Print side | Luk vindue

Nyt anlæg setup

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Hi-Fi
Forumbeskrivelse: Hi-Fi stereo, grej og tilbehør
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=99556
Udskrevet den: 23-December-2024 kl. 13:27

Emne: Nyt anlæg setup
Skrevet af: Shoot To Thrill
Emne: Nyt anlæg setup
Skrevet den: 22-Juli-2011 kl. 23:54
Halløj alle i kloge hoveder.
Jeg har pt. et 10 år gammelt nogenlunde Sony minianlæg i køkkenet og et halvringe JVC surround i stuen. Jeg kunne derfor godt tænke mig noget nyt og ordentlig lyd.
Har en del MP3 musik liggende på pc og IPhone, som jeg godt vil have adgang til direkte fra et evt nyt anlæg. Derfor går mine overvejelser på en Squeezebox Duet + usb hd med enten aktive højtalere eller forstærker + højtalere til.

En anden mulighed er Zeppelin Air. Pæn, men ulempen er at konen ikk kan høre musik når jeg har Tlf med mig.

Har ingen Nas, så umiddelbart er Sonos valgt fra.

Erfaringer, alternativer, råd modtages med kyshånd!

Svar:
Skrevet af: jacobask
Skrevet den: 23-Juli-2011 kl. 08:11
Jeg er hoppet på squeezebox + NAS + aktive højtalere til køkkenet som skal udbygges med en squeezebox i stuen hvor jeg har et anlæg stående den bliver sluttet til. En løsning jeg er rigtigt tilfreds med.

Hvis du "bare" vil have musikken på en IUSB-HD (og ikke NAS), så skal du have fat i en squeezebox touch og ikke en duet. Duet'en kan ikke bruge USB-disken til noget.

/ask

Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 23-Juli-2011 kl. 09:36
Jeg synes ikke Zeppelin Air og ordentlig lyd hænger sammen. Min kusine har sådan en og jeg synes bestemt ikke den lyder specielt spændende. Den kan løfte lyden fra et tv, men det er primært fordi et tv's indbyggede højttalere oftest er virkelig ringe. Hvis du alligevel er til en Zeppelin kan du jo løse problemet med at du tager telefonen med det ved at købe en Ipod Touch og have den permanent i Zeppelinen (eller forære den til konen).

Planen med en squeezebox kombineret med aktive højttalere eller forstærker + højttalere synes jeg er det rette spor. Du får mulighed for at vælge nogle højttalere der for alvor giver lyden et løft, ihvertfald hvis der ikke er alt for strenge krav til at de skal være små og usynlige.

Hvis du vil have squeezebox både i køkken og stue med usb diske begge steder, så er det da lige før du istedet for to usbdiske kan få råd til en billig nas. Det gør opdatering af musiksamlingen nemmere og måske forelsker du dig i nogle af de ekstra funktioner sådan en har, online fotoalbum, mulighed for at lave noget backup af dine emails og hvad ved jeg?

En af fordelene ved et squeezebox eller sonos baseret anlæg er at du kan gøre det komplet usynligt. En ipod touch til at styre tingene med, så kan du gemme squeezebox og forstærker op på loftet eller om bag bogreolen hvis du vil, bare der er en smule ventilation så den ikke koger. Det eneste du behøver kigge på er højttalerne.

Et forslag kunne være en ipod touch til konen, squeezebox touch og fx en af de danske Sumoh forstærkere http://www.sumoh.com/ - http://www.sumoh.com/ i køkkenet og i stuen, 2 usb diske, gemme stumperne godt af vejen og så finde nogle højttalere der lyder godt.

Et andet forslag kunne være at skifte de 2 usb diske ud med en billig nas, en sonos ZP120 med indbygget forstærker gemt godt af vejen i stuen og en Sonos play 3 eller 5 til køkkenet. Et par gode højttalere til stuen og en ipod touch til konen hvis ikke du vil score ekstra point med en iphone eller en android telefon til hende.

Skrevet den: 23-Juli-2011 kl. 11:57
Tak for svar. Zeppelineren er ude af billedet. Hvad er jeres mening om alternativt en airport express og iPod. Eller et anlæg med AirPlay eller wifi...? En ekspedient påstod at squeeze box er på vej ud til fordel for dette. Han lød dog lidt utroværdig...

Skrevet af: jacobask
Skrevet den: 23-Juli-2011 kl. 13:36
Problemet (hvis du syntes det er et problem) med aiport løsningen er at du binder dig til apple produkter, og dette giver ikke mulighed (direkte) for f.eks spotify eller wimp.

Med et squeezebox eller sonos setup har du større fleksibilitet i mine øjne.

Jeg kører med squeezebox og et sæt audioengine A5 i køkkenet og dette spiller ret godt.
Som det allerede er skrevet så kig efter en NAS løsning.
Du kan godt nøjes med en lidt mindre NAS som f.eks synology DS211J + de diske du vil ofre samt en squeezebox og aktive højtalere i køkkenet og så hvis du har forstærker i stuen kan du bruge den samt et par almindelige højtalere.

/ask

Skrevet den: 23-Juli-2011 kl. 14:32
Det hælder til en Squeezebox touch + usb hd. Hvad er fordele/ulemper ved en forstærker + højtaler vs aktive højtalere? Kunne selvfølgelig også bare smide Sqeezen på mit minianlæg i køkkenet, men det har ikk digital indgang og +8 år på bagen.

Skrevet af: snadepind
Skrevet den: 23-Juli-2011 kl. 14:55
Oprindeligt skrevet af Shoot To Thrill Shoot To Thrill skrev:

Spotify kommer snart til DK. Hvorfor bøvle med at rippe skiver selv, når det kan streames. Man behøver ikke nas. Har selv haft amerikansk Rhapsody. Begge dele understøttes af SONOS. Har du set S5?

-------------
Pioneer LX5090H (Bumtious)
Pioneer VSX-919-ASK, XTZ 99.36, XTZ 99.26 Shielded
PS3 + Popcorn Hour A-200 Movieka Alu Edition + Samsung Yousee Box
Sonos CR200+ZP90+ZP120, B&W DM 602 S3, Verbatim NAS.

Skrevet af: netsat_99
Skrevet den: 23-Juli-2011 kl. 15:12
Oprindeligt skrevet af snadepind snadepind skrev:

Oprindeligt skrevet af Shoot To Thrill Shoot To Thrill skrev:

Spotify kommer snart til DK. Hvorfor bøvle med at rippe skiver selv, når det kan streames. Man behøver ikke nas. Har selv haft amerikansk Rhapsody. Begge dele understøttes af SONOS. Har du set S5?

Kvaliteten som Spotify og andre streamer i, kan ikke sammenlignes med FLAC.

/Johnny

Skrevet den: 23-Juli-2011 kl. 15:24
Umiddelbart ikk interesseret i at hænge på et Sporify abonnement. Har også hårt at stereo oplevelsen i s5 er skidt.

Skrevet af: rotelman
Skrevet den: 23-Juli-2011 kl. 15:47
Streaming kvaliteten fra internet er "lort" i forhold til ren cd rip på en Touch!

Skrevet den: 24-Juli-2011 kl. 16:25
Hvad giver mest kvalitet for pengene: Aktive højtalere eller forstærker + højtaler?

Skrevet den: 24-Juli-2011 kl. 18:31
Iøvrigt er der jo også en mulighed med Airplay via hifi klubbens mini ceol anlæg og så ligge musik på en iPod. Nogen der har erfaring med dette?

Print side | Luk vindue