Elgiganten glemmer det vigtigste.
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Det digitale sendenet
Forumbeskrivelse: DTT nettet incl. Boxer (DVB-T)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=95304
Udskrevet den: 08-Februar-2025 kl. 00:23
Emne: Elgiganten glemmer det vigtigste.
Skrevet af: reslfj
Emne: Elgiganten glemmer det vigtigste.
Skrevet den: 27-Marts-2011 kl. 10:04
Elgiganten har udsendt information omkring http://www.elgiganten.dk/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenDK-Site/da_DK/-/DKK/CC_ViewPagelet-Start?PageletUUID=u86sGQVp7.AAAAEudktAeehQ - TV2 og DVB-T2.
De skriver "”Det er helt korrekt, at DVB-T2 standarden eksisterer, den benyttes bl.a. i England" og det er ikke forkert - men det er ikke retvisende, idet Elgiganten ikke fortæller at DVB-T2 også bruges til normale daglig HD udsendelser i fx Finland.
Men langt vigtigst for kunder på det østlig Sjælland og i nordlige Jylland vil det være at oplyse om at Sverige anvender DVB-T2 til at sende SVT1-HD og SVT2-HD i bla Skåne og Gøteborg.
Det er jo helt muligt at se SVT1-HD med en eksisterende sverigsantenne og de fleste steder også SVT2-HD med en VHF antenne.
Det må da være en oplysning som for sådanne kunder er af betydning for købet. Det er også noget som Elgiganten med forretninger i Sverige, må vide alt om.
Det er således i min optik en grov udeladelse at skrive om DVB-T2 - uden at forklare klart og ojektivt om de svensk HD udsendelser -
Få det nu rettet.
Lars
PS! Muligvis kan man også modtage SVT1-HD og evt. SVT2-HD på Bornholm - er der nogen der har prøvet ?
------------- Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
|
Svar:
Skrevet af: JesA
Skrevet den: 27-Marts-2011 kl. 10:47
Jeg må indrømme at jeg ikke helt kan forstå din voldsomme forargelse. Jeg er såmænd helt med på at jo bedre/mere info man som forbruger får, jo bedre - men at Elgiganten skal informere om f. eks. det Finske sendenet, finder jeg er helt ude i skoven.
M.h.t. muligheden for at modtage svensk TV, så synes jeg heller ikke her at Elgiganten skal skoses for "dårlig rådgivning". Det som jeg læser mellem linierne i dit indlæg, er at man som forbruger helt og aldeles skal/kan "slå hjernen fra" og ikke tænke "selvstændige tanker" f.s.v. at søge eller spørge efter specifik rådgivning i forbindelse med ens behov/geografi. Lidt som der var tilfældet med problematikken omkring DVB-C tunere i sin tid, hvor, ihvertfald i mine øjne, nogle påtog sig jeg-VIL-ikke-vide-attituden, og lagde al ansvar over på forhandlere.......
- Men som sagt, jeg forstår godt kernen i det du siger......men er blot ikke enig med dig i dit ræsonnement.
MVH
|
Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 27-Marts-2011 kl. 11:01
reslfj skrev:
Elgiganten har udsendt information omkring http://www.elgiganten.dk/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenDK-Site/da_DK/-/DKK/CC_ViewPagelet-Start?PageletUUID=u86sGQVp7.AAAAEudktAeehQ - TV2 og DVB-T2.
De skriver "”Det er helt korrekt, at DVB-T2 standarden eksisterer, den benyttes bl.a. i England" og det er ikke forkert - men det er ikke retvisende, idet Elgiganten ikke fortæller at DVB-T2 også bruges til normale daglig HD udsendelser i fx Finland.
Men langt vigtigst for kunder på det østlig Sjælland og i nordlige Jylland vil det være at oplyse om at Sverige anvender DVB-T2 til at sende SVT1-HD og SVT2-HD i bla Skåne og Gøteborg.
Det er jo helt muligt at se SVT1-HD med en eksisterende sverigsantenne og de fleste steder også SVT2-HD med en VHF antenne.
Det må da være en oplysning som for sådanne kunder er af betydning for købet. Det er også noget som Elgiganten med forretninger i Sverige, må vide alt om.
Det er således i min optik en grov udeladelse at skrive om DVB-T2 - uden at forklare klart og ojektivt om de svensk HD udsendelser -
Få det nu rettet.
Lars
PS! Muligvis kan man også modtage SVT1-HD og evt. SVT2-HD på Bornholm - er der nogen der har prøvet ?
|
Jeg er sådan set enig.
Har du informeret El giganten?
Det er jo dem der kan rette fejlen og ikke recordere. ![Wink Wink](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley2.gif)
|
Skrevet af: Ham_Der
Skrevet den: 27-Marts-2011 kl. 12:50
Jeg kan heller ikke se problemet. Det vigtigste må da være hjemlandets tv, det kan da ikke være forhandlerens pligt at rådgive om nabolands tv. Det er jo også kun i København, Nordsjælland og Nordjylland, måske i Sydøstsjælland at det er aktuelt. Fysiske butikker i de områder bør nok have viden om dette forhold, men jeg kan ikke se det er nødvendigt at skrive på kædens nationale hjemmeside.
|
Skrevet af: moho
Skrevet den: 28-Marts-2011 kl. 13:03
Ham_Der skrev:
Jeg kan heller ikke se problemet. Det vigtigste må da være hjemlandets tv, det kan da ikke være forhandlerens pligt at rådgive om nabolands tv. Det er jo også kun i København, Nordsjælland og Nordjylland, måske i Sydøstsjælland at det er aktuelt. Fysiske butikker i de områder bør nok have viden om dette forhold, men jeg kan ikke se det er nødvendigt at skrive på kædens nationale hjemmeside.
|
Jeg synes nu altså Reslfj har endda fuldstændig ret.
Dengang man i DDR og Polen med videre anvende SECAM farvesystem var dette vel også vigtigt for K Ø B E R.
------------- Har Stofa, Basispakke! Forvirrelsesfreak og andre Århushistorier. Den korrekte opløsning i det vandrette plan for HD er lige netop ___?
|
Skrevet den: 28-Marts-2011 kl. 13:07
JesA
Igen min følelse af Deja Vue.
Dengang Tv apparater herhjemme blev forsynede med Tunere som også dækkede S-kanalerne. Først S-1 til S-20, for igen senere S-21 til S-44.
Så nogen har måske ikke lært noget, men dette er bare ærgerligt.
Tænk især på de som gerne og helst vil have det hele, Tunermæssigt, indbygget i Skærmene. For ikke skrive hvilke digitale indbyggede Tuner krav, man har meldt ud fra USA's regering, sådan ligesom for komme forhandlere/fabrikanter i forkøbet med at undskylde sig; godtnok skærme over en hvis Størrelse!
Og igen det med at man idag jo ikke "Bare har en Video at sætte foran" ![Embarrassed Embarrassed](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley9.gif)
Og argumentet om man fra svensk side altid vil være det foran Danmark og især foran DR1 og TV2, DVB-T2 mæssigt! Min holdning at El giganten vel ikke kan undslå sig med et sygt argument om at
DVB-T2 (måske) ikke er lovligt herhjemme. Både sygt og stygt skrevet.
------------- Har Stofa, Basispakke! Forvirrelsesfreak og andre Århushistorier. Den korrekte opløsning i det vandrette plan for HD er lige netop ___?
|
Skrevet den: 28-Marts-2011 kl. 18:44
JesA skrev:
- Men som sagt, jeg forstår godt kernen i det du siger......men er blot ikke enig med dig i dit ræsonnement. |
Så læs købelovens § 76 især stk.3
"§ 76. Der foreligger en mangel ved salgsgenstanden, hvis
....
3) sælgeren har forsømt at give køberen oplysning om forhold, der har haft betydning for køberens bedømmelse af genstanden, og som sælgeren kendte eller burde kende,..."
Her kan genstanden være teknisk helt i orden efter spec. Blot det forhold, at "Sælgeren har forsømt", gør genstanden mangelfuld i lovens forstand.
Og da Elgiganten nødvendigvis kender forholdene i Sverige omkring DVB-T2 og da alle med en antenne mod Sverige også kan modtage den/disse HD kanaler - så vil det for de fleste købere have betydning med denne DVB-T2 information.
Lars ![Smile Smile](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley1.gif)
------------- Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
|
Skrevet den: 28-Marts-2011 kl. 18:51
reslfj skrev:
JesA skrev:
- Men som sagt, jeg forstår godt kernen i det du siger......men er blot ikke enig med dig i dit ræsonnement. |
Så læs købelovens § 76 især stk.3
"§ 76. Der foreligger en mangel ved salgsgenstanden, hvis
....
3) sælgeren har forsømt at give køberen oplysning om forhold, der har haft betydning for køberens bedømmelse af genstanden, og som sælgeren kendte eller burde kende,..."
Her kan genstanden være teknisk helt i orden efter spec. Blot det forhold, at "Sælgeren har forsømt", gør genstanden mangelfuld i lovens forstand.
Og da Elgiganten nødvendigvis kender forholdene i Sverige omkring DVB-T2 og da alle med en antenne mod Sverige også kan modtage den/disse HD kanaler - så vil det for de fleste købere have betydning med denne DVB-T2 information.
|
Lars, jeg forstår stadig godt hvad du mener- men er stadig ikke enig med dig ![Smile Smile](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley1.gif)
HVORDAN I ALVERDEN skal Sælger tage stilling til/højde for alle mulige købers individuelle ting som måtte have specifik betydning for dem - eller rettere; du ønsker at Sælger skal skrive alle de ting et givent produkt IKKE kan, når det bruges under "kendte og forventelige forhold". Og jeg mener ikke at det er rimeligt at Sælger skal tage stilling til/højde for hvordan antennesignaler er i et fremmed land end det det sælges i!!"
MVH
|
Skrevet af: Fnulder
Skrevet den: 28-Marts-2011 kl. 18:59
Ej, det er sku langt ude hvis butikkerne nu også skal have styr på hvad nabolandene bruger af net :S Tag jer sammen får man lyst til at sige...
|
Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 28-Marts-2011 kl. 19:06
nu er det fandme for langt ude.
hvis man ikke selv gider sætte sig minimalt ind i ting før man poster 6000-20000 afsted så er man selv medskyldig. hvis man er interesseret i de svenske kanal kan man jo lette røven og erhverve sig lidt viden.
Hvad hvis der bliver sendt et nyt kraftig signal fra rusland, men en anden standard skal elgiganten oplyse om at man ikke kan modtage det signal? Havd med alle de obscure radiosignaler der findes? skal de genopfriskes hvergang vi køber en fm transistor, bare så man ved at dem kan man ikke tage.
Alle produkter har begrænsninger og jeg synes personligt ikke at en discountbutik som elgiganten skal klandres for at de ikke oplyser om svenske sendeforhold. Jeg forventer ikke at en butik har sat sig ind i vores nabolandes sendeforhold. hvad med den lille butiksejer i Herning. skal han lige have et overblik over hvilke signaler der benyttes i polen, tyskland, sverige, norge og de britiske øer (kunden skal jo måske have sit tv med til færøerne).
------------- endnu en hifi-flygtning
Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål
|
Skrevet den: 28-Marts-2011 kl. 19:10
Mufti skrev:
Jeg er sådan set enig.
Har du informeret El giganten?
Det er jo dem der kan rette fejlen og ikke recordere. ![Wink Wink](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley2.gif) |
Point taken - Det havde jeg ikke - det har jeg nu.
Men jeg skrev meget bevist "Elgiganten" i titlen. Og jeg finder da gerne gamle indlæg frem ved passende senere lejligheder.
Lars :)
PS! Jeg vil gerne understrege at jeg ikke har noget imod Elgiganten, det er 'deres' fjernrsyn og youSee boks, jeg ser (tv på), mit tøj vaskes og tørres af 'deres' maskiner mv. -
|
Skrevet den: 28-Marts-2011 kl. 19:35
JesA skrev:
Lars, jeg forstår stadig godt hvad du mener- men er stadig ikke enig med dig ![Smile Smile](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley1.gif)
HVORDAN I ALVERDEN skal Sælger tage stilling til/højde for alle mulige købers individuelle ting som måtte have specifik betydning for dem - eller rettere; du ønsker at Sælger skal skrive alle de ting et givent produkt IKKE kan, når det bruges under "kendte og forventelige forhold". Og jeg mener ikke at det er rimeligt at Sælger skal tage stilling til/højde for hvordan antennesignaler er i et fremmed land end det det sælges i!!"
MVH |
Men sådan er loven - og sådan fortolkes loven - og sådan havde folketinget ønsket at loven skulle fortolkes - nogle ville endda have skærpede reglerne.
Jeg ønsker ikke andet end at købeloven følges i ånd og bogstav. Det er let og simpelt - men forretningen skal til tider give informationer, der får køber til at udsætte eller opgive købet - that's life.
Sælger skal ved hvert enkelt salg sikre sig, at køber har de informationer, som er af betydning for netop denne køber og som en branche sælger ved eller burde vide. Her er det et simpelt spørgsmål til kunden - "Hvordan modtager du dit fjernsynssignal?" og hvis der svares via antenne, så "Ser du også fjernsyn fra Sverige via antenne?". Det er så simpelt.*
Købeloven taler om " betydning for køberens bedømmelse " det er det der er afgørende - ikke om signalet kommer fra Sverige.
Hvis du havde købt i Sønderborg, tror jeg ikke nogen (klagenævn/domstol) ville forvente at svensk HD kanaler var relevant for en køber, medmindre sælger var blevet fortalt at apparatet skulle til København. Men her hvor jeg bor, er det det normale at have en sverigesantenne, hvis man alstå bruger antennefjernsyn.
* Og så bør sælger - for sin egen skyld - lave et kort notat på fakture, hvis der kan være mindste tvivl.
|
Skrevet af: Niels
Skrevet den: 28-Marts-2011 kl. 20:11
Hvis man har nogle specifikke krav, at det vel kun rimeligt, at det er køber der kommer med spørgsmålet..
Hvis sælger giver fejlagtige oplysninger i den forbindelse, så træder købeloven ikraft og ikke før alle mulige tænkte situationer.
Skal jeg som bilsælger oplyse nye købere om, at der skal fyldes benzin på bilerne og at der kommer en regning fra forsikringsselskabet samt fra Skat på vægtafgift?
Hvor er grænsen?
Tag lidt ansvar for egne handlinger og sæt dig lidt ind i produktet, som du er intereseret i og stil nogle gode relevante spørgsmål til sælger.
------------- Panasonic 50VT30 Panasonic BDT 300 Panasonic DMR E67 Teufel LT6 THX Select Denon AVR-3311 Pioneer CD S602 Samsung 3126
|
Skrevet den: 28-Marts-2011 kl. 20:25
reslfj skrev:
JesA skrev:
MVH |
Men sådan er loven - og sådan fortolkes loven - og sådan havde folketinget ønsket at loven skulle fortolkes - nogle ville endda have skærpede reglerne.
Jeg ønsker ikke andet end at købeloven følges i ånd og bogstav. Det er let og simpelt - men forretningen skal til tider give informationer, der får køber til at udsætte eller opgive købet - that's life.
Sælger skal ved hvert enkelt salg sikre sig, at køber har de informationer, som er af betydning for netop denne køber og som en branche sælger ved eller burde vide. Her er det et simpelt spørgsmål til kunden - "Hvordan modtager du dit fjernsynssignal?" og hvis der svares via antenne, så "Ser du også fjernsyn fra Sverige via antenne?". Det er så simpelt.*
Købeloven taler om " betydning for køberens bedømmelse " det er det der er afgørende - ikke om signalet kommer fra Sverige.
Hvis du havde købt i Sønderborg, tror jeg ikke nogen (klagenævn/domstol) ville forvente at svensk HD kanaler var relevant for en køber, medmindre sælger var blevet fortalt at apparatet skulle til København. Men her hvor jeg bor, er det det normale at have en sverigesantenne, hvis man alstå bruger antennefjernsyn.
* Og så bør sælger - for sin egen skyld - lave et kort notat på fakture, hvis der kan være mindste tvivl.
|
SLUDDER SLUDDER SLUDDER
|
Skrevet af: Notfast
Skrevet den: 28-Marts-2011 kl. 20:48
reslfj skrev:
Få det nu rettet.
Lars
|
Skriv nu bare til Elgiganten i stedet for at forvente at de læser her inde.
------------- .....
|
Skrevet den: 28-Marts-2011 kl. 21:55
Niels skrev:
Hvis man har nogle specifikke krav, at det vel kun rimeligt, at det er køber der kommer med spørgsmålet.. |
Købelove er ikke rimelig og skal ikke være rimelig Købeloven giver på dette område "betydende information" køberen de fleste kort på hånden. Det er meningen med loven.
Hvis en forretning ikke ønsker at leve med det, må man blot ophøre med at drive forretning.
Man kan ikke selv fortolke loven - den skal bare overholdes - punktum.
|
Skrevet den: 28-Marts-2011 kl. 21:59
reslfj kl 19.10 skrev:
"Har du informeret El giganten?" /Mufti
Point taken - Det havde jeg ikke - det har jeg nu.
Lars :)
|
Læs tråden - det skete for flere timer siden.
Lars ![Smile Smile](smileys/smiley1.gif)
|
Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 28-Marts-2011 kl. 22:34
Lars, det forekommer indlysende, at lovbestemmelsen er stærkt afhængig af fortolkning.
Jeg kan f.eks. sagtens finde ud af at fortolke den så omfattende, at det reelt vil være umuligt at sælge et nogenlunde komplekst produkt som f.eks. en PC, fordi det vil tage flere dage at gøre fyldestgørende rede for de begrænsninger, hardwaren og styresystemet måtte have i forhold til andre produkter. Men denne fortolkning har næppe været lovgivernes intention.
Så der er jo nok en pæn sandsynlighed for, at domstolene anlægger en lidt mindre vidtgående fortolkning, da samfundet ellers ville være gået i stå for længst.
Derfor hjælper det ikke noget bare at fare frem med lovteksten og kræve, at en sælger uopfordret fortæller om ethvert forhold, der teoretisk kunne have betydning for nogle køberes anskaffelse af varen, helt uden hensyntagen til sjældenheden af disse købere og helt uden hensyntagen til, hvor meget betydning, de i givet fald ville tillægge dette forhold.
|
Skrevet den: 28-Marts-2011 kl. 23:15
reslfj skrev:
Niels skrev:
Hvis man har nogle specifikke krav, at det vel kun rimeligt, at det er køber der kommer med spørgsmålet.. |
Købelove er ikke rimelig og skal ikke være rimelig Købeloven giver på dette område "betydende information" køberen de fleste kort på hånden. Det er meningen med loven.
Hvis en forretning ikke ønsker at leve med det, må man blot ophøre med at drive forretning.
Lars ![Smile Smile](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley1.gif) |
Selvfølgelig skal købeloven være rimelig, ellers er det da komplet umuligt at drive forretning i dagens Danmark efter dine præmisser og heldigvis er det heller ikke tilfældet.
Det er stadigvæk tilladt at tænke selv og sætte sig bare lidt ind i sagerne, inden man spenderer omkring kr. 10.000 eller mere på en fladskærm (eller en bil for den sags skyld).
Det er squ for nemt bare at skyde ansvaret over på andre.
Som sælger syntes jeg det er skønt at kunderne er lidt forberedte og kan stille gode spørgsmål til produktet. Her kan man få en god dialog med kunden og hvis det svinger, ja så er man tæt på en handel.
------------- Panasonic 50VT30 Panasonic BDT 300 Panasonic DMR E67 Teufel LT6 THX Select Denon AVR-3311 Pioneer CD S602 Samsung 3126
|
Skrevet af: Fnulder
Skrevet den: 28-Marts-2011 kl. 23:21
reslfj skrev:
Niels skrev:
Du er langt ude! Gider ikke engang bruge tid på begrundelse ![Confused Confused](smileys/smiley5.gif) Er forarget over man kan være så snæversynet og tolke købeloven i sådan en egoistisk måde, der gør forbrugere til nogle dovne aber der skal have ALT serveret for dem ellers føler de sig snydt af de store slemme butikker.
sry det kom lidt hårdt ud.
|
Skrevet den: 29-Marts-2011 kl. 09:04
Niels skrev:
reslfj skrev:
Niels skrev:
|
Selvfølgelig skal købeloven være rimelig, |
Nu er købelove, som den er - og det er ikke her, men til næste folketingsvalg i skal foreslå evt. ændringer. Og man kan ikke lovligt overtræde loven, fordi man selv synes loven er 'dum'.
Som jeg har skrevet gentagne gange, så er det ikke 'hele verden' som sælger skal vide og fortælle - men det sælger ved eller bør vide og som er af betydning for netop denne kunde ved netop dette køb.
Det er sådan loven bliver fortolket - udfra det helt konkrete købs tilfælde.
Man kan ikke først selv lave en helt anden bred fortolkning - og derefter argumente imod denne personlig , men forkete fortolkning.
Naturligvis er det tilladt at tænke selv - og hvis man beviseligt har gjort det og derfor burde have en sådan betydende viden, er man som kunde naturligvis ikke beskyttet af denne paragraf.
Det ville fx ikke være muligt for undertegnede at få medhold - jeg kan naturligvis aldrig være i god tro omkring netop behovet for DVB-T2.
I dette tilfælde er det vel sådan at kunder med en sverigesantenne og en forventet viden om, hvad der sendes FTA fra Sverige, også må forventes at skulle fortælle/spørge om dette ved købet.
Problemet med Elgiganten er, at de faktisk skiver en forklaring til kunderne omkring DVB-T2, men ikke med et ord nævner de frie HD kanaler fra Sverige og det tilhørende DVB-T2* krav.
Hermed kan selv en kunde, der har søgt oplysninger hos Elgiganten, få det indtryk. at have spurgt (søgt) og fået et svar fra sælger. - En sådan kunde kan derfor være i god tro og alligevel købe et fjernsyn, som ikke kan modtage SVT1-HD via antenne.
|
Skrevet af: evilguy
Skrevet den: 29-Marts-2011 kl. 09:05
@Reslfj: Problemet med din fortolkning af lovgivningen er at det opfordre forbrugerne til at slå hjernen helt fra og blindt stole på en SÆLGER. Jeg er godt klar over at visse forbruger organisationer deler din holdning, men det betyder ikke at forbrugerne/forbrugerorganisationerne har ret i den udlægning af lovgivningen - det er derfor der pt. kører en retssag omkring MPEG2/MPEG4 overgangen.
Problemet med din tolkning af lovgivningen er, at det umyndiggør forbrugeren og gør SÆLGEREN til skurken uanset hvad.
Du har f.eks. tidligere skrevet omkring DVB-C2 i en anden tråd. DVB-C2 er endnu ikke aktuelt i Danmark, der er ingen offentlige planer om DVB-C2, ingen kabeloperatører har fremlagt planer om DVB-C2 i Danmark og der findes ikke noget DVB-C2 kompatibelt udstyr på markedet (efter min viden), men alligevel vil du have at SÆLGERNE i Danmark ska gøre forbrugerne opmærksom på DVB-C2, da det MÅSKE en dag i FREMTIDEN kommer til landet, HVIS kabeloperatørerne VIL benytte standarden og HVIS det kommer kompatibelt udstyr ENGANG i FREMTIDEN.
Ordene siger alt: Sælgere, måske, fremtiden, hvis, vil, hvis, engang, fremtiden
------------- Mvh. Johnny
Grossman's Misquote: Complex problems have simple, easy to understand wrong answers.
|
Skrevet af: jonaskp
Skrevet den: 29-Marts-2011 kl. 09:53
Jeg kan slet ikke forstå hvordan man kan klandre Elgiganten for dette. Jeg har læst indlæggende og forstået dine forklaringer om at køber ifølge købeloven skal have oplysninger der er af betydning for køber, men jeg synes stadigvæk ikke at det holder.
Jeg vil som forbruger aldrig nogensinde forvente at sælger skal oplyse mig om hvordan jeg bruger mit produkt i udlandet - og jo, når jeg modtager tv-signaler fra et andet landet så opfatter jeg det som at bruge det i udlandet.
Kombineret med alt det røre der har været om digitalt tv og diverse standarder de sidste par år, så vil jeg da som almindelig forbruger ikke mene at man kan gå ud fra at et tv der virker i DK, også kan modtage kanaler fra Sverige. Jeg tror ikke der er mange mennesker der vil kunne påstå at de overhovedet ikke har hørt om at der har været lidt opstartsproblemer medDVB-T og på den baggrund vil jeg mene at folk bør tænke lige skridtet videre og sige til sig selv: "Hvis det har været uoverskueligt at få de danske tv-kanaler til at virke, så kan det være jeg skal spørge sælgeren hvis jeg gerne vil kunne se de svenske...".
Et tænkt eksempel: Hvis Tyskland havde afskaffet FM radio og kun brugte DAB, skal bilforhandler i Sønderjylland samt på Lolland og Falster så oplyse brugeren om at han ikke kan bruge sin radio hvis han skal et smut over grænsen? Hvor langt nordpå skal man, før bilforhandleren ikke længere skal oplyse om dette? Jeg bor i København og kan da godt finde på et tage et smut over grænsen indimellem - og lige pludseligt virker min radio ikke!
Som en sidenote så betragter jeg det som god kundeservice fra Elgigantens side ikke at prøve at overbevise mig om at jeg skal købe et tv som jeg kan tage svenske tv-kanaler på. Jeg tilbragte for nyligt 3 dage indlagt på et svensk hospital og det var nogle af de værste dage i mit liv. Aldrig nogensinde har jeg hørt så mange mennesker snakke så grimt og uforståeligt. Nu løber det mig koldt ned ad ryggen når jeg hører svensk, så jeg vil gerne slippe for deres tv-kanaler ![Wink Wink](smileys/smiley2.gif)
|
Skrevet den: 29-Marts-2011 kl. 09:58
jonaskp skrev:
Et tænkt eksempel: Hvis Tyskland havde afskaffet FM radio og kun brugte DAB, skal bilforhandler i Sønderjylland samt på Lolland og Falster så oplyse brugeren om at han ikke kan bruge sin radio hvis han skal et smut over grænsen? Hvor langt nordpå skal man, før bilforhandleren ikke længere skal oplyse om dette? Jeg bor i København og kan da godt finde på et tage et smut over grænsen indimellem - og lige pludseligt virker min radio ikke! |
Ja, hvis man skal tage lovgivnings ord bogstaveligt, som visse folk gør, så skal en bilforhandler faktisk allerede nu gøre deres kunder opmærksom på at Tyskland begynder at sende radio i DAB+ fra efteråret 2011... TANKEVÆKKENDE!
Grossman's Misquote: Complex problems have simple, easy to understand wrong answers.
|
Skrevet af: RuneH
Skrevet den: 29-Marts-2011 kl. 10:45
This guy needs a new hobby ...
Damn
------------- Slut! -sagde de - Ingen signatur er det nye IN!
|
Skrevet den: 29-Marts-2011 kl. 11:35
Det bliver endnu mere forrykt, når selv eksperterne ikke ved hvad de skal sige: http://elektronikbranchen.dk/nyhed/ekspert-hold-oeje-med-dvb-t2-i-tv-udstyr
CITATER: Apparater, der umiddelbart ser ud til at understøtte standarden, er
ellers begyndt at dukke op i de danske butikker, men hverken Boxer eller
Digi-TV, der udsender DR og TV2 på det digitale sendenet, ønsker indtil
videre at sætte en nærmere dato for, hvornår de begynder at udsende med
DVB-T2.
OG
»Hvis du køber en T2-boks i dag, som bliver solgt på det danske marked,
så vil man kunne bruge den til at modtage DVB-T2 med inden for den
kommende årrække, men selvfølgeligt bliver boksen også gammel. Så det
kan godt være en nuværende T2-boks ikke vil kunne bruges om ti år,«
siger han med henvisning til, at der kan være kommet nye formater til
lyd- og billedkomprimering.
|
Skrevet den: 29-Marts-2011 kl. 12:32
reslfj skrev:
Niels skrev:
reslfj skrev:
Niels skrev:
|
Selvfølgelig skal købeloven være rimelig, |
Som jeg har skrevet gentagne gange, så er det ikke 'hele verden' som sælger skal vide og fortælle - men det sælger ved eller bør vide og som er af betydning for netop denne kunde ved netop dette køb.
Det er sådan loven bliver fortolket - udfra det helt konkrete købs tilfælde. |
Hvorfor er det så, at du mener, Elgiganten skal komme med denne oplysning om Svensk DVB-T2 på deres hjemmeside. Ville det ikke være nok, at sælgere i butikker på Sjælland og Nordjylland ved det, og kan spørge kunder om de ser svensk tv over antenne.
Efter din fortolkning af loven, skulle sælgeren af denne bil http://tv2.bilzonen.dk/brugt-bil/983075/fiat-cinquecento-0,9-lusso - http://tv2.bilzonen.dk/brugt-bil/983075/fiat-cinquecento-0,9-lusso så også i annoncen have gjort opmærksom på, at der ikke kan ligge en barnevogn i bagagerummet?
|
Skrevet den: 29-Marts-2011 kl. 13:41
Okay, den var nok for tyk.
|
Skrevet den: 29-Marts-2011 kl. 14:16
Fnulder skrev:
Ej, det er sku langt ude hvis butikkerne nu også skal have styr på hvad nabolandene bruger af net :S Tag jer sammen får man lyst til at sige... |
Nu vil jeg igen fremture med min yndlingshistorie. Dengang i Tv'ens barndom, var det nu s/h eller var det farve, da pressede Danmark på de tyske myndigheder for følgende :
I bør nedsætte effekten af Jeres sendere vendt imod Danmark.
Og det med EL giganten her mener jeg at når man fra svensk side begynder med DVB-T2, er det vel meget logisk man interesserer sig herfor.
Mit problem er mere jamen så tag samme Tv tilbage og håbe på afsætte det til en YouSee-kunde. Samme er jo så trofaste at jeg mener YouSee Ready Udstyr; og kommer der noget bliver det vel DVB-C2 igen fra YouSee.
|
Skrevet den: 29-Marts-2011 kl. 14:17
moho skrev:
Fnulder skrev:
Ej, det er sku langt ude hvis butikkerne nu også skal have styr på hvad nabolandene bruger af net :S Tag jer sammen får man lyst til at sige... |
Nu vil jeg igen fremture med min yndlingshistorie. Dengang i Tv'ens barndom, var det nu s/h eller var det farve, da pressede Danmark på de tyske myndigheder for følgende :
I bør nedsætte effekten af Jeres sendere vendt imod Danmark.
Og det med EL giganten her mener jeg at når man fra svensk side begynder med DVB-T2, er det vel meget logisk man interesserer sig herfor.
Mit problem er mere jamen så tag samme Tv tilbage og håbe på afsætte det til en YouSee-kunde, langtvæk fra Sverige. Samme er jo så trofaste at jeg mener YouSee Ready Udstyr; og kommer der noget bliver det vel DVB-C2, igen fra YouSee.
Engang definerede et Leksikon ordet Deja Vue, som en falsk fornemmelse, af have oplevet noget tidligere (i et tidligere liv). Men samme ord dækker tilfulde i dette her ganske konkrete tilfælde, Køber, Sælger og Forbrugerklagenævnet (Instanserne).
|
|
Skrevet den: 29-Marts-2011 kl. 14:22
Beklager der gik kage i systemet, trykked på forkerte knap . . ![Cry Cry](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley19.gif)
|
Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 29-Marts-2011 kl. 14:46
reslfj skrev:
Niels skrev:
Lars ![Smile Smile](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley1.gif) | Du kan da på ingen måde forvente at dansk forbrugerlovning og fortolkning af samme, skal omfatte forhold i udlandet ?
Uanset hvordan du læser/fortolker pågældende paragraf, kan den kun gælde for danske forhold !
------------- mvh Jesper \
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't - Douglas Adams
|
Skrevet den: 29-Marts-2011 kl. 14:54
quarkir skrev:
Du kan da på ingen måde forvente at dansk forbrugerlovning og fortolkning af samme, skal omfatte forhold i udlandet ?
Uanset hvordan du læser/fortolker pågældende paragraf, kan den kun gælde for danske forhold ! |
Nej ikke nødvendigvis - den danske "forbruger-jura" er i høj grad lavet ud fra EU regler. Derfor er der mange ting som både er gældende i Danmark og resten af EU. Køber du f.eks. en vare i Danmark så er de 24 måneders reklamationsret gældende i hele EU. Køber du et TV i Spanien, så kan du få det repareret på sælges risiko/omkostning i f.eks. Finland, hvis du i mellemtiden er flyttet fra Spanien til Finland.
Derfor kan reslfj også godt påstå, at sælgere bør oplyse om forhold i Sverige, da det jo kan være meget relevant indenfor EU.
Nej, det gør det ikke mere logisk eller retfærdigt overfor sælgeren, men jura og retfærdighed er ikke to ord som hører sammen.
Nb. Jeg er ikke uddannet jurist, så ovenstående står for egen regning. Delen med EU og reklamationsret er dog underbygget af flere afgørelser fra forbrugerklagenævnet.
|
Skrevet den: 29-Marts-2011 kl. 15:21
evilguy skrev:
Ja, hvis man skal tage lovgivnings ord bogstaveligt, som visse folk gør, så skal en bilforhandler faktisk allerede nu gøre deres kunder opmærksom på at Tyskland begynder at sende radio i DAB+ fra efteråret 2011... TANKEVÆKKENDE! |
Nu er der det lille 'aber dabei', at den tyske forbundsregering regering netop har besluttet at DAB+ modtagere ikke skal være et krav i tyske biler (som ellers foreslået fra 2015) og at FM ikke skal slukkes de første 10 år i Tyskland.
Man kan således fint leve med en FM bilradio i Tyskland i mange mange år endnu.
Fortæller kunden at han kører i eller tæt på Tyskland og også overvejer DAB, så er det indlysende, at sælger skal fortælle at der ikke er DAB, men snarlige planer for DAB+ i Tyskland.
* DAB er uhyre forældet og DAB+ er ikke meget bedre - det holder ikke 10 år til - IMHO.
|
Skrevet den: 29-Marts-2011 kl. 15:25
reslfj skrev:
evilguy skrev:
Ja, hvis man skal tage lovgivnings ord bogstaveligt, som visse folk gør, så skal en bilforhandler faktisk allerede nu gøre deres kunder opmærksom på at Tyskland begynder at sende radio i DAB+ fra efteråret 2011... TANKEVÆKKENDE! |
Nu er der det lille 'aber dabei', at den tyske forbundsregering regering netop har besluttet at DAB+ modtagere ikke skal være et krav i tyske biler (som ellers foreslået fra 2015) og at FM ikke skal slukkes de første 10 år i Tyskland.
Fortæller kunden at han kører i eller tæt på Tyskland og også overvejer DAB, så er det indlysende, at sælger skal fortælle at der ikke er DAB, men snarlige planer for DAB+ i Tyskland.
| Hov, nu fortæller køber jo noget til sælger, det er en grundlæggende ændring for dine påstande !?!? Men jeg mener alligevel ikke, at sælgeren skal holde sig orienteret om hvilke planer der er i Tyskland, for at kunne dække ethvert, tænkt, behov hos en køber.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't - Douglas Adams
|
Skrevet den: 29-Marts-2011 kl. 15:37
Det som EL-Giganten og andre vel efterhånden må have lært, på den hårde måde, er at tingene skal være indbyggede i ens Fladskærme fra starten. Man vil ikke have andre bokse, punktum. ![Embarrassed Embarrassed](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley9.gif) Og da slet ikke en Recorder ( ) ligesom køre signalet igennem.
|
Skrevet den: 29-Marts-2011 kl. 15:40
reslfj skrev:
evilguy skrev:
|
Interessant - hvorfra skal en radio/TV sælger vide den slags omkring autoradioer i Tyskland?
Lars, det vil sige at du vil garantere akkurat de samme kanal bliver udsendt BÅDE på DAB+ og FM de næste 10 år? Hvis du ikke vil garantere det som sælger, så vildleder du jo kunderne jf. din fortolkning af lovgivningen.
