Reklamation
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=96397
Udskrevet den: 12-Februar-2025 kl. 03:54
Emne: Reklamation
Skrevet af: fhansen
Emne: Reklamation
Skrevet den: 22-April-2011 kl. 12:22
Hej alle
Har lige brug for at få afklaret lidt omkring reklamationsret.
Historien:
Har købt flere prosukter hos et firma. Nogle af tingene var i restordre. De første vare modtager jeg sidst i december '10. Nogle af restvarene modtager jeg sidst i januar '11. I blandt nogle af disse varer, har jeg en vare som jeg er utilfreds med. Jeg opretter derfor en reklamationssag, hvor i jeg spørger om de ikke kan sende en returlabel med de sidste varer der mangler på ordren. Jeg modtager ikke svar et stykke tid, og rykker for et svar. I mellemtiden kommer de sidste vare på ordren. I starten af marts måned rykker jeg igen for et svar, og får et et par dage efter. Vi bliver enige om at ombytte varen til en anden vare. Jeg indsender varen sidst marts/først april. Nogle dage efter skriver de at de ikke kan tage varen retur og jeg ikke kan få pengene retur, da der er gået mere en 3 måneder (bemærk at der kun er går ca. 2). De vil have at jeg indsætter penge på deres konto for porto til at sende varen retur til mig igen. Jeg forklarer at jeg har afventet svar fra dem, og at der ikke er gået 3 måneder. Efter lidt boksen frem og tilbage, får jeg tilsendt en anden vare og sat differenden ind på min konto. Fint nok. Jeg modtager den nye vare, hvor embalagen er fuldstændig bollet. Varen har dog ikke lidt skade, og jeg afprøver den derfor. Den er ringere end den første vare, og jeg skriver derfor til firmaet for at høre om jeg skal benytte samme RMA eller oprette et nyt. Jeg ønsker nu pengene retur, da de ikke har et andet erstatningsprodukt jeg ønsker. Nu hævder de igen at der er gået for lang tid (nu siger de næsten 3 måneder) fra jeg modtog varen (altså den første), og jeg derfor ikke kan få pengene retur. De skriver ikke under deres handelsbetingelser noget som helst om hvornår de skal have varen retur ved oprettelse af RMA.
Så nu vil jeg gerne høre. Er jeg gal på den når jeg ønsker at kræve pengene retur i denne sag?
Mvh
Frank
|
Svar:
Skrevet af: Bananabot
Skrevet den: 22-April-2011 kl. 12:46
Hvilket firma, handlede du hos? Dem vil jeg da gerne ha mulighed for at undgå...
|
Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 22-April-2011 kl. 13:03
Skrevet af: Muffeh
Skrevet den: 22-April-2011 kl. 13:32
umiddelbart vil jeg sige: Selvfølgelig kan du det. Firmaerne i dag har rigtig svært ved at skelne mellem fortrydelsesret (de gyldne 14 dage over nettet) og så reklamationsretten som i DK gælder i 2 år. og så der lige Garantien, den gælder som regel i 1 år, derefter er det DIN pligt at dokumentere for at fejlen var der fra fabrikantens side!
Problemet her er, at mange firmaer forveksler disse ting med hinanden, når man vil oprette en reklamations sag, og derved reklamere over en fejl på produktet, så har man som sagt 2 år til at gøre dette, første 6 måneder er det under fuld garanti, næste 6 måneder er det under "halv" garanti, dvs. kun nogen af de div. dele er dækket af garantien, (hvordan og hvorledes her, vil jeg henvise til forbrugerstyrelsens hjemmeside!). Men, når man så vælger at reklamere over sit produkt, brokker firmaerne sig gerne og påstår det for sent, der er gået over 14 dage, jamen det FINT! jeg vil ikke benytte mig af min returret, men jeg vil benytte mig af reklamationsretten, dvs. 2 år, og ikke 14 dage!
- Returretten betyder i sin sag, at man kan inden for 14 dage, uanset om man er utilfreds med varen, fortryder købet, at den er defekt eller lig. sende den retur, og få en ny, en erstatning, eller få sine penge tilbage, altså lade købet gå tilbage!
- Reklamationsretten betyder du har 2 år til at reklamere over fejl på produktet, og få det sendt til rep. evt. på garantien (hvis det inden det 1. år) eller være heldig at de faktisk erkender fejlen og de så stadig selv betaler, ellers må man selv punge op!
- Så NEJ! du helt rigtig på den, de skal lade købet gå tilbage, det hedder sig man har 2 forsøg fra firmaerne, først køber man et produkt, er der fejl på kan de få lov at lave det, er der STADIG fejl på (skal lige siges det skal være den samme fejl, en ny fejl vil betyde at starte forfra) kan de få en sidste chance for at udbedre fejlen, kan dette ikke lade sig gøre, er de forpligtet til at lade købet gå tilbage, dvs. at du kan sende varen ind og få dine penge retur! (porto og div. gebyer er selvfølelig spildt penge) Så i dit tilfælde vil jeg brokke mig og forlange pengene retur, gider de ikke dette skal du gøre dem tydeligt opmærksom på (gerne med fremtidig dokumentation) om at du agter at kontakte forbrugerklagenævnet og klage over sagen! (dog INDEN du giver dem besked om dette, vil jeg lige anbefale dig at ringe ind til nævnet, og høre dem hvordan og hvorledes du står i din sag, deres nr står på deres hjemmeside, og de rigtig flinke til at rådgive en om hvordan man står, har nemlig prøvet det!) - Så ring til forbrugerklagenævnet, hør hvordan du står, giver de grønt lys, så klag! så du i hvertfald på den helt sikre side! (nogen gange hjælper en trussel om forbrugerklagenævnet dog også gevaldigt på sagen!)
------------- LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
|
Skrevet af: fhansen
Skrevet den: 22-April-2011 kl. 18:42
Bananabot skrev:
Hvilket firma, handlede du hos? Dem vil jeg da gerne ha mulighed for at undgå... |
MyTrendyPhone.dk
|
Skrevet af: fhansen
Skrevet den: 22-April-2011 kl. 18:43
Allan Olesen skrev:
Er det forbrugerkøb?
|
Ja.
|
Skrevet af: fhansen
Skrevet den: 22-April-2011 kl. 18:53
Muffeh skrev:
umiddelbart vil jeg sige: Selvfølgelig kan du det. Firmaerne i dag har rigtig svært ved at skelne mellem fortrydelsesret (de gyldne 14 dage over nettet) og så reklamationsretten som i DK gælder i 2 år. og så der lige Garantien, den gælder som regel i 1 år, derefter er det DIN pligt at dokumentere for at fejlen var der fra fabrikantens side!
Problemet her er, at mange firmaer forveksler disse ting med hinanden, når man vil oprette en reklamations sag, og derved reklamere over en fejl på produktet, så har man som sagt 2 år til at gøre dette, første 6 måneder er det under fuld garanti, næste 6 måneder er det under "halv" garanti, dvs. kun nogen af de div. dele er dækket af garantien, (hvordan og hvorledes her, vil jeg henvise til forbrugerstyrelsens hjemmeside!). Men, når man så vælger at reklamere over sit produkt, brokker firmaerne sig gerne og påstår det for sent, der er gået over 14 dage, jamen det FINT! jeg vil ikke benytte mig af min returret, men jeg vil benytte mig af reklamationsretten, dvs. 2 år, og ikke 14 dage!
- Returretten betyder i sin sag, at man kan inden for 14 dage, uanset om man er utilfreds med varen, fortryder købet, at den er defekt eller lig. sende den retur, og få en ny, en erstatning, eller få sine penge tilbage, altså lade købet gå tilbage!
- Reklamationsretten betyder du har 2 år til at reklamere over fejl på produktet, og få det sendt til rep. evt. på garantien (hvis det inden det 1. år) eller være heldig at de faktisk erkender fejlen og de så stadig selv betaler, ellers må man selv punge op!
- Så NEJ! du helt rigtig på den, de skal lade købet gå tilbage, det hedder sig man har 2 forsøg fra firmaerne, først køber man et produkt, er der fejl på kan de få lov at lave det, er der STADIG fejl på (skal lige siges det skal være den samme fejl, en ny fejl vil betyde at starte forfra) kan de få en sidste chance for at udbedre fejlen, kan dette ikke lade sig gøre, er de forpligtet til at lade købet gå tilbage, dvs. at du kan sende varen ind og få dine penge retur! (porto og div. gebyer er selvfølelig spildt penge) Så i dit tilfælde vil jeg brokke mig og forlange pengene retur, gider de ikke dette skal du gøre dem tydeligt opmærksom på (gerne med fremtidig dokumentation) om at du agter at kontakte forbrugerklagenævnet og klage over sagen! (dog INDEN du giver dem besked om dette, vil jeg lige anbefale dig at ringe ind til nævnet, og høre dem hvordan og hvorledes du står i din sag, deres nr står på deres hjemmeside, og de rigtig flinke til at rådgive en om hvordan man står, har nemlig prøvet det!) - Så ring til forbrugerklagenævnet, hør hvordan du står, giver de grønt lys, så klag! så du i hvertfald på den helt sikre side! (nogen gange hjælper en trussel om forbrugerklagenævnet dog også gevaldigt på sagen!)
|
I sidste mail de har modtaget, har jeg gjort klart at hvis ikke de skifter om og for styr på hvad de fyrer af, så bliver sagen sendt til forbrugerstyrelsen, medierne og div. anmeldelsessites.
Med hensyn til fragt og gebyrer. Firmaet skal dække fragtomkostninger ved godkendt reklamationsret. Kunden må ikke stilles værre end til at starte med. Men jeg tror, lige som du nævner, at det netop forveksles hvad sagen drejer sig om. Ellers prøver de at sno sig uden om måske.
|
Skrevet af: PerW
Skrevet den: 22-April-2011 kl. 19:55
Nu synes det er lidt svært at finde ud af, helt hvad der er problemet. Om om du vil bruge returret eller reklamationsret. Køber du en vare som du ikke er tilfreds med, så skal du gøre brug af din returret og det er dig der skal betale portoen for at sende varen retur og du har 14 dage til at melde at du vil gøre brug af returretten, når du har modtaget varen (fået varen udleveret). Har varen som du har modtaget en fejl/mangel, så har du 2 års reklmationsret og her skal sælger betale portoen begge veje. Jeg er i tvivl, da du skriver at du er utilfreds med varen, men det er jo ikke ens betydet med at varen har en fejl/mangel. Køber du en receiver og den lyder dårligt, men det gør alle receiver af den type, så har receiveren ikke nogen fejl/mangel, da det er standard for varen. I dette tilfælde har du kun 14 dage fra du har modtaget varen til at gøre opmærksom på at du vil gøre brug af returrettenog du skal selv betale for retur portoen. Opdager du derimod at din receivere har en fejl, dvs. ikke spiller i den ene kanal, jamen så har du 2 års reklamationsret. For mig lyder din beskrivelse lidt på, at varen ikke opfylder dine forventninger og her har du kun 14 dages returret, fra du har modtaget varen, og så er det ligemeget om der er restordre eller ej.
|
Skrevet af: Kasper_J
Skrevet den: 22-April-2011 kl. 21:00
Muffeh skrev:
umiddelbart vil jeg sige: Selvfølgelig kan du det. Firmaerne i dag har rigtig svært ved at skelne mellem fortrydelsesret (de gyldne 14 dage over nettet) og så reklamationsretten som i DK gælder i 2 år. og så der lige Garantien, den gælder som regel i 1 år, derefter er det DIN pligt at dokumentere for at fejlen var der fra fabrikantens side!
|
Der er ikke noget der hedder: "Garantien, den gælder som regel i 1 år"
Du har 14 dages fortrydelsesret ved fjernsalg (med enkelte undtagelser).
Du har altid 24 måneders reklamationsret, de første 6 måneder formodes det at fejlen skyldes forhold der var til stede på købstidspunktet (f.eks. en fabrikationsfejl). Efter 6 måneder ligger bevisbyrden hos forbrugeren, og her må man f.eks. kigge på ting som slitage osv. f.eks.: hvis du har løbet 15km om dagen i dine nye sko, er det nok ikke en fabrikationsfejl at der er hul i bunden - Er dit nye TV dermed dødt, er det rimeligt at antage at et sådant holder mere end 6 måneder. Med andre ord, så betyder bevisbyrden ikke (i modsætning til den opfattelse jeg har mødt hos mange) at du skal kunne bevise hvilken dims i dit TV, som i givet fald har været defekt på købs tidspunktet.
En garanti er noget som giver køberen mere end han er sikret ifølge købeloven, altså er det ikke noget man kan forvente, og ikke noget man har krav på - f.eks. 5 års rustgaranti på din bil - Den løber altså sideløbende med din reklamationsret, men erstatter ikke de rettigheder du ellers normalt har.
|
Skrevet af: fhansen
Skrevet den: 22-April-2011 kl. 22:13
PerW skrev:
Nu synes det er lidt svært at finde ud af, helt hvad der er problemet. Om om du vil bruge returret eller reklamationsret.
Køber du en vare som du ikke er tilfreds med, så skal du gøre brug af din returret og det er dig der skal betale portoen for at sende varen retur og du har 14 dage til at melde at du vil gøre brug af returretten, når du har modtaget varen (fået varen udleveret).
Har varen som du har modtaget en fejl/mangel, så har du 2 års reklmationsret og her skal sælger betale portoen begge veje.
Jeg er i tvivl, da du skriver at du er utilfreds med varen, men det er jo ikke ens betydet med at varen har en fejl/mangel. Køber du en receiver og den lyder dårligt, men det gør alle receiver af den type, så har receiveren ikke nogen fejl/mangel, da det er standard for varen. I dette tilfælde har du kun 14 dage fra du har modtaget varen til at gøre opmærksom på at du vil gøre brug af returrettenog du skal selv betale for retur portoen. Opdager du derimod at din receivere har en fejl, dvs. ikke spiller i den ene kanal, jamen så har du 2 års reklamationsret.
For mig lyder din beskrivelse lidt på, at varen ikke opfylder dine forventninger og her har du kun 14 dages returret, fra du har modtaget varen, og så er det ligemeget om der er restordre eller ej. |
Det har jeg selvfølgelig ikke fået specificeret godt nok. Det drejer sig ikke om at jeg ikke er "tilfreds" med varen. Det drejer sig om at varen ikke var lavet godt nok/fejlbehæftet. Det drejer sig om en mobiltaske. Den første jeg modtog, kunne jeg ikke få adgang til lydindstillingen på telefonen, fordi telefonen gik skævt i tasken. Designet var også sådan at det generelt var svært at komme til knapperne. Derudover var telefonen meget svær at få i tasken.
I den anden taske gik telefonen så stramt at dækslet i bunden af telefonen ryger af, når telefonen tages op. Dækslet er derefter meget svært at få ud, da det sidder i spænd.
Så alt i alt, er det reklamationsretten jeg vil gøre brug af, da produkterne er for ringe lavet.
|
Skrevet af: db89
Skrevet den: 22-April-2011 kl. 22:24
Er de tasker specifikt lavet til model mobiltelefon du har? Hvis ikke så er det da ikke forhandlerens/producentens skyld at tasken ikke passer perfekt. Men uanset hvad så burde du vel indenfor de første 14 dage have opdaget at tasken ikke passede ordentligt.
|
Skrevet af: Muffeh
Skrevet den: 22-April-2011 kl. 22:40
fhansen skrev:
Bananabot skrev:
Hvilket firma, handlede du hos? Dem vil jeg da gerne ha mulighed for at undgå... |
MyTrendyPhone.dk |
Åh nej, ikke os dig! jeg har lige haft min tjørn med dem! magen til lorte politik i et firma skal man lede længe efter! ![Dead Dead](smileys/smiley11.gif)
------------- LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
|
Skrevet af: fhansen
Skrevet den: 22-April-2011 kl. 22:47
db89 skrev:
Er de tasker specifikt lavet til model mobiltelefon du har? Hvis ikke så er det da ikke forhandlerens/producentens skyld at tasken ikke passer perfekt. Men uanset hvad så burde du vel indenfor de første 14 dage have opdaget at tasken ikke passede ordentligt. |
Ja, begge tasker var specifikke. Og reklamationssagen blev oprettet samme dag, som jeg modtog varen. Jeg har ligeledes skrevet til dem samme dag som jeg modtog erstatningsvaren.
|
Skrevet af: fhansen
Skrevet den: 22-April-2011 kl. 22:48
Muffeh skrev:
fhansen skrev:
Bananabot skrev:
Hvilket firma, handlede du hos? Dem vil jeg da gerne ha mulighed for at undgå... |
MyTrendyPhone.dk |
Åh nej, ikke os dig! jeg har lige haft min tjørn med dem! magen til lorte politik i et firma skal man lede længe efter! ![Dead Dead](smileys/smiley11.gif)
|
Jo, desværre nok. Har ellers ikke haft problemer med dem indtil nu, og har da bestilt en del vare igennem dem.
