Lydniveau
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Hi-Fi
Forumbeskrivelse: Hi-Fi stereo, grej og tilbehør
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=96552
Udskrevet den: 23-December-2024 kl. 05:50
Emne: Lydniveau
Skrevet af: dreamz
Emne: Lydniveau
Skrevet den: 26-April-2011 kl. 15:02
Vi hører vel alle musik på vores anlæg på forskellige lydniveauer, og vi har vel også en ide om, hvilket niveau der lyder bedst. Spiller man for lavt, mangler tit noget perspektiv og dynamik og spilles der for højt, kan det lyde anstrengt, og man kan få problemer med forskellige resonanser i rummet.
Jeg ved godt, at et supergodt anlæg spiller godt ved alle lydniveauer, men hvad er jeres erfaringer med at ændre ved lydstyrken? Og hvad er jeres foretrukne lydniveau?
|
Svar:
Skrevet af: SoundWave
Skrevet den: 26-April-2011 kl. 15:12
På mit setup mangler der noget dynamik, hvis jeg ikke hører højt nok, men pga. naboer kan jeg heller ikke skrue for højt op. Jeg synes kun det lyder bedre jo højere jeg skruer op, og har endnu ikke følt, at det lyder anstrengt.
Problemet med foretrukne lydniveau er vel, at det også kommer an på indspilningerne. Ved nogle cd'er skal jeg høre omkring -20dB, og ved andre passer det bedre med -30dB. Højere end -20dB kommer jeg dog meget sjældent.
|
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 26-April-2011 kl. 15:54
dreamz skrev:
Vi hører vel alle musik på vores anlæg på forskellige lydniveauer, og vi har vel også en ide om, hvilket niveau der lyder bedst. Spiller man for lavt, mangler tit noget perspektiv og dynamik og spilles der for højt, kan det lyde anstrengt, og man kan få problemer med forskellige resonanser i rummet.
Jeg ved godt, at et supergodt anlæg spiller godt ved alle lydniveauer, men hvad er jeres erfaringer med at ændre ved lydstyrken? Og hvad er jeres foretrukne lydniveau? |
Oplevelsen af lydtryk er ifølge mine erfaringer ekstremt afhængigt af rummets akustik. Hvis man oplever at lyden bliver mere hård og anstrengende når man skruer op, så er det i 9 ud af 10 tilfælde på grund af en for hård akustik (forudsat at selve anlægget ikke er direkte ringe). At definere et bestemt lydniveau som mit foretrukne er temmeligt svært, specielt når vi taler om musik. Udgivelserne er meget forskellige, og der kan være 20 dB forskel på hvad jeg oplever som det "rigtige" niveau for et givent stykke musik.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 26-April-2011 kl. 16:00
Jeg er helt enig i, at indspilninger kan variere voldsomt i niveau, men når det gælder hifi tilstræbes oftest den naturtro gengivelse, som ofte er højere end normalt hyggeniveau. Jeg har eksempelvis en gang haft en orkester til at spille i min (lille) stue og det lød altså højt - også selvom det var akustisk musik.
Og det er ikke meget sjov ved at høre Rage Against The Machine på -40 db, og det er heller ikke sagen at høre Norah Jones på +5 db.
|
Skrevet af: Hother
Skrevet den: 26-April-2011 kl. 16:07
dreamz skrev:
Jeg ved godt, at et supergodt anlæg spiller godt ved alle lydniveauer, men hvad er jeres erfaringer med at ændre ved lydstyrken? Og hvad er jeres foretrukne lydniveau? |
Jo - jeg hører jo musik relativt lavt af hensyn til omboende. Lige nu kører Supertram i stereo med en volumen på -30 (hvis man kan sammenligne de værdier). Og -30 er lige nok til at åbne mine Elac HT nok til, at jeg får stort set alle frekvenser med. Dog er det sådan, at ved - 28, som vel egentlig er nærmest den volumen hvor mine højtalere er "Fuldt åbne", og jeg får det hele med. Skruer jeg højere op ændre højtalerne egentlig ikke karakteristik - men spiller blot højere. Men -28 er nok min foretrukne volumen
------------- B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
Skrevet den: 26-April-2011 kl. 16:15
dreamz skrev:
Jeg er helt enig i, at indspilninger kan variere voldsomt i niveau, men når det gælder hifi tilstræbes oftest den naturtro gengivelse, som ofte er højere end normalt hyggeniveau. Jeg har eksempelvis en gang haft en orkester til at spille i min (lille) stue og det lød altså højt - også selvom det var akustisk musik. |
Jeg vil påstå at yderst få indspilninger er designet til at få det til _reelt_ at lyde "naturtro" - næsten alle indspilninger er designet til at give os en _illusion_ af at være naturtro. Som du har oplevet, så er dynamikken i musikinstrumenter live, temmeligt stor. En lilletromme der får et hug kan levere spidser på 130-140 dB. Hvis man lavede indspilninger der SLET ikke var dynamik-komprimerede, så ville du skulle skrue så højt op for bare at kunne høre hvad der bliver sunget i stille passager, at dine højttalere ville springe i luften når der bliver spillet igennem. Derfor er næsten alle indspilninger reelt dynamik-komprimerede - alt andet ville simpelthen ikke være praktisk. Der er så naturligvis meget stor forskel på i hvor høj grad der dynamik-komprimeres. Der findes da især inden for klassisk musik indspilninger der ganske enkelt ikke fungerer ved moderat niveau.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: kim olsen
Skrevet den: 26-April-2011 kl. 20:17
Jeg mener at cd er begrænset til dynamik på 98db. en gammel hifi entuasiast forklarede mig engang at hifi også galdt spl, så derfor burde man tilstræbe "oplevet koncertniveau", hvilket typisk ligger på100-110 db.
personligt spiller jeg sjældent så højt, men jeg må medgive at ca 100 db er det "hifi rigtige", både hvad angår den fysiske fornemmelse, og hvad angår max. dynamik.
ps: det giver ingen mening for os andre når der er opgivelser i denne tråd om -20 eller -30 på forstækrerens indstillinger, det spl niveau man opnår er jo meget forskelligt alt efter reciever og opstilling, så frem med smartphones og spl metre og få en måling i stedet
pps: når noget lyder anstrengt har det intet med spl at gøre, det er forstærkeren der er ved at løbe tør for kræfter, man kan derfor sagtens opleve en anstrengt gengivelse ved 70 db såvelsom ved 100.
------------- Crown - there is no substitute.
|
Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 26-April-2011 kl. 20:24
Jeg synes der er to aspekter i det.
Det første aspekt er den måde vores hørelse fungerer på. Det er et ganske veldokumenteret fænomen at ved lave lydtryk er vi bedre til at høre mellemtone end til at høre bas og diskant, dvs. at spiller vi ved lavt lydniveau vil vi føle at der er skruet ned for bas og diskant i forhold til mellemtonen og skruer vi op bliver der pludselig bedre balance i tingene. Af samme grund havde forstærkere før i tiden alle en loudness knap der kunne give give bas og diskant et løft når man spillede lavt.
På et eller andet tidspunkt blev tonekontroller på hifi "fy-fy", forstærkerne fik "direct mode" hvor lyden susede udenom bas- og diskantjusteringer og med tiden forsvandt både bas, diskant og loudness knapperne fra "seriøst hifi". Måske var det senfirser, starthalvfemsertrippet med at forstærkere havde alle mulige forskellige lydinstillinger, "superstereo", "spatial", "concert hall" og hvad ved jeg, alle mulige former for "tilsætninger" man kunne lege med der til sidst blev for meget og fik folk til at gå efter det ultraminimalistiske helt uden hverken bas, diskant eller loudnessknapper?
Men altså, vores hørelse fungerer simpelthen på en anden måde ved højere lydtryk end ved de lavere.
Det andet aspekt er at noget musik simpelthen egner sig bedre til høje lydtryk. Jeg har et par plader med Clutch, et amerikansk rockband af den mellemhårde type og deres musik fungerer simpelthen ikke uden en vis lydstyrke, den er arrig og man kan altså ikke rigtigt være godt gal på en stille og rolig måde. Pink Floyd's A Momentary Lapse Of Reason plade er også så stor og pompøs at den bare ikke rigtigt dur ved lave lydtryk, der skal simpelthen noget bål på så den åbner op og bliver storslået.
Heldigvis har jeg tolerante naboer og anser også mig selv for en af slagsen. Min underbo er lidt halvdøv og nyder sådan noget tysk schlägerparade-halbal fra ZDF lørdag aften, det er fint med mig for jeg kan høre hun har det dejligt selvom Helmut Lotto ikke lige er mig. En anden nabos unger spæner rundt på græsplænen og har det skægt og er så støjende som unger der har det skægt nu engang er. Der er teenagere med tunede knallerter og meget andet og jeg er så ham der indimellem hører Pink Floyd lidt for højt, heldigvis uden sure miner over det.
Jeg kan endvidere anbefale at have et head-fi setup som supplement til det med de store højttalere, det giver plads til at svøbe sig ind i en mur af musik uden at genere omverden med det og samtidigt giver det mulighed for at lukke omverden ude når de tunede kannlerter, støjende unger og Helmut Lotti bliver lidt for meget..
Lang svada, men ja, jeg mener at musik gør sig bedst når det får lov at strække lidt ud..
|
Skrevet den: 27-April-2011 kl. 07:39
kim olsen skrev:
Jeg mener at cd er begrænset til dynamik på 98db. en gammel hifi entuasiast forklarede mig engang at hifi også galdt spl, så derfor burde man tilstræbe "oplevet koncertniveau", hvilket typisk ligger på100-110 db.
|
Dér synes jeg så lige for at undgå misforståelser, at vi skal fremhæve at man ikke behøver 96 dB (som CD'en kan levere) dynamik-område, for at levere 110 dB lydtryk. I praksis skal du have et meget stille hjem, hvis du skal have under 30 dB baggrundsstøj. Så det er intet problem at spille tordnende højt og stadig have rigelig dynamik, i de 96 dB som CD'en kan levere. EDIT: Jeg skal lige se om jeg kan finde det igen, men jeg fandt på et tidspunkt en test man kan downloade, hvor man kunne afprøve dynamikken i éns system. Det foregik ved at man skulle skrue så højt op for anlægget som man typisk højst vil gøre i praksis, og så afspille et støj-signal der gradvist blev lavere. Jeg tror de fleste vil blive overraskede over hvor meget 30-40 dB dynamik egentlig er. Bortset fra dét, så er jeg principielt enig i at lydtrykket er en væsentlig del af "hifi". Men det er også derfor jeg siger at dét vi forsøger at opnå, slet ikke er en nøjagtig gengivelse af virkeligheden, men en illusion af en nøjagtig gengivelse af virkeligheden. En nøjagtig gengivelse af virkeligheden ville vi som regel slet ikke bryde os om (og det ville iøvrigt føre til høreskader).
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: Toebs
Skrevet den: 27-April-2011 kl. 09:04
Otto J skrev:
[...] Bortset fra dét, så er jeg principielt enig i at lydtrykket er en væsentlig del af "hifi". Men det er også derfor jeg siger at dét vi forsøger at opnå, slet ikke er en nøjagtig gengivelse af virkeligheden, men en illusion af en nøjagtig gengivelse af virkeligheden. En nøjagtig gengivelse af virkeligheden ville vi som regel slet ikke bryde os om (og det ville iøvrigt føre til høreskader).
|
Hej Otto. Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår; Hvorfor vil en nøjagtig gengivelse af virkeligheden være skadelig for hørelsen og hvorfor skulle det lyde grimt. Vil virkelighende så ikke også være dette?
|
Skrevet af: TommyBoy
Skrevet den: 27-April-2011 kl. 13:23
har du prøvet at sidde 4 m fra et tromme sæt i fuld funktion ?
DET er virkeligheden !! og hjemme i stuen skruer man så ned for virkelighedens niveau
så man ikke får høre skader.
PS: er gammel trommeslager :-)
------------- AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4 Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano Film skal ses i biografen - derhjemme :-)
|
Skrevet den: 27-April-2011 kl. 13:41
Toebs skrev:
Hej Otto. Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår; Hvorfor vil en nøjagtig gengivelse af virkeligheden være skadelig for hørelsen og hvorfor skulle det lyde grimt. Vil virkelighende så ikke også være dette? |
Jeg sagde ikke at det ville lyde grimt, men det ville være højere end du ville bryde dig om. Virkeligheden kan bestemt også være skadelig for hørelsen. Forskellen på virkeligheden og på dit anlæg er at et trommesæt på 4 meters afstand som nævnes ovenfor, det hører du måske en gang om ugen hvis du går meget til koncerter. Dit anlæg hører du måske flere timer om dagen. Sæt dig foran et trommesæt i to timer om dagen, så vil jeg _garantere_ dig for at du har tinnitus inden der er gået ret længe.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 27-April-2011 kl. 14:00
Vi kan altså konkludere, at de fleste musikindspilninger er, hvad Otto kalder, dynamikkomprimeret. Det er såldes ikke naturtro; bl.a. fordi vi ville føle det ubehageligt med de dynamikudladninger, et orkester kan frembringe.
Det gør jo på mange måder hifi-begrebet absurd og udtryk som 'at være der selv' 'det lyder som om, de står og spiller foran mig' er vel alt andet lige tilsnigelser.
Når det gælder livemusik er man meget tit ude for, at det lyder ad røven til, og det er heller ikke usædvanligt, at der enten spilles for lavt (Tivoli, f.eks) eller for højt (Metallica). Men hjemme i stuen kan man tilpasse lydniveauet, som man finder det mest passende, man skal bare ikke altid tro, at det er den korrekte lyd.
Angående antal db på forstærkeren, så er jeg helt enig i, at det ikke fortæller meget om den faktiske lydstyrke, men det er vel den reference, de fleste har. Tidligere talte man om klokken 2, og at man aldrig burde skrue højere op end klokken 3. Jeg husker i filmen Spinal Tap om et kugleskørt rockband, hvor guitaristen stolt fremviste en guitarforstærker, hvor man kunne skrue op til 11
Til iPhone kan man i øvrigt downloade en db-måler-app; jeg har ikke selv prøvet den og ved heller ikke, hvor nøjagtig den er.
|
Skrevet den: 27-April-2011 kl. 14:20
dreamz skrev:
Vi kan altså konkludere, at de fleste musikindspilninger er, hvad Otto kalder, dynamikkomprimeret. Det er såldes ikke naturtro; bl.a. fordi vi ville føle det ubehageligt med de dynamikudladninger, et orkester kan frembringe. |
Egentlig er det nok forkert at formulere det sådan. Det er ikke som sådan ubehageligt at få en fuldstændigt realistisk gengivelse af et orkester. Problemet er, at hvis indspilningen skal være lavet til dét, så SKAL man spille så højt, for at musikken giver mening. Det er ikke særligt praktisk at have et stykke musik som du SKAL spille højt. Derfor komprimerer man, sådan at du stadig kan høre hele nummeret, hvis du spiller lavt. Forestil dig at hvis du havde f.eks. 80 dB dynamik i et musiknummer, og spidserne leveres ved 120 dB, så er de laveste passager kun 40 dB, hvilket vil være støjgulvet i mange stuer. Skruer vi så ned så spidserne kun er 80 dB, så mangler vi lige pludselig halvdelen af musikken - og måske er det kun 30 sekunder ud af 74 minutter, der rent faktisk er så højt at du kan høre hvad der sker. Dét indebærer så også at vi ikke kan spille 120 dB i spidserne længere, for så vil det være meget højt HELE tiden, og ikke bare i crescendo'erne. Derfor ender vi i praksis et sted imellem, og det er dérfor at det alt andet lige i sidste ende er en illusion vi opnår, og ikke en 100% korrekt gengivelse.
dreamz skrev:
Angående antal db på forstærkeren, så er jeg helt enig i, at det ikke fortæller meget om den faktiske lydstyrke, men det er vel den reference, de fleste har. Tidligere talte man om klokken 2, og at man aldrig burde skrue højere op end klokken 3. Jeg husker i filmen Spinal Tap om et kugleskørt rockband, hvor guitaristen stolt fremviste en guitarforstærker, hvor man kunne skrue op til 11 |
dreamz skrev:
Til iPhone kan man i øvrigt downloade en db-måler-app; jeg har ikke selv prøvet den og ved heller ikke, hvor nøjagtig den er. |
+/- 50 dB (med andre ord: Fuldstændigt ubrugeligt). Min bror målte 156 dB i lyttepositionen på sit anlæg... Dén vil jeg tillade mig at bestride!
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: submaniac
Skrevet den: 27-April-2011 kl. 14:23
dB måleren til Iphone 4 virker rigtig godt! Den passer nogenlunde med min radioshack og behringer mic. Jeg har anvendt den ofte, fx til messer og andre lyttesessioner. Min grænse går ved 85-90 dB gennemsnitlig niveau, med peaks på MAX 95-100dB.
Afhængig af musikken kan selv 95dB peaks være ganske hårde for mine ører hvertfald. Jeg synes jeg tåler flere dB ved bas end diskant, men det er vel naturligt.
Er det ikke max 2 timer med avg. på 90 dB pr dag?
Når jeg ser film er det på omkring 80-90 med peaks op på 105dB i bassen.
Mht musik, så styrer indspilninger desværre en del af det jeg lytter til....jeg orker simpelthen ikke l***e indspilninger længere!
Er sku ved at blive gammel! i mine grunge/rock dage slog vi den om på klokken max og synes det lød fortrineligt! - alkohol øger vist også den subjektive oplevelse:))
|
Skrevet den: 27-April-2011 kl. 14:29
Otto J skrev:
dreamz skrev:
Vi kan altså konkludere, at de fleste musikindspilninger er, hvad Otto kalder, dynamikkomprimeret. Det er såldes ikke naturtro; bl.a. fordi vi ville føle det ubehageligt med de dynamikudladninger, et orkester kan frembringe. |
Egentlig er det nok forkert at formulere det sådan. Det er ikke som sådan ubehageligt at få en fuldstændigt realistisk gengivelse af et orkester. Problemet er, at hvis indspilningen skal være lavet til dét, så SKAL man spille så højt, for at musikken giver mening. Det er ikke særligt praktisk at have et stykke musik som du SKAL spille højt. Derfor komprimerer man, sådan at du stadig kan høre hele nummeret, hvis du spiller lavt. Forestil dig at hvis du havde f.eks. 80 dB dynamik i et musiknummer, og spidserne leveres ved 120 dB, så er de laveste passager kun 40 dB, hvilket vil være støjgulvet i mange stuer. Skruer vi så ned så spidserne kun er 80 dB, så mangler vi lige pludselig halvdelen af musikken - og måske er det kun 30 sekunder ud af 74 minutter, der rent faktisk er så højt at du kan høre hvad der sker. Dét indebærer så også at vi ikke kan spille 120 dB i spidserne længere, for så vil det være meget højt HELE tiden, og ikke bare i crescendo'erne. Derfor ender vi i praksis et sted imellem, og det er dérfor at det alt andet lige i sidste ende er en illusion vi opnår, og ikke en 100% korrekt gengivelse.
dreamz skrev:
Angående antal db på forstærkeren, så er jeg helt enig i, at det ikke fortæller meget om den faktiske lydstyrke, men det er vel den reference, de fleste har. Tidligere talte man om klokken 2, og at man aldrig burde skrue højere op end klokken 3. Jeg husker i filmen Spinal Tap om et kugleskørt rockband, hvor guitaristen stolt fremviste en guitarforstærker, hvor man kunne skrue op til 11 |
dreamz skrev:
Til iPhone kan man i øvrigt downloade en db-måler-app; jeg har ikke selv prøvet den og ved heller ikke, hvor nøjagtig den er. |
+/- 50 dB (med andre ord: Fuldstændigt ubrugeligt). Min bror målte 156 dB i lyttepositionen på sit anlæg... Dén vil jeg tillade mig at bestride! |
Mht live musik, så afhænger oplevelsen af transienter, peaks mv. meget af, hvor du sidder, dvs afstanden primært.
For ikke så længe siden var jeg inde i Århus musikhus i forbindelse med indvigelsen af det nye orgel. Jeg brugte min Iphone til at checke dB niveau. Højeste vi nåede med min ikke så videnskabelige måling var 103dB. Sad godt tilbage i salen men lyden var suveræn alligevel. Jeg mindes det hele lå mellem 80 og 100dB.
Havde vi siddet helt oppe foran vil jeg tro at transienter og peaks ville være markant anderledes, måske endda for højt?
Næste gang vi er derinde må jeg booke nogle pladser længere fremme og måle lidt for at se hvor vidt lyden spænder dB mæssigt!:)
|
Skrevet den: 27-April-2011 kl. 14:50
submaniac skrev:
dB måleren til Iphone 4 virker rigtig godt! Den passer nogenlunde med min radioshack og behringer mic. Jeg har anvendt den ofte, fx til messer og andre lyttesessioner. Min grænse går ved 85-90 dB gennemsnitlig niveau, med peaks på MAX 95-100dB. |
Indrømmet, jeg har faktisk ikke prøvet specifikt iPhone 4, den er måske bedre end ældre versioner.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 27-April-2011 kl. 14:53
submaniac skrev:
Mht live musik, så afhænger oplevelsen af transienter, peaks mv. meget af, hvor du sidder, dvs afstanden primært.
For ikke så længe siden var jeg inde i Århus musikhus i forbindelse med indvigelsen af det nye orgel. Jeg brugte min Iphone til at checke dB niveau. Højeste vi nåede med min ikke så videnskabelige måling var 103dB. Sad godt tilbage i salen men lyden var suveræn alligevel. Jeg mindes det hele lå mellem 80 og 100dB.
Havde vi siddet helt oppe foran vil jeg tro at transienter og peaks ville være markant anderledes, måske endda for højt?
Næste gang vi er derinde må jeg booke nogle pladser længere fremme og måle lidt for at se hvor vidt lyden spænder dB mæssigt!:) |
Lyd aftager svjh med 6 dB for hver gang du fordobler afstanden. Aftagelsen er lidt frekvens-afhængig, men jeg har ikke opfattelse af at der skulle være forskel mht. transienter vs. konstant lyd - dvs. hvis du halverer afstanden, så er både transienter og konstant lyd 6 dB højere. Dér hvor forskellen kommer, er når du kommer så tæt på at transienterne er over smertegrænsen. Så vil dynamikken givetvis opleves meget anderledes end når du bevæger dig under smertegrænsen.
Et orgel leverer iøvrigt generelt netop slet ikke transienter på samme måde som eksempelvis slagtøj. Der er STOR forskel på at levere en tone fra et orgel med 100 dB, og så på at have transienter på 100 dB. Du kan i princippet godt have transienter på 140 dB, uden at lyden totalt set opfattes højere end én orgeltone på 100 dB.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 27-April-2011 kl. 16:42
Otto J skrev:
submaniac skrev:
Næste gang vi er derinde må jeg booke nogle pladser længere fremme og måle lidt for at se hvor vidt lyden spænder dB mæssigt!:) |
Lyd aftager svjh med 6 dB for hver gang du fordobler afstanden. Aftagelsen er lidt frekvens-afhængig, men jeg har ikke opfattelse af at der skulle være forskel mht. transienter vs. konstant lyd - dvs. hvis du halverer afstanden, så er både transienter og konstant lyd 6 dB højere. Dér hvor forskellen kommer, er når du kommer så tæt på at transienterne er over smertegrænsen. Så vil dynamikken givetvis opleves meget anderledes end når du bevæger dig under smertegrænsen.
Et orgel leverer iøvrigt generelt netop slet ikke transienter på samme måde som eksempelvis slagtøj. Der er STOR forskel på at levere en tone fra et orgel med 100 dB, og så på at have transienter på 100 dB. Du kan i princippet godt have transienter på 140 dB, uden at lyden totalt set opfattes højere end én orgeltone på 100 dB. |
De 6 dB pr dobbel afstand er meget teoretisk. Jeg sad nok 40 meter fra scenen i Århus musikhus og hvis vi siger jeg havde max 100dB der og dobbel afstand = 20m/106dB - 10m/112dB - 5m/118dB - 2,5m/124dB og så helt inde ved instrumentet = 130dB!
Jeg udelukker ikke at transienter på et instrument kan være ganske høje, men salen bevarer også energien og forsøger, at give alle en ensartet lyd med nok volumen.
Orgelet spillede iøvrigt over et meget bredt spektrum, færre dybe toner end jeg havde forventet. Desuden var det fuldt op af en stort symfonyorkester som i anledningen var x 2 i størrelse!
Det som virkelig slog mig var, at det på INTET tidspunkt "lød" for højt eller anstrengt. Det var til tider bare en "wall of sound" uden antydning til anstrengthed.
Det var rigtig spændende at høre de forskellige instrumenter. Paukerne var sindsygt dynamiske, man hoppede lidt i sædet når de gav den gas:)
Her er faktisk et lille klip jeg ikke kunne dy mig at optage!! gæt hvor musikstykket er anvendt ?:)
http://www.youtube.com/watch?v=0UUmNhWgAjg - http://www.youtube.com/watch?v=0UUmNhWgAjg
|
Skrevet af: Hother
Skrevet den: 27-April-2011 kl. 16:47
@submaniac - uhhhh....det må have været en bare storslået oplevelse. Bare at lytte til Youtube klippet giver ligesom fornemmelsen
------------- B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
Skrevet af: SoundWave
Skrevet den: 27-April-2011 kl. 17:05
submaniac skrev:
dB måleren til Iphone 4 virker rigtig godt! Den passer nogenlunde med min radioshack og behringer mic. Jeg har anvendt den ofte, fx til messer og andre lyttesessioner. Min grænse går ved 85-90 dB gennemsnitlig niveau, med peaks på MAX 95-100dB. |
Hvad hedder den App helt præcist? Jeg har hentet en der hedder "Decibels". Den måler fint, men ved ikke om den er præcis. Den svinger mellem 50-60dB her i stuen, og min datter ser tegnefilm.
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 27-April-2011 kl. 17:05
Synes jo nok at det lød bekendt. "Also Sprach Zarathustra" er jo fra en film
http://www.youtube.com/watch?v=cWnmCu3U09w - http://www.youtube.com/watch?v=cWnmCu3U09w
|
Skrevet den: 27-April-2011 kl. 17:14
SoundWave skrev:
Hvad hedder den App helt præcist? Jeg har hentet en der hedder "Decibels". Den måler fint, men ved ikke om den er præcis. Den svinger mellem 50-60dB her i stuen, og min datter ser tegnefilm. |
http://itunes.apple.com/us/app/decibel-meter/id289219810?mt=8 - http://itunes.apple.com/us/app/decibel-meter/id289219810?mt=8
EDIT: Og flere muligheder i denne tråd: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1056322 - http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1056322
|
Skrevet den: 27-April-2011 kl. 17:55
submaniac skrev:
De 6 dB pr dobbel afstand er meget teoretisk. Jeg sad nok 40 meter fra scenen i Århus musikhus og hvis vi siger jeg havde max 100dB der og dobbel afstand = 20m/106dB - 10m/112dB - 5m/118dB - 2,5m/124dB og så helt inde ved instrumentet = 130dB!
Jeg udelukker ikke at transienter på et instrument kan være ganske høje, men salen bevarer også energien og forsøger, at give alle en ensartet lyd med nok volumen.
|
Der er givetvis nogle ting der ændres når det er i et lukket rum og ikke i fri luft, men pointen er den samme, hvad faldet i lydtryk så end er, så synes jeg ikke der burde være forskel på om det er en transient eller en konstant tone. Begge dele burde ifølge min logik være X gange højere når du er Y gange tættere på.
submaniac skrev:
Det som virkelig slog mig var, at det på INTET tidspunkt "lød" for højt eller anstrengt. Det var til tider bare en "wall of sound" uden antydning til anstrengthed. |
Det er også dérfor jeg får røde knopper når folk siger "det er fordi du ikke er vant til at høre det så rent!", når jeg beklager mig over at noget lyder anstrengt. Jo renere det er, jo MINDRE anstrengt er det at høre på.
Mht. førnævnte transienter fra et trommesæt, så stod jeg til en koncert med landets imho bedste trommeslager, i bandet Ibrahim Electric, for ikke så længe siden max 2 meter fra trommesættet. Og der bliver spillet igennem - men det lyder ikke anstrengt overhovedet. Ikke at jeg vil sige det er samme storslåede oplevelse, men ja, når man hører instrumenterne _live_ (og dermed mener jeg IKKE igennem PA anlægget!), så opdager man at transienter kan være ekstremt høje, uden at det er anstrengt. Det er så sådan set også netop dérfor det er småfarligt for hørelsen i længden, da øret stadig tager skade selv om det ikke nødvendigvis er ubehageligt... Men når man har stået dér 2 meter foran et trommesæt, og én eller anden hifi-tosse så vil fortælle én at det SKAL lyde anstrengt når der tæskes på en lilletromme, så er det jeg får dén tanke at nogle hifi-entusiaster kommer for lidt ud.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 27-April-2011 kl. 23:36
TommyBoy skrev:
har du prøvet at sidde 4 m fra et tromme sæt i fuld funktion ?
DET er virkeligheden !! og hjemme i stuen skruer man så ned for virkelighedens niveau
så man ikke får høre skader.
PS: er gammel trommeslager :-) |
Du må have lange arme når du kan være trommeslager 4 meter fra trommesættet..
|
Skrevet af: Fanastril
Skrevet den: 28-April-2011 kl. 08:11
Det er vel tilstrækkelig med lange trommestikker...
|
Skrevet af: p.las
Skrevet den: 28-April-2011 kl. 09:26
....og lange ben
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio
|
Skrevet den: 28-April-2011 kl. 10:04
strandvasker skrev:
|
Det lykkedes mig at finde et gammelt billede af Tommyboy fra hans dage som trommeslager:
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: p.las
Skrevet den: 28-April-2011 kl. 10:53
Otto J skrev:
strandvasker skrev:
|
Det lykkedes mig at finde et gammelt billede af Tommyboy fra hans dage som trommeslager:
|
lad det være en opfordring til , at få ansigter på brugerne i dette forum .
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio
|
Skrevet af: opzouten
Skrevet den: 28-April-2011 kl. 11:13
Den primære årsag til at man er nødt til at bruge dynamisk kompression skyldes at en cd "kun" har en opløselighed på 16 bit, og dermed et teoretisk dynamikområde på 96 dB. I praksis er det mindre fordi der også er et støjgulv at tage hensyn til.
Øret kan håndtere 120 dB's dynamik (og formentlig også mere, men så begynder det at gøre ondt), så det er ikke der problemet ligger. Omkring transienter, så har opererer man med begrebet temporal integration. Dvs hvor hurtigt øret kan nå at opfatte energien i et signal.
"The perception of loudness needs some time to build up. This means that short duration sounds (less than one second) are perceived as less loud than the same sound with longer duration. The growth of loudness as a function of duration is called temporal integration. The growth resembles the exponential growth of a time constant. It has been shown that the time constant is about 100 ms. Short sounds - like a pistol shot, fireworks, handclap, etc. - are perceived as weak sounds although their peak sound pressure levels may be well above 150 dB SPL. This is one of the reasons why impulsive sounds generally are more dangerous than other sounds. " (citat fra http://server.elektro.dtu.dk/ftp/tp/Lecture%20notes/Ear-Hearing-and-Speech_2004.pdf - http://server.elektro.dtu.dk/ftp/tp/Lecture%20notes/Ear-Hearing-and-Speech_2004.pdf )
Omkring afstandreglen (6 dB fald ved halvering) så gælder den kun for en punktkilde i frit felt. I et rum vil den gælde i en hvis afstand fra kilden (helt tæt på gælder den heller ikke), jo længere væk man kommer fra kilden, desto mere vil lydfeltet være diffust, hvilket betyder at trykket er konstant. I den sammenhæng fremkommer begrebet kritisk afstand, som beskriver det punkt hvor den direkte lyd har samme niveau, som den reflekterede. Den kritiske afstand kan udregnes hvis man kender rummets efterklangstid, volumen etc.
Som nævnt i tråden omkring target-curves, så er øret mindre følsomt for bas og diskant ved lavere volumen, hvorfor al musik vil lyde bedre/mere fyldigt ved højere volumen. Hvilket også er årsagen til at man kan finde en såkald loudness knap på nogle forstærkere.
Mht at bruge en iPhone til lydmålinger skal den absolutte værdi nok tages med et gran salt. Det kan dog sagtens bruges til relative målinger, fx om to kanaler spiller samme niveau etc. For at det kan bruges til noget kræver det en kalibrering.
|
Skrevet den: 28-April-2011 kl. 11:38
opzouten skrev:
Den primære årsag til at man er nødt til at bruge dynamisk kompression skyldes at en cd "kun" har en opløselighed på 16 bit, og dermed et teoretisk dynamikområde på 96 dB. I praksis er det mindre fordi der også er et støjgulv at tage hensyn til. |
Jeg mener nu ikke at det er det teoretisk maksimale dynamikområde på 96 dB der er årsagen til dynamik-komprimering. Som regel vil man komprimere til måske 30 dB dynamik (i en GOD indspilning!). Og man kan jo sagtens levere 120 dB lydtryk hvis man vil, selvom dynamikområdet er 96 dB. Du vil så have et teoretisk støjgulv på 24 dB, og det er lavt nok til så godt som alle situationer. Hvis man "kun" komprimerede til 96 dB dynamik, så ville du stadig have dét problem at du ikke ville kunne høre de stille passager, mens du ville blive blæst væk af de kraftige passager.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: mkirkelund
Skrevet den: 28-April-2011 kl. 11:42
Otto J skrev:
opzouten skrev:
Den primære årsag til at man er nødt til at bruge dynamisk kompression skyldes at en cd "kun" har en opløselighed på 16 bit, og dermed et teoretisk dynamikområde på 96 dB. I praksis er det mindre fordi der også er et støjgulv at tage hensyn til. |
Jeg mener nu ikke at det er det teoretisk maksimale dynamikområde på 96 dB der er årsagen til dynamik-komprimering. Som regel vil man komprimere til måske 30 dB dynamik (i en GOD indspilning!). Og man kan jo sagtens levere 120 dB lydtryk hvis man vil, selvom dynamikområdet er 96 dB. Du vil så have et teoretisk støjgulv på 24 dB, og det er lavt nok til så godt som alle situationer. Hvis man "kun" komprimerede til 96 dB dynamik, så ville du stadig have dét problem at du ikke ville kunne høre de stille passager, mens du ville blive blæst væk af de kraftige passager. |
Jeg prøver i hærdigt at bearbejde det du skriver, men hvad menes helt præcist med dynamik område? Hvor stor ud sving som kan være eller hvordan?
Vh. Michael som følger meget insteresseret med på sidelinjen i disse tråde.
|
Skrevet den: 28-April-2011 kl. 11:52
opzouten skrev:
Hvorfor er dynamikområdet begrænset til 96 db? Har en 24 bit indspilning så et teoretisk dynamikområde på 144 db?
EDIT: Jeg troede, at 1 bit er 8 bytes, og 96 divideret med 16 er ligmed 6, men jeg spørger, fordi jeg ikke kan gennemskue regnestykket.
|
Skrevet den: 28-April-2011 kl. 11:56
mkirkelund skrev:
Jeg prøver i hærdigt at bearbejde det du skriver, men hvad menes helt præcist med dynamik område? Hvor stor ud sving som kan være eller hvordan? |
Dynamikområdet er kort fortalt forskellen på det laveste og det højeste niveau i signalet.
I et normalt rum, vil dynamik-området i praksis være forskellen på den kraftigste lyd du kan lave med dit anlæg (f.eks. 115 dB), og baggrundsstøjen i dit rum (f.eks. 35 dB). Med de nævnte eksempler har du så et teoretisk maksimalt dynamik-område på 80 dB. Det er fint nok så længe du rent faktisk spiller ved anlæggets maksimale ydeevne. Men forestil dig at du har et stykke musik der rent faktisk har 80 dB dynamik, mellem de kraftigste og de svageste lyde. Det går fint så længe du spiller ved fuld styrke, men det gør du jo ikke hele tiden - så hvis du nu skruer ned så de kraftigste lyde er f.eks. 85 dB (stadig pænt højt faktisk), så "forsvinder" de nederste 30 dB under støjniveauet, så du ikke kan høre dem.
Forestil dig så at du sidder i din bil, eller at du har trafikstøj og larmende børn i stuen. Så kan du nemt have et støjniveau på f.eks. 70 dB. Så kan du lige pludselig kun høre de allerkraftigste passager i musikken, medmindre du har dynamik-komprimeret kraftigt, eller spiller MEGET højt.
Jeg kan iøvrigt lige tilføje at sidst jeg undersøgte det, så var radiostationen The Voice komprimeret til max 6 dB. Mange nye CD-udgivelser ligger i omegnen af 10-12 dB dynamik.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 28-April-2011 kl. 11:56
dreamz skrev:
Hvorfor er dynamikområdet begrænset til 96 db? Har en 24 bit indspilning så et teoretisk dynamikområde på 144 db? |
Lige præcis.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 28-April-2011 kl. 12:10
hehe ja det ligner mig godt i mine gamle dage, animal er sku cool..
>og én eller anden hifi-tosse så vil fortælle én at det SKAL lyde anstrengt når der tæskes på en >lilletromme, så er det jeg får dén tanke at nogle hifi-entusiaster kommer for lidt ud.
Jeg har aldrig hørt et hifi anlæg der har leveret 100% tro oplevelse af lille trommens overtoner
samt niveau og dynamik, jeg tror sku ikke det findes
PS: hvad er det for noget rod at blande optagerens opløsning sammen med afspille niveau ?
samt opløsning og støj gulv er også 2 sperate ting,
det kan godt være at det i praksis ikke giver mening at have bedre opløsning end ens støjgulv
hvis man spiller lavt nok, så ligger det meste af informationen gemt under støjen.
men kom lige tilbage til virkeligheden :-)
------------- AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4 Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano Film skal ses i biografen - derhjemme :-)
|
Skrevet den: 28-April-2011 kl. 13:16
TommyBoy skrev:
Jeg har aldrig hørt et hifi anlæg der har leveret 100% tro oplevelse af lille trommens overtoner
samt niveau og dynamik, jeg tror sku ikke det findes |
Dét tror jeg heller ikke. En god ven af mig er trommeslager, og jeg har bl.a. derfor hørt "ikke-forstærkede" trommer ret ofte (selv om jeg ikke selv er musiker). Og jeg bruger bl.a. realisme-følelsen af et trommesæt som min reference for et anlægs gengivelse. Eksempelvis evnen til at gengive et bækken "metallisk", men uden at være skærende og hård på den "forkerte" måde, er noget der er ekstremt svært at opnå.
TommyBoy skrev:
PS: hvad er det for noget rod at blande optagerens opløsning sammen med afspille niveau ?
samt opløsning og støj gulv er også 2 sperate ting,
det kan godt være at det i praksis ikke giver mening at have bedre opløsning end ens støjgulv
hvis man spiller lavt nok, så ligger det meste af informationen gemt under støjen.
men kom lige tilbage til virkeligheden :-) |
Det er ikke ment som en sammenblanding, hvis det er mig du mener. Jeg siger jo netop at dynamik og opløsning IKKE hænger sammen. ------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 28-April-2011 kl. 13:22
dreamz skrev:
Hvorfor er dynamikområdet begrænset til 96 db? Har en 24 bit indspilning så et teoretisk dynamikområde på 144 db?
EDIT: Jeg troede, at 1 bit er 8 bytes, og 96 divideret med 16 er ligmed 6, men jeg spørger, fordi jeg ikke kan gennemskue regnestykket. |
For det første: 1 byte er 8 bits, ikke omvendt.
Hvis du har 1 bit per sample, så har du 6 dB dynamik. 2 bits per sample giver 12 dB, 3 bits giver 18 dB, osv. Så 16 bit giver 96 dB, ja (i teorien).
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 28-April-2011 kl. 15:08
Otto J skrev:
dreamz skrev:
EDIT: Jeg troede, at 1 bit er 8 bytes, og 96 divideret med 16 er ligmed 6, men jeg spørger, fordi jeg ikke kan gennemskue regnestykket. |
For det første: 1 byte er 8 bits, ikke omvendt.
Hvis du har 1 bit per sample, så har du 6 dB dynamik. 2 bits per sample giver 12 dB, 3 bits giver 18 dB, osv. Så 16 bit giver 96 dB, ja (i teorien). |
OK; tak for opklaringen.
|
Skrevet af: opzouten
Skrevet den: 28-April-2011 kl. 18:41
Helt præcist så er det
20*log10(2^bits)
dvs
20*log10(2^16) = 96,33 dB
20*log10(2^24) = 144,49 dB
|
Skrevet den: 28-April-2011 kl. 19:00
Otto J skrev:
Dynamikområdet er kort fortalt forskellen på det laveste og det højeste niveau i signalet.
I et normalt rum, vil dynamik-området i praksis være forskellen på den kraftigste lyd du kan lave med dit anlæg (f.eks. 115 dB), og baggrundsstøjen i dit rum (f.eks. 35 dB). Med de nævnte eksempler har du så et teoretisk maksimalt dynamik-område på 80 dB. Det er fint nok så længe du rent faktisk spiller ved anlæggets maksimale ydeevne. Men forestil dig at du har et stykke musik der rent faktisk har 80 dB dynamik, mellem de kraftigste og de svageste lyde. Det går fint så længe du spiller ved fuld styrke, men det gør du jo ikke hele tiden - så hvis du nu skruer ned så de kraftigste lyde er f.eks. 85 dB (stadig pænt højt faktisk), så "forsvinder" de nederste 30 dB under støjniveauet, så du ikke kan høre dem.
Forestil dig så at du sidder i din bil, eller at du har trafikstøj og larmende børn i stuen. Så kan du nemt have et støjniveau på f.eks. 70 dB. Så kan du lige pludselig kun høre de allerkraftigste passager i musikken, medmindre du har dynamik-komprimeret kraftigt, eller spiller MEGET højt. |
Med ovenstående in mente er det ekstra skægt når dem med de gyldne ører jager med lys og lygte efter 24 bit indspilninger frem for "kun" 16 bit. Tænk hvis de en dag fik et stykke musik der rent faktisk havde 144 dB dynamik, det ville blive ganske ubegribeligt højt hvis de samtidigt skulle have løftet de svageste passager op over de der 25-35 dB baggrundsstøj der er i en stille stue..
|
Skrevet den: 28-April-2011 kl. 20:02
strandvasker skrev:
Med ovenstående in mente er det ekstra skægt når dem med de gyldne ører jager med lys og lygte efter 24 bit indspilninger frem for "kun" 16 bit. Tænk hvis de en dag fik et stykke musik der rent faktisk havde 144 dB dynamik, det ville blive ganske ubegribeligt højt hvis de samtidigt skulle have løftet de svageste passager op over de der 25-35 dB baggrundsstøj der er i en stille stue..
|
Det er så også fordi det mere er opløsningen folk ønsker, end det som sådan er dynamikken. De 144 dB er mere en følgevirkning, end et argument i sig selv (selvom det bliver brugt flittigt i markedsføringen).
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: Fanastril
Skrevet den: 28-April-2011 kl. 21:03
Otto J skrev:
Det er så også fordi det mere er opløsningen folk ønsker, end det som sådan er dynamikken.
|
Hvornår begyndte folk at ønske dette? Er det ikke mer et rent markedsførings-jippo?
|
Skrevet den: 28-April-2011 kl. 22:05
Det er ikke CD skiven og dens bits der er svageste led (normalt)
det kan godt være at samplings frekvensen er lidt i den lave ende,
men det var et valg man gjorde for at få mest tid på skiven,
dette betyder at alle overtoner skæres væk, begrundelsen for dette er man ingen kan høre dem,
et bækken eller bare det at raske med jeres nøgler levere overtoner over 50kHz
|
Skrevet af: ***7***
Skrevet den: 30-April-2011 kl. 16:25
Otto J skrev:
Oplevelsen af lydtryk er ifølge mine erfaringer ekstremt afhængigt af rummets akustik. Hvis man oplever at lyden bliver mere hård og anstrengende når man skruer op, så er det i 9 ud af 10 tilfælde på grund af en for hård akustik (forudsat at selve anlægget ikke er direkte ringe).
At definere et bestemt lydniveau som mit foretrukne er temmeligt svært, specielt når vi taler om musik. Udgivelserne er meget forskellige, og der kan være 20 dB forskel på hvad jeg oplever som det "rigtige" niveau for et givent stykke musik. |
100% enig. De skiver jeg hørte på "mit" anlæg i Hifiklubben kørte på 1/3 af forstærkerens styrke og lød pisse godt.
I min stue kan jeg ikke skrue længere op end 1/4 uden det bliver anstrengende. Akustik er langt vigtigere end de fleste aner, og jeg køber ikke andet grej før at jeg har forbedret akustik så meget det rent faktisk kan betale sig.
|
Skrevet den: 30-April-2011 kl. 22:32
>og jeg køber ikke andet grej før at jeg har forbedret akustik så meget det rent faktisk kan betale sig.
se det er vise ord !
alt for mange køber dyrt og lækkert grej som de langt fra kan udnytte pga akustik og opstilling
|
Skrevet den: 30-April-2011 kl. 22:42
TommyBoy skrev:
>og jeg køber ikke andet grej før at jeg har forbedret akustik så meget det rent faktisk kan betale sig.
se det er vise ord !
alt for mange køber dyrt og lækkert grej som de langt fra kan udnytte pga akustik og opstilling |
Også enig, og det er vel også den erkendelse, man nå frem til efter at have hørt hifi i en del år. Men det er alt andet lige sjovere (og nemmere) at jagte en ny forstærker eller nye højttalere end at beklæde loft og vægge med alle mulige udefinerbare dæmpende materialer.
|
|