Hobbiten i 48fps
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Nyheder, anmeldelser & omtaler
Forumbeskrivelse: Til nyheder, anmeldelser, omtaler (links også velkomne)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=96016
Udskrevet den: 18-December-2024 kl. 12:59
Emne: Hobbiten i 48fps
Skrevet af: Rod83
Emne: Hobbiten i 48fps
Skrevet den: 12-April-2011 kl. 14:44
Som i nok ved er Hobbiten er igang med at blive filmet på New Zealand. Hobbiten er forhistorien til Ringenes Herre og som dengang er det Peter Jackson der sidder i intstruktørstolen. Peter Jackson har på sin http://www.facebook.com/notes/peter-jackson/48-frames-per-second/10150222861171558 - facebook profil skrevet lidt om hvordan Hobbiten bliver filmet og - som det fremgår af overskriften - bliver den filmet med 48fps (48p) istedet for de traditionelle 24fps (24p). Her er hvad Peter Jackson skriver :Time for an update. Actually, we've been intending to kick off with a video, which is almost done, so look out for that in the next day or two. In the meantime, I thought I'd address the news that has been reported about us shooting THE HOBBIT at 48 frames per second, and explain to you what my thoughts are about this. We are indeed shooting at the higher frame rate. The key thing to understand is that this process requires both shooting and projecting at 48 fps, rather than the usual 24 fps (films have been shot at 24 frames per second since the late 1920's). So the result looks like normal speed, but the image has hugely enhanced clarity and smoothness. Looking at 24 frames every second may seem ok--and we've all seen thousands of films like this over the last 90 years--but there is often quite a lot of blur in each frame, during fast movements, and if the camera is moving around quickly, the image can judder or "strobe." Shooting and projecting at 48 fps does a lot to get rid of these issues. It looks much more lifelike, and it is much easier to watch, especially in 3-D. We've been watching HOBBIT tests and dailies at 48 fps now for several months, and we often sit through two hours worth of footage without getting any eye strain from the 3-D. It looks great, and we've actually become used to it now, to the point that other film experiences look a little primitive. I saw a new movie in the cinema on Sunday and I kept getting distracted by the juddery panning and blurring. We're getting spoilt! Originally, 24 fps was chosen based on the technical requirements of the early sound era. I suspect it was the minimum speed required to get some audio fidelity out of the first optical sound tracks. They would have settled on the minimum speed because of the cost of the film stock. 35mm film is expensive, and the cost per foot (to buy the negative stock, develop it and print it), has been a fairly significant part of any film budget. So we have lived with 24 fps for 9 decades--not because it's the best film speed (it's not by any stretch), but because it was the cheapest speed to achieve basic acceptable results back in 1927 or whenever it was adopted. None of this thinking is new. Doug Trumbull developed and promoted a 60 frames per second process called ShowScan about 30 years ago and that looked great. Unfortunately it was never adopted past theme park use. I imagine the sheer expense of burning through expensive film stock at the higher speed (you are charged per foot of film, which is about 18 frames), and the projection difficulties in cinemas, made it tough to use for "normal" films, despite looking amazing. Actually, if anybody has been on the Star Tours ride at Disneyland, you've experienced the life like quality of 60 frames per second. Our new King Kong attraction at Universal Studios also uses 60 fps. Now that the world's cinemas are moving towards digital projection, and many films are being shot with digital cameras, increasing the frame rate becomes much easier. Most of the new digital projectors are capable of projecting at 48 fps, with only the digital servers needing some firmware upgrades. We tested both 48 fps and 60 fps. The difference between those speeds is almost impossible to detect, but the increase in quality over 24 fps is significant. Film purists will criticize the lack of blur and strobing artifacts, but all of our crew--many of whom are film purists--are now converts. You get used to this new look very quickly and it becomes a much more lifelike and comfortable viewing experience. It's similar to the moment when vinyl records were supplanted by digital CDs. There's no doubt in my mind that we're heading towards movies being shot and projected at higher frame rates. Warner Bros. have been very supportive, and allowed us to start shooting THE HOBBIT at 48 fps, despite there never having been a wide release feature film filmed at this higher frame rate. We are hopeful that there will be enough theaters capable of projecting 48 fps by the time The Hobbit comes out where we can seriously explore that possibility with Warner Bros. However, while it's predicted that there may be over 10,000 screens capable of projecting THE HOBBIT at 48 fps by our release date in Dec, 2012, we don’t yet know what the reality will be. It is a situation we will all be monitoring carefully. I see it as a way of future-proofing THE HOBBIT. Take it from me--if we do release in 48 fps, those are the cinemas you should watch the movie in. It will look terrific! Time to jump in the car and drive to Bag End for the day. Video coming soon! Glæder os allerede
------------- Panasonic TX-P50G20E ( http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=79511&title=brugeranmeldelse-af-panasonic-txp50g20e - anmeldelse )|Onkyo TX-SR308B|Sony BDP-S550|PS3-Slim
|
Svar:
Skrevet af: bleze
Skrevet den: 12-April-2011 kl. 14:54
About fucking time :) Cameron snakker også om 72 fps 3D til Avatar da de projectors kan køre 144 fps. Fremtiden ser lidt mere lys ud og så skal vi til at have nye afspillere og TV/projectors igen ;)
------------- LG OLED83C1, LG OLED65B6V, Samsung PS63C7705, Pioneer KURO KRL-37V, Integra DRX-R1 7.0.4 setup, Synology DS1821+, 4 x KODI Mediacenter (nVidia Shield), Sonos med 6 zoner
|
Skrevet af: McNiklas
Skrevet den: 12-April-2011 kl. 16:52
Google Translate -------------------------------------------------------------- Tid til en opdatering. Faktisk har vi været til hensigt at kick off med en video, som er næsten færdig, så hold øje med, at der i den næste dag eller to. I mellemtiden, tænkte jeg, at jeg ville tage fat på nyheden, der er blevet rapporteret om os skyde The Hobbit på 48 frames per sekund, og forklare dig, hvad mine tanker er om dette.
Vi er virkelig skyde på den højere billedhastighed. Det vigtigste at forstå, er, at denne proces kræver både skyde og projektering ved 48 fps, i stedet for de sædvanlige 24 fps (film har været skudt med 24 frames per sekund siden slutningen af 1920's). Så resultatet ligner normal hastighed, men billedet har enormt forbedret klarhed og glathed. Ser man på 24 billeder hvert sekund kan synes ok - og vi har alle set tusindvis af film som denne i løbet af de sidste 90 år - men der er ofte en hel del slør i hver ramme, ved hurtige bevægelser, og hvis kameraet bevæger sig rundt hurtigt, kan billedet hakker eller "strobe".
Skydning og projektering på 48 fps gør meget for at slippe af med disse spørgsmål.Det ser meget mere livagtige, og det er meget lettere at se, især i 3-D. Vi har været at se Hobbitten test og dagblade ved 48 fps nu i flere måneder, og vi ofte sidder gennem to timer værd af optagelser uden at få nogen øjne stamme fra 3-D. Det ser flot ud, og vi har faktisk vænnet sig til det nu, til det punkt, at andre filmoplevelser se lidt primitiv.Jeg så en ny film i biografen på søndag, og jeg holdt fik distraheret af juddery panorering og sløring. Vi får forkælet!
Oprindeligt var 24 fps valgt ud fra de tekniske krav i de tidlige lyd æra. Jeg formoder, det var den mindste hastighed, der kræves for at få nogle lydkvalitet ud af de første optiske lydspor. De ville have afgjort på et minimum hastighed på grund af omkostningerne ved filmen bestanden. 35mm film er dyrt, og prisen per fod (til at købe den negative lager, udvikle det og printe det), har været en temmelig betydelig del af ethvert filmbudgettet.
Så vi har levet med 24 fps for 9 årtier - ikke fordi det er den bedste film hastighed (det er ikke på nogen stræk), men fordi det var den billigste hastighed for at opnå grundlæggende acceptable resultater tilbage i 1927, eller når den blev vedtaget.
Ingen af denne tankegang er nyt. Doug Trumbull udviklet og fremmet en 60 billeder pr sekund proces, der kaldes ShowScan omkring 30 år siden, og at så stor. Desværre var det aldrig vedtaget tidligere forlystelsespark brug. Jeg forestiller mig det store bekostning af brændende gennem dyre film på lager ved højere hastighed (du debiteres per fod af film, som er omkring 18 frames), og projektionen vanskeligheder i biografer, gjorde det svært at bruge for "normale" film, på trods af søger forbløffende.Faktisk, hvis nogen har været på Star Tours ride på Disneyland, har du oplevet livet lignende kvalitet med 60 billeder per sekund. Vores nye King Kong attraktion på Universal Studios også bruger 60 fps.
Nu, hvor verdens biografer er på vej mod digital projektion, og mange film bliver skudt med digitale kameraer, øge billedfrekvensen bliver meget lettere. De fleste af de nye digitale projektorer kan projektere på 48 fps, med kun de digitale serverne brug for nogle firmware opgraderinger. Vi har testet både 48 fps og 60 fps. Forskellen mellem disse hastigheder er næsten umuligt at opdage, men stigningen i kvaliteten over 24 fps er betydelig.
Film purister vil kritisere den manglende sløring og Lysblink artefakter, men alle vores besætning - hvoraf mange er film purister - nu er konvertitter. Man vænner sig til dette nye look meget hurtigt, og det bliver en langt mere naturtro og behagelig oplevelse.Det ligner det tidspunkt, hvor vinylplader blev fortrængt af digitale cd'er. Der er ingen tvivl i mit sind, at vi er på vej mod film bliver skudt og forventede højere frame rates.
Warner Bros har været meget støttende, og kunne vi begynde at skyde The Hobbit på 48 fps, selv om der aldrig har været en bred udgivelse spillefilm filmet på denne højere billedhastighed. Vi håber, at der vil være nok teatrene i stand til at projicere 48 fps med den tid, The Hobbit kommer ud, hvor vi kan seriøst undersøge denne mulighed med Warner Bros imidlertid, mens det er forudsagt, at der kan være mere end 10.000 skærme i stand til at projektere The Hobbit på 48 fps af vores udgivelsesdato i december, 2012, ved vi ikke endnu ved, hvad virkeligheden vil være.Det er en situation, vil vi alle blive nøje overvåget. Jeg ser det som en måde at fremtidssikring The Hobbit. Tag det fra mig - hvis vi gør udgivelse i 48 fps, det er de biografer du skal se filmen i. Det vil se fantastisk! Tid til at hoppe i bilen og køre til Bag End for dagen. Video kommer snart! --------------------------------------------------------------
|
Skrevet af: McNiklas
Skrevet den: 12-April-2011 kl. 16:57
Måske meget godt at hobitten er blivet forsinket så vi både for den i 3D og nu også i 48p... Og det lyder ok fedt det der 48p
|
Skrevet af: moho
Skrevet den: 12-April-2011 kl. 17:09
24fps og om dette skulle have med lyden at gøre? Eller er begrebet Stumfilm per definition afskaffet?
Jeg mener vores LP plader roterer med 33 1/3 omdr. per minut for rent mekanisk være "låst", til en filmfremviser som kørte med 24fps, før man begyndte med optisk Lydspor.
Men jeg kan både tage fejl og misforstå meget.
Alfred Hitchcocks film "Menneskejagt" blev optaget i, af alle navne, VISTA Vision! Got It?
Hvad da med lyden på 16mm Filmene? Så man skal tage sig i agt eller træde varsomt med hvad man skriver. En 35mm film kører med 18x24 mm per sek. eller 43cm (tallene skulle stemme selvom de ser forkerte ud!), en 16mm ved jeg ikke lige hvor hurtig! Sådant Lydspor-mæssigt set.
http://en.wikipedia.org/wiki/LP_record - http://en.wikipedia.org/wiki/LP_record
Film purists will criticize the lack of blur and strobing artifacts, but all of our crew--many of whom are film purists--are now converts. You get used to this new look very quickly and it becomes a much more lifelike and comfortable viewing experience. It's similar to the moment when vinyl records were supplanted by digital CDs. There's no doubt in my mind that we're heading towards movies being shot and projected at higher frame rates.
Problemet med ovenstående skulle være at: Tingene ligner Video optagelser og noget med, det slet ikke ligner FILM, jeg tænker på BluRay og 1080p24.
Uskarpheden er jeg ikke klar over (blur) men en hvis stroboskopisk effekt kan man ikke helt undgå, heller ikke ved 48 fps. Stroboskopiens Fader hvem han end måtte være.
------------- Har Stofa, Basispakke! Forvirrelsesfreak og andre Århushistorier. Den korrekte opløsning i det vandrette plan for HD er lige netop ___?
|
Skrevet af: Guests
Skrevet den: 12-April-2011 kl. 17:40
Skal man så til at have nyt fjernsyn igen pga 48p?
|
Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 12-April-2011 kl. 21:27
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 13-April-2011 kl. 08:18
MrCeecar skrev:
Skal man så til at have nyt fjernsyn igen pga 48p? |
Her i PAL-land bliver vi reddet af speed-up til 50 Hz, men ja det bliver spændende at se hvordan de vil løse dén når den skal sendes ud på blu-ray i USA... 48>60 Hz er ikke lige så nemt som 24>60 Hz.
Det er iøvrigt ikke første gang at man forsøger sig med 48 FPS optagelser. Martin Scorcese har også advokeret kraftigt for at bruge højere framerates, men publikum tog dårligt imod forsøgene. Jeg er imidlertid helt enig med Jackson i at 3D vil vinde meget ved højere framerate, hele pointen med 3D er at gøre oplevelsen mere "virkelig" (om det så er dét der sker i praksis, mener jeg så er diskutabelt, men det er en anden sag). Hvis det skal være mere "virkeligt", så skal frameraten helt sikkert også op.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 13-April-2011 kl. 08:21
Men umiddelbart så tror jeg egentlig at vi får 24 fps på blu-ray udgivelsen, af forskellige grunde: For det første, så tvivler jeg på at Jackson tør udelukke biografer der kun har gamle analoge projektorer fra at vise filmen, så en 24 fps version vil givetvis også blive produceret. For det andet, så har filmselskaberne travlt med at hive folk ud af hjemmebiograferne og ind i de rigtige biografer, af økonomiske årsager. Jeg kunne godt forestille mig at fremtiden vil byde på en diversitet i biograf-fremvisningerne, som vil være svær at eftergøre i hjemmebiograferne.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 13-April-2011 kl. 21:14
Jeg er grundlæggende set imod at skubbe for meget til det med højere framerates, fordi jeg gider sgu ikke til at skifte display, afspiller og sågar hele Blu-ray-standarden ud. Selv hvis man bare opgraderede sidstnævnte skulle hele verden, igen, til at skulle købe nyt display og afspiller.
Jeg synes bare de skulle bruge de 48 fps til at gøre 3D-oplevelsen bedre, og så lade dem af os der ikke kan lide den slags have vores 2D 24 fps i fred.
/Sur gammel mand
------------- Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
|
Skrevet af: Kenzo85
Skrevet den: 13-April-2011 kl. 21:24
noget tyder på at de også sender den på markedet i en alm. 24fps ud fra denne kommentar:
Take it from me--if we do release in 48 fps, those are the cinemas you should watch the movie in. It will look terrific! <--- denne sætning er tvetydig. eller hvad man kalder det.
------------- Se mit udstyr her: http://tinyurl.com/3lz9szc" rel="nofollow - Min Bio-tråd!
|
Skrevet af: moho
Skrevet den: 14-April-2011 kl. 14:16
Kenzo85 skrev:
noget tyder på at de også sender den på markedet i en alm. 24fps ud fra denne kommentar:
Take it from me--if we do release in 48 fps, those are the cinemas you should watch the movie in. It will look terrific! <--- denne sætning er tvetydig. eller hvad man kalder det. |
Nu er alt hvad man "Ser" i Filmisk og Tv mæssigt altid noget imellem 48 over 50 op til 60 (jeg ved ikke hvornår nogen har anvendt 24 x 3 = 72 ved fremvisning af Biograffilm), godt nok interlaced men ikke destå mindre.
Men BluRay film har jeg til gode at se, og når der står 1080p24 er det igen fordi dette matcher Båndbredde/MegaBit per sek. med mere i HD.
------------- Har Stofa, Basispakke! Forvirrelsesfreak og andre Århushistorier. Den korrekte opløsning i det vandrette plan for HD er lige netop ___?
|
|