Print side | Luk vindue

Få lavet tv-møbel hos møbelsnedker?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Tilbehør
Forumbeskrivelse: Fjernbetjeninger, kabler, omskiftere mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=9693
Udskrevet den: 29-September-2024 kl. 00:37


Emne: Få lavet tv-møbel hos møbelsnedker?
Skrevet af: Thorvald
Emne: Få lavet tv-møbel hos møbelsnedker?
Skrevet den: 16-Februar-2006 kl. 07:20
Er der nogen, der har erfaring med at få lavet et tv-møbel som man selv har tegnet hos en møbelsnedker? Kan man få det gjort billigt og godt?

-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.



Svar:
Skrevet af: popsi
Skrevet den: 16-Februar-2006 kl. 07:44
Det ville altid blive godt, men aldrig billigt....


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 16-Februar-2006 kl. 17:04

Hej Thorvald

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Er der nogen, der har erfaring med at få lavet et tv-møbel som man selv har tegnet hos en møbelsnedker?
 

Ja, det er mange år siden.

Men min farfar lavede det helt gratis dengang  

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Kan man få det gjort billigt og godt?

En snedker skal vel have 400 kr/timen, dertil materialer. Men det koster jo ikke noget at levere tegningen og få et tilbud.

Alternativt kan du lave det selv. Få evt. plader af MDF skåret efter mål i byggemarkedet. Når det er bygget, så få vejledning i malerforretningen til hvordan du får overfladen helt glat (hvilken behandling og maling det skal have). Jeg har set flere hjemmelavede ting i malet MDF som var ret flot, og så kan du jo selv bestemme farven. Sort, råhvid, kongeblå ... eller hvad der nu passer til stuen

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 16-Februar-2006 kl. 19:34

Ja, min første tanke var egentlig også selv at lave det (det er bare nemmere at få andre til det). Jeg har nemlig ikke bil, men kunne godt låne firmabilen til at fragte materialer - nå nej, den er nok måske for lille. Desuden bor jeg i lejlighed og har derfor ikke noget værksted.

Når det er sagt - så kunne det nok godt lade sig gøre alligevel. Nemlig ved, som Lars siger, at få materialerne skåret til i byggemarkedet. Så skal jeg blot bore lidt huller til dybler og ellers samle møblet derhjemme.

Men: Nu nævner Lars MDF - men jeg havde nu tænkt mig måske at bruge massive træplader i stil med dem man kan købe til køkkenbordplader. De kan fås ret flotte, men de kan også nemt være dyre. Men det er da muligt at jeg skal overveje materialevalget. Jeg kunne jo bruge de noget billigere gran-plader, og så male dem, måske med lasur, for at give dem en pæn brun farve, hvor træets årer stadig kan ses. Møblet skal matche højtalere i kirsebærtræ.

Det næste er, at jeg gerne ville have nogle skuffer til jewelcases (CD/DVD'ere), men de er nok lidt sværere at lave, specielt hvordan man laver "ophænget". Findes der nogle færdige "ophængs"-systemer som man kan købe i løs vægt?



-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 16-Februar-2006 kl. 20:10
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Nemlig ved, som Lars siger, at få materialerne skåret til i byggemarkedet. Så skal jeg blot bore lidt huller til dybler og ellers samle møblet derhjemme.

Men: Nu nævner Lars MDF - men jeg havde nu tænkt mig måske at bruge massive træplader i stil med dem man kan købe til køkkenbordplader. De kan fås ret flotte, men de kan også nemt være dyre.

Bauhaus har af og til (vist partivarer) limtræs hylder i forskellige træsorter, (eg/bøg/kirsebær? m.m.) 16mm tyk, i 20-30-40 cm bredde  og 200cm længde. Mener pris er omkring 150,- til 250,- pr plade, afhængig af bredde og træsort.

Side+lodret mellemstykke skal nok være gennemgående, og så med hylder imellem disse. Det giver nemmere samling og bedre stabilitet.

I stedet for dybler kan der også bruges unbraco skruer med expansions møtrikker, til at bore ind i ende af hylder.

God fornøjelse med projektet. 

Mvh JørgenT



Skrevet af: vipmlo
Skrevet den: 16-Februar-2006 kl. 20:38

Du kunne også se på en Klim reol. Den kan sammensættes meget fleksibelt. De viser nogle http://www.klim-reol.dk/ideindex.htm - forslag under "TV-MUSIK".

