Lærred Størrelse??
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=99806
Udskrevet den: 04-Januar-2025 kl. 11:27
Emne: Lærred Størrelse??
Skrevet af: BigRaj
Emne: Lærred Størrelse??
Skrevet den: 29-Juli-2011 kl. 20:53
Hey alle.
Jeg har netop besluttet mig til at jeg skal have rullelærred i min stue da jeg synes 50" er for småt men hvordan regner jeg lige ud hvor stort et lærred jeg har plads til på min væg. Væggen er 230cm lang. Min sofa er ca 5,5 meter fra den væg som lærredet skal køre ned foran.
Hvilke ting er vigtige i forbindelse med valg af lærred. Det er som sagt i min stue. Væggene er lysebrune og bagvæg hvor lærred skal være er mørk brun. Jeg har meget lys i stuen og kan ikke mørkægge 100 % om dagen. Om aftene går det fint. Jeg har persienner i mine gulv til loft vinduer.
På forhånd tak for alle jeres gode råd.
Hvis du har et lærred som du mener jeg kan bruge så skriv til mig i køb, salg og bytte hvor jeg søger et lærred.
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=99808&PID=1014222#1014222 - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=99808&PID=1014222#1014222
Vh
BigRaj
------------- Film skal ses..Derhjemme...I en kælder sort som kul
|
Svar:
Skrevet af: p.las
Skrevet den: 29-Juli-2011 kl. 21:39
BigRaj skrev:
Hey alle.
Jeg har netop besluttet mig til at jeg skal have rullelærred i min stue da jeg synes 50" er for småt men hvordan regner jeg lige ud hvor stort et lærred jeg har plads til på min væg. Væggen er 230cm lang. Min sofa er ca 5,5 meter fra den væg som lærredet skal køre ned foran.
Hvilke ting er vigtige i forbindelse med valg af lærred. Det er som sagt i min stue. Væggene er lysebrune og bagvæg hvor lærred skal være er mørk brun. Jeg har meget lys i stuen og kan ikke mørkægge 100 % om dagen. Om aftene går det fint. Jeg har persienner i mine gulv til loft vinduer.
Hvis du har et lærred som du mener jeg kan bruge så skriv til mig i køb, salg og bytte hvor jeg søger et lærred.
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=99808&PID=1014222#1014222 - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=99808&PID=1014222#1014222
Med den afstand vil jeg gå efter det størst fysisk mulige. Jeg sætter selv 3,5m fra et lærred som er 2,34m bred.
Vh
BigRaj |
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio
|
Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 29-Juli-2011 kl. 22:32
BigRaj skrev:
Hey alle.
Vh
BigRaj |
Jeg vil sige ligesom p.las at du med den siddeafstand kan gøre lærredet så stort som der er plads til. Her hos mig kigger jeg på et billede der er omkring 92" fra lidt over 3 meters afstand. Det er ikke for stort. Særligt ikke til scope film. Med 230cm i bredden kan du omtrent få plads til det samme da du også skal have plads til kasetten til (rulle)lærredet. Nu har du ikke skrevet hvor meget du vil ofre, men hvis det skal være i den billige ende er der ikke ret meget andet at vælge end et ganske almindeligt hvidt lærred. Hvis du vil have noget med indbygget gain må du give markant mere end hvad et almindeligt hvidt lærred koster. MVH
|
Skrevet af: submaniac
Skrevet den: 30-Juli-2011 kl. 09:47
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 30-Juli-2011 kl. 10:43
BigRaj skrev:
Væggen er 230cm lang. Min sofa er ca 5,5 meter fra den væg som lærredet skal køre ned foran.
|
Så bliver billedet under alle omstændigheder for småt, så du skal som de andre siger bare give den alt hvad der er plads til. Der skal være plads til kassetten, så billedet bliver jo mindre end de 230 cm i bredden.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: brfcjon
Skrevet den: 30-Juli-2011 kl. 11:29
Og du skal huske at have plads til dine højttalere også.... Men dem bør du nok satse på at have under lærredet alligevel for at få plads til størst muligt lærred alligevel.
Og god fornøjelse.
Jeg har nu kørt med et et billede på 106" i ca. 7 måneder med gennemsnitligt en til to "bio" aftenener om ugen plus ps3 spil etc. - og jeg har stadig vid optur over det. Bortset fra at jeg måske nok er klar til 120" nu.... Så sørg for at få det så stort som du kan og æad være med at høre på kærester, mødre eller andre som siger "det bliver da aaalllt for stort". De tager fejl!
|
Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 30-Juli-2011 kl. 16:05
Jeg ville også gøre det så stort som muligt. Jeg synes næsten ikke billede kan blive for stort Jeg har 120" i en afstand af 3,5m og det giver en god bio-effekt. Jeg har også haft 95" på den afstand, og det var alt for småt synes jeg.
|
Skrevet af: kim olsen
Skrevet den: 30-Juli-2011 kl. 16:55
jeg sidder 4,5 fra et 108", og det passer meget godt, men ellers må jeg hyle med i koret, jo større jo bedre. dog er det imho ikke værd at ofre det sidste par tommer for at købe et halvdårligt lærred, så hellere et lidt mindre i en god kvalitet, men ellers, bigger is better.
------------- Crown - there is no substitute.
|
Skrevet af: cgmand
Skrevet den: 30-Juli-2011 kl. 19:52
Helt sikkert alt det den kan trække. Men det vil alligevel være alt for småt, som Otto også skriver. Du er nødt til at skal have den sofa tættere..!
------------- LG G2 65, ATV, HomePod stereo
|
Skrevet den: 30-Juli-2011 kl. 20:07
Mange tak til jer alle. Jeg vil satse på så stort som muligt. Jeg må finde et lærred hvor kassetten er ca 230 cm. Så gir resten vel sig selv. Mht højtalere, så har jeg dem hængende på væggen så de vil komme til at sidde bag læredet med undtagelse af centeren der vil komme til at være nedenunder lærredet. Selve lærredet kommer til at hænge ca 50 cm ud fra væggen så det flugter med mit møbel.
Er det fint nok?
Hvad er Gain??
|
Skrevet af: p.las
Skrevet den: 30-Juli-2011 kl. 20:19
BigRaj skrev:
Mange tak til jer alle. Jeg vil satse på så stort som muligt. Jeg må finde et lærred hvor kassetten er ca 230 cm. Så gir resten vel sig selv. Mht højtalere, så har jeg dem hængende på væggen så de vil komme til at sidde bag læredet med undtagelse af centeren der vil komme til at være nedenunder lærredet. Selve lærredet kommer til at hænge ca 50 cm ud fra væggen så det flugter med mit møbel. Er det fint nok?
Hvad er Gain?? |
Bag ved lærredet? Er det akustisk transparent ?
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio
|
Skrevet den: 30-Juli-2011 kl. 20:24
p.las skrev:
BigRaj skrev:
Mange tak til jer alle. Jeg vil satse på så stort som muligt. Jeg må finde et lærred hvor kassetten er ca 230 cm. Så gir resten vel sig selv. Mht højtalere, så har jeg dem hængende på væggen så de vil komme til at sidde bag læredet med undtagelse af centeren der vil komme til at være nedenunder lærredet. Selve lærredet kommer til at hænge ca 50 cm ud fra væggen så det flugter med mit møbel.
Er det fint nok?
Hvad er Gain?? |
Bag ved lærredet? Er det akustisk transparent ? |
ehhh jeg har ikke købt noget lærred endnu.... Vil lyden ikke trænge igennem hvis fronterne sidder bag lærredet, selv om det er en 40 cm luft imellem højtlaler og lærred?
|
Skrevet den: 30-Juli-2011 kl. 20:25
Kun hvis lærredet er lavet specifikt til dette. (akustisk transparent lærred).
|
Skrevet af: brfcjon
Skrevet den: 31-Juli-2011 kl. 01:42
Som de andre skriver så skal du købe et lærred hvor lyden kan passere igennem hvis du vil have dine HT hængene bag ved. Det var netop derfor jeg gjorde opmærksom på den faldgruppe, da jeg ved du ikke er den første som har vøret ved at hoppe i den.
Derudover er det jo en god ide at have sine HTere i ca. samme højde. Der er mange som synes at det lyder/føles lidt mærkeligt når lyden panorerer og HTerne ikke er i ca samme højde.
Når det er sagt så skal udstyret jo også passe ind i en hverdag så mange gange må man gå på kompromis, men at placere lyden bag et lærred ville ikke være et kompromis jeg ville indgå. Så er trods alt nok bedre med nogle Htere der står i 50cm højde eller nøjes med et 90" lærred (selvom det jo er utroligt småt=) )
|
Skrevet af: TommyBoy
Skrevet den: 01-August-2011 kl. 02:13
100" på 3-4m afstand giver en rigtig bio effekt efter min personlige smag,
har du mere afstand, ja så skal der flere tommer lærred til,
100-120" kan man lyse op med normale pris klasser projektore
når man kan lave rummet normalt mørt,
har man 150" og en normal 10-20000 kr projektor, skal du nok også male vægge sorte
og lave rigtigt mørkelægning, ellers virker billedet bare stort og svagt
og alle mørke detaljer forsvinder ud i ingenting.
PS: jeg har aldrig fattet folk der kalder stuer med 40-50" fladskærme
og lidt surround grej for en hjemmebio, det er sku da bare en normal stue
------------- AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4 Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano Film skal ses i biografen - derhjemme :-)
|
Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 01-August-2011 kl. 06:09
TommyBoy skrev:
og lidt surround grej for en hjemmebio, det er sku da bare en normal stue |
Here we fucking go again
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 6
Skrevet den: 01-August-2011 kl. 11:12
Anima skrev:
TommyBoy skrev:
Here we fucking go again |
Det er sgu da bare dig som bliver fornærmet over småting!!! Bliv voksen!
|
Skrevet den: 15-August-2011 kl. 09:36
Så var jeg forbi Noah I Helsingør og hente projektor og 92" lærred. Det er hvad der er plads til. Det bliver ca. 5 mm frit på hver side af lærredet når jeg har rygget fronterne. Nej hvor jeg glæder mig til det er sat op i weekenden. Noah havde ikke pillet det ned da jeg kom for at kigge på sagerne og da jeg først havde set det In real life var det ikke noget problem at betale. "Hvorfor har jeg ikke købt projektor for laaang tid siden" tænkte jeg.
Nu er jeg snart klar til at få lagt billeder ind i Hemmebio afdelingen. Jubiii
|
Skrevet den: 22-August-2011 kl. 11:58
Så har jeg fået lidt mere styr på det. Lærred i 92" ( det er det der var plads til på væggen) er sat op og Epson EH tw3600 sidder på bagvæggen ( Tak for handlen Noah). Fronterne er flyttet ud i siden så de sidder ved siden af lærredet. Og hold da op det er FEDT med lærred og projektor i stuen. Så Transformers lørdag aften som den første film. WOW sagde alle sammen og jeg nød det! Det her skulle jeg have gjort for lang tid siden. Tak for alle jeres gode råd!
Vh
BigRaj
|
Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 22-August-2011 kl. 12:14
Lexicon forever skrev:
Anima skrev:
TommyBoy skrev:
Det er sgu da bare dig som bliver fornærmet over småting!!! Bliv voksen! |
Det er derfor, jeg kalder ham TommyBaby... Synes navnet dækker bedre.
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 6
Skrevet den: 22-August-2011 kl. 12:41
BigRaj skrev:
Så har jeg fået lidt mere styr på det. Lærred i 92" ( det er det der var plads til på væggen) er sat op og Epson EH tw3600 sidder på bagvæggen ( Tak for handlen Noah). Fronterne er flyttet ud i siden så de sidder ved siden af lærredet. Og hold da op det er FEDT med lærred og projektor i stuen. Så Transformers lørdag aften som den første film. WOW sagde alle sammen og jeg nød det! Det her skulle jeg have gjort for lang tid siden. Tak for alle jeres gode råd!
Vh
BigRaj |
STORT tillykke skal herfra lyde - når man først har oplevet en go projektorløsning, skal man aldrig tilbage til fladskærmen igen. Det gir et langt mere "levende" og naturligt billede.
|
Skrevet den: 22-August-2011 kl. 13:37
Lexicon forever skrev:
Anima skrev:
TommyBoy skrev:
Det er sgu da bare dig som bliver fornærmet over småting!!! Bliv voksen! |
Lige over
|
Skrevet af: jonas47
Skrevet den: 24-August-2011 kl. 01:09
Også tillykke herfra Lyder til at være en ganske god "første-købs"-projektor du fik fat i.
Og vil give Lexicon ret i at film bare er noget andet på projektor end fladskærmen!
Dejligt når man er tilfreds med sit køb. Så skal der vel bare nydes en masse film i det kolde efterår
|
Skrevet den: 24-August-2011 kl. 15:28
Nu har jeg haft mit projektor setup i 3 dage. Og hvilke dage. Jeg er næsten klar til at sælge mit 50" Pioneer og droppe hængelærred og få et fastramme lærred op. Vi må se hvad det bliver til. Måske det alligevel er godt at have sit plasma tv..... Men ja. Efteråret bliver ikke på tv. Nok heller ikke vinter. Det bliver jo tidligere og tidligere mørkt.. Første gang i mange år jeg har glædet mig over det .
|
Skrevet den: 24-August-2011 kl. 15:36
BigRaj skrev:
Nu har jeg haft mit projektor setup i 3 dage. Og hvilke dage. Jeg er næsten klar til at sælge mit 50" Pioneer og droppe hængelærred og få et fastramme lærred op. Vi må se hvad det bliver til. Måske det alligevel er godt at have sit plasma tv..... Men ja. Efteråret bliver ikke på tv. Nok heller ikke vinter. Det bliver jo tidligere og tidligere mørkt.. Første gang i mange år jeg har glædet mig over det . |
Bare godt at høre du er glad for det ! :-) Hvilket lærred er du endt med?
|
Skrevet den: 24-August-2011 kl. 15:44
tvkartoffel skrev:
BigRaj skrev:
Nu har jeg haft mit projektor setup i 3 dage. Og hvilke dage. Jeg er næsten klar til at sælge mit 50" Pioneer og droppe hængelærred og få et fastramme lærred op. Vi må se hvad det bliver til. Måske det alligevel er godt at have sit plasma tv..... Men ja. Efteråret bliver ikke på tv. Nok heller ikke vinter. Det bliver jo tidligere og tidligere mørkt.. Første gang i mange år jeg har glædet mig over det . |
Bare godt at høre du er glad for det ! :-)
Hvilket lærred er du endt med? |
Ikke noget fancy. Et Grandview 92" rullelærred. Mathvidt med 50 cm Drop down og sort på bagsiden. Når jeg er mere inde i lærredverdene (jeg skal sætte mig meget mere ind i den verden) så skifter jeg det nok. Nu fik jeg det med da jeg købte projektoren så.....
|
Skrevet den: 24-August-2011 kl. 15:59
Skrevet den: 24-August-2011 kl. 16:07
Ja returmekanismen larmer men det er fedt at man tare kan slippe det og gå når det ruller op. Hvis det samme lærred er til at få for menneskepenge elektrisk kunne jeg godt finde på at skifte, men det kommer an på om man bare kan sætte det direkte på de samme loftbeslag.
|
Skrevet den: 24-August-2011 kl. 16:33
De har dem hos Dustin.dk. De koster omkring 3500,- alt efter model. Dustin fører af en eller anden grund kun 92" modellen med grå dug. 100" modellen kan fås med hvid dug. Jeg er ikke sikker på om det er "plug n play" hvis du allerede har vinkelbeslagne oppe, men jeg tror det næsten. Hvis du vil have et 92" med hvid dug og motor så har de dem nogle steder i Sverige men så er prisen lige pludselig noget højere. MVH
|
Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 24-August-2011 kl. 17:25
Så gør som jeg og køb deres 112 " fastramme - lærred. Jeg er fint tilfreds med kvaliteten. jeg har også droppet mit 50 " plasma. Man kan så have et lille billigt tv stående eller hængende på en sidevæg til at bruge, hvis man bare lige vil se nyheder eller styre sin musik fra sin media - streamer... Det er nu ikke meget, det lille tv bliver brugt.
|
Skrevet den: 24-August-2011 kl. 22:39
jonas47 skrev:
Og vil give Lexicon ret i at film bare er noget andet på projektor end fladskærmen! |
Jeps, det er vi slet ikke uenige om. Som Otto skrev engang, størrelsen har også noget at sige om billedkvaliteten/oplevelsen. Ganske klart..
Men at sige at en fladskærm ikke kan indgå i en hjemmebiograf er en gang selvpromoverende fis. Selve begrabet HJEMMEbiogram hentyder til en opstilling i hjemmet som er skaleret ift. en rigtig biograf - ikke at det pr. definition involverer en projektor.
Det er efter min mening lidt at trolle når recordere's tv-fora overgår projektor-forumet i aktivitet - flerfoldigt
(Skrevet af en med en projektor..)
|
Skrevet den: 24-August-2011 kl. 22:43
Anima skrev:
jonas47 skrev:
Og vil give Lexicon ret i at film bare er noget andet på projektor end fladskærmen! |
Jeps, det er vi slet ikke uenige om. Som Otto skrev engang, størrelsen har også noget at sige om billedkvaliteten/oplevelsen. Ganske klart..
Men at sige at en fladskærm ikke kan indgå i en hjemmebiograf er en gang selvpromoverende fis. Selve begrabet HJEMMEbiogram hentyder til en opstilling i hjemmet som er skaleret ift. en rigtig biograf - ikke at det pr. definition involverer en projektor.
Det er efter min mening lidt at trolle når recordere's tv-fora overgår projektor-forumet i aktivitet - flerfoldigt
(Skrevet af en med en projektor..) |
Det bliver der da heller ikke skrevet? Om man kalder det hjemmebio eller ej, så synes jeg at et 100"+ billede vil give en federe oplevelse end en 60" fladskærm. Og det er netop også hvad trådstarter synes. Som med alt andet i denne hobby, ender alt ud i preference.
|
Skrevet den: 24-August-2011 kl. 22:53
TommyBoy skrev:
PS: jeg har aldrig fattet folk der kalder stuer med 40-50" fladskærme og lidt surround grej for en hjemmebio, det er sku da bare en normal stue |
Er det ikke lidt en provokation?
Jeg er enig i at et "stort" billede giver en federe oplevelse. Det skriver jeg også at jeg ikke er uening i...
|
Skrevet den: 24-August-2011 kl. 22:56
jeg synes afgjort at en hjemme bio med fladskærm er en hjemmebio!! Og jeg har jo selv en bag mit lærred. Men jeg må tilstå at det ikke er svært at vælge om jeg vil se på 50" eller 92". Hvad er definistioen af en hjemme bio eentlig. Jeg tror det er op til den enkelte. Vi er alle forskellige med forskellig smag og preferencer. Lad os nu ikke skændes i min tråd... :-)
|
Skrevet den: 24-August-2011 kl. 22:57
BigRaj skrev:
Hvad er definistioen af en hjemme bio eentlig. |
Sagens kerne
|
Skrevet den: 24-August-2011 kl. 22:59
BigRaj skrev:
jeg synes afgjort at en hjemme bio med fladskærm er en hjemmebio!! Og jeg har jo selv en bag mit lærred. Men jeg må tilstå at det ikke er svært at vælge om jeg vil se på 50" eller 92". Hvad er definistioen af en hjemme bio eentlig. Jeg tror det er op til den enkelte. Vi er alle forskellige med forskellig smag og preferencer. Lad os nu ikke skændes i min tråd... :-) |
Sagens kerne
BigRaj: Tillykke med projektoren! :)
|
Skrevet den: 24-August-2011 kl. 23:01
og mange tak!
|
|