Print side | Luk vindue

Agurketid: Den fugtige sensor.

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Tablets og telefoner
Forumbeskrivelse: Smartphones, mobiltelefoner, tablet computere mv.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=99266
Udskrevet den: 28-Marts-2024 kl. 19:44


Emne: Agurketid: Den fugtige sensor.
Skrevet af: hummelmose
Emne: Agurketid: Den fugtige sensor.
Skrevet den: 14-Juli-2011 kl. 12:19
http://www.recordere.dk/indhold/templates/?a=5295">
http://www.recordere.dk/indhold/templates/?a=5295 - http://www.recordere.dk/indhold/templates/?a=5295 - Så er den første sommeragurk online. Er det fair, at vi som forbrugere blot skal finde os i at få en besked om at en fugtighedsmåler er udløst, selvom telefonen ellers ikke fejler noget.


-------------
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk



Svar:
Skrevet af: thcleaner
Skrevet den: 14-Juli-2011 kl. 12:30
http://www.tekgoblin.com/2011/01/31/apple-changes-stance-on-water-damage-policy-for-ios-devices/ - http://www.tekgoblin.com/2011/01/31/apple-changes-stance-on-water-damage-policy-for-ios-devices/


Skrevet af: hummelmose
Skrevet den: 14-Juli-2011 kl. 12:33
Oprindeligt skrevet af thcleaner thcleaner skrev:

http://www.tekgoblin.com/2011/01/31/apple-changes-stance-on-water-damage-policy-for-ios-devices/ - http://www.tekgoblin.com/2011/01/31/apple-changes-stance-on-water-damage-policy-for-ios-devices/

Det er absolut ikke den holdning jeg mødte hos Telenors serviceselskab. Personen i den anden ende kaldte det endog "Dommen er". Så det var meget definitivt, og da jeg først nægtede at betale sendte de bare telefonen retur uden rep.

Så den holdning gælder nok kun der, hvor der er farer for retsager.


-------------
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 14-Juli-2011 kl. 12:46
@Jens,

Er det din egen telefon eller en fra dit arbejde? Hvis det er din egen ("forbrugerkøb"), så synes jeg at du skal køre en sag ved Forbrugerklagenævnet.

For det første er det ikke acceptabelt at reparation nægtes alene med henvisning til hvad et stykke software i Apple telefonen rapporterer. Der er ingen uafhængig kontrol af om denne fugtighedsmåler og tilhørende software fungerer korrekt, og Apple har en økonomisk interesse i at gøre den så "følsom" som mulig (så de kan afvise flere reparationer).

For det andet er mobiltelefoner beregnet til udendørs brug, og når man er uden for er der risiko for regn. Hvis producenterne eller sælgerne mener at den mindste smule regn kan fugtskade telefonen, må de advare om dette i brugervejledningen på en tilpas præcis måde. F.eks. "bør ikke bruges udenfor hvis der er risiko for regn". Og så kan de jo se hvad der sker med salget...


-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: hummelmose
Skrevet den: 14-Juli-2011 kl. 12:50
Vil lige skynde mig at sige, at denne artikel ikke er ment som min sag, men forbrugernes sag.

Det var min egen telefon, og jeg endte med at betale de 2.400 kr., for jeg kunne ikke undvære min telefon. Men det som artiklen går på, er ikke den enkelte sag, men mere det faktum at vi som forbrugere ikke kan se at en sensor i telefonen er gået. 

I min sag, var det blot evnen til at lade op, der var forsvundet. Telefonen fungerede fint, men på begrænset tid, da den jo kun har timer at leve i uden strøm. De påstod at stikket var irret, og da jeg spurgte efter beviser sagde de at fugtighedsmåleren var gået.

Men som sagt. Artiklen er ment som almen, og ikke specifikt omkring min sag, så lad os holde diskussionen til det generelle i det at man som forbruger står svagt med garantien.


-------------
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk


Skrevet af: Kief
Skrevet den: 14-Juli-2011 kl. 12:55
Jeg så engang et klip på TV2 om selv samme sag, hvor de viste hvor let det var at aktivere vand-sensoren uden at den havde være i kontakt med regn. Det krævede blot et lille stykke ståltråd som rørte ved høretelefon-indgangen. Mener faktisk at teleselskabet ændrede holdning og ombyttede telefonen efterfølgende, så jeg ville klart anbefale folk at finde det klip (måske ved hjælp af tråden her) og så ikke stille sig tilfreds med en "dom" fra kundeservice. Sure og besværlige kunder kan komme langt ved generel vedholdenhed - sørgeligt der skal så meget til, men sådan er det.

-------------
Mvh.

Casper


Skrevet af: Rasmusdc
Skrevet den: 14-Juli-2011 kl. 13:01
det kommer an på hvor meget der skal til før sådan en fugtighedstrip udløses.
 
er det f.eks. nok at telefonen ligger i et fugtigt klima, eller en enkelt gang har været på badeværelset, eller skal apperatet være varmt.
 
ved der i andre devices, har været fugtstrips der har været udløst ved leverance af telefonen, simpelthen pga. miljøet.
 
Jeg mener det er en ansvarsfraskrivelse som kan give problemer.
 
Nokia kørte jo med samme politik eller kører i lang tid, næsten 50% af de telefoner folk sendt til at blive lavet, blev afvist med "den har været udsat for fugt / vand så den er ikke under garanti" og sammen med, at JA det at have den i lommen er nok, og det må man acceptere som kunde..
 
Jeg mener et apperat skal kunne klare ALMEN brug, og ALMEN brug for en telefon, er f.eks. sved. og kan den ikke klare dette, så er telefonen ikke i orden..
 
Så jeg er lidt "meeh" med det.
 
JA de skal erstatte en telefon som er almen brugt, men har telefonen f.eks. været i vand eller andet, eller udsat for ikke almen brug, og har man noget der KORREKT kan indikere dette, så er det i orden for mig.
 
Jeg som forbruger der passer på mine ting gider da ikke betale ekstra fordi x antal personer, smadre deres ting og lige prøver garantien af..
 
men alternativt, er der et problem, så vil jeg heller ikke afvises på forkert grundlag.
 
Måske en UDLØST fugtstrip + SYNLIGE tegn på misbrug, eller vand, skulle være det der kunne gøre man kan afvise, men ikke bare en fugtstrip.


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73079&PID=735791&title=work-in-progress-hjemmebio#735791 - Min Hjemmebio


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 14-Juli-2011 kl. 13:05
Oprindeligt skrevet af hummelmose hummelmose skrev:

Det var min egen telefon, og jeg endte med at betale de 2.400 kr., for jeg kunne ikke undvære min telefon. Men det som artiklen går på, er ikke den enkelte sag, men mere det faktum at vi som forbrugere ikke kan se at en sensor i telefonen er gået.


Betragt mit forslag om Forbrugerklagenævnet som en anbefaling til andre der kommer i denne situation. Jeg kommer ikke selv til at eje en iPhone nogensinde...

Nedenstående skal også læses som generelle råd og ikke til Jens.

Det er klart at man ikke kan undvære en telefon mens Forbrugerklagenævnet arbejder, så på den korte bane skal man have penge op af lommen, men det udelukker ikke en sag ved klagenævnet. Der er i hvert fald to muligheder.

1) Man bør sørge for at eneste påstand før der indledes en klagesag er ophævelse af købet (en tidligere påstand om reparation af telefonen skal man droppe igen, f.eks. med henvisning til den tid der er gået med "reparationen"). Så bliver klagesagen alene et spørgsmål om man får sine penge igen eller ej.

2) Hvis du får et "tilbud" om at betale 2400 kr en reparation som du selv mener er omfattet af reklamationsretten, mener jeg godt at du kan betale de 2400 kr "under protest", og derefter indlede en klagesag ved Forbrugerklagenævnet (det kan man eventuelt checke hos klagenævnets sekretariat forinden).

Man skal huske at hvis butikken taber sagen ved Forbrugerklagenævnet, bliver de pålagt et gebyr på 4000-8000 kroner (er det vist?) og alene den risiko bør få dem til at overveje at forlige sagen, medmindre de er meget sikre på at vinde dem. Det er korrekt at forbrugeren ikke kan være sikker på at få sine penge selv hvis sagen vindes (uden en retssag), men gebyret kan inddrives uden videre ligesom skyldig skat.


-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 14-Juli-2011 kl. 13:20
hvad er det for en telefon ?


Skrevet af: Bschmidt
Skrevet den: 14-Juli-2011 kl. 13:28
Oprindeligt skrevet af hummelmose hummelmose skrev:

http://www.recordere.dk/indhold/templates/?a=5295">
http://www.recordere.dk/indhold/templates/?a=5295 - Agurketid: Den fugtige sensor.
http://www.recordere.dk/indhold/templates/?a=5295 - Det er tid til årets første sommeragurk, og denne debat er evig aktuel. Skal vi finde os i fugtighedsmålere i telefonerne?

Så er den første sommeragurk online. Er det fair, at vi som forbrugere blot skal finde os i at få en besked om at en fugtighedsmåler er udløst, selvom telefonen ellers ikke fejler noget.
Hvorfor ikke også stødsensorer, temeratursensor og GPS så er der da altid en undskyldning. Nåja det er der allerede i mange telefoner LOL
 
Har selv måttet bide i det sure æble efter at kameraet holdt op med at virke i min E71. Den havde "lidt overlast" var dommen :-(
 
BS


-------------
http://tinyurl.com/2vwl5jc - BS - AV udstyr O.A. | http://tinyurl.com/6xv6rcn - N-Oof | http://tinyurl.com/2wz9raw - "Vis mig dit HTPC setup"


Skrevet af: Enfen
Skrevet den: 14-Juli-2011 kl. 14:59
Jeg havde valgt at køre sagen, og havde på ingen måde gået med til at betale 2400,- - røveri!

-------------
Kim


Skrevet af: Enfen
Skrevet den: 14-Juli-2011 kl. 15:09
Men som andre er inde på, så er det eftersigende for nemt at udløse telefonens fugtighedssensor. Og prolemet opstår bagefter, når man som forbruger står med en defekt telefon, hvor fejlen ikke direkte kan relateres til fugtighedssensoren.

Der burde strammes gevaldigt op i reglerne. Heldigvis har Apple jo ændret i deres betingelser, men det gør måske ikke kampen lettere mod teleselskaberne, hvis telefonen er købt igennem dem.


-------------
Kim


Skrevet af: kim olsen
Skrevet den: 14-Juli-2011 kl. 16:32
så vidt jeg erindre er der faktisk også en stødsensor i iphone 4 der tracker hvor mange g den udsættes for.
 
først tak til hummelmose for et sjovt indpark i en kedelig debat, hverdagens plage, garantireparationer.
 
det sjove kunne være rent faktisk at finde ud af statistisk hvor mange der bliver affærdiget med en fugtighedssensor eller lignende, og så bagefter se hvor meget af det der reelt holder til en undersøgelse fra en uvildig sagkyndig.
 
det får man næppe ud af værkstederne, eller rettere, deres moderselskaber, men skulle man kede sig så ville jeg mene at det ville være en rigtigt god ide at få undersøgt hvor tit forbrugerne får medhold i denne type sager, og så må man jo så evt. gå til de politiske partiers forbrugerpolitiske ordførere med hvad jeg frygter er en vinder sag, idet jeg desværre antager at de firmaer der afviser reparation på garantien med begrundelse i fugtighedssensor mv. sjældent har ret.
 
selvom jeg synes at vi lever i et enddog meget gennemreguleret land, så kunne det tyde på at de virksomheder der tjener penge på telemarkedet desværre kun kan forstå hvordan man opfører sig korrekt og etisk overfor kunderne ved at få slag i ansigtet med Karnovs samlede værker, inkl EU Karnov.


-------------
Crown - there is no substitute.


Skrevet af: yffer
Skrevet den: 14-Juli-2011 kl. 19:02
Nu er det sådan at flertallet ikke har en mac dims og dermed kan dette link ikke rigtigt bruges til at generalisere omkring disse garanti sager.



Skrevet af: yffer
Skrevet den: 14-Juli-2011 kl. 19:09
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:



2) Hvis du får et "tilbud" om at betale 2400 kr en reparation som du selv mener er omfattet af reklamationsretten, mener jeg godt at du kan betale de 2400 kr "under protest", og derefter indlede en klagesag ved Forbrugerklagenævnet (det kan man eventuelt checke hos klagenævnets sekretariat forinden).



Jesper hvis du vil vejlede, synes jeg nok den med de 2.400 kroner er vildledning.
Når en telefon koster ca. 3.400 for de dyreste af Android telefonerne, som de fleste har, er der jo betalt for en ny telefon og med risikoen for ikke at se en krone er det gode penge efter dårlige...

Nej find en gammel telefon frem, og tag så en sag via forbrugerklagenævnet og hvis forhandleren ikke vil noget, kan man jo neutralt anmelde sin oplevelse på trustpilot, så andre kan få del i hvad man har oplevet.


Skrevet af: hummelmose
Skrevet den: 14-Juli-2011 kl. 19:10
Jeg vil gerne understrege igen, at min agurk ikke gik på min sag i særlighed, men på det forhold at vi som forbrugere er dårligt stillet når vi indleverer noget til reperation, når der findes sådanne "smuthuller".

Jeg tror der er mange der har fået en fugtmelding, som føler de har behandlet deres telefon pænt.


-------------
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk


Skrevet af: yffer
Skrevet den: 14-Juli-2011 kl. 19:19
Det er jo netop det der er essensen.
At man lader sagen gå helt til tops i systemet og nægter at give telefonselskabet ret, dermed kan der dannes sager som giver præcedens og telefonselskaberne forpligtes til at overholde deres garanti forpligtelse.
De bruger konstant den med vand, fordi forbrugerne bare på forhånd giver op.
Har selv stået med en telefon, hvor 3 hævdede det samme, men den som ejede den ville ikke have vi brugte tid på sagen, selvom den kun kostede os 350 kroner for at få den gennemtestet af et eksternt firma.
Telefonen kostede kun 800 kr. så det var et spørgsmål om det var besværet værd for den smule penge.


Skrevet af: MaRtiNeZ Online
Skrevet den: 14-Juli-2011 kl. 19:45
Sjovt som alle ved hvad teleselskaberne og værkstederne tjener deres penge på :)

Et serviceværksted lever af at reparere din telefon. De fejlsøger og skifte de stumper der skal til for at telefonen igen kører som den skal. Regningen sendes til producenten hvis telefonen er indenfor producent-garantien. Er telefonen fugtskadet, så bortfalder producent-garantien og værkstedet kan ikke længere sende regningen for reparationen til producenten - men de skal stadig selv betale for logistik, teknikerløn osv. Der laves stikprøver på værkstedernes reparationer. Bliver et serviceværksted taget i at reparere en fugtskadet telefon på producentens regning, så falder der brænde ned. Med baggrund i denne viden, tror I så det er i værkstedets interesse at erklære kundens telefon fugtskadet? Nej vel? Argumentet kunne også være: "Jamen, teleselskaberne vil bare sælge dig en ny telefon". Mon dog. Kunder bliver sjældent glade af at deres telefon får dødsdommen, derfor er det langt fra sikkert at kunden vil handle hos pågældende selskab igen. Iøvrigt er telefontilskud (der dog er på vej ud nu) en stor økonomisk byrde for teleselskaberne - derfor er de meget interesseret i at du beholder din telefon så længe som overhovedet muligt. Kunder der køber ny telefon med stort tilskud hver 6. måned er sjældent gode kunder hos teleselskaberne. 

Som kunde har du altid mulighed for at indlevere din telefon hos et andet værksted for en 2. opinion. Med dit garantibevis i hånden kan du smutte ind til Telecare og få dem til at kigge på telefonen - du lader selvfølgelig være med at nævne at telefonen er konstateret væskeskadet et andet sted. Får du igen at vide at telefonen er væskeskadet, så er der sikkert noget om det :) Flere værkstedet tilbyder også at tage billeder af skaden og væskeindikatoren, forhør dig i butikken eller hos servicecentret ved indlevering.

(Bemærk: Telecare tager gebyr for undersøgelsen hvis din telefon er væskeskadet. Det skyldes netop at de ikke kan sende regningen for teknikertid, logistik osv. videre til producenten når telefonen er væskeskadet)


Skrevet af: MaRtiNeZ Online
Skrevet den: 14-Juli-2011 kl. 19:51
Væskeskader kommer desuden ikke kun hvis man går i bad med telefonen. Se evt. dette link om hvad der kan væskeskade en mobiltelefon: http://www.mobilsiden.dk/nyheder/undga-fugt-og-vaeskeskader-pa-mobilen,lid.12542/

Om mobiltelefoner så er for "sarte" overfor fugt. Ja måske. Det er en helt anden debat. Mange digital kameraer osv. ville også gå til hvis de blev udsat for den samme behandling som mobiltelefoner udsættes for dagligt.

Edit: Endnu et link: http://www.business.dk/tech-mobil/pas-paa-mobiltelefonen-i-kulden




Skrevet af: fhansen
Skrevet den: 14-Juli-2011 kl. 21:38
Jeg indleverede en 3310 i sin tid til rep hos FONA, grundet dårlig lyd i højttaleren. Den havde altid haft samme lydniveau, men jeg blev ikke klar over at den var ringe, før end jeg var nødt til at låne min kærestes 3310. Den blev sendt aretur til FONA, med en regning for tiden forbrugt på undersøgelse af telefonen. Den blev kasseret på fugt. Stik tosset som jeg var, sagde jeg at jeg ville have en bedømmelse andet steds fra. Jeg var tvunget til at betale regningen for at få telefonen udleveret. Jeg tog derefter ned til Telecare (tror jeg det hed) hos TDC, som kiggede på den gratis. De konkluderede at der INGEN tegn på fugt var i telefonen. Derudover skiftede de højttaleren gratis. Kanon service. Jeg fik en skrivelse med fra Telecare om hvad deres bedømmelse var. Ned til FONA igen og råbe lidt ad dem, til jeg fik mine penge retur. Der var dømt røde øre.
Der hvor FONA fik repareret telefoner påstod at bare det at have telefonen i lommen er rigeligt til at forårsage fugtskade på telefonen. Det er jeg ikke i tvivl om er sandt, da vi udskiller store mængder væske gennem huden. Dertil varmen fra kroppen, og kulden fra vejr og vind, er også gode vilkår for fugt/kondens. Så ingen tvivl om at telefoner er udsat. Men fugtskadeundskyldningen bliver bare brugt for ofte. Og oven i det, er det noget svineri når forbrugeren ikke har en jordisk chance for selv at kontrollere/påvise det, for hvis telefonen skilles for meget ad, brydes garantien også.


Skrevet af: dabp
Skrevet den: 15-Juli-2011 kl. 10:42
Hvis recordere har lyst til at lave tests, så har jeg de fugtindikatorer liggende som sidder i iPhone 3G/3GS og iPhone 4 :)

Jeg laver mange iPhones i min fritid og har således også set min del af fugtskadede telefoner. Mine erfaringer er at 3/4 kan reddes med hurtig behandling og måske udskiftning af lidt komponenter. Der er bare ingen garanti fremadrettet for at der ikke opstår problemer efterfølgende, men jeg har kun oplevet at det skete få gange. Så længe man sørger for at gennemtørre telefonen har irringen ikke gode betingelser for at skade mere.

Min erfaring siger mig også at værksteder ikke bruger fugt som undskyldning. Selvfølgelig kan de begå fejl ligesom alle andre mennesker, men det er ikke brugt bevidst som "skjold" da de netop tjener deres bedste penge på rent faktisk at udføre reperationer. Ellers ville det andet jo været en bedre forretning og det tror jeg ikke producenterne ville være tilfredse med.



Print side | Luk vindue