Jeg http://www.klim-reol.dk/kontaktindex.htm - bestilte deres katalog der mere detaljeret viser mulighederne og så var jeg inde i en møbelforretning der hjalp med resten. Ulempen er at det ikke er helt billigt samt at det tager 6-7 uger før det kommer. Men det ser flot ud.



-------------
--> http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=13482 - Hjemmebio@vipmlo
--> http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=52935 - Børnebio@vipmlo


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 16-Februar-2006 kl. 21:06

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Men: Nu nævner Lars MDF - men jeg havde nu tænkt mig måske at bruge massive træplader i stil med dem man kan købe til køkkenbordplader. De kan fås ret flotte, men de kan også nemt være dyre.

Ok, men køkkenbordplader på 60cm dybde er sjældent massive. Det er typisk stave limet sammen.

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Men det er da muligt at jeg skal overveje materialevalget. Jeg kunne jo bruge de noget billigere gran-plader, og så male dem

Jeg har tidligere brugt vand-bejse, med efterfølgende lakering med vand-lak, og fået fyrretræ til at ligne kirsebær. Bejsen er nem nok at arbejde med, men kræver noget plads da det tager nogle dage at arbejde med og lugter en del (lakeringen).

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Findes der nogle færdige "ophængs"-systemer som man kan købe i løs vægt?

Byggemarkederne har skuffe-ophæng klar til brug.

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 17-Februar-2006 kl. 07:10

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Ok, men køkkenbordplader på 60cm dybde er sjældent massive. Det er typisk stave limet sammen.

... Det var også det jeg mente...

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Jeg har tidligere brugt vand-bejse, med efterfølgende lakering med vand-lak, og fået fyrretræ til at ligne kirsebær. Bejsen er nem nok at arbejde med, men kræver noget plads da det tager nogle dage at arbejde med og lugter en del (lakeringen).

Man kan også bruger lasur (tror jeg det hedder), det gør træet mørkere alt efter hvor meget man smører på - og træets aftegninger er stadig synlige og bliver måske mere fremtrædende. Vi har en stor lukket altan, der kunne jeg evt. lave selve malearbejdet - selvom det er skrækkeligt koldt på denne tid...

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Byggemarkederne har skuffe-ophæng klar til brug.

Det lyder godt.  Skufferne er dog nok stadig de sværeste at lave. F.eks. hvor kan man få nogle metalskiner til jewelcases, som jeg kan sætte i skufferne?

Jeg skal måske snakke med en møbelsnedker idag for at få en idé om prisniveauet - men hvis det er i 5000,- 's klassen så "forget it baby"...

Derudover fandt jeg nogle limtræsplade leverandører på internettet og skrev til dem for at høre lidt på priser på forskellige træsorter, opskåret og leveret (hvis muligt). Men hvis det er godt vejr i morgen, skulle jeg måske på cykeltur til Bauhaus og se hvad de har.

- Og nu snakker min kone så om at det er smart med skufferne, så kan vi putte fjernbetjeningerne deri... Det var nu ikke det der var meningen, jeg vil gerne have plads til så mange jewelcases som muligt. Hvis jeg kan have 40 stk. pr. del, dvs 80 pr skuffe, så kan der være 320 - eller nok rettere ca. 300, fordi de står lidt på skrå. Men så skulle jeg lave møblet en smule højere, så der bliver plads til en lav skuffe på 3 - 4 cm højde. Men så bliver møblet ca. 65 cm højt inkl. hjulene - det kunne måske også lige gå.

Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Side+lodret mellemstykke skal nok være gennemgående, og så med hylder imellem disse. Det giver nemmere samling og bedre stabilitet.

Ja, det kan være du har ret. Måske ville det være rart at lave de to hylder løse, så de kan trækkes ud. Måske kunne jeg så lave en 1 cm dyb slidse i de lodrette sider til hylderne.

Og så skal jeg da også lige kigge på "Klim reol".



-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 17-Februar-2006 kl. 08:05
Ok - 15.000,- hos http://www.scheels-moebelsnedkeri.dk/ - http://www.scheels-moebelsnedkeri.dk/  ..... Det kan jeg vist godt lave en hel del billigere selv og lige så godt - jeg har da da trods alt lidt håndværksmæssig flair især med træ, selv om jeg er kontorarbejder...

-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: stigc
Skrevet den: 17-Februar-2006 kl. 09:20

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Ok - 15.000,- hos http://www.scheels-moebelsnedkeri.dk/ - http://www.scheels-moebelsnedkeri.dk/  ..... Det kan jeg vist godt lave en hel del billigere selv og lige så godt - jeg har da da trods alt lidt håndværksmæssig flair især med træ, selv om jeg er kontorarbejder...

Han virker som en af de dyrere drenge, men det er da flot arbejde han viser frem   og hvad betyder 15.000 mellem venner, det jo blot et greb i lommen



-------------
Stig

Blot min ringe mening !


Skrevet af: henrikkrebs
Skrevet den: 17-Februar-2006 kl. 10:39

Bauhaus er en mulighed, men - i al fald i 'vores by' Næstved er en forretning der er mere gearet på halvfabrikata og ikke meget dyrere. Udover at sælge færdige (fyrre)træmøbler skærer de også limtræ. Ud fra en grov skitse klarer de alt det der med millimetrene (og det passer!), foreslår rette størrelse skruer/søm, foreslår midterste hylde fast a.h.t. stabiliteten, stumper til et par 'byg selv' skuffer etc. Udlåner hjørnetvinger gratis (depositum). Tips og fiduser og en del 'Man plejer' råd, som er gode at lytte til før man evt. vælger at gøre det anderledes. 

Så prøv også i de her gør-det-selv køkken-træmøbel butikker.



-------------
Tilfreds ejer (siden 12.2005) af JVC DR-MH200
Irriteret bruger (OOS) af STUDIO 9 og tidligere gennem en årrække


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 17-Februar-2006 kl. 10:55

Hej henrikkrebs - jeg kan ikke helt finde ud af om du snakker om Bauhaus eller en anden?

http://www.mifapladen.dk - www.mifapladen.dk kan jeg bestille pladerne skåret op og leveret - i forskellige træsorter. I kirsebærtræ bliver prisen 3.164,- i egetræ 2.120,- og i fyr 1.172,-

Jeg bør nok sætte en plade på bag skufferne, til at afstive møblet, så har jeg mere frihed med hylderne.



-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: henrikkrebs
Skrevet den: 17-Februar-2006 kl. 15:00

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Hej henrikkrebs - jeg kan ikke helt finde ud af om du snakker om Bauhaus eller en anden?

Jeg snakker om en anden type forretning. En der - udover plader i udskårne mål - også leverer tips etc. Jeg vil tro at butiks-skiltet siger noget med 'gør det selv', evt. noget med 'køkken'.

Sidst jeg kom ind med en skitse som din (en reol til VHS + miniDV), så spurgte de som et led i bestillingen "skal du have nogen bagbeklædning?", og hjørnetvinger lånte jeg gratis mod depositum.



Skrevet af: Kjusern
Skrevet den: 17-Februar-2006 kl. 17:20

Se innlegg:

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=9027&KW=kjusern - http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=9027&K W=kjusern

Her kommer tips på hvordan man kan lage et møbel, den er veldig åpen, men med litt fantasi kan man montere på feks. gj.siktige pleksiplater el. feks glass på sider og i front som kan dempe støy. Selv er jeg ikke plaget av støy fra min Sony 250gig, og ønsker all den lufting jeg kan ha på mine komponenter, derfor også dette møbel som kan justeres akkurat som jeg vil ha det:




-------------
Kjusern er den beste...


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 26-Februar-2006 kl. 18:01

Andre bud jeg har fået var på 17.000,- og 21.000,- ......

Jeg er ikke kommet videre med selv at lave det, jeg venter lige til efter den 1. og ser hvor mange penge der bliver tilbage...



-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: TheCelt
Skrevet den: 26-Februar-2006 kl. 18:35

Hvis nogen kunne lave dette til mig for rimelig penge, så ville jeg blive glad... Det ville passe så godt til mit 42" og de andre møbler---



Skrevet af: johnlc
Skrevet den: 26-Februar-2006 kl. 18:41

Hej Thorwald

Nedenfor kan du (forhåbentligt) se et ca. billede at det min nevø er ved at fremstille til mig. Det laves af bøgeplanker ca. 2 cm tykke. Så skal jeg selv lakere eller oliere eller hvad det nu bliver til.

Pris, tjaa, du kan roligt dividere dine tal med 3 - og han laver helt ok arbejde som tømrer & bygningskonstruktør.

dit ligner jo til forveksling i størrelse mv.

mvh
John



Skrevet af: Dani3l
Skrevet den: 13-April-2006 kl. 12:24
Jeg går og overvejer at bygge noget op i letbetons-blokke(hvide). De fås i 600x400x75 mm og i 600x400x100 mm, 75mm koster 25 kr og 100mm 35 kr. Det er et rimeligt nemt materiale at arbejde med, man kan fx skære det til med en fuksvans. Jeg er dog ikke helt sikker på hvordan det skal "samles", mure man det sammen bliver det jo noget af et tungt møbel!    


Skrevet af: kallek
Skrevet den: 13-April-2006 kl. 12:26

Jeg tror det limes.

mvh

 



Skrevet af: Dani3l
Skrevet den: 13-April-2006 kl. 12:28

Ja det har du nok ret i, det ligner bare sådan noget mørtel noget.



Skrevet af: popsi
Skrevet den: 13-April-2006 kl. 12:49
Sikkert flise-lim. Du ved nok, til klinker....


Skrevet af: Dani3l
Skrevet den: 13-April-2006 kl. 12:54
Nå ja det er rigtigt. Der er da egentlig ikke andre måder, er der? Sidder og prøver at komme på en, men sys ikke rigtig jeg kan komme på noget, men måske er det ikke nødvendigt, men så er der jo bare den risiko at det vælter, men der skal jo noget til hvis man bruger 100mm.


Skrevet af: popsi
Skrevet den: 13-April-2006 kl. 13:05

Jo jo der er mange måder på det, men den metode du skal bruger er den rigtige....

Du kan også skrue det sammen, eller bruge vinkler.... mulighederne er uendelige. Spørg i byggemarkedet, det vile jeg gøre om alle omstændigheder



Skrevet af: Dani3l
Skrevet den: 13-April-2006 kl. 13:10
Hehe så det mener du  Det bliver et stort lokum, ikke noget man lige flytter  Ahh var faktisk ikke sikker på om man kunne skrue det, må jeg lige overveje. Det ville sgu bare være nemmere hvis man kunne bygge det op som klodser!


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 14-April-2006 kl. 08:56

Man kan måske save porebeton blokkene ud i blokke - nå ja, med mindre du køber dem som blokke...

Så kunne man bore to huller i blokken fra oven, men ikke helt igennem, pånær en centimeter eller to måske. Og så bore et mindre hul til en skrue resten af vejen. Så kan man skrue blokkene sammen. Man kan få nogle skruer der kan skrues direkte i porebetonen uden forboring i blokken nedenunder. Jeg kan ikke huske hvad de skruer hedder - men måske kan enhver (tynd) skrue klare det.



-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: håkon
Skrevet den: 14-April-2006 kl. 13:08

Hvoffor ikke gøre det rigtigt ?

Den rigtige måde at sætte letbeton/ gasbetonplader sammen på, er som andre er lidt inde på, at lime dem sammen når man har skåret dem til med en fuksvans. Brug den rigtige lim, som du kan købe samme sted som pladerne.

          / Arne



Skrevet af: OTol
Skrevet den: 14-April-2006 kl. 14:46

Hej.

Jeg har netop bygget et sådan reol/møbel i 50 mm HH blokke. Du bruger den originale lim. Blokkene er meget nemme at tilskære med en brugt fuksvans.

Efter at limen var tør spartlede jeg det med sandspartel og tilsidst gav jeg det en gang hvid plasmaling i glans 40.

Det er da rigtigt, at det bliver solidt og tungt, så det er nemmest at bygge det på stedet hvor det skal stå.

Mvh. Ole

 

 



Skrevet af: confetti
Skrevet den: 15-April-2006 kl. 20:00

Hej.
Har fulgt lidt med i tråden og havde selv et møbel-problem da jeg købte fladskærm sidste år. Jeg var i maaaange møbel og Hi-fi forretninger, men ingen havde noget der kunne bruges (efter min mening i hvert fald).

