Print side | Luk vindue

Formater på DR Igen, igen

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Film og udsendelser
Forumbeskrivelse: Film på Blu-ray, DVD samt tv-udsendelser mv.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=95287
Udskrevet den: 24-Februar-2025 kl. 16:11

Emne: Formater på DR Igen, igen
Skrevet af: Radiomanden
Emne: Formater på DR Igen, igen
Skrevet den: 26-Marts-2011 kl. 21:07

Nu er det da rablet for DR igen. Madagaskar i 4:3 LB.? !!!!! Det er da for pokker totalt hen i vejret. SÅ STOP DOG MED DEN SINDSYGE MÅDE AT SENDE UDSENDELSER PÅ. Det gider man sgu da ikke at se på, eller for den sags skyld at betale licens for at se at en udsendelse blive behandlet på den måde..

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Svar:
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 26-Marts-2011 kl. 21:30
Så det godt! Det er ret deprimerende at de ikke snart får styr på formaterne Dead

Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 27-Marts-2011 kl. 07:33
Det er sikkert en god grund til at den blev sendt på den måde.

Børnene er ligeglade. Det er kun gamle sure mænd der gider at hidse sig op.LOL

Køb den på Blu ray. Så er den skid slået.Wink

Skrevet af: Bruger udmeldt 31
Skrevet den: 27-Marts-2011 kl. 11:35
Forstår heller ikke man hidser sig op over det. Film skal da ses på DVD/BD, ikke fra en TV station...

Skrevet den: 27-Marts-2011 kl. 11:55

Problemet er ikke den film generelt, problemet er, at man tilsyneladende er ligelad med hvordan man udsender et program, og det er da helt hen i været at udsende på den måde, det hører ingen steder hjemme at man fra en professionel TV station gør sådan, det hører til hos amatørerne.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 27-Marts-2011 kl. 12:03
Det her har intet at gøre med udsendelse af programmer. Det handler om indkøb af programmer.

Hvis programmet er indkøbt i 4:3 letterbox, skal det også udsendes sådan, så man i det mindste står ved, hvad der udsendes. Hvis en TV-station indkøber 4:3 letterbox og selv zoomer det for at fylde skærmen ud med dårlig billedkvalitet, er den først rigtig gal. Så jeg kan ikke se noget problem i, at DR udsender et program, som det er købt.

Om DR så kan klandres for at være ligeglade med, hvordan de indkøber, skal jeg ikke kunne sige. Jeg ved, at TV-stationerne slås med, at de kun kan købe film i pakker, hvor godt og dårligt er blandet sammen. Så enten må de smide det dårlige indhold i pakkerne væk, eller også må vi leve med at få det at se.

Skrevet af: Beanie
Skrevet den: 27-Marts-2011 kl. 12:04
Jeg er yderst enig med Radiomanden. Det ligner da ikke noget, at man skal sidde og zoome sig ud af sorte bjælker hele vejen rundt, på en så ny film Dead 

Godt der var Top Gear i HD på TV3+HD.

Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 27-Marts-2011 kl. 12:05
altid noget de kunne sende x-faktor fra parken i HD
håber da der kommer mere af den slags, fremover
selvom det ikke var noget jeg følger med i
men kærsten skulle absolut se det
Synes ellers mere det er tv2 der kan finde på slags
Men må sige de er alså blevet bedre til at sende i det rigtig format

Skrevet af: Beanie
Skrevet den: 27-Marts-2011 kl. 12:18
Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

altid noget de kunne sende x-faktor fra parken i HD
håber da der kommer mere af den slags, fremover
selvom det ikke var noget jeg følger med i
men kærsten skulle absolut se det
Synes ellers mere det er tv2 der kan finde på slags
Men må sige de er alså blevet bedre til at sende i det rigtig format

Ja, det SÅ godt uden, men lyden? Hvad var det for en skæv lydmand, der skruede op og ned på fællessangene, helt ude af synkron med kameraerne Ouch

Skrevet den: 27-Marts-2011 kl. 12:53
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Det er sikkert en god grund til at den blev sendt på den måde.

