HD Lyd fra WD TV?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Bærbare medie afspillere
Forumbeskrivelse: iPod, Creative o.lign. bærbare playere
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=95412
Udskrevet den: 01-November-2024 kl. 04:28
Emne: HD Lyd fra WD TV?
Skrevet af: Zola25
Emne: HD Lyd fra WD TV?
Skrevet den: 29-Marts-2011 kl. 16:22
Hej
Jeg overvejer at købe en WD TV HD og rippe min Blu-Ray samling men jeg fornemmer der er problemer med at afspille HD lyd.
Er der lidt råd og vejledning at hente nogen steder hér?
irriterende man ikke kan søge i det hér forum...
------------- Samsung UE55JS8005 (KEF T201/5.1) BenQ W5000 Denon AVR 1911 Oppo BDP-103 B&W 684 + HTM62 + Dali Basis 100 Sub. (7.1) Playstation 4 Zaptor
|
Svar:
Skrevet af: hansie
Skrevet den: 29-Marts-2011 kl. 16:42
Den kan ikke afspille hd lyd
Kun DTS og DD
Er der hd lyd. Sendes det ud som DTS
|
Skrevet af: Zola25
Skrevet den: 29-Marts-2011 kl. 20:37
Findes der noget som kan?
Jeg har kigget lidt på A.C. Ryan´s PlayOn!HD men jeg kan ikke rigtigt gennemskue hvad
TrueHD Pass Through er for en størrelse.
------------- Samsung UE55JS8005 (KEF T201/5.1) BenQ W5000 Denon AVR 1911 Oppo BDP-103 B&W 684 + HTM62 + Dali Basis 100 Sub. (7.1) Playstation 4 Zaptor
|
Skrevet af: snadepind
Skrevet den: 02-April-2011 kl. 21:03
Zola25 skrev:
Jeg har kigget lidt på A.C. Ryan´s PlayOn!HD men jeg kan ikke rigtigt gennemskue hvad TrueHD Pass Through er for en størrelse.
|
HD Lyd Passthrough betyder bare, at boksen sender HD lyden uformateret gennem HDMI til din surround dekoder. Du SKAL altså have typisk en surround receiver, der kan dekode signalet. Boksen kan ikke ændre eksempelvis TrueHD lydspor til stereo(=nedkonvertering)
Nedkonvertering af HD Lyd er en meget efterspurgt feature på eksempelvis WDTV forum, hvilket overhovedet ikke giver nogen mening for mig. Hvis man skal se en film med HD Lyd spor, så vil man da høre det lydspor på sit surround anlæg og ikke en nedkonverteret stereo version på sine TV højttalere. Hvis man ikke har et surround anlæg, så skal man ikke hente/rippe film udelukkende med HD lydspor.
Hvis du vil have mulighed for nedkonvertering, så kræver det en boks, der betaler licens til Dolby. Sådan en boks koster typisk en plovmand mere end de andre. Eksempler er Popcorn Hour og Dune.
Jeg tror ikke, at du kan gå galt i byen med en A.C. Ryan PlayOn!HD
------------- Pioneer LX5090H (Bumtious)
Pioneer VSX-919-ASK, XTZ 99.36, XTZ 99.26 Shielded
PS3 + Popcorn Hour A-200 Movieka Alu Edition + Samsung Yousee Box
Sonos CR200+ZP90+ZP120, B&W DM 602 S3, Verbatim NAS.
|
Skrevet den: 02-April-2011 kl. 21:18
Angående BluRay ripperiet:
- En rå kopi af en bluray fylder typisk 20-45 GB. Det tager vel 15-30 min at rippe den. - En Mkv version af en Bluray, i eksempelvis m1080p fylder 2-15 GB, og tager adskillige timer at rippe. Hvis du vil have HD lyden med, så regn med mindst 10 GB for et fuldt DTS MA lydspor.
Hvis du er indforstået i at investere i noget harddisk plads, så vil jeg anbefale dig at rippe til et ukomprimeret format. Det går hurtigst og så vil du ikke skulle rippe igen om et par år, når HD plads er endnu billigere og du gerne vil have bedre kval.
Det er muligt at købe bokse, som Dune HD og Popcorn Hour C200, der kan vise den fulde Bluray menu. Dermed vil din medieboks fungerer ligesom, hvis du satte en Bluray i din nuværende afspiller - bare uden at du rejser dig fra sofaen. De koster dog en del mere en eksempelvis A.C. Ryan PlayOn!HD, da det også kræver en licens.
Jeg har før rippet omkring 100 CD'er til 256 Kbit mp3 fordi jeg var for cheap med at indkøbe hd-plads. Det tager vel 7-10 min per skive at rippe. Sidste år rippede jeg så de samme 100 cd'er til Flac fordi mp3 lyd er alt for crappy kvalitet.
Så jeg laver ikke rippe fejlen igen. Rå format eller ingenting.
|
Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 02-April-2011 kl. 21:25
Zola25 skrev:
Hej
Jeg overvejer at købe en WD TV HD og rippe min Blu-Ray samling men jeg fornemmer der er problemer med at afspille HD lyd.
Er der lidt råd og vejledning at hente nogen steder hér?
irriterende man ikke kan søge i det hér forum... |
så skal du kigge på en popcorn hour A210, den kan afspille HD lyd
|
Skrevet af: BigRaj
Skrevet den: 02-April-2011 kl. 23:03
Hvad nu hvis man sætter sin WDTV live til sorround recieveren med HDMI. Afspiller den så Digital lyd??
------------- Film skal ses..Derhjemme...I en kælder sort som kul
|
Skrevet af: hansie
Skrevet den: 03-April-2011 kl. 07:54
ja den spiller digital lyd.
Dolby Digital samt DTS
|
Skrevet af: jj79
Skrevet den: 03-April-2011 kl. 09:35
Blander mig lige lidt i denne tråd
Har nemli også kig på ac ryan istedet for min wdtv, men kan simpelthen ikke blive klog på om den kan klare DTS-MA?
Nogen der kan be eller afkræfte det?
|
Skrevet af: -claus-
Skrevet den: 12-Maj-2011 kl. 20:31
Det kan mini med + efter serie nummeret (nyere version med opdateret chip). Men læg mærke til at der er kommet en mini 2 der også kan
------------- Stue: Lg C9, Argon Octave Soundbar, Dali Sub E12f Køkken: Audio pro Addon T20, Google Chrome Audio
|
Skrevet af: Bjarke22000
Skrevet den: 27-Juni-2011 kl. 14:37
Et newbie-spørgsmål i samme tråd: Jeg har også kig på en A.C. Ryan mini 2, men er i tvivl om jeg vil få surroundlyd eller blot stereolyd ud. Min surroundreceiver har ikke HDMI, men optisk coax. Dybest set går spørgsmålet på hvilke tilslutningsmuligheder der skal være på receiveren for at AC.Ryan mini2 kan sende surroundlyd (5.1/7.1) til denne. på forhånd tak. Bjarke
|
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 27-Juni-2011 kl. 14:46
For at få Surround, så skal der være en Digital In på din Reciver. Toslink mener jeg det er.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet den: 27-Juni-2011 kl. 14:56
Tak for det hurtige svar.Jeg har toslink (optisk dig. input)... Dvs., så burde det være muligt at høre HD-lyd på mit surroundanlæg fra Ac.Ryan enheden (film hentet fra en NAS-server)?
|
Skrevet den: 27-Juni-2011 kl. 15:01
Nej, til HD lyd skal der anvendes HDMI.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet den: 27-Juni-2011 kl. 15:17
Så er det nok mine termer der er lidt vaklende..... :-/.. Hvis der spilles en fx. Blu-ray film på AC.Ryan vil et toslink kabel da kunne bruges til noget. Vil signalet kunne omsættes til standard surround? -Eller vil jeg blot få stereo ud? HD-lyd ser ud til at kræve en opdatering af receiveren......
|
Skrevet den: 27-Juni-2011 kl. 15:20
Ja, DD5.1/DTS fås via en Digtal forbindelse.
|
Skrevet den: 27-Juni-2011 kl. 15:23
ok... Her er audio-specs fra AC-ryan mini2: Audio Output Supported- Stereo
- Dolby Digital AC3 5.1 (passthrough & downmix to stereo)
- Dolby Digital Plus 7.1 (passthrough)
- Dolby TrueHD 7.1 (passthrough & downmix to stereo)
- DTS Digital Surround 5.1 (passthrough & downmix to stereo)
- AAC 7.1 (passthrough & downmix to stereo)
- FLAC
Så bør der intet være forgjort i at købe den afspiller som du ser det?
|
Skrevet den: 27-Juni-2011 kl. 15:27
Det kan jeg ikke se der skulle være.
|
Skrevet den: 27-Juni-2011 kl. 15:28
Bjarke22000 skrev:
Så er det nok mine termer der er lidt vaklende..... :-/.. Hvis der spilles en fx. Blu-ray film på AC.Ryan vil et toslink kabel da kunne bruges til noget. Vil signalet kunne omsættes til standard surround? -Eller vil jeg blot få stereo ud? HD-lyd ser ud til at kræve en opdatering af receiveren...... |
Det kommer jo an på hvad du mener med en BluRay film :-)
Hvis din "BluRay"-film kun har et DTS-HD Master Audio lydspor, så skulle Toslink gerne smide DTS lydsporet over i din forstærker, der så har ansvaret for at dekode DTS. Master Audio delen kommer ikke med. Om den kan lave samme nummer med TrueHD er værd at undersøge. Jeg ved det ikke.
Du kan aldrig få DTS-HD Master Audio og TrueHD gennem Toslink. Det kræver HDMI!!!
Hvis din "Bluray" en fuld Bluray kopi, så skulle der også gerne ligge et normalt Dolby 5.1 Lydspor. Det kan dimsen sagtens sende gennem Toslink.
Med mindre du har et meget meget fint anlæg, så er DTS rigeligt godt. Hvis dit anlæg kun er hæderligt, så er Dolby 5.1 rigeligt.
|
Skrevet den: 27-Juni-2011 kl. 15:42
Tak for jeres svar, og tålmodighed :-)
|
Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 27-Juni-2011 kl. 17:21
Har selv WD Tv Live og overvejer selv netop at skifte til en Ac Ryan mini2, da min forstærker ikke skriver HD master på displayet ved afspilning af dette lydspor, selv om WD Tvén skriver, at den afspiller dette lydspor i dens menu. Forstærkeren viser blot DTS, men det lyder meget bedre end normalt DTS. Jeg kan ikke høre forskel, hvis jeg prøver med en TVIX, jeg har lånt, men her skriver forstærkeren det korrekte format DTS HD master...Spørgsmålet er, om WD Tvén dekoder signalet før den sender det videre til forstærkeren???
|
Skrevet den: 27-Juni-2011 kl. 17:26
det kan en AC RYAN nemlig har den selv og HD lyd bliver sendt til ens forstærker og du kan se det i displayet
grunden til du synes DTS fra blu-ray er bedre end dvd er at du hører lyden i en højre bitrate, nemlig 1.5 mb frem for dvd på cirka 640 kilobit
|
Skrevet den: 27-Juni-2011 kl. 19:09
Vil det så sige. at man egentlig hører HD-lyden, men det blot ikke kan ses på displayet på forstærkeren?
|
Skrevet den: 27-Juni-2011 kl. 19:34
Nej for HD lyd er mere end 1.5 mbit som du kan overfører med optisk og coax du skal bruge 5.1 eller 7.1 analog indgang eller hdmi men det er rigtig på de udgaver, med et lidt dårligt lydspor der er forskellen lille mens du tydelig kan hører forskel på de gode lyd spor det kommer dog også lidt an på ens anlæg
|
Skrevet den: 27-Juni-2011 kl. 22:19
Jeg overfører med HDMI og mit anlæg er i 80.000 kroners klassen, så kvaliteten fejler ikke noget. Det eneste jeg har prøvet med er Tron Legacy, hvor jeg synes lyden er forrygende god, dog kan jeg, som sagt, ikke høre forskel, om det er TVIXen eller WDtvén, der overfører lyden, selvom den ikke skriver master lyd på forstærkeren ved afspilning med WDtvén...
|
Skrevet af: -claus-
Skrevet den: 02-August-2011 kl. 19:28
Twix anvender samme chip som ac ryan. Så det kræver at din afspiller er af nyere dato, hvis du vil have hd lyd. F.eks har twix 6600 ikke hd lyd, men det har 6600+, samt nyere modeler. Ligeså gælder det for ac ryan hd mini og + udgaven.
------------- Stue: Lg C9, Argon Octave Soundbar, Dali Sub E12f Køkken: Audio pro Addon T20, Google Chrome Audio
|
Skrevet den: 02-August-2011 kl. 21:46
Vedr. Twixén skrives der Hd Master som forventet i displayet, så det er noget vrøvl, du skriver...
|
|