En lørdag formiddag sad jeg så og bladrede i en Bauhaus reklame og så de havde tilbud på en køkkenplade i valnød. Nu har jeg altid været vild med valnød - så jeg drønede ud i Bauhaus og så på pladen. Det mål pladen fandtes i (tror det var 302 cm x 60 cm) kunne lige præcis bruges til et møbel, når den blev skåret ud på den rigtige måde. Jeg fik Bauhaus til at save pladen i de ønskede mål. Det kan IKKE anbefales selv at save pladen med eks. rundsav eller endnu værre, en fukssvans. Det bliver noget juks - så betalt butikken for at save pladen - det er alle pengene værd.
Herefter købte jeg et "dybelsæt" så man kan samle bordet uden brug af synlige skruer, et par hjørne beslag og noget træ lim. Efter 3-4 timers arbejde var bordet færdigt - ikke mindst takket være hjælp fra min bror, der er lidt bedre til den slags træarbejde end mig ;-)
En lille detalje ved møbelet er at der er blevet et skjult rum til de mange ledninger - og det er bare dajle. Nok ligger de hulter til bulter i det rum, men man ser overhovedet INTET af det ude fra…. 
Resultatet kan ses på billederne og jeg syntes selv det ser hamre godt ud.






Beklager at billederne ikke lige er de bedste, men det var hvad jeg lige havde liggende :-)

Håber det kan gi' lidt inspiration til andre der har samme problem.

PS: Nåja … så var der jo lige prisen. Pladen kostede på bud 899,- og jeg mener at jeg fik skåret pladen for ca. 300,- (Typisk tager byggemarkederne 15 kr. pr. snit). Derudover kostede dybelsættet 299,- (men det kan jeg jo få glæde af i tiden fremover), limen 50,- og til sidst beslagene 30,- … Så alt i alt ca. 1300,- … BILLIGT ELLER HVA ??? ;-)



Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 29-April-2006 kl. 18:55

Hvor stort er møblet? Jeg kan ikke helt forstå du kunne nøjes med én plade. Og så kan jeg heller ikke forstå du kom på 300,- for at få pladen savet i mål, en gang købt jeg enplade i Bauhaus og fik den skåret op gratis (det var godt nok kun et eller to snit).

Hvad skulle du bruge hjørnebeslag til?

Det skjulte rum er vel blot det nedre bagpanel, der skjuler ledningsrodet?



-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: confetti
Skrevet den: 29-April-2006 kl. 23:03

@thorvald.
Møblet er 140cm bredt, og 45cm dybt. Pladen jeg købte målte helt præcist 62 x 362 (Jeg kiggede lige på min kvittering).
...Og så har du ret i at prisen på de 300,- for at få savet pladen i diverse stumper var for meget. Jeg fik 15 snit af 7 kr. snittet = 105,- kr.
Mht. til det skjulte rum blev det lavet af overskydende plade og monteret fra gulvet op op til hylden (ca. 15 cm. fra bagvæggen af bordet). Dog "gaber" det lidt for oven da den overskydende plade kun er ca. 15 cm bred, men det ses ikke når man omgåes bordet til dagligt. Hvis man ligger sig ned på gulvet kan man dog godt se det - men hvem gør det? ;-)



Skrevet af: baloo55
Skrevet den: 30-April-2006 kl. 00:19

Man kan også vælge den lette løsning, hvis man som mig, ikke har de store evner som "gør-det-selv-mand" Jeg købte dette bord i Biva for 500kr og det er stabilt.

http://www.biva.dk/default.asp?id=19&pmid=31&product=true&prevref=30&infopage=0&maingroup=100&prodgroup=60000&prodtype=75&varenummer=290007 - http://www.biva.dk/default.asp?id=19&pmid=31&product =true&prevref=30&infopage=0&maingroup=100&pr odgroup=60000&prodtype=75&varenummer=290007

Mit største problem var at finde et setup, hvor center højt. kunne vøre lige under skærmen. Dette bord skjuler også udemærket "lednings-helvedet"  og der er plads til hdd-recorder, dvd, av reciever/forstærker, center højt. og parabol/dvb-t reciever. Det var let nok at samle. det skal dog siges at den vejer 35kg, men det hjælper jo også med til at stabalisere den



-------------
Mvh.
Baloo55


Skrevet af: kableguy
Skrevet den: 30-April-2006 kl. 10:08
@baloo55
Er det ikke en smule for dybt ? Som jeg læser det, er det 75 cm, så det rager godt ud fra væggen.

@confetti
Det ser ret godt ud, og solidt. Lækker træsort.
Går den nederste hylde helt tilbage? Eller er den kortet lidt, så ledningerne kan falde ned bag pladen, og bordet kan komme helt ind til væggen?
Skal bordet behandles, og hvordan med lyset? Kommer der ikke "skygger" under enheder og skåle, indtil træet har fået lys nok?


Skrevet af: baloo55
Skrevet den: 30-April-2006 kl. 10:54

Oprindeligt skrevet af kableguy kableguy skrev:

@baloo55
Er det ikke en smule for dybt ? Som jeg læser det, er det 75 cm, så det rager godt ud fra væggen.

Jo det kan være en ulempe for nogen, men i praksis er det en fordel hos mig, da jeg har en stor hund. Skærmen er lidt bedre beskyttet mod "hale-pisk" og tv'et skal stå mindst 20cm fra væggen og den er vel 20-30 cm dyb så det virker ikke voldsom i praksis. (Det skal dog siges, at jeg ikke får mit 42" før i næste uge og jeg har et 29" Sony crt til at stå der nu)



-------------
Mvh.
Baloo55


Skrevet af: confetti
Skrevet den: 30-April-2006 kl. 11:04

@kableguy
Den nederste hylde går ikke helt tilbage - jeg mener der er ca. 2-3cm fri så ledninger kan komme forbi uden problemer. Så ja, bordet kan komme helt ind til væggen uden problemer.
Træet kræver noget behandling. Det er jo en køkkenplade og der følger anvisning med til pladen når man køber denne. Dog har jeg endnu ikke gjort noget som helst. Det er klart at hvis man gi'r det noget olie, bliver den en del mørkere og det skridt har jeg altså endnu ikke taget. Men indtil videre er der ingen tegn på skygger eller lign under de ting jeg har haft stående på bordet.



Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 30-April-2006 kl. 11:20

Kan man købe sådan nogle skuffe glidere eller hvad det nu hedder i løs vægt?



-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: kableguy
Skrevet den: 30-April-2006 kl. 11:28
Sandsynligvis i et velassorteret byggemarked. Ellers ved jeg at man kan købe næsten alt sådan noget "i løs vægt" hos Kvik køkkener.


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 30-April-2006 kl. 11:29

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Kan man købe sådan nogle skuffe glidere eller hvad det nu hedder i løs vægt?

Ja, dem har de i byggemarkederne.

Lige den model du peger på ligner dog en af de gode dyre med kuglelejer, og der skal man som regel ind i en professionel butik der handler med beslag og værktøj (dem der leverer til håndværkere og andre firmaer).

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 30-April-2006 kl. 11:33
Ok - super, ja det er muligt at den på billedet er en professionel model, den skal også kunne holde til vægten af tæt på 300 CDere.

-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: Mighty Mouse
Skrevet den: 30-April-2006 kl. 13:43

Du kan købe to skuffer i to dybder i køkkenfirmaet SkabSelv, bad ti 45 cm dybde og køkken til 60 cm dybde (kan dog sættes i skab med kun 50 cm dybde).

Priserne kan du se her:

Skufferne er komplet incl alt andet end forpladen.

En 50 cm køkkenskuffe måler indvendigt 43,5 cm x 48,5 cm (bredde/dybde) og badskuffen måler 43,5 cm x 39 cm (bredde/dybde).
Bund og bagplade er i 16 mm hvid melanin belagt spånplade.

De er ganske nemme og montere i et skab som så skal måle 46,8 cm i indvendig bredde.

Hvis du tænker på andre størrelser kan du regne det forholdsvis (læg 10 cm til, hvis det er et 60 cm skab).

Ikea og de øvrige køkken firmaer har tilsvarende, men mig bekendt har SkabSelv det største udvalg med de laveste priser og kvaliteten er god. Du kan købe færdige forplader eller selv lave i den træsort du ønsker.  Beslag følger med skuffen. Håndtag finder du billigst med størst udvalg i Ikea.



-------------
           /Michael


Skrevet af: Nauzeas
Skrevet den: 01-Juni-2006 kl. 22:31

inspireret lidt af confetti og det faktum at jeg ikke har fundet et pænt møbel der passer min pengepung, vil jeg lave et selv.