|
Skrevet af: Muffeh
Skrevet den: 22-April-2011 kl. 22:50
fhansen skrev:
Men jeg tror, lige som du nævner, at det netop forveksles hvad sagen drejer sig om. Ellers prøver de at sno sig uden om måske. |
Min erfarring fra mytrendyphone.dk, har været fin lige indtil mit sidst køb hos dem, havde købt nogen Ed Hardy covers til min iphone 3gs, som på under 2 uger revnede i det ene hjørne, hvilket bare ikke er acceptabelt! så jeg sendte dem retur, og oprettede en RMA sag på det, altså en reklamationssag, og de prøvede fint at sno sige uden om, og prøvede med at forklare at den gik ikke fordi mine 14 dages retturret var gået. Men da dette ikke var et spørgsmål om returret, men en RMA sag, så skulle de tage imod den, i mellemtiden skete det så at det andet cover (jeg havde købt 2 af dem, med forskellige mønstre) OGSÅ revnede, så tænkte jeg "nej fandeme nej!" nu gider jeg ikke dette her mere, så jeg sendte os det retur og forlangte at lade købet gå tilbage... det ku jeg ABSOLUT ikke og jeg ved ikke hvor meget lort de fyrede af, men til sidst ku jeg få købssummen fra de 2, (500 kr) tilgode til et andet køb, altså få byttet mine vare til andet, og så ellers ikke andet! da jeg så havde en kammi der lige havde fået ny fon og sku bruge nogen ting som de kun havde gik jeg med til det, og så ku han bare betale mig. under 2 uger efter modtager jeg så en mail fra dem, ret frækt må man sige, hvor de tilbyder mig 100 kr gratis, hvis jeg bare køber for over 500 kr hos dem... alt dette gør i dag jeg er FÆRDIGE hos dem, og ikke længere vil anbefale dem til andre, deres købelovs politik holder ikke en meter! så er rigtig ked af at høre dette er sket for dig, men er da glad for at se jeg ikke er den eneste det gået ud over!
------------- LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
|
Skrevet af: Kasper_J
Skrevet den: 23-April-2011 kl. 22:10
Muffeh skrev:
nu gider jeg ikke dette her mere, så jeg sendte os det retur og forlangte at lade købet gå tilbage... det ku jeg ABSOLUT ikke og jeg ved ikke hvor meget lort de fyrede af
|
Nu har man jo heller ikke umiddelbart krav på at lade et køb gå tilbage, navnligt ikke når der endnu ikke er gjort forsøg på reparation/ombytning.
Som jeg læser det du skriver har du mere eller mindre direkte gjort opmærksom på at du ikke ønsker at have varen - Det kunne butikken som udgangspunkt være fuldstændigt ligeglade med og bare ombytte til 2 covers magen til dem du havde købt - Istedet har de tilbudt dig at købe nogle andre varer, de har faktisk givet dig mere end du havde krav på.
|
Skrevet af: kharder
Skrevet den: 23-April-2011 kl. 23:46
Som jeg forstår sagen, er der ikke tale om en RMA, men en almindelig returnering. Hvis ikke der er gået 14 dage, så skal du bare putte dem i en kuvert og sende dem retur med en besked om at du ønsker dine penge retur. At taskerne er lavet for dårligt er ikke din hovedpine. Du kan ligge en seddel i kuverten, hvor du beskriver hvorfor du returnerer. Men du er ikke forpligtet til det.
@Kasper_J Det er korrekt, at der ikke er nogen returret i dansk lovgivning, hvor en aftale er bindende for begge parter. Men dette drejer sig om et fjernsalg, hvor lovgivningen kommer fra EU. Dvs., at det gælder for hele EU. De fleste lande har kun syv dages returret, men i DK har man valgt 14 dage som er det højest mulige.
|
Skrevet af: NPIversen
Skrevet den: 24-April-2011 kl. 09:32
kharder skrev:
@Kasper_J Det er korrekt, at der ikke er nogen returret i dansk lovgivning, hvor en aftale er bindende for begge parter. Men dette drejer sig om et fjernsalg, hvor lovgivningen kommer fra EU. Dvs., at det gælder for hele EU. De fleste lande har kun syv dages returret, men i DK har man valgt 14 dage som er det højest mulige. |
Mindre rettlse: EU direktiver skal jo netop implementeres ved lov og der findes således en returret/fortydelsesret i dansk lovgivning. Hjemlen findes i forbrugeraftalelovens § 17.
|
Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 24-April-2011 kl. 12:18
Rettelse #2: I dansk lovgivning er en aftale ikke altid bindende for begge parter.
Lovens bestemmelser om returret i fjernhandel kan ikke ved aftale fraviges til ugunst for en forbruger. Hvis noget sådant alligevel er aftalt, er dette aftalevilkår IKKE bindende for forbrugeren.
(Der er nogle undtagelser om specialfremstillede varer, hvor returretten kan fraviges ved aftale, men de er ikke relevante her.)
|
Skrevet af: fhansen
Skrevet den: 09-Maj-2011 kl. 21:34
Nå, de vil ikke tilbagebetale pengene, og de vil kun bytte til samme model. Så vidt jeg kan læse mig frem til på forbrugerstyrelsens hjemmeside, så står det dem frit for. Heldigvis drejer det sig ikke om alverden økonomisk. Så jeg tror jeg æder den. Men håber at andre begår sig bedre end mig, og ikke er så naive at tror at man ikke behøver hvert andet øjeblik at rykke et sådan firma. Tak for indputs gutter (og gutinder hvis der skulle være nogle imellem).
|
|