bphhm skrev:
Det er helt rigtigt at der nok ikke sker så meget før en fælles standard er fundet til at levere apps. til TV'et.
Men IP streaming direkte til TV'et er kommet for at blive og det er udelukkende et spørgsmål om tid før det har vendt op og ned på hele værdikæden og f.eks. distributions roller som CATV operatørerne har.
Så vil netop forskellige portaler med IP streamet TV få langt større betydning og man kan se for sig at man ikke længere skal have TV abonnement hos traditionelle TV operatører, men nærmere direkte aftaler med de enkelte program producenter. Eller portaler som kan samle indhold og gøre det enkelt for mainstream brugeren. |
Det er en drømmeverden - sådan kommer det ganske enkelt ikke til at blive. Du skal fortsat have Viasat abonnement for at se Viasat kanaler (TV3, 3+, 3Puls, Viasat Sport etc), Canal Digital abonnement for at se Canal Digital kanaler (Kanal 4/5/6/9 osv) - og de vil fortsat forsøge at tvinge dig til at købe pakkeløsninger, fordi det er dét der er flest penge i. Om distributionen foregår via kabel-tv, parabol eller IP-tv, ændrer ikke noget i dén henseende. Teknisk set er det muligt at lave en meget større opdeling af måden du betaler på, men i praksis er det stadig udbyderne der bestemmer hvordan de vil sælge sine produkter.
Og mens jeg er enig i at IPTV (eller noget tilsvarende) på længere sigt helt klart udkonkurrerer kabel-tv og parabol, så mener jeg på ingen måde at dét vil gøre det nemmere at have modtageren indbygget i tv'et - tværtimod. Det er slemt nok at få Viasat og Canal Digital til at blive enige om at understøtte samme modtager, nu skal vi have dem til det _samtidig_ med at Samsung, LG og de andre skal blive enige om en standard for net-tv? No way José. Selv HVIS man blev enige om en standard - eksempelvis takket være Google - så er der meget stor sandsynlighed for at det vil være en "standard" i konstant udvikling, med tilhørende risiko for dårlig bagud-kompatibilitet. Fremtiden er, hvadenten vi vil det eller ej, at distributionsformerne bliver mere og mere spredte, og derfor bliver det mere og mere vanskeligt at få en "alt-i-et" løsning (det gælder iøvrigt både for TV og for musik).
Tro mig, jeg kan _sagtens_ se argumentet for alt-i-et, og i en perfekt verden mener jeg bestemt også at det ville være den bedste løsning. Men verden er ikke perfekt, og vi må bare se i øjnene at dagene med én fælles standard for alle, de er forsvundet forlængst. Derfor bør man, som verden nu engang ser ud, affinde sig med at hvis man vil have "alt-i-ét", så skal det skiftes ud med få års mellemrum. Hvis man vil have et tv som man vil beholde i mange år, så skal man betragte det som en monitor og løse distributionen eksternt. Jeg ved ikke hvorfor folk bliver ved med at antage at nu, nu, NU, er vi færdige med alt dét der med forældede tunere - tværtimod, vi har kun set begyndelsen.
------------- Mvh Otto
|