Om DAB+ autoradioer er lovkrav eller ej i tyske biler er vel sagen underordnet - har snakker vi ikke nødvendigvis om fabriksmonterede bilradioer...
|
Skrevet den: 29-Marts-2011 kl. 15:54
moho skrev:
I bør nedsætte effekten af Jeres sendere vendt imod Danmark. |
Jeg kan overhovedet ikke se relevansen. Men det havde jeg i grunden heller ikke forventet...
moho skrev:
Og det med EL giganten her mener jeg at når man fra svensk side begynder med DVB-T2, er det vel meget logisk man interesserer sig herfor. |
Det er nemlig logisk at man interesserer sig for dette - I SVERIGE! Butikker i nabolande skal da ikke tage højde for dette når de sælger produkter. Det er jo fuldstændigt omsonst. Skal sælgere af paraboler så også til at tage højde for at man kan hive engelske kanaler (har jeg ihvertfald hørt om folk - bla. herindefra - der gør) når de sælger en parabol?
moho skrev:
Mit problem er mere jamen så tag samme Tv tilbage og håbe på afsætte det til en YouSee-kunde. Samme er jo så trofaste at jeg mener YouSee Ready Udstyr; og kommer der noget bliver det vel DVB-C2 igen fra YouSee. |
Hvem skal tage tv'et tilbage og hvorfor?
|
Skrevet af: Slettet_120331
Skrevet den: 29-Marts-2011 kl. 15:59
Gælder loven også i private handler f.eks. over dba.dk?
Personligt håber jeg snart vi ser døden for den forældede tankegang der gør tv til det, det er idag. Tvivler på jeg ikke er den eneste som ikke starter med at streame samtlige youtube vidoer og derefter vælger hvilken jeg vil se.
|
Skrevet den: 29-Marts-2011 kl. 16:01
reslfj skrev:
Man kan således fint leve med en FM bilradio i Tyskland i mange mange år endnu. |
Men så overvej mit teoretiske eksempel: Nemlig at Tyskland om et halvt år udfaser FM og kun kører DAB. Skal bilforhandlere i hele Syddanmark så oplyse ALLE deres kunder om dette?
reslfj skrev:
Fortæller kunden at han kører i eller tæt på Tyskland og også overvejer DAB, så er det indlysende, at sælger skal fortælle at der ikke er DAB, men snarlige planer for DAB+ i Tyskland. |
Jeg mener uanset hvad ikke at en sælger i DK bør kende til forhold i Sverige (eller andre lande for den sags skyld), men det kan jeg godt lige glemme et kort øjeblik. Her skriver du jo netop: "fortæller kunden at han kører i eller tæt på tyskland..." = Kunden har udtrykt at han har et behov og dette skal sælgeren selvfølgeligt svare på - hvis han kan.
Hvordan forventer du at Elgigantens hjemmeside kan få dette input fra brugerne?
Har du overvejet at drøfte dette med en forbruger jurist? For der er da ingen tvivl om at de to fronter i denne debat aldrig bliver enige om dette spørgsmål.
|
Skrevet den: 29-Marts-2011 kl. 16:03
moho skrev:
Det som EL-Giganten og andre vel efterhånden må have lært, på den hårde måde, er at tingene skal være indbyggede i ens Fladskærme fra starten. Man vil ikke have andre bokse, punktum. ![Embarrassed Embarrassed](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley9.gif) Og da slet ikke en Recorder ( ) ligesom køre signalet igennem. |
For det er jo nemlig Elgiganten der bestemmer hvilke tunere Panasonic, Sony og LG kommer i de fjernsyn som de udvikler...
Jeez ![Confused Confused](smileys/smiley5.gif)
|
Skrevet den: 29-Marts-2011 kl. 16:04
Briam skrev:
Gælder loven også i private handler f.eks. over dba.dk?
Personligt håber jeg snart vi ser døden for den forældede tankegang der gør tv til det, det er idag. Tvivler på jeg ikke er den eneste som ikke starter med at streame samtlige youtube vidoer og derefter vælger hvilken jeg vil se. |
Loven om forbrugerkøb - og beskyttelse af forbrugeren - kan ikke bruges v. privatkøb
- din youtube-streaming-beretning kan jeg ikke rigtig se sammenhængen i til denne tråds emne..??....
MVH
|
Skrevet den: 29-Marts-2011 kl. 16:07
jonaskp skrev:
moho skrev:
Det som EL-Giganten og andre vel efterhånden må have lært, på den hårde måde, er at tingene skal være indbyggede i ens Fladskærme fra starten. Man vil ikke have andre bokse, punktum. ![Embarrassed Embarrassed](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley9.gif) Og da slet ikke en Recorder ( ) ligesom køre signalet igennem. |
For det er jo nemlig Elgiganten der bestemmer hvilke tunere Panasonic, Sony og LG kommer i de fjernsyn som de udvikler...
Jeez ![Confused Confused](smileys/smiley5.gif) |
- enig/nemlig ![Confused Confused](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley5.gif) (-nogle lever i deres helt egen pseudo-verden.....)
MVH
|
Skrevet den: 29-Marts-2011 kl. 16:20
Jeg synes at dette indlæg bærer præg af - fra trådstarters side + enkelte andre - at man ønsker "amerikanske tilstande", hvor forbrugeren anses som "hjernedød" ( og hvor forbrugeren selv gerne VIL betegnes/opfattes som sådan !), og hvor der skal stå alle mulige advarsler/"Sælgerinformationer" på et givent produkt f.s.v. angår hvad det IKKE kan, og hvordan det IKKE må benyttes. Eksempel; hvis man køber en coffee To Go, skal der så stå på bægeret;
ADVARSEL, KAFFEN ER VARM - ADVARSEL, KAFFEN MÅ IKKE BRUGES SOM ØJENDRÅBER - ADVARSEL, KAFFEN KAN IKKE BRUGES SOM ELEKTRISK LEDNING - ADVARSEL, KAFFEN KAN IKKE MODTAGE MOBILOPKALD - digt selv videre
Helt ærlig, trådstarter m.fl.; TAG ANSVAR og brug jeres sunde fornuft. Og LAD NU VÆRE MED AT SLYNGE DIV. (MIS-)FORTOLKNINGER AF LOVTEKST RUNDT I FORUMMET....
MVH
|
Skrevet den: 29-Marts-2011 kl. 16:23
evilguy skrev:
Interessant - hvorfra skal en radio/TV sælger vide den slags omkring autoradioer i Tyskland? |
Du læser ikke alle ord nøjagtigt - her var tale om en bilsælger og han skal vide mere om andre forhold - fordi det er normalt, at en bil kører længere væk end et fjernsyn og et stereoanlæg gør.
Det er muligt sælger ikke ved det og fx må svare køber "Jeg ved det ikke, det må du heller selv tjekke før du køber".
evilguy skrev:
Lars, det vil sige at du vil garantere akkurat de samme kanal bliver udsendt BÅDE på DAB+ og FM de næste 10 år? Hvis du ikke vil garantere det som sælger, så vildleder du jo kunderne jf. din fortolkning af lovgivningen. |
Nej, sælger er ikke pålagt nogen garanti omkring informationen, men han skal ærligt sige hvad han ved - eller burde vide - og som har betydning for kunden.
Men han skal ikke gætte på alle kundens særheder. Der må kunden svare ligeså ærligt på sælgerens afklarende spørgsmål.
evilguy skrev:
Om DAB+ autoradioer er lovkrav eller ej i tyske biler er vel sagen underordnet - har snakker vi ikke nødvendigvis om fabriksmonterede bilradioer...
|
Hos bilsælgeren er det vel nye biler - Brugte biler er måske nok noget andet.
Men når man i den tyske forbundsregering direkte har afvist at gøre det til et lovkrav med DAB+ i nye biler, så er det naturligvis langt mindre indlysende, at en bilsælger - selv i Kruså - skal gætte at DAB+ er af betydning for kunden. For de fleste af os er radioen dog kun en mindre ting ved en bil.
Igen hvis kunden spørger til DAB eller radio i Tyskland - så skal informationere straks på bordet.
|
Skrevet den: 29-Marts-2011 kl. 16:27
reslfj skrev:
evilguy skrev:
Lars, det vil sige at du vil garantere akkurat de samme kanal bliver udsendt BÅDE på DAB+ og FM de næste 10 år? Hvis du ikke vil garantere det som sælger, så vildleder du jo kunderne jf. din fortolkning af lovgivningen. |
Nej, sælger er ikke pålagt nogen garanti omkring informationen, men han skal ærligt sige hvad han ved - eller burde vide - og som har betydning for kunden.
Men han skal ikke gætte på alle kundens særheder. Der må kunden svare ligeså ærligt på sælgerens afklarende spørgsmål.
|
Nu synes jeg at du begynder at trække i land... Hvad mener du så, ud fra lovgivningen, at sælger skal spørge køberen om, for nu at dække "nok" ?
|
Skrevet den: 29-Marts-2011 kl. 16:45
quarkir skrev:
reslfj skrev:
evilguy skrev:
|
Nu synes jeg at du begynder at trække i land... Hvad mener du så, ud fra lovgivningen, at sælger skal spørge køberen om, for nu at dække "nok" ? |
Hvis du ser på afgørelserne fra forbrugerklagenævnet omkring MPEG-2. Så er det klart at sælger skulle have spurgt hvorfra signalet kom - antenne, kabel eller andet.
Det er også klart, at det forhold at MPEG-2 med sikkerhed ikke ville blive sendt fra engang i 2012 (faktisk fra 1-januar 2012) vurderes som en klart betydende information.
Derudfra ville en godt fagligt funderet sælger let og uteknisk kunne forklare om den relevante DVB standard - om SDTV og HDTV, om MPEG 2 og MPEG-4. I langt de fleste tilfælde ville han kunne vise 2-3 fjernsyn, som overholdt de nævnte standarder - og han ville kunne vise en boks - måske med og uden kortlæser - og vise fordele og ulemper ved en boks.
Det er ikke svært. så længe man er fagligt velorienteret og accepterer, at man ikke altid har den model på hylden, som er bedst for kunden at købe.
I mange tilfælde køber kunden alligevel og så skriver sælger blot på faktura "virker ikke fra 2012" end of story.
|
Skrevet den: 29-Marts-2011 kl. 16:51
reslfj skrev:
quarkir skrev:
reslfj skrev:
evilguy skrev:
|
Nu synes jeg at du begynder at trække i land... Hvad mener du så, ud fra lovgivningen, at sælger skal spørge køberen om, for nu at dække "nok" ? |
Hvis du ser på afgørelserne fra forbrugerklagenævnet omkring MPEG-2. Så er det klart at sælger skulle have spurgt hvorfra signalet kom - antenne, kabel eller andet.
Det er også klart, at det forhold at MPEG-2 med sikkerhed ikke ville blive sendt fra engang i 2012 (faktisk fra 1-januar 2012) vurderes som en klart betydende information.
Derudfra ville en godt fagligt funderet sælger let og uteknisk kunne forklare om den relevante DVB standard - om SDTV og HDTV, om MPEG 2 og MPEG-4. I langt de fleste tilfælde ville han kunne vise 2-3 fjernsyn, som overholdt de nævnte standarder - og han ville kunne vise en boks - måske med og uden kortlæser - og vise fordele og ulemper ved en boks.
Det er ikke svært. så længe man er fagligt velorienteret og accepterer, at man ikke altid har den model på hylden, som er bedst for kunden at købe.
I mange tilfælde køber kunden alligevel og så skriver sælger blot på faktura "virker ikke fra 2012" end of story.
Jeg synes ikke at den sag er så krystal-klar som du giver udtryk for. Men jeg anerkender at der er faldet dom i denne sag til forbrugerenes fordel. Men i min optik kan man ikke sammenligne den dom og så det du anfører overfor Elgigangten. Det er andet lands lovgivning/sendesystem du ønsker at en DK-Sælger skal have kendskab til???? - det er ikke hverken "rimeligt" eller angivet i lovtekst. Men jeg stopper her, for det er tydeligt at DU har din, i mine øjne, forskruet opfattelse af hvad som "forbrugerlovgivning" er ( - Og især hvordan den fortolkes!!!) - Du har sikker selvsamme opfattelse af mig/mine anskuelser. End of story.
MVH
|
Skrevet den: 29-Marts-2011 kl. 18:49
JesA skrev:
Briam skrev:
Gælder loven også i private handler f.eks. over dba.dk? |
Loven om forbrugerkøb - og beskyttelse af forbrugeren - kan ikke bruges v. privatkøb |
"Loven om forbrugerkøb" - hvilken lov er det?
Hvis du ikke kender svaret på mit (retoriske) spørgsmål, kan jeg fortælle dig, at grundlaget for diskussionen er Købelovens paragraf 76, som så sandeligt er gældende ved privat handel, hvis intet andet er aftalt.
|
Skrevet den: 29-Marts-2011 kl. 19:30
reslfj skrev:
evilguy skrev:
|
Hos bilsælgeren er det vel nye biler - Brugte biler er måske nok noget andet.
Men når man i den tyske forbundsregering direkte har afvist at gøre det til et lovkrav med DAB+ i nye biler, så er det naturligvis langt mindre indlysende, at en bilsælger - selv i Kruså - skal gætte at DAB+ er af betydning for kunden. For de fleste af os er radioen dog kun en mindre ting ved en bil.
Igen hvis kunden spørger til DAB eller radio i Tyskland - så skal informationere straks på bordet.
|
Hvis kunden selv spørger, så skal informationen på bordet med det sammen.
Men igen er din opstilling problemematisk Hvis man sælger en ny bil så skal man som sælger vide én ting. Hvis man sælger en brugt bil, så skal man vide noget andet. Hvis man bor i en del af landet, så skal man informere en kunde om noget andet. Hvis man bor i en anden del af landet så skal man ikke informere om noget.
Hvad gør man så hvis man sidder i Thyborøn og sælger en bil på nettet til en mand i Kruså, der beder om at få sat en bilradio i den brugt Skoda Oktavia? Eller hvad med skrækeksemplet - manden vil have en bilradio med indbygget TV?
Bør en bilsælger overhovedet vejlede omkring radio/TV produkter? Kan man overhovedet med rette forvente en kompetent rådgivning fra en bilsælger?
|
Skrevet den: 29-Marts-2011 kl. 19:52
- Indrømmer min fejl.
Omend jeg synes at det tangerer ordkløveri; loven om forbruger = Købeloven - men jeg har en lumsk mistanke ( også retorisk) om at du godt vidste hvad jeg mente/tænkte på?
Derudover, mig bekendt, gælder KØBEloven ikke for handel mellem private - f.eks. skal en privatsælger ikke stille/yde reklamationsret med deraf udledt formodningsregel til følge.
- men oplys mig gerne..........
MVH
|
Skrevet af: xozzi
Skrevet den: 29-Marts-2011 kl. 20:52
Jeg kan slet ikke se hvad der er problemet her??
Er det at Elgiganten ikke kender til sende nettet i Sverige? Nævner de noget om sende nettet i Tyskland?
Nu er det sådan at både Sverige og Tyskland har FTA kanaler, ligesom vi har i Danmark. For at sikre at alle i f.eks Danmark kan modtage kanaler på sendenettet vil det overlappe landegrænser, hvilket betyder at man i nordtyskland vil kunne modtage danske kanaler ligesom vi kan modtage de svenske i dele af Danmark. Dette er dog ikke meningen, og hvis man kigger på det, mener jeg faktisk også at man kan blive straffet for at modtager kanaler fra andre lande på denne måde, men ikke noget der bliver udlevet i praksis, dette må i dog ikke holde mig op på.
Så sys ikke der er nogen grund til at diskutere noget som i teorien i skulle være muligt..
|
Skrevet af: MCenterFreak
Skrevet den: 29-Marts-2011 kl. 21:16
Nu er jeg så (u)heldig at jeg abbonerer på hvad der kommer i dette forum, og vil derfor gerne give udtryk for at jeg synes det her er gået ind i et Endless Loop. Kunne det ikke komme til en afslutning?
------------- DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
|
Skrevet den: 29-Marts-2011 kl. 21:21
Stop det nu.
Han er jo bare en TROLL
bemærkelsesværdigt at han laver sin egen tråd til at trolle rundt i! ![Clap Clap](smileys/smiley32.gif)
|
Skrevet af: mufcdk1974
Skrevet den: 29-Marts-2011 kl. 21:49
slumbert skrev:
Stop det nu.
Han er jo bare en TROLL
bemærkelsesværdigt at han laver sin egen tråd til at trolle rundt i! ![Clap Clap](smileys/smiley32.gif) |
Nu ved jeg ikke hvor ofte du læser på dette forum, men resflj er absolut ikke en der troller, overhovedet. Fair nok du er uenig i hvad han skriver i denne tråd (det er jeg selv iøvrigt), men overstående er på ingen måder retsvisende.
------------- http://www.invelos.com/DVDCollection.aspx/martin1974 - Film samling (Opdateret den 26/11-09)
|
Skrevet den: 29-Marts-2011 kl. 23:10
JesA skrev:
Derudover, mig bekendt, gælder KØBEloven ikke for handel mellem private - f.eks. skal en privatsælger ikke stille/yde reklamationsret med deraf udledt formodningsregel til følge.
- men oplys mig gerne.......... |
Jeg har skam allerede oplyst dig. Du kan bare ikke få øje på det, fordi du hænger dig i ordkløveri.
Jeg gentager: Paragraf 76 er også gældende i privat handel, medmindre andet er aftalt mellem parterne.
Og jeg kan i øvrigt se af din påstand, at jeg hellere må hellere udvide udsagnet til noget mere generelt: Købeloven, herunder reglerne om reklamationsret, gælder også for handel mellem private. Ved forskellige typer handel er der blot lidt forskel på, hvilke paragraffer, der er gældende, og hvornår nogle af paragrafferne kan fraviges ved aftale.
Købeloven selv forklarer egentlig ganske godt i et ikke særligt højtravende sprog, hvornår den er gyldig, så det er bare at sætte sig ned og læse den, hvis man er i tvivl.
|
Skrevet den: 29-Marts-2011 kl. 23:13
slumbert skrev:
Han er jo bare en TROLL |
I så fald ville han være en troll lidt ud over det sædvanlige. Så vidt jeg ved har han faktisk været indblandet i tilblivelsen af lovgivning på Radio-/TV-området.
|
Skrevet den: 29-Marts-2011 kl. 23:26
Kom nu, stop det!!! I ved godt at der findes en PM funktion hvor i kan skrive til hinanden ikke?
------------- DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
|
Skrevet den: 29-Marts-2011 kl. 23:27
Allan Olesen skrev:
JesA skrev:
- men oplys mig gerne.......... |
Jeg har skam allerede oplyst dig. Du kan bare ikke få øje på det, fordi du hænger dig i ordkløveri.
Jeg gentager: Paragraf 76 er også gældende i privat handel, medmindre andet er aftalt mellem parterne.
Og jeg kan i øvrigt se af din påstand, at jeg hellere må hellere udvide udsagnet til noget mere generelt: Købeloven, herunder reglerne om reklamationsret, gælder også for handel mellem private. Ved forskellige typer handel er der blot lidt forskel på, hvilke paragraffer, der er gældende, og hvornår nogle af paragrafferne kan fraviges ved aftale.
Købeloven selv forklarer egentlig ganske godt, så du kan bare sætte dig ned og læse den.
|
- selvom at du har en usympatisk evne til at være nedladende i din retorik, så læser jeg hvad du skriver. Jeg er blot ikke enig i hvad du skriver, jeg har læst Købeloven, og vil langt hen ad vejen give dig ret i flere af dine antagelser i teorien. Ved køb af/hos Ervervsdrivende gælder Købeloven altid - med alle de indbyggede "forbrugerbeskyttelser" der nu ligger i det - desuagtet hvad der ellers måtte stå af ansvarsfraskrivelser i en handelsaftale. Er der tale om Privatkøb - handel ml. privatpersoner - skal man specifikt angive hvad som er aftalt. Skriver man ikke noget i en handelsaftale, men derimod at varen er købt som beset, er der som udgangspunkt ingen "Forbrugerbeskyttelse".
I praksis er det sådan at du som privat står MEGET svært juridisk overfor en anden privatperson, og du kan ingenlunde løfte et argument som det vi reelt taler om her i denne tråd. Iøvrigt er vi allerede på vej ud på et skråplan i forhold til tråds oprindelse - et er fortolkning af Elgigantens forbrugeroplysning, noget andet er forskel på privat og erhversmæssig handel.
MVH
|
Skrevet den: 29-Marts-2011 kl. 23:33
Allan Olesen skrev:
slumbert skrev:
Han er jo bare en TROLL |
I så fald ville han være en troll lidt ud over det sædvanlige. Så vidt jeg ved har han faktisk været indblandet i tilblivelsen af lovgivning på Radio-/TV-området.
|
- så må han jo være branchemedlem........................................
|
Skrevet den: 30-Marts-2011 kl. 00:29
JesA skrev:
- så må han jo være branchemedlem........................................ |
Hvorfor dog det? Antyder du, at det er erhvervslivet, der skriver landets love?
Jeg huskede ham såmænd som forbrugerrepræsentant. Men jeg er i PM blevet gjort opmærksom på, at jeg huskede forkert.
Dit andet indlæg har jeg ikke så meget at sige til. Du bruger en masse ord, men de kan jo koges ned til, at du giver mig ret: Købeloven gælder ved handel ved private, men der er større frihed til at aftale sig ud af lovens bestemmelser.
|
Skrevet den: 30-Marts-2011 kl. 00:33
Kan i for fanden ikke bare lægge den død her!!! Tak:-)
|
Skrevet den: 30-Marts-2011 kl. 08:23
Skrevet af: pilehave
Skrevet den: 30-Marts-2011 kl. 08:39
Jeg synes det er at skyde helt ved siden af at kritiserere Elmutanten i den her sammenhæng. Der er berettiget kritik mange steder af Elgiganten, men lige præcis den her er forfejlet.
|
Skrevet den: 30-Marts-2011 kl. 08:43
PS: Elgiganten HAR nu rettet teksten så både England og Finland er nævnt. Så bliver det vist ikke mere korrekt:
"Det skal dog nævnes at DVB-T2 standarden
idag bruges i bla. Sverige, England samt Finland. Så hvis man er
bosiddende et sted hvor de pågældende landes kanaler kan modtages via
antenne, kan man købe et TV med DVB-T2 modtager og modtage disse
kanaler. (Bemærk dog at Sverige nu benytter både VHF og UHF
antenne systemet)"
Og tak for det, Elgiganten :)
|
Skrevet af: cnn3
Skrevet den: 30-Marts-2011 kl. 10:32
Det var jo så et godt råd at rette henvendelse til Elgiganten.
------------- mvh Christian
|
Skrevet den: 30-Marts-2011 kl. 10:33
pilehave skrev:
PS: Elgiganten HAR nu rettet teksten så både England og Finland er nævnt. Så bliver det vist ikke mere korrekt:
antenne systemet)"
|
Betyder dette så at Elgiganten vil garantere at DVB-T2 udstyr købt i Danmark virker i de 3 nævnte lande?
|
Skrevet den: 30-Marts-2011 kl. 10:48
evilguy skrev:
pilehave skrev:
antenne systemet)"
|
Betyder dette så at Elgiganten vil garantere at DVB-T2 udstyr købt i Danmark virker i de 3 nævnte lande?
|
Jævnfør nogle kværulanter herinde, ja ![LOL LOL](smileys/smiley36.gif)
|
Skrevet af: Among
Skrevet den: 30-Marts-2011 kl. 11:13
Interessant lille juridisk diskussion der kører her. Jeg har dog lige nogle supplerende bemærkninger.
Købeloven gælder for alle køb jf. § 1 a, stk. 1 - som udgangspunkt! Der er dog bestemmelser der modificerer dette udgangspunkt:
§ 76 i købeloven gælder kun for forbrugerkøb jf. § 1 a, stk. 2. § 76 gælder altså ikke, når der er tale om køb mellem to private, fx via dba.dk, og heller ikke såfremt intet andet er aftalt.
Der er flere der forsøger sig med en meget entydig tolkning af § 76, stk. 1, nr. 3. Det mener jeg absolut ikke der er grundlag for. Lad os lige se hvad der står i paragraffen igen omkring mangler:
"sælgeren har forsømt
at give køberen oplysning om forhold, der har haft betydning for køberens
bedømmelse af genstanden, og som sælgeren kendte eller burde kende..."
Det er som om at flere af brugerne herinde læser hen over det sidste led i paragraffen. Betydningen af det sidste led er ganske afgørende. Denne medfører at sælgeren ikke har pligt til at oplyse om forhold, såfremt sælgeren med rette kan gå ud fra at forholdet er uden betydning for køber.
Når en "almindelig" køber træder ind i Elgiganten for at købe et tv, så er min vurdering helt klart at sælger som udgangspunkt sagtens kan gå ud fra at oplysninger om modtagerforhold fra nabolande, er uden betydning for køberen.
Hvis derimod køberen på en eller anden måde giver udtryk for at forholdet kan være relevant, så skærper det naturligvis også bedømmelsen af sælgerens oplysningspligt.
Som jeg ser det, så har Elgiganten ikke overtrådt nogen pligter efter købeloven.
KORRIGERING!
Praksis om at sælger ikke er forpligtet til at oplyse om forhold, som sælger med rette kan gå ud fra er uvæsentlige for køber, skal ikke læses ud af sidste led af § 76, stk. 1, nr. 3. Der var det mig der i farten læste den pågældende bestemmelse forkert.
Dette ændrer dog ikke ved at formodningen eksisterer.
|
Skrevet den: 30-Marts-2011 kl. 13:37
Skrevet den: 30-Marts-2011 kl. 14:05
Men teksten på Elgigantens hjemmeside sikre jo på ingen måde Elgiganten imod fremtidige søgsmål fra forbrugerne. Forbrugeren får jo ikke automatisk informationen smidt i hovedet, når de går ind på hjemmesiden, og derfor vil Elgiganten stadigvæk ikke opfylde lovgivningen, hvis man vælger den "hårde måde" at tolke paragrafferne på (læs: Den måde som f.eks. Ehandelsfonden også tolker loven på).
|
Skrevet den: 30-Marts-2011 kl. 14:12
Der står heller ikke at du ikke må putte din fjernbetjening op i r**en. Det er ikke USA det her, folk må gerne selv bruge den indvendige side af hovedet.
Eller også skal Elgiganten bare åbne hjemmesiden med en gigantisk popup med 200-siders EULA som man skal acceptere for at komme videre ![Dead Dead](smileys/smiley11.gif)
Get a grip on reality, please!
|
Skrevet den: 30-Marts-2011 kl. 14:38
Vil det her også kunne sendes til hjørnespark?
DVB-T2 er det noget som ligger indenfor eller udenfor NorDig standarderne? Og EL Giganten kunne med en hvis ret stille spørgmålet, hvor meget mere plads giver DVB-T2 i forhold til de mere vanlige DVB-T? Dette er måske utidig nysgerrighed som ikke må oplyses til tredjepart. ![LOL LOL](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley36.gif)
|
Skrevet den: 30-Marts-2011 kl. 15:26
pilehave skrev:
Der står heller ikke at du ikke må putte din fjernbetjening op i r**en. Det er ikke USA det her, folk må gerne selv bruge den indvendige side af hovedet.
Eller også skal Elgiganten bare åbne hjemmesiden med en gigantisk popup med 200-siders EULA som man skal acceptere for at komme videre ![Dead Dead](smileys/smiley11.gif)
Get a grip on reality, please!
|
Ja, det var sådan set også min første indskydelse, men jeg har det fra hestens egen mule. I.flg. Ehandelsfonden (som jo "organiserer" ganske mange e-butikker) så er det ikke nok med en "disclamer" gemt et eller andet sted på hjemmesiden. Eventuelle forbehold såsom vigitg information til kunderne om MPEG2/4 eller DVB-T2 skal stå fremhævet direkte i vareteksten.
Elgiganten gør det i bedste mening, men det er bare ikke nok. Desværre - amerikanske tilstande er på vej!
|
Skrevet den: 30-Marts-2011 kl. 21:23
Among skrev:
"sælgeren har forsømt
at give køberen oplysning om forhold, der har haft betydning for køberens
bedømmelse af genstanden, og som sælgeren kendte eller burde kende..."
Det er som om at flere af brugerne herinde læser hen over det sidste led i paragraffen. Betydningen af det sidste led er ganske afgørende. Denne medfører at sælgeren ikke har pligt til at oplyse om forhold, såfremt sælgeren med rette kan gå ud fra at forholdet er uden betydning for køber.
|
Sådan som paragraffen er skrevet, omhandler "kendte eller burde kende" sælgers kendskab til varen - ikke sælgers kendskab til købers behov.
Jeg har spekuleret over, om din tolkning reelt var det, lovgiverne havde tænkt sig at
skrive, da de skrev paragraffen. Det ville nemlig give en masse mening i forhold til sund fornuft. Men det
er i hvert fald ikke det, det lykkedes dem at få skrevet.
(Jeg kan ikke helt se, om det er det samme, du hentyder til i din efterfølgende korrektion.)
Med hensyn til paragraf 76 og handel mellem private: Ups.
|
Skrevet den: 30-Marts-2011 kl. 22:17
Det giver kun mening i købeloven, at sælger skal kunne svare for varen og ikke køberens behov.
Her må køberen selv gøre en del af hjemme arbejdet selv og det han/hun evt. måtte være i tvivl om, det skal sælger kunne svare tilfredsstillende på ud fra hans produkt kendskab til varen.
Det ville være da være helt absurd, hvis sælger skal kende alle køberens behov i alle hensender nu og i nærmeste fremtid. Så ville køber jo til en hver tid kunne gøre sælger ansvarlig for næsten hvad som helst, som ikke er blevet nævnt i samtalen, på brochurer eller i slutsedler.
I praksis ville det, hvis flueknepperne fik ret, være ret umuligt at sælge biler, elektronik, computere m.m. uden at komme galt afsted....
Amerikanske tilstande går vel også mere på erstatningskrav i forbindelse med ulykker med produktet, hvis man bruger det uhensigtsmæssigt. Jeg har ihvertfald ikke bemærket større krav til mærkning af produkter i USA.
Ret mig , hvis jeg er forkert på den.
PS: Købeloven gælder som sagt ikke mellem handel ved private men heller ikke ved handel mellem erhversdrivende.
|
Skrevet den: 30-Marts-2011 kl. 23:45
@ Allan Olesen
Det var netop den korrektion jeg var inde på.
Det er selvfølgelig altid en vurderingssag om sælger har overholdt sine oplysningspligter, men i forhold til de kommentarer der er i Karnov til § 76 stk. 1, nr. 3, så er der en formodning for at sælger ikke skal oplyse om forhold som sælger med rette må formode ikke har betydning for køber.
Jeg kan naturligvis ikke vide med sikkerhed hvordan en given sag i praksis vil falde ud. Der vil jo altid være mange konkrete forhold der vil spille ind i sådan en bedømmelse. Selvom det er min opfattelse at der ikke er noget at bebrejde Elgiganten i denne situation, så er min væsentligste pointe egentlig at det under alle omstændigheder må være meget usikkert hvad retspraksis er på dette område. Trådstarter påpeger nærmest at det slet ikke er til diskussion om Elgiganten overtræder lovgivningen - det mener jeg i aller højeste grad at det er!
@Niels
Jeg kan ikke sige andet end at du er forkert på den. Købeloven gælder for alle køb i kongeriget Danmark. Det står i § 1 a, stk. 1. Købeloven gælder altså som udgangspunkt både for private køb, køb mellem erhvervsdrivende og forbrugerkøb. Bevares, der er enkelte bestemmelser der kun gælder for forbrugerkøb, men det står alt sammen nærmere beskrevet i netop købeloven.
Jeg kan ikke andet end gå ud fra at du ikke har læst købeloven, siden du kan påstå andet. Det står ret utvetydigt beskrevet i købeloven.
§ 1 a.
Loven gælder for alle køb, bortset fra køb af fast ejendom.
Stk. 2.
§§ 72-87 gælder dog kun i forbrugerkøb.
Stk. 3.
§§ 5,
10 og 11, § 17, stk. 2, § 42, § 43, stk. 1 og 2,
§ 44, §§ 47-49 og 52-54 gælder ikke i forbrugerkøb.
Stk. 4.
Loven
gælder ikke for køb, der er omfattet af den internationale købelov.
|
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 31-Marts-2011 kl. 09:23
Uden at jeg lige kan citere paragraffer (så du må rette mig hvis det jeg siger er forkert), så vil jeg mene at den mest væsentlige forskel på forbrugerkøb vs private og B2B handler er at i de to sidstnævnte kan man lave aftaler der fraskriver de rettigheder som købeloven foreskriver. Det vil sige, loven gælder når intet andet er aftalt. Du kan f.eks. godt frasige dig enhver form for reklamationsret, i B2B handler. Det kan du IKKE i forbrugerkøb, her vil en aftale der stiller forbrugeren ringere end købeloven foreskriver, være ugyldig. Du kan naturligvis godt lave aftaler der stiller køberen BEDRE end loven foreskriver, men ikke ringere. Dét kan du i private køb og B2B. Så hvis du eksempelvis skriver under på "købt som beset" i en privat handel, så har du så godt som ingen rettigheder. Men "købt som beset" i et forbrugerkøb, fritager ikke sælgeren for reklamationsret.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 31-Marts-2011 kl. 09:52
@ Otto J
Du har fat i noget af det rigtige, men jeg bliver nød til at korrigere dig lidt.
Lad os hive fat i eksempelvis købelovens §§ 72 og 73. Disse to paragraffer gælder kun for forbrugerkøb (fordi det står i købelovens § 1 a, stk. 2, som tidligere nævnt).
Der er dog ikke noget i vejen for at man kan aftale sig ud af de to bestemmelser, da §§ 72 og 73 ikke står opremset i købelovens § 1, stk. 2.
Som Allan Olesen er inde på, så er købeloven egentlig en relativt simpelt opbygget lov. Man vil få meget ud af at læse den igennem, hvis man i øvrigt interesserer sig for køberet.
Jeg tillader mig lige at citere de to første paragraffer i købeloven for overblikkets skyld:
§ 1.
Denne lovs bestemmelser kommer kun til anvendelse, for så vidt ikke andet er
udtrykkelig aftalt, eller må anses for indeholdt i aftalen eller følger af
handelsbrug eller anden sædvane.
Stk. 2.
I
forbrugerkøb, jf. § 4 a, kan § 2, stk. 1, § 4 a,
§ 50,
§§ 55-58, §§ 74 og 75, § 76, stk. 1, nr. 1-3, og
stk. 2 og 3, §§ 77-79, § 80, stk. 1, og §§ 81-87 dog
ikke fraviges til skade for køberen.
§ 1 a.
Loven gælder for alle køb, bortset fra køb af fast ejendom.
Stk. 2.
§§ 72-87 gælder dog kun i forbrugerkøb.
Stk. 3.
§§ 5,
10 og 11, § 17, stk. 2, § 42, § 43, stk. 1 og 2,
§ 44, §§ 47-49 og 52-54 gælder ikke i forbrugerkøb.
Stk. 4.
Loven
gælder ikke for køb, der er omfattet af den internationale købelov.
|
Skrevet den: 31-Marts-2011 kl. 10:29
Jeg tænkte nok der ville være behov for en præcisering, jeg var bare for doven til selv at slå det op... ![Smile Smile](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley1.gif)
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 31-Marts-2011 kl. 10:39
Niels skrev:
Det ville være da være helt absurd, hvis sælger skal kende alle køberens behov i alle hensender nu og i nærmeste fremtid. Så ville køber jo til en hver tid kunne gøre sælger ansvarlig for næsten hvad som helst, som ikke er blevet nævnt i samtalen, på brochurer eller i slutsedler.
|
Du rammer sømmet lige på hovedet. Skal man følge den linje som bl.a. forbrugerklagenævnet (og f.eks. Ehandelsfonden) lægger, så skal sælger kende alle købers behov i alle henseender. Skræmmende men desværre sandt ![Confused Confused](smileys/smiley5.gif)
|
Skrevet den: 31-Marts-2011 kl. 11:08
Among skrev:
.
Trådstarter påpeger nærmest at det slet ikke er til diskussion om Elgiganten overtræder lovgivningen - det mener jeg i aller højeste grad at det er! |
Da Elgianten efter egen oplysninger havde rigtigt mange kunder, ser skulle have udstyr til fortsat at se Sverige ved den skånske digitalomstilling i efteråret 2007, så ved de hos Elgiganten, at det kan være af betydning for mange på det østlige Sjælland.
Ligeledes ved Elgiganten - der også har udsalg i Malmø - naturligvis alt om DVB-T2 og HDTV i Skåne.
Jeg citerer mig selv fra første post
" Det må da være en oplysning som for sådanne kunder er af betydning for købet. Det er også noget som Elgiganten med forretninger i Sverige, må vide alt om."
Det er i mit sprog ikke udenfor diskussion om det er 'af nok betydning', men det ville fx have været afgørende for mig at vide, da jeg kun havde antennefjernsyn.
Men jeg synes ikke det helt forstås, at sælger kan imødegå den usikkerhed, der er indbygget mht vurderingen i §76, ved aktivt at opfylde sin oplysningspligt også og måske især, hvor det er oplysninger, der kan skade hans salg. Der kan heller ikke så let klages over handlen senere.
Mange sælger vrøvler ja alligevel om alt muligt - 'det vigtige' kræver bare lidt opstramning af salgstalen - mener jeg.
PS @Otto "Doven, javel - men du ved dog, at du skal slå op, og hvor du det nok står - i Købeloven" Læser man ikke Købeloven på handesskolen nutildags?
|
Skrevet den: 31-Marts-2011 kl. 11:45
@ reslfj (og evilguy)
Det er fint nok at have det synspunkt du har, og såfremt du havnede i en situation hvor du følte at du var gået glip af bestemte oplysninger fra sælgerens side, så ville det eneste rigtige naturligvis være at fremføre så mange argumenter som muligt, der taler for din påstand - det ville jeg da også gøre!
Elgiganten ville nok modsat forsøge at gøre rede for at oplysningspligten var overholdt.
Om Forbrugerklagenævnet ville komme frem til det ene eller det andet, kan vi nok ikke sige noget om med sikkerhed på nuværende tidspunkt. Der er elementer der peger i begge retninger.
Der er flere eksempler på afgørelser, hvor Forbrugerklagenævnet har dømt til fordel for sælger - altså hvor oplysningspligten ansås for overholdt, selvom køberen forsøgte at gøre det modsatte gældende. Lad mig komme med nogle eksempler:
http://www.forbrug.dk/Afgoerelser/computere-mv/computerbeskadiget
Sælgeren havde i forbindelse med salg
af meget sarte og komplicerede computerdele iagttaget sin
oplys-ningspligt ved at oplyse, at produkterne kun bør mon-teres af
professionelt personel med den fornødne kompetence.
http://www.forbrug.dk/Afgoerelser/moebler-og-boligudstyr/hvidsofa - http://www.forbrug.dk/Afgoerelser/moebler-og-boligudstyr/hvidsofa
Det må anses for alment kendt, at der
ved almindelig brug af en lys sofa vil forekomme afsmitning og
rynkning. Det påhvilede derfor ikke den erhvervsdrivende at oplyse
om dette ved købet. Jeg ved ikke hvad der skal til før Elgiganten har overholdt sin oplysningspligt, og jeg tillader mig at stille spørgsmålstegn ved om der er nogen i denne tråd der ved det.
Rent personligt, er min overbevisning ikke desto mindre at Elgiganten ikke har pligt til at oplyse om modtagerforhold fra nabolande. Men min personlige vurdering betyder jo ikke at Forbrugerklagenævnet ikke kan nå frem til en anden konklusion.
|
Skrevet den: 31-Marts-2011 kl. 12:35
Among skrev:
@ reslfj (og evilguy)
Der er flere eksempler på afgørelser, hvor Forbrugerklagenævnet har dømt til fordel for sælger - altså hvor oplysningspligten ansås for overholdt, selvom køberen forsøgte at gøre det modsatte gældende.
|
Jeg vil lige slå fast at jeg ikke deler reslfj synspunkter ubetinget - vi er bestemt ikke enige ![Wink Wink](smileys/smiley2.gif)
Men i den verserende Fona sag, som pt. kører ved domstolene, fremhæver Fona at der tydeligt stod MPEG2 på deres prisskilte, og at deres personale selvfølgelig svarede fyldestgørende ved spørgsmål omkring MPEG2/MPEG4 problematikken. I.flg. forbrugerrådet var dette bare ikke nok, og derfor er sagen endt ved domstolene.
Så selv om butikken skriver "Dette TV kan modtage DVB-T MPEG4" på specifikationerne på prisskiltet, og sælgerne forøvrigt gerne oplyser alt om DVB-T og DVB-T2, så er dette ikke nok. Det er ligeledes heller ikke nok at Elgiganten informerer om det på deres hjemmeside - det skal stå på i hver evig eneste varetekst på hver evig eneste varer - ligesom alle andre "detaljer" som kunden bør få information omkring også skal stå i vareteksten. Så kunderne skal fremadrettet tygge sig igennem 20 siders specifikationer med forklaringer på dit og dat, hvis man skal følge forbrugerklagenævnets tolkning af loven.
I.flg. forbrugerklagenævnet, så skal sælger oplyse alle detaljer som kunden bør kende og hvad kunden bør vide, det er der ingen der kan svare på.
|
Skrevet den: 31-Marts-2011 kl. 13:55
@ evilguy
Omdrejningspunktet i
de sager der har været oppe og vende i Forbrugerklagenævnet omkring
MPEG2 osv., er jo ikke om forhandleren har oplyst køberen på
tilstrækkeligt mange måder, men om køberen overhovedet har fået
de nødvendige
oplysninger.
Eksempel:
http://www.forbrug.dk/Afgoerelser/radio-tv-mm/Mpeg2-modtager-koebt-2008
Den
erhvervsdrivende burde have oplyst forbrugeren om, at fjernsynet ikke
kunne modtage kanaler i standarden MPEG4. På grund af tidspunktet
for købet kunne forbrugeren hæve købet. Afgørelsen handler om en
forbruger, der modtog signal via egen antenne.
I
ovenstående afgørelse beder køberen om et tv, som skal kunne
modtage alle "de nye kanaler". Mere specifik er køberen
ikke. Herefter sælger forhandleren et tv der kun har MPEG2.
Substansen i denne afgørelse er vurderingen af hvorvidt forhandleren
burde have vidst at MPEG4-formatet var på vej. Læg mærke til alle
de konkrete omstændigheder der bliver taget i betragtning, før
nævnet når en konklusion:
...kan det lægges til grund at
kædens hovedkontor har været indbudt til orienteringsmøder i
perioden fra september til oktober 2008
...Boxer´s liste over
godkendte MPEG4-fjernsyn blev først offentliggjort den 25. november
2008..
I efteråret 2007 blev der samtidig informeret bredt om
betydningen af den forestående digitalisering. I september 2007
lancerede Brancheforum Digitale Medier (BDM) informationsportalen
digitaliseringen.dk, og i november 2007 udgav BDM en
informationsfolder om digitalt tv målrettet til
butikkerne.
Ovenstående citater er eksempler på de
forhold som Forbrugerklagenævnet tog i betragtning. De nåede altså
frem til den konklusion at forhandleren - omstændighederne taget i
betragtning - ikke havde overholdte sin oplysningspligt.
I en
lignende sag, der blot finder sted på et tidligere tidspunkt, får
sælgeren imidlertid
medhold:
http://www.forbrug.dk/Afgoerelser/radio-tv-mm/DVB-C-modtager-ikke-medhold
-
og en tredje
sag!:
http://www.forbrug.dk/Afgoerelser/radio-tv-mm/DVB-C-modtager-ikke-medhold
Her
drejer tvivlen sig om hvad der er blevet sagt parterne imellem.
Køberen påstår at han udtrykkeligt bad om et MPEG4-tv, mens
forhandleren påstår at køberen kun blev lovet et MPEG2-tv.
Bevisbyrden påhviler forhandleren, og da forhandleren ikke kan løfte
bevisbyrden, får køberen medhold i at der foreligger en (mindre)
mangel - køberen får et nedsalg i prisen på 500 kr.
At en
forhandler tydeligt skriver MPEG2 på et prisskilt, kan efter
omstændighederne sagtens være tilstrækkeligt. Problemet i praksis
er blot at bevisbyrden påhviler forhandleren, og denne kan i mange
tilfælde være svær at løfte.
Jeg vil gerne bede dig komme
med henvisninger som underbygger din påstand om at en tydelig
mærkning på et prisskilt, aldrig er nok.
Købeloven opererer ikke med en sådan
entydighed, som du forsøger at fremlægge det. Man kan godt
forestille sig situationer hvor oplysninger på både varer,
prisskilter og hjemmesider ikke er nok, mens man tilsvarende også
kan forestille sig situationer hvor en gammel serviet med
oplysningerne på ER nok.
Det afgørende er ikke kvantiteten af
oplysningerne, men kvaliteten og især virkningen. Hvis forhandleren
kan dokumenterer at oplysningerne er nået frem til køberen, så har
forhandleren opfyldt sine forpligtelser.
Har du eksempler på at Forbrugerklagenævnet tager stilling til DVB-T2?
|
Skrevet den: 31-Marts-2011 kl. 14:58
slumbert skrev:
nu er det fandme for langt ude.
hvis man ikke selv gider sætte sig minimalt ind i ting før man poster 6000-20000 afsted så er man selv medskyldig.
hvis man er interesseret i de svenske kanal kan man jo lette røven og erhverve sig lidt viden.
Hvad hvis der bliver sendt et nyt kraftig signal fra rusland, men en anden standard skal elgiganten oplyse om at man ikke kan modtage det signal?
Havd med alle de obscure radiosignaler der findes? skal de genopfriskes hvergang vi køber en fm transistor, bare så man ved at dem kan man ikke tage.
Alle produkter har begrænsninger og jeg synes personligt ikke at en discountbutik som elgiganten skal klandres for at de ikke oplyser om svenske sendeforhold.
Jeg forventer ikke at en butik har sat sig ind i vores nabolandes sendeforhold. hvad med den lille butiksejer i Herning. skal han lige have et overblik over hvilke signaler der benyttes i polen, tyskland, sverige, norge og de britiske øer (kunden skal jo måske have sit tv med til færøerne).
|
Jeg mener godt kunne forstå indlægget.
Men vil det sige Du helt udelukker EBU og NorDig (Standarderne) plus sammes institutioners syn på den økonomiske udvikling eller udrulning af især HDTV her i Europa.
Så jeg mener derfor El Giganten tager fejl når de sælger en "U-kurant vare". Jeg vil ikke sige jeg har advaret samme Gigant, men jeg har sendt dem noget tidligere og totalt ufroståeligt. Heldigvis bliver mine meninger mere i overens med Forbrugerstyrelsen end med hvad El-Giganten nu engang mener, det med stille købere ringere og give samme skylden! ![Wink Wink](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley2.gif)
OK nogle argumenter preller altså af. Når DR aldrig startede en HD kanal via masterne, da skulle _____ og en hel masse ____ da ville DR aldrig (nogensinde) påbegynde sende med DVB-T2; jeg mener på forsøgsbasis. Eller er dette også en grov misforståelse. ![Embarrassed Embarrassed](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley9.gif)
Jeg er eddermame glad for jeg ikke står overfor de personer som i Forbrugerstyrelsen stå på Fabriakant eller Sælgers side og konstant taler om en Køber bør eller burde se sig bedre for, som om igen igen, at TV signalerne stopper ved den dansk/svenske grænse; dengang som nu!
|
Skrevet den: 31-Marts-2011 kl. 15:03
Among skrev:
At en
forhandler tydeligt skriver MPEG2 på et prisskilt, kan efter
omstændighederne sagtens være tilstrækkeligt. Problemet i praksis
er blot at bevisbyrden påhviler forhandleren, og denne kan i mange
tilfælde være svær at løfte.
Jeg vil gerne bede dig komme
med henvisninger som underbygger din påstand om at en tydelig
mærkning på et prisskilt, aldrig er nok.
Købeloven opererer ikke med en sådan
entydighed, som du forsøger at fremlægge det. Man kan godt
forestille sig situationer hvor oplysninger på både varer,
prisskilter og hjemmesider ikke er nok, mens man tilsvarende også
kan forestille sig situationer hvor en gammel serviet med
oplysningerne på ER nok.
Det afgørende er ikke kvantiteten af
oplysningerne, men kvaliteten og især virkningen. Hvis forhandleren
kan dokumenterer at oplysningerne er nået frem til køberen, så har
forhandleren opfyldt sine forpligtelser.
|
Nej jeg kan ikke komme med konkrete henvisninger, da vi endnu har en sag tilgode omkring DVB-T2 - den skal nok komme.
Men som jeg har fremhævet i dit redigerede indlæg, så påhviler bevisbyrden altid sælger og den opgave er noget nær umuligt at opfylde med mindre sælger skriftligt kan påvise at kunden er informeret eller kan påvise at kunden har fået informationen serveret på en sølvplade. Det er efter min mening meget uretfærdig overfor de erhvervsdrivende...
Jeg har diskuteret sagen til hudløshed med Ehandelsfonden jurist(er), da MPEG2 sagen brød ud i lys luge og konsekvensen er simpel; Amerikanske tilstande. Men konsekvensen bliver først gennemført når vi har haft nogle sager i retssystemet, men jeg har svært ved at se hvordan butikkerne kan undgå det - desværre.
|
Skrevet den: 31-Marts-2011 kl. 15:15
evilguy
Og ingen taler om en lovmæssig krav om indbygning af Digital tunere i USA, i skærme over en hvis størrelse.
Hvis jeg konkret ønskede vide hvornår man havde vedtaget MPEG4 formatet.
Nu tænker jeg ikke på hvad man mente i Danmark om samme standard. Og Jurister kan selvfølgelig have ret men men men
Forholdet imellem Jura og Paraboler som var forbudte i Danmark men tilladte i Sverige for 25-30 år siden. Så det med sammenblande Jura og TV Mediet, dette er på forhånd dømt til gå galt.
Lad mig komme med mit eget eksempel herpå. DR påstår 720p25 er HDTV, og så vidt jeg ved eksisterer der end ikke en TV standard som hedder 720i50. Og når jeg lander i en juridisk tvist herom, da ved jeg at mine modparter kan vidne til min modparts fordel.
At ting så kan se totalt ubrugeligt ud på skærme er noget helt andet. Alt kan vendes til DR's fordel men det bliver ingenting bedre af, uanset hvor megen juristeri der vil blive lagt heri.
Konkret Juridisk spørgsmål, hvormange sager har man haft af "Aflytninger af de Jord- eller Mastebaserede danske Radio-kæder forbindelser"? Dette er et spørgsmål jeg selv nægter forsøge finde, dette er gemt så langt væk at . . . Samme undskyldning blev nemlig brugt til forbyde danskere modtage ting "Fra eller Via Satellitter".
|
Skrevet den: 31-Marts-2011 kl. 15:26
Et andet spørgsmål hvornår hørte de forskellige Antenneforeninger (Foreningen af danske Antenneforeninger) første gang om planerne om fordele H D T V, som M P E G 4 signaler
Igennem de forskellige Kabelnet?
Fordi samme direkte udmeldte dette, altså Foreningen (ok måske indirekte da). ![Big smile Big smile](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley4.gif)
Nu tænker jeg på hvis Jurister stiller dette spørgsmål! hvis jeg stillede nogen dette spørgsmål ville jeg hverken få et svar, ej heller baggrundsoplysninger om hvornår det var vedtaget at det var MPEG4 man ville anvende i fremtiden.
Rigtigt jeg vil anvende oplysninger meget meget negativt, især overfor Sælgerne. ![Embarrassed Embarrassed](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley9.gif)
|
Skrevet den: 31-Marts-2011 kl. 15:49
reslfj skrev:
PS @Otto "Doven, javel - men du ved dog, at du skal slå op, og hvor du det nok står - i Købeloven" Læser man ikke Købeloven på handesskolen nutildags? |
Det antager jeg da at man gør. Jeg synes egentlig ikke man kan forlange at en sælger skal kunne hver eneste paragraf på fingerspidserne, men man skal naturligvis have en viden om de vigtigste elementer og de grove linier. Groft sagt: Hvis man forstår hensigten med loven, og agerer ud fra dén hensigt, så vil man som regel ikke ovetræde de finere detaljer - også selv om man ikke kender dem.
Det der er det problematiske i dén sammenhæng, er jo så at der ikke er noget krav om at man har gået et eneste minut på handelsskole, for at man kan blive sælger. Så nej, jeg tror faktisk at der går en hel del sælgere rundt, der aldrig har læst et eneste bogstav af købeloven.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 31-Marts-2011 kl. 16:23
Among skrev:
@ reslfj
Rent personligt, er min overbevisning ikke desto mindre at Elgiganten ikke har pligt til at oplyse om modtagerforhold fra nabolande. Men min personlige vurdering betyder jo ikke at Forbrugerklagenævnet ikke kan nå frem til en anden konklusion. |
Men Among, ovenstående finder jeg ikke har relation til købeloven og sælgers oplysningspligt.
Nu kan jeg personligt nok aldrig klage efter §76 1.3 i sager om netop fjensyns modtageforhold - jeg vil indlysende være 'i ond tro'.
Der står ikke noget i Købeloven om modtagelse fra nabolande . Faktisk er svensk tv meget almindeligt på det østlige Sjælland. Ligeledes er det helt normalt i Sønderjylland, på Lolland/Falster og på det sydlige Fyn, at have en antenne mod Tyskland.
Det var nok endnu vigtigere i den analoge tid før kabel og satellit, men det er stadigvæk vigtigt for mange. Mit tv viste fx mere Sverige end Danmark, indtil TV2 kom i luften.
Da det er 'betydning for købers bedømmelse' dvs. vigtigt i købers øjne, så forstår jeg ikke din nedvurdering af signaler fra 'nabolande' - vore politikere stillede direkte et krav til Boxer om mindst en nabolandskanal overalt i landet.
I denne afgørelse - http://www.forbrug.dk/Afgoerelser/radio-tv-mm/DVBC-MPEG4-afslag - http://www.forbrug.dk/Afgoerelser/radio-tv-mm/DVBC-MPEG4-afslag i pris - fremgår:
"Hertil kommer, at den erhvervsdrivende selv udarbejdede en informationsfolder om digitalt tv, som ifølge den erhvervsdrivendes egne oplysninger i sagen blev udleveret fra december 2008. Af informationsfolderen fremgik, at forbrugeren via en DVB-C modtager i form af en boks eller indbygget i tv’et ville kunne modtage digitalt tv via kabel-tv, men at udsendelser i HD kun ville kunne modtages med en DVB-C MPEG4 modtager."
Og at den erhvervsdrivende derefter (i 2009) med sikkerhed måtte have viden om og forståelse for betydningen i visse konkrete tilfælde (kunden har kabel-tv).
Når Elgiganten således selv skriver om DVB-T2, så er de da langt bedre stillet mht klager ved også at skrive om HD kanalerne fra Sverige.
Det har de også selv vurderet hos Elgiganten og har allerede rettet teksten. ![Thumbs Up Thumbs Up](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley20.gif)
Man må naturligvis forvente, at Elgigantens sælgere har eller hurtigt får kendskab til den rettede tekst.
OT: Det er i øvrigt en mærkelig logik, der til tider er i visse nævnsmedlemmers vurdering.
Således mener et medlem (i mindretal)
http://www.forbrug.dk/Afgoerelser/radio-tv-mm/DVB-C-modtager-haeve-koebet - http://www.forbrug.dk/Afgoerelser/radio-tv-mm/DVB-C-modtager-haeve-koebet
"Det bemærkes, at et tv med DVB-T MPEG4 modtager kunne modtage ”det hele”, det vil sige alle de nye programmer pr. 1. november 2009 i digital kvalitet via en stueantenne."
Uden at bekymre sig de mindste om behovet for kortlæser og Boxerkort og abonnement for at modtage "det helt" via DVB-T.*
Derimod anføres et mindretal i en anden sag:
http://www.forbrug.dk/Afgoerelser/radio-tv-mm/DVB-C-modtager-ikke-medhold - http://www.forbrug.dk/Afgoerelser/radio-tv-mm/DVB-C-modtager-ikke-medhold
"Indtil dette tidspunkt var det uden betydning om, man valgte DVB-T eller -C, og uanset man havde købt et DVB-C MPEG-4 tv, skulle man alligevel skulle tilkøbe et programkort og CA-modul for at kunne se digitalt og HD.”
Her er det vist mere partsinteresse end ret og fairness, der afgør synspunkterne -
* Man skal vel også købe en stueantenne eller mange steder en tagantenne ?
|
Skrevet den: 31-Marts-2011 kl. 16:46
Otto J skrev:
reslfj skrev:
PS @Otto Læser man ikke Købeloven på handesskolen nutildags? |
Det der er det problematiske i dén sammenhæng, er jo så at der ikke er noget krav om at man har gået et eneste minut på handelsskole, for at man kan blive sælger. Så nej, jeg tror faktisk at der går en hel del sælgere rundt, der aldrig har læst et eneste bogstav af købeloven. |
Jeg finder det - i et langt videre perspektiv - dybt, dybt bekymrende at unge mennesker ikke tager den uddannelse de magter, men 'graver deres talent(er) ned' og ikke uddanner sig udover folkeskolen.
Det bliver ikke let at klare sig uden en vis faglighed i fremtiden.
Nu er det ikke nogen elitær uddannelse eller cand.jur. jeg efterlyser, men en helt praktisk gennemgang af en rimelig letlæselig tekst (her købeloven) og lidt praktiske øvelser.
Hvis man vil arbejde indenfor handel, så skal man vel også kunne regne lidt ? Er det teknik man sælger skal man vel også kunne læse en engelsk manual?
Jeg tænker somme tider, at beskæftigelsesfradraget på selvangivelsen kun skulle gælde for folk med en uddannelse, hvis de er under 30 år gamle.
Det forudsætter naturligvis, at arbejdsgiversiden også bakker op om en uddannelse til alle, der kan - og det kan de fleste.
Lars
|
Skrevet den: 31-Marts-2011 kl. 18:12
reslfj skrev:
Nu er det ikke nogen elitær uddannelse eller cand.jur. jeg efterlyser, men en helt praktisk gennemgang af en rimelig letlæselig tekst (her købeloven) og lidt praktiske øvelser.
Hvis man vil arbejde indenfor handel, så skal man vel også kunne regne lidt ? Er det teknik man sælger skal man vel også kunne læse en engelsk manual?
Jeg tænker somme tider, at beskæftigelsesfradraget på selvangivelsen kun skulle gælde for folk med en uddannelse, hvis de er under 30 år gamle.
Det forudsætter naturligvis, at arbejdsgiversiden også bakker op om en uddannelse til alle, der kan - og det kan de fleste.
|
Jamen, vi er helt enige. Men det hele er jo kædet sammen: Det er vigtigere for folk at få varerne billigt, end at få kompetent vejledning. Ergo vinder de butikker der sparer mest på personalet, herunder ansætter ufaglærte medarbejdere fordi de er billigere end uddannede. Ligesom de butikker der sparer mest på personaleudvikling, også er dem der kan sælge varerne billigst.
Men du har helt ret, der er ikke ret mange der ikke har IQ til at gennemføre en salgsassistent-uddannelse. Det er ikke rocket science. Det er også dérfor jeg siger, at når medarbejderne ikke kender til helt basale, overordnede ting (hvadenten det er jura eller produktkendskab), så er det ikke fordi det er svært, men fordi det er en bevidst kalkulation at man sparer uddannelsen væk. Men så længe der ikke er noget lovkrav om at butikspersonale skal have et givent uddannelsesniveau, så bliver det i sidste ende kundens eget ansvar at vælge en butik hvor uddannelsesniveauet er i orden. Jo, alle skal overholde lovgivningen, men jeg har en lille smule svært ved at have ondt af folk der handler i supermarkeder for at få tingene billigst muligt, og så piver over rådgivningsniveauet bagefter.
------------- Mvh Otto
|
|