Akustik i DK's mindste hjemmebiograf?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Min hjemmebiograf
Forumbeskrivelse: Vis dit udstyr frem for andre brugere
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=95962
Udskrevet den: 22-December-2024 kl. 04:59
Emne: Akustik i DK's mindste hjemmebiograf?
Skrevet af: anoz
Emne: Akustik i DK's mindste hjemmebiograf?
Skrevet den: 11-April-2011 kl. 09:50
Hej folkens
Jeg har et meget lille kælderrum, hvor jeg vil lave en "egoist-biograf" med to pladser. Rummet er 3,10 m bredt 3,85 m langt og der er desværre kun 1,90 m til loftet.
Gulv og loft er beton og væggene er pudsede, så jeg har lidt af en udfordring med akustikken... jeg har tænkt mig at beklæde både gulv, loft og vægge med gulvtæppe.
Er der andre og bedre løsninger? Jeg ved godt, at det ikke kan blive helt optimalt, men hvis I kan hjælpe mig med at finde det bedste kompromis, er jeg glad - bare husk, at det stort set ikke må fylde noget som helst :o)
------------- | sony vpl-hw40es | marantz sr7010 | 3*mk s-150 | 4*mk s-150t | 2*xtz s2 atmosphere | 2*mk mx350 mkii | ps4 | logitech harmony companion |
|
Svar:
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 11-April-2011 kl. 13:14
Jeg tror tæpper er en rigtig god idé. Havde selv et lydproblem i stuen for en del år siden, da gulvtæppet røg ud og gulvet blev høvlet af. Så der blev lagt et tæppe på igen, så det dækker ca 50% af gulvarealet, og det gør en stor forskel
|
Skrevet af: McNiklas
Skrevet den: 11-April-2011 kl. 19:03
det er ikke dk`s minste min er 2.40x3.80...
Men et rigtig tyg tæppe kommer du langt med, men der er nok elles ikke så meget man kan gøre i sådan et lille rum
|
Skrevet den: 11-April-2011 kl. 19:21
Tak for input til jer begge...
Ja ok, det var godt nok ikke stort, McNiklas Fungerer det fint nok? Det ser ud til, at du kun har en enkelt plads i din bio - jeg håber at få plads til 2, men mon ikke det går.
------------- | sony vpl-hw40es | marantz sr7010 | 3*mk s-150 | 4*mk s-150t | 2*xtz s2 atmosphere | 2*mk mx350 mkii | ps4 | logitech harmony companion |
|
Skrevet af: McNiklas
Skrevet den: 11-April-2011 kl. 19:45
anoz skrev:
Tak for input til jer begge...
Ja ok, det var godt nok ikke stort, McNiklas Fungerer det fint nok? Det ser ud til, at du kun har en enkelt plads i din bio - jeg håber at få plads til 2, men mon ikke det går.
|
Fungerer rigtig godt.. og der er plads til 3
|
Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 12-Maj-2011 kl. 08:35
I et rum på den størrelse, skal du sørge for at dæmpe så meget som muligt... Evt. brug nogle tunge molton scenetæpper til at gøre det "biograf-agtigt". Jo mere jo bedre, efter min mening.
|
Skrevet af: Tsunde
Skrevet den: 12-Maj-2011 kl. 13:50
Jeg skal til at sætte Troldtek op i næste uge i min hjemmebio som kun er lidt større end det der. Det har jeg hørt en del godt om. Men om det virker kan jeg ikke svare på endnu :D
------------- Stue: Viasat, Samsung65-7505, Sony Str 1040, Focal Dome 5.1 - Biograf: MK 7.1 system K5 & K4, Pioneer VSX-920, Optoma HD25e, Projecta ProCinema 16:9 høj-kontrast dug 104"
|
Skrevet den: 12-Maj-2011 kl. 13:55
Jonas_h skrev:
I et rum på den størrelse, skal du sørge for at dæmpe så meget som muligt... Evt. brug nogle tunge molton scenetæpper til at gøre det "biograf-agtigt". Jo mere jo bedre, efter min mening. |
Jeg har faktisk været inde på www.molton.dk og kigge - jeg går ud fra, det er typen "scenemolton", der er mest optimalt?
|
Skrevet den: 12-Maj-2011 kl. 13:58
Tsunde skrev:
Jeg skal til at sætte Troldtek op i næste uge i min hjemmebio som kun er lidt større end det der. Det har jeg hørt en del godt om. Men om det virker kan jeg ikke svare på endnu :D |
Troldtekt kunne selvfølgelig godt være en mulighed på væggene måske kombineret med noget tæppe klistret på loftet...
|
Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 12-Maj-2011 kl. 14:11
Tror det er det samme som jeg engang brugte. Jo tungere/tykkere jo bedre :) Du kan købe det hos f.eks. http://www.thomann.de - www.thomann.de også. Hvi sdu skal bruge Troldtekt, skal du have Rockwool bagved (for at give den bedste effekt). Det tager måske lidt for meget af rummet?
|
Skrevet den: 12-Maj-2011 kl. 14:29
Nåh ja, havde lige glemt det skulle bagved... satser nok på molton så. Nu skal rummet lige ryddes først. Tak for inputs
|
Skrevet af: Case
Skrevet den: 12-Maj-2011 kl. 15:30
Har også et forholds lille kælderrum til min bio. Er det rigtig forstået at det kan betale sig at sætte en eller anden form for plader op på væggene ved siden af sweetspot??
Evt vinkle dem så de ikke følger rummets lige linier?
Til trådstarter. Jeg købte noget molton og hang op. Det gjorde en del for lyden, tog en del af efterklangen.
Casper
------------- Denon 3808,Denon DVD-2910,OPPO 93-EU XBOX m/Kinect Optoma HD20,Hivilux 92" tab-tension XTZ 99.26 Fronter,XTZ 99.26 Center,B&W 600 S3 Bag HT B&W ASW 610 Sub
|
Skrevet af: SosFarum
Skrevet den: 12-Maj-2011 kl. 15:39
Tsunde skrev:
Jeg skal til at sætte Troldtek op i næste uge i min hjemmebio som kun er lidt større end det der. Det har jeg hørt en del godt om. Men om det virker kan jeg ikke svare på endnu :D |
Det gør det
Har lige fået sat det op i stuen og køkken alrum i mit nye hus og her er der tydelig forskel ved bare at tale sammen ift de andre rum i huset. Der er lige nu 10 cm isolering over Troldtekten, ved ikke hvor meget indvirkning de sidste 40 cm kommer til at betyde.
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=94576&title=sos-bio" rel="nofollow - Min bio http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=114874&title=forstrkere-med-home-theater-input" rel="nofollow - HT input
|
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 12-Maj-2011 kl. 15:54
Case skrev:
Har også et forholds lille kælderrum til min bio. Er det rigtig forstået at det kan betale sig at sætte en eller anden form for plader op på væggene ved siden af sweetspot?? |
Ikke præcist ved siden af sweetspot. Finten ved at have dæmpeplader på sidevæggene, er at dæmpe den første reflektion fra højttaleren. Dvs. de skal sidde dér hvor afstanden mellem højttaler>væg>lytteposition er kortest (få nogen til at placere et spejl på væggen - dér hvor du kan se højttaleren i spejlet, er dér du skal dæmpe). Meningen med at dæmpe første reflektion, er at hvis du dæmper HELE rummet kan du nemt få et overdæmpet rum, helt uden efterklang - og det er også forkert. Den bedste akustik får du ved at efterklangen er rigtig, men at dén efterklang er skabt så sent som muligt i forhold til det originale signal. Kort sagt, så kan du sætte dæmpeplader op i de mest kritiske punkter, og hvis efterklangen stadig er for lang, fortsætte til næst-kritiske punkter, indtil du er nede på den efterklang du vil have. Nogle gange bliver man overrasket over hvor lidt der skal til, for at mindske efterklangen væsentligt.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: SosFarum
Skrevet den: 12-Maj-2011 kl. 15:58
Fandt lige det her firma tidligere idag http://www.auralex.com/ - http://www.auralex.com/
De tilbyder at man kan sende dem en tegning + info og de giver et bud på hvad man kan gøre - godt nok med deres produkter og så er det gratis. De har også en andre løsning hvor det koster lidt hvor man også laver en frekvens sweep af rummet.
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=94576&title=sos-bio" rel="nofollow - Min bio http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=114874&title=forstrkere-med-home-theater-input" rel="nofollow - HT input
|
Skrevet den: 12-Maj-2011 kl. 15:58
Iøvrigt, så er efterklang ikke bare efterklang: Der er kæmpe forskel på at rummet har en lang, jævn efterklang, og et rum der "ringer" med en ekko-lignende effekt. Klap i hænderne, og lyt efter om det er en jævn udklingning, eller en "ringning". Hvis det "ringer", så er første prioritet at fjerne dén ringning. Hurtigste løsning er at prøve sig frem, hjulpet på vej af et kvalificeret gæt. Min erfaring siger mig at det er håbløst at forsøge at regne sig frem til hvad der er bedst, og i det hele taget at det ikke fungerer at forsøge at gennemskue det i teorien og så udføre det i praksis. Det hurtigste og bedste er at prøve sig frem. Det gode er, at hvis du har åbenlyse issues, såsom ringning eller meget lang efterklang, så er det noget man kan høre med det samme bare med klappe-testen, man behøver ikke engang sætte musik på... Hvis du er helt nybegynder, så gå rundt i huset i forskellige rum og klap i hænderne, og bemærk forskellen i efterklang.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 12-Maj-2011 kl. 18:23
Otto når du nævner de kritiske og dernæst de næstkritiske hvad er så disse?? Har du en tegning eller lign hvor man kan se de steder??
Hvad er din def af ringning vs efterklang. som jeg forstår dig så er det dæmpeplader til efterklang med hvad så til ringning??
Casper
------------- Denon 3808,Denon DVD-2910,OPPO 93-EU XBOX m/Kinect Optoma HD20,Hivilux 92" tab-tension XTZ 99.26 Fronter,XTZ 99.26 Center,B&W 600 S3 Bag HT B&W ASW 610 Sub
|
Skrevet af: RogueAgent
Skrevet den: 12-Maj-2011 kl. 21:58
Det jeg ser som det største problem i det aktuelle rum er forholdet mellem rummets længde (3,85) og højde (1,90). Det er temmelig tæt på at være dobbelt så langt som det er højt, hvilket med ret stor sikkerhed vil give generende stående bølger omkring 90 hz som er frekvensen for bølger med en bølgelængde på 1,90 meter (sådan ca.)
Når flere af rummets dimensioner går op i hinanden vil disse dimensioners harmoniske overtoner overlappe hinanden (lyd med en bølgelængde på 3,85 meter er ca 45 hz, og 1. harmoniske overtone er 90 hz). Når der kommer stående bølger fra flere "retninger" med samme frekvenser forstærker de hinanden, sådan at der i rummet vil være steder hvor 90 hz toner vil lyde meget kraftige, mens de vil være helt væk andre steder, det vil man kunne konstatere ved at gå rundt i rummet.
Det er vigtigt at pointere at det er et fænomen som det kun i meget begrænset omfang er muligt at rette op på med EQ.
En mulig løsning er forskellige former for dæmpning/basstraps/diffusorer som går målrettet efter bestemte frekvensområder, og ellers er man muligvis ude i at skulle ændre på rummets dimensioner, ved f.eks. at sætte en ekstra væg op for at gøre rummet kortere (evt. i form af et gulv til loft skab med tilbehør, DVD'er eller lign.), eller måske hæve gulvet/sænke loftet i den ene ende, hvor fuld højde ikke er nødvendig.
------------- LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
|
Skrevet den: 13-Maj-2011 kl. 07:20
Case skrev:
Otto når du nævner de kritiske og dernæst de næstkritiske hvad er så disse?? Har du en tegning eller lign hvor man kan se de steder??
|
Nej - for det vil være individuelt i den enkelte situation. For eksempel, så vil man teoretisk set betragte den første reflektion, som jeg omtalte, som et kritisk punkt - men hvis du har en ringning mellem to hårde flader, der ikke nødvendigvis er i første-reflektions punkterne, så vil jeg påstå at dét er vigtigere at få det fjernet. Tilsvarende, hvis f.eks. vægge og loft er af forskelligt materiale, så kan vi ikke nødvendigvis sige at det er den nærmeste flade der er mest kritisk - det afhænger også af materialet af dén flade.
Igen - det mest effektive er at prøve sig frem. Jeg har leget lidt med nogle plader "æggebakke-skum", det er effektivt og billigt, men grimt. Men ved at flytte rundt på en plade af dét, så kan man ret hurtigt finde ud af hvor det giver mest effekt. Så kan man jo altid overveje om der skal laves en pænere løsning.
Loftet er altid en synder som de fleste har det med at overse.
Case skrev:
Hvad er din def af ringning vs efterklang. som jeg forstår dig så er det dæmpeplader til efterklang med hvad så til ringning??
Casper |
Der er sikkert forskellige holdninger til hvad der er bedst i en given situation. Groft sagt, så er det optimale som regel at bruge en kombination af diffusorer og absorbenter, fordi man nemt kan gøre lyden for død hvis man udelukkende bruger absorbenter. Forskellige typer af diffusorer og absorbenter giver forskellige resultater, og det er ikke et spørgsmål om hvad der er godt eller skidt, men om hvad der er behov for i den enkelte situation.
Men lad det være sagt med det samme at jeg ikke er uddannet i akustik. Hvis man vil have en hardcore løsning, så bruger man 5-6000,- på at få f.eks. VM Acoustics til at lave en rapport på rummet. Så får man en konkret løsningsmodel at gå ud fra. Det vil nogle sikkert synes er dyrt, men for de fleste vil det være de bedst spenderede kroner i éns setup. At jeg ikke tilbyder noget mere konkret i dén retning, skyldes ganske enkelt at min oplevelse er at lysten til at modificere rummets akustik, simpelthen ikke er til stede hos ret mange mennesker. Desværre.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 13-Maj-2011 kl. 07:59
Iøvrigt, hvis man vil overbevises om akustikkens påvirkning af lyden, så prøv at se http://www.realtraps.com/video_hearing.htm - denne video. Det er godt nok lidt "overdrivelse fremmer forståelsen", men selv gennem et par laptop højttalere kan man høre forskellen på et helt bart rum, og et rum proppet med absorbers og diffusors. Uden at jeg mener man skal gå SÅ langt, så er det en god demonstration af at rummet kan påvirke mindst lige så meget som højttaleren, så brug de 10 minutter videoen varer.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 13-Maj-2011 kl. 08:38
For lige at supplere Otto, så er der faktisk danske og især mange udenlandske sites som omhandler akustik. www.Lydmaskinen.dk er en dansk side, som kan besvare de fleste spørgsmål - de har en lille FAQ man kan læse. Simpelt og enkelt.
Den video Otto har linket til er er lavet af Ethan Winer. Han har sin helt egen hjemmeside
http://www.gearslutz.com/ - http://www.gearslutz.com
Se at få læst alt i kan - der er mange guldkorn.
|
Skrevet den: 13-Maj-2011 kl. 08:38
Otto J skrev:
Iøvrigt, hvis man vil overbevises om akustikkens påvirkning af lyden, så prøv at se http://www.realtraps.com/video_hearing.htm - denne video. Det er godt nok lidt "overdrivelse fremmer forståelsen", men selv gennem et par laptop højttalere kan man høre forskellen på et helt bart rum, og et rum proppet med absorbers og diffusors. Uden at jeg mener man skal gå SÅ langt, så er det en god demonstration af at rummet kan påvirke mindst lige så meget som højttaleren, så brug de 10 minutter videoen varer.
|
Det var da helt vildt hvor en forskel, der er at høre - selv på en laptop (som du også skriver). Der skal da helt sikkert leges med flader og hjørner, når jeg når så langt.
|
Skrevet af: Tsunde
Skrevet den: 13-Maj-2011 kl. 10:37
Jeg talte med en mand hos Troldtek, som sagde at som udgangspunkt, var det smatest at starte med loft og bagvæg (den modsat lærrede).
------------- Stue: Viasat, Samsung65-7505, Sony Str 1040, Focal Dome 5.1 - Biograf: MK 7.1 system K5 & K4, Pioneer VSX-920, Optoma HD25e, Projecta ProCinema 16:9 høj-kontrast dug 104"
|
Skrevet den: 13-Maj-2011 kl. 10:40
anoz skrev:
Det var da helt vildt hvor en forskel, der er at høre - selv på en laptop (som du også skriver). Der skal da helt sikkert leges med flader og hjørner, når jeg når så langt.
|
Jeg vil så tilføje at de første skridt er de største - forstået på dén måde, at man behøver ikke gå så meget overkill som i dét rum, for at få en lignende oplevelse. Da vi var på hifi-udstilling i KBH i efteråret, satte vi et par plader akustik-skum op, og oplevelsen af at gå fra "kirke-lyd" til "lydstudie-lyd" var fuldt ud til stede.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 13-Maj-2011 kl. 10:45
Otto J skrev:
anoz skrev:
|
Jeg vil så tilføje at de første skridt er de største - forstået på dén måde, at man behøver ikke gå så meget overkill som i dét rum, for at få en lignende oplevelse. Da vi var på hifi-udstilling i KBH i efteråret, satte vi et par plader akustik-skum op, og oplevelsen af at gå fra "kirke-lyd" til "lydstudie-lyd" var fuldt ud til stede. |
Tjek
Hvis jeg fylder så meget ind i rummet, er der jo slet ikke plads til siddepladser, anlæg, højttalere osv Der er begyndt at komme lidt brugte MK 150 THX-systemer til salg pga mk2-versionen, så satser på at få fingrene i sådan et sæt.
|
Skrevet af: p.las
Skrevet den: 13-Maj-2011 kl. 11:21
anoz skrev:
Otto J skrev:
anoz skrev:
|
Jeg vil så tilføje at de første skridt er de største - forstået på dén måde, at man behøver ikke gå så meget overkill som i dét rum, for at få en lignende oplevelse. Da vi var på hifi-udstilling i KBH i efteråret, satte vi et par plader akustik-skum op, og oplevelsen af at gå fra "kirke-lyd" til "lydstudie-lyd" var fuldt ud til stede. |
Tjek
Hvis jeg fylder så meget ind i rummet, er der jo slet ikke plads til siddepladser, anlæg, højttalere osv Der er begyndt at komme lidt brugte MK 150 THX-systemer til salg pga mk2-versionen, så satser på at få fingrene i sådan et sæt.
| du skulle have været lidt hurtigere
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio
|
Skrevet den: 13-Maj-2011 kl. 11:23
p.las skrev:
anoz skrev:
Otto J skrev:
anoz skrev:
|
Tjek
| du skulle have været lidt hurtigere |
Nej, du skulle have været lidt langsommere Som jeg skrev til dig, bliver jeg desværre nødt til at vente til august
|
Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 13-Maj-2011 kl. 11:34
Der er også et billigt sæt til salg på dba - mener det var 12 k for et sæt!
|
Skrevet den: 13-Maj-2011 kl. 12:32
Det er kun for de 3 150'ere, du skal ligge 6000 oven i pr sæt tripoler + en sub... Men det er da intressant:-)
|
|