Print side | Luk vindue

2 VLANS kan det lade sig gøre

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Distribution og udstyr generelt
Forumbeskrivelse: Trådløs, WiFi, modulator mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=99052
Udskrevet den: 27-April-2024 kl. 04:52


Emne: 2 VLANS kan det lade sig gøre
Skrevet af: ridderdk
Emne: 2 VLANS kan det lade sig gøre
Skrevet den: 07-Juli-2011 kl. 13:31
Jeg kan ikke blive 100% sikker på opsætingen på vedlagte billede kan lade sig gøre
Jeg har siddet de 2 sidste aftener og fumlet med det uden held.
Kan nogen med sikkerhed sige om det er muligt, og hvis ikke hvad mangler så?



Svar:
Skrevet af: HamDenFede
Skrevet den: 07-Juli-2011 kl. 13:57
Fin illustration til at forklare Thumbs Up
 
Umiddelbart burde det sagtens kunne virke, såfremt det er sat rigtigt op. Hele idéen med VLANs er vel at have flere adskilte netværk på samme fysiske infrastruktur. Jeg er ikke nogen netværkshaj, men hvis du har ændret de viste porte (de orange) i begge switche til et andet VLAN (selvfølgelig det samme i begge switche, ex. VLAN 10), skulle der være hul igennem. Dog kan være et problem i din forbindelse mellem dine to switche. Hvis der kun anvendes et kabel/en port, så er netværkene ikke længere adskilte.
 
Men jeg er med på en lytter Smile


-------------
Mvh. HamDenFede


Skrevet af: ridderdk
Skrevet den: 07-Juli-2011 kl. 14:06
Jeg er bange for jeg ikke kan få det til at virke fordi de 2 switches ikke kan sammen.....
Begge understøtter 802.1q som jeg mener er måden det skal laves på, men jeg synes efterhånden jeg har prøvet alle mulige kombinationer Cry
Det er lykkedes mig at isolere tv boksen og få billede, men så virkede mine andre enheder på samme switch ikke længere......


Skrevet af: confused
Skrevet den: 07-Juli-2011 kl. 14:08
Jep, det er en flot tegning - hvilket værktøj har du lavet det i ?
 
Hvis min teori holder, skal din bro mellem de 2 switche, være tagged vlan - det kan den kun blive, hvis du laver 2 nye vlans, idet vlan1 altid vil være untagged.


-------------
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....


Skrevet af: HamDenFede
Skrevet den: 07-Juli-2011 kl. 14:08
Jeg har opdateret min første post.
Hvis du kun anvender et kabel/en port mellem dine to switche, er det nok der problemet er. Som jeg har forstået det, så adskiller du dine VLANs på porte, og hvis samme port forsøges anvendt til begge VLANs har du nok balladen.


-------------
Mvh. HamDenFede


Skrevet af: confused
Skrevet den: 07-Juli-2011 kl. 14:15
Oprindeligt skrevet af HamDenFede HamDenFede skrev:

Jeg har opdateret min første post.
Hvis du kun anvender et kabel/en port mellem dine to switche, er det nok der problemet er. Som jeg har forstået det, så adskiller du dine VLANs på porte, og hvis samme port forsøges anvendt til begge VLANs har du nok balladen.
 
Det er netop årsagen til at man skal bruge tagged vlan - her bliver pakkerne "stemplet" med det vlan de hører til, så man kan bruge samme port til flere vlans.


-------------
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....


Skrevet af: HamDenFede
Skrevet den: 07-Juli-2011 kl. 14:17
Ville problemet ikke kunne løses ved at forbinde fiberboksen direkte til GS105E switchen?

-------------
Mvh. HamDenFede


Skrevet af: confused
Skrevet den: 07-Juli-2011 kl. 14:27
Jeg gætter på at RidderDK kæmper side om side med mig, om en manglende fysisk infrastruktur Wink
 
Jeg har simpelt hen ikke plads i rørene i væggene til mere end ét kabel. Og mit hus er endda ikke mere end godt 10 år gammelt. Suk !!!


-------------
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....


Skrevet af: ridderdk
Skrevet den: 07-Juli-2011 kl. 14:38
Oprindeligt skrevet af confused confused skrev:

Jeg gætter på at RidderDK kæmper side om side med mig, om en manglende fysisk infrastruktur Wink
 
Jeg har simpelt hen ikke plads i rørene i væggene til mere end ét kabel. Og mit hus er endda ikke mere end godt 10 år gammelt. Suk !!!
 
Lige præcis :-)
 
Tak for den med vlan1 og tagged/untagged, det har jeg slåsset meget med, måske det er problemet, nu kan jeg næsten ikke vente med at få fri fra arbejde.....
 
HamDenFede, det kaldes "trunking" at bruge et kabel og skulle altså virke hvis man ellers kan finde ud af at konfigurere skidtet - vlan id, pvids, tagged og untagged og jeg skal komme efter dig.


Skrevet af: ridderdk
Skrevet den: 07-Juli-2011 kl. 14:42
Tegningen er såmen bare lavet i Powerpoint, gode gamle Microsoft på 15 minutter :-)


Skrevet af: justrace
Skrevet den: 07-Juli-2011 kl. 15:03
Slå DHCP-serveren fra på routeren, og tildel PC'ere og andet fast IP i et andet range end fiberboksen giver.
 
Så kan de ikke se hinanden.


-------------
MVH
justrace
http://nikonforum.dk/ - "I AM Nikon"


Skrevet af: ridderdk
Skrevet den: 07-Juli-2011 kl. 15:13
Oprindeligt skrevet af justrace justrace skrev:

Slå DHCP-serveren fra på routeren, og tildel PC'ere og andet fast IP i et andet range end fiberboksen giver.
 
Så kan de ikke se hinanden.
 
Ja, det er en mulighed som jeg har fravalgt, det er sgu for besværligt.
På den anden side så har du ret, den tid jeg har brugt på vlan fnidder kunne være have været brugt på at lave faste ip adresser istedet......
Til gengæld ville jeg så ikke blive klogere på vlan :-)
 


Skrevet af: justrace
Skrevet den: 07-Juli-2011 kl. 15:20
Jo, men hvis du bruger tagged vlans, kræver det et både fiberboksen og TV-boksen understøtter vlans, og det tvivler jeg kraftigt på de gør.

-------------
MVH
justrace
http://nikonforum.dk/ - "I AM Nikon"


Skrevet af: confused
Skrevet den: 07-Juli-2011 kl. 15:26
Oprindeligt skrevet af justrace justrace skrev:

Jo, men hvis du bruger tagged vlans, kræver det et både fiberboksen og TV-boksen understøtter vlans, og det tvivler jeg kraftigt på de gør.
 
Gælder det også, hvis de porte, som fiberboksen, og tvboksen er tilknyttet, kører untagged ?
 
her skal man vel så bare sætte sin pvid til det vlan man vil "tvinge" f.eks fiberboksen til at køre på ?
 
 
 
 


-------------
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....


Skrevet af: ridderdk
Skrevet den: 07-Juli-2011 kl. 15:27
Oprindeligt skrevet af justrace justrace skrev:

Jo, men hvis du bruger tagged vlans, kræver det et både fiberboksen og TV-boksen understøtter vlans, og det tvivler jeg kraftigt på de gør.
Kan du uddybe?
 
De kan vel være ligeglade sålænge pakkerne når ud til dem eller?
Der er jo også PVIDs


Skrevet af: ridderdk
Skrevet den: 07-Juli-2011 kl. 16:12
Tror kun portene skal være tagged mellem de to switches, de porte der er forbundet til henholdsvis fiberboks og tv boks skal være untagged, men så kan de vel få en pvid der stemmer overens med det vlan der gælder ik?
Så tvboks får pvid 2 eksempelvis og de resterende på samme switch skal så have eksempelvis pvid 3
den port i switchen der forbindes til den anden switck skal så være med i alle vlan tænker jeg.....


Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 07-Juli-2011 kl. 16:49
lidt hjælp (håber jeg)
 
PVID -  sat på switch - udgående pakker - tagges med information on hvilket VLAN de skal til.
 
VLAN - sat på switch - ingående pakker - afhænging af modtaget PVID eller regulær trafik, så afvises trafik hvis vlan tag ikke matcher.
 
TRUNK - sat på switch - switch comm. protokol - bruges til overførsel af flere vlan mellem enheder som understøtter det. så encapsulering er et krav på begge enheder her. (tv + router etc)
 
det må nok grundlæggende uden videre detajler omkring din diagram som mangler info omkring hvor internet kommer fra , du nævner bare "internet", men er det så samme du smider videre til tv boks, som også får "internet" som router? så vil DHCP jo konflikte og pakkes tabes.
 
hvis din fiberboks tildeler 2 offentlige IP'r til de enheder du tilslutter, så burde tvboks og router jo allerede være uafhængige der.
 
som eksempel.
på din man. switch1:  port 1-3 VLAN ID 1 , port 4-X VLAN ID 2
port 1 - VLAN 1 - fiber boks (med pub. DHCP)
port 2 - VLAN 1 - router WAN (modtager pub. DHCP fra fiber)
port 3 - VLAN 1 - tvboks (modtager pub. DHCP fra fiber)
 
port 4 - VLAN2 - router LAN port tilslutning
port 5 - VLAN 2 - PC1
port 6 - VLAN 2 - PC2....
etc......
 
er tilfældet at switch 1 og 2 står langt fra hinanden, så skal eksempelvis port 8 altså køre trunk på VLAN 1 og 2. og du må så bruge det ene kabel led du har mellem port 8 mellem begge switche.
fik ikke lige billed på plads mens jeg skriver, så måske opdaterer jeg lige. men sådan kan du gøre det du vil her.
 
edit:
kikkede på billed igen, og jo, jeg ser ikke fysiske lokationer, så formodes der at man.switch 1 er 1st sal. og man.switch2 er kælder/2.sal osv... så skal trunk løsningen bruges.. altså de 2 switch forbindes via det en kabel som er tilgængelig.
når det først er på plads, kan din tv boks jo være i stue/1.sal/kælder og fiber være andetsteds sålænge din trunk er på plads og vlan smides rundt imellem dine 2 switche..
- så få trunk på plads (forbeholdt 1. eller sidste på i rækken?)
- sikre at alle eller spefikke vlan's flyttes mellem de 2 switche.
- konfigurer VLAN ID på begge switche (udfra ønsket placering tv,pc netværk)
 
så burde det bare køre derud af..
 


Skrevet af: ridderdk
Skrevet den: 07-Juli-2011 kl. 17:26
Tak for input Pendec,
Jeg vender tilbage senere iaften når jeg får tid at rode med det.
For at afklare problemet:
TV port på fiberboksen indeholder en dhcp server som tildeler adresser på 192.168.1.x nettet, det samme som min router !!  wan porten på fiberboksen fungerer som normalt på isp forbindelser.
 
Derfor er det nødvendigt med enten et seperat kabel til tv boks fra fiber boks, at køre med statiske ip adresser alle steder, eller med vlans. Det ser ud til jeg har valgt det mest besværlige (men kun fordi jeg aldrig har rodet med det før), til gengæld har jeg lært en del de sidste par dage :-)
 


Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 07-Juli-2011 kl. 17:33
ok, så fiber boksen beholder sin ene public ip imod  internet.
så både tv boks og router, skal ligge på 192.168.1.x segmentet.. så vil jeg forslå du på routeren laver et andet netværk 192.168.2.x ? som dine pc'r kan være en del af?
 
det er normalt ikke pænt at køre nat oven nat og giver en del overhead som ikke er nødvendig, når du bare vil splitte netværk som jo egentlig også sker switch'd.
 
og du kan så køre statisk ip på tvboks og router(WAN), og lade din DHCP på routeren fortsætte med at kunne tildele DHCP til pc'r som tilsluttes.. nye mobiler, tablets osv. må være en p.i.t.a at få op at køre når alt skal være med statisk ip.
og på android t.eks, så vil den statiske opsætning så påvirke andre "hotspots" så ikke brugervenligt.
 


Skrevet af: ridderdk
Skrevet den: 07-Juli-2011 kl. 18:12
Nej, router kan jeg selv bestemme mht. lan adresser og dhcp på lan.
wan interface på router SKAL køre som dhcp klient, helt normalt.
det hjælper ikke at ændre ip segment på lan netværket , sålænge tv port på fiberboks kører dhcp ligesom min router. husk på sålænge tv port og router kan tilgås fra hele netværket så aner jeg ikke hvem tv boksen får sin ip adresse fra, ligesom jeg ikke aner hvor andet udstyr får sin ip adresse fra og derfor bliver dirigeret helt forkerte steder hen via default gateway. Og tv boksen har jeg ikke mulighed for at tildele fast ip adresse, og selvm jeg kunne ville jeg risikere Waoo pludselig ændrer i konfigurationen på fiberboksen og den pludselig ikke længere virker...
 


Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 07-Juli-2011 kl. 19:00
ok,
tror lige komm. gik lidt. fejl..
 
hvis tv boks og router er de eneste som sidder på VLAN 1 sammen med fiberboks.
så kan dine pc'r jo ikke komme derhen? så jeg forstår ikke hvad du mener?
 
Kører alle andre enheder og switch er sat korrekt til VLAN2 for andre, så vil de ALDRIG komme i nærheden af din fiberboks dhcp..
 
men hold dig bare til dhcp på fiberboks også , det skader ikke. jeg tænkte bare at den krævede at kun 1 enhed kunne modtage tv pakkerne? så derfor ville 192.168.1.2 komme naturligt som opsat på tvboks?
 
 
 


Skrevet af: confused
Skrevet den: 07-Juli-2011 kl. 19:49
Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

lidt hjælp (håber jeg)
 
PVID -  sat på switch - udgående pakker - tagges med information on hvilket VLAN de skal til.
 
VLAN - sat på switch - ingående pakker - afhænging af modtaget PVID eller regulær trafik, så afvises trafik hvis vlan tag ikke matcher.
 
TRUNK - sat på switch - switch comm. protokol - bruges til overførsel af flere vlan mellem enheder som understøtter det. så encapsulering er et krav på begge enheder her. (tv + router etc)
 
 
Sådan Pendec - herlig forklaring Clap
 
Vi havde ikke haft retningen oppe at vende før. Det virker jo meget logisk, at pakkerne tagges ved afsenderen, i det her tilfælde med PVID.
 
Et spørgsmål - hvis man nu har 3 switche, A, B og C
 
A: her sidder fiberboksen og kører på vlan2 untagged, men med PVID 2
B: nærmest en mellemboks - lad os kalde det en Gateway, som forbinder box A og C
C: her sidder tvboksen tagged på vlan2
 
Hvis jeg nu på B, laver alle porte untagged, vil den så fjerne den tag som kommer fra A ?
 
De 3 switche er naturligvis adskilt på fysiske lokationer hvorfor det ikke er muligt med genveje Big smile


-------------
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....


Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 07-Juli-2011 kl. 19:51
Oprindeligt skrevet af confused confused skrev:

 
Hvis jeg nu på B, laver alle porte untagged, vil den så fjerne den tag som kommer fra A ?
 
kort og præcist: JA, den fjerner tags på en port som ikke kører med tagged opsætning, en slags IP filter.
 
edit: kender ikke opsætning på disse (cisco only).. så jeg formoder her i kan aktivere PVID. og så også tilføje et VLAN id.
 


Skrevet af: ridderdk
Skrevet den: 07-Juli-2011 kl. 20:19
Nå, nu er jeg kommet en del videre :-)
Nu får TV boksen en ip adresse fra Fiberboksen og starter lystigt op.
De andre enheder på samme switch virker også og får en ip adresse fra min router.
 
Det var det med untagged/tagged og pvid der ikke stemte før, det gør det øjensynligt nu og med kun vlan1 og vlan2
Tak for hjælpen confused og Pendec Thumbs Up
 
MEN, min skærm er sort :-(
EPG info kan vises og bliver opdateret så der er hul, og jeg er sikker på den får ip fra fiberboks, fordi hvis jeg hiver kablet ud af tv porten på fiberboks vil den ikke starte og stopper ved "Henter IP adresse"
Så nu er det formentlig noget med Multicast, IGMP snooping der mangler :-(


Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 07-Juli-2011 kl. 20:29
Oprindeligt skrevet af ridderdk ridderdk skrev:

MEN, min skærm er sort :-(
EPG info kan vises og bliver opdateret så der er hul, og jeg er sikker på den får ip fra fiberboks, fordi hvis jeg hiver kablet ud af tv porten på fiberboks vil den ikke starte og stopper ved "Henter IP adresse"
Så nu er det formentlig noget med Multicast, IGMP snooping der mangler :-(
hmm.. hvis du har lavet det som jeg forklaret, så må det være switchen som også gør noget der den ikke nødvendigvis skal.. men du har nok ret...
 
hvis et kabel udenom virker fint med flere  pc'r på en non-intel. switch., så er det klart din switch som her laver fejlen.
 


Skrevet af: ridderdk
Skrevet den: 07-Juli-2011 kl. 21:06
tjaee, jeg har lavet det udfra dine og confused's kommentarer og hvad jeg har kunnet læse mig til på diverse sider.
Jeg har ikke kunnet forklare dig ordentligt hvordan netværket er sat op tilsyneladende, beklager


Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 07-Juli-2011 kl. 22:30
måske en hjælp:
Giv din router på WAN siden en fast ip.. ie. 192.168.1.100 (udenfor dhcp rækken), så vil den altid komme på via gateway til fibernetboks, men fibernetboks kender så kun et dhcp tilsluttet id på tv boks, som måske også løser multicast problemet..
 
det er måske værd at prøve?


Skrevet af: ridderdk
Skrevet den: 07-Juli-2011 kl. 22:39
Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

måske en hjælp:
Giv din router på WAN siden en fast ip.. ie. 192.168.1.100 (udenfor dhcp rækken), så vil den altid komme på via gateway til fibernetboks, men fibernetboks kender så kun et dhcp tilsluttet id på tv boks, som måske også løser multicast problemet..
 
det er måske værd at prøve?
Tror du man kan bruge tv linien til både tv og det almindelige internet brug???
Og hvad skal routerens gateway adresse så være??? , jeg kan ikke i tv boksen se hvilken ip konfiguration den er tildelt
 
Iøvrigt, jeg pillede tv boksen af og satte den direkte til tv port og så kom billedet med det samme, bare for at være sikker på det mit lan den er gal med.
Da jeg satte den tilbage i switch og tændte for den kom der sgu billede i 10 sekunder og forsvandt igen :-(


Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 07-Juli-2011 kl. 22:47
Oprindeligt skrevet af ridderdk ridderdk skrev:

Tror du man kan bruge tv linien til både tv og det almindelige internet brug???
Og hvad skal routerens gateway adresse så være??? , jeg kan ikke i tv boksen se hvilken ip konfiguration den er tildelt
 
Iøvrigt, jeg pillede tv boksen af og satte den direkte til tv port og så kom billedet med det samme, bare for at være sikker på det mit lan den er gal med.
Da jeg satte den tilbage i switch og tændte for den kom der sgu billede i 10 sekunder og forsvandt igen :-(
ups, den gik jeg forkert på.. så du HAR 2 separate udgange til tv og internet :) så er det på plads nu..
 
så må du jo sidde reelt med 3 netværk?
 
1 TV netværket
2 fiberboks
3 router LAN
 
? så er løsningen nemlig også forkert.. så skal du dele op i 3 VLAN og ikke kun 2, sorry..
 
edit:
hele formålet med 3 vlan's bliver jo så bare at du kan føre dem videre med switchene, ikke meget mere men måske nok til at få det igennem på forskellige lokationer?


Skrevet af: ridderdk
Skrevet den: 07-Juli-2011 kl. 23:03
Tak for tålmodigheden o hjælpsomheden :-)
Jeg fatter simpelthen ikke hvordan de 3 vlans isåfald skal deles?
1 til "tv linien", indeholdende 2 porte i "hovedswitch" og 2 porte i "tv switch"
1 til alle pc'ere m.m
1 til hvad?????


Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 07-Juli-2011 kl. 23:26
Sagt som kravs spec  :)
1. at transportere "signalet" videre igennem switch, som jeg formoder er et krav?
2. at få router på separat net mellem fiber og router ? hvorfor ? det ønsker du
3. at få fjernet trafik på fiberboks LAN net, så denne kun ses på router LAN
4. sidst, at kunne flytte rundt på trafik/signal som du ønsker.
 
altså
VLAN1: router <-> fiber net (internet gateway)
Hvorfor:  separat net, intet andet som jeg forstår nu, for du mener at tvboks og fiber LAN ikke kører på samme segment.
VLAN2: tv net
Så det kan flyttes mellem forskellige lokationer og boks rykkes hvorhen man lyster.
VLAN3: pc net
så du har lokal trafik og pc netværk separat.. vel nok intet andet?
beskyttelse/firewall ligger vel på din router?
 


Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 07-Juli-2011 kl. 23:30
btw,
omkring billed der er der i 10sek.
 
der har vist været andre tråde omkring IPTV, hvor folk sniffede trafik til pc, og der skulle noget MAC fusk til så fiber boksen kunne sende trafik korrekt til pc , elles skete der vist præcis hvad du har oplevet, at når både router og tvboks er på samme lan, så kan fiberboks ikke sende billed videre.. (kan ikke huske den videre forklaring)
 


Skrevet af: Bschmidt
Skrevet den: 08-Juli-2011 kl. 06:42
Jeg vil ikke blande mig i jeres opsætning af VLAN bare komme med et input. Vil du prøve at tage trunk'en ud af ligningen? Altså prøve at trække et løst kabel mere mellem switch 1 og switch 2 sådan at det eksisterende kabel kommer til at køre på det ene VLAN (pc'er) og det nye løse kabel kommer til at køre på det andet VLAN (IPTV) begge VLAN skal køre som untagged. Inputtet er kun ment som fejlsøgning da du dermed kan udelukke eller inkludere fejl i trunk opsætningen.
 
Et andet bud kunne være at switchene ikke kan finde ud af at lave IGMP snooping der er kompatibel med IPTV, et forsøg kunne være at slå dette fra (i den oprindelige opstilling med trunk). Teoretisk skulle der ikke blive flood'et multicat pakker på andet en det VLAN IPTV kører på og derfor er IGMP snooping ikke livsnødvendigt.
 
Håber i kommer løsningen lidt nærmere med mine >forsigtige< bud. VLAN kan sagtens lade sig gøre som du ønsker.
 
BS


-------------
http://tinyurl.com/2vwl5jc - BS - AV udstyr O.A. | http://tinyurl.com/6xv6rcn - N-Oof | http://tinyurl.com/2wz9raw - "Vis mig dit HTPC setup"


Skrevet af: ridderdk
Skrevet den: 08-Juli-2011 kl. 08:58
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Jeg vil ikke blande mig i jeres opsætning af VLAN bare komme med et input. Vil du prøve at tage trunk'en ud af ligningen? Altså prøve at trække et løst kabel mere mellem switch 1 og switch 2 sådan at det eksisterende kabel kommer til at køre på det ene VLAN (pc'er) og det nye løse kabel kommer til at køre på det andet VLAN (IPTV) begge VLAN skal køre som untagged. Inputtet er kun ment som fejlsøgning da du dermed kan udelukke eller inkludere fejl i trunk opsætningen.
 
Et andet bud kunne være at switchene ikke kan finde ud af at lave IGMP snooping der er kompatibel med IPTV, et forsøg kunne være at slå dette fra (i den oprindelige opstilling med trunk). Teoretisk skulle der ikke blive flood'et multicat pakker på andet en det VLAN IPTV kører på og derfor er IGMP snooping ikke livsnødvendigt.
 
Håber i kommer løsningen lidt nærmere med mine >forsigtige< bud. VLAN kan sagtens lade sig gøre som du ønsker.
 
BS
et ekstra kabel kan jeg godt prøve, men det bliver kun som en test henover gulvet :-)
du vil kunne se hvorfor hvis du ser min "stue bio" -- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=93685&PN=1&title=ridderdk-stue-bio - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=93685&PN=1&title=ridderdk-stue-bio
Jeg gider ikke skrue højtaler ud af væggen og tage fjernsyn ned af væg......
 
Jeg har hertil morgen slået snooping fra på både dgs-1210 og netgear switch en ad gangen uden nogen forskel.
Jeg er tæt på at give op nu , men jeg vedlægger nogle billeder i næste trår af opsætningen på de 2 switche, måske nogen falder over noget?


Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 08-Juli-2011 kl. 09:03
har du prøvet dette på switchene når de ikke sættes i VLAN mode? (direct access?)
 
Har du så forbindelse mellem fiber og tvboks (med tvsignal?)


Skrevet af: ridderdk
Skrevet den: 08-Juli-2011 kl. 09:11
Switch ved tv vlan
pvid konfiguration switch ved fjernsyn
 
 
membership og snooping switch ved fjernsyn
 
dgs 1210-16 switch
 


Skrevet af: ridderdk
Skrevet den: 08-Juli-2011 kl. 09:13
Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

har du prøvet dette på switchene når de ikke sættes i VLAN mode? (direct access?)
 
Har du så forbindelse mellem fiber og tvboks (med tvsignal?)
jeg har haft en unmanaged d-link switch ved fjernsynet og lavet et enkelt vlan på hoved switch til denne og fiberboks tv port og der var ingen problemer med at få tv til at virke, men det gjorde jo så at de andre enheder på tv switch også fik ip fra tv port, og derfor ikke kunne bruges til noget som helst .


Skrevet af: confused
Skrevet den: 08-Juli-2011 kl. 10:21
Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

Oprindeligt skrevet af ridderdk ridderdk skrev:

Tror du man kan bruge tv linien til både tv og det almindelige internet brug???
Og hvad skal routerens gateway adresse så være??? , jeg kan ikke i tv boksen se hvilken ip konfiguration den er tildelt
 
Iøvrigt, jeg pillede tv boksen af og satte den direkte til tv port og så kom billedet med det samme, bare for at være sikker på det mit lan den er gal med.
Da jeg satte den tilbage i switch og tændte for den kom der sgu billede i 10 sekunder og forsvandt igen :-(
ups, den gik jeg forkert på.. så du HAR 2 separate udgange til tv og internet :) så er det på plads nu..
 
så må du jo sidde reelt med 3 netværk?
 
1 TV netværket
2 fiberboks
3 router LAN
 
? så er løsningen nemlig også forkert.. så skal du dele op i 3 VLAN og ikke kun 2, sorry..
 
edit:
hele formålet med 3 vlan's bliver jo så bare at du kan føre dem videre med switchene, ikke meget mere men måske nok til at få det igennem på forskellige lokationer?
 
Jeg forstår ikke hvorfor det nu handler om 3 vlans ?
 
Som jeg ser det, har vi 2 LAN med hver sin DHCP router, som skal adskilles(og nogen steder truncates) på netværket.
 
At routeren også har adgang til WAN via fiberboksen, ser jeg ikke som relevant. Den SKAL for øvrigt også køre som DHCP klient mod WAN.
 
 


-------------
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....


Skrevet af: ridderdk
Skrevet den: 08-Juli-2011 kl. 10:49
Oprindeligt skrevet af confused confused skrev:

 
Som jeg ser det, har vi 2 LAN med hver sin DHCP router, som skal adskilles(og nogen steder truncates) på netværket.
 
Ja, sådan opfatter jeg det altså også
kører du med ip tv via dine netgear switche? jeg har læst de har/har haft problemer med snooping nemlig


Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 08-Juli-2011 kl. 11:10
Oprindeligt skrevet af ridderdk ridderdk skrev:

Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

måske en hjælp:
Giv din router på WAN siden en fast ip.. ie. 192.168.1.100 (udenfor dhcp rækken), så vil den altid komme på via gateway til fibernetboks, men fibernetboks kender så kun et dhcp tilsluttet id på tv boks, som måske også løser multicast problemet..
 
det er måske værd at prøve?
Tror du man kan bruge tv linien til både tv og det almindelige internet brug???
Og hvad skal routerens gateway adresse så være??? , jeg kan ikke i tv boksen se hvilken ip konfiguration den er tildelt
min mistanke om 3 lan var her, oprindeling, igen, kan være forkert, men kan ridderdk ikke se ip config, så det kan jo ikke afbekræftes.. men 2 forskellige udgange på boks? min mistanke er at tvboks kører med WAN ip og fiberboks har et LAN segment som routeren så sidder på.. ?
kender ikke fibernet tv løsninerne eller har roddet med de bokse..
 
Oprindeligt skrevet af ridderdk ridderdk skrev:

jeg har haft en unmanaged d-link switch ved fjernsynet og lavet et enkelt vlan på hoved switch til denne og fiberboks tv port og der var ingen problemer med at få tv til at virke, men det gjorde jo så at de andre enheder på tv switch også fik ip fra tv port, og derfor ikke kunne bruges til noget som helst .
skal det forstås at du har haft setup mellem 2 man. switche kørende med et vlan, og det kun går galt fordi du skifter til 2 vlan?  så må det være dine trunks som ikke er ok.
din uplink i det "1 vlan" setup, var så uden trunk, men vel bare 2 vlan porte som var forbundet?


Skrevet af: confused
Skrevet den: 08-Juli-2011 kl. 11:25
Oprindeligt skrevet af ridderdk ridderdk skrev:

Oprindeligt skrevet af confused confused skrev:

 
Som jeg ser det, har vi 2 LAN med hver sin DHCP router, som skal adskilles(og nogen steder truncates) på netværket.
 
Ja, sådan opfatter jeg det altså også
kører du med ip tv via dine netgear switche? jeg har læst de har/har haft problemer med snooping nemlig
 
Ja, det gør jeg.............. men jeg bruger faktisk ikke tvboksen. Jeg henter IPTV direkte ind i mit mediecenter i stedet. Jeg kan godt se nu, at tvboksen er noget mere krævende.
 
 


-------------
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....


Skrevet af: ridderdk
Skrevet den: 08-Juli-2011 kl. 11:40
Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

min mistanke om 3 lan var her, oprindeling, igen, kan være forkert, men kan ridderdk ikke se ip config, så det kan jo ikke afbekræftes.. men 2 forskellige udgange på boks? min mistanke er at tvboks kører med WAN ip og fiberboks har et LAN segment som routeren så sidder på.. ?
kender ikke fibernet tv løsninerne eller har roddet med de bokse..
 
Det er lykkedes mig at få min netgear på som dhcp klient på tv porten, og den får en adresse der siger 192.168.1.x fra en server der har ip 10.x.x.x.
Jeg er ret sikker på fiberboksen må fungere som en router hvor begge interfaces kører dhcp, på wan med public adresser.
 
Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

skal det forstås at du har haft setup mellem 2 man. switche kørende med et vlan, og det kun går galt fordi du skifter til 2 vlan?  så må det være dine trunks som ikke er ok.
din uplink i det "1 vlan" setup, var så uden trunk, men vel bare 2 vlan porte som var forbundet?
Nej , jeg lavede et ekstra vlan på min "hovedswitch" port 7 og 15
15 forbundet til tv port i fiberboks, port 7 forbundet til en unmanaged dlink switch og det fungerede uden problemer med tv, men selvfølgelig virkede de andre enheder på unmanaged så ikke mere


Skrevet af: ridderdk
Skrevet den: 08-Juli-2011 kl. 13:10
hmm, kan det skyldes jeg skal tagge port 1 i tv switch med både vlan1 og vlan2?
som det er sat op nu, så er port untagged på vlan1 og tagged på vlan2......


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 08-Juli-2011 kl. 23:34
Oprindeligt skrevet af ridderdk ridderdk skrev:

Kan nogen med sikkerhed sige om det er muligt, og hvis ikke hvad mangler så?


Opfindsomhed til at trække et nyt kabel - det gælder også "Confused"

Du er nu på fjerde døgn med din problematik. Hvor lang tid skulle du have brugt på at trække et nyt kabel?

Jeg har en kollega der led af "tomrørsmangel" som jer begge. Han klarede opgaven på en helt anden måde.

Det var en ydervæg på et 4 år gammelt hus, her lavede han først hullet til indmuringsboksen, herefter klemte han en søgefjeder og langs isoleringen og kravlede så på loftet for at finde den anden ende af fjederen. Det tog ham en dag, hvor konen ikke var hjemme fra han begyndte til tomrøret var fuldt af kabler og det nye B&O anlæg var på netværk med resten af huset (og link til resten af B&O systemet).

Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: confused
Skrevet den: 08-Juli-2011 kl. 23:49
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af ridderdk ridderdk skrev:

Kan nogen med sikkerhed sige om det er muligt, og hvis ikke hvad mangler så?


Det var en ydervæg på et 4 år gammelt hus, her lavede han først hullet til indmuringsboksen, herefter klemte han en søgefjeder og langs isoleringen og kravlede så på loftet for at finde den anden ende af fjederen. Det tog ham en dag, hvor konen ikke var hjemme fra han begyndte til tomrøret var fuldt af kabler og det nye B&O anlæg var på netværk med resten af huset (og link til resten af B&O systemet).

Klaus
 
Så du siger at man kan etablere nye netværksudtag på den måde og dermed undgå at skulle fræse i væggen hele vejen op ?
 
men vlans SKAL jo kunne virke på den måde vi vil have dem til.....


-------------
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....


Skrevet af: ridderdk
Skrevet den: 09-Juli-2011 kl. 00:17
LOL
ja ingen tvivl om jeg kunne have sparet oceaner af tid ved at trække et ekstra kabel.
men jeg er tålmodig og nægter at stoppe før jeg får at vide det ikke kan lade sig gøre
lige nu er status
2 vlan
forbundet i port 7 på hoved switch med port 1 i tv switch
 
hovedswitch:
vlan1 alle porte undtagen 15 (tv port i fiberboks)
vlan2 port 7 og 15
port 7 er tagged på begge vlan
port 15 er untagged og har pvid 2
 
tv switch
vlan1 port 1,2,3,4
vlan2 port 1,5 (tv boks)
port 1 er tagged på begge vlan
port 2,3,4 er i vlan2 untagged med pvid 1
port 5 untagged med pvid2
 
bio delen (trailer, film, ondemand m.m) virker
andre enheder koblet på tv switch virker
live tv viser sort skærm :-(
 


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 09-Juli-2011 kl. 00:30
Oprindeligt skrevet af confused confused skrev:

Så du siger at man kan etablere nye netværksudtag på den måde og dermed undgå at skulle fræse i væggen hele vejen op ?
 
Ja, ikke bare netværksudtag, men "hvad du har lyst til udtag"

Oprindeligt skrevet af confused confused skrev:


men vlans SKAL jo kunne virke på den måde vi vil have dem til.....


Korrekt.

Mit professionelle erhverv er som problemknuser. Har en kunde et problem, et det min opgave at komme med en løsning der er teknisk muligt, en løsning der kan bringe kundes produktionsanlæg i gang igen hurtigst muligt og en løsning som både jeg, kunden og ikke mindst alle muligt andre kan finde ud af, hvis der skal ændres noget på kundes udstyr senere.

Du kan helt sikkert få det til at virke, hvis du finder 2 stykker udstyr fra samme prooducent og sætter dig ind i det nødvendige, hvad angår VirtuelleLAN forbindelser.

Var det mig, havde jeg trukket kablet, hvis jeg kunne komme til det.

Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: ridderdk
Skrevet den: 09-Juli-2011 kl. 00:36
tjaee Klaus, jeg vil hellere gøre det på den "smarteste" og mest elegante måde hvis er det muligt, også selvom det kræver at springe over hvor gærdet er højest.
Man lærer jo samtidig en masse .


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 09-Juli-2011 kl. 00:39
Oprindeligt skrevet af ridderdk ridderdk skrev:

tjaee Klaus, jeg vil hellere gøre det på den "smarteste" og mest elegante måde hvis er det muligt, også selvom det kræver at springe over hvor gærdet er højest.
Man lærer jo samtidig en masse .


Korrekt.

På switch 1, har du da pvid1 på portene 1-6 og 8-14?

Ved du, hvilken protokol live tv anvender?

Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: ridderdk
Skrevet den: 09-Juli-2011 kl. 00:51
Ja, Internet Protocol TeleVision
Og der er så forskellige metoder at distribuere på, jeg er efterhånden temmelig sikker på det er Multicat/IGMP snooping der går galt, formentlig som du selv er inde på, fordi de to switche er af forskellige fabrikat
 
jo, kun port 15 i hovedswitch har ikke pvid1 men pvid2


Skrevet af: Bschmidt
Skrevet den: 09-Juli-2011 kl. 07:41
det ser ud til at dine vlan er rigtigt opsat da alt unicast virker. Du har problemer med multicast delen og det er her, som du siger, at igmp shopping kommer ind i billedet og måske skaber problemer. Har du prøvet at slå det helt fra på begge switche? Det burde ikke være nødvendigt.

