|
Problemer med at læse DVD RW skiver |
Besvar |
Forfatter | |
ehelmer
Super bruger Oprettet: 06-Januar-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 333 |
Emne: Problemer med at læse DVD RW skiver Sendt: 02-August-2004 kl. 21:00 |
Jeg oplever ofte at det er vanskeligt at læse DVD RW medier på min PC uden læsefejl eller stop. Jeg har hidtil brugt Verbatim +RW skiver. Er der andre mærker som er lettere at læse? Er der forskel på de forskellige DVD læsere, hvilke mærker er bedst? Er det rigtigt at DVD brændere læser bedre end alm. DVD læsere? Er der forskel på de forskellige læse / kopi programmer i denne henseende? Erik Helmer Nielsen
|
|
laursen
Redaktionen recordere.dk teamet Oprettet: 02-Januar-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4055 |
Sendt: 03-August-2004 kl. 10:45 |
Hej Erik, Nu skriver du ikke hvilke problemer du har med medierne (jeg har selv kun oplevet læsefejl/stop på dårlige RW skiver eller slidte skiver). Normalt vil afspilleren/drevet enten læse eller ej - kunne du være lidt mere specifik? Jeg har selv rigtig god erfaring med Verbatim +RW skiver - både med hensyn til læselighed og holdbarhed. Jeg har i tidens løb prøvet RIData, Imation samt ProDisc, men min favorit er og bliver Verbatim. De har en stærkere overflade og er mere hårdføre overfor støv/ridser og samtidig har de gode reflektions-egenskaber i forhold til alverdens afspillere. Mit (personlige) indtryk af DVD læsere/brændere, er at holde sig til fabrikanter der bakker op om DVD+ standarden for at sikre at enhederne kalibreres optimalt til + medierne. Min første brænder var en Ricoh produceret MP5125A - og jeg kniber stadig en tåre når jeg tænker på dens fortræffeligheder til at skrive og aflæse diverse skiver (men fartdjævlen i mig satte ind - og den blev udskiftet). Efterfølgende har jeg nu en LiteOn LDW-811S, som mangler lidt i software facilitetern i forhold til Ricoh, men den aflæser og skriver også på alt jeg sætter i den (med untagelse af DVD-RAM). Om DVD brændere læser bedre end nye 'rene' DVD læsere skal jeg være usagt. Jeg vil tro at anskaffer man en ny DVD læser (igen fra en fabrikant bag +) så vil der ikke være problemer. Min erfaring fra bærbare computere med DVD/CD-Combo drev fra Teac og Hitachi er, at de begge er MEGET fjendske overfor andet end minus og -RAM. Hitachi kunne kun læse skiverne når booktype indstillingen var sat til DVD-Rom og Teac nægtede pure at acceptere skiverne. Med hensyn til DVD software og kompatibilitet har jeg aldrig oplevet problemet med kompatibilitet i forhold til DVD Author / Edit software (har selv brugt Sonic MyDVD, TMPGEnc DVDAuthor, Spruce DVDMaestro og Sony Vegas 5). Som nævnt er det er en fordel at dit brænderprogram kan skifte booktype setting på + skiverne, når de skal være 100% kompatible (nogle afspillere afviser skiverne udfra Booktype indstillingen på discen - f.eks. Panasonic's DVD optagere) samt at det fyldes dummy data på discen op til ca. 1GB - Nero klarer i nyeste udgave selv disse ting. Mange nyere DVD brændere understøtter Booktype overskrivning - undtagen Plextor der påstår at de af licensmæssige årsager er afholdt fra at implementere DVD-Rom booktype. Se iøvrigt mere om DVD Video kompatibilitet i artiklen Playbak & Compatibility Issues fra dvdplusrw.org. Håber det var et svar du kunne bruge til et-eller-andet. /Lars |
|
ehelmer
Super bruger Oprettet: 06-Januar-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 333 |
Sendt: 04-August-2004 kl. 12:54 |
Tak til laursen for et fyldigt indlæg. Jeg er glad for at høre at du kun har gode erfaringer med Verbatim, men jeg har altså lidt for ofte problemer med at læse +RW skiver. Erik Helmer Nielsen |
|
laursen
Redaktionen recordere.dk teamet Oprettet: 02-Januar-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4055 |
Sendt: 04-August-2004 kl. 14:08 |
Hej ehelmer, Du uddyber stadig ikke dine problemer...?!? Jeg kom i tanke om at jeg på et tidspunkt havde problemer med +RW skiver og ældre versioner af Nero. Det viste sig at Nero ikke formaterede medierne korrekt (men 'snyder' ved blot at overskrive TOC sektorerne). Med det lille freeware tool DVD Info Pro kan forskelige (korrekte) formateringsformer foretages. Jeg har tidligere 'genoplivet' skiver som hverken kunne læses eller skrives af Windows/Nero ved at udføre 'fuld formatering' med DVD Info Pro. Måske skulle du prøve det på de problematiske skiver. /Lars |
|
ehelmer
Sendt: 05-August-2004 kl. 17:23 |
Tak til laursen for at henvise til programmet DVDinfoPro. Det er et meget nyttigt program. Jeg har allerede haft stort udbytte af at bruge dets 'Read Error Test'. Den giver en vældig god oversigt og analyse. Jeg har afprøvet en DVD skive, som jeg har tidligere har haft problemer med og det viste sig ganske rigtigt, at der var adskillige læsefejl på den. Jeg har en DVD læser, som er en 'noname kineser' og en brænder HPdvd300i. Testen viser at HP brænderen har mærkbart færre læsefejl end kineserlæseren. Fejlene er pænt reproducerbare på begge læsere, men kun indtil skiven blev omformatteret 100% og genskrevet. Så var der ingen fejl tilbage med HPbrænderen og kun få med den anden læser. Jeg har også prøvet at analysere en skrivning med dels min DVD optager (Philips DVDR70) og dels med HP brænderen. Der synes ikke at være forskel på kvaliteten af de to brændere. For at imødegå eller undgå de fejl der har generet mig, har jeg søgt efter et fejltolerant kopiprogram. Jeg har fundet et der hedder DVDFab, det ser tiltalende ud, og det skulle angiveligt kunne klare mindre fejl af den type som DVDinfo afmærker med hvide felter. De første afprøvniger har givet gode resultater. Fremover vil jeg undgå at kopiere direkte fra Disk til Disk, men i stedet gå via en HD kopi. Som yderligere sikkerhed kan jeg så bruge HP brænderen som både læser og skriver. Erik Helmer Nielsen
|
|
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |