Hdmi kabeltræk lang afstand
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=96232
Udskrevet den: 07-Januar-2025 kl. 21:49
Emne: Hdmi kabeltræk lang afstand
Skrevet af: skyeagle
Emne: Hdmi kabeltræk lang afstand
Skrevet den: 17-April-2011 kl. 22:53
Hej Folkens.
Jeg har lige et problem her, jeg har haft en Onkyo tx-608 ( har den stadigvæk, men til salg ) men da jeg havde den var der sat et langt 10m Standard HDMI kabel fra Onkyoen til Projektoren og det virkede fint faktisk, så skiftede jeg ud med en ny Denon Reciever med 2 HDMI udgangen , 1 til tv'en og 1 til Projektoren, til tv'et er der ingen problemer , men nu er der problemer med signal forstyrrelsen , sne og dårligt billede til min projektor.
Først troede jeg det var HDMI udgangen på Denonen , men prøvet så dem anden udgang, tv udgangen til projektoren , og det var præcis det samme, så må det vel være HDMI kablet er vi vel enige om ? måske er Denon mere følsom, aner jeg ikke.
SKal jeg op i et meget bedre HDMI kabel ved lange træk 12-15 m.? fordi det Standard jeg har koster jo 160kr for 10m, og de siger jo det ikke understøtter 1080p og div. andre ting med sådan et Standard HDMI kabel , selvom jeg hørt nogle sige der er fuldstændigt ligemeget ????
Tænkte på sådan et her ville vel være mere end godt?
http://www.av-cables.dk/billede_kabler/hdmi_kabel/hdmi_kabler/clicktronic_14_standard_speed_hdmi_kabel_125_m_4864_da.html - http://www.av-cables.dk/billede_kabler/hdmi_kabel/hdmi_kabler/clicktronic_14_standard_speed_hdmi_kabel_125_m_4864_da.html
Håber på nogle kloge svar
Mvh SKyeagle
|
Svar:
Skrevet den: 17-April-2011 kl. 23:38
Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 17-April-2011 kl. 23:41
skyeagle skrev:
men nu er der problemer med signal forstyrrelsen , sne og dårligt billede til min projektor.
|
Jeg har ellers altid haft indtryk af, at ved HDMI er der enten "hul igennem" eller også er der sort skærm.
|
Skrevet den: 17-April-2011 kl. 23:46
ok tak Kaizer.
Jeg har nu hul igennem , men den står dårligt , så undre mig meget , bliver nok nød til prøve købe et nyt langt HDMI kabel.
|
Skrevet den: 18-April-2011 kl. 00:04
skyeagle skrev:
ok tak Kaizer.
Jeg har nu hul igennem , men den står dårligt , så undre mig meget , bliver nok nød til prøve købe et nyt langt HDMI kabel.
|
Ja, det er det jeg mener med at der enten er hul igennem eller intet billede. Snak om sne og andet skidt på billedet troede jeg ikke var aktuelt med HDMI kabler, så det virker underligt.
Jeg har et Clicktronic kabel på 10-12 meter i samme prisklasse som det du linker til, og det fungerer fint.
|
Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 18-April-2011 kl. 00:09
kaizer skrev:
skyeagle skrev:
men nu er der problemer med signal forstyrrelsen , sne og dårligt billede til min projektor.
|
Jeg har ellers altid haft indtryk af, at ved HDMI er der enten "hul igennem" eller også er der sort skærm. |
Det lader til at være en udbredt misforståelse at der enten er perfekt billede eller slet intet. Jeg har selv et billigt kabel der virker delvist ved bestemte indstillinger på min WD tv live. Jeg har også ved flere lejligheder lagt mærke til tydelige fejl i radiobutikkernes udstillinger, der med sikkerhed stammede fra deres digitale video distributionsystemer. Helt enten eller er det altså ikke, men det er som regel meget tydeligt hvis der er et problem. tvkartoffel
|
Skrevet af: JordanDK
Skrevet den: 18-April-2011 kl. 00:14
Køb det her. Det er certificeret til 1080p og virker uden problemer på 10m afstand. Har 20m på mit uden problemer. Dvs har 10m fra mediecenter til min denon avr-2310 og igen 10m til min W6000 igennem en hdmi splitter. Har aldrig haft problemer med dem, og det ene kabel nærmer sig 3-4år efterhånden.
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5150&Grp=&n=10 - http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5150&Grp=&n=10
------------- 65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub
Mess with the best, die like the rest.
|
Skrevet den: 18-April-2011 kl. 00:29
tvkartoffel ok så kan man altså godt "få" et dårligt HDMI selvom hørt mange sige, er digitalt så ligemeget.
Men tror nu selv de helt billige ikke altid er så gode.
Tak skal du have JordanDK , det ser godt ud og er virkeligt billigt, men skal 12,5 meter , da mit gamle kabel kun var 10 m, men med adapter samling og et lille forlænger kabel.
|
Skrevet af: Aim
Skrevet den: 18-April-2011 kl. 00:37
Skal du ha et kabel der ikke fejler så køb et Supra. De er lidt dyrere end så mange andre, men de virker.
|
Skrevet af: keldp
Skrevet den: 18-April-2011 kl. 06:58
JordanDK skrev:
og det ene kabel nærmer sig 3-4år efterhånden.
|
Ja så er det da ved at være godt slidt.
------------- Tv: LG 65" B1 Receiver: Marantz sr 7011 CD Afspiller : YAMAHA CDX-890 BLU-RAY : Panasonic DMR-UBC80 Højtalere Front : Dali, Mentor 5 Center: Dali Suite C 0.8 Bag:Dali Suite Rear. Sub: Dali S 12.
|
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 18-April-2011 kl. 07:17
Kvaliteten af HDMI kablet har absolut noget at sige ved de længere træk. Når det virker på den gamle men ikke den nye receiver, så kan der være forskellige årsager til det. Én af dem kan være at Onkyo'en var sat til at sende signalet igennem uden behandling, mens Denon'en måske tilfører Deep Color til signalet. Det hæver båndbredden, og sætter større krav til kablet. Det er kun et gæt, det kan også være at signal-niveauet bare er en smule anderledes, og at du har været heldig at kablet lige præcist har virket i dén opstilling du havde før.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: PerW
Skrevet den: 18-April-2011 kl. 07:18
Da jeg satte min projektor op for ca. 1 år siden, købte jeg et 15 m kabel til ca. 600 kr. Det virkede ikke. Så det endte med at jeg købte et til 1600 kr i Hifiklubben og det virker. Så det du beskriver passer meget godt med min oplevelse. Der er forskel på HDMI kabel.
|
Skrevet af: p.las
Skrevet den: 18-April-2011 kl. 07:37
det kan da ikke passe....der er jo ingen forskel på hdmi kabler. det har de selv testet i fjernsynet nå. jeg har også oplevet det. da jeg havde audiolab, og den var den sidste i kæden, inden projektoren, fik jeg noget på billedet som mindede om ildfluer. hvis jeg så satte min dvdo vp 50 som sidste led - ingen problem.
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio
|
Skrevet af: wadia
Skrevet den: 18-April-2011 kl. 07:42
p.las skrev:
det kan da ikke passe....der er jo ingen forskel på hdmi kabler. det har de selv testet i fjernsynet nå. jeg har også oplevet det. da jeg havde audiolab, og den var den sidste i kæden, inden projektoren, fik jeg noget på billedet som mindede om ildfluer. hvis jeg så satte min dvdo vp 50 som sidste led - ingen problem. |
Kik nu lige igen hva Otto skriver.... På lange afstand har det meget at sige !!
------------- JVC DLA-HD750, NAD T787, Mac Mini 2011, Lissau 16:9 Tab-Tension ISF True color , Dali Mentor 6 og Mentor center og Mentor 1 baghter, DaliP-10 DSS subwoofer ,OPPO BDP-83
|
Skrevet af: keldp
Skrevet den: 18-April-2011 kl. 07:44
Det kan godt være der ikke er den store forskel på korte kabler 1-3 meter men på længere kabler er der stor forskel. der går det som regel ikke med et billigt kabel.
------------- Tv: LG 65" B1 Receiver: Marantz sr 7011 CD Afspiller : YAMAHA CDX-890 BLU-RAY : Panasonic DMR-UBC80 Højtalere Front : Dali, Mentor 5 Center: Dali Suite C 0.8 Bag:Dali Suite Rear. Sub: Dali S 12.
|
Skrevet den: 18-April-2011 kl. 07:55
wadia skrev:
p.las skrev:
det kan da ikke passe....der er jo ingen forskel på hdmi kabler. det har de selv testet i fjernsynet nå. jeg har også oplevet det. da jeg havde audiolab, og den var den sidste i kæden, inden projektoren, fik jeg noget på billedet som mindede om ildfluer. hvis jeg så satte min dvdo vp 50 som sidste led - ingen problem. |
Kik nu lige igen hva Otto skriver.... På lange afstand har det meget at sige !! |
kig nu lige smileyen efter teksten. jeg bruger selv supra af samme årsag
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio
|
Skrevet af: TommyBoy
Skrevet den: 18-April-2011 kl. 11:21
Det er helt rigtigt at 608 opscaler og derved forbruger mere båndbredde
og derfor bliver signalerne hurtigere og signal til støj forholdet mindre hvis kablet var marginalt før
vil det kunne blive afsløret, som enten helt sort skærm (langt under margin)
støj eller små striber eller små prikker, (tæt på margin)
jo kortere hdmi kablel, jo dårligere og jo billigere type kan man bruge uden problemer,
kombinationer af grej er også medvirkene til at skabe gode eller dårlige marginer,
dvs hvis nogen siger at kabel dit og dat virker for dem i den og den længde,
er det ikke brugbart for dig, med mindre at i begge har samme grejer i begge ender !
impedanser og reflektioner ved gigabit signaler er noget folk bruger hele deres liv på at forstå.
------------- AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4 Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano Film skal ses i biografen - derhjemme :-)
|
Skrevet den: 18-April-2011 kl. 17:26
Dejligt med nogle svar og råd her
Otto tror du kan have ret ang. det deep colour , men må tiden vise, nu har jeg ihvert fald bestilt dette kabel
http://www.av-cables.dk/billede_kabler/hdmi_kabel/hdmi_kabler/clicktronic_14_standard_speed_hdmi_kabel_125_m_4864_da.html - http://www.av-cables.dk/billede_kabler/hdmi_kabel/hdmi_kabler/clicktronic_14_standard_speed_hdmi_kabel_125_m_4864_da.html
Så håber jeg det er godt nok.
Per.W mit kabel koster 689 kr så håber det er fint hvilken projektor har du ? jeg har selv en Optoma -hd87.
P.las nogle siger det er ligemeget bare det er HDMI , men den tror jeg ikke på længere så regner med alt går i orden efter jeg modtage mit nye kabel.
Tommyboy, jeg har netop også striber , lidt farve forstyrrelser osv når jeg smider billede op på projektoren, så håber virkelig dette nye HDMI kabel jeg har bestilt løser problemet.
Min Denon 4311 opskalere jo også ligesom Onkyo 608 gjorder, men jeg har læst noget om Denon har det der HDCP , som skulle betyde noget med copyright http://en.wikipedia.org/wiki/High-bandwidth_Digital_Content_Protection - http://en.wikipedia.org/wiki/High-bandwidth_Digital_Content_Protection , men om det også er det som er problemet ved jeg ikke.
mange tak folkens for jeres svar
|
Skrevet af: SoundWave
Skrevet den: 18-April-2011 kl. 18:25
Personligt har jeg intet til overs for Clicktronics HDMI kabler. Jeg har haft købt et, og det har ubetinget været det kabel der har gået hurtigst i stykker. De sølvender der sidder på kablet faldte af, og selve endestykkerne er fuldstændig gået i stykker. Alle andre kabler jeg har fungerer fint, og er ikke gået i stykker.
|
Skrevet af: PerW
Skrevet den: 18-April-2011 kl. 18:42
skyeagle skrev:
Per.W mit kabel koster 689 kr så håber det er fint hvilken projektor har du ? jeg har selv en Optoma -hd87. | Jeg har en HD20. Jeg tror jeg havde problemet sammen med det kabel du har bestillt, godt nok i 15 m udgave. Jeg havde dog ingen problemer med AV-cables. De tilbageførte pengene med det samme og jeg skulle bare smide kablet ud.
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 6
Skrevet den: 18-April-2011 kl. 22:32
Men hvad så rent billedmæssigt, på HDMI kabler. Kan man se forskel på kablerne der..? Hvis der er hul igennem, så er der hul igennem, forskel eller ej..?
|
Skrevet den: 18-April-2011 kl. 22:45
Lexicon forever skrev:
Men hvad så rent billedmæssigt, på HDMI kabler. Kan man se forskel på kablerne der..? Hvis der er hul igennem, så er der hul igennem, forskel eller ej..? |
Jeg kan ikke se nogen forskel mellem mit Clicktronic og mit noget dyrere Audioquest. Begge er over 10 meter lange.
|
Skrevet af: Aim
Skrevet den: 18-April-2011 kl. 22:58
Ja hvis kablet virker uden forstyrelser er det ligemeget om det har kostet 500 eller 10.000 kr.
|
Skrevet den: 18-April-2011 kl. 23:36
Bliver så spændende imorgen hvis jeg modtager kablet om det virker, jeg har dog allerede Clicktronic nu i mindre udgaver, og de er faktisk dejlige at arbejde med , bøjlige trods de er godt afskæmet, f.eks har jeg også Konig kabler og de er godt nok stive synes jeg.
|
Skrevet af: tommyaxen
Skrevet den: 18-April-2011 kl. 23:36
http://www.bluejeanscable.com/store/hdmi-cables/hdmi-cable.htm bjc1 til lange træk
|
Skrevet den: 19-April-2011 kl. 00:01
Tommyaxen takker, nu har jeg jo bestilt , men er det nogle kabler du har prøvet selv? de ser gode ud og hvis jeg skulle have et der skulle jeg have et på 40-45 fod ( 12-14 meter ca) og prisen er ikke speciel dyr, nu ved jeg ikke hvad det koster at få hjem selvfølgelig.
|
Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 19-April-2011 kl. 08:11
Ikke dyrt? - dette virker ved min opstilling:
http://www.amazon.com/GTMax-Gold-Plated-Premium-High-Speed-Cable/dp/B00356Z5T2/ref=sr_1_3?ie=UTF8&s=electronics&qid=1303193462&sr=1-3 - http://www.amazon.com/GTMax-Gold-Plated-Premium-High-Speed-Cable/dp/B00356Z5T2/ref=sr_1_3?ie=UTF8&s=electronics&qid=1303193462&sr=1-3
|
Skrevet af: tommyaxen
Skrevet den: 19-April-2011 kl. 09:33
ja jeg har selv bjc1, dog har jeg skiftet dem ud da jeg kun har korte kabler nu så det ikke er nødvendigt og de er tykke og lidt stive i det, men hvis jeg skulle trække lange kabler havde jeg helt sikkert brugt bjc1 løvrigt er bluejeanscables kabler og deres tilgang til at lave kabler i top og intet voodoo, du får super kabler til fornuftig pris
|
Skrevet den: 19-April-2011 kl. 13:16
kaizer skrev:
Lexicon forever skrev:
Men hvad så rent billedmæssigt, på HDMI kabler. Kan man se forskel på kablerne der..? Hvis der er hul igennem, så er der hul igennem, forskel eller ej..? |
Jeg kan ikke se nogen forskel mellem mit Clicktronic og mit noget dyrere Audioquest. Begge er over 10 meter lange. |
Præcis. Men lydmæssigt er det ikke helt ligegyldigt.
|
Skrevet af: Ullum
Skrevet den: 19-April-2011 kl. 14:05
Lexicon forever skrev:
kaizer skrev:
Lexicon forever skrev:
Jeg kan ikke se nogen forskel mellem mit Clicktronic og mit noget dyrere Audioquest. Begge er over 10 meter lange. |
Præcis. Men lydmæssigt er det ikke helt ligegyldigt. |
Øh nå - du mener du kan høre forskel på lyden eller hvad ?
|
Skrevet den: 19-April-2011 kl. 14:28
JEG tro at der teoretisk kan være forskel. jeg har ladet mig fortælle, at hvis der er indbygget et anti-jitter kredsløb, vil signalet være mindre sart over for kabler - drev - etc . jeg har aldrig prøvet og hører om der er forskel...såh det. jeg ved at på min Anthem processor er der gjordt meget for at eliminere jitter. så mon ikke at der kunne være noget at hente.
|
Skrevet den: 19-April-2011 kl. 14:32
Ullum skrev:
Lexicon forever skrev:
kaizer skrev:
Lexicon forever skrev:
Øh nå - du mener du kan høre forskel på lyden eller hvad ? |
Det er hvad jeg har hørt hvertfald. Om der så er hold i det. Men tror jeg nu godt du kan.
|
Skrevet af: Ullum
Skrevet den: 19-April-2011 kl. 14:43
Lexicon forever skrev:
Ullum skrev:
Lexicon forever skrev:
kaizer skrev:
Lexicon forever skrev:
Øh nå - du mener du kan høre forskel på lyden eller hvad ? |
Det er hvad jeg har hørt hvertfald. Om der så er hold i det. Men tror jeg nu godt du kan. |
Hvis du tror du kan høre forskel er der nok også større chance for at du kan (placebo effekt) - jeg er ikke bekendt med en eneste blindtest som entydig har dokumenteret en lydforskel på digitalkabler.
|
Skrevet den: 19-April-2011 kl. 15:24
Lexicon forever skrev:
kaizer skrev:
Lexicon forever skrev:
Aner det ikke. Kablerne er monteret mellem afspillere og projektor, så der kommer kun billede.
|
Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 19-April-2011 kl. 21:56
Lexicon forever skrev:
kaizer skrev:
Lexicon forever skrev:
Hvis det er ligegyldigt billedmæssigt, hvorfor har det så betydning for lyden? En bit er en bit - uanset om den bruges til billede eller lyd, så hvis billedet kommer igennem perfekt, må lyden nødvendigvis også.
|
Skrevet den: 19-April-2011 kl. 22:18
Jonas_h skrev:
Lexicon forever skrev:
kaizer skrev:
Lexicon forever skrev:
Hvis det er ligegyldigt billedmæssigt, hvorfor har det så betydning for lyden? En bit er en bit - uanset om den bruges til billede eller lyd, så hvis billedet kommer igennem perfekt, må lyden nødvendigvis også.
|
Jitter bla optræder ikke på billedsiden. Uden jeg dog vil sige at der er forskel.
|
Skrevet den: 19-April-2011 kl. 22:21
Jonas_h skrev:
Lexicon forever skrev:
kaizer skrev:
Lexicon forever skrev:
|
Jeg har ikke selv testet HDMI kabler, så jeg ved det faktisk. Som sagt, det er der folk der påstår.
|
Skrevet den: 20-April-2011 kl. 16:03
juhuuuu problemet er løst , det nye clicktronic kabel virker 100% perfekt og billede/lyd spiller bare uden problemer, var åbenbart det standard HDMI kabel jeg havdet som var dårligt.
så jeg er en glad mand.
God påske.
Mvh skyeagle
|
Skrevet af: Steen6400
Skrevet den: 20-April-2011 kl. 20:55
skyeagle skrev:
men skal 12,5 meter , da mit gamle kabel kun var 10 m, men med adapter samling og et lille forlænger kabel.
|
Fint at det nu virker. Har du iøvrigt kun testet med 12.5m eller prøvede du også med 10m? Jeg ku' nemlig godt forestille mig at din adapter kan gøre rigtig meget skade, noget lignende en dårlig samling på et antennekabel.
Edit: Eller prøve at have samlingen i den anden ende.
------------- LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music
|
Skrevet den: 24-April-2011 kl. 00:17
Hej Steen6400.
Jeg har testet med det gamle 10 kabel også , og det var kabel den var gal med, tror det har noget at gøre med Denon og hdcp at gøre , men er ikke sikker, men dette 12,5 clicktronic kabel virker perfekt , desuden synes jeg/vi billedet er blevet meget pænere end før da jeg brugte Onkyoen , om dette er tilfælde er svært at sige, da ikke sat op imod hinanden samtidig.
men nu kører det da perfekt
|
Skrevet af: Steen6400
Skrevet den: 24-April-2011 kl. 17:11
Jeg blev bare lidt nysgerrig om det kunne være adapterens skyld, men det var det så ikke
Det er rart at få problemerne og løsningerne belyst, så andre læsere også kan få glæde at svarene.
------------- LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music
|
Skrevet den: 25-April-2011 kl. 00:58
Steen6400 nysgerrighed er en god ting, ellers bliver man aldrig klogere så det er helt okay
Jeg synes dette forum er helt kanon og den hjælp man får her af alle mulige flinke mennesker , så det mindste jeg kan give igen , er skrive om problemet er løst , og hvordan , så andre folk måske kan bruge det også, så der er vi enige
|
|