NAS, Men hvilken?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Streaming media
Forumbeskrivelse: TV, film, radio og musik via netværk og internet
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=95165
Udskrevet den: 11-Februar-2025 kl. 16:40
Emne: NAS, Men hvilken?
Skrevet af: Muffeh
Emne: NAS, Men hvilken?
Skrevet den: 24-Marts-2011 kl. 13:01
Hey folkens!
Til at starte med, skal det siges jeg pt. sidder med en e-TRAYz fra Xtreamer, jeg kan rigtig godt lide den, og lide dens koncept. Den er ikke særlig stor, den er ekstremt nem at bruge (både i webGUI og via det medfølgende program som man kan bruge til at surfe sit lager igennem med). Hvis man ønsker det, kan man gå længere i dybden og begynde at blive mere teknisk, dog uden at dette bliver alt for avanceret alligevel, da selv en nybegynder kan finde ud af og installere div. ekstra funktioner de har lavet til den. (nu tænker jeg på deres "Hijackers" side) Men på det seneste har jeg ikke haft mulighed for at bruge den, da den er "crashet" i OS partitionen, kørte med nyeste firmware hvor det burde være muligt at reinstallere OS partitionen uden af miste data, hvilket er ret fedt. Dette gjorde jeg da også, men stadig uden at der var mulighed for at få kontakt til mine data, som jeg kan se stadig ligger på, da disk pladsen stadig er optaget. Jeg har grundet dette brokket mig over det i deres forum, og sagt de godt snart må se at smide et FW fix ud, istedet for at lave nye produkter konstant. (skal siges jeg ikke er den eneste med dette problem)
MEN!.. og nu kommer dilemmaet, jeg er ved at have nået op på så meget data på computere, eksterne harddiske osv, at jeg snart ikke har mere plads, og kan ikke bare formatere min e-TRAYz da jeg så mister alle de data der ligger der. Så jeg er ude efter nu, at vil have en NAS mere (måtte ske på et tidspunkt) så jeg kan få opgraderet lidt, og mine krav er som følger:
MINIMUM plads til 2 3.5" HDD's i SATA (selvfølgelig) på 2TB. Den skal være hurtig til at reagere, og ikke alt for vanskelig at bruge, forstået på den måde at WebGUI osv. skal være til at benytte for selv en nybegynder, og så må der os godt være mulighed for at opgradere i form at evt. installationer af Squeezebox server osv. uden at det kræver alt mulig teknisk snilde (gider ik skal ud i SSH osv. da jeg intet aner om det). Det skal være en jeg kan bruge sammen med min HTPC, Xtreamer afspiller, Sonos ZP90 & PS 3. Den skal også kun bruges med evt. Squeezebox. (og iTunes må den os godt kunne, men intet krav) UPnP er et must, mens DLNA dog kun ville være en kæmpe bonus. OG så må den helst ikke koste en bondegård, dog er dette ikke helt et krav, for hvis det bedste der kan præstere dette, f.eks. en Qnap 219 som jo koster mellem 2000 og 2500 kr, jamen så må det være det, håbede bare på ikke at sku af med meget mere end 1500 kr, men er dette ikke muligt jamen so be it! jeg skal bare have noget ordenligt, med masser af plads, som kan trække det hele uden problemer.
Så er spørgsmålet nu, Nogen forslag? (evt. brugt hvis en af jer ligger inde med noget er os fint!)
------------- LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
|
Svar:
Skrevet af: rhsin
Skrevet den: 24-Marts-2011 kl. 13:28
jeg ville syntes en Synology ds211+ ville være bedst at vælge... hvis budgettet er et issue så ds211 http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4393265 - http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4393265 den er lidt billigere... de understøtter 3TB diske, også syntes jeg deres features er rigtigt gode, og webadministrationen er lige i skabet ![Wink Wink](smileys/smiley2.gif)
------------- Mvh
René
|
Skrevet den: 24-Marts-2011 kl. 14:29
Jamen tak for forslaget rhsin, den vil blive taget med i overvejelsen ;) (selvom jeg syns den er skide grim :D men det jo ikke det det handler om)
- er der mulighed for usb tilslutning bagpå? (skal jo have overført nogen hæftige mkv filer på de 4GB +)
------------- LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
|
Skrevet af: Lightyear
Skrevet den: 24-Marts-2011 kl. 14:59
Ja, DS211+ har både USB stik på front og bagside (og også et e-sata stik på bagsiden).
|
Skrevet den: 24-Marts-2011 kl. 15:03
Hvor nem er den når det kommer til overførsel fra f.eks. ekstern usb hdd?
|
Skrevet den: 24-Marts-2011 kl. 15:48
der er webadgang til kopi af filer fra tilsluttet usbudstyr der er en livedemo af deres webadgang her http://www.synology.com/dan/products/demo/index.php - http://www.synology.com/dan/products/demo/index.php obs serveren står på den anden side af jorden, så er den langsom er det derfor.. lokalt.. er den hurtig
------------- Mvh
René
|
Skrevet af: antilles
Skrevet den: 24-Marts-2011 kl. 16:06
Jeg har selv en DS209 og den er jeg dælme glad for. Den kan alt hvad jeg har brug for og lige nu sidder jeg og hører musik streamet fra den gennem min browser. Der findes f.eks. android apps til at tilgå billeder og musik på den. Samtidig kører jeg FTP server på den og bruger den som DLNA server. Den er ikke kraftig nok til at transcode medie,s å du skal være sikker på at din afspiller kan læse det format du vil afspille. Den har også download station til torrents, Usenet og HTTP/FTP downloads.
Jeg synes synology er super godt - men omvendt kender jeg ikke konkurrenterne som f.eks QNAP. De er sikkert også udmærkede.
|
Skrevet den: 24-Marts-2011 kl. 16:09
jeg har også en qnap, og jeg foretrækker personligt synology´s webadgang.. men det er jo en smags sag
------------- Mvh
René
|
Skrevet den: 25-Marts-2011 kl. 01:08
har prøvet at tage et kig på Qnap's demo, og det ser nu meget fedt ud, og man ku jo altid lave snigeren med at købe sig en Qnap (der jo er noget dyere) og så benytte sig af sig 14 dages returret hvis det er, og så bytte den til en synology :P
- Men nu skal der lige nogen penge i hus først.
|
Skrevet af: hansie
Skrevet den: 25-Marts-2011 kl. 06:19
kører selv med en qnap 219p og den er jeg meget tilfreds med.
Har 2 gange 2TB diske i min..
|
Skrevet af: 2ben
Skrevet den: 25-Marts-2011 kl. 06:33
Hej,
Hvis jeg var dig ville jeg vælge en DS211+ fra synology. Har haft qnap, men gik tilbage til synology. Jeg syntes bedst om interfaces hos synology. Men selvfølgelig - det er en smags sag.
Mvh. Torben
|
Skrevet af: tennisbold
Skrevet den: 25-Marts-2011 kl. 09:26
Jeg vil tilslutte mig Synology-folket. Har selv en DS207+ på 3. år, og jeg har generelt set været tilfreds med den. Jeg har dog lige nu et problem med, at boksen crasher, når jeg bruger torrent-klienten. Derudover har den sjældent været særlig glad for at snakke sammen med min PS3. Det er oftest sket, hvis enten PS3'eren har fået ny software. Efter min opfattelse er det Synology, der tilpasser deres software efter PS3'erens software, så DNLA virker som det skal.
Mit næste projekt med min Synology bliver at aktivere iTunes-servicen og få det til at virke med mit Sonos-system :)
|
Skrevet af: Mathazy
Skrevet den: 25-Marts-2011 kl. 10:39
Ontopic:
På mit arbejde har vi også en Synology DS211+ stående, og selvom jeg ikke har været med til at sætte den op, så må jeg sige at jeg er imponeret over hvor nem den er bruge og hvor stabilt den kører. Jeg har selv haft kig på en Synology DS411J til hjemmet, og tror selv at jeg hopper på sådan en når økonomien tillader det.
Offtopic:
Hvor meget betyder hastigheden af serveren (CPU Mhz, Antal Ram) for den normale bruger der ligesom trådstarter bare skal bruge NAS-serveren i et hjemmemiljø med streaming af MKV, Flac, Jpg osv? Har det noget at sige at serveren f.eks. har 512 mb ram i stedet for 128mb? Her tænkes bl.a. på streaming af 1080p ISO/MKV filer. Hvis ja hvilke fordele medføre den "ekstra" hastighed så for systemet. Er det kun så man kan læse/skrive hurtigere på harddisken, eller hjælper det også på afviklingen af fornævnte filformater? Jeg spørg konkret fordi jeg er i tvivl om hvilke fordele den "normale" forbruger eksempelvis får ved at vælge en Synology DS211J i forhold til en Synology DS211+
Sorry for OT.
|
Skrevet den: 25-Marts-2011 kl. 11:02
til selve streaming hvor selve serveren ikke skal stå for at behandle signalet men blot lever bit for bit, har det ikke den store betydning (først når/hvis antallet af brugere måske er +2 stykker samtidig.. afhængig af materiale)... men skal den fungere som decideret server hvor den skal tænke over hvad den laver (sonos etc) så betyder det noget at der er nok cpu og ram i den.
------------- Mvh
René
|
Skrevet den: 25-Marts-2011 kl. 12:54
hansie skrev:
kører selv med en qnap 219p og den er jeg meget tilfreds med.
Har 2 gange 2TB diske i min.. |
- Det var lidt hen allá den retning jeg ville i.. enten som en 2x2TB i raid, eller 2x2TB til 4TB, den skal jeg lige tykke lidt på endnu.
- Men mht. Synology, der kan jeg godt se hvad i andre mener, men som jeg sagde, kan jo altid starte med den dyre og se den ad, og så skifte over til Synology (den billige) hvis jeg ikke kan med det andet ;)
Men som sagt skal der nogen penge i hus først, lige nu prøver jeg bare at undersøge markedet plus andres erfaringer for at spore mit ind på et par modeller der kunne være interessante ;)
|
Skrevet af: Blank
Skrevet den: 25-Marts-2011 kl. 13:10
Mathazy.
Har selv både en DS207+ med to 1.5TB diske i Mirror raid, og så har jeg en 1511+ med 5 * 2TB diske i Raid 5
min DS207 overfører med ca 30 MB/sek når jeg er heldig, hvorimod min 1511+ overfører med 100MB/sek begrænset af mit netværk, og min computers harddiske.
DS207+ kan sagtens streame film til en streamer boks, imens at den også streamer til Sonos og arbejder.. at streame en film i fuld bluray kvalitet kræver under 10MB/sek, og musik er oftest under en 1MB/sek, så der er lang vej op til 30MB (og de nyere bokse er væsentligt hurtigere se mere på synology's og Qnaps hjemmeside, de skriver selv deres overførsels hastigheder, og de er rimelig ærlige med deres opgivne tal)
I sidste ende handler processor og ram hastighed om hvor meget du ønsker at kunne uploade med, og om du vil bruge webserveren og download serveren med mere, da man også der vil kunne mærke en tydelig forskel.. (Jeg vil eksempelvis fraråde at bruge en DS207+ som webserver til en Drupal side, da den er alt for langsom) men igen, den er 4 år gammel, og der er en verden til forskel fra dengang og idag..
om du vælger Qnap eller Synology er stortset ligegyldig, da de begge har en god support, og laver nogle gode produkter, læs på deres side hvad de kan, og sammenlign det med det du skal bruge.
begge webinterface's er ganske fornuftige (dog foretrækker jeg Synology 3.*)
|
Skrevet den: 25-Marts-2011 kl. 17:22
@Blank - hvilke diske bruger du i dine NAS ??
Mvh. Torben
|
Skrevet af: binne
Skrevet den: 25-Marts-2011 kl. 17:39
jeg har været på synology vognen siden den spæde start med en 106e. nu har jeg en Qnap 119 og en qnap 439P. Min 106e kan læse med ca 15mb/s og 119 35mb/s og 439p mellem 80 og 100mb/s. Selv min 106e har jeg kørt 1080p mkv filer fra så tror ikke det er begrænsningen og sonos virker den fint til. nu bruger jeg min 119 til billeder, sonos osv, og 439p til film osv. grunden til jeg valgte qnap, var pga nogen gode tilbud, dog er min egen vurdering at synology og qnap ofte er ret tæt på hinanden, dog er qnap lidt bedre i matriale valg. dvs min 119 er ren alu uden blæser og 439 også alu, den støjer dog lidt synes jeg. synology´s GUI ser dog lækkert ud i ny version. \René
|
Skrevet den: 25-Marts-2011 kl. 18:01
2ben skrev:
@Blank - hvilke diske bruger du i dine NAS ??
Mvh. Torben |
1511+ 5 stk 2TB samsung hd204ui og i 207+ 2 stk seagate 1,5 TB et eller andet nummer :D
|
Skrevet af: binne
Skrevet den: 25-Marts-2011 kl. 18:47
@Blank Måske nogen Seagate Barracuda 7200.11 1,5 TB ST31500341AS?? Bare et bud.
|
Skrevet af: Mathazy
Skrevet den: 25-Marts-2011 kl. 19:29
Blank skrev:
Mathazy.
Har selv både en DS207+ med to 1.5TB diske i Mirror raid, og så har jeg en 1511+ med 5 * 2TB diske i Raid 5
min DS207 overfører med ca 30 MB/sek når jeg er heldig, hvorimod min 1511+ overfører med 100MB/sek begrænset af mit netværk, og min computers harddiske.
DS207+ kan sagtens streame film til en streamer boks, imens at den også streamer til Sonos og arbejder.. at streame en film i fuld bluray kvalitet kræver under 10MB/sek, og musik er oftest under en 1MB/sek, så der er lang vej op til 30MB (og de nyere bokse er væsentligt hurtigere se mere på synology's og Qnaps hjemmeside, de skriver selv deres overførsels hastigheder, og de er rimelig ærlige med deres opgivne tal)
I sidste ende handler processor og ram hastighed om hvor meget du ønsker at kunne uploade med, og om du vil bruge webserveren og download serveren med mere, da man også der vil kunne mærke en tydelig forskel.. (Jeg vil eksempelvis fraråde at bruge en DS207+ som webserver til en Drupal side, da den er alt for langsom) men igen, den er 4 år gammel, og der er en verden til forskel fra dengang og idag..
om du vælger Qnap eller Synology er stortset ligegyldig, da de begge har en god support, og laver nogle gode produkter, læs på deres side hvad de kan, og sammenlign det med det du skal bruge.
|
Mange tak for det udførlige svar Blank. Det er rart at blive klogere. Jeg tror jeg vil gå ud og investere i en Synology DS411J.
|
Skrevet den: 25-Marts-2011 kl. 19:42
binne skrev:
@Blank Måske nogen Seagate Barracuda 7200.11 1,5 TB ST31500341AS?? Bare et bud. |
Ja.. det har du da ret i.. det var et udmærket bud.. ;)
|
Skrevet den: 25-Marts-2011 kl. 19:50
Mathazy skrev:
Blank skrev:
Mathazy.
|
Mange tak for det udførlige svar Blank. Det er rart at blive klogere. Jeg tror jeg vil gå ud og investere i en Synology DS411J. |
Husk at j står for slow.. ;) http://www.synology.com/enu/products/4-5bay_perf.php - http://www.synology.com/enu/products/4-5bay_perf.php da vil du se at j er udmærket til filoverførsler (ikke helt på højde med de helt hurtige) men ved alt andet, der går det langsomt.. igen.. det hele kommer an på hvad du skal bruge den til.. men brug deres performance side til at finde ud af om det betyder noget for dig..
et minus hos synology er at; ønsker en hurtig processor, så bliver du nærmest tvunget op i de store størrelser (jeg vil f,eks godt kører webserver på min 207+ men den er for langsom. så kan jeg bruge min 1511+, men så skal alle 5 diske kører, og så bruger den for meget strøm, hos Qnap kan jeg vælge en NAS med plads til 2 diske, men MED en hurtig processor (Atom).
|
Skrevet den: 25-Marts-2011 kl. 20:22
Super - tak. :-) Jeg har både DS409+ og 411+. Dem er jeg super glad for. Og med det nye DSM 3.1 så er alt super :-) Jeg vil også næste gang vælge synology.
Mvh. Torben
|
Skrevet af: jeps
Skrevet den: 26-Marts-2011 kl. 08:46
Jep, har selv en DS411+ med 4 x 2TB.
Skrivehastighed > 100MB, lækkert.
Man kan hurtigt vænne sig til en sådan hastighed.
|
Skrevet den: 26-Marts-2011 kl. 21:31
Hejsa,
Har været ude og hjælpe med at sætte en DS211+ fra synology. Må sige at jeg er imponeret over den. Den kan jeg klart anbefale dig.
@Jeps hvordan får du hastigheden på din 411+ op på > 100 MB sek. ?? Hvilket netudstyr bruger du ?
Mvh. Torben
|
|