Print side | Luk vindue

Valg af projektor

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=96792
Udskrevet den: 06-Januar-2025 kl. 13:05

Emne: Valg af projektor
Skrevet af: Djaz
Emne: Valg af projektor
Skrevet den: 03-Maj-2011 kl. 10:07
Som de fleste her er jeg ude efter en projektor, og har læst en hel del tråde omkring forslag men har ikke helt fundet alle mine svar. Så kort fortalt skal jeg bruge en projektor og der er nogen krav i den skrevet rækkefølge.

1: Pris max 10.000 kr ex moms. Det skal være standard pris, ikke et eller andet super tilbud på en random side.
2: Støjsvag (det vil sige BenQ5000 vist er udelukket)
3: Full HD
4: Helst hvid farve eller evt grå. Konen går ikke med til en sort :-(
5: Helst heller ikke en kæmpe klods på 20-30 kg :-)

Jeg har kigget lidt på lidt eksempler hvad siger i til dem ?

http://www.optomaeurope.com/projectordetailshccs.aspx?ShowMenu=HE&PTypedb=Home%20Entertainment&PC=HD20-LV - Optoma HD20-LV
http://sanyo.com/projector/products/z700/feature.html - Sanyo PLV-Z700
http://www.acer.dk/ac/da/DK/content/series/h7series - Acer H7530D

Jeg ved det ikke er highend og det er heller ikke det vigtigeste for mig, men hvis de fleste af miine krav kan blive opfyldt ville jeg blive glad.

Er der evt nogen alternativer til min forslag, for det er jo ikke de nyeste modeller længere.
Jeg er blevet lidt skræmt af min epson projektor herhjemme, så tror ikke jeg kigger i den retning igen.

Svar:
Skrevet den: 03-Maj-2011 kl. 10:51
Jeg glemte at tilføje at jeg ikke kan mørklægge mit rum 100 %, andet end når det er mørkt uden for. Det spiller vel også ind for sit valg ?

Skrevet af: s0ad
Skrevet den: 03-Maj-2011 kl. 11:55

Hmm Epson TW3200 er ellers en kanon projektor til pengene og lever op til dine krav. Jeg ville nok kigge efter en Mitsubishi HC4000, den er dog prismæssigt lidt over din grænse.

Skrevet af: TommyBoy
Skrevet den: 03-Maj-2011 kl. 11:56
De billige er jo ikke billigere uden grund :-)
projektore sælges oftes på parametre som folk let kan forstå;
lysstyrke og opløsning, masser af lumens og full HD
og så tror folk at alt andet er fint.
Lidt som at købe et nyt kamera kun efter antal mega pixels.

lysstyrken de levere har MEGET at gøre med billede arealet,
dvs hvor stort regner du med at dit lærred skal være ?

Det er klart at jo mørkere dit rum er, jo mindre lys behøver du fra projektoren
eller jo større billede kan du opløse med en svagere projektor,
for meget lys er heller ikke fedt ! så gør det ondt i øjnene når der kommer en meget lys
ting efter en meget mørk.

Lyd niveauet er kommet meget ned de sidste par år, det er rimeligt vigtigt,
det er klart at du bare kan skrue mere op for surround lyden og overdøve en larmene projektor,
hvis projektoren skal være tæt på lydløs, så skal du op med 2-3 gange budgettet.

Du bør også finde ud af om du/i er følsomme for "regnbuer" som der altid er fra DLP projektore,
INDEN i køber med hjem.. Det er meget surt og sidde og se farve striber og blive ked af dem.

-------------
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano
Film skal ses i biografen - derhjemme :-)

Skrevet den: 03-Maj-2011 kl. 13:02
Oprindeligt skrevet af s0ad s0ad skrev:

Hmm Epson TW3200 er ellers en kanon projektor til pengene og lever op til dine krav. Jeg ville nok kigge efter en Mitsubishi HC4000, den er dog prismæssigt lidt over din grænse.

Jeg ved godt Epson burde være godt, men det er det mærke jeg har nu og har været alt andet end tilfreds, tror dog min er en 3600 eller 4600 model hvis der er noget der hedder det.

Desværre går Mitsubishi HC4000 nok ikke da den er lidt for dyr og ikke er hvid.

Skrevet den: 03-Maj-2011 kl. 13:05
Oprindeligt skrevet af TommyBoy TommyBoy skrev:

De billige er jo ikke billigere uden grund :-)
projektore sælges oftes på parametre som folk let kan forstå;
lysstyrke og opløsning, masser af lumens og full HD
og så tror folk at alt andet er fint.
Lidt som at købe et nyt kamera kun efter antal mega pixels.

lysstyrken de levere har MEGET at gøre med billede arealet,
dvs hvor stort regner du med at dit lærred skal være ?

Det er klart at jo mørkere dit rum er, jo mindre lys behøver du fra projektoren
eller jo større billede kan du opløse med en svagere projektor,
for meget lys er heller ikke fedt ! så gør det ondt i øjnene når der kommer en meget lys
ting efter en meget mørk.

Lyd niveauet er kommet meget ned de sidste par år, det er rimeligt vigtigt,
det er klart at du bare kan skrue mere op for surround lyden og overdøve en larmene projektor,
hvis projektoren skal være tæt på lydløs, så skal du op med 2-3 gange budgettet.

Du bør også finde ud af om du/i er følsomme for "regnbuer" som der altid er fra DLP projektore,
INDEN i køber med hjem.. Det er meget surt og sidde og se farve striber og blive ked af dem.

Lige meget hvad er budegettet desværre ikke til mere end der er skrevet lige meget hvor meget bedre tilbud der måtte findes.

Jeg vil tro at mit lærred er ca 2 x 1,2 meter, det er dog uden at have målt det endnu.

Jeg har godt læst om det med regnbue farver, men er ikke helt sikker på hvor meget det helt konkret har at sige.

Jeg ved godt jo flere penge man bruge, jo bedre udstyr får man. Så nu er vi tilbage til min første post.
Jeg har et beløb at købe for... hvilken projektor vil komme tættest på mine ønsker og krav ?

Skrevet den: 03-Maj-2011 kl. 13:06
Kunne også være fedt hvis nogen kommenterede mine 3 forslag.... om de er værd at have med i overvejelser ?

Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 03-Maj-2011 kl. 13:19
Hvordan kan man have et lærred og en projektor UDEN at kende størrelsen eller modelnr.??? Hvorfor er du ikke tilfreds med din Epson?
Du skriver, du ikke kan huske om det er en 3600 eller en 4600 model, du har. Hvis det er 3600, er den praktisk taget identisk med 3200, så er det nok ikke den, du skal vælge, hvis du i forvejen ikke er tilfreds, hvad end nu grunden er???
Epson TW3200 skulle ellers være absolut best-buy i denne prisklasse og bedre end alle de 3, du linker til. Jeg springer nok selv på vognen i denne uge til en pris på under 8000 kr. inkl. moms...

Skrevet den: 03-Maj-2011 kl. 15:08
Jeg sidder på mit arbejde og kan ikke huske detaljer omkring, men skal nok tilføje det når jeg kommer hjem.
Med hensyn til min epson har den drillet en del og træt af den. Den mister ofte lidt fokus, men den værste ting er at den 1-3 gange i løbet af en film slukker billedet et kort sec og så op igen. Jeg har haft den til rep og de siger der ikke er noget galt.

Skrevet af: Tsunde
Skrevet den: 03-Maj-2011 kl. 15:39
@supergris:
Hvad gør, at du har valgt 3200 og ikke Benq 1100?

Står selv og skal vælge mellem de 2

-------------
Stue: Viasat, Samsung65-7505, Sony Str 1040, Focal Dome 5.1 - Biograf: MK 7.1 system K5 & K4, Pioneer VSX-920, Optoma HD25e, Projecta ProCinema 16:9 høj-kontrast dug 104"

Skrevet den: 03-Maj-2011 kl. 15:40
Har fundet ud af den jeg har derhjemme er Epson TW3800

Skrevet den: 03-Maj-2011 kl. 18:59
Oprindeligt skrevet af Tsunde Tsunde skrev:

@supergris:
Hvad gør, at du har valgt 3200 og ikke Benq 1100?

Står selv og skal vælge mellem de 2

Jamen grunden er, at jeg ikke før NU, har hørt om BenQén. Kender ikke denne og kan heller ikke finde reviews af denne.
Epsonén har jeg set i aktion, og der er masser af tilfredse købere og reviews.
Vil dog lige undersøge den BenQ nærmere før jeg køber...

Skrevet den: 03-Maj-2011 kl. 19:39
Jeg havde også besluttet mig for en 3200 indtil jeg så læste om 1100'eren, så kom jeg i tvivl igen :)

Er der nogen der har set de 2 mod hinanden? Prisen er jo meget tæt, det er så dlp mod lcd.

-------------
Stue: Viasat, Samsung65-7505, Sony Str 1040, Focal Dome 5.1 - Biograf: MK 7.1 system K5 & K4, Pioneer VSX-920, Optoma HD25e, Projecta ProCinema 16:9 høj-kontrast dug 104"

Skrevet den: 04-Maj-2011 kl. 12:09
Så der er ikke rigtig nogen der har et par gode råd til mig ?

Skrevet den: 04-Maj-2011 kl. 12:33
Som sagt skulle Epson TW3200 være best-buy i prisklassen. Fordi du har været uheldig med mærket én gang, skulle det da være underligt, hvis det skete igen. Der er trods alt mange tusinde tilfredse kunder.
BenQ 1100 lyder også til at være meget interessant.
Epson er en LCD- hvorimod BenQ er en DLP-projektor, med de fordele og ulemper de to teknologier nu har...

Skrevet den: 04-Maj-2011 kl. 14:50
man bør altid sætte sig grundigt ind i DLP vs LCD inden man vælger og se dem begge live !
der findes gode og dårlige inden for alle kategorier.

-------------

Skrevet den: 04-Maj-2011 kl. 15:19

Altså det med DLP er noget med regnbue farver ikke, som jeg ikke helt er klar over hvad er, så det må jeg jo hellere oplevel live.

Hvad er LCD's mangler ?

Skrevet den: 04-Maj-2011 kl. 15:38
oh.. der er 100 vis af DLP vs LCD her på forummet :-)

Den korte version (lidt overdrevet)

DLP nogle typer hviner lidt pga farve hjulet der drejer hurtigt rundt (på de dyre der dette jo lavet godt så det overdøves af den normale blæser der køler lampen)

DLP regnbuer, farveskygger på høje kontraster der flytter sig, nogen kan slet ikke tåle det
og andre er helt ligeglade.

DLP lidt renere farver, og lidt skarpere, da hver pixel kommer fra same punkt
rammer de altid samme sted

LCD lidt uskarpere, og lidt mere mulighed for farve uskarphed, dvs nogle pixels specialt i kanterne
kan have røde eller blå kanter på hver side.

LCD ingen motion blur eller farve drillerier når ting flytter sig hurtigt

LCD mulighed for hurtigste oversampling og motion smoothing

Alle disse skavanker, har man fikset bedre og bedre jo dyre dimsen er.

-------------

Skrevet den: 04-Maj-2011 kl. 16:16
Jeg så en Optima HD20 i HIFI klubben i dag, der syntes jeg, at de lyse/hvide områder i billedet, blinkede ret voldsomt, hvad kan det skyldes?
Da jeg var derover i min frokostpause havde jeg ikke tid til at spørger personalet.

-------------

Skrevet af: JordanDK
Skrevet den: 05-Maj-2011 kl. 09:57
Til det Tommy skriver, kan det så tilføjes.

LCD bliver slidt med tiden i panelet hvor det ikke hjælper at skifte pære, det gør DLP ikke. Når pæren bliver skiftet i den, er det som en ny projektor.

LCD er meget mere placeringsvenlige når vi er det i prisleje i forhold til DLP pga lensshift.

Men ellers i en forkortet version har han fået alle væsenlige fordele og ulemper med.

-------------
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.

Skrevet den: 05-Maj-2011 kl. 10:00

Jeg så en Optima HD20 i HIFI klubben i dag, der syntes jeg, at de lyse/hvide områder i billedet, blinkede ret voldsomt, hvad kan det skyldes?
Da jeg var derover i min frokostpause havde jeg ikke tid til at spørger personalet.

Regnbue effekten du nok har oplevet. Det kan også være dårlig indstillet projektor, men højest sandsyneligt det første.

Du må ud og prøve kigge på en w1100 for at afgøre om du er en dem som oplever disse.

-------------

Skrevet den: 05-Maj-2011 kl. 11:01
Jeg syntes ikke jeg kunne se det på en 600+ der var i rummet ved siden af.

Hvor længe holder en LCD projektor cirka inden den er så slidt at det er synligt?

