recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Problem med HD audio i XBMC
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Problem med HD audio i XBMC

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Stormers Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 21-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 99
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stormers Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Problem med HD audio i XBMC
    Sendt: 25-November-2013 kl. 11:19
Har for nylig købt en Onkyo TX NR 818, som første surround reciever med HDMI.

Indtil nu har min nuværende HTPC computer (Core I3 530 og Zotac H55 ITX) været forbundet direkte med HDMI til fjernsynet og optisk til forstærkeren. Jeg har kørt med XBMC Ubuntu Frodo 12.2 og det har fungeret fint til at afspille DD og DTS lyd.
Nu vil jeg så gerne også kunne afspille DTS HD og DD True HD og her løber jeg ind i problemer. HTPC er nu forbundet til recieveren med HDMI og optisk er skrottet. Selvom jeg enabler TrueHD og DTSHD i XBMC, så kommer lyden ikke til min forstærker så logoerne for de 2 formatter tændes.

For at teste om min HTPC overhovedet kunne overføre de lydformater installerede jeg en windows 8.1 med demo af PowerDVD Ultra 13. Så kommer lyden til recieveren i TrueHD og DTSHD. Næste tanke var så at kører XBMC i windows og skifte til PowerDVD, når der er behov for det. (Indtil jeg finder ud af kører PowerDVD inde fra XBMC). Men så kører XBMC ikke ordentligt. Filmene kører langsomt.
Så jeg må mangle nogle opsætninger/drivere i begge tilfælde.

Derfor har jeg følgende spørgsmål:
  1. Kan en Core I3 530 og H55 chipset sende DTS HD og DD True HD lyd til reciever i XBMC Ubuntu – hvis ja, hvordan gør i?
  2. Hvilken driver mangler jeg for at min Windows/XBMC løsning virker? Har læst noget om VAAPI. Er det den driver jeg mangler at installere? Hvis ja hvordan gøres det?
  3. Hvis ikke jeg kan for nogen af ovenstående løsninger til at virker, er det måske tid til ny HTPC hardware. Har kig på Core I3 4330T og Asus h87i-plus. Med det burde der vel ikke være problem at kører løsning 1 (foretrukket) ovenfor?

På forhånd tak for hjælpen
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Point: 2327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2013 kl. 13:55
Du skal ændre det i lyd indstilllingerne inde i xbmc under system, samt sætte op hvor mange kanaler du har.

Husk også under video indstillinger at prøve lege lidt med aktivering / deaktivering af DXVA2.

Sidst men ikke mindst, under system indstilllingerne slå brug fuldskærmsvindue fremfor ægte fuld skærm FRA.

Nu burde det spille, man skal ikke bruge ekstra codecs når det er xbmc.
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Point: 6062
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2013 kl. 15:05
Han skal IKKE sætte op, hvor mange kanaler han har. Det er KUN i forbindelse med analog lyd.

Jeg tror det går galt under selve Windows. Du skal ikke bruge GFX driveren fra bundkortproducenten, men hente den direkte fra Intel. Bundkortproducenten sparer tit penge, ved ikke at betale licens til HD lydformaterne, så derfor kan du heller ikke afspille det.
Hardwaren har ingen begrænsninger i forbindelse med HD lyd. Du skal bare finde den rigtige driver.
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-September-2013
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2013 kl. 16:43
Når han sender det i PCM(hvilket IKKE er analogt), hvilket iørvrigt er fuldt ud på højde med DTS-HD MA bitstream(han skal bare undvære de lysende DTS-lamper,LOL), så skal han vælge hvor mange kanaler han har jo.
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Point: 2327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2013 kl. 17:08
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Han skal IKKE sætte op, hvor mange kanaler han har. Det er KUN i forbindelse med analog lyd.

Jeg tror det går galt under selve Windows. Du skal ikke bruge GFX driveren fra bundkortproducenten, men hente den direkte fra Intel. Bundkortproducenten sparer tit penge, ved ikke at betale licens til HD lydformaterne, så derfor kan du heller ikke afspille det.
Hardwaren har ingen begrænsninger i forbindelse med HD lyd. Du skal bare finde den rigtige driver.

Nu skal jeg ikke kunne sige 100% hvordan det forholder sig med Intel, men jeg skal da godt nok vælge hvor mange kanaler jeg har i xbmc indstilllingerne hvis jeg vil have surround. Hvis jeg bare sætter den til 2, så kommer der ingen lyd ud af mine resterende 5 højtalere.
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
Stormers Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 21-Maj-2006
Sted: Denmark
Point: 99
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stormers Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2013 kl. 13:48
Tak for jeres svar. Med udgangspunkt I dem forsøgte jeg I aftes lidt af hvert:
#JordanDK: Er enig i at under audio settings så skal man angive, hvor manger kanaler man bruger (5.1 i mit tilfælde). Desuden sætter jeg output til HDMI og tjekker af lyden sendes til en DD TrueHD og DTS HD compatible receiver. Under video indstillinger gjorde jeg som foreslået. Desværre ændrede det ikke på noget.

#Hagash: Hentede driver fra Intel men kunne ikke få lov til at installere dem. Måske fordi den nyest mulighed Intel version er Win7 drivere og computeren kører med Win8.1. Prøver nok at lave en installation med Win7.

#Armani-Thomas: Jeg synes at det ser ud til at PCM lyser op, men der står analog stereo på forstærkeren. Når jeg kan bitstreame fra PowerDVD, kan det så ikke lade sig gøre fra XBMC?

Så alt i alt er jeg ikke nået så meget længere.
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-September-2013
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2013 kl. 14:15
Der er en guide her:
http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=128480

Lader til du skal installere nogle plugins til xbmc.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu