Fra bog til film
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Film og udsendelser
Forumbeskrivelse: Film på Blu-ray, DVD samt tv-udsendelser mv.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=99322
Udskrevet den: 24-Februar-2025 kl. 07:28
Emne: Fra bog til film
Skrevet af: sims-m
Emne: Fra bog til film
Skrevet den: 16-Juli-2011 kl. 00:30
Jeg sidder endnu en aften, dybt begravet i The Dark Tower af Stephen King, Jeg er nået til "Ulvene" 5. bog i serien af 7 bøger, og tænker endnu en gang - Wow de her bøger og det univers Mr. King har fået lavet her, det kunne være alt for genialt at se som en film eller en serie, fornyligt så jeg så, at der faktisk er planer om at lave en film på denne serie. Det lyder jo spændende, men hvordan skal det dog ikke gå når en sådan bog bliver lavet til film?!? og er det nu de rigtige skuespillere der bliver valgt til de vigtige roller osv. et par link til hvad jeg nævner: http://www.stephenking.com/DarkTower/the_books.html - http://www.stephenking.com/DarkTower/the_books.html http://www.darktowermovies.com/ - http://www.darktowermovies.com/
Der er igennem årene lavet mange film på bøger, ikke altid lige heldigt, men der har bestemt også været mange gode film i mellem.
Hvilke bøger har i læst, hvor i bare har tænkt, den her bog den burde bare laves som film? Fortæl gerne hvorfor i synes det. Nævn også gerne film i synes har været håbløst ved siden af bøgerne.
God weekend;-)
mvh. Simon
|
Svar:
Skrevet af: Bruger udmeldt 31
Skrevet den: 16-Juli-2011 kl. 10:59
Jeg har læst 'Dark Tower' bøgerne et par gange og jeg håber de glemmer alt om at filmatisere dem. Jeg kan ikke forestille mig det på nogen måde kan blive et godt resultat.
Stephen King er filmatiseret utallige gange med mange katastrofale resultater, og få vellykkede.
Jeg tror simpelthen bare at hans snørklede tankegang og de universer han beskriver, er bedst egnede til bøger og de indre billeder læserne skaber sig.
Bortset fra det, hvis man synes 'Ringenes Herre' bøgerne var fantastiske, så vil man blive blæst bagover af 'Dark Tower' serien. Den og 'Hyperion' serien af Dan Simmons, er de mest episke bøger der nogensinde er skrevet.
|
Skrevet af: Sylvest
Skrevet den: 16-Juli-2011 kl. 11:11
Jeg synes, at Game of Thrones er en meget vellykket filmatisering. Jeg glæder mig meget til de næste sæsoner/bøger.
|
Skrevet den: 17-Juli-2011 kl. 15:25
Ser til min rædsel at Ron Howard skal instruere både 'Dark Tower' serien og de efterfølgende film!!
Javier Bardem skal spille rollen som Roland.......
Viggo Mortensen var også inde over til rollen som Roland, og det ville efter min mening have været et langt bedre valg, når nu Clint Eastwood er blevet for gammel.
Hvis man har læst de fantastiske bøger, og kender Howard's og Bardem's arbejde, vil man forstå hvorfor det virker forrykt.
|
Skrevet af: Corax
Skrevet den: 17-Juli-2011 kl. 15:58
Har også læst hele Dark Tower serien og den er skide god og bestemt anbefales værdig. Min favorit er nok "drawing of the three" og det bliver ekstrem svært at caste Susannah til en film.
Jeg har dog aldrig forstået den mentalitet med at det er bedst ikke at lave en filmatisering (remake, spin-off, sequel eller prequel) fordi det eksisterende bare er for fantastisk og det kun kan gå galt.
Jeg ser altid frem til nyt materiale fra en historie eller et univers jeg kan lide. Hvis det ender med at være noget lort gør det jo ikke det forrige materiale dårligere og der er altid en chance for at det bliver godt. Bare fordi Phantom Menance udkom er hele Star Wars universet ikke blevet ødelagt og de to bagefter var bedre.
Jeg har de to første bøger af Witcher serien og selvom jeg ikke er kommet i gang med dem endnu så har jeg spillet begge spil. Så jeg så gerne en Hollywood film med Geralt of Rivia. Den polske film skulle nemlig være noget bras.
Game of Thrones og The Walking Dead (godt nok en tegneseriefilmatisering) er uden tvivl også to nye ekstrem vellykket filmatiseringer.
------------- http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=36469&KW - Min hjemmebio
|
Skrevet af: detlef
Skrevet den: 18-Juli-2011 kl. 05:33
Hvis LOTR blev til 3, næsten 4 timer lange film, hvad skal der så ikke til for at yde Dark Tower retfærdighed??!!??
Og ja, da jeg for evigheder startede på serien, den gang der kun var 2-3 bøger, da så jeg også en ung Eastwood i rollen......
Iøvrigt skal det anbefales at læse den reviderede udgave af bog 1, the Gunsliger, den er lettere omarbejdet så den passer bedre til resten af serien. Den er dog AFAIK ikke oversat....
|
Skrevet den: 18-Juli-2011 kl. 10:10
detlef skrev:
Hvis LOTR blev til 3, næsten 4 timer lange film, hvad skal der så ikke til for at yde Dark Tower retfærdighed??!!??
|
Umiddelbart lader det til at man vil lave minimum 3 spillefilm og så TV-serier mellem filmene til at binde dem sammen. Noget af et projekt...
|
Skrevet den: 18-Juli-2011 kl. 15:49
Ja Pallec jeg kan godt se hvad det er du mener, og tænker lidt det samme med at det næsten kun kan blive svært at få noget godt ud af det. Men som Corax også skriver, så vil en film/serie ikke ødelægge den oplevelse vi allerede har haft med bøgerne.Jeg er desværre på den danske udgave af bøgerne, da 7eren egentlig var et fejlkøb og derfor var nød til at købe de andre også:-D
Det ser ud til at King lige har lavet en ny bog der skulle passe ind imellem 4eren og 5eren, den skulle give en god beskrivelse af hvad den miderste verden er og hvad der foregår, det lyder jo spædende, men jeg håber da at den kan læses for sig selv.
Jeg har desværre ikke fået læst bøgerne med Ringenes Herre, men jeg er vild med filmene. Game of Thrones ser også spændende ud.
Man kan jo undre sig over hvorfor valget er faldet på Javier Bardem, for hvis man kigger sig lidt omkring på nettet, så virker det som om At Viggo Mortensen ville være et langt bedre valg, men tiden må vise, om det var rigtigt.
Jeg vidste faktisk ikke at The walking dead var lavet på en bog, men der kan man bare se, synes tv-serien er fin, men jeg håber da virkelig at der er meget mere med i bogen, for ellers er den da en anelse tynd.
|
Skrevet den: 18-Juli-2011 kl. 15:50
Pallec skrev:
detlef skrev:
|
Umiddelbart lader det til at man vil lave minimum 3 spillefilm og så TV-serier mellem filmene til at binde dem sammen. Noget af et projekt... |
Ja hold da op, men bøgerne lægger også op til, at det bliver et kæmpe arbejde
|
Skrevet den: 18-Juli-2011 kl. 16:52
Ja snakker vi King så ville jeg gerne se ordenlige filmatiseringer af The Stand ( Slutspil ), en Shining der holdt sig til bogen ( og var bedre end serien ), Firestarter, Cycle of the warewolf, Dreamcatcher ( måtte til læge for at få rette tæerne ud after den slutning!! ) osv osv
|
Skrevet af: Corax
Skrevet den: 18-Juli-2011 kl. 17:07
sims-m skrev:
Det ser ud til at King lige har lavet en ny bog der skulle passe ind imellem 4eren og 5eren, den skulle give en god beskrivelse af hvad den miderste verden er og hvad der foregår, det lyder jo spædende, men jeg håber da at den kan læses for sig selv. |
Tak for tippet :)
Den kommer til at hedde "The Dark Tower: The Wind Through the Keyhole", der er dog et helt år til den udkommer.
Jeg tror nu at Javier Bardem er et meget godt valg selvom Viggo Mortensen nok ligger tættere på de flestes billede af Roland. Jeg håber bare at Javier er villig til at smide noget vægt til rollen. Men som sagt er jeg mere spændt på hvem der får Susannahs rolle.
------------- http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=36469&KW - Min hjemmebio
|
Skrevet den: 18-Juli-2011 kl. 17:12
Men hvis Viggo havde fået rollen, så havde det sgu nok været for tæt på Strider/Aragon....
|
Skrevet den: 18-Juli-2011 kl. 17:23
detlef skrev:
Men hvis Viggo havde fået rollen, så havde det sgu nok været for tæt på Strider/Aragon....
|
Jo, men der er jo også en del ligheder mellem de to figurer.
Et andet godt bud, ville være Daniel Day Lewis.
|
Skrevet den: 18-Juli-2011 kl. 17:28
Corax skrev:
sims-m skrev:
Det ser ud til at King lige har lavet en ny bog der skulle passe ind imellem 4eren og 5eren, den skulle give en god beskrivelse af hvad den miderste verden er og hvad der foregår, det lyder jo spædende, men jeg håber da at den kan læses for sig selv. |
Tak for tippet :)
Den kommer til at hedde "The Dark Tower: The Wind Through the Keyhole", der er dog et helt år til den udkommer.
Jeg tror nu at Javier Bardem er et meget godt valg selvom Viggo Mortensen nok ligger tættere på de flestes billede af Roland. Jeg håber bare at Javier er villig til at smide noget vægt til rollen. Men som sagt er jeg mere spændt på hvem der får Susannahs rolle. |
Sl;-) Ja der er længe til på trods af at den angiveligt er skrevet færdigt, men til den tid er jeg vel forhåbentlig blevet færdig med serien:-P
Ja Susannahs rolle er ikke let at fylde ud. På nuværende tidspunkt, ved jeg slet ikke hvem der kunne være interessante i rollen.
|
Skrevet den: 18-Juli-2011 kl. 17:34
detlef skrev:
Ja snakker vi King så ville jeg gerne se ordenlige filmatiseringer af The Stand ( Slutspil ), en Shining der holdt sig til bogen ( og var bedre end serien ), Firestarter, Cycle of the warewolf, Dreamcatcher ( måtte til læge for at få rette tæerne ud after den slutning!! ) osv osv
|
Jeg kan se, at jeg er langt bagefter. Der er da et par stykker der jeg aldrig har hørt om:-S Men så er der jo lidt at gå igang med
|
Skrevet den: 18-Juli-2011 kl. 18:07
sims-m skrev:
Jeg kan se, at jeg er langt bagefter. Der er da et par stykker der jeg aldrig har hørt om:-S Men så er der jo lidt at gå igang med |
Jo jo, men retfærdigvis startede jeg med at læse King i 88 ( cirka ) og da biblioteket var opbrugt slog jeg mig på de engelske ( den første jeg læste på engelsk var It ( det onde )), og har i dag pløjet mig igennem hele forfatterskabet, de fleste flere gange ( the Shining ( ondskabens hotel ) har jeg læst omkring 8 gange, de 5 på original sproget ).
Så jeg er nok lidt en King nørd...........
|
Skrevet af: rawi
Skrevet den: 18-Juli-2011 kl. 20:54
Jeg læste sidste år de 12 bøger i Honor Harrington serien (af David Webber), og syntes egentligt at verdenen og personerne var ganske godt beskrevet. Dog en anelse god/ond - sort/hvid, men en fantastisk fortæller stil og mange detaljerede beskrivelser af alle de gadgets osv. der nu findes i den univers. Da jeg var færdig med serien tænkte jeg faktisk, at det kunne være fedt at se den dom serie, men da der fortælles så mange deltajer om planeters historier og "gadgets" tror jeg ikke det vil være særligt nemt, uden det bliver for "kunstigt".
Jeg er nu gået i gang med en serie af James Rollins der hedder Sigma Force (6-7 bøger) jeg er midt i nr. 1, men jeg har fundet endnu en forfatter der skriver detaljeret og virker til at vide noget om det han nu skriver om. Den tror jeg til gengæld godt vil kunne filmatiseres da den foregår på jorden med de teknologier vi kender og kan referere til (enten via virkelighedens verden eller hollywood).
|
Skrevet den: 19-Juli-2011 kl. 19:20
http://politiken.dk/kultur/film/ECE1340175/filmselskab-dropper-episk-stephen-king-fantasyserie/ - Skidt nyt vedr Dark Tower
|
Skrevet den: 20-Juli-2011 kl. 10:33
detlef skrev:
http://politiken.dk/kultur/film/ECE1340175/filmselskab-dropper-episk-stephen-king-fantasyserie/ - Skidt nyt vedr Dark Tower |
Nu er det ikke endeligt bekræftet af filmselskabet og tingene kan jo ændre sig hurtigt den verden.
Skulle filmene/serien blive aflyst, så er jeg nu heller ikke så sikker på at det er skidt nyt...
|
Skrevet den: 20-Juli-2011 kl. 18:04
rawi skrev:
Jeg læste sidste år de 12 bøger i Honor Harrington serien (af David Webber), og syntes egentligt at verdenen og personerne var ganske godt beskrevet. Dog en anelse god/ond - sort/hvid, men en fantastisk fortæller stil og mange detaljerede beskrivelser af alle de gadgets osv. der nu findes i den univers. Da jeg var færdig med serien tænkte jeg faktisk, at det kunne være fedt at se den dom serie, men da der fortælles så mange deltajer om planeters historier og "gadgets" tror jeg ikke det vil være særligt nemt, uden det bliver for "kunstigt".
Jeg er nu gået i gang med en serie af James Rollins der hedder Sigma Force (6-7 bøger) jeg er midt i nr. 1, men jeg har fundet endnu en forfatter der skriver detaljeret og virker til at vide noget om det han nu skriver om. Den tror jeg til gengæld godt vil kunne filmatiseres da den foregår på jorden med de teknologier vi kender og kan referere til (enten via virkelighedens verden eller hollywood). |
Det er godt nok mange bøger der er i den serie. Det er nok ikke lige dem jeg vil kaste mig over næste gang. Det lyder også som om det har meget med krig og militær at gøre, det er jeg ikke alt for god til, men stilen den er skrevet i, har selvfølgelig også en del at sige. Hvad jeg sådan lige kan se, så synes jeg også den minder en del om en masse film og serier der allerede er på markedet.
|
Skrevet den: 20-Juli-2011 kl. 18:07
Pallec skrev:
detlef skrev:
http://politiken.dk/kultur/film/ECE1340175/filmselskab-dropper-episk-stephen-king-fantasyserie/ - Skidt nyt vedr Dark Tower |
Nu er det ikke endeligt bekræftet af filmselskabet og tingene kan jo ændre sig hurtigt den verden.
Skulle filmene/serien blive aflyst, så er jeg nu heller ikke så sikker på at det er skidt nyt... |
Det lyder jo lidt interessant, det undre mig dog lidt at det er sådan et projekt de lukker ned, og ikke 10 andre ligegyldige blockbuster film. Mon dog ikke at vi vil hører en del mere til det projekt de næste måneder? jeg er rimelig sikker på at der er mange der gerne vil se en sådan film.
|
Skrevet af: rawi
Skrevet den: 21-Juli-2011 kl. 10:46
sims-m skrev:
Det er godt nok mange bøger der er i den serie. Det er nok ikke lige dem jeg vil kaste mig over næste gang. Det lyder også som om det har meget med krig og militær at gøre, det er jeg ikke alt for god til, men stilen den er skrevet i, har selvfølgelig også en del at sige. Hvad jeg sådan lige kan se, så synes jeg også den minder en del om en masse film og serier der allerede er på markedet. |
Ja det er meget militært, og det var også derfor jeg ikke er startet på dem tidligere, men da jeg først kom igang var det primært fortællestilen der fangede mig. Men ud over militær og krig, er der også meget politik, så det er ikke bare hack 'n slash som nogle romaer (hentyder til March Upcountry, som jeg bare syntes er plat). Men der er ingen ting på TV (jeg har set) der minder om det univers/fortællestil Webber har fundet på.
|
|