Google analytics på recordere.dk
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Efterlysninger
Forumbeskrivelse: Efterlysninger, lidt af hvert
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=96731
Udskrevet den: 02-Februar-2025 kl. 17:53
Emne: Google analytics på recordere.dk
Skrevet af: JesperLund
Emne: Google analytics på recordere.dk
Skrevet den: 01-Maj-2011 kl. 16:27
dreamz skrev:
hummelmose skrev:
Kære venner.
Med fare for at blive
ret upopulær både hos recordere.dk teamet, som selv var med til at
starte den parallele debat, og brugerne kan vi så ikke holde os til
trådens emne, som var >> hvor er hifi4all <<. Der er masser
af tråde om reklamer.
Lars det gælder også dig, også selvom det er en af dine kæpheste .
|
Enig -
og sorry for mine OT-indlæg. Jeg vil opfordre JesperLund eller Lars til
at oprette en Google Analytics-tråd, hvis de ønsker dette emne
yderligere debatteret. |
Det er hermed gjort... (der kommer mere).
------------- Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
Svar:
Skrevet den: 01-Maj-2011 kl. 17:19
Bschmidt skrev:
@Jesper: det er nok ikke noget Google er ene om! Jeg
tror ikke du idag kan foretage dig ret meget uden at det bliver logget
på et eller andet plan. Din mobiltelefon fortæller hvor du har været via
mastedata eller måske via den indbyggede GPS. Det bliver logget hvem du
snakker med. Det bliver logget hvor du bruger dit dankort, og hvad du
køber. Din GPS i bilen fortæller om du kører for stærkt. Google logger,
som du selv siger, din færden på internettet. Mange lægger selv, meget
fortrolige oplysninger ud på de såkaldte sociale sider som Facebook og
lign. Der er opsat kameraer rigtig mange steder efterhånden, der optager
dagligdagslivet og listen kunne sikkert fortsætte længere endnu.
Din "kamp" mod ikke at blive "forfulgt" ligner lidt Don Quijote's
kamp mod vindmøller og der er nok ikke andet at gøre end at "følge med"
eller leve teknologisk afsondret, om man kan lide det eller ej.
|
Argument: den ene privatlivskrænkelse retfærdiggør den anden? Facebook-Google overvåger os med recordere.dk's hjælp (dog ikke mig!!) fordi staten også gør det, og staten laver mere overvågning fordi vi er vant til det fra Facebook og Google og godt kan lide overvågning? Nej, det argument køber jeg simpelthen ikke...
Du har ret i at Google ikke er den eneste privatlivskrænker, men der er to punkter hvor Google og Facebook adskiller sig fra de andre ting som du nævner.
For det første er Google Analytics en centraliseret overvågning af alle de websites som du besøger (alle dem som bruger GA), og disse data er fuldt tilgængelige for Google som den eneste, og Google kan bruge dem til hvad som helst.
Mastedata for mobiltelefonen må telefonselskabet kun bruge til faktureringsformål samt udlevere til politiet efter de regler som gælder for det (f.eks. dommerkendelse). I øvrigt må telefonselskabet kun registrere din position efter logningsbekendtgørelsen når du modtager/afsender et opkald eller en sms, medmindre der foreligger en dommerkendelse om noget andet. En generel registrering af alle kunders position hele tiden, svarende til hvad Apple muligvis gør, er ulovlig·
Dit teleselskab må heller ikke begynde at sende dig reklamer baseret på hvor du har været. Det vil også være klart ulovligt. Tilsvarende må din bank ikke sende dig reklamer for ElGiganten fordi de kan se at du ofte køber forbrugerelektronik med dit dankort, og din bank må heller ikke sælge disse data til andre. Både persondataloven og lov om finansielle virksomheder forbyder dette.
Google derimod kan samkøre en masse data om dig fordi der foregår en centraliseret dataindsamling (læs: spionage mod dig). Hvis du samtidig benytter andre Google produkter som Gmail eller Docs, må du forvente yderligere overvågning, profilering og samkøring af data. Google's egne privacy politikker er meget vage på dette punkt, og Google forbeholder sig ret til stort set enhver brug af data hvis det kan forbedre Google services.
For det andet (og delvist relateret til det første punkt) er Google og Facebook amerikanske virksomheder, og selvom om de opererer i Europa og er underkastet EU's persondatadirektiv og de nationale lovgivninger (persondataloven i Danmark), så nægter Google og Facebook at følge disse regler, eller insisterer på deres egen besynderlige fortolkning.
Og der er en kæmpe forskel på amerikanske og EU regler. Intentionen i EU persondatadirektivet er at personhenførbare data ikke må bruges uden for den sammenhæng hvor de er indsamlet, og data må generelt ikke videregives uden dit samtykke. Den beskyttelse har man overhovedet ikke i USA, hvor persondata frit kan spredes og misbruges efter forgodtbefindende.
Et godt eksempel på forskellen er Coop som gerne ville registrere folks forbrug af dagligvarer. Det kan man bare gøre i USA uden videre, men i Danmark kan Coop ikke bare gøre det: de er nødt til at indhente positivt samtykke fra folk først (hvilket de så gjorde med deres nye medlemskort, men uden positivt samtykke er registreringen ulovlig). Jeg er garanteret ikke den eneste som ikke har accepteret betingelserne for det nye overvågningsmedlemskort til Coop/FDB, selvom der er kommet flere "rykkere".
At folk frivilligt laver en Facebook profil kan man selvfølgelig ikke forbyde (og nej, jeg har ikke nogen), men Google Analytics er ikke noget som man frivilligt vælger (medmindre du vil køre argumentet at det er frivilligt at man ikke har Adblock Plus installeret, eller bruger Google's eget blokeringsplugin, men begge dele er kun til Firefox så den kommer du ikke langt med).
Kun de teknisk kyndige, eller dem som læser denne tråd, kan se at recordere.dk (og 117 andre sites herunder skat.dk, gud hjælpe mig) bruger Google Analytics. Den almindelige bruger ved ikke at recordere.dk, uden noget samtykke whatsoever, er med til at overføre personlige data til det som i persondataloven hedder et usikkert tredjeland (Afghanistan og USA er eksempler på sådanne lande).
Dermed gør recordere.dk og skat.dk sig i øvrigt "skyldige" i en overtrædelse af Google's egne betingelser for at bruge Google Analytics. I disse http://www.google.com/analytics/tos.html - betingelser (der givetvis er lavet som en cover-my-ass politik fra Google's side) står er bl.a.
7. PRIVACY . You will not (and will not allow any third party to) use the Service to track or collect personally identifiable information of Internet users, nor will You (or will You allow any third party to) associate any data gathered from Your website(s) (or such third parties' website(s)) with any personally identifying information from any source as part of Your use (or such third parties' use) of the Service. You will have and abide by an appropriate privacy policy and will comply with all applicable laws relating to the collection of information from visitors to Your websites. You must post a privacy policy and that policy must provide notice of your use of a cookie that collects anonymous traffic data.
Jeg ser ikke nogen privacy policy der nævner Google Analytics, hverken på recordere.dk eller skat.dk (Google's TOS er selvfølgelig ikke nogen lov, men jeg er ret sikker på at ovenstående er et absolut minimum efter persondataloven hvis der skal overføres personhenførbare data til tredjepart, specielt en usikker tredjepart uden for EU).
Den nye cookie lov bør i øvrigt give en masse problemer for sites der vil benytte Google Analytics. Den træder snart i kraft (er det ikke senere på måneden?).
I Tyskland har myndighederne planer om at uddele bøder til websites som bruger Google Analytics!!
------------- Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
Skrevet af: Bschmidt
Skrevet den: 01-Maj-2011 kl. 17:25
Jeg siger ikke at det er uproblematisk. Men så spørger jeg til gengæld: Er der et brugbart alternativ?
BS
------------- http://tinyurl.com/2vwl5jc - BS - AV udstyr O.A. | http://tinyurl.com/6xv6rcn - N-Oof | http://tinyurl.com/2wz9raw - "Vis mig dit HTPC setup"
|
Skrevet den: 01-Maj-2011 kl. 17:28
Bschmidt skrev:
Jeg siger ikke at det er uproblematisk. Men så spørger jeg til gengæld: Er der et brugbart alternativ? |
Må vi da håbe at der er et brugbart alternativ som overholder cookie loven..
Mit forslag vil være at analysere logfilerne efter at IP adresserne er hash'et. Så får recordere.dk statistik om hvad der læses uden at der skal sendes en masse data til Afghanistan eller USA (vi aner ikke hvor Google's datacentre er).
|
Skrevet af: Bschmidt
Skrevet den: 01-Maj-2011 kl. 17:30
JesperLund skrev:
Bschmidt skrev:
Jeg siger ikke at det er uproblematisk. Men så spørger jeg til gengæld: Er der et brugbart alternativ? |
Må vi da håbe at der er et brugbart alternativ som overholder cookie loven..
Mit forslag vil være at analysere logfilerne efter at IP adresserne er hash'et. Så får recordere.dk statistik om hvad der læses uden at der skal sendes en masse data til Afghanistan eller USA (vi aner ikke hvor Google's datacentre er).
| Er det brugbart? LÆS: tager det ikke lang tid?
BS
------------- http://tinyurl.com/2vwl5jc - BS - AV udstyr O.A. | http://tinyurl.com/6xv6rcn - N-Oof | http://tinyurl.com/2wz9raw - "Vis mig dit HTPC setup"
|
Skrevet den: 01-Maj-2011 kl. 17:36
Hvad mener du med lang tid? Der er ingen som taler om en manuel gennemgang af logfiler. Software som webalizer kan bruges.
Det er utvivlsomt nemmere at bruge Google Analytics, da man sikkert bare skal paste et par javascript linjer ind hist og her på siderne. Men til gengæld hjælper man Google mod at spionere mod brugerne, og man er med at sikre at indtjeningen på internettet bliver koncentreret hos kunstige gateways som Google (og Facebook). Så ja, nemmere måske. Men ikke bedre for andre end Google.
Og så er der lige cookie loven fra senere på måneden (er det vist?).
|
Skrevet af: Lars
Skrevet den: 01-Maj-2011 kl. 17:37
JesperLund skrev:
Mit forslag vil være at analysere logfilerne efter at IP adresserne er hash'et. Så får recordere.dk statistik om hvad der læses uden at der skal sendes en masse data til Afghanistan eller USA (vi aner ikke hvor Google's datacentre er). |
Det er urealistisk.
Det med at downloade og parse logfiler blev opgivet for år tilbage. Det er alt for tungt og tidskrævende. Alene det at downloade logfiler og parse dem tilbage i tid, vil koste en dags arbejde eller mere.
Online statistik er vejen frem, og Google Analytics er et fremragende webmaster værktøj der løbende bliver bedre og bedre.
Hvis du er så nervøs for data der sendes på kryds og tværs på nettet, så får du det svært i fremtiden.
Det er nu engang den måde, tingene bliver smartere og mere fleksible på. Incl. cookies
/Lars
------------- Ansvarshavende redaktør. Webmaster, recordere.dk
|
Skrevet den: 01-Maj-2011 kl. 17:44
Lars skrev:
Online statistik er vejen frem, og Google Analytics er et fremragende webmaster værktøj der løbende bliver bedre og bedre.
Hvis du er så nervøs for data der sendes på kryds og tværs på nettet, så får du det svært i fremtiden.
Det er nu engang den måde, tingene bliver smartere og mere fleksible på. Incl. cookies |
Hvordan vil du overholde cookie loven?
Og nej... jeg sender ikke nogen data til Google. Jeg satser ikke på cookie loven men på firewalls. I betragning af hvor mange penge folk (Windows folk) bruger på antivirus og anti-spyware software, burde der komme et ramaskrig om Google Analytics. Hvis det altså blev kendt hvad der foregik og hvor...
|
Skrevet den: 01-Maj-2011 kl. 17:51
JesperLund skrev:
Hvordan vil du overholde cookie loven? |
På samme måde som alle andre sites.
Man accepterer (en gang) at der er cookies på sitet, og hvad de bruges til.
Uden cookies kan du ikke engang bruge et forum som dette. For det er nødt til at placere en cookie, så det ved at du er logget ind.
Cookie-loven skal ikke nedlægge internet (heldigvis).
/Lars
|
Skrevet den: 01-Maj-2011 kl. 18:06
Lars skrev:
På samme måde som alle andre sites.
