Print side | Luk vindue

Kimber kabel

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Hi-Fi
Forumbeskrivelse: Hi-Fi stereo, grej og tilbehør
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=98566
Udskrevet den: 29-Maj-2024 kl. 21:20


Emne: Kimber kabel
Skrevet af: Steen F.
Emne: Kimber kabel
Skrevet den: 22-Juni-2011 kl. 00:38
Jeg har noget retningsbestemt Kimber signalkabel. Men jeg ved ikke hvilken vej det skal vende. Findes der en måde hvorpå man kan se det?
Der er ingen pile på kablet og der er ikke monteret stik.
Se vedhæftede billede.
 


-------------
LG B9 55" OLED, Panasonic DMR-BCT950, Fastspeed fiber 1000/1000 Mbit, Cambridge Audio Azur 851A, NAD C521, B&W 603 S2, Sonos ZP90, Samsung Galaxy S23 Tidal



Svar:
Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 22-Juni-2011 kl. 06:22
Oprindeligt skrevet af Steen F. Steen F. skrev:

Jeg har noget retningsbestemt Kimber signalkabel. Men jeg ved ikke hvilken vej det skal vende. Findes der en måde hvorpå man kan se det?
Der er ingen pile på kablet og der er ikke monteret stik.


Nej og heller ingen måde at man kan måe det på.
Du må til at lytte dig frem.

Så finder du nok ud af at kablerne er ret ligeglade med om du spiller den ene eller den anden vej.

Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Mads57
Skrevet den: 23-Juni-2011 kl. 10:46
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Steen F. Steen F. skrev:

Jeg har noget retningsbestemt Kimber signalkabel. Men jeg ved ikke hvilken vej det skal vende. Findes der en måde hvorpå man kan se det?
Der er ingen pile på kablet og der er ikke monteret stik.


Nej og heller ingen måde at man kan måe det på.
Du må til at lytte dig frem.

Så finder du nok ud af at kablerne er ret ligeglade med om du spiller den ene eller den anden vej.

Klaus

LOLLOLLOL


Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 23-Juni-2011 kl. 13:04
.


Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 23-Juni-2011 kl. 13:18
Oprindeligt skrevet af Steen F. Steen F. skrev:

Jeg har noget retningsbestemt Kimber signalkabel.
 
Seriøst!?
 
Er kablet specielt magnetiseret således at signalerne kun kan løbe en vej?


-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: opzouten
Skrevet den: 23-Juni-2011 kl. 13:24
Jeg ville nok foretrække noget signalkabel med en ordentlig skærm (selvom det selvfølgelig er lidt old school). 


Skrevet af: Kasper_J
Skrevet den: 23-Juni-2011 kl. 13:34
Oprindeligt skrevet af Steen F. Steen F. skrev:

Jeg har noget retningsbestemt Kimber signalkabel. Men jeg ved ikke hvilken vej det skal vende. Findes der en måde hvorpå man kan se det?


Prøv bare at sæt det til, hvis musikken spiller baglæns skal det vendes.

nej helt seriøst, hvis ikke du kan høre forskel, så er det nok bare fordi det er noget marketing ævl - Er forskellen derimod tydelig må der jo være noget om det.


Skrevet af: TommyBoy
Skrevet den: 23-Juni-2011 kl. 14:12
haha, han tager jo pis på jer, man kan jo se det bare er flettede enkelt ledere der ikke endgang er skærmede, det kommer ikke til at virke godt hvis man har støj og møj i nærheden.

-------------
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano
Film skal ses i biografen - derhjemme :-)


Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 23-Juni-2011 kl. 14:37
Kablet skal vende i den retning du synes. Det er lige godt (dårligt) uanset om det er fup eller Kimber (også fup).
Håber ikke jeg har trådt dig over tæerne, men uanset hvad, så er det lige gyldigt hvilken vej det vender hvis du ikke kan høre forskel...
 
MVH
tvkartoffel


Skrevet af: TommyBoy
Skrevet den: 23-Juni-2011 kl. 14:44
kablet skal vendes 2 gange på en brand varm stegepande
så kommer det til at lyde sprødt og godt i begge ender.


-------------
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano
Film skal ses i biografen - derhjemme :-)


Skrevet af: hifibo
Skrevet den: 23-Juni-2011 kl. 14:52
med fare for at træde "jeg har ikke ører til at høre forskel" folket,
så er kimbers kabler lavet såkaldt pseudo balanceret for at undgå indstråling at støj mest muligt,
så de 2 af lederne i kabler er loddet på stel og plus i hver ende, og den sidste leder er kun loddet på i den ene ende, til stel.
Ideen er at den ene leder vil opfange støj, men ikke sende den til modtager enden af kablet.
Du skal altså se efter hvilket ende der har loddet 3 af lederne fast, og den ende skal sættes til i "sendeudstyret"
bo


Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 23-Juni-2011 kl. 14:55
Oprindeligt skrevet af hifibo hifibo skrev:

med fare for at træde "jeg har ikke ører til at høre forskel" folket,
så er kimbers kabler lavet såkaldt pseudo balanceret for at undgå indstråling at støj mest muligt,
så de 2 af lederne i kabler er loddet på stel og plus i hver ende, og den sidste leder er kun loddet på i den ene ende, til stel.
Ideen er at den ene leder vil opfange støj, men ikke sende den til modtager enden af kablet.
Du skal altså se efter hvilket ende der har loddet 3 af lederne fast, og den ende skal sættes til i "sendeudstyret"
bo
 
Ikke hvis det ikke er termineret (se første post). Uden stik er det blot tre flettede ledere.
 
MVH


Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 23-Juni-2011 kl. 14:57
Oprindeligt skrevet af TommyBoy TommyBoy skrev:

kablet skal vendes 2 gange på en brand varm stegepande
så kommer det til at lyde sprødt og godt i begge ender.
 
Man kan også vælge at lægge guld på, så får det en varm lyd. Eller sølv, der gør lyden køligere. På den måde kan man se på farven hvilken temperatur lyden har. Der er sku smart :-)
 
MVH


Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 23-Juni-2011 kl. 16:55
Oprindeligt skrevet af hifibo hifibo skrev:

med fare for at træde "jeg har ikke ører til at høre forskel" folket......

Der er vel egentlig kun følgende typer hifinørder:

A) De teoretiske:
Dem der udemærket godt ved at der ikke kan være forskel på kabler og derfor nægter at prøve med udskiftninger. Teorien siger der ikke er forskel, ergo er der ingen grund til at undersøge det.

B) De døve:
Dem der har prøvet at skifte/vende kabler men ikke har været i stand til at høre en forskel.

C) De påståelige:
Dem der har prøvet at skifte/vende kabler og klart kan høre en forskel, tro mig!! men kategorisk nægter at demonstrere evnen i en blindtest.

D) De saglige:
Dem der mener de kan høre en forskel og bruger en blindtest til at udelukke at det kan være psykoakustik.

Sørgeligt nok er der utroligt mange A'ere og C'ere, de er cirka lige ubrugelige i en hifi debat.

Jeg tilhører selv B'erne på kabelfronten, mens jeg må tilstå at være lidt af en A'er når det handler om afkobling og snedige sten der skal forbedre auraer og hvad ved jeg.

Det kabeldebatten virkelig trænger til er nogle flere D'ere, men indtil videre er det vidst aldrig lykkedes en eneste D'er at påvise en forskel, så man må formode at de efterfølgende er blevet B'ere. LOL


Skrevet af: Steen F.
Skrevet den: 23-Juni-2011 kl. 22:31
Det tyder muligvis på,  at det er et "PBJ" kabel fra Kimber som alligevel ikke skulle være retningsbestemt.
Jeg har dog lige købt et QED analog signalkabel hvor der er pile på kablet, og der vælger jeg nok at tro på producenten fremfor visse "standup'ere" herinde fra ;-)


-------------
LG B9 55" OLED, Panasonic DMR-BCT950, Fastspeed fiber 1000/1000 Mbit, Cambridge Audio Azur 851A, NAD C521, B&W 603 S2, Sonos ZP90, Samsung Galaxy S23 Tidal


Skrevet af: Steen F.
Skrevet den: 23-Juni-2011 kl. 22:35
Oprindeligt skrevet af hifibo hifibo skrev:

med fare for at træde "jeg har ikke ører til at høre forskel" folket,
så er kimbers kabler lavet såkaldt pseudo balanceret for at undgå indstråling at støj mest muligt,
så de 2 af lederne i kabler er loddet på stel og plus i hver ende, og den sidste leder er kun loddet på i den ene ende, til stel.
Ideen er at den ene leder vil opfange støj, men ikke sende den til modtager enden af kablet.
Du skal altså se efter hvilket ende der har loddet 3 af lederne fast, og den ende skal sættes til i "sendeudstyret"
bo
 
Mange tak for input. Kablet er sendt til terminering hos en klog mand :-) og han nævnte nemlig også noget med det pseudoballancerede og en bestemt måde at lodde det på. Jeg ser på lodningerne når jeg får det tilbage i morgen.


-------------
LG B9 55" OLED, Panasonic DMR-BCT950, Fastspeed fiber 1000/1000 Mbit, Cambridge Audio Azur 851A, NAD C521, B&W 603 S2, Sonos ZP90, Samsung Galaxy S23 Tidal


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 23-Juni-2011 kl. 22:36
Oprindeligt skrevet af Steen F. Steen F. skrev:

Jeg har dog lige købt et QED analog signalkabel hvor der er pile på kablet, og der vælger jeg nok at tro på producenten fremfor visse "standup'ere" herinde fra ;-)


God ide. Men for en sikekrheds skyld, så prøv lige at vend kablet forkert - det kan jo være at de har trykt pilene på den forkerte vej....

Og ikke mindst lige melde tilbage hvad forskel det giver at vende det forekert - jeg vil gerne høre om det.

Klaus




-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 24-Juni-2011 kl. 00:33
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

 
Og ikke mindst lige melde tilbage hvad forskel det giver at vende det forekert - jeg vil gerne høre om det.



Skrevet af: Totoronto
Skrevet den: 24-Juni-2011 kl. 11:27
Pseudobalanceret er når Skærmen kun er tilsluttet i den ene ende. Hvad har du tænkt dig at bruge som skærm?LOL
PBJ og andre flettede Kimber kabler med 3 ledere bruger 2 ledere til plus, og 1 leder til minus.



Print side | Luk vindue