Print side | Luk vindue

Subwoofer til stereo setup

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Hi-Fi
Forumbeskrivelse: Hi-Fi stereo, grej og tilbehør
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=95137
Udskrevet den: 01-Juni-2024 kl. 09:19


Emne: Subwoofer til stereo setup
Skrevet af: hekla
Emne: Subwoofer til stereo setup
Skrevet den: 23-Marts-2011 kl. 21:06
Hej Forum,

Jeg overvejer lidt at udvide mit stereo setup med en subwoofer for at supplere bassen. Jeg har kigget mig lidt omkring og set hvad folk har skrevet og der er jo delte meninger. Nogen mener at subwooferen egner sig bedst til surround og kun vil forstyrre et 'normalt' stereo setup mens andre mener at det fungerer godt.

Forstærker samt højtaler er som følger:

NAD C356BEE der har preamp til subwoofer
2 x B&W DM684

Hvad er jeres mening ?





Svar:
Skrevet af: kim olsen
Skrevet den: 23-Marts-2011 kl. 21:50
korrekt opsat og aktivt delt vil en subwoofer altid være en forbedring rent elektrisk. Om brugeren så kan finde ud af at sætte tingene op, og bruge tingene korrekt, det er så en anden sag. Typiske fejl er at man placerer forkert ift. fase, men ikke kan finde ud af/har mulighed for at korrigere, volumen sættes for højt, og der deles for højt i filteret samt at der ikke deles aktivt hvorved at der opstår en dobbelteffekt i den øvrebas og nedre mellemtone.
 
De fleste der mener at subs kun dur i surround har, når man går dem på klingen, aldrig oplevet en korrekt opsat sub i et testmiljø hvor den er eneste variabel.


-------------
Crown - there is no substitute.


Skrevet af: mfhansen82
Skrevet den: 23-Marts-2011 kl. 22:48
Kim, jeg tror problemstillingen med en dårlig sub i et stereosetup stikker dybere. Jeg tror ganske enkelt det er fordi man ved brugen af en sub, regner med at man så kan have et par rigtig små satellitter stående. Til film er det muligvis fint nok. Men sub'en opgave er bestemt ikke at agere bashøjttaler, men lige lægge den sidste dybe bund i lyden. Fronterne skal stadig spille størstedelen af bassen. Bortset fra det er jeg helt enig. En god sub kan sagtens give et godt tilskud til et stereosystem. 

Jeg ville nok videre sige at en god sub med en rigtig stram bas, frem for bulder og brag, må være kravet for en succesfuld brug af sub i et stereosetup. 


-------------
Mvh
Michael Hansen

Sony KDL-32V5500 | Sony STR-DH700 | Sony BDP-S360 | Sony CDP-XB920 QS
------------------------
Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround


Skrevet af: hekla
Skrevet den: 24-Marts-2011 kl. 08:30
Hej Kim og Mfhansen82,

Tak for jeres uddybende svar. Det var præcis det jeg manglede at høre fra nogle der havde prøvet det af. Jeg regner med at det bliver en B&W ASW610 eller en tilsvarende Dali. Og den skal som du skriver mfhansen82 ikke være til til bulder og brag 8)


Skrevet af: Zlatan
Skrevet den: 24-Marts-2011 kl. 11:59
Jeg kører med Dali ikon mk2 subwoofer til ``stereo lytning musik´´ , og må sige at den gør lyden noget mere fyldig, en god hurtig og stram bass lyder rigtig godt til musik, og det formår min da til fulde. Og til film er subwoofer´en undværlig, det er den vigtigste del til film. 

Og Ja Kim du har fuldstændig ret i hvad angår opsætning, placering og justering af subben er meget vigtigt, den skal tage over der hvor fronterne ikke kan spille dybere. For hvis man sætter den til at spille for meget lyder det som en discount subwoofer, der både tar mandestemmer og buldrer løs under musik, hvor den ikke skulle.


-------------
Harman kardon avr 460

Dali lektor 6

Dali lektor LCR

Dali lektor 2

Dali ikon mk2 subwoofer

Jamo(lille sorround højtaler)


Skrevet af: TommyBoy
Skrevet den: 24-Marts-2011 kl. 12:08
hvis fronterne er "perfekte" hvad skal man så med en sub ?
de færreste nar nok råd til perfekte fronter, samt at bygge hele huset op fra grundet mht at lave perfekt lyd


-------------
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano
Film skal ses i biografen - derhjemme :-)


Skrevet af: Zlatan
Skrevet den: 24-Marts-2011 kl. 12:10
Hvis man har fronter der går dybt i bassen er dette jo perfekt, og hvis man har tilstrækkelig nok bas. :)

Så der ingen grund til brug af sub, men jeg tror man ville savne den til film. :)


-------------
Harman kardon avr 460

Dali lektor 6

Dali lektor LCR

Dali lektor 2

Dali ikon mk2 subwoofer

Jamo(lille sorround højtaler)


Skrevet af: SoundWave
Skrevet den: 24-Marts-2011 kl. 12:13
Mine billige Jamo højttalere har 8" basser, og jeg synes de klarer det rigtig godt, og føler ikke jeg brug for subwoofer.


Skrevet af: Zlatan
Skrevet den: 24-Marts-2011 kl. 12:16
Så er problemet jo løst :) 

Men man skal huske at meget spiller ind, som fx rumakustik. Min rumakustik er så forfærdelig, så der kun bass bagerst i mit værelse. Der er intet i mellemgulvet, kun bagerst. Og jeg burde ellers ikke mangle bass med Dali lektor 6 og ikon sub.


-------------
Harman kardon avr 460

Dali lektor 6

Dali lektor LCR

Dali lektor 2

Dali ikon mk2 subwoofer

Jamo(lille sorround højtaler)


Skrevet af: TommyBoy
Skrevet den: 24-Marts-2011 kl. 12:26

hvis folk brugte bare en lille brøkdel på akustik, ville det give vildt meget mere totalt set.

jeg vil endda påstå at akustik er meget vigtigere end dyre og smarte højtalere.


-------------
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano
Film skal ses i biografen - derhjemme :-)


Skrevet af: kim olsen
Skrevet den: 24-Marts-2011 kl. 17:54
Oprindeligt skrevet af Zlatan Zlatan skrev:

Hvis man har fronter der går dybt i bassen er dette jo perfekt, og hvis man har tilstrækkelig nok bas. :)

Så der ingen grund til brug af sub, men jeg tror man ville savne den til film. :)
 
grundet delefilteret og det faktum at du ender med 29 km spole aka modstand i delelfilteret, så kan man ikke lave en perfekt højttaler medmindre at den har mulighed for aktiv deling. Den løsning har jeg set et par gange, men sjældent til under 700k. Alternativt kan man koble uden om delefilteret til bassen, og så have et aktivt filter og så kører forstærkeren direkte på basenheden, det kan gøres rimeligt billigt i god kvalitet.


-------------
Crown - there is no substitute.


Skrevet af: kim olsen
Skrevet den: 24-Marts-2011 kl. 17:55
Oprindeligt skrevet af TommyBoy TommyBoy skrev:

hvis folk brugte bare en lille brøkdel på akustik, ville det give vildt meget mere totalt set.

jeg vil endda påstå at akustik er meget vigtigere end dyre og smarte højtalere.
 
Alt efter hvilken akkustik bog man læser, så står akkustikken for mellem 40 og 60% af det samlede indtryk, så det har du nok utroligt meget ret i. Men en rumtilpasning er en total løsning der ændre tingene utroligt meget rent æstetisk, og det er der ikke mange danskere der er villige til.


-------------
Crown - there is no substitute.


Skrevet af: SuperBilleN
Skrevet den: 02-Maj-2011 kl. 17:48
Når du nu har kig på den lille b&w610 vil jeg klart anbefale dig svs sb12-nsb. Har selv lige købt denne og lyden er fantastisk. Dejlig stram bas til musik og dyb bas til film. Virkelig god kvalitet og god service fra firmaet. Det bedste sub jeg har haft. Samlignede b&w610xp mod denne og syntes klart lyden på svsen var bedre. Mere korrekt.
Svs subs får virkelig gode anmeldelser og lad dig ikke skramme af at købe online. De giver dig 45 dages fuld returret og 3års garenti.
http://eu.lsound.no/Avdelinger/Produkter/Speakers/Subwoofers/SVS/SVS-SB12-NSD-Subwoofer---12-and-400W-DSP-100707.aspx



Print side | Luk vindue