Man accepterer (en gang) at der er cookies på sitet, og hvad de bruges til. |
Så du vil skrive at dine cookies bliver brugt til at indsamle data til Google Analytics?
|
Skrevet den: 01-Maj-2011 kl. 19:06
JesperLund skrev:
Så du vil skrive at dine cookies bliver brugt til at indsamle data til Google Analytics? |
Hjemmesiderne herhjemme afventer endnu udspillet fra IT- og Telestyrelsen, om hvordan det nye cookie direktiv skal forvaltes.
Når det udspil foreligger, ved vi mere om hvad der er behov for.
/Lars
|
Skrevet den: 01-Maj-2011 kl. 19:18
Lars skrev:
JesperLund skrev:
Så du vil skrive at dine cookies bliver brugt til at indsamle data til Google Analytics? |
Hjemmesiderne herhjemme afventer endnu udspillet fra IT- og Telestyrelsen, om hvordan det nye cookie direktiv skal forvaltes.
Når det udspil foreligger, ved vi mere om hvad der er behov for.
/Lars |
Google Analytics handler i meget lille grad om cookies, selvom der indgår en eller flere first-party cookies i GA (på den måde er GA smart: man lader det enkelte website sætte cookies så en blokering af third-party cookies vil ikke gøre nogen forskel).
Det primære problem er den information som man "selv" sender videre til Google via den javascript kode som man downloader (hvis man ikke, som jeg gør, blokerer for download af denne javascript kode).
Google's dataindsamling via GA er på mange måder problematisk, specielt fordi der sendes en masse information til et usikkert tredjeland. Google vil sikkert afvise ethvert ansvar og henvise til at websites som benytter GA skal gøre deres brugere opmærksom på dette.
Men det gør recordere.dk ikke. I er selvfølgelig ikke den eneste som undlader dette.
Men hvorfor egentlig udelade den information? Hvis du seriøst mener at prisen for at benytte recordere.dk er at man skal lade sig overvåge af Google, så skriv dog dette direkte så alle brugere kan se hvad det koster at bruge recordere.dk.
Til jeres forsvar vil jeg dog sige at jeg lige har fundet en større synder. Vores allesammens licensfinansierede TV kanal bruger ikke alene GA, de gør sig også store anstrengelser for at skjule det. Hvor recordere.dk opfører sig pænt og downloader den normale urchin.js javascript komponent, så har DR gud hjælpe mig embedded denne kode i deres egen js fil. Men ikke hos mig mere!
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 9
Skrevet den: 02-Maj-2011 kl. 08:36
Helt seriøst....har du aldrig overvejet en hat af alufolie?
|
Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 02-Maj-2011 kl. 09:35
JesperLund skrev:
For det første er Google Analytics en centraliseret overvågning af alle de websites som du besøger (alle dem som bruger GA), og disse data er fuldt tilgængelige for Google som den eneste, og Google kan bruge dem til hvad som helst.
|
Og?
Der er da alligevel intet der bekymrer mig mindre.
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Skrevet af: SteffenM
Skrevet den: 02-Maj-2011 kl. 14:55
Hvis du alligevel selv blokerer for dette, forstår jeg ikke alt dit opråb.
Alt dataen benyttes jo til at fremvise for annoncører. Ville du selv betale et fast beløb om måneden for at undgå alt dette ?
Faktum er at folk vil have alt og betale intet. Altså er dette den eneste løsning, da det også er udgift at skulle gennemgå log filer mm. da det tager tid.
|
Skrevet den: 02-Maj-2011 kl. 15:26
Non-Desperado skrev:
Helt seriøst....har du aldrig overvejet en hat af alufolie? |
Ikke nødvendigt. Mit spyware filter blokerer for Google Analytics.
|
Skrevet den: 02-Maj-2011 kl. 16:13
SteffenM skrev:
Hvis du alligevel selv blokerer for dette, forstår jeg ikke alt dit opråb.
|
Tror du virkelig at jeg er den eneste som er interesseret i at vide hvilke data vi selv sender til Google eller Facebook? Folk bliver ellers tudet ørene fulde om at de skal tænke på hvilke oplysninger de afgiver til de nævnte spionfirmaer.
|
|