Smider lige et par tegninger op af bordet jeg vil lave, og vil meget gerne lige ha' en kommentar hvis der skulle være noget jeg har glemt/mangler. ... Det er jo nemmere og lave det rigtigt første gang

Bordet måler : 180 cm bredt, 47 cm dybt og 40 cm højt ... kan klares med 1 enkelt 362*62 plade fra Bauhaus, 40 mm tyk.

Afstandstykkerne imellem top og bund og ben bliver lavet i slebet alu. Kabelskjuleren i bunden bliver lavet i slebet rustfrit stål....Har desuden "tilføjet" en udfræsning til kabler på bagsiden.... De små pinde ude i siderne er "stop" for dvd'er

 



Skrevet af: Stampe
Skrevet den: 01-Juni-2006 kl. 23:08
Wow - kan du ikke lave to nu du er i gang 


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 02-Juni-2006 kl. 07:46

Ja, det ser da ganske lækkert ud. Jeg er bare ikke helt sikker på, hvordan du vil bruge den kabelskjuler. De to rum i midten er formentligt til udstyr - to enheder? Og så ved jeg ikke lige hvorfor du placerer en enhed ovenpå bordet - efter min mening vil sådan et møbel se pænest ud uden nogen hi-fi-ting ovenpå, måske bortset fra en B&O pladespiller.

Hvor mange CD'ere / DVD'ere bliver der plads til? Hvis det udelukkende er jewelcases, kunne du godt få plads til to hylder i højden.

Jeg håber snart jeg kan få mig taget sammen til (og penge til) at lave mit møbel.

Hvilket tegneprogram har du brugt - 3Dmax??



-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: fumse
Skrevet den: 02-Juni-2006 kl. 10:18
Oprindeligt skrevet af Nauzeas Nauzeas skrev:

inspireret lidt af confetti og det faktum at jeg ikke har fundet et pænt møbel der passer min pengepung, vil jeg lave et selv.

Hvad regner du med din totalpris i materialer bliver Nauzeas???

Og by the way, det ser sgu nice ud... hvis du har mulighed for det, kan du så ikke ændre dine texture til en lysere træsort (f.eks. ask eller eg), såfremt du har det liggende standard som et skin i dit 3D program?) og dernæst smide det som et screenshot ;-). Alternativ, så kan du også bare PM mig, idet dit forslag er så interessant, at jeg godt kunne tænke mig den gemte .DWG fil (eller hvad du nu har lavet det i). Så kan jeg jo selv eksperimentere med tegningen.

Jeg er nysgerig for at høre om metalsiderne (de flotte profil stål-/alullister du har sat rundt om). Er det nogle lister du freser ind i træet, og så limer dem på eller er det massive lister??

på forhånd tak

Thomas



Skrevet af: Nauzeas
Skrevet den: 02-Juni-2006 kl. 15:07

# Stampe : Laver nok bare en til mig selv

# Thorvald : "Kabelskjuler" er nok heller ikke det rigtige ord ... men vil bare skjule en stikdåse og samle overskydene ledinger "derinde"

Der skal stå dvd'er i siderne og der kan være ca. 24 ..... Jeg har haft flyttet lidt rundt på den centerhøjttaler og det lyder ikke godt "dernede", så den skal stå ovenpå ... men konen er enig med dig

Det er tegnet/lavet i Autodesk Inventor

# Fumse : Prisen ligger på ca 1600 ialt... træpladen er ikke lagervare på arbejdet som det andet  .

"Listerne"  bliver lavet i Massiv alu .... meningen er at de kan udskiftes, hvis jeg fx får en større reciever/htpc en dag, så undgår jeg at købe "udstyr" efter møblet.

Har lige smidt en "lys" model op, (det nærmeste der ligner eg/ask af de skin's der er til rådighed)



Skrevet af: OTol
Skrevet den: 02-Juni-2006 kl. 20:32

Hej Kim.

Jeg har ikke købt mit "TV møbel", det er hjemmelavet. Det er bygget af 50mm multiplader købt i byggemarkedet. Pladerne er 60x40 cm og meget nemme at skære i med en brugt fuksvans. Jeg startede med, at lave en tegning der passer til mine maskiner og til stuen. Derefter er det nemt at regne ud hvor mange plader der skal bruges. Pladerne limes sammen med speciel lim som du køber sammen med pladerne. Efter at det var limet sammen spartlede jeg det med sandspartel og malede det med hvid lak.