BS

-------------
http://tinyurl.com/2vwl5jc - BS - AV udstyr O.A. | http://tinyurl.com/6xv6rcn - N-Oof | http://tinyurl.com/2wz9raw - "Vis mig dit HTPC setup"


Skrevet af: confused
Skrevet den: 09-Juli-2011 kl. 11:52
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

det ser ud til at dine vlan er rigtigt opsat da alt unicast virker. Du har problemer med multicast delen og det er her, som du siger, at igmp shopping kommer ind i billedet og måske skaber problemer. Har du prøvet at slå det helt fra på begge switche? Det burde ikke være nødvendigt.

BS
 
Jeg tror nu tvboksen kræver IGMP Snooping. Slår jeg vlans helt fra, virker boksen MED Snooping slået til. Slår jeg det fra, når den ikke længere end til at finde fiberboksens DHCP.
 
Desværre kommer jeg heller ikke langt med mine vlans, når jeg skal bruge tv boksen. Og mine 2 switche er ENS !


-------------
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....


Skrevet af: ridderdk
Skrevet den: 09-Juli-2011 kl. 12:27
dette står i min router log:
Dropped packet from 10.37.2.49 to 233.139.5.168 (IP protocol 2) as unable to create new session
Linien kommer ca hvert 20 sekund, også selvom jeg piller kablet fra tv i fiberboks ud, så det er altså fiberboksen der sender pakken til min router på wan forbindelsen!!??
233.139.5.168 er defineret som multicast group på hovedswitch , det bliver sgu mere og mere underligt.
 


Skrevet af: ridderdk
Skrevet den: 09-Juli-2011 kl. 14:07
uden tiøren er faldet (nu med 3 vlans) har det hele virket i foreløbig 10 minutter.....
jeg vender tilbage med min løsning hvis det fortsætter med at virke i nogle timer :-)
 


Skrevet af: confused
Skrevet den: 09-Juli-2011 kl. 14:42
Spændende ! virker det stadig ? Wink
 
Jeg får kun meget sporadisk kontakt til fiberboksen, selvom jeg har slået vlans helt fra - jeg fatter det ikke. Altid noget at jeg ikke SKAL bruge den elendige tvboks Big smile


-------------
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....


Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 09-Juli-2011 kl. 14:52
Oprindeligt skrevet af ridderdk ridderdk skrev:

uden tiøren er faldet (nu med 3 vlans) har det hele virket i foreløbig 10 minutter.....
jeg vender tilbage med min løsning hvis det fortsætter med at virke i nogle timer :-)
 
det må være adskillelsen af 2 udgange på fiber boksen, som jeg nævnte sidst, som har gjort udfaldet?
 


Skrevet af: ridderdk
Skrevet den: 09-Juli-2011 kl. 14:55
ja, det virker stadig og har endnu engang prøvet at hive strømmen fra tv boks og tændt igen, og kanalerne er der med det samme. Dog har Tour de France lige frosset i 10 sekunder, jeg vælger dog at tro på det er transmissionen fra Frankrig den var gal med.....
Når jeg sætter net radio igang på min receiver er der hul med det samme, uden buffering, men når jeg så skifter tilbage til TV gennem receiveren er der 4-5 sekunders ventetid før billederne bliver levende igen, til at leve med.
 


Skrevet af: confused
Skrevet den: 09-Juli-2011 kl. 14:55
Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

Oprindeligt skrevet af ridderdk ridderdk skrev:

uden tiøren er faldet (nu med 3 vlans) har det hele virket i foreløbig 10 minutter.....
jeg vender tilbage med min løsning hvis det fortsætter med at virke i nogle timer :-)
 
det må være adskillelsen af 2 udgange på fiber boksen, som jeg nævnte sidst, som har gjort udfaldet?
 
 
Jamen er de ikke adskilt i forvejen ? den ene udgang på fiberboksen, er jo koblet til routerens WAN del.


-------------
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....


Skrevet af: ridderdk
Skrevet den: 09-Juli-2011 kl. 15:00
jeg tror snarere det er en sammenkobling, fordi routeren brokkede sig jo over den ikke vidste hvor pakkerne den modtog på routerens Wan interface fra tv porten fra fiberboksen skulle hen, de entries er der ikke mere i routerens log.


Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 09-Juli-2011 kl. 15:01
Oprindeligt skrevet af confused confused skrev:

Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

Oprindeligt skrevet af ridderdk ridderdk skrev:

uden tiøren er faldet (nu med 3 vlans) har det hele virket i foreløbig 10 minutter.....
jeg vender tilbage med min løsning hvis det fortsætter med at virke i nogle timer :-)
 
det må være adskillelsen af 2 udgange på fiber boksen, som jeg nævnte sidst, som har gjort udfaldet?
 
 
Jamen er de ikke adskilt i forvejen ? den ene udgang på fiberboksen, er jo koblet til routerens WAN del.
sådan forstod jeg ikke opkoblingen.. jeg mener kabler røg ind i en switch og derfra videre til routeren, som med tvboks..
 
Hvis router er direkte koblet på fiber, så ville WAN ikke være forbundet til tvboks linien, det er korrekt.


Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 09-Juli-2011 kl. 15:06
Måske så endeligt opdatere post 1, og ændre overskrift til "med 3vlan kunne det lade sig gøre" Wink


Skrevet af: confused
Skrevet den: 09-Juli-2011 kl. 15:39
Fatter stadig ikke hvorfor det skulle kræve 3vlans


-------------
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....


Skrevet af: Pejsen
Skrevet den: 09-Juli-2011 kl. 16:21
fed læsning! Thumbs Up

-------------
;-)


Skrevet af: confused
Skrevet den: 09-Juli-2011 kl. 18:11
Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

 
Hvis router er direkte koblet på fiber, så ville WAN ikke være forbundet til tvboks linien, det er korrekt.
 
Det er det du kan se på tegningen - den streg der er markeret med "internet".
 
 


-------------
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....


Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 09-Juli-2011 kl. 19:02
Oprindeligt skrevet af confused confused skrev:

Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

 
Hvis router er direkte koblet på fiber, så ville WAN ikke være forbundet til tvboks linien, det er korrekt.
 
Det er det du kan se på tegningen - den streg der er markeret med "internet".
 
 
det sprang vi hurtigt over, da det jo ikke virkede..
jeg spurgte tidligt om ikke det pub. ip på tvsiden, og så fik jeg svar de var ens, da dhcp delen blev prøvet med pc på..
så derfor kunne router og tvboks trække samme info fra samme vlan hvor fiber var koblet på..
 
der er nok blevet prøvet en del, så billed afspejler nok kun 1. test, her fulgte nok en del ændringer siden..


Skrevet af: ridderdk
Skrevet den: 09-Juli-2011 kl. 19:26
Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

Oprindeligt skrevet af confused confused skrev:

Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

 
Hvis router er direkte koblet på fiber, så ville WAN ikke være forbundet til tvboks linien, det er korrekt.
 
Det er det du kan se på tegningen - den streg der er markeret med "internet".
 
 
det sprang vi hurtigt over, da det jo ikke virkede..
jeg spurgte tidligt om ikke det pub. ip på tvsiden, og så fik jeg svar de var ens, da dhcp delen blev prøvet med pc på..
så derfor kunne router og tvboks trække samme info fra samme vlan hvor fiber var koblet på..
 
der er nok blevet prøvet en del, så billed afspejler nok kun 1. test, her fulgte nok en del ændringer siden..
Nej Pendec, billedet viser præcis tilslutninger som de hele tiden har været og stadig er,
det var som jeg har skrevet tidligere, os to der ikke kunne forstå hinanden


Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 09-Juli-2011 kl. 19:35
så er det spændende jo bare, hvordan du har fået 3 vlan op at køre, men bare 2 netværk Wink


Skrevet af: confused
Skrevet den: 09-Juli-2011 kl. 19:40
Jep, jeg venter også spændt på at se opsætningen Smile
 
Jeg tror min tvboks er flippet - den finder stadig ikke dhcp serveren, selvom jeg har slået vlans fra. Jeg har slået dhcp serveren fra i min router, men slår jeg den til igen, finder tvboksen den med det samme.
 
Ved nærmere eftertanke, skulle man jo tro at tvboksen virker fint, men at det er fiberboksen, der ikke broadcaster(eller at det bare ikke kommer igennem) dhcp adressen.


-------------
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....


Skrevet af: ridderdk
Skrevet den: 09-Juli-2011 kl. 20:19
der er også kun 2 nu :-)
det var fordi port 16 (routeren med lan) i hovedswitch også skulle være med på "tv lanet" , så jeg startede med at lave et tredje hvor den også var med, da jeg fandt ud af det egentlig var det samme som vlan2 bare med routeren også, så har jeg fjernet det igen :-)
Jeg forstår så bare stadig ikke hvorfor tv delen skal have et ben til routerens lan interface, men det ser ud til det var det entry i routerens log hvor den ikke vidste hvor pakkerne fra 10.x.x.x skulle hen som har drillet.
 
 


Skrevet af: confused
Skrevet den: 09-Juli-2011 kl. 22:31
#ridderdk : du har ikke været ude for at tvboksen ikke har kunnet spotte dhcp serveren i fiberboksen ? altså såfremt der burde være hul igennem Wink
 
Uanset hvad jeg gør nu, er der INGEN kontakt. Hiver jeg en af kanalerne op i vlc player, funker det perfekt.


-------------
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....


Skrevet af: ridderdk
Skrevet den: 09-Juli-2011 kl. 22:49
Oprindeligt skrevet af confused confused skrev:

#ridderdk : du har ikke været ude for at tvboksen ikke har kunnet spotte dhcp serveren i fiberboksen ? altså såfremt der burde være hul igennem Wink
 
Uanset hvad jeg gør nu, er der INGEN kontakt. Hiver jeg en af kanalerne op i vlc player, funker det perfekt.
Nej, der har ikke på noget tidspunkt været problemer med det.
Heller ikke med andet udstyr, så der er ikke noget mac sikkerhed sat op på den, det ved jeg fordi da jeg tidligere på ugen ringede til waoo kunne de se alle de andre enheder der også var koblet op på den...
Lige som tv boksen kommer med sjove fejl med url osv. den ikke kan finde når jeg har fået den koblet op på dhcp serveren på routeren !?
 
Men, jeg må jo beklageligvis indrømme jeg har været for hurtig.
Fordi tv signalet ryger præcis efter 90 sekunder og kommer så igen præcis efter 30 sekunder? og sådan kører det konstant, dog kan jeg få signalet tilbage med det samme hvis bare jeg skifter kanal Confused
 
Jeg har gæster og har ikke kunnet rode mere med det, men vender tilbage senere.....


Skrevet af: ridderdk
Skrevet den: 10-Juli-2011 kl. 12:08
øv, udover jeg skal skifte kanal eller vente 30 sekunder hver 90 sekund så kan samtlige HD kanaler tilsyneladende ikke klare datastrømmen, billedet hakker og fryser ligesom når man f.eks ser hd film over trådløst. Disse problemer er der ikke når jeg lader kablet gå gennem ihc krydsfelt og direkte til boksen.
Jeg tror jeg bliver nødt til at nedtage mit reserve antenne kabel til fjernsyn og dedikere det til tv boksen istedet, nu tror jeg ikke familien gider se på mig rende frem tilbage fra kontor til stue uafbrudt mens jeg bander og svovler mere.....


Skrevet af: confused
Skrevet den: 10-Juli-2011 kl. 13:12
Øv ! nå, men hvad så med at droppe den talentløse boks - jeg har lige kigget rundt i menuerne på den - shit det er amatøragtigt bygget op.
 
Brug en eller begge dine mac mini'er, skift XBMC ud med noget software der kan håndtere IPTV, og så lev lykkeligt..... Big smile


-------------
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....


Skrevet af: ridderdk
Skrevet den: 10-Juli-2011 kl. 14:25
ja, det ser ikke så smart ud interfacet, og man kan heller ikke lave favorit lister, så jeg har da 10 "forskellige" tv 2 kanaler!!?? lige efter hinanden, lækkert
Jeg ved ikke hvordan princippet bag iptv fungerer gennem en pc, er det noget med mac adressen skal  være den samme som boksen og man skal finde ip adresser på alle kanalerne?


Skrevet af: confused
Skrevet den: 30-December-2011 kl. 20:40
Hejsa
 
Jeg købte et par nye routere her op til jul, og tog kampen mod vlan uhyret op igen. Nu er det faktisk lykkedes mig at få det til at funke, ser det ud til.
 
Eneste større forskel er nu, at IPTV bliver liggende på standard vlan'et ( altså vlan1) hvorimod mit reelle lan nu er flyttet til vlan2.


-------------
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....



Print side | Luk vindue