Print side | Luk vindue

BeoLab 7-1 som Center?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=98141
Udskrevet den: 07-Juni-2024 kl. 18:54


Emne: BeoLab 7-1 som Center?
Skrevet af: fiskerendk
Emne: BeoLab 7-1 som Center?
Skrevet den: 09-Juni-2011 kl. 20:54
Hej,
 
Da jeg ikke helt har valgt hvad jeg vil gå efter og blot kigger lidt på hvad jeg ønsker af højtalere faldt jeg over en som havde monteret en BeoLab 7-1 under sin Pioneer skærm. Og må indrømme at jo mere man kigger på sådan en BeoLab jo mere syntes jeg den vil passe ind som center højtaler design mæssigt.
 
Men vil det også fungere i praksis?
Højtaleren er en aktiv 3 vejs med 6 enheder. 2x4", 2x3" og 2x 3/4". Også er den lavet til stereo lyd til ens fjernsyn. Vil man kunne sætte denne fornuftig til som en center? Nogen der evt har erfaring med det? Vil den overhoved være god som en center sammen med andre typer højtalere f.eks. XTZ eller Klipsch?
 
Jeg ville købe en brugt til omkring 8000 som jeg har set.
 
Med Venlig Hilsen
Thomas Nissen



Svar:
Skrevet af: Rasmusdc
Skrevet den: 09-Juni-2011 kl. 21:43

havde den i mit gamle BV4 kit, den spiller fint som Center, men det var i et B&O setup.. men det er intet problem, man kunne få sådan powerlink 2-1 hvor man kobler den til i en forstærker på preout som en monohøjtaler, og det fungere eksemplarisk, og det altså en af de bedst spillende "soundbars" hvis du kan klassificere det sådan



-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73079&PID=735791&title=work-in-progress-hjemmebio#735791 - Min Hjemmebio


Skrevet af: beolion
Skrevet den: 09-Juni-2011 kl. 22:28
Helt enig, jeg har en 7-2 i et B&O surround opsætning, og det virker rigtig fint her, man føler aldrig at der mangles power eller noget lignende. Og personligt synes jeg stemmerne går flot igennem.


Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 09-Juni-2011 kl. 22:40
Husk dog på at en Beolab skal have et volumenstyret linjesignal og helst et triggersignal også.

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet


Skrevet af: fiskerendk
Skrevet den: 09-Juni-2011 kl. 23:16

Beolion > Sat op som center?

Jeg kan ikke rigtig finde ud af forskellen mellem 7-1 og 7-2 er det kun kabinettets størrelse eller hvad?
 
Yakken > Hvad trigger signal kan den bruge 12v eller?


Skrevet af: beolion
Skrevet den: 10-Juni-2011 kl. 08:44
Ja, grundlæggende - som jeg har fået at vide - så er forskellen mellem 7-1, 7-2 og 7-6 størrelsen, dog er der lidt mere volumen for de større, og derfor måske bedre bas. Bredden gør også at stereo opleves medre med 7-6, men det er vel ligegyldigt hvis det skal være Center.


Skrevet af: fiskerendk
Skrevet den: 10-Juni-2011 kl. 09:27

Ok det var også sådan jeg havde forstået det. Og ja hvis det blot er lidt bedre/dybere bas pågrund af den større volume så burde det stadig virke fint til center vel. Og ja stereo skal den ikke bruges til. Kun Center. Og det er ene og alene fordi jeg syntes det er svært at finde en center som ser godt ud til at være over eller under mit tv. de bliver for smalle og det ser ikke så fedt ud syntes jeg.

Men vil helst ikke gå for meget på kompromi med lyden.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 10-Juni-2011 kl. 09:48
BeoLab 7-x vil fungere fatastisk som centerhøjttaler! Langt bedre end det meste andet på markedet!.
 
Men som det nævnes, kræver det en surroundreceiver med "Line-out" til centerkanalen - det vil ikke være en holdbar løsning at gøre det via højttalerudgangen.
 
Og det optimale er også muligheden for, at receiveren kan levere et "triggersignal", altså en eller anden volt-omskifter, som kan tænde og slukke for BeoLab 7-x.
 
M.v.h.


Skrevet af: fiskerendk
Skrevet den: 10-Juni-2011 kl. 09:59
Altså jeg har en Pioneer SC-LX83 som har PreOut til alle kanaler. Så det er ikke noget problem. Recieveren kan også levere trigger signal om nødvendigt men det er 12v?


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 10-Juni-2011 kl. 10:32
Fino.
 
Jeg kan ikke huske om 12 V er ok, men det kan Peter Pan svare på.  Smile
 
M.v.h.


Skrevet af: fiskerendk
Skrevet den: 10-Juni-2011 kl. 10:44
Men du mener altså at den vil fungere godt også sammen med andre typer front højtalere... Det er primært der min bekymring var.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 10-Juni-2011 kl. 10:48
Ja, det vil fungerer rigtig fint sammen med andre højttalere.
 
M.v.h.


Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 10-Juni-2011 kl. 11:10
Beolab skal trigges med et 2.5 - 5 V spændingssignal, så du skal have gang i noget step-down. Derudover, så er det nok smart at kigge nærmere på Peter Pans tråde om custom B&O-kabler, så du kan få det hele samlet i et Masterlink-kabel. Du kan også vælge at benytte phono, så du slipper for trigger-signalet, men så skal højttaleren selv slukke efterfølgende - dvs. når der er stilhed.

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet



Print side | Luk vindue