Rengøring af LED skærm
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: LED TV - LCD TV
Forumbeskrivelse: Forum for LED TV - LCD TV
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=99385
Udskrevet den: 09-Februar-2025 kl. 18:40
Emne: Rengøring af LED skærm
Skrevet af: abe
Emne: Rengøring af LED skærm
Skrevet den: 18-Juli-2011 kl. 04:39
jeg har lige forsøgt at rengøre mit LED tv med en mikrofiber klud og et rengøringsmiddel til LCD skærme. I min uvidenhed sprayed jeg det direkte på skærmen i store mængder og begyndte så at fordele det med fiberkluden. Nu kan jeg ikke få det af. Man kan ikke se det når den er tændt, men jeg VED det og det kan ses fra en vinkel når det er slukket. Jeg tror problemet kan være at fiberkluden var meget fedtede af tidligere tiders brug. Derfor forsøgte jeg at rense kluden med sulfo, vred den op 10.000 gange for at få alt fedtstof ud af den og tørrede den tilsidst med en hårtørrer. Så prøvede jeg igen, denne gang med 99% isopropyl men lige meget hjalp det . Hvad skal jeg gøre?
|
Svar:
Skrevet af: jacobask
Skrevet den: 18-Juli-2011 kl. 08:31
En almindelig blød klud let vredet op i lunt sæbevand er langt det nemmeste, og det tager din skærm ikke skade af. Når den er vasket ren, kan den tørres med et tørt viskestykke.
LCD rens og lignende er lidt noget gejl for at trække penge ud af folk.
/ask
|
Skrevet af: Per S
Skrevet den: 18-Juli-2011 kl. 10:37
Hvilket slags sæbevand? sulfo eller?
|
Skrevet af: jacobask
Skrevet den: 18-Juli-2011 kl. 10:54
Ja, helt almindeligt sulfo, så længe du holder dig fra diverse oplæsningsmidler så er der ingen fare for skader.
/ask
|
Skrevet af: Beanie
Skrevet den: 18-Juli-2011 kl. 12:01
Ellers bare alm vand, når du nu har en mikrofiberklud. Herhjemme bruger jeg et strint af destilleret vand, når det skal være ekstra godt, f.eks. iPaden. Husk nu at vaske mikrofiberkluden uden skyllemiddel næste gang.
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 18-Juli-2011 kl. 12:43
En fin microfiberklud, beregnet til glas. Og så hårdt opvredet i lunken vand. Evt mere fugtig til du har vasket LCD-rens af.
Herefter er vedligeholdelse ret enkel; du bruger den fugtige microfiber klud og intet andet ![Smile Smile](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley1.gif)
|
Skrevet af: Corax
Skrevet den: 18-Juli-2011 kl. 13:09
Et såkaldt LED TV er bare et LCD TV med lysdioder til bagbelysningen. Tag evt. et kig på denne artikel: http://flatpanels.dk/artikel.php?subaction=showfull&id=1251713794 - Hvad er LED-TV
Almindeligt vand kan forresten godt efterlade kalk på skærmen. Det kan undgås ved at bruge demineraliseret vand i stedet.
------------- http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=36469&KW - Min hjemmebio
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 18-Juli-2011 kl. 13:38
Brug ALDRIG rengøringsmidler som indeholder opløsningsmidler, til rengøring af fladskærme. Det gælder Isopropylalkohol, sprit, rensebenzin, syre, baser m.m.m. En tør mikrofiberklud tager det meste. Resten klarer en mikrofiberklud vredet kraftigt op med varmt vand! M.v.h.
|
Skrevet af: Mr. Claude
Skrevet den: 18-Juli-2011 kl. 21:14
og så skal skærmen være kold når man renser den. Men jeg bruger nu tft/lcd rens som er noget skum noget.. og det virker kanon sammen med en microfiberklud. Skal ikke have noget med vand på min elektronik....
|
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 18-Juli-2011 kl. 21:36
Ganske almindelig Glasrens som man alligevel har i huset er også udemærket til det brug.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet den: 18-Juli-2011 kl. 22:06
Radiomanden skrev:
Ganske almindelig Glasrens som man alligevel har i huset er også udemærket til det brug. |
Der er oftest også opløsningsmidler i! M.v.h.
|
Skrevet den: 18-Juli-2011 kl. 22:09
Om et LCD panel kan tage skade af det ved jeg ikke, men Plasma gør i hvert fald ikke.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet den: 18-Juli-2011 kl. 22:11
Radiomanden skrev:
Om et LCD panel kan tage skade af det ved jeg ikke, men Plasma gør i hvert fald ikke. |
Jo, med tiden gør de. De fleste plasmaskærme har en antirefleksbehandling, som med tiden vil blive (synlig) uens i strukturen eller simpelthen vil forsvinde... M.v.h.
|
Skrevet den: 18-Juli-2011 kl. 22:24
Nu er det jo ikke så ofte det er nødvendigt, det er gjort en 5-6 gange i løbet af et år, der i mellen er en tør klud en gang om ugen fin nok. De bliver ikke så ofte rigtig snavsede som et CRT gjorde. Så jeg har ingen problemer med at bruge det.
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 18-Juli-2011 kl. 22:40
Radiomanden skrev:
Ganske almindelig Glasrens som man alligevel har i huset er også udemærket til det brug. |
>>>OG DET SKAL MAN DA IHVERTFALD IKKE KOMME PÅ SIN SKÆRM<<<
Det indeholder salmiak!!!
|
Skrevet den: 19-Juli-2011 kl. 09:34
Jeg har brugt det et års tid som skrevet, og der er ingen skader på hverken panel eller ramme, så det ser jeg ingen mening i.
|
Skrevet af: Kasper_J
Skrevet den: 19-Juli-2011 kl. 13:14
Henrik B. skrev:
Brug ALDRIG rengøringsmidler som indeholder opløsningsmidler, til rengøring af fladskærme. Det gælder Isopropylalkohol, sprit, rensebenzin, syre, baser m.m.m. En tør mikrofiberklud tager det meste. Resten klarer en mikrofiberklud vredet kraftigt op med varmt vand! M.v.h. |
Isopropylalkohol er netop særdeles velegnet til skærme (fortyndet naturligvis) - det er også det som langt de fleste komercielle "fladskærms-rens" produkter indeholder.
|
Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 19-Juli-2011 kl. 13:43
Nej, langt de fleste fladskærmsrens er netop uden isopropyl-alkohol. Alkohol vil med tiden skabe stress i plasticoatingen og få den til at krakelere. Det anbefales ikke at bruge alkohol i nogen form på sin fladskærm.
------------- FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
|
|