Print side | Luk vindue

Crossover frekvens

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Hi-Fi
Forumbeskrivelse: Hi-Fi stereo, grej og tilbehør
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=98243
Udskrevet den: 23-December-2024 kl. 09:31

Emne: Crossover frekvens
Skrevet af: Mosvad
Emne: Crossover frekvens
Skrevet den: 12-Juni-2011 kl. 23:18
Hej Recordere.

Jeg har været ude og investere i noget nyt lyd, efter at have læst lidt rundt på jeres forum. 
Mangler nu kun at modtage mine to front højtalere så har jeg alt hjemme der skal bruges i første omgang. Men jeg er kommet lidt i tvivl om det med delefrekvensen. Helt præcist så ved jeg ikke hvor jeg skal sætte delefrekvensen mellem mine to front speakers og subben.
Kunne derfor godt tænke mig at få startet en tråd op hvor folk kan skrive hvad deres står til og med hvilket setup, og hvorfor de har valgt netop den frekvens.

Hvilket setup har du?(forstærker/reciever, højtalere, sub)
Hvad er din delefrekvens indstillet til?
Hvorfor er den indstillet til netop det?

Mit setup bliver som følger:
Harman Kardon AVR-255
2x XTZ 93.23
1x XTZ 99 W10.16
Planen er at så snart pengene er til det, skal det udbygges til 5.1

Hvad ville du bruge af delefrekvens mellem subben og de to front højtalere i dette setup, og hvorfor?

Har læst mig til at et meget normalt område er mellem 50-80 Hz men når nu eks. en sub kan gå op til 250 Hz hvorfor udnytter man så ikke det? Er den for langsom eller hvad er grunden?

Svar:
Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 12-Juni-2011 kl. 23:29
En stor del bruger 80 hz - det er THX referencen.

Skrevet af: michael9000
Skrevet den: 12-Juni-2011 kl. 23:33
Den dybe bas er ikke retningsbestemt, så gå så lavt som muligt uden at det går ud over lydkvaliteten.
Kender ikke XTZ, men en god tommelfingerregel er at sætte delefrekvensen lidt højere end den laveste frekvens som fronten kan gengive (i 2.1). M.a.o. hvis højtalerne spiller ned til 50Hz, så er det passende at dele omkring 55-60Hz, for at undgå et dyk i frekvensgangen. Men brug ørerne, og find det som DU synes lyder bedst.

Skrevet af: db89
Skrevet den: 12-Juni-2011 kl. 23:42
Med de højttalere ville jeg nok starte med at prøve med 80Hz. Men valg af delefrekvens afhænger blandt andet af hvor dybt i frekvens højttaleren går. Hvis du feks satte delefrekvensen til 250Hz så vil du få det problem at du vil kunne høre hvor subwooferen er placeret hvilket normalt ikke er ønsket, desuden ville du måske miste noget stereoperspektiv.

PS: ved jeg risikerer at få tæsk for det her, men som nogle plejer at sige: "formålet med standarder er at alle laver de samme fejl" ;)

Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 13-Juni-2011 kl. 00:58
Med de højttalere du har, ville jeg vælge 80-100hz. Hvis du deler lavere, vil det efter min mening gå ud over gengivelse af de øvrige frekvenser 6.5" enheden skal tage sig af. Du vil også opnå større dynamik, da højttalerne højst sandsynligt vil bukke under før subwooferen i 60-100hz området.

Jeg bruger selv 15" enheder i mine fronthøjttalere, og deler stadig ved 80hz - det giver klart det bedste lyd hos mig. Men prøv dig frem når du får dem hjem, og lad os høre hvad du finder ud af... Dine ører er nok bedre end os til at fortælle hvad der virker i dit rum på dit udstyr Smile

Print side | Luk vindue