-------------

Skrevet den: 05-Maj-2011 kl. 11:42
Har ladet mig fortælle halvanden gang pærens levetid, så begynder man at kunne se det. Som en tommelfinger regel. Så efter to pærer, kan man lige så godt skifte projektoren. Da et panel skift er en meget omkostelig affære.

Om det så er tilfældet, må jeg lade dig være et svar skyldig

-------------

Skrevet den: 05-Maj-2011 kl. 11:58
ok, det er da en ret væsentligt ulempe. Håber de snart få sat en Benq 1100 op i HFK på Åboulevarden så. 

-------------

Skrevet den: 05-Maj-2011 kl. 12:16

ok, det er da en ret væsentligt ulempe. Håber de snart få sat en Benq 1100 op i HFK på Åboulevarden så. 

Det var også den væsenligste grund til jeg valgte DLP over LCD. Selvfølgelig også at hverken kæresten eller jeg er generet af regnbue effekten.

Vil gætte på vi har haft en 15-20 stykker på besøg efterhånden til at se film, og der har været en som kunne se dem. Dog var det i så mild en grad ifølge ham, at efter 10-15 min tænkte han ikke nærmere over dem. Han kigger selv på hvilken DLP projektor han skal have nu. Smile

-------------

Skrevet den: 05-Maj-2011 kl. 12:53
Er det værd at vælge Benq W1200 frem for Benq W1100 ?

Og hvilken loftbeslag er stabilt og godt der til. Det sidste jeg havde hoppe lidt når man gik på gulvet :-(

Skrevet den: 05-Maj-2011 kl. 15:15
Som jeg ser det, er 1100 lidt mere lysstærk, men har så lidt dårligere kontrast. Men det er kun ifl. specs, hvor stor forskellen er irl, er svært at sige. Men er 1200 kommet til DK endnu?

Edit: Så lige at redcoon har den til 10.700,- så jeg går efter en 1100 til 8.000,-.

-------------

Skrevet den: 06-Maj-2011 kl. 15:44
angående levetiden.. nu har jeg aldrig hørt at panelerne skulle blive slidt på en lcd
hurtigere end på en dlp, har du noget dokumentation for dette ?
Det er dog rigtigt at alle typer lamper vi bruger ændre deres farve sammensætning over deres levetid, når man skifter dem, oplever man det meget tydeligt, derfor er det helt normalt
at fin justere farve balancer for hver 200-500 timer.
De 2000-3000 timer som en lampe holder i praksis, og hvis man så vælger at købe endnu en lampe
for derefter 2. gang den går, at smide hele enheden på lodsen og så købe en tidssvarende,
regn lidt på hvor mange år og film det tager for dig med dit behov :-)

-------------

Skrevet den: 06-Maj-2011 kl. 21:52
Når jeg aldrig har ejet en LCD projektor og næsten lige har fået min første DLP projektor har jeg ingen dokumentation for det. Som jeg også skrev har ladet mig fortælle. Konstaterede ingenting.

Men hvis du søger rundt omkring på nettet og specielt avsforum finder du en del omkring emnet.

Har også læst om en bruger på avsforum der kører på sin 4. projektor nu. De første to LCD var panelet slidt et sted mellem 3500-4500 timer.

Farvehjulet på DLP'en røg efter 7500 timer.

Men har som sagt ingen dokumentation, bare læst hvad der er frit tilgængeligt for alle. Plus har hørt det fra flere i den virkelige verden også.

Når det er sagt, er det jo ikke ensbetydende med at DLP er overlegen LCD eller omvendt. Begge har deres ulemper, som man må leve med. Da Tommy helt sikkert har ret i, at efter ens behov hvis man kun bruger den til film. Så er 2000-3000 x 2 eller 3 rigtig mange film over lang tid.

Så ja det var medvirkende til valget for mig. Da jeg ikke ønsker at risikere have gule pletter i billedet som bare bliver ved at vokse til det til sidst fylder hele lærredet.

-------------

Skrevet den: 06-Juni-2011 kl. 08:24
Hey, jeg vil bare afslutte sagen og takke for alle de gode råd. Jeg endte op med at prøve at købe et nyt kabel og har slet ingen problemer haft i 14 dage. Så man må sige det virker som om jeg har fundet grunden. Nu mangler jeg bare lige et andet loftbeslag og så det er som det hele er nyt og godt igen :-)

Print side | Luk vindue