Mit arangement kom til at koste ca. 700,- kr.

Mvh. Ole



Skrevet af: Keld
Skrevet den: 02-Juni-2006 kl. 23:36

Hvad med en færdig løsning fra Jysk? Den dyre: http://www.nlab.dk/jysk/dk/varekatalog_2005-06/imagepage14.htm - http://www.nlab.dk/jysk/dk/varekatalog_2005-06/imagepage14.h tm

eller en billigere: Model Prag, hvor hylden i midten er løs. Her skal du så bruge et par ekstra løse hylder, for at få plads til alle apparaterne. Her får du en udmærket reol/ TV-bord for 600,- kr. + et par hylder + noget maling. http://www.nlab.dk/jysk/dk/varekatalog_2005-06/imagepage15.htm - http://www.nlab.dk/jysk/dk/varekatalog_2005-06/imagepage15.h tm

Keld



Skrevet af: kronkjaer
Skrevet den: 14-August-2006 kl. 15:08
Oprindeligt skrevet af TheCelt TheCelt skrev:

Hvis nogen kunne lave dette til mig for rimelig penge, så ville jeg blive glad... Det ville passe så godt til mit 42" og de andre møbler---

Hvilken hjemmeside fandt du det på og hva var prisen ?

/ole

 



Skrevet af: MrBech
Skrevet den: 14-August-2006 kl. 15:44
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Kan man købe sådan nogle skuffe glidere eller hvad det nu hedder i løs vægt?

 

Hej

Jeg har brugt hylder og skuffer fra Lundia

http://www.lundia.dk/grafik/pdf/katalog.pdf - http://www.lundia.dk/grafik/pdf/katalog.pdf

http://www.lundia.dk/grafik/pdf/prisliste.pdf - http://www.lundia.dk/grafik/pdf/prisliste.pdf



Skrevet af: OveA
Skrevet den: 14-August-2006 kl. 16:19
Thorvald skrev:

Kan man købe sådan nogle skuffe glidere eller hvad det nu hedder i løs vægt?

Du kan finde dem på nettet

Søg efter blum eller blumotion (dem der suger skuffen ind når man lukker)og du skal nok ha' dem med fuld udtræk

Kan se at de kan købes hos KVIK Køkkener



-------------
Ove Andersen
Alt kan laves Bare der er tid og penge nok...
PANASONIC 50"PX70E
PANASONIC 42"PV60E (SOLGT)
---42" er alt for lille--
SONY PS3        NICE


Skrevet af: karlsen
Skrevet den: 29-September-2006 kl. 23:45

Hva så Thorvald,

Har du snart nogle billeder til os af det færdige projekt?

Skal snart selv igang, men ville gerne lige lære af dine fejltagelser først



Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 30-September-2006 kl. 19:44
Jeg er aldrig kommet igang - der er hele tiden vigtigere ting at bruge pengene til...

-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: Hiraxis
Skrevet den: 09-August-2007 kl. 13:47
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

<FONT face="Times New Roman, Times, serif" size=3>Kan man købe sådan nogle skuffe glidere eller hvad det nu hedder i løs vægt?




De hedder skuffe skinner og kan købes hos carl rasmussen og carl f, de fås i mange forskellige længder, højder, bredder osv. Udtrækslængde og vægt varierer også i alt fra 20 cm til 90 cm og 5 til 50 kg


Skrevet af: Hiraxis
Skrevet den: 09-August-2007 kl. 13:57
Hej! jeg er selv udlært møbelsnedker, og kan sige så meget at det vil ikke blive helt billigt, afhængig af hvilke materilaer du vælger at få det lavet i.
Det billigste er fineret spånplade, eller massiv fyrretræ.
Det mest holdbare derimod, er nok fineret mdf! eller bare malet mdf.
Ang skinner til skuffer, kan jeg sige så meget at de fleste firmaer køber dem hos enten Carl Rasmussen, eller Carl F, hvor de kan købes parvis.

Du kan prøve at snakke med et mindre møbelsnedker firma, som for eksempel snedkerdesign.dk

Jeg kender ejeren personligt, og han er til at snakke med. Bare du giver udtryk for at det skal være billigt, men godt.



Print side | Luk vindue