recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Problemer efter at have skiftet CPU
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketProblemer efter at have skiftet CPU

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Michael B.N. Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 18-Januar-2008
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 45
Direkte link til dette indlæg Emne: Problemer efter at have skiftet CPU
    Sendt: 21-Januar-2008 kl. 20:22
Er der mon nogen her, som kan hjælpe mig med et problem, jeg har fået, efter jeg har skiftet CPU i min computer?

Jeg har udskiftet min gamle Celeron 2 GHz CPU med en Pentium 4 3,2 GHz (som jeg har købt brugt). Den nye CPU kører fint, og computeren er naturligt nok blevet en del hurtigere. Men jeg har et enkelt problem, der undrer mig meget.

Jeg følger en del med i engelsk fodbold og har abonnement på en hjemmeside, hvor man kan se pressekonferencer, højdepunkter, mål m.v. fra en af klubberne. Nogle ting - f.eks. pressekonferencer - kan jeg sagtens se, men vil jeg f.eks. se højdepunkter fra en kamp, melder Firefox el. Internet Explorer (jeg har prøvet dem begge) om en uventet handling og lukker ned. Altså kan jeg afspille nogle videoklip men ikke andre. Og det er samme type videoklip, der hver gang får browseren til at lukke ned.

Jeg har så prøvet at sætte den gamle Celeron CPU i computeren igen, og så kan jeg se alle videoklip. Og Pentium 4 CPU'en i computeren; samme problem igen. På alle mulige andre sider med video har jeg ingen problemer - det er kun denne ene hjemmeside og kun bestemte typer videoklip.

Jeg tænker, om det kan være den nye CPU, der er for hurtig i forhold til den hastighed, mine RAM arbejder med? Den nye CPU har en FSB på 800 MHz, Som jeg har forstået det, skal mine RAM derfor have en hastighed på 400 MHz, og da jeg har PC3200 DDR-RAM, må det jo være i orden.

Men i manualen til mit bundkort (Asus P4V8X-MX) står der, man skal bruge DDR333/266 RAM, så spørgsmålet er, om mit bundkort overhovedet understøtter 400 MHz RAM!? Hidtil, hvor min Celeron CPU har kørt med en FSB på 400 MHz, har mine RAM jo ikke arbejdet ved fuld hastighed, men min P4 CPU, der kører med 800 MHz, tvinger måske mine RAM til at arbejde med de fulde 400 MHz, og der kan bundkortet ikke følge med. Kan det hænge sådan sammen?

Og kan man i så fald skrue CPU'en ned til en FSB på 666 MHz, så mine RAM kan køre med 333 MHz, som bundkortet kan klare?

Det undrer mig bare, hvis det er sådan, det hænger sammen, at der kun er problemer ved ganske få typer videoklip..... Men det kan måske også skyldes noget andet end min teori med hastigheden på mine RAM.
Til top
j_skib Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 11-Januar-2005
Sted: Denmark
Point: 135
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2008 kl. 22:01
Hej Michael.

Jeg har ikke megen forstand på PC'er, men jeg har før haft heldt med et freewareprogram, der hedder Memtest86+.
Programmet kan teste RAM'en over en længere periode, måske kan du få noget ud af sådan en test. Programmet kan vistnok køres både fra cd og floppy, jeg har kun prøvet floppy udgaven. Jeg skal desværre i seng nu, arbejdet kalder tidligt i morgen (kl 05:20). Jeg læser med i morgen, om du får noget ud af testen.

Venlig hilsen
Jørgen.

PS: Husk at du skal søge efter Memtest86+, husk "+" tegnet.
Til top
Duelund Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-Januar-2004
Point: 381
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2008 kl. 08:36

Hej Michael,

Måske kan det skyldes at afspilningen ad den specifikke type videoklip gør brug af det udvidede instruktionssæt som P4 har i.f.t. Celeron - og at netop disse udvidede matrix-instruktioner udnytter RAM'en anderledes, hvorfor den fejler ved forhøjet hastighed.

Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2008 kl. 17:18
Der er ikke noget galt med mine RAM, ud fra de forskellige test, jeg har kørt. Og min computer har også kørt fejlfrit meget længe, så jeg tror ikke, mine RAM pludselig fejler, fordi jeg skifter CPU.

Jeg har prøvet at slå 'Hyper Threading' fra, uden det gør nogen forskel. Så et godt forslag, men desværre er det ikke der, fejlen er.

Jeg har efterfølgende fundet ud af, at det chipsæt (VIA P4M800), der sidder på mit bundkort, rent faktisk understøtter PC3200 RAM med en hastighed på 400 MHz, så min første teori holder desværre ikke.
Til top
ipk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-Juli-2007
Sted: Viborg, Denmark
Point: 333
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2008 kl. 17:38

Prøv og opdaterer Biosen på bundkortet ,der en stor chance for at det løser problemet. Tjek at indstillingen under ram inde i biosen er sat til auto (SPD), du skal ikke drosle cpuen ned i hastighed.

Mv. Ivan

Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2008 kl. 09:35
Min BIOS er opdateret til nyeste version. Lige nu står alt omkring CPU og RAM til 'auto', men jeg har også prøvet forskellige faste indstillinger. Desværre har det ikke hjulpet....
Til top
Gelardi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-November-2005
Sted: Aarhus, Denmark
Point: 574
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2008 kl. 13:12
hvda med den nyeste CPU driver, har du også opdateret dette?
den indbyggede windows driver virker ikek altid godt nok.
Til top
M-P-A Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 21-August-2005
Point: 387
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2008 kl. 13:38
har du prøvet en komplet formattering og gen-installering af windows ?
Samsung F7005 & Pana TH-42PX80E
Samsung 3126 + Netget 7700
HTPC Xbmc:
Intel 2100-T, 8Gb ram, 64Gb SSD, mini itx.

FilServer/
xpenology HP N54L, 8gb ram - 4x3TB WD Red
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10581
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2008 kl. 14:07

Har du installeret alle relevante Windows opdateringer? Det kunne jo være, at Microsoft har haft et sådan problem med den pågældende CPU model.

Flemming

Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2008 kl. 14:10

Det som kan være årsagen er simpel nok.

En størrere cpu kræver bedre afkøling, og er der brugt en lille køler på den celeron, vil maskinen gå ned, når den presses til at yde 100% . Og det vil nok ikke kun være i iexplorer.. men også spil og andre programmer som altså vil udnytte maskinen over en længere periode (10-30minutter) så en test på 1minut er ikke nok.

Du skal sikre at din køler på cpu'n er på plads.

Selv om du underclocker cpu, kan køler og cpu jo stadig blive varm, og stadig fejle.

Du kan også have sat køler forkert på selve cpu'n så kontaktfladen ikke har fat, og derved ikke køler cpu ned når behovet er der.

Til top
cccd Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-Februar-2006
Sted: Svendborg
Point: 732
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2008 kl. 16:55
Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

Det som kan være årsagen er simpel nok.

En størrere cpu kræver bedre afkøling, og er der brugt en lille køler på den celeron, vil maskinen gå ned, når den presses til at yde 100% . Og det vil nok ikke kun være i iexplorer.. men også spil og andre programmer som altså vil udnytte maskinen over en længere periode (10-30minutter) så en test på 1minut er ikke nok.

Du skal sikre at din køler på cpu'n er på plads.

Selv om du underclocker cpu, kan køler og cpu jo stadig blive varm, og stadig fejle.

Du kan også have sat køler forkert på selve cpu'n så kontaktfladen ikke har fat, og derved ikke køler cpu ned når behovet er der.

Eller du har glemt at komme kølepasta på, kan også være nok til en overophedning !!

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu