recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Problem med opsætning af nyt MESH
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Problem med opsætning af nyt MESH

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Steen2000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 632
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen2000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Problem med opsætning af nyt MESH
    Sendt: 23-Juli-2023 kl. 15:26
Hej
Jeg har problem med at opsætte mit nye Mesh og håber nogen kan hjælpe.
Jeg har købt Tp-Link AX3000 wifi 6 Air. Det er en R5 router + 2xE5

Jeg har Fiber ind i huset og en lille box siddende på væggen indenfor.
Hvis jeg connecter direkte til den (Lan1 i den til WAN på R5) så får jeg ikke noget signal
Hvis jeg connecter R5'eren via min eksisterende router kan jeg få forbindelse og ret hurtig
Men det kan vel ikke være rigtigt jeg skal have en gammel router imellem?
Derudover connecter den de 2 E5 så de lyser solid blue som de skal, men der er bare inden devices som får signal fra dem !

PS Hvordan kan det iøvrigt være et jeg på en 1000/1000 forbindelse får lidt over 100 når jeg står lige ved siden af den+ Det er en Zyxel

PPS Jeg ved godt nogen synes jeg skal kable direkte fremfor Mesh men lige her er det altså hjælp til Mesh jeg søger :-)
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2023 kl. 16:42
Der kan være to grunde til at den ikke vil forbinde.

Den ene er at det kan være at der kræves speciel opsætning af routeren, for at bruge fiberforbindelsen.

Den anden er at lease på linjen typisk er en halv time. Det betyder at slukker du for din nuværende router, venter 1 time og slutter den nye til, kan det være at du får forbindelse.

Ud over strømforbruget, er der intet i vejen med at lade den oprindelige router blive i opsætningen. Det har jeg med min yousee forbindelse, hvor jeg har yousee routeren koblet til WAN indgangen på mit unifi router.

At du får 100 Mbit er nok fordi din trådløse enhed ikke er hurtigere.


Klaus



Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Steen2000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 632
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen2000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2023 kl. 17:05
Så måske ny bedre router og evt en alm extender kunne løse problemet?

Hbad gør jeg hvis det som du skriver, skyldes at der kræves speciel opsætning af routeren?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2023 kl. 17:14
Ny og bedre router, med hvilket formål?

Find en pc med megabit netværksport.
Kobl den i din nuværende router.

Kan du måle 1000/1000 på den?

Ja = du har ikke noget at bruge en nyere router til, hvis du vil beholde den.
Nej = er en router fra din udbyder, bør du kontakte dem og spørge dem og ikke de skal sende dig en der kan følge med den hastighed de har solgt dig.
For øvrigt - 1000/1000, har du vitterligt noget at bruge den hastighed til?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2023 kl. 18:38
Da jeg fik ny router, skulle jeg ringe til mit fiberselskab og bede dem om at lave release af i ipadressen da den var reserveret til Mac adressen på min gamle router
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2023 kl. 05:27
Hej.

Vi besøgte omkring påske nogle engelske venner der bor i Spanien. Han viske mig stolt deres nye internet med optisk fiber frem. Det blev afsluttet i en lille boks inde i huset.
Internet udbyderen have sat en TP-Link router op med en optisk SC/APC GPON Wan Port op. Så TP-Link routeren var forbundet til den lille fiber boks, med er kort optisk kabel.

Der må ske en eller anden slags konvertering inde i jeres lille boks?
Men mit spørgsmål er, om det er muligt at trække et optisk kabel videre fra jeres lille boks til en router med optisk WAN indgang?

Hilsen Carsten.

Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2023 kl. 07:30
Hvis opsætningen ellers er udført korrekt, så holder jeg også på som @KlausDM at det er den lease som er via din gamle router der hænger på og skal frigives, eller skydes ned.... Ring til din udbyder og bed dem om at skyde leaset ned, husk at din fiberboks skal ikke være forbundet til nogle enheder.
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Steen2000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 632
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen2000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2023 kl. 09:41
De skriver dette hos Hiper:

Kan jeg bruge min egen router? Ja, det kan du godt. Hvis, du ønsker at køre helt uden vores router, er det vigtigt at du sikrer dig at din egen router understøtter 802.1Q (VLAN tagging), og sætter internetporten til at være tagget med VLAN 101. Hvis, din egen router ikke understøtter VLAN tagging, kan du sætte Hipers router i bridge mode, og koble dit eget udstyr bag på vores. Hvis du har problemer kan du kontakte os på kundeservice@hiper.dk, så kan vi hjælpe dig.

Er der nogen her der kan hjælpe med hvordan jeg sætter internetporten til det de skriver?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2023 kl. 10:39
Min anbefaling til dig er at lade hiper routeren blive siddende.

Så kan du, i tilfælde af at du har problemer, altid forbinde direkte til hiper routeren og teste. Og hiper kan aldrig drage tvivl om det testede, idet det er deres udstyr.

Slut WAN porten på din  nye router til LAN porten på hiper routeren, det vil virke uden du skal gøre noget som helst i 95% af tilfældene.


Klaus

Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2023 kl. 13:24
Hej

Her er to links. Der første er en WiKi:


Det andet:

Citat: 'VLAN Support – A Virtual Local Area Network, a VLAN is “a group of devices on one or more LANs that are configured to communicate as if they were attached to the same wire, when in fact they are located on a number of different LAN segments,” as defined by Cisco. This can help a business separate their devices into different logical network groups – all of HR will be on one VLAN, and all of your agents will be on another. Although, not to be confused with a business VPN.'


I ovenstående, er der også en liset over 8 routere der har VLAN Support.

Hilsen Carsten.

Til top
Thomas.T Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-Juni-2016
Status: Offline
Point: 192
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomas.T Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2023 kl. 13:52
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:



I ovenstående, er der også en liset over 8 routere der har VLAN Support.

Hilsen Carsten.



Du linker til en 6½ år gammel tilfældig blogpost. Så mon ikke der findes et større og nyere udvalg Confused
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2023 kl. 15:12
Jeg har nu ikke selv Hiper, men som jeg kan forstår det, ret mig hvis jeg er forkert på denSmile Så skal man, hvis man vil benytte sin egen router hos Hiper, vælge i mellem at lade sin router køre enten i bridge mode eller i VLAN Tagging, og som jeg kan se hos Hiper så køre trafikken som TRUNK på VLAN ID 101, det er en opsætning som du skal lave i din TP link AX3000 router.
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu