eterlyser elektriker
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Efterlysninger
Forumbeskrivelse: Efterlysninger, lidt af hvert
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=96642
Udskrevet den: 02-Februar-2025 kl. 18:59
Emne: eterlyser elektriker
Skrevet af: iceb
Emne: eterlyser elektriker
Skrevet den: 29-April-2011 kl. 06:55
Hej
Jeg vil gerne have lavet sådan en lednings skinne sådan at mine 24 kabler og ledninger kommer til at lade være med at ligge på gulvet. Der er tale om 4 samledåser der også skal sættes op under mit computerbord.
Dette vil ifølge de elektrikere jeg har talt med tage 1½-3 timer og de ligger på en timepris på 500 kr.
Mit spørgsmål er om det er et normalt niveau at ligge på her i Århus hvor jeg bor ?
Hvem kender nogen der kan gøre det lidt billigere ?
Jeg har allerede lednings skinnen her så den skal elektrikeren ikke komme med og jeg skal også nok selv filtre kablerne ud så der heller ikke skal gå tid med det.
|
Svar:
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 29-April-2011 kl. 08:08
iceb skrev:
Dette vil ifølge de elektrikere jeg har talt med tage 1½-3 timer og de ligger på en timepris på 500 kr.
Mit spørgsmål er om det er et normalt niveau at ligge på her i Århus hvor jeg bor ?
| Det lyder meget normalt, og hvis du allerede har snakket med flere, så burde du jo have et indtryk af prisen. Jeg synes det lyder meget rimeligt.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 29-April-2011 kl. 08:38
Tager det faktisk 1½ time at lave sådan en montering? Havde regnet med han kunne ordne det inden for max 1 time men det er måske ikke praksis?
|
Skrevet af: Freddie
Skrevet den: 29-April-2011 kl. 08:45
Han skal jo trods alt også frem og tilbage...
|
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 29-April-2011 kl. 09:10
Ja, kan man ikke selv gøre det, så må man betale det som det koster.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet af: Muele
Skrevet den: 29-April-2011 kl. 09:32
Hvis der ikke er tale om decideret elektrikerarbejde, dvs 230 volt ledninger der skrues sammen med samlemuffer i dåser, men kun almindelig ledningsføring med almindelige han og hunstik, så kan du prøve at finde en altmuligmand i ugeavisen eller lignende. Han er nok en del billigere end de 500/time. Evt lade altmuligmanden gøre alt undtagen selve samlingerne.
|
Skrevet den: 29-April-2011 kl. 09:59
iceb skrev:
Tager det faktisk 1½ time at lave sådan en montering? Havde regnet med han kunne ordne det inden for max 1 time men det er måske ikke praksis?
|
Sådan noget tager altid længere tid end man lige forventer. Selve dét at skrue tager ikke nødvendigvis særligt lang tid, men der er mere i det end dét. Udover at han som nævnt også lige skal frem og tilbage, så tager det også lige lidt tid at sætte sig ind i hvordan du præcist vil have det gjort, og derefter lige overskue hvordan den mest hensigtsmæssige måde at gøre det på er - sådan at du ikke ringer i morgen og brokker dig over at ét eller andet ikke er blevet gjort sådan som du havde tænkt dig. Det kan godt være at opgaven virker meget simpel, men der er altid ét eller andet der lige skal overvejes alligevel.
Og mht. at gøre arbejdet halvt færdigt og så lade en fagmand gøre resten, så er det sjældent noget man sparer tid ved. Udover naturligvis almindelig oprydning og at sørge for at manden kan komme til, så er det simpelthen nemmere og hurtigere for fagmanden at gøre det hele fra bunden, end at sætte sig ind i andres tankegang.
Jeg kan give et eksempel: Hvis jeg skal programmere en universal-fjernbetjening for en kunde, starter jeg som regel med at pille alting fra, og sætte det til igen. Det er simpelthen hurtigere, end at sætte mig ind i hvordan brugeren selv har sat det sammen, og i de fleste tilfælde er der alligevel noget der er sat uhensigtsmæssigt sammen og skal laves om. Så kan man lige så godt starte forfra med det samme. Jeg tror de fleste håndværkere kommer med et dybt suk, hver gang de hører en kunde sige "jeg er lige startet selv for at hjælpe dig lidt"...
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 29-April-2011 kl. 10:00
Bortset fra dét, hvis det bare er fire stikdåser der skal skrues kabel i og skrues fast i bordet, så er det nok lidt overkill at sætte en elektriker til det. Men overkill har aldrig slået nogen ihjel
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 29-April-2011 kl. 14:04
nej der er jo også 24 kabler der skal fordeles og hvis de kabler ikke passer jeg så skal de vel forlænges eller forkortes..... Den anden halvdel er de 5 samlebokse som skal sættes op under mit ikke skrivebord men computerbord. Der hvor der skal sidde skal man bruge et specielt værktøj til at skille bordet fra hinanden..Har ikke det specielvæktøj. Der sidder sådan en karusel på toppen af bordet og det er den karusel der skal tages af og det er derfor det er lidt sværere og ikke noget jeg laver selv.
Lyder lidt usikkert med en altmuligmand..... Har før prøet med det og ja det var billigt men så faldt lortet også ned i hovedet på mig så nej ikke igen med det. Det er en elektriker der skal til. Eller i hvert fald en elektriker lærling...
|
Skrevet den: 29-April-2011 kl. 14:40
iceb skrev:
Lyder lidt usikkert med en altmuligmand..... Har før prøet med det og ja det var billigt men så faldt lortet også ned i hovedet på mig så nej ikke igen med det. Det er en elektriker der skal til. Eller i hvert fald en elektriker lærling...
|
Her ville det jo være oplagt at indskyde noget omkring at få hvad man betaler for...
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 29-April-2011 kl. 14:42
iceb skrev:
nej der er jo også 24 kabler der skal fordeles og hvis de kabler ikke passer jeg så skal de vel forlænges eller forkortes..... Den anden halvdel er de 5 samlebokse som skal sættes op under mit ikke skrivebord men computerbord. Der hvor der skal sidde skal man bruge et specielt værktøj til at skille bordet fra hinanden..Har ikke det specielvæktøj. Der sidder sådan en karusel på toppen af bordet og det er den karusel der skal tages af og det er derfor det er lidt sværere og ikke noget jeg laver selv.
|
Inden man er færdig er der gået en dag........
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Skrevet af: Dr.W
Skrevet den: 29-April-2011 kl. 15:50
KlausDM skrev:
iceb skrev:
|
Inden man er færdig er der gået en dag........
Klaus
|
Helt enig, det er iIkke helt urealistisk med en halv til en hel dags arbejde. Har selv prøvet bare lige at skulle "ordne ledningerne" på 4 arbejdspladser på et kontor, og det tog en hel dag inden alt var på plads!
Derudover synes jeg ikke 500,- i timen er for meget når man tager i betragning at elektrikeren ikke skal levere nogen materialer til opgaven. Fortjenesten på materialerne er normalt med til at man kan holde en lavere timeløn end hvis der bare skal levere arme og ben. Derudover er der også en ret stor udgift til servicevogn. Husk at spørg hvad denne koster, da nogle firmaer tager sig ret godt betalt - per time!! Tager selv et fast beløb per opgave.
Mvh. Martin - Cand. EL
|
Skrevet af: len61
Skrevet den: 29-April-2011 kl. 16:37
Ellers ,lav en akkord (fast pris)med en der kommer og kigger ,og giver et tilbud på "hele entreprisen"
------------- Lauri Törni/Larry Thorne
Soldier under 3 Flag's
|
Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 29-April-2011 kl. 16:39
Dr.W skrev:
Derudover synes jeg ikke 500,- i timen er for meget når man tager i betragning at elektrikeren ikke skal levere nogen materialer til opgaven. Fortjenesten på materialerne er normalt med til at man kan holde en lavere timeløn end hvis der bare skal levere arme og ben. Derudover er der også en ret stor udgift til servicevogn. Husk at spørg hvad denne koster, da nogle firmaer tager sig ret godt betalt - per time!! |
Tjah, den der ting jeg beskæftiger mig med, mellem modelbane, familie og computer, der koster jeg 750 kr/timen + moms....
