passe på en Windows maskine. Windows er et betalingsprodukt og er derfor, til forskel fra Linux, ikke omfattet af GPL (hvilket reelt betyder at GPL software skal kunne findes kvit og frit). Derfor er hardware producenterne knap så ængstelige for at deres dyrbare hemmeligheder bliver offentlige ved at skrive drivers til Windows. Dog skal det nævnes i en parantes at jeg ser det udelukkende som dovenskab/nepostisme, da der efterhånden er en del hardware producenter som sagtens kan skrive proprietær drivers til Linux. Ulempen ved Windows er i mine øjne at det er bliver forholdsvist ustabilt med tiden (Windows 7 skulle være bedre på det punkt, men jeg venter nu alligevel med at se efter når der er kommet SP 2) og der frigives en masse crapware som toolbars til IE og andet gøgl, som den uvidende bruger får listet ind sammen med eks. Java. Windows er hackernes foretrukne jagtmark og derfor findes der et utal af vira, hacktools, trojans og andet skidt som bare venter på at ramme ens computer. Seneste jeg hørte om var at man kunne få listet en orm ind blot ved at åbne en mail. Og der ligeledes skulle findes en orm til Word som lægger sig og venter. Forsøger man at fjerne den, rister den hele systemet. Den oprindelige Windows ramme er aldrig blevet bygget op omkring et netværkssystem. Det er mig bekendt først med indarbejdelsen af NT kernen, som oprindeligt er skrevet til servere, at netværksfunktionaliteten kommer ind. Ligeledes det samme med fler-bruger systemet. Windows er oprindeligt skrevet som en single-user system og det er først med Windows 95 at man kunne logge på med flere brugere. Dette er en ting som Windows gradvist har måtte indarbejde. Windows er et gennemgående brugervenligt system. For den almindelige bruger er alle de systemspecifikke beskeder, oplysninger og rettemetoder gemt langt væk. Dette giver en poleret overskuelig overflade, men det har også sin pris. For hvis noget går galt i Windows, så skal man ikke kun være en yderst habil Windows bruger, men man skal tit lede længe og hårdt efter problemet. Og mange gange ender man op med tomme hænder.
Apple Mac er et lukket system, forstået på den måde at det udelukkende er Apple der tager sig at programmeringen og vedligeholdelsen af systemet. Dette betyder at Apple har den fordel at de kan udvælge et hardware lineup og så skrive drivere direkte til systemet. Mac OS X er bygget op omkring en Unix kerne. Dette giver den mange lighedstræk med Linux. Et af dem er at driversupporten ikke ligger som externe drivere, men ligger direkte inde i kernen. Dette giver nogle stabilitetsmæssige og funktionalitetsmæssige fordele. Og sammenholdt med at Apple selv udvælger hardware, sætter det sammen og skriver driverne, så får man et utroligt stabilt system. Unix er et 100% netværks og fler-bruger bygget system. Derfor er sikkerheden omkring netværksoperationer og brugerdata sikkerhed rigtig god. (jeg ved faktisk ikke hvilken der er bedst på det punkt, Mac eller Linux). Nu er Mac OS X ikke Unix per se, men det er mere Apple's (Steve Jobs) oversættelse/videre udvikling af den oprindelige Unix kerne. Mac OS X er bygget op omkring et gennemgående princip.Brugervenlighed. Det skal i princippet være sådan at en komplet computer ykundig skal kunne sætte sig ved en computer og intuitivt finde rundt. Jeg er ikke helt sikker på jeg er enig i at målet er opnået. Jeg synes at OS brugerflade til tider godt kan være forstyrrende. Eksempelvis mener mange at det er smart at top-toolbaren ændrer sig i takt med hvilket program du har åbent. At når man åbner eks. Photoshop, så har man i princippet ikke noget programboks, men man har toolbaren og de forskellige toolbokses og så bare skrivebordet. Først i det man åbner et dokument eller billede, kommer der en decideret boks som man kender den fra Windows. Men Macintosh har en virkelig pæn og poleret programflade. En stor ulempe ved Mac er helt klart lukketheden. Man skal arbejde længe og hårdt for at få installeret OS X på en ikke-Apple computer og det sker kun hvis man har en særlig hardware sammensætning. Dette gør at man i princippet ikke kan kende en Mac før man har en / kan låne en. Som det også er nævnt tidligere, så er Apples produkter skrevet til hinanden. Hvis man derfor har en iPhone, iPad, iMac og andet godt, så kører det hele perfekt sammen og man oplever sjældent problemer. Mac er dog knap så venlig hvis man prøver at fodre den med visse 3. parts hardware enheder. Pga. Macintosh's brugervenlighed kan man også her komme i problemer i forhold til systemarbejde og fejlrettelser, men Macintosh har dog en gennemgående fordel. BASH'en, som er Unix/Linux svar på en kommandoprompt. Den er gennemprøvet og gennemarbejdet og virker bare. Det giver rigtig gode muligheder for at rette fejl.
Jeg ved at mange Linux opsætninger er bygget op omkring tekstbaseret filer. Jeg ved faktisk ikke om Mac er. Men fordelen ved disse filer er at man kan skrive vejledninger direkte ind i filerne og de er ret lette at ændre på. Dette giver også en fordel når man vil rette og undersøge for fejl.
Det er mine bemærkninger.
| Jamen, jeg er rimeligt enig..
|
Skrevet af: Bitnissen
Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 19:03
Uha nogle lange udredninger... Først må jeg lige bekende kulør, jeg har kørt MAC i et år, er er super glad for det. Jeg købte vi en multimedie-ordning i firmaet, hidtil syntes MAC var alt for dyrt, og troede at det bare var designet man betalte for.
Men det har overrasket positivt, dog har der selvfølgelig været en del gamle vaner der skulle lægges på hylden. Og ting som fungerer anderledes end man er vandt til, og derfor i første omgang virker sindsygt, men efterfølgende kan man godt se det smarte, og vender sig til det.
Sammenligningen med B&O er slet ikke så dum!!! B&O er jo lækkert design, men samtidigt super nemt at bruge. Hvor vi andre i gamle dage skulle tænde forstærker, vælge cd, tænde cd og trykke play, nøjedes B&O ejere med det sidste. Og konkurrenterne var mange om at fatte at tingene kunne gøres anderledes og smartere.
Så jeg har oplevet at efterhåndet som jeg lærte at bruge min Mac, blev Windows mere og mere irreterende og tungt at bruge.
Til sidst skal Apples opgraderingspriser også lige nævnes, det koster kun nogle få hundrede kr. at opgraderer sin OS X.
mvh Tommy
|
Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 19:37
En ting jeg brugte meget tid på i min Windows-tid var sikkerhedskopiering. Det blev aldrig helt godt.
Det virker til gengæld rigtig godt på Mac med TimeMachine. Når først der er sat en usb harddisk eller NAS til, og TimeMachine er startet, skal man ikke tænke mere på det. Der bliver taget backup af alt hver time uden at det kan mærkes.
Hvis Mac'en går kaput, skulle man kunne hente alle programmer og alt data ind fra sin TimeMachine backup, når man får den nye startet op. Det har jeg ikke prøvet endnu.
|
Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 19:39
Brixen skrev:
En ting jeg brugte meget tid på i min Windows-tid var sikkerhedskopiering. Det blev aldrig helt godt.
Det virker til gengæld rigtig godt på Mac med TimeMachine. Når først der er sat en usb harddisk eller NAS til, og TimeMachine er startet, skal man ikke tænke mere på det. Der bliver taget backup af alt hver time uden at det kan mærkes.
Hvis Mac'en går kaput, skulle man kunne hente alle programmer og alt data ind fra sin TimeMachine backup, når man får den nye startet op. Det har jeg ikke prøvet endnu.
| Og endnu bedre, når/hvis du skifter din Mac, skal du blot under opstarten pege den hen til din TimeMachine backup, så gendanner den din nye Mac 100% som den gamle var sat op. Ganske enkelt genialt !!
|
Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 19:48
quarkir skrev:
Brixen skrev:
| Og endnu bedre, når/hvis du skifter din Mac, skal du blot under opstarten pege den hen til din TimeMachine backup, så gendanner den din nye Mac 100% som den gamle var sat op. Ganske enkelt genialt !! |
Ja, det er genialt.
De programmer, der følger med er også gode, synes jeg. Det var bl.a. iLife programmerne der gjorde at jeg skiftede til Mac. Jeg har lavet fotobøger til julegave, ,og jeg har også lavet kort i iPhoto. Det er de ekstra ting der også gør en forskel.
|
Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 19:55
Brixen skrev:
|
Ja, Timemachine er super nemt og godt: Konfig består af 2 punkter: 1) ON/OFF 2) Destination
og jo, jeg har 2 gange mistet kontakt til en harddisk (én gang på egen MAC, og en gang på en vens) og begge gange smed vi bare OSX DVD'en i og valgte restore fra Timemachine, og i løbet af nogle timer var ALT som før.
Forleden prøvede jeg efter en reinstalation af min kones mac, at restore programmer, her klikkede jeg bare på de 3 programmer (Opera, DR TV og et 3. jeg lige har glemt), efter ca 30 sekunder, kørte alle 3 programmer. Det har jeg ALDRIG set på Windows!!!
/Tommy
|
Skrevet af: Jens Thomsen
Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 20:55
Jeg skiftede selv til Mac efter at have arbejdet mere end 10 år med Windows. For mig var skiftet dels motiveret i daglige små irritationer over elementer i Windows, dels betinget i ændring af min arbejdssituation - og jeg har ikke set mig tilbage siden.
Jeg må blankt erkende, at jeg ikke har prøvet at arbejde med Windows7. Men jeg har ladet mig fortælle, at mange af de ting, der oprindeligt irriterede mig ved Windows, nu ikke længere er et "issue" overhovedet. Dem, jeg kender, der arbejder med det, virker da også rigtigt glade for det. Jeg ser bare ingen grund til at skifte bort fra OSX, så længe det virker perfekt for mig.
Min daglige irritation med Windows (dengang XP) var bl.a. den endeløse genstartning, hver gang man havde installeret noget nyt; den jævnlige geninstallering af systemet, når det var blevet for langsomt; bøvlet med drivere og hele tidsspildet med løbende defragmentering af harddisken. Alt det slap jeg for ved at skifte til MAC OSX, der automatisk defragmenterede HD'en, stort set aldrig skulle genstartes efter installation, altid fungerede drivermæssigt og aldrig skulle geninstalleres.
Dertil kom selve maskinen. Der er mange, der siger, at Apple kun handler om design. Men hvis de hermed udelukkende tænker på æstetik, altså at det kun drejer sig om, at maskinen skal se pæn ud, så er de meget langt fra virkeligheden. Min oplevelse af Mac er, at det handler om funktionalitet. Da jeg fik min første Mac laptop, var jeg forbavset over, hvor mange små detaljer, der var tænkt på. Fx. de indbyggede holdere til at rulle ledningen op på i opladeren; det magnetiske stik, så man ikke risikerer at vælte computeren på gulvet, hvis man snubler over ledningen; det baggrundsbelyste tastatur (på dét tidspunkt var det nærmeste, jeg kunne komme det, min gamle IBM Thinkpad, der havde en strømslugende, lille lampe over skærmen, som man kunne tænde, og som lyste keyboardet op) og ikke mindst den geniale multi-touch trackpad. Især den sidste ville jeg slet ikke kunne undvære i dag, og når jeg en sjælden gang arbejder med en maskine af andet fabrikat, så er det nok det, der irriterer mig mest at undvære.
Kort sagt, for mig handler det om helheden, samspillet mellem maskine og software og de mange små, gode detaljer. Dem vil jeg gerne betale ekstra for.
Jeg siger ikke, at det vil være godt for alle. For mange vil det, at man er låst til bestemte hardware-konfigurationer fx være et stærkt irritationsmoment. For mig er det et ligegyldigt trade-off. Sådan er vi så forskellige. For mig har skiftet til Mac og OSX været fantastisk, og jeg har nok ikke været så glad for en computere som min nuværende Macbook Pro, siden jeg fik min første Commodore 64. For andre er noget andet lykken - og fred være med det!
|
Skrevet af: ridderdk
Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 21:58
Mac eller Windows, tjaee jeg synes klart bedst om Windows.
Har nu 3 Mac's, en Imac og 2 Mac Mini.
De er købt udfra praktiske hensyn og en forhåbning om at "man kan vel vænne sig til det...).
For en uge siden blev så den sidste Mac Mini konverteret til ren Windows så alle 3 nu har Windows installeret, den var simpelthen blevet så sløv og ustabil at jeg og familien ikke gad mere. Den blev brugt kun som Mediecenter/TV via EyeTV i soveværelse og havde kun udover EyeTV, Plex og XBMX installeret og Remote Buddy for at kunne styre skidtet med en harmony. Selve brugerfladen i Mac minder utrolig meget om diverse Linux distributioner og har den samme mangel på muse følsomhed og præcision.
Dette måske også ment som en provokation, men synes efterhånden der manglede en Windows lovprisning i denne tråd.
Windows 7 er et guldkorn ........
|
Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 22:13
ridderdk skrev:
Mac eller Windows, tjaee jeg synes klart bedst om Windows.
Har nu 3 Mac's, en Imac og 2 Mac Mini.
De er købt udfra praktiske hensyn og en forhåbning om at "man kan vel vænne sig til det...).
For en uge siden blev så den sidste Mac Mini konverteret til ren Windows så alle 3 nu har Windows installeret, den var simpelthen blevet så sløv og ustabil at jeg og familien ikke gad mere. Den blev brugt kun som Mediecenter/TV via EyeTV i soveværelse og havde kun udover EyeTV, Plex og XBMX installeret og Remote Buddy for at kunne styre skidtet med en harmony. Selve brugerfladen i Mac minder utrolig meget om diverse Linux distributioner og har den samme mangel på muse følsomhed og præcision.
Dette måske også ment som en provokation, men synes efterhånden der manglede en Windows lovprisning i denne tråd.
Windows 7 er et guldkorn ........ |
Ok. Hvis du kun skal køre XBMX, vælger du jo det system, der kører det bedst.
|
Skrevet den: 22-Marts-2011 kl. 08:52
Okay. For at fortælle om mine plusser og minusser ved hver system. Windows er tungt at bruge, men har spil fordelen. Mac kører hurtigere ja, der er ikke så mange spil, men det er begyndt at dukke op. Men d. 3. mulige OS skal jeg nok lade være at nævne. Skønt at jeg for 4-5 år siden, var træt af Win xp, og overvejet en mac. Men så fik en ven mig overtalt til at prøve det OS jeg ikke nævner, men var sådan, med kommandoer osv. Men havde det som duel boot. Så begyndte det OS jeg ikke nævner, fjerne mere og mere af de kommandoer og lagde dem i en grafisk pakkehåndtering, så var det der jeg stille og rolig tog springet væk fra windows. havde dog win 7 og dem der siger det ikke bliver sløvt. sludder og vrøvl. Det er stadig win's hage synes jeg. Det er min erfaring på trods af venner og familie som har mac, så jeg vidste hvad jeg valgte fra. men jeg fik et system der er lige så brugervenligt, og i hvert fald hurtigere at i brugerfalden. Jeg har heller ikke det store behov for spil. bare min familie og jeg har vores wii og jeg kan spille konquest på mit OS jeg ikke nævner. så er jeg glad
Lige en ting. brugerinterfacet, er anderledes med det OS jeg ikke nævner, en win og mac. så det er tre vidt firskellige måde at det bruges på
|
Skrevet den: 22-Marts-2011 kl. 09:49
T-Duck skrev:
Okay. For at fortælle om mine plusser og minusser ved hver system. Windows er tungt at bruge, men har spil fordelen. Mac kører hurtigere ja, der er ikke så mange spil, men det er begyndt at dukke op. Men d. 3. mulige OS skal jeg nok lade være at nævne. Skønt at jeg for 4-5 år siden, var træt af Win xp, og overvejet en mac. Men så fik en ven mig overtalt til at prøve det OS jeg ikke nævner, men var sådan, med kommandoer osv. Men havde det som duel boot. Så begyndte det OS jeg ikke nævner, fjerne mere og mere af de kommandoer og lagde dem i en grafisk pakkehåndtering, så var det der jeg stille og rolig tog springet væk fra windows. havde dog win 7 og dem der siger det ikke bliver sløvt. sludder og vrøvl. Det er stadig win's hage synes jeg. Det er min erfaring på trods af venner og familie som har mac, så jeg vidste hvad jeg valgte fra. men jeg fik et system der er lige så brugervenligt, og i hvert fald hurtigere at i brugerfalden. Jeg har heller ikke det store behov for spil. bare min familie og jeg har vores wii og jeg kan spille konquest på mit OS jeg ikke nævner. så er jeg glad
Lige en ting. brugerinterfacet, er anderledes med det OS jeg ikke nævner, en win og mac. så det er tre vidt firskellige måde at det bruges på |
Nu hedder overskiften sjovt nok Mac vs Win, jeg har meget svært ved at se hvor pingvin softwaren er med i dette spørgsmål, så hvorfor insistere du så ihærdigt i at bringe dette på banen konstant? Er det sådan en trold ting?
|
Skrevet den: 22-Marts-2011 kl. 10:33
Jeg fortæller bare om mine erfaringer. Ikke andet
|
Skrevet den: 22-Marts-2011 kl. 10:36
T-Duck skrev:
{klip-klip-klip} havde dog win 7 og dem der siger det ikke bliver sløvt. sludder og vrøvl. Det er stadig win's hage synes jeg. {klip-klip-klip} | Det er så din erfaring. Jeg ved ikke hvad du har kastet efter det, men noget må du have gjort, for min Windows 7 har nu kørt i 1œ år uden at vise skyggen af hastighedsnedgang ?!?
|
Skrevet den: 22-Marts-2011 kl. 11:15
T-duck dine erfaringer hører ikke til her.
|
Skrevet den: 22-Marts-2011 kl. 11:22
Tobias km: gør dine det? Trådstarter spurgte om fordele og ulemper. og i deler jo også ud af egne erfaringer
|
Skrevet af: Arvidd
Skrevet den: 22-Marts-2011 kl. 11:39
Jeg er gået helt over til Mac nu.
Min primære grund til at skifte på daværende tidspunkt var at min pc var blevet for gammel og det jeg kunne få hos Microsoft var Vista... Og det styresystem har jeg aldrig vænnet mig til (læs afskyr jeg).
Så jeg købte en iMac, konen købte en Macbook, der kom iPods og iPhone til, en Timecapsule og sidst et Apple tv2 og Alt spiller bare, jeg er kun blevet gladere og gladere for det.
Når det er sagt så har vi på mit arb en bunke labtops med Win 7, og det er faktisk et rigtigt fint styresystem, så fint at jeg sagtens kunne finde på at købe det så jeg kan køre bootcamp på min mac, for der er 1 ting jeg savner, alle mine spil. Det er en mangel hos Apple, eller rettere hos spiludbyderne, at der ikke bliver lavet mere til os der ikke er blev helt voksne... og nok aldrig bliver det
------------- Venlig hilsen
Arvid
Panasonic TX-P42G10E Harman/Kardon AVR 660 Harman/Kardon BDP 10 Apple tv2
|
Skrevet den: 22-Marts-2011 kl. 11:52
Arvidd skrev:
Min primære grund til at skifte på daværende tidspunkt var at min pc var blevet for gammel og det jeg kunne få hos Microsoft var Vista... Og det styresystem har jeg aldrig vænnet mig til (læs afskyr jeg).
Så jeg købte en iMac, konen købte en Macbook, der kom iPods og iPhone til, en Timecapsule og sidst et Apple tv2 og Alt spiller bare, jeg er kun blevet gladere og gladere for det.
Når det er sagt så har vi på mit arb en bunke labtops med Win 7, og det er faktisk et rigtigt fint styresystem, så fint at jeg sagtens kunne finde på at købe det så jeg kan køre bootcamp på min mac, for der er 1 ting jeg savner, alle mine spil. Det er en mangel hos Apple, eller rettere hos spiludbyderne, at der ikke bliver lavet mere til os der ikke er blev helt voksne... og nok aldrig bliver det | Pas på at du smider en hel masse penge ud på win 7 hvis dine yngling spil ikke kan kører. Det oplevet jeg med fx Settlers 3 som var mit foretrukende
|
Skrevet den: 22-Marts-2011 kl. 12:59
T-Duck skrev:
Arvidd skrev:
Når det er sagt så har vi på mit arb en bunke labtops med Win 7, og det er faktisk et rigtigt fint styresystem, så fint at jeg sagtens kunne finde på at købe det så jeg kan køre bootcamp på min mac, for der er 1 ting jeg savner, alle mine spil. Det er en mangel hos Apple, eller rettere hos spiludbyderne, at der ikke bliver lavet mere til os der ikke er blev helt voksne... og nok aldrig bliver det | Pas på at du smider en hel masse penge ud på win 7 hvis dine yngling spil ikke kan kører. Det oplevet jeg med fx Settlers 3 som var mit foretrukende |
Settlers3 er tudse gammelt, og lavet før der var noget der hed win7 eller ja vista, derfor kan du ikke forvente det kører direkte på det nyeste OS med det hele, der er nødt til at ske et teknologi skifte indimellem, og det efterlader nogen gange gamle spil i kølevandet.
Så det er et rigtig dårligt argument for at lade være med at vælge win7.
|
Skrevet den: 22-Marts-2011 kl. 13:00
T-Duck skrev:
Tobias km: gør dine det? Trådstarter spurgte om fordele og ulemper. og i deler jo også ud af egne erfaringer |
Ja de deler ud omkring topic, dine går offtopic, og virker lidt mere som probaganda end saglige synspunkter.
|
Skrevet den: 22-Marts-2011 kl. 13:01
TobiasKM skrev:
T-duck dine erfaringer hører ikke til her. |
Det er jeg så temmelig uenig i, eftersom der er store lighedstræk imellem brugen af Mac og brugen af Linux. hvis du kigger ned under den flotte brugerflade. Som jeg også skrev i et tidligere indlæg, så har Linux og Mac væsentlig mere tilfælles, end Windows og Mac.
Og ligesom man ikke flår hovederne af hinanden i en tråd for man søger rådgivning imellem x forskellige produkter og en så foreslår et helt andet alternativ, så mener jeg det samme bør gøre sig gældende her. Og uanset om man kan lide det eller ej, hvis man bare ikke kan sammen med Windows og ikke vil give pengene til en Mac, så er Linux et rigtig godt alternativ.
Sony KDL-32V5500 | Sony STR-DH700 | Sony BDP-S360 | Sony CDP-XB920 QS ------------------------ Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround
|
Skrevet af: JKO98
Skrevet den: 22-Marts-2011 kl. 13:03
Sikkert et dumt spørgsmål: Hvodan er det nu lige med virus-programmer på MAC? Med Vista må jeg "bløde" flere hundrede kr hvert år for et virus program (jeg ved godt at der findes gratis alternativer, men jeg gider ikke bøvle med det (eller bekymre mig), så jeg køber et af de gængse og bruger min tid på noget mere kreativt). Hvordan sikrer man sig på MAC, og hvad koster det? mvh JKO98
|
Skrevet den: 22-Marts-2011 kl. 13:03
ashdk skrev:
T-Duck skrev:
Tobias km: gør dine det? Trådstarter spurgte om fordele og ulemper. og i deler jo også ud af egne erfaringer |
Ja de deler ud omkring topic, dine går offtopic, og virker lidt mere som probaganda end saglige synspunkter. |
Det er jeg så heller ikke enig i. Til forskel fra andre indlæg fra hr T-Duck (no offence intended), så synes jeg faktisk hans indlæg her var sagligt og gik subjektivt til sagen, uden at virke prædikende eller dømmende. Han fortalte ganske enkelt at han gerne ville væk fra Windows, ikke fandt Apple til sin smag (måske for dyr) og derfor fandt et godt alternativ i Linux. Jeg havde bestemt skrevet nøjagtig det samme.
|
Skrevet den: 22-Marts-2011 kl. 13:06
JKO98 skrev:
Sikkert et dumt spørgsmål: Hvodan er det nu lige med virus-programmer på MAC? Med Vista må jeg "bløde" flere hundrede kr hvert år for et virus program (jeg ved godt at der findes gratis alternativer, men jeg gider ikke bøvle med det (eller bekymre mig), så jeg køber et af de gængse og bruger min tid på noget mere kreativt). Hvordan sikrer man sig på MAC, og hvad koster det? mvh JKO98 |
De gratis alternativer til Windows, såsom Kapersky og AVG er slet ikke så bøvlede endda. Men de skal opdateres jævntligt med nye definitioner. Men bortset fra det, så sikrer både Linux og Apple sig på samme måde. Forskellen ligger hovedsagligt i hvem der skriver AV programmet og hvor de vedligeholdes. I Apple kan jeg forestille mig at det er Apple selv der skriver og vedligeholder AV programmet. I Linux er det den enkelte distributør. (I Ubuntus tilfælde er det Canonical).
|
Skrevet den: 22-Marts-2011 kl. 13:07
mfhansen82 skrev:
ashdk skrev:
T-Duck skrev:
Ja de deler ud omkring topic, dine går offtopic, og virker lidt mere som probaganda end saglige synspunkter. |
Det er jeg så heller ikke enig i. Til forskel fra andre indlæg fra hr T-Duck (no offence intended), så synes jeg faktisk hans indlæg her var sagligt og gik subjektivt til sagen, uden at virke prædikende eller dømmende. Han fortalte ganske enkelt at han gerne ville væk fra Windows, ikke fandt Apple til sin smag (måske for dyr) og derfor fandt et godt alternativ i Linux. Jeg havde bestemt skrevet nøjagtig det samme.
|
Topic går stadig på forskellen mellem mac og win, og derfor ser jeg linux som offtopic, og når der kommet direkte forkerte udtalelser, så holder det slet ikke. Og jo det virker prædikende.
|
Skrevet den: 22-Marts-2011 kl. 13:12
ashdk skrev:
mfhansen82 skrev:
ashdk skrev:
T-Duck skrev:
|
Topic går stadig på forskellen mellem mac og win, og derfor ser jeg linux som offtopic, og når der kommet direkte forkerte udtalelser, så holder det slet ikke. Og jo det virker prædikende. |
Sammenligner man med hvordan andre tråde tit udfolder sig, så synes jeg ikke man skal gå i alt for små sko, i disse. Og vi to har så bestemt en stor forskel i definitionen af hvad der er prædikende.
|
Skrevet den: 22-Marts-2011 kl. 13:17
mfhansen82 skrev:
ashdk skrev:
mfhansen82 skrev:
ashdk skrev:
T-Duck skrev:
|
Topic går stadig på forskellen mellem mac og win, og derfor ser jeg linux som offtopic, og når der kommet direkte forkerte udtalelser, så holder det slet ikke. Og jo det virker prædikende. |
Sammenligner man med hvordan andre tråde tit udfolder sig, så synes jeg ikke man skal gå i alt for små sko, i disse. Og vi to har så bestemt en stor forskel i definitionen af hvad der er prædikende.
|
Det kan vi så godt blive enige om
|
Skrevet den: 22-Marts-2011 kl. 13:27
JKO98 skrev:
Sikkert et dumt spørgsmål: Hvodan er det nu lige med virus-programmer på MAC? Med Vista må jeg "bløde" flere hundrede kr hvert år for et virus program (jeg ved godt at der findes gratis alternativer, men jeg gider ikke bøvle med det (eller bekymre mig), så jeg køber et af de gængse og bruger min tid på noget mere kreativt). Hvordan sikrer man sig på MAC, og hvad koster det? mvh JKO98 |
Der er ikke ret mange mac-brugere, der bruger antivirus. Jeg bruger ClamXav, den scanner efter pc-virus. Jeg scanner hvis jeg skal videresende en fil, jeg har fået af en pc-bruger. Fx et word dokument.
Ellers bliver man advaret, hvis man har downloadet en eksekverbar fil, og hvis et program vil skrive noget i systemet, skal man indtaste sit password først.
Dette er hvad Apple selv skriver:
REKLAME ON
Beskyt nemt dine data.Mac OS X beskytter mod vira og anden ondsindet software - og du behøver stort set ikke at foretage dig noget. F.eks. forhindrer det hackere i at ødelægge dine programmer via en teknik, der hedder "sandboxing", som begrænser de handlinger, programmer kan udføre på din Mac, hvilke arkiver der kan få adgang, og hvilke andre programmer, de kan starte. Andre automatiske sikkerhedsfunktioner inkluderer Library Randomisation, som forhindrer ondsindede kommandoer i at finde deres mål, samt "Execute Disable" (udførelse slået fra), som beskytter hukommelsen i Mac mod angreb. Overfør med ro i sjælen.Uskyldigt udseende arkiver overført fra Internet kan indeholde farlig eller ondsindet software i forklædning. Derfor scannes arkiver, som du henter vha. Safari, Mail og iChat, for at kontrollere, om de indeholder programmer. Hvis de gør, viser Mac OS X en meddelelse og advarer dig den første gang, du åbner et.
|
Skrevet den: 22-Marts-2011 kl. 13:32
Brixen skrev:
JKO98 skrev:
Der er ikke ret mange mac-brugere, der bruger antivirus. Jeg bruger ClamXav, den scanner efter pc-virus. Jeg scanner hvis jeg skal videresende en fil, jeg har fået af en pc-bruger. Fx et word dokument.
Ellers bliver man advaret, hvis man har downloadet en eksekverbar fil, og hvis et program vil skrive noget i systemet, skal man indtaste sit password først. |
Hehe. Linux bruger ClamAV.
|
Skrevet den: 22-Marts-2011 kl. 13:42
Mfhansen 82: tænk du tør at bruge ordet jeg ikke næver
|
Skrevet den: 22-Marts-2011 kl. 16:32
Windows 7 får rigtig god kritik mange steder. Men vær opmærksom på hvilket version de evt. ender op med.
De "billige" versioner må jo undvære en del (som selvfølgelig kan løses med andet software).
Men jeg blev da noget skuffet over at måtte undvære remote desktop, backup til netværk.
OS X kommer i én version til desktops og én version til servere, thats it.
/Tommy
|
Skrevet den: 22-Marts-2011 kl. 16:39
mfhansen82 skrev:
ashdk skrev:
T-Duck skrev:
|
Det ændrer ikke på at trådstarter spørger om forskellene på Mac og Windows. Ikke hvad der er bedst, hvad forskellene er.
Og at inkludere Linux _er_ Off topic, det hører ikke til i den her tråd, og det er at åbne pandoras æske igen igen, uden nogen som helst grund, udover en eller anden personlig agenda.
Mac Vs. Windows kan være slemt nok. Men nu har vi ligesom et utal af andre tråde med Linux vs resten så hvad med at holde det der ovre?
|
Skrevet den: 22-Marts-2011 kl. 16:51
TobiasKM skrev:
mfhansen82 skrev:
ashdk skrev:
T-Duck skrev:
|
Det ændrer ikke på at trådstarter spørger om forskellene på Mac og Windows. Ikke hvad der er bedst, hvad forskellene er.
Og at inkludere Linux _er_ Off topic, det hører ikke til i den her tråd, og det er at åbne pandoras æske igen igen, uden nogen som helst grund, udover en eller anden personlig agenda.
Mac Vs. Windows kan være slemt nok. Men nu har vi ligesom et utal af andre tråde med Linux vs resten så hvad med at holde det der ovre?
|
Hvis man kan argumentere for at der er ligheder imellem Mac og Linux, fortælle om sine erfaringer med Linux og derefter drage paralleller til Mac, så er det helt fint med mig. Og det er den fornemmelse T-Duck gav mig med dette indlæg. I mange andre indlæg har han, efter min mening givet Linux en ikke uberettiget, men måske unuanceret ros. Linux har ulemper. Det har Mac også. Og Windows. Som sagt, så holder jeg stadig ved at den grundlæggende brug af Mac minder mere om Linux, end om Windows. Derfor inddrager jeg også Linux i mine indlæg, for at trække en parallel til Mac.
Jeg har lige læst samtlige af T-Duck's indlæg igennem og efter min mening har han på intet tidspunkt sagt noget om hvad der generelt er bedst. Han har fortalt hvorfor han har skiftet til Ubuntu og hvad hans generelle erfaringer og begrundelser har været for dette valg. Og jeg synes i øvrigt han har trukket fine paralleller til sammenhængen imellem Linux og Mac. Uanset hvad emnet er, så synes jeg man skal passe på hvor små skoene bliver, bare fordi man ikke bryder som om Linux. Jeg er selvfølgelig med på at man ikke bare skal lire 8-10 indlæg af, hvor der kort og godt står "Linux er bedst, alt andet stinker". Det kan man holde i en Linux tråd. Men det er bestemt heller ikke det T-Duck eller jeg selv, for den sags skyld, har skrevet herinde.
Jeg har meget få erfaringer med Mac, men har rimelige erfaringer med Linux og Unix. Og jeg har en mening om de forskellige systemer. Derfor tillader jeg mig at skrive som jeg gør.
|
Skrevet den: 22-Marts-2011 kl. 16:58
ashdk skrev:
T-Duck skrev:
Arvidd skrev:
Når det er sagt så har vi på mit arb en bunke labtops med Win 7, og det er faktisk et rigtigt fint styresystem, så fint at jeg sagtens kunne finde på at købe det så jeg kan køre bootcamp på min mac, for der er 1 ting jeg savner, alle mine spil. Det er en mangel hos Apple, eller rettere hos spiludbyderne, at der ikke bliver lavet mere til os der ikke er blev helt voksne... og nok aldrig bliver det | Pas på at du smider en hel masse penge ud på win 7 hvis dine yngling spil ikke kan kører. Det oplevet jeg med fx Settlers 3 som var mit foretrukende |
Settlers3 er tudse gammelt, og lavet før der var noget der hed win7 eller ja vista, derfor kan du ikke forvente det kører direkte på det nyeste OS med det hele, der er nødt til at ske et teknologi skifte indimellem, og det efterlader nogen gange gamle spil i kølevandet.
Så det er et rigtig dårligt argument for at lade være med at vælge win7. |
Så er det da lige et så dårligt argument at fravælge Linux frem for Mac, fordi man ikke kan køre Photoshop eller åbne Word dokumenter med intakt typografi. Hvis man har brug for at spille Settlers 3, så må man finde et system der tillader det.
|
Skrevet den: 22-Marts-2011 kl. 17:29
Bitnissen skrev:
Windows 7 får rigtig god kritik mange steder. Men vær opmærksom på hvilket version de evt. ender op med.
De "billige" versioner må jo undvære en del (som selvfølgelig kan løses med andet software).
Men jeg blev da noget skuffet over at måtte undvære remote desktop, backup til netværk.
OS X kommer i én version til desktops og én version til servere, thats it.
/Tommy
|
Der kommer noget server i den næste version, men om det bliver så meget som den store serverversion, ved jeg ikke:
http://www.apple.com/macosx/lion/ - http://www.apple.com/macosx/lion/
Rul ned til Lion Server.
|
Skrevet den: 22-Marts-2011 kl. 17:44
mfhansen82 skrev:
Som sagt, så holder jeg stadig ved at den grundlæggende brug af Mac minder mere om Linux, end om Windows.
|
Det mener jeg så ikke det gør. Netop på Mac er der gjort en del ud af at brugeren ikke skal bekymre sig om, hvor billeder og film (egne fra kamera) og musik ligger på harddisken.
Man ser på billeder i iPhoto - film i iMovie, hører musik i iTunes, læser mail i Mail. Hvor filerne fysisk ligger, holder systemet styr på. Oh har man fået slettet nogle billeder ved en fejl, starter man TimeMachine og kan se tidligere versioner af billedmappen.
|
Skrevet den: 22-Marts-2011 kl. 18:04
BRIXEN: Du glemme vidst at ubuntu gør det sammen med at holde styr med de ting. Jeg har ikke prøvet backup delen på ubuntu, da jeg aldrig har haft behov for det.
|
Skrevet den: 22-Marts-2011 kl. 18:22
JKO98 skrev:
Med Vista må jeg "bløde" flere hundrede kr hvert år for et virus program (jeg ved godt at der findes gratis alternativer, men jeg gider ikke bøvle med det (eller bekymre mig), så jeg køber et af de gængse og bruger min tid |
Avira er gratis og fungerer ganske udemærket. Den opdaterer selv, men kommer med et reklamevindue for sig selv 1 gang i døgnet.
Klaus
|
Skrevet den: 22-Marts-2011 kl. 18:33
mfhansen82 skrev:
TobiasKM skrev:
mfhansen82 skrev:
ashdk skrev:
T-Duck skrev:
|
|
Hvis man kan argumentere for at der er ligheder imellem Mac og Linux, fortælle om sine erfaringer med Linux og derefter drage paralleller til Mac, så er det helt fint med mig. Og det er den fornemmelse T-Duck gav mig med dette indlæg. I mange andre indlæg har han, efter min mening givet Linux en ikke uberettiget, men måske unuanceret ros. Linux har ulemper. Det har Mac også. Og Windows. Som sagt, så holder jeg stadig ved at den grundlæggende brug af Mac minder mere om Linux, end om Windows. Derfor inddrager jeg også Linux i mine indlæg, for at trække en parallel til Mac.
Jeg har lige læst samtlige af T-Duck's indlæg igennem og efter min mening har han på intet tidspunkt sagt noget om hvad der generelt er bedst. Han har fortalt hvorfor han har skiftet til Ubuntu og hvad hans generelle erfaringer og begrundelser har været for dette valg. Og jeg synes i øvrigt han har trukket fine paralleller til sammenhængen imellem Linux og Mac. Uanset hvad emnet er, så synes jeg man skal passe på hvor små skoene bliver, bare fordi man ikke bryder som om Linux. Jeg er selvfølgelig med på at man ikke bare skal lire 8-10 indlæg af, hvor der kort og godt står "Linux er bedst, alt andet stinker". Det kan man holde i en Linux tråd. Men det er bestemt heller ikke det T-Duck eller jeg selv, for den sags skyld, har skrevet herinde.
Jeg har meget få erfaringer med Mac, men har rimelige erfaringer med Linux og Unix. Og jeg har en mening om de forskellige systemer. Derfor tillader jeg mig at skrive som jeg gør.
|
Det er sådan set irrelevant hvordan og hvorledes man skriver om det, i sidste ende så kommer det ned til et par ting:
1: Det er ikke en del af det her topic.
og 2: Når man ved hvad der sker på det her forum, hvorfor så gøre det?
Han ved det jo endda selv når han hentyder til det som "det han ikke må/vil nævne".
Og du har få erfaringer med Mac, men har med Linux - det er jo fint, men det er jo ikke en del af det her, så hvorfor ikke lade folk der har erfaring med Mac og Windows skrive, og så holde Linux snakken for sig?
|
Skrevet den: 22-Marts-2011 kl. 18:33
T-Duck skrev:
BRIXEN: Du glemme vidst at ubuntu gør det sammen med at holde styr med de ting. Jeg har ikke prøvet backup delen på ubuntu, da jeg aldrig har haft behov for det. |
Jeg har ikke haft tilsluttet kamera til Ubuntu før, men nu kan jeg godt se at billeder bliver hentet ind i et billedprogram, og lagt i en mappe af billedprogrammet.
|
Skrevet den: 22-Marts-2011 kl. 18:58
TobiasKM skrev:
Det er sådan set irrelevant hvordan og hvorledes man skriver om det, i sidste ende så kommer det ned til et par ting:
Han ved det jo endda selv når han hentyder til det som "det han ikke må/vil nævne".
Og du har få erfaringer med Mac, men har med Linux - det er jo fint, men det er jo ikke en del af det her, så hvorfor ikke lade folk der har erfaring med Mac og Windows skrive, og så holde Linux snakken for sig? |
Det er da på ingen måder irrelevant. Mac OS X er bygget op omkring en Unix kerne. Det betyder at kernellen, programstyringen og selve systemets struktur (drev, drivere etc.) minder rigtig meget om Linux. Selvfølgelig er der forskelle. Forskellen på Windows og Mac er brugerfladen, kernellen og driverstrukturen blandt andet. Og til den oplysning føler jeg også at tilkendgive at Macs system minder mere om Linux, end Windows.
Og igen gør jeg opmærksom på, at når man spørger efter forskellen imellem eks. en Dali Mentor 6 og en B&W CM9, så er det da også tilladt at foreslå et andet produkt. Jeg har ihvertfald ikke dræbt nogen verbalt for det. Og det samme her. Udover det før skrevne så er Mac et betalingsprodukt, et temmeligt dyrt et af slagsen. Det ser jeg da som en ulempe ved Mac. Og hvis man ikke er interesseret i at betale for en Mac, så er Linux i mine øjne et godt alternativ. Det er ihvertfald et alternativ. At mene at der ikke findes nogen substitut for Mac er da lige så konservativt, som når T-Duck engang imellem fastholder at Linux er det eneste rigtige.
|
Skrevet den: 22-Marts-2011 kl. 19:08
mfhansen82 skrev:
TobiasKM skrev:
Og du har få erfaringer med Mac, men har med Linux - det er jo fint, men det er jo ikke en del af det her, så hvorfor ikke lade folk der har erfaring med Mac og Windows skrive, og så holde Linux snakken for sig? |
Det er da på ingen måder irrelevant. Mac OS X er bygget op omkring en Unix kerne. Det betyder at kernellen, programstyringen og selve systemets struktur (drev, drivere etc.) minder rigtig meget om Linux. Selvfølgelig er der forskelle. Forskellen på Windows og Mac er brugerfladen, kernellen og driverstrukturen blandt andet. Og til den oplysning føler jeg også at tilkendgive at Macs system minder mere om Linux, end Windows. | Lad os lige citere det oprindelige spørgsmål: Måske et dumt spørgsmål... men hvad er egentlig forskellen på en MAC og en win-PC ?? sådan set fra en brugers synspunkt ?? Der må jo være en markant forskel siden flere og flere køber MAC...
Jeg har godt nok svært ved at få øje på relevansen i at nævne Linux i denne sammenhæng, uanset at kernen er Unix baseret eller ej ???
mfhansen82 skrev:
Og igen gør jeg opmærksom på, at når man spørger efter forskellen imellem eks. en Dali Mentor 6 og en B&W CM9, så er det da også tilladt at foreslå et andet produkt. Jeg har ihvertfald ikke dræbt nogen verbalt for det. Og det samme her. Udover det før skrevne så er Mac et betalingsprodukt, et temmeligt dyrt et af slagsen. Det ser jeg da som en ulempe ved Mac. Og hvis man ikke er interesseret i at betale for en Mac, så er Linux i mine øjne et godt alternativ. Det er ihvertfald et alternativ. At mene at der ikke findes nogen substitut for Mac er da lige så konservativt, som når T-Duck engang imellem fastholder at Linux er det eneste rigtige.
| Der er da ikke nogen, der har udråbt OS X som det endegyldige svar på et operativsystem ?
Og du kan ikke sammenligne prisen på en Mac (hw+OS) med Linux OS. Hvis du vil sammenligne OS priser, koster OS X 229,-
|
Skrevet den: 22-Marts-2011 kl. 19:27
quarkir skrev:
Lad os lige citere det oprindelige spørgsmål: Måske et dumt spørgsmål... men hvad er egentlig forskellen på en MAC og en win-PC ?? sådan set fra en brugers synspunkt ?? Der må jo være en markant forskel siden flere og flere køber MAC...
Jeg har godt nok svært ved at få øje på relevansen i at nævne Linux i denne sammenhæng, uanset at kernen er Unix baseret eller ej ???
|
Det er da i orden du ikke kan se relavansen. Ud fra mit synspunkt hører det da også med til valget af en Mac, at sætte sig ind hvilken kerne systemet har og hvilken betydning det må have for mig som bruger.
quakir skrev:
Der er da ikke nogen, der har udråbt OS X som det endegyldige svar på et operativsystem ?
Og du kan ikke sammenligne prisen på en Mac (hw+OS) med Linux OS. Hvis du vil sammenligne OS priser, koster OS X 229,- |
Det er nu ikke helt min opfattelse. Måske ikke det endegyldige svar, men dog alligevel det bedste valg. Og jeg er ikke uenig i at Macintosh er et lækkert og godt produkt med sine fejler og restriktioner.
Det er jo i øvrigt et gummisvar at OS X koster 229,- eftersom du reelt set kun kan få det sammen med en Mac. Og uanset hvordan du vender og drejer det, så vil du stadig have sparet 229, hvis du tager en Mac til 15.000,- og en almindelig laptop til 14.771,- og installerer Ubuntu på den. At man så ikke har den samme brugeroplevelse, enkelthed og brugervenlighed er ikke noget du kan definere objektivt. Det er aldeles subjektivt.
|
Skrevet den: 22-Marts-2011 kl. 19:30
mfhansen82 skrev:
Det er nu ikke helt min opfattelse. Måske ikke det endegyldige svar, men dog alligevel det bedste valg. Og jeg er ikke uenig i at Macintosh er et lækkert og godt produkt med sine fejler og restriktioner.
|
Hvilke fejl og restriktioner?
|
Skrevet af: ArneBjarne
Skrevet den: 22-Marts-2011 kl. 19:40
KlausDM skrev:
JKO98 skrev:
Med Vista må jeg "bløde" flere hundrede kr hvert år for et virus program (jeg ved godt at der findes gratis alternativer, men jeg gider ikke bøvle med det (eller bekymre mig), så jeg køber et af de gængse og bruger min tid |
Avira er gratis og fungerer ganske udemærket. Den opdaterer selv, men kommer med et reklamevindue for sig selv 1 gang i døgnet.
Klaus
|
Der er jo ingen grund til hverken at betale eller bøvle med reklamer mere. Det er bare at installere Microsofts egen Security Essentials http://www.microsoft.com/security/pc-security/mse.aspx - http://www.microsoft.com/security/pc-security/mse.aspx Hent det i ovenstående link, eller afinstaller det antivirus program i har nu og lad Windows update installere MSE selv (dukker op, hvis der ikke er installeret et andet antivirus program i forvejen).
|
Skrevet den: 22-Marts-2011 kl. 20:42
mfhansen82 skrev:
quarkir skrev:
Lad os lige citere det oprindelige spørgsmål: Måske et dumt spørgsmål... men hvad er egentlig forskellen på en MAC og en win-PC ?? sådan set fra en brugers synspunkt ?? Der må jo være en markant forskel siden flere og flere køber MAC...
|
Det er da i orden du ikke kan se relavansen. Ud fra mit synspunkt hører det da også med til valget af en Mac, at sætte sig ind hvilken kerne systemet har og hvilken betydning det må have for mig som bruger.
| OK, der er vi så temmelig uenige, jeg finder det lodret uinteressant og irrelevant.
mfhansen82 skrev:
quarkir skrev:
Der er da ikke nogen, der har udråbt OS X som det endegyldige svar på et operativsystem ?
Og du kan ikke sammenligne prisen på en Mac (hw+OS) med Linux OS. Hvis du vil sammenligne OS priser, koster OS X 229,- |
Det er nu ikke helt min opfattelse. Måske ikke det endegyldige svar, men dog alligevel det bedste valg. | Det her forstår jeg ikke ?
mfhansen82 skrev:
Og jeg er ikke uenig i at Macintosh er et lækkert og godt produkt med sine fejler og restriktioner. | Kan du komme med nogen eksempler ?
mfhansen82 skrev:
Det er jo i øvrigt et gummisvar at OS X koster 229,- eftersom du reelt set kun kan få det sammen med en Mac. Og uanset hvordan du vender og drejer det, så vil du stadig have sparet 229, hvis du tager en Mac til 15.000,- og en almindelig laptop til 14.771,- og installerer Ubuntu på den. At man så ikke har den samme brugeroplevelse, enkelthed og brugervenlighed er ikke noget du kan definere objektivt. Det er aldeles subjektivt.
| Nu er det jo dig der startede med gummiafdelingen, med din sammenligning... Og vil du ikke være rar at kalde dem for "Mac" isf. "Macintosh", det navn forsvandt for 5-6 år siden ?
Brugeroplevelse og brugervenlighed er subjektiv, men der er ikke nogen tvivl om at i enkelhed vinder OS X over Linux (og jo, jeg HAR prøvet begge dele). Den generelle sammenhæng og ensartedhed i programmer i OS X slår til enhver tid, den bunke af forskellige programmer der følger med i div. Linux distributioner.
|
Skrevet den: 22-Marts-2011 kl. 20:53
Brixen skrev:
mfhansen82 skrev:
|
Hvilke fejl? |
Ligesom alle andre systemer vil Mac også opleve småfejl fra tid til anden. Jeg nægter at tro på at selv Apple kan konstruere et fejlfrit system.
Brixen skrev:
og restriktioner?
|
En unyttig restriktion for mig er at jeg ikke kan customisere brugerfladen netop som jeg vil have den. KDE brugerfladen er i høj grad customiserbar, mens du stort set kan ændre på alle parametre i Gnome. Det kræver dog også at du ændrer i tekstfiler. Ja, med de ekstra muligheder dukker også muligheden for at lave mere rav i den op. Men det er mine behov. En ligeledes dum restriktion ud fra mit synspunkt er at du kun kan få OS X sammen med en Mac. Du kan godt hente en hacket udgave, men den kræver stadigvæk et ret specielt hardware setup, før den vil godkende det. Nogle vil mene at det er med til at gøre Apple's produkter bedre og mere brugervenlige, jeg ser det omvendt. Jo mere jeg kan tilpasse et system til lige præcist mit behov, jo mere brugervenligt er det for mig. Og jo flere forskellige systemer jeg kan installere det samme OS på, jo mere fleksibelt er det for mig.
Og jeg har skam også prøvet begge dele. Både iMac, iPod og iPhone. Og jeg mener bestemt ikke at OS X nødvendigvis er mere brugervenligt og enkelt end Linux. Jeg synes at den lette tilgang til systeminformationer gør Linux et i særdeleshed enkelt system. Og jeg synes at brugerfladen i KDE er ganske godt integreret. Især når man tager de KDE specifikke programmer i sig selv. De største "problemer" begynder jo at komme (og de er ikke store) når man lægger Gnome software ind i KDE og omvendt. Det fungerer fint, men virker ikke lige så strømlinet. Men det er det også på en Mac. Helt klart. En Mac har en gennemprøvet, enkel og gennemført brugerflade, som til forskel fra Windows, ikke er blevet komplet revideret fra version til version. Og den er bygget op omkring en Unix kerne, som giver den styrke og stabilitet. Man kan jo sige at Mac altid har haft en headstart i forhold til Linux. Linux blev i sin tid aldrig skrevet som et brugervenligt og "nemt" system, men et stabilt, sikkert og fleksibelt system. Mac OS X blev fra starten af bygget op omkring filosofien at brugerfladen skulle være så enkel og let tilgængelig som mulig. Og det er i mange henseender lykkedes. Selvom jeg synes den er enorm svær at finde rundt i.
|
Skrevet den: 22-Marts-2011 kl. 20:54
Det er så en smagssag sag.
|
Skrevet den: 22-Marts-2011 kl. 20:59
Nej, det er da klart. Måden du skrev det på, kunne blot læses som noget specifikt for OS X.
mfhansen82 skrev:
Brixen skrev:
og restriktioner?
|
En unyttig restriktion for mig er at jeg ikke kan customisere brugerfladen netop som jeg vil have den. KDE brugerfladen er i høj grad customiserbar, mens du stort set kan ændre på alle parametre i Gnome. Det kræver dog også at du ændrer i tekstfiler. Ja, med de ekstra muligheder dukker også muligheden for at lave mere rav i den op. Men det er mine behov. En ligeledes dum restriktion ud fra mit synspunkt er at du kun kan få OS X sammen med en Mac. Du kan godt hente en hacket udgave, men den kræver stadigvæk et ret specielt hardware setup, før den vil godkende det. Nogle vil mene at det er med til at gøre Apple's produkter bedre og mere brugervenlige, jeg ser det omvendt. Jo mere jeg kan tilpasse et system til lige præcist mit behov, jo mere brugervenligt er det for mig. Og jo flere forskellige systemer jeg kan installere det samme OS på, jo mere fleksibelt er det for mig.
| OK, så er vi vist ved at nå et punkt af enighed, som bunder i forskellige ønsker og behov.
Men det er jo i grunden det samme for alle diskussioner i denne stil, smag, behag, ønsker og behov er vidt forskellige.
|
Skrevet den: 22-Marts-2011 kl. 21:02
T-Duck skrev:
Det er så en smagssag sag. |
Hvilket ? Et lille forslag: Citer det du svarer, så giver dine indslag nok mere mening...
|
Skrevet den: 22-Marts-2011 kl. 21:03
Hvorfor. Skal os der bruger Linux, hakkes ned og beskyldes for at tvinge andre OS ned over andre.?
|
Skrevet den: 22-Marts-2011 kl. 21:05
Undskyld med mobil versionen kan det ikke
|
Skrevet den: 22-Marts-2011 kl. 21:06
T-Duck skrev:
Hvorfor. Skal os der bruger Linux, hakkes ned og beskyldes for at tvinge andre OS ned over andre.? | Det skal "i" såmænd ikke, for det gør "i" ikke...
Men dine indslag savner generelt argumenter og mere udførlige forklaringer. De er som regel korte sætninger og kommentarer, uden ciater af hvad du svarer på. Det gør det utroligt svært at følge med i hvad du mener.
|
Skrevet den: 22-Marts-2011 kl. 21:07
T-Duck skrev:
Undskyld med mobil versionen kan det ikke | Så vil det være rigtig rart, hvis du ventede med at svare, indtil du havde adgang til en computer (uanset OS ) - det vil gøre det hele meget lettere...
|
Skrevet den: 22-Marts-2011 kl. 21:09
Skrevet den: 22-Marts-2011 kl. 21:46
quarkir skrev:
Men det er jo i grunden det samme for alle diskussioner i denne stil, smag, behag, ønsker og behov er vidt forskellige. |
Se, det er vi på ingen måder uenige om. Men rent objektivt vil jeg argumentere for at Mac har meget mere tilfælles med Linux, end Windows. Ikke at de ligner hinanden meget (Mac og Linux, altså).
Men det er generelt meget svært at sætte en objektiv finger på hvad brugervenlighed er. Der findes ikke et objektivt set brugervenligt system. Tager du Mac, men især Windows. For den ukyndige er Windows forholdsvist enkelt at gå til. Så snart man er blevet introduceret for de mest benytte funktioner er man klar til at browse rundt. De svære, tunge og kompetencekrævende systemændringer og beskeder er blevet pakket godt væk. Det samme gælder her for Mac. Og mange erkender dette som enkelthed og brugervenlighed. Især bortgangen fra brugen af kommandoprompt. Men det kommer med en pris. For går noget galt i systemet, skal man finde ud af hvorfor noget fejler eller slet ikke fungerer, så er den nødvendige information for at rette problemet, jo blevet pakket så langt væk at det er umådeligt svært at finde. Og når man så endelig finder det, så får man ofte ikke specielt meget ud af informationerne. Ligeledes er mange opsætningsfiler i Windows skrevet på en bestemt måde og/eller krypteret, så man ikke uden videre kan gå ind og rette i dem. Dette ser jeg som det modsatte af enkelthed og brugervenlighed.
|
Skrevet den: 22-Marts-2011 kl. 22:39
ArneBjarne skrev:
Der er jo ingen grund til hverken at betale eller bøvle med reklamer mere. Det er bare at installere Microsofts egen Security Essentials |
Ja, den har jeg set slå 2 (ældre) computere mere eller mindre ihjæl, den kan være godt og grundigt tung at danse med. Hvorfor skulel jeg belaste min computer med den, når nu jeg kan leve med rekvalmen en gang i døgnet?
Klaus
|
Skrevet den: 22-Marts-2011 kl. 22:42
Hvorfor så fremhæve fejl på Mac, når du skriver at alle systemer oplever småfejl fra tid til anden.
Min iMac er godt 3 år gammel nu, og har aldrig haft fejl, eller været geninstalleret. Den er gået i baglås én gang, hvor jeg var nødt til at tage strømmen. Ellers har en genstart ikke været nødvendig, men jeg lukker den også ned næsten hver aften.
mfhansen82 skrev:
Brixen skrev:
og restriktioner?
|
En unyttig restriktion for mig er at jeg ikke kan customisere brugerfladen netop som jeg vil have den....
Jo mere jeg kan tilpasse et system til lige præcist mit behov, jo mere brugervenligt er det for mig. Og jo flere forskellige systemer jeg kan installere det samme OS på, jo mere fleksibelt er det for mig.
|
Jeg har klippet groft i dit svar.
Nej, brugerfladen kan ikke ændres. Og det gør mig heller ikke noget.
Der kan godt installeres forskellige systemer på Mac. Lige nu har jeg Windows XP og Vista + Ubuntu 10.10 installeret i virtuelle maskiner. Og jeg har også haft Windows 7 prøveversionen installeret.
Windows kan derudover installeres i dual boot, så Windows har fuld kontrol over hardwaren.
|
|