Print side | Luk vindue

Hdmi 1.3 eller 1.4?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Teknik & Teori
Forumbeskrivelse: Generel teknik og teori.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=96485
Udskrevet den: 24-Februar-2025 kl. 20:54

Emne: Hdmi 1.3 eller 1.4?
Skrevet af: Tsunde
Emne: Hdmi 1.3 eller 1.4?
Skrevet den: 24-April-2011 kl. 22:28
http://www.batteribyen.dk/hdmi___hdmi__7_5m_-p-3234.html

Der står, at dette kabel er 1.3 men at det understøtter 3D.

Kan det passer, jeg troede først at 3D kom til i 1.4?

-------------
Stue: Viasat, Samsung65-7505, Sony Str 1040, Focal Dome 5.1 - Biograf: MK 7.1 system K5 & K4, Pioneer VSX-920, Optoma HD25e, Projecta ProCinema 16:9 høj-kontrast dug 104"

Svar:
Skrevet den: 24-April-2011 kl. 22:29
Skal have monteret kablet i væggen, så vil gerne være sikker på at man senere kan benytte 3D.

-------------
Stue: Viasat, Samsung65-7505, Sony Str 1040, Focal Dome 5.1 - Biograf: MK 7.1 system K5 & K4, Pioneer VSX-920, Optoma HD25e, Projecta ProCinema 16:9 høj-kontrast dug 104"

Skrevet af: McNiklas
Skrevet den: 24-April-2011 kl. 22:40
Man kan få 3d ud af et 1.3 kable..  Men i 1.4 skal man kunne få 3DSmile

Det var den korte udgave... Men bare dit kable har nok båndbredde så kan det 3dWink

EDIT: Jeg kan også se at click tonic har fået deres hdmi kabler godkendt til 1.4  så deres kabler op til 7.5m er high speed og dem over 7.5m er standard speedSmile

Skrevet af: Flemming Larsen
Skrevet den: 24-April-2011 kl. 22:47
Når du skal have lagt kablet ind i væggen, så ville jeg nok sørge for at få et såkaldt 1.4, bare for at være sikker. Better safe than sorry.Wink

-------------
Mvh
Flemming Larsen

Skrevet den: 24-April-2011 kl. 22:58
Det er bare så dyrt, der kommer konstant små som store omkostninger når man er igang med sådan et bygge projekt så bliver nød til at spare hvor spares kan :)

Men tak for svarene

-------------

Skrevet den: 24-April-2011 kl. 22:59
Nu ved jeg jo ikke om det er rigtig det der er på wiki men de siger at det enste nye i 1.4 er arc og internet...   Men hvis jeg skulle have kabler i væggen ville tag den nyste standard der erSmile

Skrevet den: 24-April-2011 kl. 23:00
kig evt her  http://www.av-cables.dk/billede_kabler/hdmi_kabel/hdmi_kabler/clicktronic_14_high_speed_hdmi_kabel_75_m_4891_da.html - http://www.av-cables.dk/billede_kabler/hdmi_kabel/hdmi_kabler/clicktronic_14_high_speed_hdmi_kabel_75_m_4891_da.html

Skrevet den: 24-April-2011 kl. 23:13
Perfekt, det må være det der skal bruges. Tak for link.

-------------

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 25-April-2011 kl. 08:38

Vi tager den lige igen: Der er ikke (længere) noget der hedder et HDMI 1.3 eller 1.4 kabel. Udover at der findes kabler med og uden ethernet, er kablerne rent opbygningsmæssigt 100% ENS! Dvs. at et kabel købt dengang det hed HDMI 1,0, kan sagtens bruges til HDMI 1.4 signaler. Inklusive Audio Return og 3D. Især Audio Return skaber forvirring, fordi folk ikke kan forstå at man kan sende signaler både frem og tilbage uden at tilføje flere ledere, men det kan man altså.

Der er i de enkelte versionsnumre så løbende blevet opdaterede krav til tests af kablerne, for at kontrollere at båndbredden er høj nok til at levere de signaler som de enkelte versioner kan levere. Men med HDMI 1.4 har man droppet at angive et versionsnummer på kablet, og i stedet indført "standard speed" og "high speed" - iøvrigt en fin beslutning, men med et utroligt dårligt valg mht. skillelinien mellem de to, som gør at High Speed er ekstremt krævende og kun findes i op til8 meter, mens Standard Speed er alt for lidt krævende, så du bliver kun garanteret 720P/1080i i kablerne over 8 meter. Derfor er denne "garanti" reelt ingenting værd i praksis, og opgaven er, som det altid har været, at gennemskue hvilket kabel der har en god nok kvalitet til at det fungerer til den givne opgave.

Men det korte af det lange er, at der er INGEN forskel på den grundlæggende opbygning af et HDMI kabel, uanset "versionsnummer".

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 25-April-2011 kl. 08:44
Oprindeligt skrevet af McNiklas McNiklas skrev:

Nu ved jeg jo ikke om det er rigtig det der er på wiki men de siger at det enste nye i 1.4 er arc og internet...   Men hvis jeg skulle have kabler i væggen ville tag den nyste standard der erSmile

Og det er lige præcist dér de nye certificeringer spiller fallit, men også dér hvor man ikke må falde i fælden med "HDMI 1.4" kabler. Hvis det er over 8 meter, og certificeret efter HDMI 1.4, vil du kun være garanteret 720P, fordi det er et standard speed kabel. I realiteten kan du risikere at et "HDMI 1.4" standard speed kabel i billig kvalitet er RINGERE end et gammelt HDMI 1.0 kabel i god kvalitet. Så hvis du vil være SIKKER på noget som helst, så skal du (stadig) undersøge hvad producent og/eller forhandler vil garantere dig.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 25-April-2011 kl. 09:19
Det kan jeg godt seEmbarrassed  Det er bare dårlig info på mange af de sider man køber kablerConfused

Men jeg kan se at supra har high speed op til 15mShocked Det sku da okay...

Skrevet den: 25-April-2011 kl. 09:21
"Et standard speed HDMI kabel overfører som minimum 1080i, 720p og 1080p/30hz materiale. High Speed HDMI kan desforuden overføre 1080p/120Hz, 4K og 3D video. High Speed med Ethernet giver ydemere mulighed for to-vejs kommunikation mellem display og kilde. Ethernet funktionaliteten er uafhængig af 'Speed' faktoren på kablet." - Tape Connection Big smile

Skrevet den: 25-April-2011 kl. 09:47

"Et standard speed HDMI kabel overfører som minimum 1080i, 720p og 1080p/30hz materiale. High Speed HDMI kan desforuden overføre 1080p/120Hz, 4K og 3D video. High Speed med Ethernet giver ydemere mulighed for to-vejs kommunikation mellem display og kilde. Ethernet funktionaliteten er uafhængig af 'Speed' faktoren på kablet." - Tape Connection Big smile

Der kan man bare se Smile

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 25-April-2011 kl. 10:10
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Der kan man bare se Smile
Tongue

Skrevet af: Andersss
Skrevet den: 29-April-2011 kl. 15:46
Selv har jeg gode erfaringer med dette kabel:
http://euhdmi.com/en/hdmi-maestro.php - http://euhdmi.com/en/hdmi-maestro.php
Det er solidt og fungerer rigtig godt. Lad dig ikke narre af at der står 1.3b, har snakket med dem og det er godkendt til 1.4 Smile
Har selv et på 6 meter og ja, ingen problemer der Smile

Print side | Luk vindue