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Skrevet af: db89
Skrevet den: 29-April-2011 kl. 16:43
iceb skrev:
|
Hvis du ikke har det specialværktøj hvordan skal elektrikeren så skille det ad? tvivler på de ligger inde med specialværktøj til alverdens borde.
Men har du 24 el-kabler der skal forbindes under dit skrivebord. Kræver godtnok noget af en stak stikdåser.
|
Skrevet af: Brasch
Skrevet den: 29-April-2011 kl. 17:46
Dr.W skrev:
Derudover er der også en ret stor udgift til servicevogn. Husk at spørg hvad denne koster, da nogle firmaer tager sig ret godt betalt - per time!! |
min erfaring i forbindelse med arbejdet er, at man kun betaler for vognen 1 gang, om det så bliver kaldt servicevogn eller kørsel er nogenlunde 50-50, men til gengæld er det ofte 6-700 kr. som IKKE er med i prisen. Typisk tænker den enkelte elektriker ikke over det, da det altid er med og det gør kunden egentligt heller ikke - typisk pga. mgl. erfaring med håndværkere.
Sidst, men ikke mindst, så skal du nok være opmærksom på at den oplyste pris med al sandsynlighed er uden moms. Er prisen inkl. moms, så synes jeg det virker noget billigt, er det uden moms virker det meget fair - har set få billigere og rigtigt mange væsentligt dyrere
|
Skrevet af: fnuggie
Skrevet den: 29-April-2011 kl. 17:54
Hejsa
På http://www.udeteknik.dk - www.udeteknik.dk kan man bestille en montør til at komme forbi.
Mvh.
Tommy
|
Skrevet af: Muele
Skrevet den: 29-April-2011 kl. 19:09
Jo mere du beskriver projektet, jo mere lyder det til at 1500 for en fagmand er lavt sat.
Og ja, hvis du ikke har værktøjet, skal du heller ikke regne med at
elektrikeren har det, eller skal hjem og hente det på din regning. Jeg
ville få den elektriker du har mest fidus til til at komme ud og give et
rigtigt tilbud.
|
Skrevet af: fhansen
Skrevet den: 30-April-2011 kl. 00:06
Det lyder altså ikke som et projekt der holder prisen. Men det kunne da være sjovt at se nogle billeder af projektet. Det er måske nemmere at gennemskue når man kan se hvad det drejer sig om. Men det lyder vildt med 24 kabler. Hvad er det for kabler, og kan antallet skæres ned på nogen måde (evt. stikdåser med flere tilslutninger). Hvad med at få dem fræset ind i væggen
|
Skrevet den: 30-April-2011 kl. 09:49
nej det er ikke elkabler det hele det er også it kabler og kabler til og fra samledåserne som sidder i serie ind på den samme elstik i væggen........
For det andet er det ikke et skrivebord men et computerbord. Jeg ved intet om specialværktøj og jeg derfor heller intet om hvor sandsynlighed der er for at elektrikeren har et værktøj der kan skille bordet ad........
Man kan ikke engang se hvilken skrue der binder bordet sammen eller hvad der sidder der fordi konstruktionen jo er lukket til....
|
Skrevet af: Wazix
Skrevet den: 30-April-2011 kl. 14:33
Synes bestemt også det ser rimeligt ud... Så betal dog det, det koster og nyd en kold pils imens han sveder. Ingen arbejder gratis idag ;) Det ligesom, med min bil. Gider ikke bruge min tid på at lave den og er hellere ikke den bedste mekker, så det får jeg min mekaniker lov til at lege med. Så kan jeg bruge min tid på noget laaaangt sjovere :P Go dag :)
------------- Tv: Samsung PS64D8005
Amp: Primare SPA22 HD AV
CD: Primare DVD26
Tuner: Primare T23
BD/DVD: Pioneer BDP-LX70A
Front: Canton 509DC
Center: Canton 505DC
Bag: Tangent EVO5
|
|