recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Problemer med antennekabler og modtagelse
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketProblemer med antennekabler og modtagelse

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
bjrn_dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 19-November-2009
Sted: København
Status: Offline
Point: 199
Direkte link til dette indlæg Emne: Problemer med antennekabler og modtagelse
    Sendt: 20-November-2009 kl. 00:51
Hej :)
Jeg er lige blevet den glade ejer af etPanasonic TX-P37X10Y - fantastisk (og er godt i gang med 100-timers break-in, 12timer om dagen)! Jeg har Yousee kabel-tv i min bygning, og glædede mig som en lille dreng til at få fingrene i de digitale kanaler, og ikke mindst DR HD. Jeg startede med at sætte mit nye TV op, og satte mit 15m antennekabel fra føtex ind i boxen i væggen, og over til mit nye TV. Den søgte først på DVB-T, og fandt overraskende nok alle de kanaler den skulle her, incl. DR HD, og alle kanaler var flotte og fine. Hvorvidt det kabel er isoleret eller ej er vist derfor ikke til diskussion ;) Ikke desto mindre stod samtlige DVB-T kanaler skarp og flot.
Men jeg ville jo have udbytte af min mellem-pakke kabel-tv, og satte den til at søge på DVB-C. Den finder alle kanaler, bortset fra TV3 og DR HD. Jeg bander og svovler, og efter lidt kiggen på nettet finder jeg ud af at antennestikket kan være fejlen. Jeg går derfor ind på av-cables.dk og bestiller et nyt antennestik:

High Grade antennekabel - 15 m
http://www.av-cables.dk/billede_kabler/antennekabel/antennekabel/high_grade_antennekabel_15_m_2119_da.html

Den pågældende dag efter (hvor kablet ikke er kommet endnu) sidder jeg om aftenen, hvor DR HD pludselig er hoppet frem som DVB-C kanal. Et par timer senere begynder der dog at komme artifacts og udfald, og kanalen forsvinder igen. TV3 er stadig ustabil, og størstedelen af tiden er kanalen der slet ikke.
Så ankommer mit kabel endelig, og jeg sætter straks det nye antennestik til, og laver en fuld søgning på kanaler igen. DVB-T kanalerne er væk, så dette kabel må være isoleret. DVB-C kanalerne står dog stadig klart og fint - og denne gang incl. TV3! DR HD finder den også, men det svinger meget fra næsten flydende med enkelte artifacts og enkelte hak i lyden til hakkende med store artifacts og hakkende lyd. Jeg lavede derfor en hurtig sammenligning mellem de 2 kabler med signalkvalitet og -styrke her kl23. På størstedelen af kanalerne er det ens mellem kablerne med 10/10 i signalkvalitet og 7/10 i signalstyrke. Med det gamle kabel står TV3 på 1/10 og 7/10 for hhv. kvalitet og styrke (intet billede), og for det nye kabel hhv. 10/10 og 7/10 (perfekt modtagelse). Hvis jeg ser på DR HD med det gamle kabel svinger det fra 0 til 6/10 i kvalitet, og står på 4/10 i styrke - det visuelle resultat er dog at der kun er billede på max 1 sek ad gangen i korte perioder. Hvis jeg sætter det nye kabel til svinger den mellem 2 og 8/10 i kvalitet og står på 4/10 i styrke - det visuelle resultat er næsten flydende, men med mange store artifacts og enkelte hak i lyden. Alt imens den står knivskarpt på DVB-T med 5/10 i kvalitet og 3/10 i styrke. Det sjove sker så idet jeg låner en af mine venners antennekabler i bygningen, som ingen problemer har med at modtage DR HD. Det er et gammelt blytov af et antennestik fra 90'erne med plastic-hætte i den ene ende, og "bart" stik i den anden, han har i øvrigt selv lavet det i tidernes morgen. Jeg sætter det så til hvor alle de andre kanaler går fra 7/10 til 8/10 i styrke, og DR HD nu kører flydende med 10/10 i kvalitet og 5/10 i styrke.

Jeg er helt på bar bund her, hvad skal der til? Jeg troede jeg var home-safe med mit nye kabel. Jeg har senere fundet ud af at jeg lige præcis kan nøjes med et 10m antennestik. Vil jeg kunne sende det gamle stik tilbage til av-cables (selvom det har været i brug?), og købe dette kabel i bedre kvalitet i stedet?:

High Grade Antennekabel - 10 m
http://www.av-cables.dk/billede_kabler/antennekabel/antennekabel/high_grade_antennekabel_10_m_3052_da.html

Håber på hjælp til mit lille problem :)

Redigeret af bjrn_dk - 20-November-2009 kl. 01:17
PC-hardware nørd samt glad ejer af et Panasonic TX-P50VT60Y
Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2004
Sted: Denmark
Point: 1660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2009 kl. 10:44
Oprindeligt skrevet af bjrn_dk bjrn_dk skrev:

Jeg har Yousee kabel-tv i min bygning [...] Den søgte først på DVB-T, og fandt overraskende nok alle de kanaler den skulle her, incl. DR HD, og alle kanaler var flotte og fine. Hvorvidt det kabel er isoleret eller ej er vist derfor ikke til diskussion ;) Ikke desto mindre stod samtlige DVB-T kanaler skarp og flot.

