|
Priser på tv bliver gennemskuelige |
Besvar |
Forfatter | |
Bruger slettet
-- Oprettet: 31-Januar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1200 |
Emne: Priser på tv bliver gennemskuelige Sendt: 20-September-2008 kl. 15:33 |
Sammenhængen mellem den pris som forbrugeren i reklamer bliver stillet i udsigt og den pris som der faktisk skulle betales for et produkt har længe været meget ulige indenfor tv distribution.
Årsagen går helt tilbage til 80'erne hvor branchens kamp om kunderne begyndte og da prisen mange gange er altafgørende for en kundes valg, så kunne en distributør, ved at lade et gebyr stige, fastholde produktprisen og dermed forblive konkurrencedygtig, hvis markedsføringen "bare" lige undlader at nævne kortgebyret. Men denne fom for markedsføring er i strid med markedsføringslovens §3 og aftalen mellem Canal Digital og Forbrugerombudsmanden kan nu få konsekvenser for hele branchen, hvor eksempelvis YouSee tilbage i maj hoppede på gebyrvognen og lod kortgebyret stige hele 100%. Canal Digital ændrer reklamer med abonnementspriserPubliceret: 18-09-2008
Tvungne, løbende udgifter er også en del af prisen – og af stor betydning for forbrugernes vurdering af et tilbud. Canal Digital har efter forhandlinger med Forbrugerombudsmanden nu gjort oplysningerne om de reelle, løbende udgifter på en tv-pakke synlige i reklamen. Et tilbud på 99 kr. for en tv-pakke pr. måned var, hvad man kunne finde på Canal Digitals hjemmeside. Derimod fremgik det ikke af annoncen, at der oven i prisen skulle lægges 389 kr. halvårligt for en kortafgift. Ikke godt nok, mente Forbrugerombudsmanden, for kortafgiften er en tvungen løbende udgift – og et abonnement kan ikke oprettes uden, at der betales kortservice, og et abonnement kan ikke bruges uden et kort. Canal Digital har nu ændret reklamen sådan, at kortservice også fremgår. - Det er glædeligt, at Canal Digital lever op til markedsføringslovens krav til oplysninger om priser. Forbrugerne skal vide, hvad et abonnement faktisk koster dem. Derfor må man ikke ”gemme” væsentlige og tvungne udgifter, udtaler forbrugerombudsmand Henrik Øe. Ret op på annoncerne - Jeg har en forventning om, at de øvrige udbydere af digitalt TV også vil overholde disse krav, og jeg vil holde et vågent øje med området, siger Henrik Øe. Markedsføringslovens § 3 J.nr. 08/05460 Kilde: ForbrugerstyrelsenRedigeret af Kim Jespersen - 20-September-2008 kl. 15:52 |
|
Startrek
-- Bruger stoppet på recordere.dk Oprettet: 02-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5740 |
Sendt: 20-September-2008 kl. 15:48 |
Hvad med at Forbrugerstyrelsen også fik kikke på YouSee pris for digital
tv Tro også at priser på digital TV blive kikke igemme af Forbrugerstyrelsen, ville værre en god ide, da de er på himlen flugt, og fidus med digital TV og især HDTV forsvinder, hver gang at der komme en prisstigning. At politiken ønsker at vi skal havde HDTV, hænge ikke samme med flere og flere prisstigning, hvad hjælpe det at man en dag kun kan modtage digital TV (HDTV) men ikke har råd til det. |
|
kskruger
Guld medlem Oprettet: 05-Februar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3498 |
Sendt: 20-September-2008 kl. 16:57 |
Det er stadige meget uheldigt, at de stadige får lov til, at ha disse høje priser på de her tv-kort. Fremfor at kortet bare var en del af abonnement på den samlede tv pakke, som selvfølgelig ville blive lidt dyre, men en mere rigtig pris. selvom det er blevet mere synligt, så kan de stadige skrue priserne op flere steder og stadige se billige ud, fordi man ikke lige ser det med småt.
Redigeret af kskruger - 20-September-2008 kl. 17:00 |
|
Bruger slettet
-- Oprettet: 31-Januar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1200 |
Sendt: 21-September-2008 kl. 12:54 |
Jeg kan godt følge jer og det er også min mening at det er ved at være rimeligt dyrt at få tv i Danmark, samtidig med at man skal have mange ligegyldige kanaler bare for at få, få man gerne vil have.
Det er også en af de ting som jeg håber at aftale vil medføre, at priserne nu bliver så gennemskuelige og i forbrugernes øjne, for høje at distributørerne "tvinges" til at prissætte pakkerne mere "rigtigt" uden at flytte prisstigninger over på gebyrer og lign. Selvfølgelig skal distributørerne leve, men de må også leve på et marked hvor konkurrence er dominerende og bør komme forbrugeren tilgode, fremfor bondefangeri og skjulte afgifter der først ses når opkrævningen kommer. |
|
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |