Redigering af Panasonic HDC-TM900 Videofiler
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Andre video-optagere
Forumbeskrivelse: Videokameraer og videoer
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=95173
Udskrevet den: 06-Juni-2025 kl. 09:08
Emne: Redigering af Panasonic HDC-TM900 Videofiler
Skrevet af: CTFoto.dk
Emne: Redigering af Panasonic HDC-TM900 Videofiler
Skrevet den: 24-Marts-2011 kl. 15:59
Jeg har for nyligt købt mig en Panasonic HDC-TM900 og er super tilfreds med kvaliteten videokameraet leverer, i forhold til mit Canon 7D, som jeg tidligere har brugt til video. Men er helt ny med hensyn til videografering og står helt på bar bund..
Jeg har læst en masse forskellige fora igennem, med hensyn til redigering af videofilerne, men bliver bare mere og mere forvirret over hvordan den bedste konvertering efterfølgende foregår for der er lige så mange meninger som der er fotografer. Jeg håber på et godt workflow så jeg kan se video klippene i super kvalitet på vores hjemmeside, måske youtube og mit TV.
Jeg har brug for en simpel arbejdsgang for de forskellige muligheder og håber en af jer er i stand til at komme med nogen gode tips eller bare fortælle om jeres arbejdsgang med filerne.
Jeg optager i 1080p/50 og overfører filerne til min computer med DH Writer AE 3.0 som fulgte med kameraet og her er de så konverteret fra mts til mt2s filer, hvilket jeg kan forstå er sådan det skal gøres. Men herfra går jeg så mere eller mindre i stå.
Det jeg er i tvivl om er, i hvilket format jeg skal konvertere til forskellige anvendelsesmuligheder, hvor jeg får den bedste kvalitet, med hvilke codec og i hvilken størrelse / format jeg skal holde videofilerne i for at de fremstår bedst muligt til følgende formål:
TV PC Website Youtube
Skal jeg konvertere til MP2, m2ts, mov, avi eller noget andet?
Jeg har Vegas Movie Studio Platinum HD 10,0 i den prøveversion, fordi jeg ikke helt ved om det er det jeg skal købe eller om jeg skal bruge et helt andet program. Jeg har også Adobe Premier CS3, men det er jeg ikke så glad for at arbejde med, da jeg synes det er forvirrende.
Min pc er en bærbar HP computer med en i7 processor, 4 gb ram og et Geforce GT 230 M CUDA og 1024 mb. dedikeret.
Jeg har set en masse gode videore rundt omkring på nettet, så jeg er sikker på at nogen af jer lige ville kunne give mig et skub i den rigtige retning..
Ønsker jer alle en herlig dag..
:0) Palle - CTFoto.dk
------------- Intet er umuligt når en humlebi kan flyve..
|
Svar:
Skrevet af: rhsin
Skrevet den: 24-Marts-2011 kl. 16:07
der er i powerdirector 9 direkte output og upload muligheder til youtube og andet så du ikke skal tænke på noget omkring formater. Jeg ville dog blive i mts(m2ts) til alm. brug på store skærme (altså i et "urippet" format hvis man kan sige det sådan), derfor bruger jeg også ofte tsmuxer til at samle klip med (hvis det skal være uden fancy redigering) da filmene her ligger som originalen i kvalitet... altså tabsfri.. men i en sammenhængene fil istedet for hvert enkelt klip. Powerdirector kan i princippet det samme... den er bare lidt længere tid om det, da den har grafisk bruger interface.. hvor tsmuxer blot er filnavnte der sættes sammen til 1 manuelt. ellers ville jeg nok gemme originalfilerne (og redigeringsfilen) også producere filmen i et ouput som lever op til modtagerens specs (hvis ikke en af de anbefalede formater fra eks powerdirector anvendes til youtube/facebook etc)
------------- Mvh
René
|
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 24-Marts-2011 kl. 16:15
Du behøver jo ikke noget specielt for at få filerne over på PCen, kortet kan jo sættes i kortlæseren og overføres til HDDen, de vil så vil jeg tro ligge i et MP4 format. De kan så redigeres, og alt efter hvilket program der bruges gemmes i mange forskellige formater eller i Native hvis det ønskes. Gemmer selv kun i Native eller bedste format, da det kun afvikles via mit MC til TVet.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet den: 24-Marts-2011 kl. 16:18
Hej René
Yeps.. prøvede også powerdirector, men den synes jeg er endnu mere forvirrende end Premier CS3, så den fravalgte jeg meget hurtig.. 
Jeg vil gerne kunne lave lidt fancy redigering, sådan noget som med rulletekster, sammenklip af flere forskellige sekvenser, lidt anden lyd osv. osv.. Så kan helt nøjes med TSMuxer.. (selv om den er god til at konvertere de videoklip som jeg hentede over fra kameraet med den gammeldags copy/paste, som jeg altid bruger med mine stillbilleder)
Så et lille skema ville være
Hvilket format med hvilke codecs til hvilke formål og så tabsfri som muligt.
:0) Palle
|
Skrevet den: 24-Marts-2011 kl. 16:23
Hej Radiomanden..
Yeps.. Hvis mit HDC-TM900 havde et kort isat, ville det være fint, men indtil videre nøjes jeg med den 32 GB indbyggede hukommelse..
Filerne i kameraet ligger i mts format og konverteres af HD Writer til mt2s filer.. Så ingen MP4 filer..
Jeg gemmer altid "raw filerne" og arbejder kun med kopi af de originale.. Lagerpladsen er ikke noget problem (endnu!) 
Det er ikke så meget om hvordan det gemmes, men mere om hvordan jeg skal "behandle" de forskellige videoklip når jeg skal bruge dem til henholdsvis internettet/vores private hjemmeside, til gennemsyn på min kones computer, som ikke er den hurtigste og til evt. at kunne se på vores TV.. 
|
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 24-Marts-2011 kl. 18:25
Det med afspilning på PC, skulle iklke være det store problem, udover at have det rettet Codec, er det Win7, så skulle Codecs ikke være nødvendige, er det XP så skal der med sikkerhed installeres en Codec pakke, en sådan kan hentes på nettet. Afspilning på TV, er det via et memorykort eller USB, så skal TVet understøtte et eller flere formater af den art, se efter hvad der understøttes. Er det via f.eks DVD, ja så skal det konverteres til DVD format, eller der kan afvikles fra PCen til TVet via HDMI/VGA tilslutning. Til Internet, så kan det være muligt at bruge WMM til konvertering til Webbrug.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet af: jjdk
Skrevet den: 26-Marts-2011 kl. 17:11
Hej Palle.
Jeg har jo også anskaffet mig et Panasonic magen til dit. Hvis du ikke anvender SD-kort, kan du blot tilslutte kameraet til din PC med USB-kabel, og så kan overføre dine video-filer direkte uden om DH Writer og arbejde med disse originale video-filer direkte i dit videoredigeringsprogram.
Jeg anvender selv Vegas Movie Studio Platinum 9.0 og jeg kan se, at du "leger" med en nyere version.
Programmet kan en masse, fx. rulletekster.
Jeg anvender tit Youtube til at søge vejledninger til særlige funktioner i Sony Vegas. Det er fx. hvordan man laver langsomgengivelse.
------------- iPhone 13, OS 15.3
|
Skrevet den: 27-Marts-2011 kl. 21:27
Hej Radiomanden.
Det med afspildning på computeren er heller ikke det store problem på min computer.. Det kniber lidt mere med min kones, der er lidt langsommere.. Men det fik jeg vist ikke skrevet i farten..
Men fik lidt styr på det, ved lige at kigge lidt rundt og i en anden tråd fik jeg et par gode tips om hvilke codecs og indstillinger jeg skulle bruge i Vegas Movie Studie.. Det hjalp en hel del på forståelsen (i hvert fald om mulighederne for at konvertere til andre formater!) Så det prøvede jeg..
Hej jjdk..
ja er kommet lidt i gang med Vegas Movie Studio, dog stadig en trial version, men den bliver jeg nok nødt til at købe online, da den udløber om et par dage.. Det er jo egentlig et ganske udemærket program at bruge..
Hjælpe funktionen er let at tilgå og mange af indstillingerne virker som beskrevet uden alt for meget dingeldangel.. Så det er jeg ganske udemærket tilfreds med.. ;)
Har lagt et af mine første spæde forsøg op på youtube på følgende link:
http://www.youtube.com/watch?v=ALb40BooaMQ - http://www.youtube.com/watch?v=ALb40BooaMQ
Har leget lidt med overgange, slowmotion og tekst på klippet, for lige også at prøve de forskellige muligheder.. Synes selv det blev nogen lunde, men mangler dog en smule i kvaliteten, når det bliver uploadet til youtube, så må nok oprette en konto på Vimeo i stedet for (den siges at skulle være bedre, om end den koster en smule hvis man skal bruge klippene til indlejring på egen hjemmeside, men det er der jo så meget andet i denne hobby der gør alligevel. 
Lad mig høre jeres kommentar til videoen (hvis i gider se den færdig!) 
Ha en ehrlig aften..
|
Skrevet den: 28-Marts-2011 kl. 17:08
Hej Palle:
Hvorfor har du konverteret fra 720-25p til WMV?
Skal det være optimalt, vil jeg foreslå, at du gemmer i "Blu-ray 1920x1080-50i 25 Mps.
Jeg anvender som regel "HDV 720-25p".
|
Skrevet den: 28-Marts-2011 kl. 18:20
Hej ..
Jeg konverterede til 720/25p så det er lettere at håndtere ved upload til internettet (og min kones computer kan også bruge det uden at gå helt i stå)
Blue-ray bruger jeg ikke, Men måske filerne til brug på computeren er bedre?! Men skal der konverteres til andre formater, bliver det nok til dvd og stadig 25p for at få en lidt mindre fil ud af det og så kan jeg bruge den almindelige dvd afspiller til at vide det på tv'et "giver samtidig en pænere flow på klippene er der nogen der siger"
Men der er mange af de forskellige konverteringsmuligheder der skal undersøges endnu..
Tager dem fra en ende af og udelukker dem der er i alt fro små formater..
Spændende at komme i gang med.. 
|
Skrevet den: 28-Marts-2011 kl. 18:37
Min pointe, er at du kun skal konvertere én gang fra dit projekt. Skal du fx. uploade til Youtube, kan du uploade din 720-25P fil. Der er ingen grund til at konvertere til WMV efterfølgende, da der blot går kvalitet tabt.
Skal du bruge en WMV-fil, konvertere du direkte fra dit projekt til WMV.
|
Skrevet den: 28-Marts-2011 kl. 18:58
ok.. så er jeg med..
Det må da straks afprøves, da jeg her i weekenden fik en del video af min kones springtræning..
Men øhh.. har ikke nogen blueray brænder, så den afviser at lave en blueray fil når jeg klikker på den.
Inde i selve programmet kan jeg ikke lige overskue hvilket format, blue-ray skal gemmes i????
|
Skrevet den: 28-Marts-2011 kl. 19:07
Du kan jo også i Vegas HD Platinum 10 tilføje mere kontrast, farvemætning mm. Når du skal gemme din fil, kan du sagtens gemme i Blue-ray format. Du skal vælge det format, som jeg skrev ovenfor. Det kræver ingen Blue-ray brænder. Dermed kan du uploade video til Youtube i Full-HD kvalitet.
|
Skrevet den: 28-Marts-2011 kl. 19:41
Hej igen..
Yeps.. Nu er jeg mere med end i før! 
Prøver at lege lidt med det lidt senere..
Nu skal jeg lige have styr på 3000 billeder fra weekendens arrangement.
Ha en herlig aften og tak for tippene..
|
Skrevet af: thomil
Skrevet den: 05-April-2011 kl. 21:54
Hej Palle,
Jeg har et Panasonic SD600 som også optager i 1080/50p, 28Mb/s.
Kan din HP bærbar håndtere disse filer problemfrit? altså redigere etc.? Jeg er på udkig efter en computer til redigering af 50p filerne og troede egentlig man skulle op i en hardcore stationær for at kunne redigere dem. Er det den sidste nye Sandy Bridge i7 processor du har i din HP?
Tak for hjælpen,
v.h. Thomas
|
Skrevet den: 05-April-2011 kl. 22:12
Hej Thomas..
Ja min bærbare HP klare filerne ganske udemærket..
De hverken hakker eller blier dårlige i selve konverteringen..
Så det er ikke noget problem..
Længste video jeg dog indtil videre har klippet samme, bestod af 11 klip fra kameraet, men det klarede den med bravour..
Computeren er ved at være et år gammel, med en
Intel(R) Core (TM) i7 CPU Q720 @1,60 GHz 1,60 1,60 GHz (om det har noget med Sandy Bridge i7 at gøre aner jeg ikke!)
4 GB ram Windows 7 64-bit
GeForce GT 230M grafikkort med CUDA..
Så indtil videre er min gamle HP'er ganske udemærket til formålet..
|
Skrevet af: thomil
Skrevet den: 07-April-2011 kl. 13:47
Hej Palle,
Tak for dit svar. Jeg er glad for at høre en kraftig bærbar kan klare skærene. Jeg vil se mig om efter en bærbar i stedet og skrotte idéen med en stationær, som i øvrigt ikke vil blive brugt til andet end redigering. En bærbar er for mig meget mere anvendelig til andre ting.
Jeg tror det kan lade sig gøre for dig fordi du har et relativt kraftigt grafikkort og en kraftig processor (ikke seneste generation (Sandy Bridge) men stadig kraftig). Troede dog det krævede mere ram end du har. Kan du evt sige hvilken harddisk du har i maskinen? og hvilken software du benytter til redigering?
Hvis du på et tidspunkt finder frem til et godt workflow for redigering af filerne må du gerne poste det her (jeg så du havde en tilsvarende post ude på et andet site også :). Personligt er jeg mest intereseret i at sammensætte 50p filerne med mindst muligt kvalitetstab til afspilning på PS3 og Full HD skærm.
Mange tak for hjælpen
Thomas
|
Skrevet den: 11-April-2011 kl. 16:27
Hej Thomas og undskyld den sene tilbagemelding..
Ja umiddelbart har jeg i hvert fald ikke nogen problemer med at lade bærbare klare video konverteringen, også selv om der er tale om mange klip der skal sættes sammen (op til 3 gb har jeg arbejdet med på en gang uden problemer!)
Import fra kameraet med medfølgende software HD Writer AE 3.0
Softwaren jeg bruger til redigering er Vegas Movie studio HD Platinum 10
Min Harddisk er en st9320325as på vist nok 1 TB.
Windows 7
på Jeg vil prøve at lave en lille gennemgang af mit workflow, når jeg næste gang skal i gang med at lave lidt video.. Har været en del rundt i Vegas Platinum og synes faktisk det virker rigtig godt...
Så prøver at sætte noget brugbart sammen i nærmeste fremtid..
Om det så kan bruges til PS3 og FUll HD skærm aner jeg ikk, men så har du da lige min gennegang/workflow...
|
|