Hvis du finder DVB-T kanaler på YouSee kabel-tv, så kan det vist kun være fordi du får luftbårne signaler ind som støj i dine kabler eller tv eller et eller andet sted tidligere i kabelnettet; der udsendes INGEN kanaler som DVB-T på YouSee kabel-tv.

Det er faktisk ret (u)imponerende, hvis du kan se DVB-T kanaler i ordentlig kvalitet på denne måde, altså som støj på dit kabel-tv signal!

Jeg ved ikke hvor utætheden i dit setup er, men den er slem.
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
dkscan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Februar-2006
Point: 1333
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2009 kl. 11:00

Jeg er helt på bar bund her, hvad skal der til? Jeg troede jeg var home-safe med mit nye kabel. Jeg har senere fundet ud af at jeg lige præcis kan nøjes med et 10m antennestik. Vil jeg kunne sende det gamle stik tilbage til av-cables (selvom det har været i brug?), og købe dette kabel i bedre kvalitet i stedet?:

High Grade Antennekabel - 10 m
http://www.av-cables.dk/billede_kabler/antennekabel/antennekabel/high_grade_antennekabel_10_m_3052_da.html
Det må vel næsten komme an på en prøve.
Det bedste man kan sige er, at trods det pseudo-videnskabelige vås om oxygenfrit kobber, så er prisen til at overkomme :-)  
Per H. Nielsen
Dansk Scanner Information
Til top
bjrn_dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2009 kl. 13:44
Tak for svar :)
Det skal siges at når jeg modtager DVB-T kanaler på mit gamle kabel (sandsynligvis ret så uisolerede), så har det INGEN betydning om hvorvidt kablet sidder i antennestikket i væggen - DVB-T kanalerne er der stadig, men DVB-C kanalerne ryger selvfølgelig. Dvs. kablet virker bare som en stor antenne - mystisk men også lidt sjovt ;)

Min vurdering er at mit gamle kabel er af middel-dårlig kvalitet og på ingen måde er isoleret. Det leder derfor DVB-C signalet middel-dårligt til mit TV, og TV3 samt DR HD ryger pga. modstand i kablet, og samtidig virker den også som en lang antenne der suger DVB-T-signalet til sig, og gør det muligt for mig at se DVB-T kanaler.
Mit nye kabel er af middel-kvalitet, men lidt(?) isoleret, og leder derfor DVB-C kanalerne videre til TV'et med en anelse mindre modstand således at TV3 kører igennem, men stadig ikke godtnok til at DR HD ryger klart igennem. Og pga. isoleringen virker den ikke som en stor antenne for DVB-T-signalet.

Men kan man tillade sig at smide kablet tilbage i posen og sende det retur, og bede om et af bedre kvalitet mod at jeg selvfølgelig betaler differencen?

Redigeret af bjrn_dk - 20-November-2009 kl. 13:44
Til top
SSvenSSon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-Marts-2008
Point: 388
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2009 kl. 14:41
Prøv ringe til dem, det kan være de er til at tale med.
Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2004
Point: 1660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2009 kl. 14:52

Det skal siges at når jeg modtager DVB-T kanaler på mit gamle kabel (sandsynligvis ret så uisolerede), så har det INGEN betydning om hvorvidt kablet sidder i antennestikket i væggen - DVB-T kanalerne er der stadig, men DVB-C kanalerne ryger selvfølgelig. Dvs. kablet virker bare som en stor antenne - mystisk men også lidt sjovt ;)

Ja, det er jo ikke meningen at antenne-kablet selv skal fungere som antenne! Wink

Det leder derfor DVB-C signalet middel-dårligt til mit TV, og TV3 samt DR HD ryger pga. modstand i kablet

Dine kanaler ryger ikke p.g.a. modstand i kablet, men fordi der er støj udefra (DVB-T kanaler eller andet) som forstyrrer visse af dine DVB-C kanaler. Det er derfor, at der kun er visse kanaler, som bliver dårligt modtaget.

Men kan man tillade sig at smide kablet tilbage i posen og sende det retur, og bede om et af bedre kvalitet mod at jeg selvfølgelig betaler differencen?

Det bliver vel en diskussion med sælgeren.

Du har ikke samle-muffer, T-fordeler led, antenne forstærkere, eller andet imellem dit tv og stikket i væggen (ud over selve kablet), som kan give anledning til at dårligt signal?
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
bjrn_dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2009 kl. 18:25
Nope, jeg har intet mellem mit stik i væggen og mit TV. Det sjove er bare lidt min vens kabel som ingen problemer havde overhovedet med at lede signalet. Det havde 2 selv-monterede hovede i hver ende, den ene med plastic-hætte, og den anden uden nogen kappe, og det undrer mig lidt eftersom jeg har læst at det netop kan være i enderne at der kan komme meget støj på. Til gengæld skal jeg love for at kablet var isoleret, eller måske bare bestod af massivt kobber, for det var godt nok tykt, og virkede bundsolidt.

Signaler svinger også meget, og f.eks. kan jeg nu med det nye kabel i dag kl18 se DR HD fint med 10/10 i signalkvalitet og 5/10 signalstyrke. Men det er jo ikke tilfredsstillende at det kan svinge så meget at kanalen ligefrem forsvinder
Til top
Roland Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Maj-2009
Sted: Kbh's Vestegn
Point: 1220
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2009 kl. 17:07
Det er ikke altid, at de dyrere og efter sigende bedre kabler virker helt, som de bør.
Jeg får væsentlig dårligere signaler med mit halvdyre superkabel (Clicktronic) end med et ganske alm. antennekabel.
Og jeg er ikke den eneste der har oplevet dette. Jeg er stødt på mange rundt på nettet, der har haft samme oplevelser ! Selv mit ældre hjemmesamlede antennekabel klarer det med bravour.

/Roland
Panasonic 55HZ1000 - Pioneer VSX-1025 - Wharfedale Diamond 250 - POLK Surroundbar
PC: i5-2500K 16Gb ram OCZ 120Gb SSD MSI GTX1070 - Asus PB248Q
Nighthawk X6000 - OnePlus 8T - Lenovo Tab3 -YS4000 boks
Til top
bjrn_dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2009 kl. 01:17
Jeg forstår at kvaliteten kan være svingende mellem kablerne og at det er en jungle, men jeg føler jo også lidt at jeg må se på mine muligheder for at løse problemet, og arbejde mod en konklusion og et løsningsforslag, eller et forsøg på det i hvert fald :)
Som det ser ud nu svinger mit signal på DR HD meget, og jeg skal jo derfor have anskaffet mig et nyt kabel, evt. byttet det gamle. Jeg er godt klar over at ingen kan garantere at en specifikt kabel vil virke, men jeg er da villig til at prøve. Nu er jeg jo ingen haj på emnet, men umiddelbart står der intet i produktbeskrivelsen på mit nuværende 15m kabel (http://www.av-cables.dk/billede_kabler/antennekabel/antennekabel/high_grade_antennekabel_15_m_2119_da.html) om at det er (dobbelt?) afskærmet, hvorfor jeg tænker at dette 10m kabel,
som netop skriver at det er "skærmet af en kraftig dobbelt OFC Aluminiums folie afskærmning" vil være en væsentlig forbedring. Er det helt forkert?

Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Point: 1474
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2009 kl. 05:52
Havde samme problem, da jeg i fredags satte min kammerats nyindkøbte X10Y til antennen og søgte kanaler, TV3, DR samt DR1 og sikkert også andre, kunne den ikke finde med DVB-C tuneren.
Bestilte så det dyre af de kabler du linker til, så må se i morgen om det har hjulpet!!!
Undrede mig i øvrigt over, at der næsten ikke var nogen forskel mellem billedet modtaget på den digitale og den analoge tuner??? 
Ved godt plasma og især Panasonic, har været kendt for at vise et godt billede på analog, men at forskellen ikke er større, synes jeg er mærkeligt, da forskellen på mit LG PQ6000 er STOR!!!
Til top
morten_b Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 17-Marts-2008
Point: 184
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2009 kl. 08:30

Ved fjernsalg har du 14 dages returret. Varen skal leveres tilbage i væsentligt samme stand og mængde som du modtog den i. Varen må godt have være afprøvet men ikke taget i egentligt brug. Dvs. hvis du havde købt en skjorte måtte du godt have prøvet om den passede men må selvfølgelig ikke have haft den på en hel aften til en fest eller lignende.
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2006
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2009 kl. 12:38
Hvor megen betydning det så har at den folie som ligger under det flettede kabel kun er foldet omkring, altså ikke hænger sammen som en rør. Om dette har betydning?  Men at kalde fletværket udenom de almindelige Harald Nyborg kabler, for kvalitet, er næppe korrekt.
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu