recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Problem med radioantenne
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Problem med radioantenne

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Kortben Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 11-Januar-2008
Status: Offline
Point: 9
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kortben Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Problem med radioantenne
    Sendt: 01-Januar-2013 kl. 19:59
Hejsa

Jeg har hele eftermiddagen kæmpet med at få ordentligt radiosignal på mit stereoanlæg.

På trods af, at der nu er opsat ufo-antenne + antenneforstærker på loftet er signalet ikke ordentligt på radioen. Der er anvendt tykt 75 ohms antennekabel + skærmede stik.

Det tyder på, at problemet kan indkredses til tilslutningen til radioen. Når jeg installerer den ny installation, er der ikke ordentligt signal.

Så har jeg prøvet blot at bruge en stump ledning, som antenne - så er signalet bedst, hvis skærmen ikke har forbindelse til stikket. Lige så snart skærmen får forbindelse, forsvinder signalet.
- Hvad er logikken i at der er bedst signal, hvis der ikke er forbindelse til skærmen på radions antennestik?

Håbet i kan hjælpe.

På forhånd tak.

/KP
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19851
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2013 kl. 20:12
Nu er det vel ikke sådan at din forstærker (er der overhovedet brug for den?) kan få sin forsyning gennem antennekablet?
I så tilfælde er der spænding på kablet og indgangen i radioen kortslutter denne spænding, når du sætter stikket på. Tager du skærmen af, er der ingen kortslutning.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Kortben Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kortben Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2013 kl. 21:56
Hej Klaus

Tak for dit hurtige svar. Der er faktisk strømforsyning på forstærkeren, men selvom jeg tager strømmen fra denne, har jeg stadig problemet, som virker meget mystisk.

Jeg kan se, at vi nok bor tæt på hinanden. Jeg bor 3 km syd for Hammel.
Kan man evt. for en anden form for betaling, lokke dig hjem forbi mig?

/KP
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2013 kl. 00:50
Oprindeligt skrevet af Kortben Kortben skrev:

På trods af, at der nu er opsat ufo-antenne + antenneforstærker på loftet er signalet ikke ordentligt på radioen. Der er anvendt tykt 75 ohms antennekabel + skærmede stik.

En UFO antenne har et nøjagtigt produktnavn.  UFA dækker over mange antenner, de fleste af lignende typer.  Men  har man problemer, er det første man skal gøre at samle alle oplysninger i en dokumentation af hele opsætningen.

Det var dog et rædsel af et valg. En UFO antenne er ikke særligt egnet til FM radiobåndet omkring 100MHz.  I bedste fald kan den dog også modtage på FM.
Den indeholder  normalt selv en forstærker - og at tilføje en ekstra forstærker - er næppe en god ide.

Men lav nu en dokumentation - så vi alle ikke taler i både øst og vest.

26 km fra Søsterhøj  bør man ikke have problemer med  FM signalet.

Jeg ville vælge en  simpel passiv FM antenne og placere den frit og forvente signalet fra Søsterhøj. 

Lars   Smile
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
Kortben Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kortben Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2013 kl. 07:46
Hej

Antennen er en Triax UFO 140 Digital, der dækker området

Kanal FM/5-12/21-60
Bånd FM / VHF / UHF
Frekvens område FM 87.5-108 MHz
Frekvensområde DAB 200-240 MHz
Frekvens område VHF 174-230 MHz
Frekvens område UHF 470-790 MHz

Forstærkeren fulgte med antennen.

Antennen er valgt fordi den også skal trække tv´et.

Signalet bliver splittet i en Triax antenneslutdåse (TD260D) med radio + tv-udtag.

Frekvensområde TV 5-68/132-862 MHz
Frekvensområde radio 87,5-108 MHz

Jeg frygter dog lidt, at problemet ligger i min radiomodtager.

Hvis jeg frakobler alt hvad der hedder antenne, og blot bruger et par meter antennekabel som antenne er der (nogen gange) nogenlunde signal, hvis skærmen ikke er tilsluttet, men lige så snart jeg tilslutter skærmen, bliver radioen tavs.

/KP
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Point: 4909
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2013 kl. 07:48
Jeg kører selv med en lign løsning uden problemer.(flagknop)

Den er splittet op til 4 tv og 3 radioer.

Hvordan er dit TV signal?????

Overvej en seperat antenne til radioen.

Jeg vil vove den påstand at en rundstråle fm antenne uden forstærker er løsningen.

Så kan du også tage lokal sendere og muligvis udenlandske kanaler .

Den jeg linker til har også DAB.

Redigeret af Mufti - 02-Januar-2013 kl. 07:54
Til top
Kortben Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kortben Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2013 kl. 17:09
Hej Mufti

Jeg har pt. ingen tv, så jeg ved ikke hvor godt dette signal er.

Mvh.
KP
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Point: 4909
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2013 kl. 17:29
HMMMMM.

Jeg synes nu også det lyder forkert.

Har du ikke mulighed for låne en anden radio/tuner?

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19851
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2013 kl. 23:31
Defekt UFO........

"Kortben" fanger nu P3 på 2 meter 0,5 mm2 ledning koblet i antennekablet og så ellers spredt lidt ud over loftet.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Kortben Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kortben Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2013 kl. 21:42
Ja, og KlausDM skal have 1000 tak for hans hjælp i går.

Jeg havde aldrig selv gennemskuet, at det var min spritnye Triax Ufo-antenne der var selve skyldneren ....

/KP
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu