Print side | Luk vindue

Hvilket stik til Dreambox?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Satellit TV
Forumbeskrivelse: Canal Digital, Viasat, Astra m.fl. (DVB-S)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=95018
Udskrevet den: 09-Januar-2025 kl. 10:03

Emne: Hvilket stik til Dreambox?
Skrevet af: Dudden
Emne: Hvilket stik til Dreambox?
Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 10:53
Hejsa

Efter jeg har fået mit Sony HX700 sat til min dreambox, synes jeg at billedkvaliteten ikke er helt i orden, og at der nogen gange er sjove skygger/farver på! Har prøvet med flere forskellige scart stik, men ikke rigtig nogen der er rigtig gode... Har endda også oplevet at billedet er frosset flere gange med et scart stik med guldbelægning!
Har så læst et sted at dreamboksen kan udsende yPbPr signal, og så er det så om hvilket stik jeg så skal have fat i?

Håber nogen kan vejlede mig lidt.

Mvh. Daniel

Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 11:12

Overførsel til din Recorder bliver bedst når der bruges RGB, og den signaltype er i modtageren og kan også bruges til Input på Recorder, så har du stillet din Dreambox til RGB Out. Der er RGB Out på TV Out Scart.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet af: fltk
Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 11:21
Og det kræver så et Scartkabel der er fuldmonteret, d.v.s. at alle 21 pins er monteret med kabel.

Flemming 

-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100

Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 11:21
Det er ikke en recorder den Sony, men et tv ;-) Det er bare mere hvilken type scart stik jeg skal have fat i, for det flade jeg har nu med guld stik er ikke særlig godt selvom det kostede 199,- :-(

Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 11:26

Det kan ikke blive bedre end når der bruges RGB, det overgås kun af en Digital forbindelse. (HDMI).

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 11:33
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Det kan ikke blive bedre end når der bruges RGB, det overgås kun af en Digital forbindelse. (HDMI).

Component er vel i teorien også lige en tand bedre end RGB, men i praksis muligvis ikke.

Flemming

-------------
Samsung UE55F7005
Dune HD Realbox 4K
Thomson THA100

Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 11:43

Jeg var lige ved at skulle ind og skrive et tillæg netop om at hvis der ikke er HDMI Out på den Dreambox, så ville det være en ide at bruge Component hvis der er mulighed for det.

-------------

Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 11:50
Okay tak for svarene...

Så må jeg prøve med et Scart -> Component og se om kvaliteten bliver bedre...

Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 11:55

Det er ikke sansynligt, at det kan bruges, det skal være det ene eller det andet, ved SD kan det diskuteres, om RGB er bedre end Component, er der forskel, er den så lille at det er uden betydning. Så brug Scart RGB.

-------------

Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 12:19
Okay! Men hvilken type scart stik skal det være? Flad eller rundt kabel? Har nemlig et par stykker hjemme, men de virker ikke optimalt. De får boksen til at fryse tit, så nu bruger jeg scart adaptor i begge ender med composite kabel mellem dem, men den billedkvalitet er ikke helt god! Men der er lyden ok, på scartkablerne skal der skrues mere op for at få samme lydstyrke! (Det er ikke koblet til nogen forstærker). Ved god det hele ville være meget nemmere med en HD-boks med HDMI stik, men det er der ikke lige penge til lige pt. ;-)

Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 12:24
Oprindeligt skrevet af Dudden Dudden skrev:

, så nu bruger jeg scart adaptor i begge ender med composite kabel mellem dem,

Med ovennævnte  type kabel opnår du den dårligst mulige kvalitet. Du skal som nævnt bruge et fuldmonteret Scartkabel, og Deramboxen skal være indstillet til RGB out og TVet til RGB in.

Flemming

-------------
Samsung UE55F7005
Dune HD Realbox 4K
Thomson THA100

Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 12:28
Det var også den indstilling jeg kørte med på det gamle billedrørs tv, men efter jeg fik fladskærm begyndte den at fryse billedet engang i mellen, derfor har jeg prøvet forskellige typer scart stik!

Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 13:43
Det Scart kabel du har til Kr 199, kan næsten ikke andet end at være fuldt monteret, og så kan det overføre RGB. Er billedet dårligt, så er der TVet du skal se på, at det er indstillet korrekt, der kan vær forbedringskredsløb som er slået til, når de skal være fra eller omvendt. Ligeledes skal der også indstilles korrekt i farve, lys, kontrast og skarphed, det er bestemt ikke uvæsentligt hvordan det er stillet.

-------------

Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 16:25
Jeg prøver at gå mine indstillinger igennem igen og ser om der er noget jeg har overset.

Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 20:25
Hvad indvirkning har et kabel som overfører et analog signal på at billedet fryser?

Hvis billedet er begyndt at fryse efter at du har skiftet til RGB scart, så er det nok mere et symtom på at der er en fejl i Dreambox'en eller man har et tv med en defekt indgang.

Et defekt kabel med et analog signal vil aldrig få billedet til at fryse. Man vil muligvis få et dårligere billede, men det vil aldrig gøre at billedet fryser.

Skrevet af: dieseldk
Skrevet den: 21-Marts-2011 kl. 20:58
Har fornyligt koblet en dm7020 til en lg plasma for en kammerat og der var en indstilling udover rgb som fjernede nogle skygger og støj i billedet, kan ikke lige huske hvad den hed men det var på samme side som man vælger rgb, så hvis du vil liste dem op kan det være at jeg kommer på det.

Det med frysning af billede burde ikke have noget med kabel mellem dreambox og tv at gøre, tjek om du evt. er kommet til at trække ledningen ud af f-stikket ved lnb tilslutningen

Print side | Luk vindue