Børnene er ligeglade. Det er kun gamle sure mænd der gider at hidse sig op.LOL

Køb den på Blu ray. Så er den skid slået.Wink
Der er da ingen der hidser sig op. Vi påpeger bare en mangel ved den vare vi alle sammen betaler i dyre domme forWink

Har iøvrigt begge Madagascar filmene på BD, så jeg er ligegladTongue

Skrevet den: 27-Marts-2011 kl. 15:05
Hvilken DR-kanal taler vi egentlig om?

Lige nu kan jeg se, at Madagascar kører på DR Ramasjang. Er det ikke en ren 4:3-kanal?

Skrevet af: Princesslea
Skrevet den: 27-Marts-2011 kl. 15:07
De snakker DR1 igår aftes

-------------

Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 27-Marts-2011 kl. 15:18
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Lige nu kan jeg se, at Madagascar kører på DR Ramasjang. Er det ikke en ren 4:3-kanal?

Det mener jeg absolut ikke at den er.

Skrevet den: 27-Marts-2011 kl. 15:32
OK. Jeg tror egentlig, den har kørt gamle udsendelser, hver gang jeg zappede hen over den, så de er nok bare produceret i 4:3.

Når jeg nu tænker nærmere over det, har jeg da vist også set de sovende studieværter i 16:9.

Skrevet af: Hancock
Skrevet den: 27-Marts-2011 kl. 17:07
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Problemet er ikke den film generelt, problemet er, at man tilsyneladende er ligelad med hvordan man udsender et program, og det er da helt hen i været at udsende på den måde, det hører ingen steder hjemme at man fra en professionel TV station gør sådan, det hører til hos amatørerne.
Hvad skulle DR ellers have gjort ?
Skulle de zoome billedet op inden det blev sendt, med dårligere resultat til følge ?
Interessant med et bud på hvad en professionel vil gøre i stedet for at sende udsendelsen i sit native format.

-------------
/Hancock
Livet er bare for kort til interlaced TV og lorteøl

Skrevet den: 27-Marts-2011 kl. 17:45
Oprindeligt skrevet af Hancock Hancock skrev:

Interessant med et bud på hvad en professionel vil gøre i stedet for at sende udsendelsen i sit native format.

Man kan frit vælge brugernavn her på recordere. Lad ikke Radiomandens brugernavn forlede dig til at tro, at  han er professionel inden for radio/TV. Hvis jeg husker rigtigt, er han i en helt anden branche.

Skrevet den: 27-Marts-2011 kl. 17:48

Man kan da ikke andet end at forvente, end at produktioner af så ny dato bliver sendet i andet end som det skal være hvilket er i 16:9.

-------------

Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 27-Marts-2011 kl. 18:52

Det er kun gamle sure mænd der gider at hidse sig op.LOL

Vi kan jo ikke gøre meget ved,  at vi bliver 'gamlere og gamlere' , men man kan altså gøre meget ved at vi også bliver 'surere og surere'.  

Kan man ikke udsende i optimalt format, så kan man da ærligt angive grunden på fx tekst-tv.  Det nedsætter ofte 'blodtrykket' med en rimelig og ærlig forklaring.

Lars Smile

-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.

Skrevet den: 27-Marts-2011 kl. 19:10

Man kan da ikke andet end at forvente, end at produktioner af så ny dato bliver sendet i andet end som det skal være hvilket er i 16:9.

Forstod du det, jeg skrev om forskellen på at indkøbe og at udsende?

Skrevet den: 27-Marts-2011 kl. 19:15

Når nu den kan fås i det rigtige format, så skal den da også købes i det rigtige format, den er set på anden kanal i det korrekte format. Så det er ikke fordi den og andre ikke findes i andet format.

-------------

Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 27-Marts-2011 kl. 19:20

Når nu den kan fås i det rigtige format, så skal den da også købes i det rigtige format, den er set på anden kanal i det korrekte format.

Nu er den jo allerede købt i et "gammelt format" for længe siden. Skal man så købe den igen, eler skal folk bare lære selv at zoome på deres tv.

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk

Skrevet den: 27-Marts-2011 kl. 19:25

Man kan jo købe det rigtige fra starten, når det findes.

-------------

Skrevet den: 27-Marts-2011 kl. 19:25
Diskussionen er vist løbet af sporet. Madagascar blev vist i 16:9 i 4:3 indramning. Dvs. med sørgerand hele vejen rundt. Hvor svært kan det da være at lade være med at sende med sørgerand Dead

Skrevet den: 27-Marts-2011 kl. 19:28

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Diskussionen er vist løbet af sporet. Madagascar blev vist i 16:9 i 4:3 indramning. Dvs. med sørgerand hele vejen rundt. Hvor svært kan det da være at lade være med at sende med sørgerand Dead

Ja. Det skulle vel ikke være så svært at gøre det rigtigt.

-------------

Skrevet den: 27-Marts-2011 kl. 19:39

Man kan jo købe det rigtige fra starten, når det findes.

Man sendte i 4:3, dengang man købte den.

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk

Skrevet den: 27-Marts-2011 kl. 21:38

Når nu den kan fås i det rigtige format, så skal den da også købes i det rigtige format, den er set på anden kanal i det korrekte format. Så det er ikke fordi den og andre ikke findes i andet format.

Det læser jeg som en bekræftelse på, at du ikke forstod det, jeg skrev.

Diskussionen er overhovedet ikke løbet af sporet. Du kan ikke udsende noget i 16:9, hvis du ikke har købt det i 16:9 - medmindre du virkelig fusker og giver dig til at zoome billedet op før udsendelse.

Derfor er det indkøb, vi skal diskutere - ikke udsendelse.

Skrevet den: 27-Marts-2011 kl. 21:44

Diskussionen er overhovedet ikke løbet af sporet. Du kan ikke udsende noget i 16:9, hvis du ikke har købt det i 16:9 - medmindre du virkelig fusker og giver dig til at zoome billedet op før udsendelse.

Derfor er det indkøb, vi skal diskutere - ikke udsendelse.
Da den blev vist i 16:9, må den jo være indkøbt sådan. Men hvorfor fucker DR det så op ved at indlejre 16:9 formatet i 4:3 Dead

Den blev vist i 16:9, men ikke fuld skærm.

Den blev vist i 16:9, men med sørgerand på 4 sider

Mon du forstår det nu LOL

Skrevet den: 27-Marts-2011 kl. 22:00
Den er jo ikke vist i 16:9. Det er netop det der er problemet.

De sorte bjælker i top og bund skyldes at filmens format er 1.85:1.

De sorte bjælker i siderne skyldes at den indkøbte udsendelse er i 4:3.

Resultatet giver så bjælker hele vejen rundt.

Skrevet den: 27-Marts-2011 kl. 22:07
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Den er jo ikke vist i 16:9. Det er netop det der er problemet.

De sorte bjælker i top og bund skyldes at filmens format er 1.85:1.

De sorte bjælker i siderne skyldes at den indkøbte udsendelsen/i] er i 4:3.

Resultatet giver så bjælker hele vejen rundt.
Jamen misforstå mig ret. Jeg mener at billedet er fyldt ud i 16:9 uden bjælker foroven og forneden, da filmen er 1.78:1 efter oplysningerne på min BD.

Men hvorfor indlejres den så i 4:3 formatet? Det virker da fuldstændigt hovedløst. Og sådan er den ikke indkøbt - come on Tongue

Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 27-Marts-2011 kl. 22:15

Jamen misforstå mig ret. Jeg mener at billedet er fyldt ud i 16:9 uden bjælker foroven og forneden, da filmen er 1.78:1 efter oplysningerne på min BD.

Siger du at DVB streamen er flaget som 16:9?

(I modsætning til at det er dit TV eller din STB som laver pillarboxing, så et 4:3 input ses på dit 16:9 panel uden at strække billedet).

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet den: 27-Marts-2011 kl. 22:16
Jo, sådan er den jo netop indkøbt. Filmen er fra 2005, så den er næppe købt i går.

Skrevet den: 27-Marts-2011 kl. 22:17
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Jeg tvivler, for DR logo var også placeret inden for 4:3.

Skrevet den: 27-Marts-2011 kl. 22:22
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

(I modsætning til at det er dit TV eller din STB som laver pillarboxing, så et 4:3 input ses på dit 16:9 panel uden at strække billedet).
Næ, den blev jo vist med sørgerand på 4 sider. Men randen var samme bredde hele vejen rundt, så filmen er i 16:9 eller 1.78:1

Skrevet den: 27-Marts-2011 kl. 22:24

Jo, sådan er den jo netop indkøbt. Filmen er fra 2005, så den er næppe købt i går.
Den er heller ikke indkøbt i 2005. Mener jeg så den første gang på dansk TV i 2009 Smile

Skrevet af: Henning B
Skrevet den: 27-Marts-2011 kl. 22:28
Nu har vi Yousee her,men der var der kun sort i top og bund men DR logo var i det sorte og billedet klemt sammen....Ouch og det er sgu ikke kønt....

-------------
Benq W1060.Epson EH-TW7000 .Samsung BD-H8900. ONKYO TX-NR696. Harbo Sat 10, 5.2.1 Atmos og Klipsch R-112SW Sub. 110 tommer Hvid væg .

Skrevet den: 27-Marts-2011 kl. 22:32

Da den blev vist i 16:9, må den jo være indkøbt sådan. Men hvorfor fucker DR det så op ved at indlejre 16:9 formatet i 4:3 Dead

Grin du bare. Jeg har skam forstået det hele tiden.

Men det undrer mig en del, at DU ikke forstår, at det netop er sådan, en film i 4:3 letterbox ser ud på et 16:9-TV.

Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 27-Marts-2011 kl. 22:46
Oprindeligt skrevet af Henning B Henning B skrev:

Nu har vi Yousee her,men der var der kun sort i top og bund men DR logo var i det sorte og billedet klemt sammen....Ouch og det er sgu ikke kønt....

Indstil dit TV korrekt så det viser 4:3 materiale med sorte/grå bjælker i siderne. Du har valgt at strække billedet horisontalt.

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet den: 27-Marts-2011 kl. 22:50

Den er heller ikke indkøbt i 2005. Mener jeg så den første gang på dansk TV i 2009 Smile

Og filmen er engang købt i en samlet pakke, hvor DR ikke har haft den store indflydelse på de enkelte film, og sælger har sikkert på det tidspunkt kun haft en 4:3 udgave - den er jo ikke specielt lavet til DR.

Skrevet den: 27-Marts-2011 kl. 22:55

Men hvorfor indlejres den så i 4:3 formatet? Det virker da fuldstændigt hovedløst. Og sådan er den ikke indkøbt

Jo, det er netop sådan den er indkøbt!

Klaus

-------------

Skrevet af: Darknezs
Skrevet den: 28-Marts-2011 kl. 00:54
Hvor mange i DK bruger mon 4:3 TV efterhånden? Nok ikke mange, efter skift til det digitale Net.
jeg vil skyde på 15-20% og selvfølgelig en del i køkken, soveværelse og sommerhus etc.

Så DR, og alla andre, kom ind i kampen Wink
Ved godt når jeg køber MatadorMix, er der mange vingummier med, som jeg ikke kan li !!
Derfor køber jeg nu "Bland selv" og det er endda billigereBig smile

Skrevet af: Gazerbeam
Skrevet den: 28-Marts-2011 kl. 01:59

Og filmen er engang købt i en samlet pakke, hvor DR ikke har haft den store indflydelse på de enkelte film...

Hvad er kilden til din viden? Arbejder du for DR med indkøb af rettigheder?

/Gazer

Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 28-Marts-2011 kl. 07:27
Oprindeligt skrevet af Gazerbeam Gazerbeam skrev:

Og filmen er engang købt i en samlet pakke, hvor DR ikke har haft den store indflydelse på de enkelte film...

/Gazer
Jeg arbejder for DR. Godt nok ikke med indkøb.

Det er 100% sikkert at de mennsker der afvikler udsendelser gør deres bedste.

Materialet er med garanti 16/9 konverteret til 4/3.

Derfor sendes det i 4/3. Så passer det til dem som stadig har 4/3 TV. Dem er der stadig mange af. Har man 16/9 TV kan man selv zoome.

Det er dem der levere materialet til DR i skal skyde på.

Hvorfor er Disney sjov i 4/3? Fordi Disney leverer i 4/3........

Skrevet af: moho
Skrevet den: 28-Marts-2011 kl. 12:20

/Gazer

Derfor sendes det i 4/3. Så passer det til dem som stadig har 4/3 TV. Dem er der stadig mange af. Har man 16/9 TV kan man selv zoome.

Nu kommer der også det ind i billdet at ved ordene man selv kan zoome, her bliver kvaliteten en tak ringere. Men sådan var det jo også i det gode gamle dage hvor ting blev sendt Letterboks.
Idag sendes det meste over kabel, dette sende som normale billeder på 16:9 Skærmene. Og ses fuldskærmet, anamorfisk, på vores de gamle 4:3.
Jeg skal aldrig glemme da DR skrev man ikke kunne sende anamorfisk via det gamle analoge maste-net; så gad lige vide hvad det er YouSee og Stofa fordeler idag?  Big smile

-------------
Har Stofa, Basispakke! Forvirrelsesfreak og andre Århushistorier. Den korrekte opløsning i det vandrette plan for HD er lige netop ___?

Skrevet den: 28-Marts-2011 kl. 12:59

Men det undrer mig en del, at DU ikke forstår, at det netop er sådan, en film i 4:3 letterbox ser ud på et 16:9-TV.

Joh jeg forstår at det er sådan den ser ud. Hvad jeg ikke begriber, er at vi skal spises af med sådan noget crap!Dead

Skrevet den: 28-Marts-2011 kl. 13:06

Og filmen er engang købt i en samlet pakke, hvor DR ikke har haft den store indflydelse på de enkelte film, og sælger har sikkert på det tidspunkt kun haft en 4:3 udgave - den er jo ikke specielt lavet til DR.
Det er jo mange år siden at vi så cinemascope film på et 4:3 TV. Det var uudholdeligt, fordi bjælkerne hver var en tredjedel og filmen den sidste tredjedel af skærmen. Købte mit første 16:9 i 1997 for nu gad jeg så ikke det "miniformat" mere på 4:3 TV'et.Tongue

Og så sidder man godt nok og undrer sig over at nu er problemstillingen blevet den modsatte. Vi skal med fandens vold og magt trækkes med 4:3 formatet, selvom filmen er i 16:9 Dead

Skrevet af: Ophørt
Skrevet den: 28-Marts-2011 kl. 18:53

/Gazer

Det er skønt at læse at min logik er rigtig. for har selv forsøgt i andre tråde forsøgt at forklare det..

Men nå nu du arbejde for DR. Kan du så ikke bede jeres teknisk afd. om at se at få lavet sådan, at vordingborg og Naksov senderne, at de kan sende 5.1 lyd fra DRHD, på dvb-t for det har vi ikke hørt meget af, siden julen 2009

Skrevet af: Notfast
Skrevet den: 28-Marts-2011 kl. 20:43

[

Så det er en service til dem med 4:3 tv i år 2011 ConfusedConfusedConfusedConfused
Du laver sjov ikke???????????

Jeg kender ikke nogler IRL med 4:3 tv.

-------------
.....

Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 28-Marts-2011 kl. 20:46
Jeg kender ikke en med et 4:3 tv
det må være folk på DR, der så ikke har opdaget at folk har skiftet deres sort hvid 4:3 ud i endnu

Derfor sendes det i 4/3. Så passer det til dem som stadig har 4/3 TV. Dem er der stadig mange af. Har man 16/9 TV kan man selv zoome.

man skal ikke zomme noget som helst
man skal se det i det format det lavet, alså i 16:9

kun hvis en film er lavet 4:3, så er det ok

Skrevet den: 28-Marts-2011 kl. 20:50

Joh jeg forstår at det er sådan den ser ud. Hvad jeg ikke begriber, er at vi skal spises af med sådan noget crap!Dead

En person, der forstår det, ville ikke skrive det, jeg har markeret med rødt foroven.

Skrevet den: 28-Marts-2011 kl. 22:57
Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

kun hvis en film er lavet 4:3, så er det ok

Jammen, så var det jo ok, for den versiuon af filmen DR har er netop lavet i 4:3 med sorte bjæler i top og bund.

Er det vitterligt så svært at forstå?

Klaus

-------------

Skrevet den: 28-Marts-2011 kl. 23:36
Jeg gir' op! Hvorfor forsvarer I at Stats TV spiser os af med gamle produktioner med sørgerande?Dead

Skrevet den: 29-Marts-2011 kl. 00:50
Gør vi det?

Fat nu, at det ikke handler om, hvad der udsendes, men hvad der indkøbes.

Hvis filmen er indkøbt i 4:3 letterbox, skal den udsendes i 4:3 letterbox. At puste den op til 16:9 ville være at gøre grin med seerne.

Skrevet den: 29-Marts-2011 kl. 06:09

Jeg gir' op! Hvorfor forsvarer I at Stats TV spiser os af med gamle produktioner med sørgerande?

Det gør vi heller ikke. Vi forklarer hvorfor det blev sendt sådan.

Klaus

-------------

Skrevet den: 29-Marts-2011 kl. 16:05

Gør vi det?

Hvis filmen er indkøbt i 4:3 letterbox, skal den udsendes i 4:3 letterbox. At puste den op til 16:9 ville være at gøre grin med seerne.
Allan Olsen hopper hver gang over gærdet hvor det er lavest.
Kvaliteten af den vare som DR har i Letterbokset 4:3 er een eller anden grad større i kvalitet end det der sendes ud til alle os seere.
Således at hvis DR ville sende os noget i bedre kvalitet, da kan man også.
Så må jeg acceptere at det vil de altså bare ikke.

Nogen gange fantaserer jeg mig til at DR's tekniske materiale fortsat er af 1970'er kvalitet og at der ingen kvalitetsløft er foregået indtil man anvender HD, er det virkeligt sådan jeg skal forstå det?  Det minder mig om historien jeg hørte om ting man ville gemme for eftertiden. Her stod at man ville forringe noget.

Dengang DR meldte ud at man ikke kunne sende tingene Anamorfisk via det mastebaserede Net, dette var det sidste bevis på, jeg kan aldrig vide hvornår DR taler sandt! Og igen når DR skriver man har noget materiale i Letterboks, og vil have mig til at tro samme ikke kan zoomes Op, hos DR, i stedet for det skal zoomes ude hos os seere.
Er det kun mig men ingen hos DR som synes det lyder fornuftigt?  Og hvis DR på grund af dette indlæg yderligere vil forringe noget, da sker det vel hos alle Seerne, og ikke blot hos undertegnede. Noget i stil med kvaliteten af Ramasjang, analogt her i Århus Antenneforening.

-------------
Har Stofa, Basispakke! Forvirrelsesfreak og andre Århushistorier. Den korrekte opløsning i det vandrette plan for HD er lige netop ___?

Skrevet den: 29-Marts-2011 kl. 16:21

Gør vi det?

Det der lyder måske Juridisk uangribeligt, Vi lever altså i en en verden hvor man ser et elendigt billede på ens Fladskærme, når man partout skal tvinges til zoome et Letterboks billede op på en 40-55 tommers Skærm (overdrevet størrelsen men alligevel).
Dengang man i Århus Ant.forening gik over til sende anamorfiks, netop fordi man ville opnå et kvalitetsløft, bedre sent end aldrig.
Igen vil jeg sige vi fortjener ikke direkte lavede dårlige billeder. Skrive i taber så meget i kvalitet hos Jer ved puste samme op til 16:9, er Jeres tekniske udstyr decideeret dårligt også?

-------------

Skrevet den: 29-Marts-2011 kl. 16:26
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Jeg gir' op! Hvorfor forsvarer I at Stats TV spiser os af med gamle produktioner med sørgerande?

Det gør vi heller ikke. Vi forklarer hvorfor det blev sendt sådan.

Klaus
Så håber jeg at dette her giver mening    Wink
Hvis DR i de gode gamle dage havde forsøgt sende film i 2,35 som ekstremt Anamorfisk, og så ens billedrørs tv havde kunnet gøre billedet lavere (evt. sådant trinvist).

-------------

Skrevet den: 29-Marts-2011 kl. 19:17

Gør vi det?

Enig !!

-------------
/Hancock

Skrevet den: 29-Marts-2011 kl. 19:32

Man kan frit vælge brugernavn her på recordere. Lad ikke Radiomandens brugernavn forlede dig til at tro, at  han er professionel inden for radio/TV. Hvis jeg husker rigtigt, er han i en helt anden branche.
Nej, jeg er udmærket klar over at det ikke er tilfældet, og min forespørgsel skal læses med en smule ironi.
Det er nemt at gøre andre til amatører.
Men når man ikke selv kan komme med andet end brok, og ikke på opfordring kan bidrage med et bedre løsningsforslag, ja så er der ingen tvivl om hvem den egentlige amatør er.
Og så skal man være varsom med at dømme andre.
Skulle det vise sig at Madagascar var indkøbt i en 16:9 udgave, og ved en fejl udsendt i 4:3 letterbox, så gør det vel ikke straks DR til amatører. Men jeg tvivler på at det er tilfældet. Mon ikke, der som skrevet flere steder, er talt om et bulk-indkøb, hvor man fik denne version oven i hatten. Det går nok.

-------------
/Hancock

Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 29-Marts-2011 kl. 20:00
Jeg skrev til TV2 i sommers angående to film der blev sendt den samme lørdag aften. Begge film var i såkaldt 4:3 letterbox, der giver sorte bjælker hele vejen rundt om billedet og med teksten placeret i nederste sorte bjælke så man ikke kunne zoome.
Det blev til en kort udveksling af mail mellem mig og TV2. Det korte af det lange er at der i det digitale sendenet sendes programmer i samme format som de er indkøbt i. I følge teknisk afdeling i TV2 kunne man godt forvente at der ville gå mange år før man helt ville ophøre med at sende den slags programmer.

tvkartoffel

Skrevet den: 30-Marts-2011 kl. 14:05
På et tidspunkt forlangte TV2 at al reklamemæssigt udsendelse var udformet i 16:9, så det ender nok med jeg føler det samme for TV2 som for DR.
TV3 og andre kan ændre på billeder, ændre i det jeg mener er Anamorfisk retning (At et billede kun strækkes/sammentrykkes i Een retning).
At TV2 mener man ikke kan ændre deres digitale udsendelser, bare ærgerligt for mig. Det ændrer ikke på hvad jeg mener om TV2's troværdighed.

-------------

Skrevet den: 30-Marts-2011 kl. 14:10

Gør vi det?

Enig !!
Det er netop for undgå dårlige billeder på ens nye og større eller virkeligt store skærme at problemet nu faktisk kan ses.
Men fordi DR og TV2 er udenfor enhver rækkevidde, da kommer forbedringerne først den dag nogen (Hvem dette så måtte blive) kan slå samme to parter tilstrækkeligt hårdt til nu skal i ændre tingene.
Min sidst pointe går mere på om DR og TV2 kollektivt vil straffe os seere ved gøre kvaliteten een eller to tænder dårligere. Fordi dette kan man faktisk i en digital verden.

-------------

Skrevet den: 30-Marts-2011 kl. 14:15
Grunden til mine beklagelser det emne skyldes alene Antenneforeningen Aarhus, som i sin visdom til sidst begyndte fordele signalerne analogt og vel at mærke Anamorfisk. Med den klare tilføjelse at kvaliteten også havde fået et løft.
Og at de fleste Tv gennem de sidste 10 år kunne korrigere herfor (at samme automatisk skift også giver andre problemer er en videre sag).  Men der gik selvfølgeligt mange år før man begyndte sende således ____
I det ene øjeblik skal noget være et gode for herefter tromles ned af DR og Nu også TV2, OK  Thumbs Up Ironisk ment ud fra at korrekte proportioner altid skal blive et kvalitetstab!

-------------

Skrevet den: 30-Marts-2011 kl. 14:22
Hancock
Vil det sige at min mening om kvaliteten af DR's tekniske udstyr skulle have stået stille siden farve Tv kom i 70'erne, og at disse ord om at DR's indkøbte version af Madagascar skulle kunne blive så meget ringere af DR ændrer formatet til 16:9 inden de sender det ud til os.

Jeg ved faktisk ikke rigtigt det med Fladskærmsteknologien, altså når et sådant Tv skal gøre noget større eller hvad det nu hedder. Derfor disse ord, hvis DR sendte en film 2,35 ud som voldsomt Anamorfisk og mit Billedrørs tv kunne gøre billedet lavere, jeg ved godt hvilken kvalitet dette ville blive, og hvad værre er  kvaliteten ville blive udsædvanlig god på ens 16:9 Fladskærm (godtnok smalle ting men i princippet).

Og med en tilføjelse, der er ikke sket noget siden 2006 som har ændret på min opfattelse af Formaterne. En Fladskærm med 18:9 vil kunne dække samtlige formater fra 15:9 op til 25:9 (den sidste er nok strakt formeget  Wink ).

-------------

Print side | Luk vindue